Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT DE RECERCA I FORMACIÓ AGROALIMENTÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (IRFAP)
Núm. 410628
Conveni de col·laboració entre la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural i l’Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores dels ajuts a l’empara del Programa d’ús de llavor certificada d’espècies farratgeres, del Programa d’ús de llavor certificada d’espècies de cereals i de lleguminoses, del Programa de sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes, i del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d’aptitud lletera, per al manteniment dels beneficis ambientals i socials que genera l’activitat agrària a les Illes Balears
Parts
D'una part, el Sr. Joan Simonet Pons, conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural del Govern de les Illes Balears, en virtut del Decret 9/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 94 de 10 de juliol de 2023), en representació de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, en ús de les atribucions que li confereix la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes, atès els articles 11 b, i 80.4; i de conformitat amb les competències que corresponen a l'esmentada Conselleria en virtut de l'article 2.10 a) del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94 de 10 de juliol de 2023).
D'altra part, la Sra. Georgina Brunet i Ródenas, directora gerent de l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (en endavant, IRFAP), amb CIF Q0700676J i domicili a efectes de notificacions a Eusebi Estada, 145 del municipi de Palma (07009-Illes Balears), constituïda en virtut de l'article 29 de la Llei 8/2013, de 23 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2014, actuant en virtut del seu nomenament com a directora gerent per Acord del Consell de Govern d'11 d'agost de 2023, publicat al BOIB núm. 112 de dia 12 d'agost de 2023 i en l'exercici de la delegació per la formalització del present conveni en virtut de l'Acord del Consell d'Administració de data 20 de maig de 2024.
Antecedents
1. Els beneficis ambientals que genera l'agricultura
L'activitat agrària genera de manera evident i contrastada serveis a la societat en el seu conjunt, com són el manteniment de l'equilibri socioeconòmic de les zones rurals, la mitigació i adaptació al canvi climàtic, la protecció del medi ambient, del paisatge, dels recursos naturals, del sòl i de la diversitat genètica. Així ho reconeix la Llei 3/2019, agrària de les Illes Balears, que obliga a les administracions públiques, i en especial a les competents en matèria agrària, a vetllar perquè aquests serveis es mantinguin, i s'observin els següents principis: l'autosuficiència alimentària, les bones pràctiques agràries, la sostenibilitat ambiental, la conservació del paisatge rural, i el foment de les actuacions i mesures agroambientals destinades a prevenir la lluita contra l'erosió i la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic, especialment les que contribueixen a una retenció major de CO2.
En el document El futur dels aliments i de l'agricultura, la Comissió Europea estableix els reptes, objectius i orientacions de la Política Agrària Comuna 2023-2027, que posa de manifest que les explotacions, autoritats locals, regionals i/o nacionals han d'assumir més responsabilitats quant a la manera com es compleixen aquests objectius.
L'activitat agrària, per tant, genera creixement econòmic, però també valors ambientals i socials que no es veuen recompensats en el preu de venda dels productes produïts pels pagesos. La valoració d'aquests valors ambientals i socials no deixa de ser complexa, però en tot cas, la conservació del territori i de la biodiversitat, o de la sobirania alimentària, per posar alguns exemples, genera uns beneficis públics a la societat molt superiors al producte interior brut que produeix el sector agrari.
El desenvolupament tecnològic fa referència a l'aplicació de coneixements i habilitats científico tècniques per a crear o millorar productes, processos o serveis. A les explotacions agràries de les Illes Balears, el suport en l'aplicació de tècniques productives fruit del desenvolupament tecnològic, com són les llavors certificades obtingudes en programes I+D per a la millora de les varietats, o les dosis seminals animals produïdes en programes de millora genètica bovina, contribueixen al manteniment de l'activitat agrària i, per tant, a la conservació dels beneficis ambientals i socials que genera l'agricultura i la ramaderia a tota la societat.
La insularitat és un fet natural que genera majors costos de producció al sector agrícola i ramader, menors ingressos per unitat de producte, i menors oportunitats. Aquests fets, entre altres, contribueixen a una disminució sostinguda de l'activitat agrària a les Illes Balears. Aturar aquesta tendència i aconseguir el manteniment de l'activitat, incentiva el creixement econòmic del medi rural, però també les altres externalitats inherents no recompensades pel mercat, com les potencialitats ambientals. Així, a l'activitat agrària se li reconeix la capacitat de mitigar els efectes del canvi climàtic, de preservar el medi ambient, especialment la terra, el paisatge i la biodiversitat, de gestionar equilibradament el territori, i de conservar el medi rural i els valors socials, com són el patrimoni cultural i etnològic de les Illes Balears i l'avanç cap a una major sobirania alimentària.
L'article 4 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell reconeix la contribució de l'activitat agrària al subministrament de béns públics i privats, mitjançant la producció de productes agrícoles, o el manteniment de la superfície agrícola en un estat adequat.
L'execució de les actuacions que formen part dels diferents Programes permet mantenir els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària, així com al seu desenvolupament sostenible. Cada actuació facilitarà, per tant, donar compliment als objectius de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, al seu article 6 sobre el reconeixement del caràcter estratègic i multifuncional de la activitat agrària.
En definitiva, els Programes inclosos a aquest conveni comporten el suport al desenvolupament d'una activitat agrària que genera béns comuns de caire ambiental i social, tot mitjançant la incorporació a les explotacions agràries de tècniques que difícilment es durien a terme sense el desenvolupament dels Programes. A més, tenen un caràcter proporcional, és a dir, es limiten a aconseguir l'efecte necessari, que és el manteniment de l'activitat agrària a les explotacions que hi participen.
2. Programa d'ús de llavor certificada d'espècies farratgeres i Programa d'ús de llavor certificada de cereals i de lleguminoses.
