Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 412574
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions per a la consolidació i el creixement sostenible de l’ocupació autònoma a les Illes Balears pels anys 2024, 2025, 2026 i 2027
Antecedents
1. En el context de la realitat socioeconòmica actual, marcada pels reptes globals i els efectes residuals de la pandèmia de la COVID-19, el Govern de les Illes Balears reconeix la importància crucial de donar suport als emprenedors i treballadors autònoms en el seu esforç per consolidar i desenvolupar els seus negocis. Aquesta convocatòria d'ajuts es fonamenta en la necessitat de reforçar el teixit empresarial de les illes, un pilar essencial per a la recuperació i el progrés econòmic regional.
La pandèmia de la COVID-19 ha transformat profundament el panorama mundial, afectant de manera significativa a les economies locals i globals. En aquest sentit, les Illes Balears no han estat una excepció, enfrontant-se a reptes sense precedents, especialment en sectors clau com el turisme i els serveis. Aquesta situació ha posat de manifest la necessitat d'adaptació i resiliència per part dels autònoms, els quals han demostrat una capacitat extraordinària per reinventar-se i buscar noves oportunitats en temps d'incertesa.
2. La guerra a Ucraïna ha tengut importants repercussions en l'economia de les Illes Balears, una regió amb una gran quantitat d'autònoms i negocis petits. L'augment dels costos de l'energia i de les matèries primeres ha afectat directament aquests negocis, especialment aquells que depenen de productes importats o de l'energia per a les seves operacions, com són l'hostaleria i el turisme, sectors que resulten clau a les Illes. La incertesa econòmica i la volatilitat del mercat, agreujades per la guerra, han complicat l'accés al finançament i han generat fluctuacions en les taxes de canvi. A més, els canvis en polítiques i regulacions també han tengut efectes indirectes en l'economia insular, com ara canvis en els patrons turístics, impactes en els preus d'importació a causa d'alteracions en les cadenes de subministrament globals, incidències en les polítiques fiscals i d'inversió, incertesa i inestabilitat que afecten la confiança del consumidor i de l'inversor i pressions inflacionistes per l'augment dels costos de les matèries primeres que afecten el poder adquisitiu dels consumidors, la qual cosa impacta sobre la demanda de béns i serveis dels autònoms.
Així doncs, aquests reptes requereixen, entre d'altres, estratègies d'adaptació i resiliència que afavoreixen els plans de consolidació dels autònoms.
3. Perquè un autònom pugui consolidar el seu negoci en la realitat actual, és fonamental considerar aspectes com la digitalització, la sostenibilitat, la innovació, la intel·ligència artificial i la capacitat d'adaptar-se a les demandes canviants del mercat. La transformació digital s'ha convertit en un requisit indispensable per a la supervivència i el creixement dels negocis, permetent una major flexibilitat i abast de mercat. De la mateixa manera, la incorporació de pràctiques sostenibles i responsables, així com l'ús eficient de la intel·ligència artificial per a la millora dels processos empresarials, no només contribueix a un desenvolupament econòmic més equilibrat i respectuós amb el medi ambient, sinó que també respon a les creixents expectatives dels consumidors.
El temps que necessita un autònom per a consolidar el seu negoci pot variar àmpliament, però en general s'estima que es necessiten entre dos i tres anys perquè un negoci autònom s'estableixi fermament en el mercat. Durant aquest període crític, els ajuts a la consolidació esdevenen fonamentals. Aquests ajuts, per tant, proporcionen un suport financer essencial durant aquesta etapa, que resulta clau, i contribuiran a incrementar significativament les possibilitats d'èxit del negoci a llarg termini, contribuint a una economia més dinàmica i resilient.
En l'entorn del treball autònom, és crucial posar especial atenció en les qüestions de conciliació laboral i familiar, amb un èmfasi particular en la maternitat. Les dones que operen en aquest àmbit sovint es troben davant de reptes únics per arribar a un equilibri entre les seves obligacions professionals i personals, particularment durant els períodes de maternitat. Resulta imprescindible que les polítiques de suport no només reconeguin aquesta necessitat, sinó que també proporcionin les eines i recursos adequats per facilitar aquest equilibri, assegurant així l'estabilitat dels seus projectes empresarials. Aquesta perspectiva inclusiva i equitativa no només beneficia les empresàries individuals sinó que també potencia el creixement d'una economia més robusta i diversa, on la igualtat d'oportunitats per a tots sigui una realitat palpable.
En aquest escenari, les subvencions per a la consolidació del treball autònom emergeixen com una eina vital, ja que no només ofereixen un suport econòmic directe per a finançar les estratègies dels treballadors autònoms conduents a consolidar el seu negoci, sinó que també representen una inversió en el futur econòmic de les Illes Balears. A través d'aquestes subvencions es busca potenciar la capacitat innovadora, competitiva i sostenible dels autònoms per a la implementació d'estratègies i solucions adaptades als nous reptes d'un món en constant canvi.
Amb el ferm compromís d'impulsar la recuperació i l'enfortiment econòmic de les Illes Balears, aquesta convocatòria d'ajuts es presenta com una oportunitat per donar suport als autònoms en el seu camí cap a la consolidació i l'èxit sostenible dels seus negocis.
