Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 410999
Resolució del director general de Personal Docent i Centres Concertats per la qual es convoca el procediment per ampliar la dotació de personal de suport educatiu (dotació addicional) per a l’ atenció a la diversitat a l’ ensenyament privat concertat per al curs 2024-20254
Fets
1. El títol II de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE) amb la redacció donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig d'educació (LOMLOE), estableix, en l'article 71.1, que les administracions educatives han de disposar els mitjans necessaris perquè tots els alumnes assoleixin el màxim desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional, així com els objectius que estableix amb caràcter general aquesta Llei.
2. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (LEIB) fixa, a l'article 3, com a un dels principis generals, que l'accessibilitat universal, l'equitat, la igualtat de drets i d'oportunitats i la cohesió social i cultural dins el marc de la inclusió educativa de tot l'alumnat esdevé un principi general, pedagògic i organitzatiu.
A més, l'article 141.1 de la Llei 1/2022, de 8 de març estableix que tots els alumnes són subjectes de l'atenció educativa inclusiva i de les mesures d'atenció a la diversitat que precisin per raons pedagògiques amb independència de si estan escolaritzats en centres ordinaris o en centres d'educació especial, tenint en compte la voluntat de les famílies. L'article 142.1 d'aquesta mateixa llei determina que la conselleria ha de proporcionar les mesures i els suports que siguin necessaris per afavorir l'educació inclusiva i en l'article 112.2 es determina que en el cas dels centres amb una ràtio elevada d'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, l'administració educativa ha de dotar el centre de mesures o recursos humans i materials suficients, equilibrats i revisables al llarg del curs escolar.
3. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, pretén garantir la igualtat d'oportunitats a tots els alumnes perquè puguin assolir el màxim desenvolupament de les seves capacitats. Aquest Decret estableix que els centres docents han de dur a terme les actuacions necessàries per aconseguir que els alumnes arribin a assolir els objectius i les competències bàsiques de les diverses etapes educatives.
4. Per tal que els centres privats concertats puguin oferir una educació de qualitat i unes oportunitats educatives reals al seu alumnat, es fa necessari que la dotació de recursos a aquests centres, es faci d'acord amb criteris d'equitat que tenguin en compte la diversitat dels centres, i que siguin criteris objectius i mesurables.
5. L'indicador amb major poder explicatiu sobre la situació dels centres i els resultats del seu alumnat és l'índex socioeconòmic i cultural (ISEC) que es calcula a partir d'informació relativa al context social i familiar de l'alumnat (nivell d'estudis, situació laboral i professió dels pares o tutors legals, així com el nombre de llibres i recursos per a l'estudi en el domicili familiar, entre d'altres). Amb aquest índex normalitzat, juntament amb altres factors com és el nombre d'unitats concertades que els centres tenen a cada etapa educativa, la Conselleria d'Educació i Universitats disposa d'un indicador per obtenir informació sobre el centre i les condicions del seu alumnat, i per poder ajustar els recursos que s'han d'assignar a cada centre.
6. En el BOIB núm. 169, de 29 de desembre de 2022, es va publicar el Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2023-2024. Els apartats de l'1 al 4 de l'article 21 d'aquest Decret, sobre l'atenció als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu, estableix el següent:
Els centres que acullin alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), amb necessitats d'adaptació curricular significativa (ACS) o amb necessitat de suport d'audició i llenguatge (AL) a les unitats ordinàries d'educació infantil de segon cicle, a les d'educació primària i educació secundària obligatòria, inclosos els programes de diversificació curricular (PDC), i els cicles formatius de grau bàsic, han d'oferir una intervenció educativa adequada a cada cas. Els alumnes que, per les seves característiques, presentin necessitats educatives especials han de disposar dels recursos adequats per tenir garantida una educació de qualitat, d'acord amb el que preveuen la LOE, segons la redacció fixada per la LOMLOE, el Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics.
S'ha d'assignar als centres una dotació bàsica d'especialistes de pedagogia terapèutica, d'audició i llenguatge i d'atenció a la diversitat d'acord amb el que s'indica a l'annex 10 d'aquest Decret. Per ajustar millor aquest percentatge a les necessitats dels alumnes de cada centre, a més del mig mòdul (12 hores) o del sencer (24), hi pot haver quarts de mòdul (6 hores).