La sembra de llavor certificada, o amb característiques equivalents incloses a les instruccions que regiran de forma anual el Programa, millora l'eficiència en la utilització dels recursos (aigua, fertilitzants, combustible,...), incrementa l'homogeneïtat de la producció, facilita la comercialització dels productes i la seva utilització en alimentació animal, i millora la planificació de les explotacions agrícoles.
Les exigències que té la producció de llavor certificada són molt estrictes, i suposen, entre altres, les següents avantatges pels agricultors i ramaders:
a.- Garantia de puresa específica. Major o igual del 98 % (R-2)
b.- Garantia de puresa varietal. Major o igual del 99 % (R-2)
c.- Garantia d'un elevat nivell de germinació. Superior al 85 % (R-2)
d.- Garantia de la no presència de llavors indesitjables
e.- Garantia de sanitat de la llavor
f.- Garantia de la homogeneïtat de la partida i de les propietats
g.- Garantia de traçabilitat del material genètic
h.- Garantia d'etiquetatge oficial
i.- La contribució al sosteniment dels programes de millora genètica per a l'obtenció de noves varietats.
La sembra de llavor certificada contribueix al manteniment de l'agricultura extensiva, i forma part dels serveis públics que genera l'activitat i que el mercat no compensa, donat que no són una mercaderia, però que sí que són gaudits per la societat, com poden ser, per exemple:
a.- El manteniment de la producció extensiva a les Illes Balears i, per tant, contribuir a la seva sostenibilitat ambiental, a la conservació del paisatge rural i a la preservació de la biodiversitat.
b.- La millora de la lluita contra l'erosió, la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic, contribuint especialment a una major retenció de CO2.
c.- La conservació del medi rural i el patrimoni cultural i etnològic de les Illes Balears.
d.- El manteniment del teixit econòmic i social al medi rural.
e.- El manteniment de la sobirania alimentària.
3. Programa de sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes
La pol·linització realitzada per les abelles, gràcies a la tasca dels apicultors i apicultores, constitueix un servei ecosistèmic regulador de la natura, incideix positivament en el rendiment o la qualitat de gran part dels cultius, i és font de múltiples beneficis socials, entre els quals hi ha la garantia de la seguretat alimentària.
Així, la funció ecològica que exerceixen les abelles com a pol·linitzadors es reconeix a l'informe sobre les perspectives i desafiaments per al sector apícola de la Unió (Informe - A8-0014/2018 del Parlament Europeu). En aquest informe se subratlla, que cal tenir en compte les necessitats específiques de l'activitat apícola a regions ultraperifèriques i muntanyenques i les illes.
La disminució de les abelles i d'altres pol·linitzadors és una preocupació manifesta a nivell europeu que ve originada per múltiples factors, com són el mal ús de productes fitosanitaris, la pèrdua d'hàbitats o el canvi climàtic, entre altres. Segons el Parlament europeu, s'estima que el 76% de la producció d'aliments i el 84% de les espècies vegetals depenen de la pol·linització de les abelles.
El sector apícola a les Illes Balears es caracteritza per la petita dimensió de les seves explotacions (17 ruscs davant de 86 a Espanya), fet que implica que només el 5% de les 710 explotacions apícoles de les Illes Balears es puguin considerar professionals, davant del 17 % d'Espanya). Tot i aquest fet, el teixit associatiu abasta totes les illes balears, i presenta un gran dinamisme que ha propiciat la seva participació a la Taula del sector apícola de les Illes Balears, amb la finalitat d'abordar el present i el futur del sector.
Resulta evident la importància de la biodiversitat vegetal per a la salut i el benestar de les abelles, a l'hora de proporcionar-los zones de pastura i hàbitats naturals i semi naturals, a més d'extenses pastures permanents. S'ha constatat la desaparició gradual de valuoses plantes farratgeres per a les abelles, com ara la veça, el card, o el trèvol blanc. Aquest fet, juntament amb els efectes del canvi climàtic, genera un dèficit de pol·len i, per tant, la malnutrició de les abelles, constituint una de les causes del deteriorament del seu estat de salut, i també una vulnerabilitat més gran a patògens i paràsits.
Les plantes que formen part del Programa són de distintes famílies, es consideren mel·líferes, la seva floració és esglaonada i el seu cultiu permet compensar el dèficit de pol·len que constitueix una causa de vulnerabilitat per a les abelles a les Illes Balears.
4. Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera.
La sobirania alimentària, com a element social, i el canvi climàtic, com a element ambiental, es troben entre els desafiaments no econòmics més grans als que s'enfronta la producció ramadera a les Illes Balears. La producció lletera a les Illes Balears genèticament mostra una forta hegemonia en la utilització en puresa de la raça frisona.
Com tota activitat ramadera, la producció lletera genera emissions de gasos d'efecte hivernacle que són causades per la producció dels aliments, tant pinsos com farratges, la fermentació entèrica, i la gestió dels fems, dels subproductes i dels residus animals.
Però la demanda de llet i productes lactis a les Illes Balears, derivada del creixement poblacional, s'ha de cobrir. En aquest sentit, la FAO ha detectat una oportunitat considerable per reduir les emissions i al mateix temps cobrir la demanda nutricional de la població en llet i productes lactis, que consisteix en:
- millorar la productivitat, el que redueix les emissions per litre de llet produït;
- capturar de carboni a través d'un maneig dels conreus destinats a alimentar les vaques.
- una millor integració ramadera dins la economia circular.
Aquestes solucions es poden combinar i estan ben alineades amb les àrees de treball decidides a la COP23, inclosa l'adaptació i la resiliència.
Concretament en producció lletera, part de les emissions de gasos d'efecte hivernacle tenen un component fixe, és a dir, són independents de la producció lletera, i, per tant, la millora de la productivitat permet reduir sensiblement les emissions per litre de llet produïda.
La millora de la productivitat es pot abordar des de quatre àrees de coneixement: la nutrició, la sanitat, la genètica i el maneig. La millora genètica de la raça frisona està regulada per la resolució de la Direcció General de Produccions i Mercats Agraris, per la qual s'aprova el programa de cria de la raça bovina frisona. El seu objectiu es aconseguir vaques amb alta producció de llet i de proteïna que mantinguin durant molts parts una alta capacitat de producció, i amb una baixa incidència de malalties i problemes reproductius.