A les Illes Balears, la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia té com a una de les seves missions principals l'enfortiment de l'economia de les Illes Balears, i per això llança aquest ambiciós programa d'ajuts destinat a la consolidació dels negocis d'emprenedors i treballadors autònoms. Aquest programa s'alinea amb els principis d'impuls al lliure mercat i foment de la competitivitat empresarial. Es reconeix que els emprenedors i autònoms són fonamentals per a la diversificació i l'enfortiment de l'economia local, i, com a tal, el govern es compromet a proporcionar suport financer per ajudar aquests negocis a superar reptes, fomentar el seu creixement i garantir la seva sostenibilitat a llarg termini. La convocatòria d'aquestes ajuts és un reflex de la convicció que una economia pròspera es construeix sobre la base d'un sector privat fort i autònom, i es busca així estimular la innovació, la digitalització i l'expansió dels negocis locals en el mercat tant nacional com internacional.
4. Les recomanacions de la Unió Europea en matèria d'ocupació estan enfocades en la transició ecològica i digital i la reducció de desigualtats. Per això, són especialment rellevants els ajuts destinats a la consolidació del negoci de les persones treballadores autònomes a les Illes Balears. Aquestes directrius europees subratllen la importància d'invertir en educació, formació i salut, promovent la igualtat de gènere i la protecció social. En aquest context, els ajuts per a autònoms a les Illes Balears s'orienten a donar suport a la transició cap a models de negoci sostenibles i digitalitzats, fomentant pràctiques empresarials que s'alineïn amb aquests objectius europeus de creixement inclusiu i sostenible.
Aquesta subvenció per a la consolidació de l'ocupació autònoma a les Illes Balears està estretament vinculada als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'Agenda 2030. Per exemple, el suport a la digitalització i la innovació en petites empreses dirigides per autònoms aborda l'ODS 9 (Indústria, Innovació i Infraestructures), mentre que fomentar pràctiques empresarials sostenibles i respectuoses amb el medi ambient s'alinea amb l'ODS 13 (Acció pel Clima). A més, aquests ajuts poden contribuir a l'ODS 8 (Treball Digne i Creixement Econòmic) en promoure la creació d'ocupació i garantir condicions laborals dignes i estables per als autònoms. D'aquesta manera, el suport als negocis autònoms no només enforteix l'economia local, sinó que també contribueix a un desenvolupament més sostenible i equitatiu, en línia amb els objectius globals de l'Agenda 2030.
5. L'actual Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació 2021-2024, va ser aprovada mitjançant Reial decret 1069/2021, de 4 de desembre. Un factor clau per a l'èxit d'aquesta nova Estratègia és la col·laboració i el consens del Sistema Nacional d'Ocupació i dels Interlocutors Socials. Tant l'Estratègia com els Plans Anuals per al Foment de l'Ocupació Digna es configuren com el marc per a la planificació i coordinació i execució de les polítiques d'activació per a l'ocupació en tota Espanya, sent una referència compartida, a partir de la qual els serveis públics d'ocupació han de dissenyar i gestionar les seves pròpies polítiques.
6. Les actuacions subvencionables en el marc d'aquesta convocatòria d'ajuts es troben incloses en l'eix 5 «Emprenedoria» del «Plan Anual para el Fomento del Empleo Digno» (PAFED 2023), amb el codi PC00026. Les actuacions o activitats enmarcades dins aquest eix estan adreçades a fomentar la iniciativa empresarial, el treball autònom i l'economia social, així com les encaminades a la generació d'ocupació, activitat empresarial i dinamització i impuls del desenvolupament econòmic local. Dins d'aquest eix s'inclouen els programes de suport al manteniment de l'ocupació autònoma i microempreses.
Fins ara s'han realitzat tots els plans anuals de política d'ocupació i se'n preveu la publicació del PAFED 2024 durant el proper any.
7. Aquesta convocatòria s'ha inclòs en l'objectiu I, línia I.2.7 Ajuts per finançar la fase de consolidació i manteniment de l'activitat dels treballadors autònoms a les Illes Balears amb la finalitat de consolidar el seu projecte d'autoocupació, del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52 de 20 d'abril de 2024).
Fonaments de dret
1. L'article 30.21 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, d'acord amb la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut, atribueix a aquesta comunitat autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica, sense perjudici del que disposen els articles 38 i 131, i els números 10 i 13 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l'europea, i l'establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la comunitat autònoma.
2. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB ext. núm. 94, de 10 de juliol de 2023) estableix, en l'article 1, que les conselleries que integren l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears exerceixen les competències normatives i executives atribuïdes a aquesta Administració per l'Estatut d'Autonomia i la resta de l'ordenament jurídic en els sectors corresponents de l'acció pública.
Amb relació a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, estableix, en el punt 3.a de l'article 2, que les competències de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç són, entre d'altres, empresa; polítiques de creació i creixement empresarial; promoció, desenvolupament i dinamització econòmica; modernització de les empreses; internacionalització, atracció d'inversió estrangera i projectes estratègics; finançament i suport empresarial; promoció de l'autoocupació i la cultura emprenedora; gestió, foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms.
