Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA

Núm. 419894
Aprovació definitiva de l'Ordenança Reguladora de la Venda Fora dels Establiments Comercials Permanents de Sant Joan de Labritja – Expedient núm. 164/2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, en sessió ordinària celebrada en data 29 de novembre de 2023, va acordar aprovar inicialment l'Ordenança Reguladora de la Venda Fora dels Establiments Comercials Permanents de Sant Joan de Labritja (BOIB Núm. 166, de 9 de desembre de 2023).

En haver transcorregut el termini del període d'informació pública sense que s'hagin presentat reclamacions o suggeriments, s'aprova definitivament l'Ordenança Reguladora de la Venda Fora dels Establiments Comercials Permanents de Sant Joan de Labritja, de conformitat amb l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.

Es publica en l'annex d'aquest anunci la citada Ordenança perquè en prengueu coneixement general.

 

Sant Joan de Labritja, 2 de juliol de 2024

L'alcaldessa María Tania Marí Marí

 

ANNEX ORDENANÇA REGULADORA DE LA VENDA FORA DELS ESTABLIMENTS COMERCIALS PERMANENTS DE SANT JOAN DE LABRITJA

PREÀMBUL

La venda fora de l'establiment comercial permanent constitueix una modalitat de venda arrelada a l'illa d'Eivissa, que ajuda a la diversificació de l'oferta del comerç local, dinamitza l'activitat econòmica del municipi de Sant Joan de Labritja, fomenta la comercialització de productes autòctons, permet la creació d'ocupacions directes i indirectes i, alhora, que serveix com un element de promoció turística.

L'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, a través d'aquesta normativa, pretén complir els següents objectius; l'impuls i la dinamització de mercats i fires periòdics, de caràcter mixt i artesanal, amb especial foment de la venda de productes locals i de proximitat, els productes ecològics i de comerç just, així com de l'organització de mercats ocasionals o altres formes de comerç ambulant que permetin el foment l'economia circular i l'associacionisme local, i la protecció dels interessos que concorren.

A més, s'ha d'adaptar l'ordenança actual als principis i directrius definits per la normativa, europea, estatal i autonòmica, en matèria de comerç ambulant.

L'impuls dels mercats i fires periòdics s'ha de basar en l'article 38 de la Constitució Espanyola, que garanteix l'exercici de la llibertat d'empresa en el marc de l'economia de mercat, al mateix temps que garanteix la defensa de la productivitat, d'acord amb les exigències de l'economia general. Però aquesta llibertat d'empresa pot delimitar-se per raons derivades de la seva funció social.

La constant evolució del sector i, sobretot, els canvis introduïts en la legislació autonòmica en matèria de comerç, emmarcats especialment per la necessària transposició de la Directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre, del Parlament Europeu i de Consell relativa als serveis en el mercat interior, van donar lloc a l'aprovació de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de Comerç de les illes Balears, i fan necessari que l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja aprovi la modificació de l'ordenança de mercats d'acord amb les exigències normatives actuals.

La competència municipal en matèria de venda ambulant o no sedentària es basa en l'atribució de l'article 25.2.i) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i en l'article 29.2.o) i v) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local dels Illes Balears.

El règim jurídic aplicable de la venda ambulant s'estableix en el capítol IV de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç dels Illes Balears, en la Llei 7/1996, de 15 de gener, d'ordenació del comerç minorista, així com en la normativa en matèria de defensa de consumidors i usuaris, i de protecció de la salut pública i la seguretat alimentària.

Segons la citada Llei 11/2014 la venda ambulant solo es pot exercir amb l'autorització prèvia dels ajuntaments, els quals han d'establir el seu procediment de concessió, que ha de respectar el règim de concurrència competitiva amb garantia dels principis de transparència, imparcialitat i publicitat adequades del procés de concessió. Així, la venda ambulant sense autorització prèvia per part de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja està prohibida, establint-se un règim sancionador en aquesta.

A conseqüència de tot l'exposat a través d'aquesta norma s'estableix: un procediment per a la concessió d'autoritzacions municipals per a l'exercici de la venda ambulant que garanteixi els principis de transparència, imparcialitat i publicitat adequada en el seu inici, desenvolupament i fi; i es tramitarà en règim de concurrència competitiva, de conformitat amb el que es disposa en l'article 96 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques.

A més, estableix un límit a la durada d'aquesta autorització, de conformitat amb el que es disposa per la Llei 11/2014. Igualment es reconeix el caràcter transmissible d'aquesta autorització pel temps que resti fins a la finalització del termini de durada, si bé limitat per l'exigència del compliment, per part del cessionari, dels requisits necessaris per a ser titular d'autorització, així com per la necessitat que concorri alguna de les causes justificatives de la cessió previstes. Aquest caràcter limitat de la durada de l'autorització i el règim de transmissió tenen el seu origen i fonament en raons d'interès públic, a causa de l'escassetat de sòl públic destinat a aquesta activitat de venda ambulant, sinó també a garantir el lliure accés a aquesta activitat.

Tot l'anteriorment exposat ve a justificar, sota els principis de bona regulació recollits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, l'aprovació de la modificació de l'ordenança reguladora de la venda fora dels establiments comercials permanents de Sant Joan de Labritja que suposa no sols una actualització normativa necessària sinó convenient a fi de regular el procediment i condicions per a l'exercici de la venda ambulant, en les seves diferents modalitats, en el terme municipal de Sant Joan de Labritja.

 

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1) La present ordenança té per objecte regular l'activitat comercial fora de l'establiment comercial permanent, establint les normes i procediments necessaris per a garantir el seu correcte funcionament i protegir els interessos dels consumidors.

2) A aquest efecte es regulen en la present ordenança les diferents modalitats de venda ambulant o no sedentària, el seu règim jurídic, el règim d'autoritzacions, els drets i obligacions dels prestadors de tal servei, així com la inspecció, control i règim sancionador de la citada activitat.

3) La present ordenança no serà aplicable a aquelles activitats excloses de l'àmbit d'aplicació de la normativa en matèria de comerç en l'àmbit de les Illes Balears.

4) Les competències de l'alcalde o alcaldessa regulades per aquesta ordenança podran ser objecte de delegació.

Article 2. Modalitats de venda ambulant

- L'exercici de la venda ambulant o no sedentària es pot dur a terme en alguna de les modalitats següents:

1) Venda en mercats periòdics o ocasionals, en llocs o instal·lacions desmuntables, mòbils o semi-mòbils, per temporades, en vies o espais públics lliures, prefixats per l'Ajuntament i susceptibles de variar la ubicació per decisió del propi Ajuntament de Sant Joan de Labritja, i que no tinguin instal·lacions o llocs de construcció fixa.

2) Venda en la via pública, en llocs aïllats i desmuntables de caràcter ocasional amb motiu de fires, festes o esdeveniments populars.

3) Venda en vehicles-tendeixi o llocs instal·lats en la via pública que s'autoritzin en circumstàncies i condicions precises, sempre en ocasió de la celebració de festes o fires.