Com a exemple, un estudi realitzat pel Flanders Research Institute for Agriculture, Fisheries and Food, fet amb l'objectiu de estudiar les estratègies de mitigació i producció ramadera sostenible per reduir les emissions de metà del bestiar boví de llet a Bèlgica, va demostrar que és possible reduir les emissions un 8,4% augmentant la producció mitjana de 27 a 30 litres diaris de llet. També la FAO estima que una vaca que produeix 8.000 litres de llet a l'any emet menys GEH (17,4 g de metà/kg de llet) que dues vaques que produeixen 4.000 litres de llet a l'any cadascuna (30,8 g de metà/ kg de llet).
En definitiva, la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera a les Illes Balears, d'acord amb els objectius plantejats al programa de cria de la raça bovina frisona, mitjançant la inseminació artificial amb dosis seminals de bous ben posicionats en producció, tipus, índex combinat, longevitat, resistències a la mamitis, etc., permet, gràcies al manteniment de l'activitat ramadera, l'assoliment de serveis socials i ambientals a la societat.
5. Àmbit competencial
El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que:
- Entre les competències de la Direcció general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural corresponen, entre altres, les de suport a les explotacions agràries, pastures; sanitat, benestar i alimentació animal; i llavors i plantes de viver.
- Entre les competències de la Direcció general de Medi Natural i Gestió Forestal corresponen, entre altres, les de biodiversitat, paisatge, sostenibilitat ambiental, sistemes de gestió ambiental, informació ambiental, i promoció de la qualitat ambiental.
- Entre les competències de la Direcció general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local correspon, entre altres, la de més consciència sobre els impactes generals del sistema alimentari.
El Decret 37/2022 de 29 d'agost, pel qual es modifica el Decret 28/2014, de 27 de juny, d'aprovació dels estatuts de l'entitat pública empresarial, estableix que entre les funcions de l'IRFAP hi ha les de:
- Promoure, coordinar, planificar, desenvolupar i avaluar programes d'investigació i recerca, de desenvolupament, d'innovació, de digitalització i d'experimentació en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i alimentació.
- Promoure, coordinar, planificar, desenvolupar i avaluar actuacions i programes de formació i de transferència de coneixement i de tecnologia en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i alimentació.
- Prestar assessorament especialitzat en matèria de recerca, desenvolupament, innovació, digitalització, experimentació i millora del coneixement a agrupacions, empreses, cooperatives i altres agents dels sectors agrari, pesquer i/o agroalimentari.
- Contribuir al desenvolupament sostenible dels sectors agrari, pesquer i agroalimentari.
- Prestar serveis al sector primari, com ara el servei de gestió tècnica i econòmica de les explotacions, i el subministrament d'inputs.
6. Àmbit procedimental
El text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, a l'article 12.1 c) estableix que no pot iniciar-se el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent hagi establert prèviament per ordre, en ús de la seva potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents, excepte, entre altres supòsits, quan les subvencions derivin de convenis formalitzats entre Administracions Públiques o entitats de dret públic dependents, amb la finalitat de regular l'atorgament de subvencions en favor de terceres persones. En tals supòsits, els convenis podran substituir les bases reguladores si així ho preveuen expressament i hauran de ser objecte de publicació oficial.
La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, a l'article 47, apartat 1, estableix que son convenis els acords amb efectes jurídics adoptats per les Administracions Públiques, els organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents o les Universitats públiques entre sí o amb subjectes de dret privat per a un fi comú.
L'article 47, apartat 2, estableix que els convenis que subscriguin les Administracions Públiques, els organismes públics i les entitats de dret públic vinculats o dependents i les Universitats públiques, hauran de correspondre a algun dels tipus que es relacionen, i en l'apartat b) s'inclouen els convenis intraadministratius firmats entre organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents d'una mateixa Administració Pública.
A l'article 48, apartat 3, de la mateixa llei s'estableix que la subscripció de convenis haurà de millorar l'eficiència de la gestió pública, facilitar la utilització conjunta de mitjans i serveis públics, contribuir a la realització d'activitats d'utilitat pública i complir amb la legislació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
De conformitat a l'article 6.2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del sector públic, no estan subjectes a l'esmentada llei els convenis que realitzi l'administració amb persones físiques o jurídiques subjectes al dret privat si l'objecte del conveni no està comprès en els contractes regulats a la llei.
Sobre la base de les anteriors previsions, les parts consideren convenient subscriure un Conveni de col·laboració per a establir les bases reguladores dels ajuts a l'empara del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies farratgeres, del Programa d'ús de llavor certificada de diverses espècies de cereals i lleguminoses, del Programa de sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes, i del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera; per al manteniment dels beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears; i es reconeixen mútuament la capacitat legal necessària per a formalitzar aquest Conveni d'acord amb les següents
Clàusules
Primera. Objecte
L'objecte d'aquest Conveni és establir les bases reguladores dels ajuts a l'empara del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies farratgeres, del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies de cereals i de lleguminoses, del Programa de sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes, i del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera; per al manteniment dels beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears; segons el previst a l'article 12.1 c) del text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i en el Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió de 18 desembre relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
Les respectives Bases reguladores d'ajuts s'incorporen al present conveni mitjançant els següents annexos:
Segona. Compromisos de les parts
La Conselleria es compromet a:
- Comunicar a l'IRFAP, a través de la seva Direcció general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, les recomanacions necessàries que permetin complir amb l'objectiu d'aquesta col·laboració.
- Finançar cada Programa amb el 15% del pressupost estimat per a l'adquisició dels inputs.
L' IRFAP es compromet a:
- Publicitar els diferents Programes entre els titulars de les explotacions agràries de les Illes Balears i entre les Associacions apícoles de les Illes Balears.