3. La Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del treballador autònom, defineix el treball autònom i es contemplen els drets i obligacions dels treballadors autònoms, el seu nivell de protecció social, les relacions laborals i la política de foment de l'ocupació autònoma.
4. La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació, disposa que els recursos econòmics per a la realització de les polítiques actives seran gestionats pels serveis públics d'ocupació, que podran desenvolupar els serveis i programes que considerin necessaris, segons l'article 32.3, i gestionar-los mitjançant la concessió de subvencions públiques, contractació administrativa, subscripció de convenis, gestió directa o qualsevol altra forma jurídica ajustada a dret.
5. D'acord amb l'article 11.f) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 24.4 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, els beneficiaris hauran d'acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que es troben al corrent de les seves obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les seves obligacions tributàries enfront de la Hisenda autonòmica. No obstant això, per tal de simplificar i flexibilitzar la tramitació administrativa d'aquests ajuts, aquesta acreditació es podrà substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant, ja que es tracta d'una subvenció de quantia inferior a 3.000 euros.
6. El procediment de concessió dels ajuts referits en aquesta resolució es tramitarà d'acord amb el que s'estableix en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i la resta de normes que li siguin d'aplicació.
El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 4.000.000,00 euros, amb càrrec als fons del Ministeri de Treball i Economia Social que anualment distribueix la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, distribuïts de la següent manera:
a) Any 2024:
i. 700.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/77000/00/24021 de l'exercici de l'any 2024.
ii. 300.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/47000/00/24021 de l'exercici de l'any 2024.
Aquesta assignació entre capítols pressupostaris es tracta d'una mera previsió i, per tant, podrà esser objecte de reassignació entre partides, en funció de l'execució real de la convocatòria.
b) Any 2025:
i. 700.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/77000/00/25021 de l'exercici de l'any 2025, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
ii. 300.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/47000/00/25021 de l'exercici 2025, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Aquesta assignació entre capítols pressupostaris es tracta d'una mera previsió i, per tant, podrà esser objecte de reassignació entre partides, en funció de l'execució real de la convocatòria.
c) Any 2026:
i. 700.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/77000/00/26021 de l'exercici de l'any 2026, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
ii. 300.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/47000/00/26021 de l'exercici 2026, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Aquesta assignació entre capítols pressupostaris es tracta d'una mera previsió i, per tant, podrà esser objecte de reassignació entre partides, en funció de l'execució real de la convocatòria.
d) Any 2027:
i. 700.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/77000/00/27021 de l'exercici de l'any 2027, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
ii. 300.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/47000/00/27021 de l'exercici 2027, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Aquesta assignació entre capítols pressupostaris es tracta d'una mera previsió i, per tant, podrà esser objecte de reassignació entre partides, en funció de l'execució real de la convocatòria.
7. L'article 10.2 de la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de Pressupostos Generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024 (BOIB núm. 176, de 30 de desembre de 2023), preveu que s'ha de sol·licitar l'autorització prèvia al Consell de Govern en els expedients de despesa de quantia superior a 1.000.000,00€.
La convocatòria ha estat objecte d'autorització prèvia al Consell de Govern mitjançant Acord en la sessió de 31 de maig de 2024.
8. Aquests ajuts compleixen amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació d'acord amb el que s'estableix en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.
9. L'Ordre del Conseller de Treball i Formació, de 4 de maig de 2005, estableix les bases reguladores de les subvencions, en matèria de Treball i Formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig). L'article 1.2 de les bases, modificat per Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008, preveu, en el seu apartat 28, que pot ser objecte de subvenció la promoció de l'ocupació autònoma.
D'altra banda, l'article 3 estableix que les convocatòries de subvencions s'han d'aprovar per mitjà d'una resolució del conseller o consellera competent en matèria de treball i formació i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Per tot això, d'acord amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de bases reguladores, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria d'ajuts per a la consolidació i el creixement sostenible de l'ocupació autònoma a les Illes Balears pels anys 2024, 2025, 2026 i 2027, en els termes que figuren en l'Annex 1 d'aquesta resolució.
2. Designar la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç de la conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia com a òrgan instructor del procediment.
3. Ordenar la comunicació d'aquesta resolució a la Base de dades nacional de subvencions i la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual comença a tenir efecte l'endemà d'haver-se publicat.
Interposició de recursos
La present convocatòria té la naturalesa jurídica d'un acte administratiu que exhaureix la via administrativa.
En conseqüència, contra la convocatòria es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Contra la convocatòria també es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura electrònica (27 de juny de 2024)
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX 1 Convocatòria
Primer Objecte
1. Aquesta resolució té per objecte aprovar la convocatòria de subvencions per a la consolidació i el creixement sostenible de l'ocupació autònoma a les Illes Balears pels anys 2024, 2025, 2026 i 2027.