Si escau, la dotació bàsica de cada centre s'ha de complementar amb una dotació addicional per a cada curs escolar fins a arribar al cent per cent, d'acord amb les necessitats de cada centre, l'actualització anual dels criteris, que hauran de ser els mateixos que s'apliquin als centres públics, i la disponibilitat pressupostària de la Conselleria d'Educació i Formació Professional. Durant els cursos que durin els nous concerts, s'ha de garantir que la suma dels diferents docents de la dotació bàsica més la dotació addicional no sigui inferior a la dotació bàsica que tenen els centres el curs 2022-2023.
Per això, cada curs escolar el director general de Planificació, Ordenació i Centres dictarà una resolució perquè els centres privats concertats puguin sol·licitar una dotació addicional de personal d'atenció a la diversitat. Aquesta dotació s'assignarà d'acord amb uns criteris que tindran en compte els alumnes escolaritzats a cada centre que requereixen aquest suport, així com la situació i les característiques pròpies de cada centre escolar. Les variacions de les despeses de personal derivades d'aquesta dotació addicional es regularitzaran al final de cada curs escolar.
7. En base a la normativa esmentada als punts anteriors, el GESTIB assigna la dotació total de personal de suport educatiu, és a dir, el total d'hores de mestres d'audició i llenguatge (AL), de pedagogia terapèutica (PT) i d'atenció a la diversitat (AD). Per obtenir la dotació addicional, s'ha de restar la dotació bàsica al total d'hores de dotació de personal de suport.
Així mateix s'ha de considerar, que el GESTIB no distribueix de manera automàtica, les hores de dotació addicional que corresponen al segon cicle d'Educació Infantil i Primària i les corresponents a l'Educació Secundària Obligatòria i als Cicles Formatius de Grau Bàsic.
Per això, els centres han de sol·licitar la dotació d'hores d'especialistes de pedagogia terapèutica, d'audició i llenguatge i d'atenció a la diversitat per a cada etapa en funció de les necessitats del centre, en blocs horaris múltiples de sis fins a completar el total d'hores de dotació addicional assignades.
8. D'acord amb el Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost (BOIB núm. 3, de 5 de gener) correspon a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats la gestió dels centres concertats.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm.159, de 4 de juliol).
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), en la redacció donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, (LOMLOE) (BOE núm. 106, de 4 de maig).
3. La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 15, de 2 de febrer).
4. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 26, de 28 de febrer).
5. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març).
6. El Decret 39/2011, de 29 de abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 maig).
7. El Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació dels concerts educatiusa partir del curs acadèmic 2023-2024 (BOIB núm. 169, de 29 de desembre).
8. El Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balearsmodificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost (BOIB núm. 3 de 5 de gener).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Convocar el procediment per ampliar la dotació de personal de suport educatiu (dotació addicional) per a l'atenció a la diversitat a l'ensenyament privat concertat per al curs 2024-2025, d'acord amb els termes que estableix l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució i el seu annex en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del Departament de Centres Concertats de la Conselleria d'Educació i Universitats.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà del dia en què es publiqui, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, en la data de la signatura electrònica (27 de juny de 2024)
El director general de Personal Docent i Centres Concertats Ismael Alonso Sánchez
ANNEX 1 Procediment d'ampliació de la dotació de personal de suport educatiu (dotació addicional) per a l'atenció a la diversitat
1. Objecte
Aquesta Resolució té per objecte establir el procediment d'ampliació de la dotació de personal de suport educatiu per a l'atenció a la diversitat (dotació addicional) als centres privats concertats per al curs 2023-2024.
2. Personal de suport educatiu per a l'atenció a la diversitat
La dotació bàsica de personal de suport educatiu per a l'atenció a la diversitat de cada centre es completa anualment amb una dotació addicional d'acord amb les necessitats de cada centre i amb la disponibilitat pressupostària de la Conselleria d'Educació i Universitats.
La dotació bàsica de mestres especialistes de suport educatiu s'assigna d'acord amb els criteris establerts a l'annex 10 del Decret 59/2022, de 27 de desembre, i la distribució que els centres han fet en funció de les seves necessitats entre especialistes de pedagogia terapèutica (PT), d'audició i llenguatge (AL) i d'atenció a la diversitat (AD).
3. Ampliació de la dotació de personal de suport educatiu (dotació addicional) per a l'atenció a la diversitat
3.1. La dotació total de personal de suport educatiu del centres privats concertats es calcula d'acord amb l'ISEC i altres factors com és el nombre d'unitats que el centre té concertades a cada etapa educativa.