- Així mateix, l'exercici de la venda ambulant es podrà realitzar en les altres modalitats previstes en la normativa autonòmica.

- Queda prohibida qualsevol altra modalitat de venda ambulant que no s'ajusti a aquesta ordenança, a la normativa autonòmica i a les altres disposicions aplicables.

- Queden exclosos de la present ordenança els llocs autoritzats en la via pública de caràcter fix i estable que es regiran per la seva normativa específica i la venda fora d'establiment comercial amb caràcter puntual i de promoció realitzada pels comerços amb establiment obert al públic.

Article 3. Productes

1) Tots els productes que podran ser objecte de venda no sedentària hauran de complir la normativa en matèria de protecció de la salut pública, de seguretat alimentària i de seguretat dels consumidors, excepte que ho prohibeixi expressament la normativa vigent.

2) En els mercats periòdics es podran vendre els productes següents:

a) Articles tèxtils

b) Articles de petit volum

c) Articles artesanals

d) Articles artístics

e) Productes agrícoles

3) En els mercats ocasionals es podran vendre, a més dels productes anteriors, els següents:

a) Productes alimentaris que requereixin la seva transformació en el lloc, sempre que compleixin la normativa en matèria de protecció de la salut pública, seguretat alimentària i de seguretat dels consumidors.

4) Està prohibida en general la venda de productes elaborats en domicilis particulars i productes transformats per productors primaris, i els que no estiguin inscrits en els registres corresponents o que no compleixin la normativa reguladora del producte.

5) No es permet la venda de productes com a formatges frescos, caragols silvestres recol·lectats, productes de pesca i productes carnis que no es conservin a la temperatura reglamentària.

6) Està prohibida la venda de productes falsificats.

7) L'alcalde o alcaldessa podrà limitar els tipus de productes objecte de venda en cada cas.

Article 4. Zones

1) La venda ambulant o no sedentària únicament es podrà dur a terme en els mercats fixos, periòdics o ocasionals, així com en llocs instal·lats en la via pública següents:

a) Mercats periòdics

Tindran la consideració de mercats habituals i periòdics, aquells mercats en els quals concorren un grup de comerciants ambulants que desenvolupen aquesta activitat en els espais públics prèviament delimitats per l'Ajuntament, amb caràcter periòdic i continu i en instal·lacions o llocs desmuntables, mòbils o semi-mòbils:

- Mercat de Sant Joan de Labritja

- Mercat de Benirràs

- Es podran implantar altres mercats prèvia autorització pel Ple municipal

b) Mercats ocasionals

Seran aquells mercats la celebració dels quals sigui autoritzada amb caràcter excepcional, puntual i amb motiu de fires, festes patronals, esdeveniments populars, culturals, esportius, tradicionals, benèfics o de naturalesa anàloga:

- Festes patronals

- Mercat de Nadal

- Fires, festes o altres esdeveniments populars

c) Mercat d'intercanvi de mercaderies que si és el cas es pugui autoritzar

d) Les altres formes de comerç ambulant que, prèvia autorització, se celebrin en les vies públiques en parades o en dies diferents als anteriors. Queda prohibida en la resta de casos.

2) Els mercats ambulants s'instal·laran amb la distribució de llocs de venda que determini l'alcalde o alcaldessa.

3) Els llocs de venda no es podran situar en els accessos a edificis d'ús públic, davant establiments comercials i industrials de tal manera que impedeixin o dificultin l'accés o la visibilitat dels aparadors, ni en llocs que dificultin l'accés i la circulació.

4) La creació, modificació, supressió o trasllat de mercats periòdics de venda no sedentària haurà de ser adoptada pel ple de la corporació, sentides les associacions de comerciants i de consumidors del municipi, i els representants d'interessos que poguessin veure's afectats.

5) L'alcalde o alcaldessa podrà autoritzar la celebració de mercats ocasionals, d'intercanvi de mercaderies o formes de comerç ambulant.

Articulo 5. Nombre de llocs o parades

L'alcalde o alcaldessa aprovarà les corresponents bases reguladores en les quals s'establirà el nombre de llocs per a cada zona, atès l'interès públic basat en algun o alguns d'aquests criteris: criteris comercials, turístics, econòmics i/o d'ordre públic, de seguretat, de mobilitat, o altres criteris que poguessin ser tinguts en compte per raons existents en el moment en què es dictin les normes especifiques reguladores de cada mercat, en desenvolupament de la present ordenança.

Articulo 6. Horaris i dies d'obertura

Els horaris i dies d'obertura dels mercats seran establerts per l'alcalde o alcaldessa i hauran de ser respectats pels comerciants.

Article 7. Autorització

1) L'exercici de l'activitat comercial ambulant o no sedentària estarà subjecte a autorització per part de l'alcalde o alcaldessa de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, que s'encarregarà de controlar i supervisar l'activitat dels venedors i venedores, mitjançant l'aprovació de bases reguladores de la concessió d'autoritzacions.

2) Les persones interessades hauran de presentar una sol·licitud d'autorització juntament amb la documentació requerida per l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja en les corresponents bases reguladores, que seran aprovades per l'alcalde o alcaldessa o òrgan en qui delegui.

3) En tot cas, l'autorització de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja determinarà la durada i la localització per a exercir l'activitat.

4) Els comerciants hauran de sol·licitar una autorització municipal per cada emplaçament concret i per cada modalitat de venda ambulant o no sedentària que vulguin exercir.

5) Les activitats de venda ambulant o no sedentària no perdran la seva condició pel fet que es duguin a terme sobre sòl de propietat o titularitat privada.

6) Els llocs que quedin lliures, per abandó o perduda dels drets, quedaran a la disposició de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, que podran adjudicar-se de nou seguint les normes establertes.

7) Les autoritzacions podran ser revocades per l'alcalde o alcaldessa quan es consideri convenient, previ acte motivat. La referida revocació no donarà lloc a cap mena d'indemnització o competència econòmica, sense prejudici de la devolució de la part proporcional de la taxa o preu publico ingressats i no reportats.

Article 8. Durada de les autoritzacions

1) La durada de les autoritzacions s'establirà de manera que es permeti l'amortització de les inversions i la recuperació de les inversions, sense que en cap cas pugui ser indefinida.

2) Per a l'exercici de la venda ambulant o no sedentària en mercats periòdics la durada de l'autorització no podrà ser superior a un any. Excepcionalment, l'autorització podrà ser superior a aquest termini en cas d'inversions que requereixin un temps superior per a la seva amortització. Les bases reguladores establiran la durada de les autoritzacions sobre la base d'un estudi econòmic de les inversions i rendibilitat esperada. En tot cas, la durada de l'autorització en aquests casos no podrà ser superior a set anys.

L'autorització que s'atorgui no donarà lloc a un procediment de renovació automàtica ni comportarà cap altre tipus d'avantatge per al prestador cessant o les persones que estiguin especialment vinculades amb ell.

3) La vigència de l'autorització municipal per als mercats ocasionals i per a la venda en circumstàncies especials s'ha de limitar a la durada de l'esdeveniment específic.