2. Aquesta convocatòria d'ajuts s'estructura en quatre programes que es corresponen amb els pilars que esdevenen fonamentals en la consecució de la consolidació d'un negoci:
a. Programa I. Innovació i Digitalització: Inclou l'adaptació constant, la innovació en productes i serveis i la integració de tecnologies digitals.
b. Programa II. Gestió Estratègica i Financera: Engloba la planificació estratègica, la gestió financera eficient i la comprensió del mercat.
c. Programa III. Sostenibilitat i Responsabilitat Social: Abasta pràctiques sostenibles i un enfocament en la responsabilitat social empresarial.
d. Programa IV. Inversions per a la millora de la competitivitat: Inclou la inversió en equip de treball i la reforma del lloc de feina.
3. Aquests quatre programes, a la vegada, s'estructuren en un conjunt d'accions que es defineixen en l'Annex 3 d'aquesta resolució.
Segon Beneficiaris
1. Per esser beneficiaris d'aquesta convocatòria de subvencions per a la consolidació i el creixement sostenible de l'ocupació autònoma a les Illes Balears pels anys 2024, 2025, 2026 i 2027, els sol·licitants hauran de complir els següents requisits:
a. Haver-se donat d'alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms de la Seguretat Social i en el corresponent epígraf de l'Impost d'Activitats Econòmiques, per primera vegada o després d'un període d'inactivitat com a autònom de com a mínim els dos anys anteriors, dins els següents terminis:
i. Per a l'any 2024, entre l'1 de gener de 2020 i el 31 de desembre de 2020.
ii. Per a l'any 2025, entre l'1 de gener de 2021 i el 31 de desembre de 2021.
iii. Per a l'any 2026, entre l'1 de gener de 2022 i el 31 de desembre de 2022.
iv. Per a l'any 2027, entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2023.
b. Trobar-se d'alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms de la Seguretat Social i en el corresponent epígraf de l'Impost d'Activitats Econòmiques, de forma ininterrompuda, des de l'alta esmentada en el punt anterior i, en tot cas, en data de presentació de la sol·licitud de participació en aquesta convocatòria de subvencions.
Aquells autònoms que acreditin que la seva activitat es duu a terme de forma estacional, hauran de trobar-se d'alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms de la Seguretat Social i en el corresponent epígraf de l'Impost d'Activitats Econòmiques de l'AEAT durant períodes mínims de 4 mesos dins l'any natural des de l'alta esmentada en el punt anterior i, en tot cas, en data de presentació de la sol·licitud de participació en aquesta convocatòria de subvencions.
En el cas de les dones autònomes, els períodes en què hagi hagut un cessament temporal de l'activitat per causes relacionades amb la maternitat no es tindran en compte a l'hora de verificar el compliment del requisit de permanència ininterrompuda establert en el primer paràgraf d'aquest punt, tot això amb l'objectiu de donar suport durant aquest període vital i assegurar que no suposi un obstacle per a la continuïtat dels seus negocis.
c. Estar empadronat i ésser resident en algun dels municipis de les Illes Balears.
d. Estar al corrent de pagament de les obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb l'Agència Tributària de les Illes Balears i amb la Seguretat Social.
e. Complir amb els requisits per a obtenir la condició de beneficiari de la subvenció establerts en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
f. No incórrer en cap de les prohibicions per a ser beneficiaris establertes en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Tercer Exclusions
1. Queden excloses dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les persones que tenen la condició de sòcies integrants dels òrgans d'administració de les societats mercantils de capital, de les cooperatives i de les societats laborals.
2. També en queden exclosos els integrants de les comunitats de béns, tret que tots els requisits de la convocatòria concorrin en la seva persona física i no en la figura de l'entitat sense personalitat jurídica.
3. També en queden excloses les persones sol·licitants que simultaniegin l'activitat empresarial amb qualsevol altra activitat per compte d'altri des de la data d'alta en el RETA esmentada en l'apartat segon 1.a) d'aquesta convocatòria de subvencions.
4. En general, quedaran exclosos d'aquesta convocatòria d'ajuts tots aquells sol·licitants en la persona física dels quals no concorrin tots els requisits prevists en aquesta convocatòria d'ajuts.
Quart Àmbit temporal i territorial
1. Pel que fa a les despeses subvencionables, aquestes s'hauran d'haver meritat, necessàriament, dins els terminis següents:
a. Per l'any 2024, entre el l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2023.
b. Per l'any 2025, entre el l'1 de gener de 2024 i el 31 de desembre de 2024.
c. Per l'any 2026, entre el l'1 de gener de 2025 i el 31 de desembre de 2025.
d. Per l'any 2027, entre el l'1 de gener de 2026 i el 31 de desembre de 2026.
2. Pel que fa a l'àmbit territorial d'aquesta convocatòria d'ajuts, la persona sol·licitant ha d'estar empadronada en algun dels municipis de les Illes Balears i ha de dur a terme la seva activitat empresarial i tenir el seu centre de treball en l'àmbit d'aquesta mateixa comunitat autònoma.
Cinquè Crèdit assignat a la convocatòria
1. Es disposa de crèdit pels exercicis 2024, 2025, 2026 i 2027 per la qual cosa es tracta d'un expedient de despesa de caràcter pluriennal.
Aquests ajuts es financen amb amb càrrec als fons del Ministeri de Treball i Economia Social que anualment distribueix la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.