- Tramitar i fer el seguiment del correcte desenvolupament dels diferents Programes.
-Tramitar els expedients de contractació necessaris per al correcte desenvolupament dels Programes.
- Tramitar i aprovar, mitjançant Resolució del president d'IRFAP, les respectives convocatòries d'ajuts derivades de les Bases reguladores annexades al present conveni, per a l'establiment dels aspectes concrets no prevists a les Bases reguladores, i efectuar en les convocatòries remissió expressa a les Bases reguladores indicant la data de publicació d'aquestes en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
- Facturar als beneficiaris, com a màxim, el 40% dels mitjans de producció, en espècie.
- Justificar en les convocatòries la consideració del règim aplicable a les ajudes de minimis, segons el Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió de 18 desembre relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
- En el cas que els Programes portin associats camps d'experimentació, fer el seguiment del correcte desenvolupament dels assajos, i transferir els resultats al sector.
- Finançar cada Programa amb el 85% del pressupost estimat per a l'adquisició dels inputs.
Tercera. Propietat intel·lectual i protecció de dades
En el supòsit que els Programes portin associats camps d'experimentació agrària, totes les dades que en resultin seran propietat de l'IRFAP.
Les parts signants es comprometen a complir els termes previstos pel Reglament europeu 2016/679, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i per la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD).
Així, les parts es comprometen a tractar de manera absolutament confidencial la informació obtinguda i a no fer-la servir per a cap altra finalitat que no sigui la derivada d'aquest conveni.
Així mateix, les parts es comprometen a adoptar les mesures tècniques i organitzatives necessàries que garanteixin la seguretat de les dades de caràcter personal i n'evitin l'alteració, pèrdua de tractament i accés no autoritzat.
Quarta. Seguiment del Conveni
Amb la finalitat de fer el seguiment, la vigilància i el control de l'execució del Conveni i dels compromisos adquirits pels signants, d'acord amb l'establert a l'article 49.f) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, ambdues parts designen una Comissió de seguiment paritària formada per dues persones designades per part de la Conselleria i per dues persones designades per part de l'IRFAP.
Les persones designades per part de l'IRFAP seran el Director de Desenvolupament de la Producció agrària, i el Tècnic Superior de Planificació agrària i cultius extensius.
La Comissió de seguiment resoldrà els possibles problemes d'interpretació i compliment que puguin plantejar-se en el desenvolupament del present Conveni d'acord amb l'establert en els articles 51.2.c) i 52.3 de la citada Llei.
A proposta de qualsevol membre de la Comissió de Seguiment, a les seves reunions hi podran assistir altres persones quan s'hagin de tractar temes que en facin convenient la seva presència o que requereixin el seu assessorament.
La Comissió de Seguiment també tindrà les funcions concretes de:
- Realitzar el seguiment concret de les actuacions a realitzar contemplades en el Conveni.
- Analitzar i proposar les solucions als problemes tècnics que puguin sorgir relacionats amb l'execució de les actuacions definides en el present Conveni.
Cinquena. Modificació
Qualsevol modificació de l'establert en les clàusules d'aquest Conveni, únicament tindrà validesa si és acordada per les parts mitjançant un acord de modificació o una addenda de modificació, en qualsevol moment de la vigència del conveni, sempre que no alteri l'objecte i la finalitat de les actuacions (clàusules primera del present Conveni).
Sisena. Finançament
Si bé el present conveni no implica compromís de despesa, per al desenvolupament de les actuacions, es preveu que en un moment posterior la Conselleria transferirà a l'IRFAP el 15% del pressupost estimat en l'adquisició d'inputs necessaris per al correcte desenvolupament dels Programes.
També, es preveu que l' IRFAP assumirà el finançament del 85% restant.
Sota cap concepte es finançarà cap tipus de despesa interna corrent de funcionament, ni de la Conselleria, ni de l'IRFAP.
Setena. Vigència
Aquest Conveni tindrà efecte des del dia de la seva signatura i s'extingirà al cap d'un any, amb el compliment de les actuacions.
Es preveu la pròrroga automàtica anualment fins esgotar el termini de quatre anys des de la signatura, sense perjudici que qualsevol de les parts signants pot donar la vigència per finalitzada amb un preavís a l'altra part de manera fefaent amb un mes d'antelació al venciment de cada any.
Vuitena. Resolució del Conveni
Aquest conveni, d'acord amb l'article 51 de la Llei 40/2015, d'1 octubre, de règim jurídic del sector públic, s'extingirà per l'incompliment de les actuacions que constitueixen el seu objecte o que suposin una causa de resolució.
Són causes de resolució:
- El transcurs del termini de vigència.
- L'acord d'ambdues parts per extingir el conveni, que s'instrumentarà per escrit.
- L'incompliment de qualsevol de les parts dels compromisos assumits, segons l'article 51.1 c) de la Llei 40/2015.
- La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de complir els pactes o contingut d'aquest conveni.
- Qualsevol causa distinta de les anteriors prevista al conveni o a les lleis aplicables.
- La manifestació de qualsevol d'ambdues parts de la voluntat de resoldre aquest document, amb un preavís de dos mesos, sense que això afecti les accions ja començades i pendents d'acabar o la liquidació de les obligacions contretes per cadascuna de les parts fins al moment de la resolució.
En cas de resolució del conveni per qualsevol causa que s'hi prevegi, la comissió de seguiment fixarà el termini per a la finalització de les actuacions derivades d'aquest que estiguin iniciades i pendents d'acabar, el qual serà improrrogable.
Novena. Resolució de conflictes i jurisdicció competent
Les qüestions litigioses sorgides de la interpretació, modificació, desenvolupament i efectes que es puguin derivar de l'aplicació d'aquest Conveni, seran resoltes per la Comissió de Seguiment. Si les dues parts no arriben a un acord, aquestes qüestions es sotmetran als Jutjats i Tribunals de l'ordre jurisdiccional del contenciós administratiu de Palma.