4) La renovació no serà automàtica, sinó que ha de ser sol·licitada a instàncies de part.

5) L'Ajuntament de Sant Joan de Labritja informarà les persones titulars d'una autorització vigent de l'inici del procediment per a les noves concessions d'autorització.

Article 9. Transmissió

1) L'autorització no és transmissible.

2) Excepcionalment, es podrà transmetre, amb la comunicació prèvia a l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja únicament en cas de defunció o impossibilitat sobrevinguda al titular de dur a terme l'activitat:

a) En favor del cònjuge o parella de fet, dels ascendents i descendents en primer grau.

b) En favor dels treballadors per compte del titular de l'autorització municipal que acreditin una antiguitat mínima d'un any.

3) El substitut o substituta han de continuar l'activitat de venda ambulant durant la resta del període de vigència de l'autorització, i sense perjudici de la necessitat de complir els requisits per a l'exercici de la venda ambulant i la resta d'obligacions que es puguin derivar.

Article 10. Responsabilitat dels titulars i organitzadors

1) Els llocs de venda estaran subjectes a les normes i mesures de seguretat establertes, que determinaran el material homologat que ha d'utilitzar-se per a la instal·lació dels llocs per raons estètiques i d'ordre. Els comerciants hauran de mantenir net i ordenat el seu lloc i garantir la seguretat dels productes exposats.

2) Les persones o entitats organitzadores de qualsevol acte públic, reunió, activitat cultural, lúdica, festiva, esportiva o de qualsevol altra índole vetllaran perquè durant la celebració no es produeixi venda ambulant o sedentària sense autorització. Si amb motiu de qualsevol d'aquests actes es realitzen les conductes descrites en els apartats anteriors, les persones o entitats organitzadores dels actes ho comunicaran immediatament als agents de l'autoritat de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.

 

CAPÍTOL II. MERCATS PERIÒDICS

Article 11. Organització dels mercats periòdics

1) L'organització dels mercats es fonamentarà sobre la base dels següents criteris:

a) Els mercats municipals periòdics estaran estructurats en sectors i dins dels mateixos existiran els llocs o parades de venda.

b) Els mercats periòdics i temporals comptaran amb superfícies delimitades d'ocupació que es denominaran, al sol efecte d'identificació, Llocs o Parades, que seran assignats en el document d'autorització i no podran ser intercanviats.

2) L'alcalde o alcaldessa podrà, en qualsevol moment, ampliar o reduir tant el número com l'extensió dels esmentats llocs i dels sectors, així com modificar la ubicació o línies de venda segons les necessitats de la població o quan en qualsevol cas el requereixi les circumstàncies.

3) L'alcalde o alcaldessa podrà autoritzar activitats culturals, musicals, teatrals, retrats, pintura, escultura, conta contes, tallers i xerrades i altres considerades oportunes.

Article 12. Tipus d'instal·lacions

1) La venda es realitzarà en instal·lacions desmuntables que han de reunir les condicions específiques que es determinin en les bases de concessió dels llocs de parada corresponents.

2) En els mercats sobre sòl públic l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja en la mesura que sigui possible facilitarà una presa de corrent a les parades i serà obligació de cada venedor proveir la il·luminació de la seva parada sempre amb bombetes de baix consum.

3) Serà competència de l'alcalde o alcaldessa l'autorització, sempre que sigui possible, de:

a) Instal·lació de tendal: en alguns casos, sempre que no afectin la visual del mercat i als llocs confrontants podrà instal·lar un tendal que no sobresurti pels laterals, amb una altura màxima de 2 metres i vint centímetres, sobresortint fins a 50 centímetres per la seva part davantera i posterior.

b) Disminució o augment separació: en alguns casos, es podrà augmentar o disminuir la separació sempre que es garanteixi l'harmonia i les condicions de seguretat.

Article 13. Requisits dels adjudicataris

1) La venda ambulant podrà ser exercida, en qualsevol de les seves modalitats, per persones físiques o jurídiques, legalment constituïdes, que es dediquin a l'activitat de comerç al detall i reuneixin els requisits que estableixin les bases de concessió de les autoritzacions de llocs de parada, la present ordenança i altra normativa que li sigui aplicable, i compti amb l'autorització emesa per l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja que sigui preceptiva en cada cas.

2) Aquestes persones, a més de reunir les condicions específiques que resultin exigibles a cada mercat, hauran de tenir capacitat jurídica per a contractar i no estar sotmeses a les prohibicions, incapacitats i incompatibilitats previstes en la normativa en matèria de contractació administrativa i altres normes d'aplicació.

3) Dins d'un mateix mercat periòdic una mateixa persona, física o jurídica, no podrà ser titular de més d'una llicència.

4) Les persones que desitgin obtenir la llicència d'un lloc de venda ambulant en mercats periòdics hauran de reunir els següents requisits:

a) Estar donades d'alta, en el corresponent epígraf, en l'impost d'activitats econòmiques (IAE) i al corrent de pagament amb Hisenda.

b) Estar donades d'alta en el règim de la Seguretat Social que correspongui i al corrent del pagament.

c) Gaudir de l'oportú permís de residència i treball per compte propi en el cas de no disposar de la nacionalitat d'algun dels països membres de la Unió Europea, conforme a la normativa vigent en la matèria.

d) Tenir subscrita una pòlissa d'assegurança civil per danys a tercers i estar al corrent del pagament, per un import mínim de 600.000,00€.

e) Estar al corrent de pagament dels impostos i taxes municipals.

f) Reunir les condicions i requisits exigits en la normativa reguladora del producte o servei objecte de venda ambulant.

g) Les persones titulars que tinguin personal ajudant al seu càrrec hauran de presentar els contractes de treball i tenir-ho d'alta en el règim de la Seguretat Social.

h) En el cas dels productes alimentaris, disposar dels títols necessaris per a la manipulació d'aliments i estar inscrit en el registre d'empreses, establiments i productes del sector alimentari de les Illes Balears, quan sigui exigible conforme al que es disposa en el Decret 99/2012, de 7 de desembre, pel qual es crea el Registre de Productes del Sector Alimentari de les Illes Balears.

5) Podran col·laborar al costat del titular en l'exercici de l'activitat comercial de venda no sedentària o en nom de la personal titular de l'autorització, sempre que estiguin donats d'alta i al corrent de pagament en el règim de la Seguretat Social que correspongui, el cònjuge, parella de fet acreditada documentalment, fills, germans i empleats amb contracte de treball, a més d'aquells familiars als quals habiliti l'ordenança municipal.

6) Quan l'autorització per a l'exercici de la venda no sedentària correspongui a una persona jurídica, haurà d'acreditar-se l'existència d'una relació laboral, contractual o societària entre el titular i la persona que desenvolupi, en nom d'aquella, l'activitat comercial.

7) La persona o persones físiques que exerceixin l'activitat per compte d'una persona jurídica haurà d'estar expressament indicada en l'autorització que s'haurà d'estendre a nom de la persona jurídica.