El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 4.000.000,00 euros, amb càrrec als fons del Ministeri de Treball i Economia Social que anualment distribueix la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, distribuïts de la següent manera:
a. Any 2024:
i. 700.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/77000/00/24021 de l'exercici de l'any 2024.
ii. 300.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/47000/00/24021 de l'exercici de l'any 2024.
Aquesta assignació entre capítols pressupostaris es tracta d'una mera previsió i, per tant, podrà esser objecte de reassignació entre partides, en funció de l'execució real de la convocatòria.
b. Any 2025:
i. 700.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/77000/00/25021 de l'exercici de l'any 2025, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
ii. 300.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/47000/00/25021 de l'exercici 2025, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Aquesta assignació entre capítols pressupostaris es tracta d'una mera previsió i, per tant, podrà esser objecte de reassignació entre partides, en funció de l'execució real de la convocatòria.
c. Any 2026:
i. 700.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/77000/00/26021 de l'exercici de l'any 2026, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
ii. 300.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/47000/00/26021 de l'exercici 2026, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Aquesta assignació entre capítols pressupostaris es tracta d'una mera previsió i, per tant, podrà esser objecte de reassignació entre partides, en funció de l'execució real de la convocatòria.
d. Any 2027:
i. 700.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/77000/00/27021 de l'exercici de l'any 2027, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
ii. 300.000,00 euros, que s'han de concedir amb càrrec a la següent partida pressupostària 19301/G/322F01/47000/00/27021 de l'exercici 2027, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Aquesta assignació entre capítols pressupostaris es tracta d'una mera previsió i, per tant, podrà esser objecte de reassignació entre partides, en funció de l'execució real de la convocatòria.
2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La resolució de la modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
Sisè Quantia dels ajuts
1. L'import de l'ajut es correspondrà amb la suma total dels imports justificats associats a les accions de consolidació a les quals s'adhereixi el sol·licitant de l'ajut, tot respectant els imports màxims prevists per a cada acció de consolidació i l'import global màxim de 3.000 euros d'ajut per a cada beneficiari.
2. Per a cadascun dels programes d'aquesta convocatòria d'ajuts, es detallen, en l'Annex 3 d'aquesta resolució, un conjunt d'accions que podran portar a terme els beneficiaris, així com l'import màxim de l'ajut corresponent a cadascuna d'aquestes accions.
3. És fonamental subratllar que els imports màxims establerts per a cada acció de consolidació, detallats a l'Annex 3 de la present resolució, funcionen com a límits superiors de finançament. Cal destacar dos aspectes clau respecte als imports justificats pels sol·licitants:
a. Si un sol·licitant justifica un import de despesa menor al límit màxim establert per a una acció determinada, rebrà un ajut equivalent a l'import efectivament justificat, la qual cosa significa que justificar una quantitat inferior al límit màxim no serà motiu de denegació de l'ajut, sinó que el beneficiari obtindrà l'ajut corresponent al cost real justificat.
b. Justificar un import superior als límits màxims establerts a l'Annex 3 no comportarà la recepció d'una quantitat d'ajut major a l'establerta com a límit màxim, ja que els límits indicats actuen com a sostres absoluts de finançament i qualsevol quantitat justificada per sobre d'aquests límits no incrementarà l'import de l'ajut ni atorgarà cap avantatge o prioritat en el procés d'adjudicació.
4. Els sol·licitants podran participar en accions de consolidació pertanyents a diferents programes dels establerts a l'apartat primer de l'Annex 1 de la resolució reguladora d'aquests ajuts, permetent als beneficiaris una major flexibilitat i adaptabilitat a l'hora de seleccionar les accions més adients per a la seva consolidació i creixement dins de l'ocupació autònoma, assegurant així que puguin optar a una varietat més àmplia de recursos que millor s'ajustin a les seves necessitats específiques dins del marc de la convocatòria de subvencions.
5. Amb l'objectiu de garantir una gestió transparent i efectiva dels fons públics i d'acord amb el que disposa l'article 31.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, els tributs seran una despesa subvencionable quan el beneficiari de la subvenció els aboni efectivament. En cap cas es consideraran despeses subvencionables els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació ni els impostos personals sobre la renda.
Setè Termini i forma de presentació de les sol·licituds
1. Les persones interessades podran presentar les sol·licituds mitjançant els canals següents:
a. De forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment, d'acord amb l'Annex 2 d'aquesta resolució, que estarà també disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament.
b. De manera presencial a les oficines de registre de l'Administració autonòmica o en qualsevol dels altres llocs establerts a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. S'admetrà més d'una sol·licitud per cada interessat dins aquesta convocatòria. Però l'import màxim a rebre per a cada beneficiari a l'àmbit temporal d'aquesta convocatòria (2024, 2025, 2026 i 2027) serà de 3.000 euros.
3. La sol·licitud, que es troba a l'Annex 2 d'aquesta resolució i que també es trobarà disponible en la seu electrònica en la següent adreça: dgpe.caib.es, ha de ser signada electrònicament i inclourà les declaracions responsables indicades en l'apartat vuitè de documentació.
4. En el cas que l'escrit o sol·licitud presentada pateixi de qualsevol defecte corregible, per la falta de compliment dels requisits exigits en l'article 66 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, o per la falta d'altres requisits exigits per la legislació específica aplicable o aquesta convocatòria o per manca o defectes de documentació, es requerirà la seva esmena en el termini de deu dies hàbils, en els termes dels articles 68.1de la citada llei. Aquest termini podrà ser ampliat fins a cinc dies, a petició de l'interessat o a iniciativa de l'òrgan, quan l'aportació dels documents requerits, si escau, presenti dificultats especials, atès que no es tracta d'un procediment de concurrència competitiva.
5. Per tant, en cas que la sol·licitud tengui defectes esmenables, d'acord amb el que es preveu als apartats anteriors o que dins de l'expedient no consti la documentació que s'exigeix en aquesta Resolució i en els seus annexos o presenti deficiències, i una vegada s'hagi requerit l'esmena conforme als apartats anteriors, la data i l'hora de presentació de l'esmena serà la que establirà l'ordre de prelació per a atorgar la subvenció, si no s'ha exhaurit el crèdit previst.
6. La inexactitud, la falsedat o l'omissió de caràcter essencial de qualsevol dada en el formulari de sol·licitud o en les declaracions responsables deixen sense efectes aquest tràmit, des del moment en què es conegui i amb l'audiència prèvia a la persona interessada; en conseqüència, comporten la inadmissió de la sol·licitud de subvenció, sens perjudici que puguin ser causa de nul·litat de la subvenció i, si n'és el cas, de reintegrament, si es coneixen amb posterioritat a la concessió, i comporten, així mateix, l'exigència de les responsabilitats de qualsevol classe en què s'hagi pogut incórrer.
7. Els períodes de presentació de les sol·licituds es distribuiran de la següent manera:
a. Per l'any 2024, les sol·licituds s'hauran de presentar entre el 5 de juliol de 2024 i el 30 de setembre de 2024.
b. Per l'any 2025, les sol·licituds s'hauran de presentar entre l'1 de gener de 2025 i el 31 de març de 2025.
c. Per l'any 2026, les sol·licituds s'hauran de presentar entre l'1 de gener de 2026 i el 31 de març de 2026.
d. Per l'any 2027, les sol·licituds s'hauran de presentar entre l'1 de gener de 2027 i el 31 de març de 2027.
Vuitè Documentació
1. La presentació de la sol·licitud implica autoritzar a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears perquè pugui consultar en qualsevol moment telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per verificar la conformitat de les dades de les declaracions. En cas de denegar-ho mitjançant el formulari de sol·licitud, s'hauran de presentar els documents acreditatius corresponents.
2. En tot cas, el sol·licitant, juntament amb el formulari de sol·licitud, haurà de presentar:
a. En cas que actuï per mitjà de representant, el document acreditatiu d'aquesta representació, juntament amb el document identificatiu del representant.
b. Tots els documents que acreditin la realització de les accions a què s'adhereixin els beneficiaris dels ajuts per a executar la consolidació del seu negoci, on es pugui identificar amb suficient claredat que el contingut de l'acció s'adequa a allò que disposa aquesta resolució de convocatòria de subvenció.
i. En tot cas, aquestes accions hauran de comportar una despesa econòmica que es justificarà per mitjà de les factures corresponents. S'admetran còpies de factures, on hauran de constar les dades relatives al núm. de la factura, la data, concepte, base imposable, impostos, import total, emissor i destinatari de la factura.
ii. A més, s'haurà d'aportar juntament amb les factures, una còpia del document bancari oficial que acrediti la transferència o el pagament domiciliat de l'import de la factura, en què figurin la data del pagament, l'import del pagament, el concepte del pagament de tal manera que s'identifiqui aquest amb la factura, i el número de factura abonada, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.
En el cas de pagament amb targeta de crèdit o de dèbit s'haurà d'aportar còpia del rebut de pagament.
iii. En els cas de factures emeses en moneda estrangera, el document bancari que acrediti el pagament haurà de fixar el tipus de canvi a euros aplicable el dia del pagament.
iv. No s'admetran:
c. En el cas que es presentin despeses subvencionables els impostos indirectes de les quals no siguin susceptibles de recuperació o compensació per part del sol·licitant de l'ajut, certificat acreditatiu d'aquesta condició, com ara el «Certificat de Prorrata de l'IVA».
3. Només en cas que l'interessat s'oposi a l'autorització a què fa referència el punt primer d'aquest apartat, haurà d'aportar amb la seva sol·licitud, juntament amb la documentació esmentada en el punt anterior, els documents següents:
a. DNI o NIE
b. Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària acreditatiu de la Delegació o Delegació Especial en la qual es trobi el domicili fiscal.
c. Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.
d. Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la comunitat autònoma de les Illes Balears.
e. Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions.
f. Certificat d'empadronament en un municipi de les Illes Balears.
g. Informe de vida laboral que acrediti l'alta en el RETA esmentada en l'apartat segon punt 1 lletres a) i b) de l'Annex 1 d'aquesta resolució.
h. Certificat acreditatiu d'estar d'alta en l'epígraf corresponent de l'Impost d'Activitats Econòmiques de l'Agència Estatal d'Administració Tributària en el termini esmentat en l'apartat segon punt 1 lletres a) i b) de l'Annex 1 d'aquesta resolució.
