Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU
Núm. 410347
Resolució sobre els serveis mínims recollida residus i neteja viària i de platges durant la convocatoria de vaga indefinida a partir del 28 de juny de 2024
L'Alcaldia presidència a data 26 de juny de 2024, ha dictat la resolució que seguidament es transcriu:
MARIA DEL CARMEN FERRER TORRES, Alcaldessa-Presidenta de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, Eivissa (Balears).
Vista la convocatòria de vaga indefinida anunciada pels treballadors de Herbusa, empresa que presta actualment el servei de recollida residus i neteja viària i de platges del municipi de Santa Eulària des Riu a partir del pròxim 28 de juny de 2024
Considerant que l'article 28.2 de la Constitució exigeix el manteniment dels serveis essencials de la Comunitat en cas de vaga.
Considerant que de conformitat amb la doctrina del Tribunal Constitucional s'entén que són serveis essencials de la comunitat "aquelles activitats industrials i mercantils de les quals deriven prestacions vitals o necessàries per a la vida en comunitat", o els destinats a satisfer drets fonamentals, llibertats públiques i béns constitucionalment protegits, com ara la vida, la salut i la satisfacció de necessitats bàsiques de la persona.
I vist que en data 18 de juny de 2024 es va acudir al TAMIB per a comparèixer en el tràmit de Mediació/Conciliació en reclamació prèvia de vaga dels treballadors de Herbusa SA, encarregada del servei de recollida, tractament i eliminació de residus de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, sense arribar a cap acord.
La competència municipal per a la fixació dels serveis mínims, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 10.2 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març de Relacions de Treball està reconeguda pel Tribunal Constitucional i el Tribunal Suprem en diverses sentències.
Vist l'informe emès per la Tècnica de Medi Ambient per a determinar la necessitat dels serveis mínims que s'han de prestar:
“Atès a la convocatòria de vaga indefinida per al proper 28 de juny de 2024, formulada pels treballadors de l'empresa HERBUSA, concessionària del servei de recollida de residus, neteja viària i neteja de platges del TM de Santa Eulària des Riu, i en previsió de determinar uns serveis mínims degudament justificats, s'emet el següent INFORME.
ANTECEDENTS
1. El contracte actual del servei de recollida de residus i neteja viària i de platges del municipi de Santa Eularia des Riu, signat el 1/12/2009, entre l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu i l'empresa HERBUSA, fixava l'inici de la prestació del servei el 1/05/2009, amb una vigència de 8 anys. Acordades les prorrogues amb el contractista, el contracte va finalitzar el 31 de maig de 2019. Des de la data, la empresa contractista HERBUSA ha continuat prestant el servei conforme a la clàusula 2.6 PCAP, com a servei públic de prestació obligatòria mentre es tramet la licitació del nou servei per part de l'Ajuntament de Santa Eularia des Riu.
Atenent a l'antiguitat del contracte, tot i que aquest s'ha anat adaptant a la realitat municipal pel que fa a la generació de residus i neteja viària, els serveis inclosos dins del contracte es troben molt ajustats, per lo que qualsevol interferència rebuda en ells serà molt perjudicial, ja que aquets serveis es dimensionen per donar resposta a les necessitats. Es a dir, que no es troben sobredimensionats.
2. En data 12 de juny 2024 es comunica convocatòria de vaga indefinida a partir de les 2.30 hores del dia 28 de juny davant la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia de l'Administració autonòmica per part de la Federació de CCOO d'Hàbitat Illes, acordat en assemblea del 7 de juny de 2024 de treballadors/as de l'empresa HERBUSA dedicada a la contracta de servei de recollida de residus, neteja viària i de platges del municipi de Santa Eulària des Riu.
3. En data 14 de juny 2024 amb registre d'entrada 202400010383, la Fundació Tribunal d'Arbitratge i Mediació de les illes Balears (TAMIB) presenta davant l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu la Cèdula de citació per a l'acte de Mediació en data 18 de juny 2024 a les 12:00 hores.
4. En data 18 de juny 2024 les parts compareixents a l'acte de mediació, com a sol·licitants el representant de la Federació CCOO Hàbitat Illes i els membres del comitè de vaga, i com no sol·licitant la empresa HERBUSA i l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, acorden suspensió d'acte de Mediació fins el pròxim dia 21 de juny 2024 a les 9.00 hores.
5. En data 21 de juny 2024 l'acte de mediació finalitza amb el resultat SENSE ACORD.
FONAMENTS LEGALS
L'article 28 de la Constitució Espanyola reconeix el dret a la vaga dels treballadors per a la defensa dels seus interessos, subjecte a limitacions i restriccions en el seu exercici derivades de la seva connexió amb altres llibertats, drets o béns constitucionalment protegits. D'aquesta manera el paràgraf segon de l'article 28 disposa que la Llei que reguli l'exercici d'aquest dret establirà les garanties precises per a assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat.