3.2. La dotació addicional és la diferència entre la dotació total i la dotació bàsica.
3.3. Els centres poden sol·licitar que es distribueixin els recursos entre PT, AL i AD de la dotació addicional d'una manera diferent a la proposada al GESTIB, sempre que això no suposi un augment de les hores assignades i puguin garantir una atenció adequada a tots els alumnes que necessiten un suport específic.
3.4 Atès el nivell curricular dels alumnes amb NEE i d'alguns alumnes amb NESE de tercer i quart d'educació secundària obligatòria, els especialistes de PT, AL i AD que atenen aquests alumnes tenen, a tots els efectes, la consideració de mestres de primer cicle d'educació secundària obligatòria.
4. Tramitació de la sol·licitud de suport educatiu per a l'atenció a la diversitat
4.1. Els centres interessats en sol·licitar una dotació addicional de personal de suport per a l'atenció a la diversitat (PT, AL o AD) han de validar la sol·licitud mitjançant el GESTIB, en el menú «Quota», «Previsió de recursos de suport educatiu» del curs 2024-2025. La validació l'ha d'efectuar un usuari amb permisos d'equip directiu o de director.
En l'apartat «Recursos» hi figura la dotació total de personal de suport educatiu que correspon al centre, és a dir, el total d'hores de mestres d'audició i llenguatge (AL), de pedagogia terapèutica (PT) i d'atenció a la diversitat (AD).
Per obtenir la dotació addicional, s'han de restar les hores de dotació bàsica de les hores de la dotació total que correspon al centre (la dotació addicional és la diferència entre la dotació total i la dotació bàsica).
S'ha de tenir en compte, que el GESTIB no distribueix de manera automàtica, les hores de dotació addicional que corresponen al segon cicle d'Educació Infantil i Primària i les corresponents a l'Educació Secundària Obligatòria i als Cicles Formatius de Grau Bàsic.
En l'apartat «Observacions del centre», els centres hi poden fer constar les observacions que considerin oportunes, i també hi poden distribuir els recursos entre PT, AL i AD de la dotació addicional de manera diferent a la proposada pel GESTIB. Per això, els centres han de sol·licitar la dotació d'hores d'especialistes PT, AL i AD per a cada etapa en funció de les necessitats del centre, en blocs horaris múltiples de sis fins a completar el total d'hores de dotació addicional assignades.
Les modificacions sol·licitades pels centres no poden comportar un augment global de les hores assignades i, en qualsevol cas, ha de quedar garantida l'atenció adequada a tots els alumnes que necessiten un suport específic amb els recursos assignats o amb altres recursos.
4.2. El termini per validar les sol·licituds al GESTIB és de 10 dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB.
4.3. Una vegada iniciat el curs 2024-2025, es poden revisar puntualment les situacions en què la dotació addicional de personal de suport per a l'atenció a la diversitat s'hagi d'ajustar, de manera significativa, a les necessitats educatives sobrevingudes dels centres que ho requereixin, sempre amb els límits establerts en el punt segon d'aquest annex.
4.4. La Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats ha de trametre el resum de les sol·licituds presentades i les propostes que hagi formulat a la Comissió de Concerts Educatius de les Illes Balears perquè els membres d'aquesta Comissió en prenguin coneixement i puguin fer suggeriments o al·legacions.
5. Resolució de la dotació addicional de personal de suport educatiu per a l'atenció a la diversitat
5.1. A partir de les propostes de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats i de la Comissió de Concerts Educatius de les Illes Balears, i d'acord amb la previsió de recursos pressupostaris destinats al finançament dels centres concertats, el director general de Personal Docent i Centres Concertats ha de dictar una resolució provisional per la qual es determini la dotació addicional de personal de suport per a l'atenció a la diversitat per a cada centre privat concertat. Aquesta resolució provisional s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del Departament de Centres Concertats de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats.
5.2. Els sol·licitants poden presentar al·legacions a la resolució provisional en un termini de deu dies naturals comptadors des de l'endemà de la publicació.
5.3. Una vegada revisades les al·legacions presentades dins el termini establert, el director general de Personal Docent i Centres Concertats ha de dictar la resolució definitiva per la qual es determina la dotació addicional de personal de suport per a l'atenció a la diversitat per a cada centre privat concertat i ha de disposar que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del Departament de Centres Concertats de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats.