Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

MANCOMUNITAT SERVEIS PÚBLICS INSULARS

Núm. 415632
Aprovació definitiva de l'Ordenança Reguladora de la prestació patrimonial no tributària relativa al servei de punts nets a l'illa d'Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

RESOLUCIÓ DE PRESIDÉNCIA

Que en data 27 de Març la Junta de Govern Local va aprovar inicialment l'Ordenança Reguladora de la prestació patrimonial no tributària relativa al servei de punts nets a l'illa d'Eivissa.

Que sotmesa a informació pública mitjançant anunci en el BOIB de 18-4-24 número 51 i tablon d'anuncis en la seu de la Mancomunitat, no s'han presentat al·legacions amb el que queda aprovada definitivament l'Ordenança Reguladora de la prestació patrimonial no tributària relativa al servei de punts nets a l'illa d'Eivissa.

Que es publica a continuació el text íntegre mitjançant publicació en el BOIB.                                                            

ORDENANÇA REGULADORA DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL NO TRIBUTÀRIA RELATIVA AL SERVEI DE PUNTS NETS A L'ILLA D'EIVISSA

PREÁMBUL

La normativa en matèria local ha atribuït als Ajuntaments la competència de recollida i transport de residus, d'acord amb l'article 25 i 26 de la Llei 7/1985 2 abril de Bases de règim local (d'ara endavant, LBRL) en relació amb l'article 29 de la Llei 20/2006, 15 de desembre, municipal i règim local, la prestació de servei públic de recollida, transport i tractament de residus sòlids urbans. Especialment l'article 25 de la mateixa llei assenyala que a tots els municipis s'haurà de prestar el servei de recollida de residus sòlids urbans.

L'article 12 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears estableix amb precisió quines són competències dels municipis, atribuint nous serveis, entre d'altres, com a servei obligatori, la recollida i el transport dels residus domèstics no perillosos i perillosos generats als domicilis de la ciutadania, els comerços i els serveis, en els termes establerts en els plans de prevenció i gestió de residus i en les seves ordenances i reglaments.

I com a servei no obligatori, la recollida i el transport dels residus comercials no perillosos i dels residus domèstics no perillosos procedents d'indústries.

Segons l'article 31 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears relatiu a centres de reciclatge municipals tots els municipis han de garantir el servei de centre de reciclatge als seus ciutadans, ja sigui de forma independent o mancomunada, per a la recepció i la recollida de determinats residus d'origen domiciliari.

Sent necessari que els ens municipals incentivin l'ús dels centres de reciclatge per part dels seus ciutadans com a punt de recollida dels residus que no siguin objecte de recollida domiciliària.

La recollida dels residus domèstics, no perillosos i perillosos als centres de reciclatge és de manera obligatòria i gratuïta per a tota la ciutadania.

A més, els ens locals poden preveure la recollida als centres de reciclatge d'altres residus d'origen comercial i/o industrial, d'oficines i serveis, i han de fixar, si escau, les taxes o prestacions patrimonials no tributàries pertinents.

Els municipis varen decidir mancomunar el servei de gestió de la xarxa de deixalleries de l'illa d'Eivissa per raons d'eficàcia i eficiència, adjudicant el corresponent contracte i aprovant l'establiment de taxes per la prestació del servei mitjançant la corresponent ordenança fiscal per als subjectes passius considerats productors singulars, en atenció al volum de residus que aporten, per tant, de residus d'origen comercial i/o industrial, d'oficines i serveis.

Ara és necessari actualitzar les tarifes amb motiu de l'adjudicació i formalització del nou contracte amb l'empresa CA NA NEGRETA SA

Per això, es proposa la derogació de l'ordenança fiscal fins ara vigent, atenent que les tarifes que abonen els usuaris per la recepció d'aquests serveis, ja sigui gestionat de forma directa mitjançant personificació sotmesa al dret privat o mitjançant gestió indirecta, tenen d'acord amb la normativa citada la naturalesa de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari.

Si bé en l'àmbit dels residus regeix el principi de qui contamina paga, mitjançant la fórmula del pagament per generació, de manera que es fomenti l'ús de deixalleries i això permeti la consecució dels objectius establerts a la Llei 7/2022, i l'esmentada llei fixa a l'art. 11.3 un termini de tres anys, des de la seva entrada en vigor, per a l'establiment per les Entitats Locals d'una taxa o prestació patrimonial no tributària (PPPNT) específica, diferenciada i no deficitària, que permeti implantar sistemes de pagament per generació i que reflecteixi el cost real, directe o indirecte, de les operacions de recollida, transport i tractament dels residus, inclosos la vigilància d'aquestes operacions i el manteniment i vigilància posterior al tancament dels abocadors, les campanyes de conscienciació i comunicació, així com els ingressos derivats de l'aplicació de la responsabilitat ampliada del productor, de la venda de materials i d'energia.

Considerant que correspon als municipis, o als ens en què hagin delegat competències, regular les normes de funcionament dels centres de reciclatge a través de les ordenances corresponents, s'ha aprovat el corresponent Reglament del servei de la Xarxa de Punts nets de l'illa d'Eivissa, a la que es remet la present ordenança quant a les definicions, característiques i funcionament dels serveis.

El contingut de la present ordenança s'adequa als principis de bona regulació a què fa referència l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques: els de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. D'aquesta manera, la norma persegueix un interès general en permetre assegurar el funcionament correcte de l'Administració local, dotant-se aquesta Mancomunitat dels recursos adequats tant per al funcionament normal dels serveis de competència dels municipis consorciats, com per al compliment de la resta de obligacions que li són pròpies.

La norma no comporta la restricció de drets dels particulars, estableix les mesures imprescindibles per complir el seu objectiu i queden prou justificats els objectius que persegueix.

Article 1. Establiment de la prestació

Fent ús de les facultats concedides pels articles 31.3 i 142 de la Constitució; 4.1.a), 84.1.a) i 105 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local; 20.6 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals; així com la Disposició addicional primera de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, la Mancomunitat Intermunicipal de Serveis Públics Insular estableix la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari relativa als serveis que es presenten a la xarxa insular de punts nets a l'illa d'Eivissa.

Es procedeix a l'establiment de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari com a contraprestació pels serveis i activitats relacionats amb el Servei de Punts nets de l'illa d'Eivissa, en fonament del que disposa l'apartat 6 de l'article 20 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, introduït per la Disposició Final Dotzena de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 201/23/UE i 201/24/UE, de 26 de febrer de 2014, que va introduir a l'ordenament tributari espanyol el concepte de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributàries (PPCNT),

Article 2. Pressupost de fet

1. Constitueix el pressupost de fet, la utilització del servei de gestió de residus mitjançant el seu dipòsit en les deixalleries de Ca Na Palava i Can Sançó, al municipi de Santa Eulària des Riu, Cala Bou i Can Guerxo, al municipi de Sant Josep de Sa Talaia, Ses Païsses i Cor de Jesús al municipi de Sant Antoni de Portmany, a les Deixalleries mòbils o a futures Deixalleries gestionades per la Mancomunitat.

2. Els usuaris particulars hauran d'abonar la PPCNT en el cas que superin els límits d'aportació establerts, considerant-se que en tal cas es tracta de productors singulars.

A continuació es detallen els límits d'aportació per cada tipus de residu:

 

Nom residu

codi_rm

Excés sotmès a pagament

Altres residus especials

ARE

20 kg/any

Asbest

ASB

50 kg/any

Fusta

FUS

200 kg/any

Poda i jardineria

JAR

1.000 kg/any

Pneumàtics

PNE

50 Kg/any o 5 u./any

Altres Bateries

ABAT

100 kg/any

Runes

RUN

1.000 kg/any

Vidre pla

VIP

50 kg/any

Poliestirè expandit

PSE

1 m3/any

Tèxtils

TEX

50 kg/any

Voluminosos

VOL

500 kg/any

Palets

PAL

200 kg/any

Matalassos

MAT

100 kg/any o 1 u./any

Cintes i Discos

CID

10 kg/any

Plàstics Valoritzables

PLA

100 kg/any

Bengales

BEN

2 u./any

Extintors

EXT

2 u./any

Bombones Càmping Gas

BCG

2 u./any

3. També constituirà fet imposable, la utilització del servei de gestió per als següents residus, sempre i quan la seva gestió separada estigui inclosa dins del catàleg de serveis prestats del punt net:

TIPUS RESIDU

Excés sotmès a pagament

Contenidors (testos) de plàstic

 

 

 

100 Kg./any (límit PLA)

Canonades i làmines de PE

Canonades i làmines de PP

Canonades i làmines de PVC

Mobiliari de PE

Mobiliari de PP

Mobiliari de PVC

Films d'embalatge

1 m3/any

Escumes d'encoixinat

1 m3/any

2.4. En el cas d'usuaris professionals identificats com a tals, aquests sempre tindran consideració de productors singulars, aplicant-se doncs el pagament de les taxes corresponents per a qualsevol quantitat de material aportada, no existint en aquest cas un límit per sota del qual estiguin exempts.

2.5. Les tipologies de residus admissibles es troben detallades en l'article 8 del Reglament de les Deixalleries.

Article 3. Obligats al pagament

Estan obligats al pagament de la prestació patrimonial en concepte d'obligat principal i directe, les persones físiques o jurídiques, privades o públiques, o entitats sense personalitat jurídica, que utilitzin els serveis de la xarxa insular de punts nets aportant residus admesos, quan superin quantitats màximes assenyalades en l'article 2 de la present ordenança.

Article 4. Tarifes

L'import de les prestacions patrimonials públiques no tributàries establertes en aquesta Ordenança es fixa tenint en compte l'equilibri financer del servei en conjunt.

Les tarifes previstes són les següents (IVA inclòs):

 

TIPUS RESIDU

CODI

Tarifa

Unitat de mesura

Altres residus especials

ARE líquids

974€

€/Tn.

ARE inflamables

1,739€

€/Tn.

ARE químics

4,627€

€/Tn.

ARE sòlids

974€

€/Tn.

ARE envasos

1,252€

€/Tn.

Asbest

ASB

974€

€/Tn.

Fusta

FUS

136€

€/Tn.

Poda i jardineria

JAR

159€

€/Tn.

Pneumàtics

PNE

417€

€/Tn.

Altres Bateries

ABAT

835€

€/Tn.

Runes

RUN

32€

€/Tn.

Vidre pla

VIP

167€

€/Tn.

Poliestirè expandit

PSE

35€

€/Tn.

Tèxtils

TEX

136€

€/Tn.

Voluminosos

VOL

150€

€/Tn.

Palets

PAL

136€

€/Tn.

Matalassos

MAT

42€

€/Tn.

Cintes i Discos

CID

557€

€/Tn.

Plàstics Valoritzables

PLA

487€

€/Tn.

Bengales

BEN

8€

€/u.

Extintors

EXT

13€

€/u.

Bombones Càmping Gas

BCG

170€

€/u.

Per al supòsit de l'apartat 2.3 d'aquesta Ordenança, si s'escau, s'aplicaran les següents tarifes (IVA inclòs):

TIPUS RESIDU

Tarifa

Unitat de mesura

Canonades i làmines de PE

487,00€

(Plàstics Valoritzables -

PLA)

€/Tn.

Canonades i làmines de PP

€/Tn.

Canonades i làmines de PVC

Mobiliari de PE

Mobiliari de PP

Mobiliari de PVC

€/Tn.

Films d'embalatge

49 €/m3

€/m3

Escumes d'encoixinat

73 €/m3

€/m3

Article 5. Exempcions, reduccions i bonificacions

Cap obligat al pagament no està exempt, ni s'aplicarà cap tipus de reducció, ni de bonificació per la prestació dels serveis objecte d'aquesta Ordenança, exceptuant allò previst en aquesta, o en la normativa aplicable.

Article 6. Naixement de l'obligació al pagament

L'obligació al pagament s'origina quan es sol·licita la prestació del servei, que no es realitzarà sense que s'hagi efectuat el pagament corresponent.

​​​​​​​Article 7. Gestió de la prestació

La titularitat de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributària, regulada en aquesta ordenança, pertany a CA NA NEGRETA, com a contractista del servei, quedant els recursos procedents d'aquestes tarifes afectats al finançament del contracte de serveis, per tal que, com a recurs econòmic propi, atenguin els costos del servei sobre la base del principi d'autosuficiència econòmica.

 

​​​​​​​Article 9. Infraccions i sancions

Es consideren infractors els que sense la corresponent autorització i consegüent pagament de drets duguin a terme les utilitzacions o aprofitament que assenyala aquesta Ordenança.

Els usuaris del servei seran responsables de les infraccions previstes en aquesta Ordenança que cometin per si, els seus familiars o persones que en depenen.

L'abonament de la tarifa establerta en aquesta Ordenança no exclou el pagament de les sancions o multes que procedissin per infracció de la normativa legal vigent.

Disposició Addicional.

Modificació dels preceptes de l'ordenança i de les referències que fa a la normativa vigent, amb motiu de la promulgació de normes posteriors

Els preceptes d'aquesta Ordenança fiscal que, per raons sistemàtiques reprodueixin aspectes de la legislació vigent i altres normes de desenvolupament, i aquells en què es facin remissions a preceptes d'aquesta, s'entendrà que són automàticament modificats i/o substituïts, en el moment en què es produeixi la modificació dels preceptes legals i reglamentaris de què porten causa.

Disposició derogatòria. Derogació normativa

A l'entrada en vigor de l'aquesta ordenança reguladora quedarà derogada l'Ordenança Fiscal de les taxes del servei de punts nets a l'illa d'Eivissa.

Disposició final. Entrada en vigor

Aquesta Ordenança aprovada inicialmente per la Junta de Govern en sessió celebrada en data 27 de Marzo de 2024 va entrar en vigor  i continuarà vigent mentre no s'acordi la modificació o derogació. En cas de modificació parcial, els articles no modificats continuaran vigents.

 

(Signat electrònicament: 28 de juny de 2024)

El president Andres Roig Marí