A aquest efecte, l'article 10 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març de Relacions de Treball atribueix a l'autoritat governativa la competència per a acordar les mesures necessàries per a assegurar el funcionament dels serveis essencials. En relació a aquesta autoritat governativa, atès que els serveis de recollida i transport de residus urbans i la neteja viària són de competència municipal segons es dedueix de l'article 25.2b) i 26.1a) i b) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, serà el municipi de Santa Eulària des Riu l'habilitat per a dictar i fixar els serveis mínims necessaris.
El servei és considerat essencial i prioritari donat el seu caràcter indispensable per garantir la higiene i la salut, d'acord amb l'establert a la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, més concretament a l'article 7 punts 1 i 2: Les autoritats competents adoptaran les mesures necessàries per assegurar que la gestió dels residus es realitzi. sense posar en perill la salut humana i sense danyar el medi ambient”, “(...) més adaptaran les polítiques de salut pública” (d'ara endavant, Llei 7/2022).
La STC 11/1981, de 8 d'abril, assenyala (f.j. 9) que “la vaga es consagra com un dret constitucional, cosa que és coherent amb la idea de l'Estat social i democràtic de Dret establert per l'article 1.1 CE, que entri altres significacions té la de legitimar mitjans de defensa als interessos de grups i estrats de la població socialment dependents, i entre els quals es compta atorgar reconeixement constitucional a un instrument de pressió que l'experiència secular ha mostrat necessari per a l'afirmació dels interessos dels treballadors en els conflictes socioeconòmics, conflictes que l'Estat social no pot excloure, però als que sí que pot i ha de proporcionar les vies institucionals adequades; ho és també amb el dret reconegut als sindicats a l'art. 7 de la Constitució, ja que un sindicat sense dret a l'exercici de la vaga quedaria, en una societat democràtica, buidat pràcticament de contingut; i ho és, en fi, amb la promoció de les condicions perquè la llibertat i la igualtat dels individus i grups socials siguin reals i efectives (art. 9.2 CE)”. En el mateix sentit, la STC 33/2011, de 28 de març.
En aquesta línia, la STC 123/1992 de 28 de setembre, va establir que “el dret de vaga, que ja hem qualificat com a subjectiu pel seu contingut i fonamental per la seva configuració constitucional, gaudeix a més d'una singular preeminència per la seva protecció més intensa. En efecte, la Constitució reconeix al seu art. 37 el dret dels treballadors i empresaris a adoptar mesures de conflicte col·lectiu, però n'esqueixa d'aquest marc general una, la vaga, per col·locar-lo en lloc preferent, l'art. 28, conferint-li -com a tots els del seu grup- una major consistència que es reflecteix en el major rang exigible per a la Llei que el reguli i en la més completa tutela jurisdiccional, amb una llera processal ad hoc a la via judicial ordinària i el recurs d'empara davant nostre (arts. 53, 81 i 161 C.E.). La preeminència d'aquest dret produeix durant l'exercici l'efecte de reduir i en certa manera anestesiar, paralitzar o mantenir en una vida vegetativa, latent, altres drets que en situacions de normalitat poden i han de desplegar tota la capacitat potencial. Tal succeeix amb la potestat directiva de l'empresari, regulada a l'art. 20 de l'Estatut dels Treballadors”.
Això no obstant, el que hem assenyalat anteriorment no suposa que els drets fonamentals reconeguts a la Constitució tinguin la consideració d'absoluts o il·limitats. Pel que fa al dret de vaga, el límit ve donat per la concurrència amb altres drets fonamentals i pel respecte dels béns constitucionalment protegits. Des de la citada STC 11/1981, de 8 d'abril, el Tribunal Constitucional ha anat establint aquests límits (SSTC 26/1981, 33/1981, 51/1986, 53/1986, 27/1989 i 43/1999, entre d'altres) , en la mesura que la destinatària i creditora dels serveis afectats per la vaga és la comunitat sencera i, alhora, essencials per a ella, sense que la consideració d'un servei com a essencial impliqui la supressió d'aquest dret, sinó únicament la adopció de les garanties necessàries per compatibilitzar ambdós interessos.