Article 14. Procediment d'adjudicació

1) Les autoritzacions per a la concurrència, ocupació del lloc i venda en els Mercats Periòdics s'atorgaran per l'alcalde o alcaldessa, prèvia aprovació de les corresponents bases, que fixaran les directrius i barems per a l'adjudicació dels llocs.

2) Criteris: El procediment per a atorgar l'autorització municipal s'ha de dur a terme amb criteris clars, senzills, objectius, que hauran de ser necessaris, proporcionals i no discriminatoris i es donaran a conèixer amb antelació mitjançant l'aprovació i publicació de les corresponents bases reguladores.

Els criteris s'alinearan amb els objectius de foment de la sostenibilitat ecològica i social i l'impacte en l'economia local, mitjançant la venda de productes locals i de proximitat, els productes ecològics i de comerç just i els productes innovadors i la creació d'ocupació local.

Es podran tenir en compte com a criteris d'adjudicació els següents: l'origen, qualitat i originalitat o innovació dels productes, aportar algun distintiu de qualitat, l'impacte en la comunitat mitjançant la creació d'ocupació local, l'experiència i la formació per a l'exercici de la professió que asseguri una correcta prestació de l'activitat comercial, no haver estat sancionat en ferma per la comissió d'infraccions en la matèria, etc.

3) Tales autoritzacions tindran caràcter discrecional i cada persona interessada només podrà obtenir una autorització o llicència per cadascuna de les zones on s'estableixi, excepte en el cas que quedessin posats deserts.

4) Lloc de presentació: Les sol·licituds, juntament amb la documentació preceptiva, hauran de ser presentades en el registre electrònic de l'Ajuntament, en les oficines d'assistència en matèria de registres o per qualsevol dels mitjans previstos en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de de el Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

5) Termini de presentació: La sol·licitud es presentarà en el termini que s'estableixi en la convocatòria pública. La no presentació de sol·licituds en temps determina la no admissió per a prendre part en el procés. No obstant això, es podrà conformar una bossa auxiliar de sol·licitants d'autorització per al cas que hi hagués vacants susceptibles d'ocupació i s'haguessin esgotat les llistes d'espera.

6) Validesa de la sol·licitud: La sol·licitud tindrà validesa per a la convocatòria en la qual es formula, sent necessari per a successives convocatòries o exercicis, segons els casos, formular nova sol·licitud, d'acord amb el que es disposa en aquesta ordenança.

7) Esmena: Si la sol·licitud d'iniciació no reuneix els requisits exigits en els apartats anteriors, es requerirà a l'interessat perquè en un termini de 10 dies esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb indicació que si no ho fes se li tindrà per desistit de la seva petició, prèvia resolució de conformitat amb el que es disposa en l'article 21 de la Llei 39/2015.

Article 15. Presentació de sol·licituds

1) Les sol·licituds per a prendre part en el procés per a obtenir un lloc de venda temporal es presentaran dins del termini de deu (10) dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació de les bases en el tauler d'anuncis del lloc web, i en el tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament.

2) Per a poder participar els sol·licitants hauran de presentar:

a) Declaració responsable segons el model normalitzat de sol·licitud

b) Si és el cas, documentació acreditativa dels criteris d'adjudicació

3) En presentar la sol·licitud s'haurà de declarar responsablement, almenys, el següent:

a) Que les dades contingudes en la sol·licitud són certs.

b) Que la persona sol·licitant compleix els requisits exigits per a ser titular d'un lloc de parada.

c) Que es disposa, d'acord amb la normativa esmentada, de la documentació que acredita els requisits exigits o justifica per escrit la seva exempció.

d) Que els requisits i les condicions indicades les mantindrà durant la vigència de l'autorització.

e) Que no embeni cap mena de mercaderia falsificada o, en general, de procedència il·lícita.

f) Que es té plena capacitat jurídica per a contractar, no trobant-se culpable en les prohibicions, incapacitats i incompatibilitats previstes en la normativa en matèria de contractació administrativa i altres normes d'aplicació.

Article 16. Instrucció i resolució

1) Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, es durà a terme la comprovació del compliment de les condicions i requisits per a ser titular d'autorització. En el cas que el nombre de sol·licituds sigui superior al nombre previst de llocs, i no fos possible l'establiment de criteris de selecció, les autoritzacions s'adjudicaran mitjançant sorteig, sempre que s'hagi previst en la corresponent convocatòria.

2) L'adjudicació de les autoritzacions correspon a l'alcalde o alcaldessa, a proposta de la regidoria corresponent, previ informe sobre el compliment dels requisits establerts en aquesta Ordenança. Aquesta resolució contindrà la llista de sol·licituds admeses; relació de sol·licituds no admeses o excloses; i la valoració de les sol·licituds admeses, d'acord amb els criteris de valoració establerts en la corresponent convocatòria, ordenades per puntuació de major a menor.

3) L'adjudicatari haurà d'aportar la següent documentació en el termini de 10 dies i, en tot cas, abans d'iniciar l'activitat, tret que la corresponent convocatòria estableixi una altra cosa:

a) NIF si és persona física, o documentació que justifiqui la seva condició i representació legal que ostenti, en cas de persona jurídica.

b) Alta de l'Impost d'activitats Econòmiques.

c) Si és el cas, relació nominal del personal que atendrà la comercialització o administració del lloc de venda, amb expressió de la relació laboral existent i la seva justificació

d) Fotografies de les persones que atendran el lloc.

e) Documentació acreditativa d'estar d'alta i al corrent de pagament en el règim general de la Seguretat Social o règim d'autònom, segons fos el cas.

f) Declaració justificada de la naturalesa de les activitats comercials a realitzar, expressant l'origen de les mercaderies en el cas de ser productes manufacturats.

g) Declaració d'estar al corrent en el pagament de les exaccions municipals,

h) Rebut acreditatiu del pagament de la taxa o preu públic, a cada moment vigent, per ocupació de via pública.

i) En cas d'estrangers, no membres de la Unió Europea, hauran d'acreditar estar en possessió del permís de residència i treball per compte propi segons la legislació vigent.

j) Pòlissa d'assegurança de RC de 600.000€

k) Acreditació dels criteris d'adjudicació que es puguin establir en les corresponents bases de concessió dels llocs de parada (fotografies dels productes i dels tipus de lloc), etc.

4) La falta de presentació de la documentació anteriorment descrita en termini, s'entendrà com a renúncia a l'autorització per part del seu titular.

5) Als efectes previstos en l'article 24.1 de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions públiques, cal assenyalar que la falta de resolució expressa per part d'aquest Ajuntament, tindrà efectes desestimatoris de les sol·licituds formulades pels interessats, sense perjudici de l'obligació de resoldre per part d'aquesta Administració

6) Llesta d'espera. Si la convocatòria així ho preveu, podrà crear-se una llista d'espera entre aquelles sol·licituds que reunint els requisits exigits no hagin obtingut autorització, per als supòsits de renúncia o revocació i pel temps que resti de vigència d'aquesta autorització.

