Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU

Núm. 413924
Extracte de l'acord de Junta de Govern Local, de data 25 de juny de 2024, pel qual s'aprova la convocatòria de l'Ajuntament de Santa Eulalia del Riu per a la concessió d'ajudes per al lloguer de l'any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

BDNS (Identif.): 770786

De conformitat amb el que preveuen els articles 17.3.b i 20.8.a de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es publica l'extracte de la convocatòria el text complet es pot consultar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (https://www.infosubvenciones.es/bdnstrans/GE/es/convocatoria/770786)

Primer. Persones beneficiàries

Podran sol·licitar les ajudes per al lloguer que preveu aquesta convocatòria les persones físiques majors d'edat, empadronades a Santa Eulària des Riu almenys amb tres anys ininterromputs, o quatre dins dels últims cinc anys abans de la finalització del període de presentació de sol·licituds, que, a més de complir els requisits generals que estableixen les presents bases, compleixin els requisits específics següents a la data de publicació de l'extracte de la present convocatòria:

  • Que siguin titulars en qualitat d'inquilins d'un contracte de lloguer en vigor. El contracte haurà d'estar formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans. La condició d'inquilí o inquilina s'acreditarà mitjançant l'aportació d'aquest contracte. Així mateix, només es podrà sol·licitar una ajuda per habitatge en règim de lloguer.
  • Estar al corrent del pagament de les rendes del contracte de lloguer dels mesos compresos entre maig i juny 2024, tots dos inclosos.
  • Que l'habitatge objecte de lloguer estigui situat dins de l'àmbit territorial de Santa Eulària des Riu.
  • Que totes les persones físiques que tenguin o vagin a tenir el domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat gaudeixin de la nacionalitat espanyola. En el cas de persones estrangeres, hauran de tenir la residència legal a Espanya en vigor.
  • Que l'habitatge objecte del contracte de lloguer ho sigui per una renda màxima mensual que sigui igual o inferior a 1.600 euros mensuals.
  • Que els ingressos de les persones que tenguin el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat, siguin o no titulars del contracte de lloguer, compleixin els requisits d'ingressos màxims establerts en aquestes bases. Que els inquilins i els integrants de la unitat de convivència tenguin el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat, siguin o no titulars del contracte de lloguer. Aquesta circumstància s'haurà d'acreditar mitjançant un certificat històric de convivència que acrediti la identitat de totes les persones físiques que tenen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge objecte del contracte de lloguer.
  • Que els ingressos íntegres de la unitat de convivència no excedeixin de 33.600€ (4 IPREM de l'any 2023 a 14 pagues) en el cas que estigui formada per una sola persona adulta; i de 4.200€ addicionals (0,5 IPREM de l'any 2023 a 14 pagues) per cada persona més que formi part de la unitat de convivència quan estigui composta per més d'un individu.
  • No podrà ser beneficiària d'aquestes ajudes per al lloguer aquella persona física que incorri en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del text refós de la llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Complint amb el que s'estableix en l'article 24 del reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel fet de ser aquestes ajudes de quantia a atorgar a cada beneficiari no superior a l'import de 3.000 euros, l'acreditació d'estar al corrent d'obligacions tributàries i amb la Seguretat Social s'acreditarà mitjançant la presentació per la persona sol·licitant de la declaració responsable. El model de declaració responsable aprovat per a aquesta convocatòria és l'annex 3.

  • No es podran concedir les ajudes per al lloguer quan la persona sol·licitant que tengui la residència habitual i permanent en l'habitatge objecte del contracte de lloguer es trobi en alguna de les situacions que s'indiquen a continuació:

a. Ser propietari de ple domini o usufructuari d'algun habitatge a Espanya. A aquest efecte es considerarà que és propietari o usufructuari d'un habitatge si el dret recau únicament sobre més d'un 50,00% de l'habitatge. S'exceptuen d'aquest requisit aquelles persones físiques que siguin propietàries o usufructuàries d'un habitatge i acreditin que no disposen de l'ús i gaudi d'aquesta per alguna de les causes següents:

  • Separació o divorci.
  • Trasllat obligatori del domicili per motius laborals, sempre que el domicili estigui situat fora d'Eivissa.
  • Qualsevol altra causa aliena a la seua voluntat, degudament acreditada.
  • Quan l'habitatge no sigui accessible per raó de discapacitat de la persona arrendatària que en sigui titular o d'algun membre de la unitat de convivència.
  • Nua propietat.

b. Tenir parentiu de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona arrendadora de l'habitatge.

c. Ser soci o partícip de la persona física o jurídica que actua com a arrendador/a de l'habitatge.