Desena. Règim jurídic aplicable
El present conveni resta sotmès al previst a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic; i a la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Pel que fa a les Bases reguladores dels ajuts annexades al present conveni, serà aplicable el règim d'ajuts regulat en el text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, tenint en compte l'article 12.1 c)., i allò regulat en el Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió de 18 desembre relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
Com a mostra de conformitat, ambdues parts signen aquest Conveni en dos exemplars.
Palma, a la data de la signatura electrònica (27 de juny de 2024)
Per la conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural El conseller Joan Simonet Pons
Per l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears, IRFAP La directora gerent Georgina Brunet i Ródenas
ANNEX 1 Bases reguladores de les ajudes de mínimis del Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies farratgeres de l'any 2024.
1. Objecte i àmbit d'aplicació
Les ajudes objecte d'aquestes bases tenen com a finalitat l'ús de llavor certificada de determinades espècies farratgeres. L'ús de llavor certificada, o de llavors amb característiques equivalents incloses a les instruccions que regiran de forma anual el Programa, implica una sèrie d'avantatges, com són la garantia en quant a puresa específica, puresa varietal, un elevat nivell de germinació, homogeneïtat, sanitat, traçabilitat del material genètic i garantia d'etiquetatge oficial, entre altres; mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària que no són recompensats pel mercat.
L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquestes bases és les Illes Balears.
El procediment ve regulat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (article 12.1.c), pel Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió de 18 desembre relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i per la convocatòria d'ajuda que se'n derivi.
2. Import màxim de l'ajuda i finançament
La convocatòria establirà l'import màxim de l'ajuda a concedir.
Aquest import màxim serà finançat de la manera següent:
- En un 85% per l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP).
- En un 15% per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural del Govern de les Illes Balears.
3. Requisits generals dels beneficiaris
Poden ser beneficiàries de l'ajuda les persones físiques, jurídiques, de titularitat compartida o comunitats de béns que reuneixin, a la finalització del període de sol·licituds, el requisit de:
-Ser titular d'una explotació agrària que estigui inscrita en el Registre d'Explotacions Agràries de les Illes Balears (REA).
-Haver tramitat la sol·licitud d'ajudes directes PAC 2023, de l'any anterior a la sol·licitud.
-Haver tramitat la sol·licitud d'ajudes directes PAC 2024, únicament en el cas de joves agricultors que s'hagin incorporat a la seva activitat després de finalitzar el període de sol·licitud d'ajudes directes PAC 2023.
-Participar en el Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies farratgeres de l'IRFAP de l'any 2024.
La comprovació de totes les dades d'aquest apartat es realitzarà d'ofici per l'IRFAP i el FOGAIBA, prèvia autorització del sol·licitant en el Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies farratgeres de l'IRFAP de l'any 2024.
No poden ser beneficiaris de les subvencions que preveuen aquestes bases les persones o entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies contemplades en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans no es dicti la proposta de resolució de concessió. L'acreditació del compliment d'aquest requisit es comprovarà d'ofici per l'IRFAP i pel FOGAIBA, llevat que el sol·licitant s'oposi expressament a la consulta de les dades.
Les persones que s'oposin expressament a la consulta de les dades, acreditaran el compliment d'aquest requisit mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006, en el període que s'estableixi en la convocatòria.
Quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000 euros, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable. No obstant, en el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000 euros, serà requerida perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat l'IRFAP i el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc poden ser beneficiaris de les subvencions que preveuen aquestes bases les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
4. Actuacions subvencionables
Es subvencionarà en espècie les llavors certificades, o de característiques equivalents, incloses en el Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies farratgeres de l'IRFAP de l'any 2024
5. Intensitat i límit
La quantia màxima i forma de l'ajuda es determinarà a la corresponent convocatòria, que podrà preveure el prorrateig de l'import global segons l'article 18 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Així mateix, s'aplicarà l'establert en el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió de 18 desembre relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
6. Procediment d'inici
El procediment per a la concessió de la subvenció s'iniciarà d'ofici. Es considerarà com a sol·licitud de subvenció la sol·licitud de participació en el Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies farratgeres de l'IRFAP de l'any 2024. La sol·licitud de participació l'ha de presentar el titular de l'explotació agrària, de forma directa, a través del seu representant, o mitjançant una entitat acreditada per l'IRFAP per a aquesta finalitat.
7. Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció
S'admetran tots els sol·licitants que participin en el Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies farratgeres de l'IRFAP de l'any 2024, i que compleixin els requisits dels beneficiaris.
8. Instrucció del procediment i resolució
La unitat competent per a la instrucció del procediment de concessió és la Direcció de Desenvolupament de la Producció agrària de l'IRFAP. Aquesta unitat durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a determinar, conèixer i comprovar les dades dels sol·licitants.
S'emetrà una proposta de concessió que es notificarà individualment o mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en la que es farà constar el finançament per part de les diferents administracions i un termini de deu dies hàbils per a presentar al·legacions per part del sol·licitant.
En cas d'emetre i notificar una proposta de concessió denegatòria, si el sol·licitant no presenta cap al·legació, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud, i s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
L'òrgan competent per a la resolució del procediment de concessió és el president de l'IRFAP.
9. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableix l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
A més, són obligacions de les persones beneficiàries:
-Sotmetre's als controls que pugui dur a terme l'IRFAP, necessaris per a comprovar la concessió correcta de l'ajuda, així com el compromís de declarar les superfícies en les que el beneficiari sembrarà la llavor subvencionada a la sol·licitud d'ajudes directes PAC 2025.
-El pagament de la factura del Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies farratgeres de l'IRFAP de l'any 2024, emesa per part de l'IRFAP.
L'incompliment de qualsevol d'aquestes obligacions suposarà la revocació de l'ajuda.