Article 17. Drets i obligacions dels comerciants

1) Els titulars de les autoritzacions municipals per a l'exercici de la venda no sedentària en el Municipi gaudiran dels següents drets:

a) Ocupar els llocs de venda no sedentària per als quals estiguin autoritzats.

b) Exercir pública i pacíficament en l'horari i condicions marcades en l'autorització l'activitat de la venda no sedentària autoritzada per l'Ajuntament.

c) Recaptar la deguda protecció de les autoritats locals per a poder realitzar la seva activitat.

d) Presentar les reclamacions i suggeriments per al millor funcionament dels mercats en els quals s'autoritza l'exercici de l'activitat.

e) Tenir un període de vacances de 2 mesos a l'any.

f) Designar un substitut en cas de baixa per malaltia.

g) Aquells uns altres que li confereixi la legislació vigent.

2) Una vegada s'hagi concedit la llicència corresponent, l'Ajuntament farà lliurament d'un carnet o credencial que haurà de trobar-se sempre en poder del titular del lloc fix de venda i haurà d'exhibir-se al públic de manera visible i permanent. En els carnets de titulars de llocs fixos de venda en la via pública es faran constar les dades necessàries:

a) Nom i cognoms del titular

b) Fotografia

c) Número del DNI

d) Número del posat

e) Zona del mercat

f) Article autoritzat a vendre

g) Data d'autorització

3) Les persones titulars de les autoritzacions municipals per a l'exercici de la venda no sedentària tindran les següents obligacions:

a) Complir, durant tot el temps de vigència de l'autorització, els requisits que van generar el dret al seu atorgament.

b) Realitzar la venda no sedentària en llocs o instal·lacions desmuntables o vehicles que reuneixin les condicions marcades en aquesta ordenança, adequades al tipus de productes que s'expenguin.

c) Exposar en un lloc visible del lloc de venda l'autorització municipal, durant el temps en què desenvolupin l'activitat, en la forma i amb els mitjans establerts a aquest efecte.

d) Estar al corrent del pagament de les taxes que siguin aplicable de conformitat amb la corresponent ordenança fiscal.

e) Observar el que es disposa per la normativa vigent a cada moment sobre l'exercici del comerç, defensa dels consumidors i usuaris i normativa higienicosanitària.

f) Disposar de les factures i documents que acreditin la procedència dels productes objecte del comerç, i aportar-los en el termini en què siguin requerits per a això, així com complir les normes d'etiquetatge d'aquests.

g) Disposar de cartells en els quals s'exposi de manera visible i llegible els preus de venda dels productes oferts.

h) Disposar en el lloc de venda de les preceptives fulles de reclamacions oficials, anunciant-lo de manera visible i llegible.

i) Expedir tiquets de compra o, si és el cas, factures als clients que ho sol·licitin d'acord amb el que es preveu a aquest efecte per la normativa aplicable.

j) Els titulars dels llocs, i en el seu efecte les persones autoritzades com a suplents, romandran en els mateixos durant les hores de funcionament del mercat.

k) Facilitar, a requeriment de l'autoritat competent, els seus funcionaris o agents, la documentació que els sigui sol·licitada.

l) Complir l'horari de funcionament autoritzat i les condicions establertes per a la càrrega i descàrrega de mercaderies i l'aparcament dels vehicles auxiliars.

m) Els productes objecte de la venda hauran de reunir les condicions exigides per la seva normativa reguladora. En cas de productes alimentosos serà necessari complir els requisits higiènic–sanitaris i de protecció dels consumidors que estableixin les reglamentacions específiques relatives a les condicions dels productes, instal·lacions i vehicles de transport i venda, extrems que hauran de poder acreditar-se mitjançant informe de l'autoritat sanitària competent.

n) Els titulars de les corresponents autoritzacions municipals queden obligats a complir les ordres que, en aplicació de la present Ordenança i legislació vigent en la matèria, els donin les autoritats o funcionaris municipals per al correcte funcionament dels mercats en què s'autoritza la venda no sedentària.

Article 18. Suplències i autoritzacions per vacant

1) La persona titular de l'autorització podrà designar un suplent per al cas que es trobi de baixa o vacances, que haurà de complir amb els mateixos requisits que el titular, i haurà d'haver presentat la documentació requerida.

2) En els casos baixa o vacances en els quals no es designi suplent es podran atorgar fins a quinze autoritzacions per a ocupar els espais vacants als peticionaris que estiguin en llista d'espera, segons l'ordre d'adjudicació.

Article 19. Normes de funcionament del mercat

Se seguiran les següents normes, que podran modificar-se mitjançant resolució d'alcaldia:

1) L'horari de funcionament de cada mercat serà

- Des de 9:30h fins a 16:00h.

2) Com a norma general les labors de càrrega i descàrrega es desenvoluparan fora del citat horari i no podran estendre's més enllà d'una hora, anterior i posterior, a l'horari del mercat.

3) Durant l'horari de venda queda prohibida la circulació de vehicles a l'interior del mercat.

4) Excepte disposició en contra els vehicles dels venedors i venedores no podran trobar-se a l'interior del mercat ni al costat del lloc de venda, havent d'estacionar en els llocs habilitats per a això. S'excepcionen d'aquesta prohibició els anomenats camions-tendeixi.

5) Durant les operacions de càrrega i descàrrega de mercaderies els vehicles podran estacionar a l'interior del mercat pel temps imprescindible per a realitzar-les. Excepte regulació específica del mercat, s'entendrà que el temps màxim d'estacionament és de 10 minuts i de 15 minuts per a càrrega.

6) Les persones titulars dels llocs que no hagin comparegut en el mercat amb almenys una hora d'antelació, perdran el dret a instal·lar-se en el mateix durant aquest dia.

7) Les persones titulars de les autoritzacions respectaran els perímetres i llocs per a l'exercici de la venda.

8) No es podran expendre mercaderies fora del lloc assignat, ni obstaculitzar la lliure circulació dels passadissos entre parades.

9) Els desaprofitaments, envasos, embolcalls i altres residus ocasionats a conseqüència de l'exercici de l'activitat comercial, seran dipositats en els contenidors situats en els voltants d'on se celebren els mercats. La situació d'aquests contenidors no podrà ser alterada a conseqüència de l'activitat de venda no sedentària.

10) Les persones titulars de les autoritzacions hauran de mantenir en bon estat de conservació les instal·lacions del lloc. No es podran alterar les condicions de l'espai on desenvolupen la seva activitat.

11) Les persones titulars dels llocs hauran de reparar els desperfectes que puguin ocasionar en paviment, arbratge, o mobiliari urbà de qualsevol tipus.

12) Les persones titulars dels llocs hauran d'utilitzar bosses d'escombraries o caixes de cartó a fi de facilitar la neteja de via pública, venint obligats a seleccionar els residus i dipositar-los en els llocs habilitats a aquest efecte. Les caixes hauran de ser doblegades adequadament.