4. La presentació de la sol·licitud de subvenció prevista en aquesta convocatòria contindrà les següents declaracions responsables:
a. Declaració de no estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
b. D'acord amb el que disposa l'article 11.f) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 24 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que disposen que la presentació de declaració responsable podrà substituir la presentació de la certificació d'estar al corrent amb les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros, declaració d'estar al corrent de les obligacions tributàries i de Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i estar al corrent de les obligacions tributàries davant la Hisenda Autonòmica.
c. Declaració de totes les subvencions o ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, o si s'escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat o obtingut cap; així com declaració responsable per garantir que els ajuts sol·licitats no superen, aïlladament o conjuntament, el cost total de l'activitat objecte de subvenció.
d. Declaració de tots els ajuts de minimis rebuts o sol·licitats durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs que estiguin subjectes al règim de minimis establerts en el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis; en el Reglament (UE) 1408/2013, de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (publicat en el DOUE el 24/12/2013; L 352/9 - L 352/17) i en el Reglament (UE) 717/2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l'aqüicultura (publicat en el DOUE el 28/06/2014; L 190/45 - L 190/54).
e. Declaració de dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, segons el model inclòs la sol·licitud d'ajuts.
f. Declaració responsable que en els darrers tres anys no ha estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per haver exercit o tolerat pràctiques prohibides d'acord amb:
i. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes
ii. La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar la LGTBI-fòbia.
iii. El títol IV de la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no discriminació.
g. Declaració responsable de no trobar-se inclòs en cap de les circumstàncies previstes en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, que impedeixen obtenir la condició de beneficiari.
h. Declaració responsable que el sol·licitant accepta la cessió de tractament de les seves dades amb relació a l'execució d'aquesta convocatòria de subvencions.
i. Declaració responsable que és certa i completa la informació continguda en la sol·licitud de subvencions.
5. Excepcionalment, si la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç no pot obtenir aquesta documentació, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.
6. En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeixi la subvenció o presenti noves sol·licituds d'ajuts.
Novè Règim de concessió de les subvencions
En aplicació de l'article 5 de les bases reguladores aprovades per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, la concessió dels ajuts s'ha d'efectuar aplicant un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de dia i hora de les sol·licituds en el Registre del Govern de les Illes Balears, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment.
No obstant això, en cas que la documentació presentada pel sol·licitant no sigui adient o suficient i se li hagi d'efectuar un requeriment d'informació, aquest perdrà l'ordre de prelació en la concessió de la subvenció. En aquests casos, l'interessat passarà a ocupar el lloc en l'ordre de prelació en la concessió de la subvenció que determini la data en què efectivament s'hagi produït la presentació completa de la documentació requerida.
Desè Instrucció i resolució del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç. Aquest òrgan pot dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. El director general d'Empresa, Autònoms i Comerç ha d'emetre una proposta de concessió o denegació dels ajuts. Aquesta proposta es notificarà als sol·licitants, tal i com determinen els arts. 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre i es donarà un termini màxim de deu dies per fer al·legacions.
3. El procediment de concessió dels ajuts s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació ni la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut del que disposa l'article 17.2 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Subvencions i l'article 5.4 de les bases reguladores aprovades per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005.
4. De conformitat amb l'article 7 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, en matèria de Treball i Formació, les sol·licituds d'ajuts les ha de resoldre motivadament i fixant, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció, el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia. No obstant això, en virtut de la Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 20 de juliol de 2023 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria (BOIB núm. 103, de 22 de juliol de 2023), aquest delega en les persones titulars de les direccions generals adscrites a la Conselleria, en matèria de subvencions, l'exercici de totes les facultats i les actuacions previstes en la legislació que regula les subvencions autonòmiques, a excepció de les resolucions de convocatòria, les resolucions finals dels procediments de concessió de subvencions de quantia superior a 500.000 euros i les resolucions d'inici i d'acabament dels procediments de modificació, de revocació i de reintegrament de quantia superior a 500.000 euros, com també tots els actes de tràmit que, si escau, hagi de dictar l'òrgan competent per iniciar o per resoldre el procediment.
5. El termini màxim per dictar i publicar o notificar la resolució és de sis mesos comptadors a partir de l'endemà de la presentació de la sol·licitud.
Si un cop que ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.
6. La resolució motivada del procediment s'ha de notificar als interessats, tal com determinen els arts. 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. Així mateix, les resolucions han d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, partida pressupostària a la qual s'aplica, justificació de les activitats objecte de l'ajut.
7. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'establert a l'article 17.3 del Text Refós de la Llei de Subvencions aprovada per Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
8. Les resolucions de concessió de la subvenció s'han de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions, segons el que disposa l'article 34.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Onzè Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions de les persones beneficiàries d'aquests ajuts les que estableix l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
2. El beneficiari ha de desenvolupar i mantenir l'activitat objecte de la subvenció i l'alta en el RETA i en l'epígraf corresponent de l'Impost d'Activitats Econòmiques de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, de manera ininterrompuda, durant un mínim d'un any des de la concessió de l'ajut.