El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
10. Justificació i pagament
D'acord amb el que estableix l'article 39.7 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, no cal cap justificació de la situació objecte de subvenció per part del beneficiari una vegada concedida aquesta per raó del compliment dels requisits corresponents, sens perjudici de les obligacions a què es refereix el punt 9 anterior.
El pagament de la factura del Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies farratgeres de l'IRFAP de l'any 2024 es farà mitjançant gir bancari, quan s'hagi dictat la resolució de concessió del president de l'IRFAP, amb l'autorització prèvia del sol·licitant.
11. Incompatibilitat
La participació en aquesta ajuda és incompatible amb la que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
12. Publicació
Aquestes bases s'han de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ANNEX 2 Bases reguladores de les ajudes de mínimis del Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies de cereals i de lleguminoses de l'any 2024.
1. Objecte i àmbit d'aplicació
Les ajudes objecte d'aquestes bases tenen com a finalitat l'ús de llavor certificada de determinades espècies de cereals i de lleguminoses. L'ús de llavor certificada, o de llavors amb característiques equivalents incloses a les instruccions que regiran de forma anual el Programa, implica una sèrie d'avantatges, com són la garantia en quant a puresa específica, puresa varietal, un elevat nivell de germinació, homogeneïtat, sanitat, traçabilitat del material genètic i garantia d'etiquetatge oficial, entre altres; mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària que no són recompensats pel mercat.
L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquestes bases és les Illes Balears.
El procediment ve regulat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (article 12.1.c), pel Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió de 18 desembre relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i per la convocatòria d'ajuda que se'n derivi.
2. Import màxim de l'ajuda i finançament
La convocatòria establirà l'import màxim de l'ajuda a concedir.
Aquest import màxim serà finançat de la manera següent:
- En un 85% per l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP).
- En un 15% per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural del Govern de les Illes Balears.
3. Requisits generals dels beneficiaris
Poden ser beneficiàries de l'ajuda les persones físiques, jurídiques, de titularitat compartida o comunitats de béns que reuneixin, a la finalització del període de sol·licituds, el requisit de:
-Ser titular d'una explotació agrària ramadera que estigui inscrita en el Registre d'Explotacions Agràries de les Illes Balears (REA).
-Haver tramitat la sol·licitud d'ajudes directes PAC 2023, de l'any anterior a la sol·licitud.
-Haver tramitat la sol·licitud d'ajudes directes PAC 2024, únicament en el cas de joves agricultors que s'hagin incorporat a la seva activitat després de finalitzar el període de sol·licitud d'ajudes directes PAC 2023.
-Participar en el Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies de cereals i de lleguminoses de l'IRFAP de l'any 2024.
La comprovació de totes les dades d'aquest apartat es realitzarà d'ofici per l'IRFAP i el FOGAIBA, prèvia autorització del sol·licitant en el Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies de cereals i de lleguminoses de l'IRFAP de l'any 2024.
No poden ser beneficiaris de les subvencions que preveuen aquestes bases les persones o entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies contemplades en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans no es dicti la proposta de resolució de concessió. L'acreditació del compliment d'aquest requisit es comprovarà d'ofici per l'IRFAP i pel FOGAIBA, llevat que el sol·licitant s'oposi expressament a la consulta de les dades.
Les persones que s'oposin expressament a la consulta de les dades, acreditaran el compliment d'aquest requisit mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'atricle 22 del Reial decret 887/2006, en el període que s'estableixi en la convocatòria.
Quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000 euros, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable. No obstant, en el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000 euros, serà requerida perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat l'IRFAP i el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc poden ser beneficiaris de les subvencions que preveuen aquestes bases les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
4. Actuacions subvencionables
Es subvencionarà en espècie les llavors certificades, o de característiques equivalents, incloses en el Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies de cereals i de lleguminoses de l'IRFAP de l'any 2024.
5. Intensitat i límit
La quantia màxima i forma de l'ajuda es determinarà a la corresponent convocatòria, que podrà preveure el prorrateig de l'import global segons l'article 18 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Així mateix, s'aplicarà l'establert en el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió de 18 desembre relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
6. Procediment d'inici
El procediment per a la concessió de la subvenció s'iniciarà d'ofici. Es considerarà com a sol·licitud de subvenció la sol·licitud de participació en el Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies de cereals i de lleguminoses de l'IRFAP de l'any 2024. La sol·licitud de participació l'ha de presentar el titular de l'explotació agrària, de forma directa, a través del seu representant, o mitjançant una entitat acreditada per l'IRFAP per a aquesta finalitat.
7. Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció
S'admetran tots els sol·licitants que participin en el Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies de cereals i de lleguminoses de l'IRFAP de l'any 2024, i que compleixin els requisits dels beneficiaris.
8. Instrucció del procediment i resolució
La unitat competent per a la instrucció del procediment de concessió és la Direcció de Desenvolupament de Producció agrària de l'IRFAP. Aquesta unitat durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a determinar, conèixer i comprovar les dades dels sol·licitants.
S'emetrà una proposta de concessió que es notificarà individualment o mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en la que es farà constar el finançament per part de les diferents administracions i un termini de deu dies hàbils per a presentar al·legacions per part del sol·licitant.
En cas d'emetre i notificar una proposta de concessió denegatòria, si el sol·licitant no presenta cap al·legació, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud, i s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
L'òrgan competent per a la resolució del procediment de concessió és el president de l'IRFAP.
9. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableix l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
A més, són obligacions de les persones beneficiàries:
-Sotmetre's als controls que pugui dur a terme l'IRFAP, necessaris per a comprovar la concessió correcta de l'ajuda, així com el compromís de declarar les superfícies en les que el beneficiari sembrarà la llavor subvencionada a la sol·licitud d'ajudes directes PAC 2025.
-El pagament de la factura del Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies de cereals i de lleguminoses de l'IRFAP de l'any 2024, emesa per part de l'IRFAP.
L'incompliment de qualsevol d'aquestes obligacions suposarà la revocació de l'ajuda.
El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
10. Justificació i pagament
D'acord amb el que estableix l'article 39.7 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, no cal cap justificació de la situació objecte de subvenció per part del beneficiari una vegada concedida aquesta per raó del compliment dels requisits corresponents, sens perjudici de les obligacions a què es refereix el punt 9 anterior.
El pagament de la factura del Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies de cereals i de lleguminoses de l'IRFAP de l'any 2024 es farà mitjançant gir bancari, quan s'hagi dictat la resolució de concessió del president de l'IRFAP, amb l'autorització prèvia del sol·licitant.
11. Incompatibilitat
La participació en aquesta ajuda és incompatible amb la que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
12. Publicació
Aquestes bases s'han de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ANNEX 3. BASES reguladores de les ajudes de mínimis del Programa de sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes de l'any 2024.
1. Objecte i àmbit d'aplicació
Les ajudes objecte d'aquestes bases tenen com a finalitat la sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes, per a proporcionar a les abelles zones de pastura i hàbitats naturals i semi naturals, a més d'extenses pastures permanents; compensant el dèficit de pol·len que constitueix una causa de vulnerabilitat per a les abelles a les Illes Balears, mantenint els beneficis ambientals i socials que generen les abelles i l'activitat agrària associada, i que no són recompensats pel mercat.
L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquestes bases és les Illes Balears.
El procediment ve regulat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (article 12.1.c), pel Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió de 18 desembre relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i per la convocatòria d'ajuda que se'n derivi.
2. Import màxim del Programa i finançament
La convocatòria establirà l'import màxim de l'ajuda a concedir.
Aquest import màxim serà finançat de la manera següent:
- En un 85% per l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP).
- En un 15% per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural del Govern de les Illes Balears.
3. Requisits generals dels beneficiaris
-Ser una Associació d'apicultors de les Illes Balears.
-Comprometre's a col·laborar en posteriors estudis de recerca de l'IRFAP encaminats a comprovar l'efecte de la sembra de les diverses espècies mel·líferes.
-Participar en el Programa de sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes de l'IRFAP de l'any 2024.
La comprovació de totes les dades d'aquest apartat es realitzarà d'ofici per l'IRFAP i el FOGAIBA, prèvia autorització del sol·licitant en el Programa d'ús de llavor de determinades espècies mel·líferes de l'IRFAP de l'any 2024.
No poden ser beneficiaris de les subvencions que preveuen aquestes bases les persones o entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies contemplades en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans no es dicti la proposta de resolució de concessió. L'acreditació del compliment d'aquest requisit es comprovarà d'ofici per l'IRFAP i pel FOGAIBA, llevat que el sol·licitant s'oposi expressament a la consulta de les dades.
Les persones que s'oposin expressament a la consulta de les dades, acreditaran el compliment d'aquest requisit mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'atricle 22 del Reial decret 887/2006, en el període que s'estableixi en la convocatòria.
Quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000 euros, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable. No obstant, en el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000 euros, serà requerida perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat l'IRFAP i el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc poden ser beneficiaris de les subvencions que preveuen aquestes bases les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
4. Actuacions subvencionables
Es subvencionarà en espècie les llavors de plantes mel·líferes incloses en el Programa de sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes de l'IRFAP de l'any 2024.
5. Intensitat i límit
La quantia màxima i forma de l'ajuda es determinarà a la corresponent convocatòria, que podrà preveure el prorrateig de l'import global segons l'article 18 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Així mateix, s'aplicarà l'establert en el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió de 18 desembre relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
6. Procediment d'inici
El procediment per a la concessió de la subvenció s'iniciarà d'ofici. Es considerarà com a sol·licitud de subvenció la sol·licitud de participació en el Programa d'ús de llavor de determinades espècies mel·líferes de l'IRFAP de l'any 2024. La sol·licitud de participació l'ha de presentar la persona representant de l'Associació d'apicultors.
7. Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció
S'admetran tots els sol·licitants que participin en el Programa d'ús de llavor de determinades espècies mel·líferes de l'IRFAP de l'any 2024, i que compleixin els requisits dels beneficiaris.
8. Instrucció del procediment i resolució
La unitat competent per a la instrucció del procediment de concessió és la Direcció de Desenvolupament de Producció agrària de l'IRFAP. Aquesta unitat durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a determinar, conèixer i comprovar les dades dels sol·licitants.
S'emetrà una proposta de concessió que es notificarà individualment o mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en la que es farà constar el finançament per part de les diferents administracions i un termini de deu dies hàbils per a presentar al·legacions per part del sol·licitant.
En cas d'emetre i notificar una proposta de concessió denegatòria, si el sol·licitant no presenta cap al·legació, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud, i s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
L'òrgan competent per a la resolució del procediment de concessió és el president de l'IRFAP.
9. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableix l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
A més, són obligacions de les persones beneficiàries:
-Notificar a l'IRFAP el llistat amb les dades de situació de les parcel·les sembrades, indicant el municipi, el polígon, la parcel·la i el recinte.
-Comprometre's a col·laborar en posteriors estudis de l'IRFAP encaminats a comprovar l'efecte de la sembra de les diverses espècies mel·líferes.
-Sotmetre's als controls que pugui dur a terme l'IRFAP, necessaris per a comprovar la concessió correcta de l'ajuda, així com el compromís de sembra.
-El pagament de la factura del Programa d'ús de llavor de determinades espècies mel·líferes de l'IRFAP de l'any 2024, emesa per part de l'IRFAP.
L'incompliment de qualsevol d'aquestes obligacions suposarà la revocació de l'ajuda.
El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
10. Justificació i pagament
D'acord amb el que estableix l'article 39.7 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, no cal cap justificació de la situació objecte de subvenció per part del beneficiari una vegada concedida aquesta per raó del compliment dels requisits corresponents, sens perjudici de les obligacions a què es refereix el punt 9 anterior.