  • No tenir deutes amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu a data de publicació de la resolució provisional de l'ajuda. No obstant això, aquest requisit es podrà esmenar durant el període d'al·legacions a la resolució provisional de l'ajuda mitjançant el pagament del deute.
  • En compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, la persona sol·licitant de l'ajuda no ha d'haver estat sancionada o condemnada en els últims tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma. A aquest efecte, les persones sol·licitants presentaran el model annex 3, declaració responsable, aprovada per a aquesta convocatòria.
  • Vist que l'article 14 b) de la Llei 38/2003, general de subvencions, exigeix a les persones beneficiàries justificar davant l'òrgan concedent el compliment dels requisits i condicions que determinin les bases de la convocatòria, l'Ajuntament consultarà d'ofici, en l'exercici de les seues competències, per a l'atorgament de la present subvenció, ex article 16.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, les dades del padró de la persona sol·licitant i de la resta de membres de la unitat de convivència, per a comprovar el compliment del requisit d'almenys tres anys d'empadronament ininterromput al municipi de Santa Eulària des Riu, o quatre dins dels últims cinc anys abans de la finalització del període de presentació de sol·licituds, així com la resta de requisits relacionats i comprovacions que siguin necessàries per a aquesta convocatòria amb el padró municipal.
  • Que totes les persones de la unitat de convivència majors de 18 anys es trobin en situació activa d'ocupació, ja sigui per compte d'altri o propi, entre el dia 01/05/2024 i el dia de publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB i que durant aquest període estiguin d'alta per un temps mínim de 30 dies naturals ininterromputs. S'exceptuen d'aquest requisit aquelles persones que es trobin en les situacions següents:

- Persones afectades amb discapacitat superior al 65%.

- Estudiants de no més de 25 anys en el moment de finalitzar el període de sol·licitud de la present convocatòria, matriculats en el curs 2023/2024 en algun curs de formació acadèmica (ESO, Batxiller, FP1, FP2, grau o màster universitari).

- Persones amb una pensió (jubilació, viduïtat, incapacitat permanent, etc.).

- Altres causes degudament justificades que impossibilitin el compliment del requisit

Segon. Objecte de les ajudes

Aquestes ajudes tenen per objecte facilitar el gaudi d'un habitatge en règim de lloguer a sectors de població amb escassos recursos econòmics i que no gaudeixen de cobertura adequada mitjançant altres plans d'ajuda al lloguer, a través de l'atorgament d'ajudes directes als inquilins, consistents en el finançament d'una part de la renda que l'inquilí o inquilina ha de satisfer per l'habitatge llogat.

Tercer. Bases reguladores

Les bases reguladores de la concessió d'aquestes subvencions estan contengudes en les bases d'execució del pressupost i els pressupostos municipals de l'exercici 2024, aprovats inicialment pel Ple de la Corporació en sessió ordinària celebrada en data 26 d'octubre de 2023 i publicada l'aprovació definitiva en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 163 de 30/11/2023.

Quart. Dotació pressupostària

1. Per a les ajudes objecte d'aquesta convocatòria es destinarà la quantitat de 250.000,00 € amb càrrec a la partida 2311-48068 de l'exercici pressupostari de l'any 2024.

2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es podran incrementar els imports d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta modificació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per a presentar les sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

3. La quantia de l'ajuda serà:

  • En el cas de les persones sol·licitants amb una edat de fins a 35 anys i a partir de 65 anys, dues mensualitats i mitja, amb un import màxim d'ajuda de 1.800 euros, amb l'objectiu d'ajudar a col·laborar en l'economia d'aquests sectors de població amb una situació de vulnerabilitat més aguda. Es prendrà com a referència la mitjana de les mensualitats corresponents als mesos de maig i juny de 2024, o totes les acreditadament pagades si el contracte és de vigència menor a aquest termini, en la data de publicació de l'extracte de la present convocatòria en el Butlletí Oficial dels Illes Balears (BOIB).
  • En la resta de casos serà de dues mensualitats, amb un import màxim d'ajuda de 1.600 euros, prenent com a referència la mitjana de les mensualitats corresponents als mesos de maig i juny de 2024, o totes les acreditadament pagades si el contracte és de vigència inferior a aquest termini, en la data de publicació de l'extracte de la present convocatòria en el Butlletí Oficial dels Illes Balears (BOIB).