Respecte a les limitacions de la vaga per afectar serveis essencials, la STC 184/2006, de 19 de juny, ha establert el següent: "a) El dret de vaga pot experimentar limitacions o restriccions en el seu exercici derivades de la connexió amb altres drets o béns constitucionalment protegits, encara que mai podran ultrapassar-ne el contingut essencial, fer-lo impracticable, obstruir-lo més enllà del que és raonable o despullar-lo de la necessària protecció. Una d'aquestes limitacions, expressament previstes a la Constitució, procedeix de la necessitat de garantir els serveis essencials de la comunitat (SSTC 11/1981, de 8 d'abril, FFJJ 7, 9 i 18; 51/1986, de 24 d'abril, FJ 2; 53/1986, de 5 de maig, FJ 3; 27/1989, de 3 de febrer, FJ 1; 43/1990, de 15 de març, FJ 5”
Conseqüentment, la consideració d'un servei com a essencial no pot significar de cap manera la supressió d'aquest dret per als treballadors ocupats en aquest servei, sinó només l'adopció de les garanties necessàries per al seu manteniment; assenyalant-se finalment que si la vaga ha de mantenir una capacitat de pressió suficient per assolir els seus objectius davant de l'empresa, en principi destinatària del conflicte, no s'hi ha d'afegir la pressió addicional del dany innecessari que pateix la comunitat com a usuària de els serveis públics.
En el mateix sentit la STS de 29 de maig de 1995 (RJ 4395), va establir que els límits ostenten diferent significació, en funció del servei afectat, per la qual cosa s'ha d'establir una graduació jeràrquica entre aquests, atenent les “característiques” de els que estan en pugna.
D'acord amb doctrina constitucional reiterada, el caràcter essencial d'un servei ho és, no tant per la naturalesa de l'activitat que es desplega, sinó per la dels interessos a la satisfacció dels quals s'adreça la prestació de què es tracta, i han de ser essencials els béns i interessos satisfets, perquè el servei sigui essencial, cosa que ens situa, com s'ha assenyalat, en el lliure exercici dels drets fonamentals i de les llibertats públiques i en el lliure gaudi dels béns constitucionalment protegits, que en el àmbit a què es concreta aquesta Resolució, es tradueix en allò que disposa l'article 39 de la Constitució garanteix la protecció social, econòmica i jurídica de la família.
La classe i el nombre de treballs que s'hagin de realitzar per cobrir els drets i les llibertats que el servei satisfà, i el tipus de garanties que s'ha d'adoptar, no es poden determinar de forma apriorística, sinó després d'una valoració i ponderació dels béns o drets afectats , de l'àmbit personal, funcional o territorial de la vaga, de la seva durada i altres circumstàncies que concorren per assolir el major equilibri entre el dret de vaga i aquells altres béns que el mateix servei essencial satisfà. (Sentència del Tribunal Superior de Justícia de Madrid de 12 de novembre de 1997, núm. 1147/1997).
En aquest sentit la sentència de la Sala Tercera del Tribunal Suprem de 15 de gener de 2007 ha incidit en l'exigència de motivació en les resolucions que fixin els serveis mínims, assenyalant que aquesta mateixa s'ha de concretar fins a assolir les circumstàncies singulars de la convocatòria de que es tracti. També la STS de 10 de novembre de 2010, Sala Contenciosa Administrativa, Secció Setena, ha incidit en aquesta exigència, en major mesura quan es reforcen serveis mínims establerts en sentències anteriors, i en l'exigència de distingir en l'establiment de serveis mínims les peculiaritats dels diversos dies i hores que concorren a una mateixa convocatòria.
El servei de recollida de residus sòlids urbans i neteja viària constitueix un servei essencial per a la població, ja que, el manteniment de les condicions de salubritat és un interès general que es veu indubtablement afectat d'una manera directa per la vaga convocada, per cosa que el conflicte plantejat posa en risc el dret a la salut previst a l'article 43 de la Constitució Espanyola (d'ara endavant, C.E), atès el possible deteriorament de les condicions higienicosanitàries a Santa Eulària des Riu, més quan la vaga ha estat convocada durant el períodes de més ocupació de la temporada turística, sent la convocatòria de caràcter indefinit, en aquest extrem cal atendre que el municipi
és una destinació turística i en aquestes dates, la afluència de ciutadans es veurà incrementada considerablement, posant així encara més en risc la salut pública i, la no aplicació d'uns serveis mínims que siguin suficients.
D'acord amb l'anterior, en cas de convocatòria de vaga general, el contractista està obligat a comunicar aquest fet dins dels terminis fixats per la legislació vigent. A més, l'empresa haurà de garantir els serveis mínims indispensables i essencials pel funcionament dels serveis.
Seguidament s'exposen els elements de judici per determinar els serveis mínims:
1.- GENERACIÓ DE RESIDUS I CONTEXT TERRITORIAL
El municipi de Santa Eulària des Riu té com a principal activitat econòmica el turisme, marcat per una importat estacionalitat, condicionant que durant els mesos d'estiu s'incrementi notablement la població flotant, així com la generació de residus del municipi.
Aquest fet, condiciona el servei de recollida de residus i neteja viària i de platges del municipi, que té organitzat el servei en 3 temporades (baixa, alta i altra extra), adaptant els serveis a les necessitats reals del municipi segons el moment de l'any, corresponent el nombre màxim de serveis (freqüències i mitjans) amb la temporada alta extra.