El pagament de la factura del Programa d'ús de llavor de determinades espècies mel·líferes de l'IRFAP de l'any 2024 es farà mitjançant gir bancari, quan s'hagi dictat la resolució de concessió del president de l'IRFAP, amb l'autorització prèvia del sol·licitant.
11. Incompatibilitat
La participació en aquesta ajuda és incompatible amb la que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
12. Publicació
Aquestes bases s'han de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ANNEX 4 Bases de les ajudes de mínimis del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de les Illes Balears.
1. Objecte i àmbit d'aplicació
Les ajudes objecte d'aquestes bases tenen com a finalitat la millora genètica de les explotacions ramaderes de vaca frisona mitjançant el subministrament de dosis de semen, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària que no són recompensats pel mercat.
L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquestes bases és les Illes Balears.
El procediment ve regulat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (article 12.1.c), pel Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió de 18 desembre relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i per la convocatòria d'ajuda que se'n derivi.
2. Import màxim de l'ajuda i finançament
La convocatòria establirà l'import màxim de l'ajuda a concedir.
Aquest import màxim serà finançat de la manera següent:
-En un 85% per l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP).
-En un 15% per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural del Govern de les Illes Balears.
3. Requisits generals dels beneficiaris
Poden ser beneficiàries de l'ajuda les persones físiques, jurídiques, de titularitat compartida o comunitats de béns que reuneixin, a la finalització del període de sol·licituds, el requisit de:
-Ser titular d'una explotació agrària ramadera que estigui inscrita en el Registre d'Explotacions Agràries de les Illes Balears (REA).
-Estar inscrits en el Registre de control de rendiment lleter de les Illes Balears.
-Estar inscrits en el Llibre genealògic de la vaca de la raça Frisona de les Illes Balears.
-Disposar d'exemplars reproductors de vaca de la raça frisona a la data establerta en la convocatòria.
-Participar en el Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de les Illes Balears de l'IRFAP de l'any 2024.
La comprovació de totes les dades d'aquest apartat es realitzarà d'ofici per l'IRFAP i el FOGAIBA, prèvia autorització del sol·licitant en el Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de les Illes Balears de l'IRFAP de l'any 2024.
No poden ser beneficiaris de les subvencions que preveuen aquestes bases les persones o entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies contemplades en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans no es dicti la proposta de resolució de concessió. L'acreditació del compliment d'aquest requisit es comprovarà d'ofici per l'IRFAP i pel FOGAIBA, llevat que el sol·licitant s'oposi expressament a la consulta de les dades.
Les persones que s'oposin expressament a la consulta de les dades, acreditaran el compliment d'aquest requisit mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'atricle 22 del Reial decret 887/2006, en el període que s'estableixi en la convocatòria.
Quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000 euros, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable. No obstant, en el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000 euros, serà requerida perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat l'IRFAP i el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc poden ser beneficiaris de les subvencions que preveuen aquestes bases les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
4. Actuacions subvencionables
Es subvencionarà en espècie les dosis de semen de bous no portadors de gens recessius que formen part de les llistes publicades per les entitats reconegudes oficialment per a la gestió del llibre genealògic de la raça frisona de cada país, d'acord amb els objectius de gestió de l'explotació agrària inscrita en el Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de les Illes Balears de l'IRFAP de l'any 2024.
5. Intensitat i límit
La quantia màxima i forma de l'ajuda es determinarà a la corresponent convocatòria, que podrà preveure el prorrateig de l'import global segons l'article 18 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Així mateix, s'aplicarà l'establert en el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió de 18 desembre relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
6. Procediment d'inici
El procediment per a la concessió de la subvenció s'iniciarà d'ofici. Es considerarà com a sol·licitud de subvenció la sol·licitud de participació en el Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de les Illes Balears de l'IRFAP de l'any 2024. La sol·licitud de participació l'ha de presentar el titular de l'explotació agrària, de forma directa, a través del seu representant, o mitjançant una entitat acreditada per l'IRFAP per a aquesta finalitat.
7. Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció
S'admetran tots els sol·licitants que participin en el Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de les Illes Balears de l'IRFAP de l'any 2024, i que compleixin els requisits dels beneficiaris.
8. Instrucció del procediment i resolució
La unitat competent per a la instrucció del procediment de concessió és la Direcció de Desenvolupament de Producció agrària de l'IRFAP. Aquesta unitat durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a determinar, conèixer i comprovar les dades dels sol·licitants.
S'emetrà una proposta de concessió que es notificarà individualment o mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en la que es farà constar el finançament per part de les diferents administracions i un termini de deu dies hàbils per a presentar al·legacions per part del sol·licitant.
En cas d'emetre i notificar una proposta de concessió denegatòria, si el sol·licitant no presenta cap al·legació, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud, i s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
L'òrgan competent per a la resolució del procediment de concessió és el president de l'IRFAP.
9. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableix l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
A més, són obligacions de les persones beneficiàries:
-Sotmetre's als controls que pugui dur a terme l'IRFAP, necessaris per a comprovar la concessió correcta de l'ajuda, i també al compromís de registrar les inseminacions artificials.
-El pagament de la factura del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de les Illes Balears de l'IRFAP de l'any 2024, emesa per part de l'IRFAP.
L'incompliment de qualsevol d'aquestes obligacions suposarà la revocació de l'ajuda.
El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
10. Justificació i pagament
D'acord amb el que estableix l'article 39.7 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, no cal cap justificació de la situació objecte de subvenció per part del beneficiari una vegada concedida aquesta per raó del compliment dels requisits corresponents, sens perjudici de les obligacions a què es refereix el punt 9 anterior.
El pagament de la factura del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de les Illes Balears de l'IRFAP de l'any 2024 es farà mitjançant gir bancari, quan s'hagi dictat la resolució de concessió del president de l'IRFAP, amb l'autorització prèvia del sol·licitant.
11. Incompatibilitat
La participació en aquesta ajuda és incompatible amb la que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
12. Publicació
Aquestes bases s'han de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.