13) En tot moment haurà de mantenir-se en un lloc visible l'autorització, concedida per l'Ajuntament per a poder ocupar aquests llocs de venda

 

Article 20. Infraccions

1) L'incompliment de les normes contingudes en aquesta ordenança serà sancionat amb les multes que procedeixin a més de la retirada del gènere, que serà retornat prèvia justificació de factura de compra presentada abans de 10 dies. En cas contrari passarà a disposició municipal.

2) La competència sancionadora respecte de les infraccions que es cometin de la present ordenança i les seves disposicions complementàries correspon a l'alcalde o alcaldessa.

3) Les infraccions en matèria de mercats ambulants es classifiquen en lleus, greus i molt greus:

3.1) Són faltes lleus:

a) La no exhibició del carnet del titular.

b) Disposar els objectes de venda de manera que dificultin la circulació dels vianants.

c) Tenir gossos o altres animals solts, a excepció del que es disposa en la Llei de gossos guia.

d) Obstaculitzar amb el vehicle el desenvolupament normal del muntatge i desmuntatge del mercat impedint el pas per a carregar, descarregar o arribar i abandonar la zona de mercat.

3.2) Són faltes greus:

a) La reiteració durant un mateix any natural per la comissió de dues o més infraccions tipificades com a lleus.

b) La falta de col·laboració en la neteja de la zona del lloc de venda.

c) No tenir exposats els preus de venda al públic.

d) Fer publicitat privada o propaganda mitjançant mitjans electrònics o mecànics.

e) Generar molèsties amb sorolls a primera hora del matí o instal·lar aparells reproductors d'àudio o vídeo en el lloc de venda.

f) Aparcar fora de la zona de pàrquing habilitada per a venedors.

g) Ocupar espais fos la superfície autoritzada o obstaculitzar la sortida o pas natural d'habitatges o negocis.

h) No concórrer al lloc de venda, sense causa justificada i previ avís, durant la vigència de la llicència, tot això sense considerar el període de vacances, el qual s'entendrà pel termini de dos mesos a l'any.

3.3) Són faltes molt greus:

a) La reiteració durant un mateix any natural per la comissió de dues o més infraccions tipificades com a greus.

b) Canviar el tipus de producte a la venda sense l'autorització de l'Ajuntament i/o no ajustar-se en tot moment a la línia de venda declarada i autoritzada.

c) L'ocupació del lloc de venda per una persona diferent del titular o no autoritzada per l'Ajuntament i/o cedir l'ús i/o gaudi del lloc de venda a terceres persones. A excepció que el que regent provisionalment el lloc de venda acrediti mitjançant certificat mèdic oficial actualitzat que el titular del lloc es troba incapacitat per malaltia. Aquesta situació no podrà ser superior a la que preveu la legislació laboral per a la declaració d'incapacitat laboral.

d) No haver abonat les taxes o preu públic en la forma i terminis que determina la corresponent ordenança fiscal d'aplicació.

e) No adoptar les mesures oportunes per a evitar la incidència negativa en el medi ambient, mantenint les condicions mínimes de neteja i higiene del lloc i mercat, així com de les mercaderies.

f) No concórrer al lloc de venda, sense causa justificada i previ avís, durant més de tres dies consecutius de mercat o cinc alterns durant la vigència de la llicència, tot això sense considerar el període de vacances, el qual s'entendrà pel termini de dos mesos a l'any.

g) No presentar, quan fossin requerits per a això i en el termini màxim de deu dies hàbils, els justificants de trobar-se al corrent de les seves obligacions fiscals, laborals i sanitàries conforme al període de llicència autoritzat.

h) Donar-se de baixa de la llicència fiscal sobre Activitats Econòmiques.

i) Donar-se de baixa del règim general o règim d'autònoms de la Seguretat Social o falta de pagament de les cotitzacions per un espai de temps superior a tres mesos.

j) Els venedors d'aliments que no renovin el carnet de manipulador d'aliments o no comptin amb els registres sanitaris corresponents.

k) Fumar, consumir begudes alcohòliques o substancies estupefaents en els llocs de venda o trobar-se sota els seus efectes en l'horari de venda al públic.

l) Discutir o crear altercats amb els companys, clients, veïns o agents municipals o coordinadors o qualsevol altra causa que pugui anar en contra l'ordre públic.

 

​​​​​​​Article 21. Mesures cautelars i sancions

1) La Policia Local impedirà la pràctica de la venda ambulant per tot aquell que manqui o no exhibeixi la preceptiva autorització municipal o incompleixi les seves condicions i, en general, quan infringeixi les prescripcions d'aquesta ordenança, oferint productes no autoritzats, no acreditant la procedència de la mercaderia o existint indicis racionals que puguin ocasionar risc per a la salut o seguretat per als consumidors, donant compte immediata als òrgans competents per raó de la matèria, ordenant el cessament de l'activitat, prohibint la instal·lació de tota mena de llocs o instant el titular a retirar immediatament qualsevol instal·lació, mercaderia o lloc.

En defecte d'això, s'executarà directament l'aixecament i es podran intervenir cautelarment els elements, instal·lacions i/o mercaderies emprades en el desenvolupament d'aquesta activitat, procedint de conformitat amb el que es disposa per Llei orgànica de Forces i Cossos de Seguretat i altres disposicions d'aplicació.

En tot cas, es procedirà a l'aixecament dels llocs dedicats a la venda d'aliments i altres productes peribles si no compten amb autorització municipal, així com els dedicats a la venda d'animals.

2) L'incompliment de les normes establertes en la present ordenança podrà ser sancionat per l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja d'acord amb la legislació vigent. Les sancions podran ser de diferent naturalesa, des d'una amonestació verbal fins a la suspensió de l'autorització per a exercir l'activitat comercial en el mercat.

3) L'import de les sancions serà el següent:

a) Les faltes lleus seran sancionades amb una multa de 250,00€ fins a 500,00€.

b) Les faltes greus seran sancionades amb una multa de 500,01€ fins a 1.000,00€.

c) Les faltes molt greus seran sancionades amb una multa de 1.000,01€ fins a 3.000,00€ euros i comprendrà el cessament immediat de l'activitat de venda o si és el cas de la llicència.

Article 22. Extinció, suspensió i modificació de l'autorització

1) Les autoritzacions per a la venda ambulant s'extingiran per les següents causes:

a) Finalització del termini de vigència de l'autorització.

b) Renúncia de la persona titular.

c) Revocació

d) Defunció, invalidesa sobrevinguda o jubilació de la persona titular o dissolució de la persona jurídica, si és el cas.

2) Les autoritzacions podran ser revocades per l'Ajuntament per les següents causes:

a) Pèrdua de tots o algun dels requisits exigits per a l'exercici de la venda ambulant, incloent-hi la constatació d'incompliment d'obligacions tributàries o de seguretat social o amb l'Ajuntament.

b) Cessió, traspàs, arrendament o, en general, transmissió de l'autorització contravenint el que es disposa en aquesta Ordenança

c) Per impagament de les taxes corresponents.

d) Per falta d'assistència, de manera continuada i sense causa justificada, de conformitat amb el que es disposa en aquesta Ordenança.

e) Sanció que comporti la pèrdua de l'autorització.

f) Supressió del mercat periòdic o d'alguna de les modalitats de venda ambulant en el terme Municipal.