La temporada alta extra comença el 15 de juny i s'estén fins al 15 de setembre, mesos punta en la generació de residus del municipi, principalment derivat de les activitats econòmiques dedicades al sector turístic. A continuació, es presenta un gràfic que mostra la generació de residus mensual, en la que s'aprecia clarament l'efecte de la estacionalitat sobre la generació.
La gràfica mostra clarament com la campana arriba al màxim durant els mesos de juliol i agost. Concretament, en el mes de juliol del passat any 2023, es varen generar 3.406'5 tones de residu en massa, inclosa la selectiva.
Si desagreguem aquestes dades per fraccions i fem el càlcul de generació diària es desprèn que:
|
TN (mensual) |
TN (diària) |
---|---|---|
RSU |
2195,8 |
70,83 |
FORM |
367,12 |
11,84 |
ELL |
268,08 |
8,65 |
PC |
297,58 |
9,60 |
VID |
277,92 |
8,97 |
|
3406,5 |
109,89 |
Vistes les dades presentades, en la que s'estima una generacio diaria d' aproximadament 100 tones diàries, és a dir, 100.000 kg/dia, es posa de manifest el greu perjudici que suposaria la no prestació del servei de recollida de residus, tant domiciliaria com comercial.
Cal tenir en compte, que als ambients urbans, la fracció orgànica té un pes molt important, tant per generació (suposa aproximadament un 40% del total), com per possibles impactes derivats: males olors, putrefacció, aparició d'organismes patògens, proliferació de plagues urbanes... Aquest fet, sumat a les elevades temperatures que es preveuen en els mesos d'estiu, que fluctuen entre 23 i 30 graus centigrads, dispara i augmenta notablement els riscos sanitaris per a la població, ja que la majoria d'organismes patògens incrementen la seva prolliferació amb elevades temperatures. Així mateix, cal remarcar l'efecte dels organismes vectors d'aquests patògens, principalment roedors, paneres i moscarts.
Cal esmentar que durant l'any 2024 s'han detectat alguns casos de dengue al municipi. La infecció es produeix per un agent víric, que es tramet per la picadura d'un moscard femella infectat, principalment Aedes aegypti. Per aquest fet, l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu està licitant un nou contracte per a la gestió de les plagues de moscarts per tal de combatre aquest tipus d'infeccions.
Aquest cas, posa de manifest que, tot prestant el servei de recollida de residus i neteja viària i de platges amb les freqüències estipulades, les condicions climàtiques de les illes, afavoreixen la proliferació de plagues. Si als mateixos condicionants climàtics, afegim un servei deficient de recollida de residus i neteja viària, el risc sanitari per a la població es dispara, i pot tenir conseqüències molt greus per a la salut de la població.
Per altra banda, al municipi es troben molts de punts d'aportació disseminats, gran part d'ells molt a prop de les vies de circulació que connecten els principals nuclis urbans . En moltes ocasions, aquests punts d'aportació es troben a una distància inferior a 2m de la via. Aquest fet, condiciona que en cas d'haver residus fora dels contenidors, aquests podrien caure facilment a la via, amb el conseqüent risc d'accident de trafic que podria causar.
Aixi mateix, molts d'aquests punts d'aportcio en rustic es troben dintre de la franja agraria-forestal. Donat que la fracció paper cartro es altament inflamable, i que la fracció vidre, a elevades temperatures podria ser un focus d'incendi, cal tenir especial cura en evitar els desbordaments en aquests espais, per tal de minimitzar els riscos d'incendi.
Finalment, cal posar de manifest que tots els residus generats a la illa d'Eivissa es transporten fins a l'Àrea Ambiental de Ca Na Putxa per al seu corresponent tractament. Dita planta esta dimensionada per rebre un fluxe constant de residus per al seu tractament. Donat que la convocatoria de vaga afecta a tres ajunatameents de l´illa, podria ser que la planta no tingues capacitat per rebre grans quantitats de residu, i especialment la materia organica, que amb les elevades temperatures, hauria començat el seu proces de descomposicio.
2.- SERVEI ACTUAL
2.1. Servei de recollida de residus
El servei de recollida de residus al municipi de Santa Eulària des Riu es presta de forma separada a usuaris domiciliaris i activitats comercials. Per a la recollida domiciliaria es tracta d'una recollida amb recol·lectors de carrega bilateral, mono operat per un conductor. Per poder prestar aquest servei, es considera imprescindible prestar el servei de preparació de punts d'aportació, en la que es retiraran tots els residus que envolten els contenidors per tal de poder efectuar la recollida.
Pel que fa a les activitats comercials (productors singulars) aquest servei es presta mitjançant recol·lectors de càrrega posterior amb un conductor i dos operaris.