Aquest període de manteniment de l'activitat, en el cas que es justifiqui que el projecte empresarial s'executa de forma estacional o per temporades, es podrà substituir pel manteniment de l'activitat i l'alta en el RETA i en l'epígraf de l'IAE corresponent per períodes mínims de quatre mesos dins l'any natural, dins un màxim de dos anys consecutius des de la concessió de l'ajut.
3. El beneficiari no podrà simultaniejar l'activitat per compte propi amb cap altra activitat per compte d'altri durant un període mínim d'un any des de la data de la concessió de la subvenció.
Aquest període, en el cas que el projecte empresarial s'executi de forma estacional o per temporades, s'ampliarà a un termini de dos anys des de la concessió de la subvenció.
4. L'incompliment d'aquestes obligacions comporta l'inici del procediment de reintegrament total o parcial de la subvenció.
Dotzè Justificació i pagament dels ajuts
1. Amb la correcta presentació de la sol·licitud i la documentació establerta a la convocatòria, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l'article 12 de les bases reguladores aprovades per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005. Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament.
2. El pagament de l'ajut es farà mitjançant transferència bancària, un cop que s'hagi dictat la resolució de concessió.
Tretzè Concurrència i compatibilitat de subvencions
Aquests ajuts són compatibles amb altres ajuts. Així, d'acord amb l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, de subvencions de les Illes Balears, quan es tracti de subvencions compatibles, concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, l'import no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajuts de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de realitzar o el valor de la situació objecte de finançament.
Catorzè Reintegrament
1. L'ocultació o falsejament de les dades que van servir de base per a la concessió de l'ajut per part del sol·licitant donaran lloc a la revocació de la mateixa, al reintegrament de les quantitats percebudes i a l'exigència de l'interès de demora corresponent, que es meritarà des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acordi la procedència del reintegrament.
2. Igualment, procedirà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interès de demora meritat en cas que el beneficiari incorri en alguna de les causes previstes en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003 o incompleixi les obligacions i compromisos que estableix aquesta Resolució.
3. En els procediments de reintegrament és d'aplicació la regulació prevista en els articles 41 i següents de la Llei 38/2003, i 94 i següents del Reial decret 887/2006.
4. Així mateix, un cop produïdes les circumstàncies que provoquen un reintegrament, es podrà fer la devolució voluntària per part del beneficiari, sense el previ requeriment de l'Administració, conforme el que estableix l'article 90 del Reglament de desplegament de la Llei 38/2003, d'acord amb el model d'autoliquidació 046 que a aquest efecte faciliti l'Agència Tributària de les Illes Balears.
Quan es produeixi la devolució voluntària, l'Administració calcularà els interessos de demora d'acord amb el que preveu l'article 38 de la Llei 38/2003 i fins al moment en què es produeixi la devolució efectiva per part del beneficiari.
5. Segons el que estableix l'article 134.4 de la Constitució Espanyola, “Si la Llei de Pressupostos no s'aprovés abans del primer dia de l'exercici econòmic corresponent, es consideraran automàticament prorrogats els Pressupostos de l'exercici anterior fins a l'aprovació dels nous”.
Així doncs, davant la manca d'aprovació de la nova llei general de pressuposts de l'Estat, queden prorrogats els pressuposts del 2023 pel 2024 i, segons el que disposa la Disposició addicional 42ª de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per 2023, es conserva el mateix interès de demora establert pel 2023 en un 4,0625%.
Quinzè Règim comunitari dels ajuts
Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis. L'article 3.2 d'aquest Reglament estableix que l'import total de les ajudes de minimis concedides per un Estat membre a una única empresa no excedirà de 300.000 EUR durant qualsevol període de tres anys.
Les activitats agrícoles i pesqueres estan sotmeses, respectivament, al règim de minimis establert en el Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, al Reglament UE 717/2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l'aqüicultura, així com a les corresponents modificacions que han sofert ambdós textos. En aquest sentit, per a les empreses del sector agrícola, l'import total de les ajudes de minimis concedides per cada Estat membre a una única empresa no excedirà de 20 000 EUR durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. D'altra banda, per a les empreses del sector de la pesca, l'import total de les ajudes de minimis concedides per un Estat membre a una única empresa no excedirà de 30 000 EUR durant un període qualsevol de tres exercicis fiscals.
Segons la consideració primera del Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, el finançament estatal que compleixi els criteris especificats en l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea constitueix ajut estatal i ha de notificar-se a la Comissió de conformitat amb l'article 108, apartat 3, del Tractat. No obstant això, de conformitat amb l'article 109 del Tractat, el Consell pot determinar les categories d'ajudes que queden exemptes d'aquesta obligació de notificació. De conformitat amb l'article 108, apartat 4, del Tractat, la Comissió pot adoptar reglaments relatius a aquestes categories d'ajudes estatals. En el Reglament (UE) 2015/1588, el Consell va decidir, de conformitat amb l'article 109 del Tractat, que les ajudes de minimis (és a dir, les ajudes concedides a la mateixa empresa durant un període donat i que no sobrepassin un determinat import fix) podien constituir una d'aquestes categories. Sobre aquesta base, es considera que les ajudes de minimis no reuneixen tots els criteris establerts en l'article 107, apartat 1, del Tractat i, per tant, no estan subjectes al procediment de notificació.