Es prendrà, com a referència, l'edat que tenia la persona sol·licitant en la data de publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB.

4. Si les sol·licituds vàlides que tendrien, teòricament, dret a rebre la subvenció superen la suma total de les ajudes, la Comissió Avaluadora podrà formular, amb l'objectiu d'atendre el màxim de sol·licituds presentades, una proposta de resolució que inclogui el prorrateig proporcional entre totes elles.

5. En cas que en el contracte de lloguer figurin més d'un arrendatari o arrendatària, en el cas que es concedeixi la subvenció, l'import de l'ajuda serà abonat en el número de compte bancària especificada en l'annex 1 en el seu apartat A.

6. En el cas que una altra administració pública, persona física, jurídica o agrupació d'aquestes, realitzi mitjançant qualsevol procediment una aportació a l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu amb l'objectiu de col·laborar en aquestes ajudes, se suplementarà la partida pressupostària de cada rang d'ajudes per la part proporcional sense necessitat de tornar a realitzar una nova convocatòria d'ajudes. En el cas que amb la partida pressupostària de la convocatòria aportada per l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu es cobreixin totes les sol·licituds que compleixen amb els requisits de les ajudes amb els seus imports màxims, la nova aportació es destinarà a l'increment proporcional de l'import màxim de cada ajuda completa, amb un suplement de fins a 2 mensualitats addicionals prenent com a referència la mitjana de les mensualitats corresponents al període comprès entre els mesos de maig i juny 2024, inclusivament, o totes les acreditadament pagades si el contracte és de vigència menor a aquest termini i amb un import màxim de 3.000 euros per subvenció concedida incloent l'increment esmentat.

7. En el cas que amb el crèdit total de la convocatòria es cobreixin totes les sol·licituds que compleixen amb els requisits de les ajudes amb els seus imports màxims i existeixi un sobrant, l'Ajuntament podrà proposar un increment proporcional de l'import màxim de cada ajuda completa, amb un suplement de fins a 2 mensualitats addicionals prenent com a referència la mitjana de les mensualitats corresponents al període comprès entre els mesos de maig i juny 2024, inclusivament, o totes les acreditadament pagades si el contracte és de vigència inferior a aquest termini i un import màxim de 3.000 euros per subvenció concedida incloent l'increment esmentat.

8. Excepcionalment i amb la voluntat de poder realitzar el pagament de l'ajuda al més aviat possible, i sempre que existeixi crèdit suficient per a cobrir l'import màxim de totes les sol·licituds presentades íntegrament, la Comissió Avaluadora podrà fer una proposta de resolució, que tendrà caràcter de resolució definitiva, amb totes aquelles sol·licituds presentades que estiguin completes i que compleixin amb tots els requisits de la present convocatòria. La proposta de resolució haurà de ser aprovada per la Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu i ser publicada en el Butlletí Oficial dels Illes Balears (BOIB). Aquesta excepció no s'aplicarà en el cas que el total de sol·licituds presentades pugui donar lloc al prorrateig de la partida pressupostària per a aquesta ajuda.

Cinquè. Terminis i lloc de presentació de les sol·licituds

El termini per a la presentació de les sol·licituds serà de 20 dies hàbils a partir de l'endemà de la data de publicació en el Butlletí Oficial de les illes Balears (BOIB) de l'extracte de la convocatòria.

Les sol·licituds, juntament amb la documentació, es presentaran en el registre telemàtic del propi Ajuntament (www.santaeulariadesriu.com), al registre general d'entrada de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, a les oficines municipals de Jesús i es Puig d'en Valls, o a les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'estableixi.

Sisè. Documentació necessària per sol·licitar l'ajut

Juntament amb la instància de sol·licitud d'ajuda per al lloguer d'habitatges es presentarà la documentació necessària següent:

1. Annex 1: Sol·licitud d'ajudes per al lloguer, degudament emplenat i signat per la persona sol·licitant de l'ajuda, que haurà de ser membre de la unitat de convivència i ser arrendatari del contracte de lloguer objecte d'aquesta ajuda.

2. Els documents d'identitat de cadascuna de les persones físiques titulars del contracte de lloguer (DNI, NIE o document equivalent en vigor) i els dels membres de la unitat de convivència de 18 anys o més.