2.1.1. Recollida domiciliaria
1. Recollida de la fracció rebuig:
El servei de recollida de rebuig es realitza amb una freqüència diària (7/7) i a dia d'avui abasta aproximadament al 75% dels residus recollits, i encara incorpora tota la fracció orgànica generada als domicilis. Per aquest motiu, és una fracció que de no prestar-se degudament el servei de recollida, suposa un risc de proliferació de plagues vectores de malalties, degut a la insalubritat que es provoca durant la descomposició de la matèria orgànica continguda en ella.
2. Recollida selectiva
a. Recollida de Paper i Cartró i Recollida d'Envasos Lleugers:
La recollida de Paper i Cartró i la recollida d'Envasos Lleugers generats a domicilis es realitza en Temporada Alta Extra amb una freqüència de 4 dies a la setmana en gran part del TM, alternant els dies entre la recollida d'envasos i la recollida de paper i cartró, i efectuant un repàs pels punts més saturats de totes dues fraccions els diumenges. Aquestes fraccions representen aproximadament el 16,5% dels residus recollits, però al ser residus generalment amb una densitat aparent molt baixa (pesen poc i ocupen molt d'espai), el servei ha de mantenir unes freqüències elevades per evitar saturacions de contenidors i els perjudicis que això se'n deriva, com mala recollida selectiva, o risc d'incendi (ja que totes dues fraccions son altament combustibles, i atenent als darrers incendis ocorreguts a l'abocador) o per al tràfic (ja que residus que quedin fora dels contenidors poden ser desplaçats pel vent amb facilitat fins a les vies, degut a la seva baixa densitat aparent).
b. Recollida de Vidre:
La recollida del Vidre domiciliari es realitza 2 vegades a la setmana en determinats llocs del TM i en altres 1 vegada a la setmana. No prestar aquest servei pot suposar un risc d'incendi forestal, atenent a que hi ha productors o contenidors públics que es troben en interfase urbana-forestal o a vorals de camins. També pot suposar un risc de proliferació de plagues, atenent a que els envasos de vidre contenen lixiviats orgànics, que són un atractiu per als vectors de plagues.
3. Preparació del servei de recollida i recollida de voluminosos:
El servei de preparació per a la recollida afecta a la recollida de residus domiciliaris, i amb una freqüència 7/7, al afectar a totes les fraccions, no només el rebuig. La importància d'aquest servei radica en el sistema de recollida de residus EASY, mono operat des de la cabina del camió. Si hi ha residus als voltants, recolzats o damunt del contenidor, aquest no es pot recollir. Per a tal efecte, s'ha de preveure un servei de preparació de la recollida domiciliaria que reculli i/o dipositi els residus en els contenidors o dins la caixa del camió que presta el servei.
2.1.2. Recollida porta a porta
1. Recollida de rebuig:
El servei de recollida de rebuig es realitza amb una freqüència diària (7/7)per als productors singulars. La major part d'activitats que genera matèria orgànica, disposa de contenidors per a la separació en origen de dita fracció, tot i que encara son moltes, les activitats que incorporen matèria orgànica dintre dels contenidors de rebuig.
2. Recollida selectiva
a. Recollida de la fracció orgànica
Des del mes de desembre de 2020 es realitza la recollida de la FORM a Productors Singulars, amb una freqüència diària en Temporada Alta Extra. Aquesta fracció 100% orgànica es descompon molt aviat, i més encara amb les temperatures de l'actual temporada. Per aquest motiu, és una fracció que de no prestar-se degudament el servei de recollida, podria suposar un elevat risc de proliferació de microorganismes patògens així com de plagues vectores de malalties, degut a la insalubritat que es provoca durant la descomposició de la matèria orgànica continguda en ella.
b. Recollida de Paper i Cartró i Recollida d'Envasos Lleugers:
Respecte a la recollida d'Envasos Lleugers per a productors singulars, aquesta es realitza 4 dies a la setmana (dilluns, dimecres, dijous i dissabte), mentre que la de Paper i Cartró s'efectua a diari gaire be a tot el TM.
La no prestació d'aquest servei a productors singulars pot suposar un increment del risc d'incendi als quartos de fems dels productors, atenent a que aquets residus són altament combustibles.
També pot suposar un risc per al tràfic el Paper i Cartró de Productors Singulars entregat enfardat a la via pública, ja que de no ser recollit, aquet pot ser desplaçat a la via pel vent, atenent a la seva baixa densitat aparent.
c. Recollida de Vidre
La recollida del Vidre a Productors singulars es realitza 2 vegades a la setmana en determinats llocs del TM i en altres 1 vegada a la setmana. No prestar aquest servei pot suposar un risc de proliferació de plagues, atenent a que els envasos de vidre contenen lixiviats orgànics, que són un atractiu per als vectors de plagues, a més del risc d'incendi en aquells casos que els productors singulars es trobin a la interfase urbana-forestal.
2.2. Servei de neteja urbana, viària i de platges
2.2.1.Neteja viària i neteja urbana
És un dels serveis amb major visibilitat, i es divideix en neteja urbana (dins nuclis urbans) i viària (neteja de vies interurbanes i vorals de carreteres principals). S'efectua amb una freqüència 7/7 i mitjançant equips de neteja mecanitzada i peons de neteja manual. El servei de neteja urbana és l'encarregat de buidar papereres, aplicar tractaments de neteja amb aigua a pressió i baldeig. A les papereres no es realitza recollida selectiva, per lo que hi va una part orgànica, que pot propiciar la proliferació de plagues i vectors infecciosos, al igual que als contenidors. El servei de neteja urbana inclou la retirada d'excrements de gossos, que poden ser font de patògens. Així mateix, és el responsable de les neteges amb aigua per tal d'eliminar orins i altres restes incrustades a la via publica, i que poden derivar en fonts d'organismes patògens.
a. Neteja de Platges
El servei de neteja de platges es diferencia entre mecànic (principalment retirada de posidònia i el seu retorn, anivellats de perfils de platja i garbellat de zones emergides) i manual (retirada manual de residus), amb una freqüència 6/7 la neteja mecanitzada i 7/7 la neteja manual
b. Neteja d'esdeveniments i actes festius
En la celebració d'actes festius, es presta un servei de neteja extraordinari de neteja urbana, prèvia i posterior a l'acte, i es destinen contenidores de carrega posterior per a les diferents fraccions de recollida selectiva, amb la finalitat d'evitar desbordaments dels punts de contenidors de la via publica i cobrir la generació extraordinària que es genera durant aquests esdeveniments.
Gran part dels actes festius del municipi, corresponen amb la celebració dels patrons i mantenen tradicions ancestrals com son el ball pagès o els desfiles de carros amb cavalls. Aquests desfiles, sempre requereixen d'un repàs de neteja urbana per tal de retirar els possibles excrements que hagin quedat dipositats, i que suposarien una font d'organismes patògens.
D'altra banda, moltes d'aquestes festivitats es celebren amb concerts de musica, que solen tenir una barra i menjar. Les restes de beguda i menjar que cauen a terra, així com altres possibles taques, han de netejar-se amb aigua per tal de retirar-les totalment i evitar incrustacions en el paviment, que podrien convertir-se en font de patògens si no s'eliminen degudament.
3. PROPOSTA DE SERVEIS MÍNIMS.
Vistos tots els arguments presentats en el punt 1 del present informe, es presenta la següent proposta de serveis mínims:
3.1. Servei de recollida de residus
1. Recollida de rebuig:
Pel que fa a la recollida domiciliària, es proposa un servei mínim del 50% del servei contractat, justificat i motivat per minimitzar el risc de proliferació de plagues que puguin ser vectors de malalties, així com minimitzar l'afecció a la població, en la mesura que la vaga ho permeti.
Es prioritzaran els punts d'aportació urbans propers a zones sensibles tals com voltants d'escoles d'estiu, voltants de parcs infantils, voltants de centres sanitaris i residencies d'ancians...
La freqüència proposada de 3.5 dies/setmana en dies alterns.
Pel que fa a la recollida de rebuig porta a porta, es proposa un servei mínim del 28'57%, proposant una freqüència de 2 dies a la setmana. Aquesta freqüència es pot ajustar més, degut a que ja existeix un servei de recollida porta a porta de la fracció orgànica, i s'entén, que la quantitat de matèria orgànica present a la fracció rebuig és testimonial.
2. Recollida selectiva
a. Recollida de Paper i Cartró
Es proposa un servei mínim del 28'57%, tant per a la recollida domiciliaria com per a la recollida porta a porta, justificat i motivat per minimitzar el risc d'accidents de tràfic i d'incendis, derivats de l'acumulació.
La freqüència proposada de 2 dies/setmana.
b. Recollida d'Envasos Lleugers:
Pel que fa a la recollida domiciliaria, es proposa un servei mínim del 50%, justificat i motivat per minimitzar el risc d'accidents de tràfic i de proliferació de patògens presents als lixiviats generats.
La freqüència proposada de 2 dies/setmana.
Pel que fa a la recollida d'envasos lleugers porta a porta, es proposa un servei mínim del 25%, proposant una freqüència de 1 dies a la setmana. Aquesta freqüència es pot ajustar més, degut a que els productors singulars disposen d'espai d'emmagatzematge temporal prèvia recollida, i es disminueix el risc d'accidents, donat que aquesta espai queda dintre d'espais privats.
c. Recollida de Vidre:
Respecte a la recollida de vidre, es proposa un servei mínim del 50%, atenent que la freqüència establerta nomes es de dos cops per setmana, i presentar el servei menys de un dia a la setmana no seria viable, degut als riscos derivats de no recollir el vidre, principalment per risc d'incendi forestal i danys físics a persones que puguin causar els vidres no recollits
d. Recollida d'Orgànica.