3) L'Ajuntament de Sant Joan de Labritja podrà suprimir, modificar, traslladar o suspendre temporalment l'activitat dels mercats de venda no sedentària establerts en la present Ordenança i fins i tot la seva supressió total, sense que en cap cas es generi dret a indemnització per danys i perjudicis als titulars dels llocs afectats, d'acord amb les següents circumstàncies:

a) Coincidència amb alguna festivitat.

b) Per raó d'obres en la via pública o en els serveis, o trànsit.

c) Per causes d'interès públic degudament motivades.

4) En cas de suspensió temporal, aquesta podrà afectar la totalitat de les autoritzacions d'un mercat o a part d'elles, en funció de les necessitats i de l'interès general.

5) L'alcalde o alcaldessa, per raons d'interès públic, després de la tramitació del corresponent expedient, podrà modificar el relatiu a les dimensions del lloc, la ubicació dins del mercat, els horaris i periodicitat de l'activitat, comunicant-lo a les persones interessades amb una antelació de 15 dies naturals, tret que per raons d'urgència aquest termini no pot ser complert. Aquesta modificació no genera, en cap cas, dret a cap indemnització.

 

CAPÍTOL III. MERCATS OCASIONALS O ALTRES FORMES DE COMERÇ AMBULANT

Article 23. Regulació dels mercats ocasionals o altres formes de comerç ambulant

Aquests mercats, que no constitueixen un mercat periòdic es regiran per les disposicions específiques que es detallaran en cada convocatòria i, amb caràcter supletori, per la qual cosa els sigui aplicable de la present ordenança.

Article 24. Subjectes

1) La venda ambulant podrà ser exercida, en qualsevol de les seves modalitats, per persones físiques o jurídiques, legalment constituïdes, que es dediquin a l'activitat de comerç al detall i reuneixin els requisits que estableix la present Ordenança i altra normativa que li sigui aplicable, i compti amb l'autorització emesa per l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja que sigui preceptiva en cada cas.

2) L'Ajuntament de Sant Joan de Labritja podrà autoritzar, amb caràcter ocasional, la venda no sedentària amb finalitats benèfics promoguda per entitats o institucions.

3) Els agricultors i ramaders podran desenvolupar la venda no sedentària dels seus productes agropecuaris en estat natural originaris del municipi, ja sigui en el propi lloc de producció o en els emplaçaments del terme municipal que acordi Alcaldia.

4) L'Ajuntament de Sant Joan de Labritja podrà autoritzar, amb caràcter ocasional, que els particulars puguin procedir a la venda no sedentària en sòl públic d'articles usats, sempre que els articles a la venda procedeixin del seu propi aixovar i no hagin estat adquirits expressament per a la seva revenda.

Article 25. Zones

1) Els llocs se situaran en les zones marcades per l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.

2) L'Ajuntament de Sant Joan de Labritja no reservarà el lloc a ningú i s'aniran ocupant, així com vagin arribant. En cas de conflicte, personal de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja mediarà i es buscaran ubicacions més adequades.

3) No existeix cap dret a exposar en els mateixos llocs de cada any. Una vegada desmuntats, uns altres es poden situar en la mateixa zona. Es mantindrà un clima d'entesa entre els venedors. En cas de conflicte, serà la personal de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja qui mediarà una solució.

4) No es garanteixen punts de llum.

5) No es podrà entorpir el pas, deixant espai suficient per al pas dels vianants.

6) Una vegada desmuntat cal deixar el lloc net i sense deterioracions.

7) Només es permeten dos remolcs/posats per persona o empresa.

Article 26. Autorització de per a llocs de parada en els mercats ocasionals

1) En el supòsit de mercats ocasionals promoguts per una Associació o organitzador únic, la sol·licitud s'haurà de contenir la petició d'autorització per a l'ocupació de la via pública i la d'autorització per a la venda ambulant dels participants en el mercat i anirà acompanyada de la documentació relativa a cadascun dels venedors que desitgin participar en el mateix prevista en l'article 16, així com la documentació relativa al promotor o organitzador del mercat, consistent en:

a) Pla de la ubicació del mercat, amb la possible distribució dels llocs.

b) Programa d'activitats complementàries i d'animació o dinamització d'aquest.

c) Relació dels venedors ambulants que concorreran com a interessats, en la qual es detallarà: nom i cognoms o raó social; DNI, NIE o CIF; telèfon de contacte; domicili a efecte de notificacions; definició del producte objecte de venda; així com dimensions del lloc, de conformitat amb els límits que estableix aquesta Ordenança.

d) Autorització del sol·licitant per a recaptar els certificats de trobar-se al corrent amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i la Tresoreria General de la Seguretat Social.

2) Tots els llocs que requereixin permís d'activitat temporal (projecte de seguretat i certificació final d'instal·lació) hauran de comptar amb l'autorització d'ubicació en zona pública (realitzat per la Policia Local, prèvia petició a aquesta, adjuntant un pla de situació).

3) Es presentarà a l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja la sol·licitud de permís posat en el mercat ocasional en qüestió. En cas de no tenir-ho, no podran obrir els llocs.

4) Els que no precisin d'activitat temporal (projecte de seguretat) hauran d'haver realitzat una sol·licitud, davant l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja on figuri tipus de lloc, mesures, telèfon de contacte i/o e-mail.

Article 27. Autorització de mercat ocasional per a actes benèfics

Les entitats i institucions que pretenguin organitzar un mercat amb finalitats benèfics hauran de presentar una sol·licitud davant l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, amb una antelació mínima de 3 mesos abans de la celebració de l'esdeveniment, acompanyada, com a mínim, de les següents dades:

a) Dades identificatives de l'associació o entitat, com els relatius a la seva denominació, escriptura de constitució, domicili social, representants apoderats i N.I.F.

b) Memòria justificativa de l'esdeveniment en què es detalli la finalitat d'aquesta activitat, dates de celebració, nombre de llocs, entitats participants i productes a la venda, mitjans a utilitzar i justificació de la ubicació triada.

c) Memòria d'activitats de publicitat, animació i similars, que es realitzin a l'empara del seu desenvolupament.

d) Pla d'ubicació amb assenyalament gràfic detallat del perímetre ocupat per l'activitat i les seves distàncies al mobiliari urbà (senyals, semàfors, fanals, etc.) a fi de no afectar la circulació per als vianants, seguretat del trànsit, zones enjardinades i preses de registre i altres serveis públics situats en l'entorn urbà.

e) Declaració responsable de l'assumpció de responsabilitats civils i, particularment, de les derivades de la venda i de la reparació, reposició, conservació i neteja de l'espai públic utilitzat i del mobiliari urbà.

f) Compromís explícit de retirada de tot aquell material utilitzat en el mateix dia de finalització de l'activitat.