3. Annex 2: Model d'autorització. Aquest annex serà presentat pel sol·licitant (i titular del contracte de lloguer), per la resta de titulars del contracte, si fos el cas, i per cadascun dels membres de la unitat de convivència majors de 18 anys. En el cas que alguna persona identificada en aquest apartat no autoritzi aquesta administració a sol·licitar en el seu nom el certificat cadastral i les rendes: 

a. En el cas que no autoritzi la persona sol·licitant (i titular del contracte de lloguer) i/o la resta de titulars del contracte, ha d'aportar per cada persona que no autoritza la documentació següent:

  • Declaració de la renda de l'exercici 2023.
  • Certificat tributari d'IRPF de l'exercici 2023, en el cas de no estar obligada a presentar declaració de renda d'aquest any.
  • Certificat cadastral que acrediti el fet que, quant a l'inquilí o als inquilins que figuren en el contracte de lloguer, no apareixen titularitats cadastrals vigents al seu favor en tot el territori nacional, com a propietaris, usufructuaris o titulars de qualsevol dret real que permeti l'ús i gaudi d'algun habitatge situat en territori espanyol. En cas de ser-ho, cal acreditar la no disponibilitat de l'ús i el gaudi de l'habitatge per alguna de les causes que estableixen aquestes bases.

b. En el cas que no autoritzi qualsevol membre de la unitat de convivència major de 18 anys, no inclòs en l'apartat anterior, ha d'aportar per cada persona que no autoritza, la documentació següent:

  • Declaració de la renda de l'exercici 2023.
  • Certificat tributari d'IRPF de l'exercici 2023, en el cas de no estar obligat a presentar declaració de renda d'aquest any.

4. Annex 3: Declaració responsable, signada pels titulars del contracte, si fos el cas, i per cadascun dels membres de la unitat de convivència majors de 18 anys.

5. Còpia del contracte en vigor de lloguer de l'habitatge, complet, en castellà o qualsevol de les llengües cooficials de l'Estat Espanyol, signat per arrendador i arrendataris.

En el cas que existeixin altres contractes d'arrendament durant els mesos de maig i juny 2024, serà obligatòria la seua presentació.

6. Certificat actualitzat de titularitat del compte bancari de la persona sol·licitant.

7. Rebuts de lloguer pagats dels mesos de maig i juny de 2024, inclusivament. En el cas de nous contractes formalitzats entre aquestes dates, hauran d'aportar des de l'inici del contracte fins a la mensualitat de juny de 2024. En tots dos casos s'aportarà la documentació de la manera següent:

  • En cas que el pagament es realitzi mitjançant transferències bancàries, hauran d'aportar els rebuts bancaris.
  • En el cas que es realitzi el pagament en metàl·lic o al comptat, haurà d'aportar els rebuts signats degudament per l'arrendador, al costat de la còpia del DNI o NIE d'aquell. En els esmentats rebuts haurà de diferenciar-se la despesa de lloguer de la resta de despeses (aigua, llum, internet, etc.).

Segons la nova llei espanyola de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, Llei 11/2021, de 9 de juliol, en vigor des del passat 11 de juliol de 2021, no s'acceptaran pagaments en efectiu superiors a 1.000€ per mensualitat.

8. Documentació que acrediti que totes les persones de la unitat de convivència majors de 18 anys es troben en situació activa d'ocupació, ja sigui per compte d'altri o propi, entre el dia 01/05/2024 i el dia de publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB i que durant aquest període estiguin d'alta per un temps mínim de 30 dies naturals ininterromputs:

  • Documentació justificativa d'estar en situació activa d'ocupació: vida laboral actualitzada a data igual o superior a la de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB.
  • Documentació justificativa de persona afectada per discapacitat superior al 65%: còpia del certificat que acrediti aquesta situació o fotocòpia de la targeta de discapacitat en vigor, totes dues expedides per les administracions públiques corresponents.
  • Documentació justificativa d'estudiants: còpia de les notes completes del curs 2023/2024 o de l'expedient acadèmic actualitzat amb un mínim de 2 mesos.
  • Documentació justificativa de persones amb una pensió: còpia del certificat integrat de prestacions o del certificat de rendes emès per l'Institut Nacional de la Seguretat Social o altres documents acreditatius d'aquesta situació admesos en dret.
  • Persones en situació d'altres causes degudament justificades que impossibilitin el compliment del requisit: presentaran qualsevol document admès com a prova en dret que acrediti la seua situació.

L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu podrà requerir en qualsevol moment de la tramitació de la sol·licitud els documents que consideri necessaris a fi de garantir la correcta adjudicació de l'ajuda segons els criteris d'avaluació establerts.

Santa Eulària des Riu, (signat electrònicament: 26 de juny de 2024) L'alcaldessa (Maria del Carmen Ferrer Torres)