Donat que aquest servei només es presta a productors singulars, es proposa un servei mínim del 57'14% per a la recollida selectiva de FORM, atenent al risc de proliferació de plagues vectors de malalties i a la situació d'insalubritat que genera la manca de recollida d'aquesta fracció. Es prioritzaran activitats tals com el mercat de Santa Eulària, les dues residencies d'ancians presents al municipi, els centres educatius que prestin servei d'escola d'estiu amb menjador, etc... i altres col·lectius sensibles.
3. Preparació del servei de recollida i recollida de voluminosos:
La prestació d'aquest servei, queda condicionada a la organització dels serveis mínims per part de la pròpia empresa. És imprescindible que es presti aquest servei, amb la mateixa freqüència de recollida dels contenidors de via publica de les diferents fraccions, per tal de poder retirar els mateixos amb l'actual servei, es a dir, amb camió mono operat amb un conductor.
3.2. Servei de neteja urbana, viària i de platges
1. Neteja viària i neteja urbana
Es proposa un servei mínim del 30% del servei de buidat de papereres, per mantenir un mínim de salubritat i evitar proliferació de plagues que puguin ser vectors de malalties.
Així mateix, es defineix un 40% del servei de neteja urbana amb tractaments d'aigua a les zones d'alta densitat del municipi tal com parades d'autobús, places de vianants, carrer amb elevat nombre d'establiments de restauració, passeig marítim, entre d'altres. Així mateix, es prioritzaran les zones de col·lectius mes sensibles, tals com infants o persones majors. En aquest sentit, s'hauran de prioritzar els parcs infantils i les places i àrees on aquests es trobin, així com les zones properes a les escoles d'estiu municipals.
Es proposa un 0% de serveis mínims per a neteja viària.
Sí es contempla que hagi un equip disponible per possibles necessitats puntuals i/o urgents imprevistes derivades d'accidents, fenòmens meteorològics extrems, vessaments, entre d'altres.
2. Neteja de Platges
Es proposa un servei mínim del 30% de la neteja manual de platges, per tal de garantir la salut física dels usuaris d'aquets espais, i evitar que es puguin fer mal amb algun residu abocat a les platges.
Per altra banda, es proposa un servei mínim del 0% per a la neteja mecànica de platges.
Sí es contempla que hagi un equip per possibles necessitats puntuals i/o urgents imprevistes, tals com vessaments derivats de naufragis, arribada a la costa de cadàvers, o elements que puguin suposar un risc per a les persones i el medi ambient, entre d'altres.
3. Neteja d'esdeveniments i actes Festius
Aquest servei s'haurà de prestar segons la necessitat d'acord al calendari de festes.
El dia 29 de juny a la parròquia de Santa Gertrudis es celebrarà el XXII Festival Folklòric, per al s'hauran de portar i recollir 3 kits de contenidors per a la separació en origen, així com la prestació del servei de neteja urbana amb aigua després de l'esdeveniment.
Setmanalment es realitza el mercadet de Punta Arabi els dimecres. En aquest s'haurà de prestar el servei de neteja manual i buidat de papereres.
La setmana del 6 de juliol i fins al 13 de juliol, es celebraran les festes de Es Canar amb motiu del seu patró Sant Cristòfol. Les necessitats sol·licitades i pres-confirmades amb la concessionària s'hauran de prestar al 100%.
En cas de que la vaga s'allargui més de dues setmanes, s'hauran de revisar les necessitats per festes i esdeveniments, en els quals s'haurà de prestar el servei al 100%.
4. CONSIDERACIONS FINALS EN RELACIÓ ALS SERVEIS MÍNIMS
4.1. Necessitats de recollida de residus i neteja viària i serveis mínims
Com ja s'ha exposat anteriorment, les freqüències actualment establertes per a la recollida de residus, la neteja viària i la resta de serveis afectats per la vaga, es consideren ben ajustades a les necessitats de municipi per a garantir un bon servei a la ciutadania sense que això suposi un sobre dimensionament o un sobre cost dels serveis. En aquest sentit, cal destacar que qualsevol reducció de les freqüències actuals, especialment en temporada turística, suposaran una prestació deficient dels serveis de recollida de residus i de neteja viària.
Conseqüentment, una durada prolongada de la vaga i del serveis mínims que es prestin, es considera insostenible en relació a la neteja, higiene i salubritat pública. Així doncs, en cas de prolongar-se la vaga més enllà de 2 setmanes, es considera necessari revisar els serveis mínims proposats sobre la base dels resultats obtinguts.