Article 28. Autorització de Mercat d'intercanvi de mercaderies

1) Quan un grup de particulars desitgi realitzar una venda d'articles usats, sempre que procedeixin del seu propi aixovar i no hagin estat adquirits expressament per a la seva revenda, hauran de presentar una sol·licitud d'autorització davant l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja amb una antelació mínima de 3 mesos a l'inici previst per a aquesta venda.

2) A aquesta sol·licitud s'hauran d'acompanyar les dades identificatives dels venedors: Nom, cognoms, DNI i domicili, així com els extrems que figuren en el punt 1 d'aquest article.

3) Igualment acompanyarà a aquesta sol·licitud una declaració responsable que els articles pertanyen a l'aixovar dels particulars i que no han estat adquirits expressament per a la seva revenda, havent d'estar en disposició d'acreditar aquest extrem.

4) Sense perjudici de l'anterior, en aquests casos, l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja podrà requerir als peticionaris aquelles dades o documentació que s'estimin oportuns d'entre els que recull la present Ordenança.

5) L'Ajuntament de Sant Joan de Labritja resoldrà sobre aquestes sol·licituds en el termini màxim d'1 mes des de la seva presentació, indicant emplaçament, horari i altres condicions per a la venda.

Article 29. Autorització per a la comercialització directa per agricultors i ramaders en via publica

1) L'alcalde o alcaldessa podrà autoritzar la venda per a la comercialització directa per agricultors i ramaders dels seus productes agropecuaris en estat natural originaris del municipi en la via pública.

2) Els agricultors i ramaders interessats en la venda dels seus productes agropecuaris originaris del municipi en (indicar llocs per a la venda, ja sigui el mateix lloc de producció, mercats ambulants o tots dos) hauran de presentar una sol·licitud d'autorització davant l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja amb una antelació mínima de 2 mesos a l'inici previst per a aquesta venda.

3) A aquesta sol·licitud s'hauran d'acompanyar les dades identificatives dels venedors: Nom, cognoms, DNI i domicili, així com els extrems que figuren en el punt 1 de l'article anterior. Igualment acompanyarà a aquesta sol·licitud una declaració responsable que els productes són de la seva producció i originaris del municipi, havent d'estar en disposició d'acreditar aquests extrems. Sense perjudici de l'anterior, en aquests casos, l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja podrà requerir als peticionaris aquelles dades o documentació que s'estimin oportuns d'entre els que s'exigeixen i que recull la present Ordenança.

4) L'Ajuntament de Sant Joan de Labritja resoldrà sobre aquestes sol·licituds en el termini màxim d'1 mes des de la seva presentació, indicant emplaçament, horari i altres condicions per a la venda.

Article 30. Autorització per a la venda no sedentària de productes alimentosos

1) Donat el caràcter excepcional de la venda no sedentària de productes alimentosos, a més de les condicions generals que en la present Ordenança s'estableixen per a tots els llocs de venda, aquells en els quals s'expenguin productes alimentosos, hauran de reunir les següents condicions:

a) Només s'exercirà en els llocs que l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja assenyali.

b) Es realitzarà sobre bancades mòbils de manera que en tot cas s'eviti el seu contacte amb el sòl.

c) Disposar d'instal·lacions adequades per a mantenir una correcta higiene del personal.

d) Les superfícies que estiguin en contacte amb els aliments han d'estar en bon estat i ser fàcils de netejar i desinfectar.

e) Disposar de material adequat per a la neteja i desinfecció de les eines de treball.

e) Instal·lar els mitjans adequats per a l'emmagatzematge i eliminació higiènica de substàncies i residus perillosos i / o no comestibles, ja siguin sòlids o líquids.

f) Comptar amb instal·lacions o mitjans adequats per al manteniment i control de les condicions òptimes de temperatura dels productes alimentosos. Tots aquells productes que necessiten fred per a la seva conservació s'exposaran en armaris o vitrines que garanteixin el manteniment de les temperatures reglamentàries.

g) En general tots els aliments han d'estar correctament protegits de les inclemències del temps, de la presència d'insectes i contaminacions ambientals i de les persones.

h) Els productes alimentosos han de col·locar-se de manera que s'eviti el risc de contaminació.

i) Garantir que les persones que manipulin productes alimentosos mantinguin un elevat grau de neteja i portin vestimenta adequada i neta.

j) No deixar a les parades substancia que produeixi mala olor o que pugui perjudicar les condicions higièniques d'aquest.

k) Les deixalles, envasos, embolcalls i altres, han de ser dipositats en les borses i contenidors que a aquest efecte tinguin els voltants del mercat.

l) Tots els operadors han de complir amb les disposicions aplicables als productes alimentosos que estableix la legislació vigent, quant a l'elaboració i comerç de menjars preparats i venda de productes alimentosos.

m) Els equips elèctrics han de complir la normativa vigent.

n) La venda d'articles o productes en deficients condicions pot comportar la pèrdua de l'autorització.

o) Si no compten amb mitjans apropiats per a la neteja d'utensilis i equips, que s'emprin utensilis d'un sol ús que compleixin amb la Llei de residus.

p) Es compliran aquells altres requisits que per a la seva venda exigien les normes de general compliment o les autoritats sanitàries locals.

2) Quan la venda de productes alimentosos es realitzi mitjançant camions o remolcs tenda, aquests hauran de reunir les següents característiques:

a) Aïllament tèrmic en parets i sostres.

b) Elements exteriors i interiors de material impermeable i de fàcil neteja, evitant angles i racons en els quals pugui acumular-se brutícia.

c) Taulells dotats de vitrines i, si és el cas, frigorífics.

d) Disponibilitat d'aigua potable a bastament.

e) Disponibilitat de dipòsits d'aigües residuals o, almenys de les degudes canalitzacions per a la seva conducció als desguassos públics.

f) Aquelles altres que per a cadascun dels productes exigien les Reglamentacions Tecnicosanitàries corresponents.

Disposició Transitòria única

Els mercats periòdics existents a l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança, es continuaran desenvolupant en els dies i ubicacions autoritzats fins a la data, excepte resolució en contra de conformitat amb el que es disposa en aquesta Ordenança.

Disposició final 1a

Correspondrà a l'Alcaldia-Presidència de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja dictar quantes ordres i instruccions resultin necessàries per a l'adequada interpretació, desenvolupament i aplicació de la present ordenança.

Disposició final 2a

La present ordenança entrarà en vigor l'endemà de la publicació íntegra del seu text en el Butlletí Oficial d'Illes Balears (BOIB), segons el que s'estableix en l'article 103, en relació amb l'article 113, de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local dels Illes Balears. També es publicarà en la seu electrònica de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, i en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.

Disposició derogatòria única

Una vegada entri en vigor la present ordenança, quedarà derogada l'Ordenança Municipal reguladora de la venda ambulant o no sedentària de Sant Joan de Labritja publicada en el BOIB *Nº163, de 29 de novembre de 2014.