4.2. Execució completa de rutes i recorreguts durant la prestació serveis mínims
Perquè els serveis mínims siguin eficaços a l'hora d'evitar les conseqüències que han motivat el seu establiment, la recollida de totes les fraccions (rebuig, fracció orgànica i selectiva) i la neteja han d'efectuar-se de manera completa durant cadascuna de les jornades mínimes determinades. Per exemple, amb una freqüència establerta de tres dies a la setmana, tots els contenidors pertanyents a la fracció i tipus de recollida han de buidar-se tres vegades a la setmana.
Per a aquells serveis mínims proposats que suposin una prestació que no sigui diària, s'ha de garantir una distribució raonable i alternada de les prestacions, per a evitar en la mesura possible la concentració de dies sense servei.
4.3. Condicionants del servei a la finalització de la vaga i resumeixen serveis mínims
Quan es finalitzi la vaga, i a l'hora d'arrencar els serveis habituals, s'haurà de tenir en compte les capacitats d'emmagatzematge de les plantes de tractament. Per una banda, l'Àrea ambiental de Ca na Putxa per al triatge de les fraccions rebuig, orgànica i envasos, i d'altra, encara amb més problemes de limitació d'espai, la Estació de transferència per a l'emmagatzematge intermediari de les fraccions de vidre i paper.
Especialment pel que fa a les fraccions d'envasos, del paper i del vidre aquestes plantes insulars operen en temporada alta a una capacitat de 80 fins a 100% sense que existeixi alternativa per al tractament o emmagatzematge posterior a la recollida. Per a evitar distorsions en el funcionament de les plantes de tractament, que a més poden arribar a causar molèsties importants de males olors o presència de residus en la via pública per als veïns al voltant d'aquestes instal·lacions, serà de vital importància que es compleixin les freqüències establertes i que es reculli la totalitat dels residus generats de la fracció corresponent.
4.4. Incompliment dels serveis mínims
L'incompliment de l'obligació d'atendre els serveis mínims serà sancionat de conformitat amb el previst en els plecs i la normativa contractual, així com en la resta de la normativa aplicable.
5. RESUM SERVEIS MÍNIMS
Des de l'Ajuntament es respecta el dret a la vaga i s'entén que les seves conseqüències han de ser notables al carrer perquè s'evidenciï l'essencialitat i importància del servei. No obstant això, en cap cas hauria de permetre's que l'espai públic es converteix en un espai insalubre i caòtic, immanejable e incontrolable provocant riscos greus per a la salut i per a la seguretat dels ciutadans.
Els serveis mínims afecten la part de l'activitat que es considera no susceptible d'interrupció per no fer malbé irremeiablement els drets fonamentals, les llibertats públiques i els béns protegits constitucionalment, objectiu aquest que es considera complert amb el nivell de serveis mínims que s'assenyalen a continuació :
Considerant el caràcter indefinit de la vaga i sobre la base de la tipologia dels serveis afectats, es considera que cal garantir els serveis mínims estipulats en els apartats anteriors, i que es resumeixen a continuació:
RECOLLIDA DE RESIDUS DOMICILIARIA (BL)
|
Freqüència actual |
Freqüència serveis mínims |
% |
---|---|---|---|
RSU |
7 |
3,5 |
50,00 |
ENVASOS |
4 |
2 |
50,00 |
PAPER-CARTRÓ |
7 |
2 |
28,57 |
VIDRE |
2 |
1 |
50,00 |
Adequació PA i Retirada Voluminosos |
7 |
7 |
100,00 |
RECOLLIDA DE RESIDUS PORTA A PORTA (CT)
|
Frecuencia actual |
Frecuencia servicios mínimos |
% |
---|---|---|---|
RSU |
7 |
2 |
28,57 |
ORGÀNICA |
7 |
4 |
57,14 |
ENVASOS |
4 |
1 |
25,00 |
PAPER-CARTRÓ |
7 |
2 |
28,57 |
VIDRE |
2 |
1 |
50,00 |
Per aquest motiu, es consideren degudament motivats els serveis mínims proposats en el present informe, ja que aquests no suposen cap limitació dels drets que la normativa reguladora de la vaga reconeix al personal en aquesta situació, reconeixent també el dret de la comunitat a la prestació de serveis essencials.”
En exercici de les atribucions que ostento de conformitat amb el que es disposa en l'article 21.1 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.
DISPOSO
PRIMER.- Aprovar els serveis mínims proposats en l'informe emès per la Tècnica de Medi Ambient.
SEGON.- Notificar el present acord a HERBUSA, SA.
TERCER.- Publicar aquest acord en el tauler d'anuncis d'aquest Ajuntament, premsa local i BOIB.
(Signat electrònicament: 27 de juny de 2024)
L'alcaldessa Mª del Carmen Ferrer Torres