Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 409507
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual es modifica la convocatòria de subvencions destinades a la millora de l’accessibilitat d’infraestructures i equipaments de les entitats locals de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea - Next Generation EU

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Codi BDNS: 620912

Fets

1. En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 55, de 26 d'abril de 2022, es publicà la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 12 d'abril de 2022 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions destinades a la millora de l'accessibilitat d'infraestructures i equipaments de les entitats locals de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea - Next Generation EU. Posteriorment, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 93, de 19 de juliol de 2022, es publicà la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 7 de juliol de 2022 de correcció d'errades de la Resolució anterior.

2. El punt 3 de la convocatòria (annex de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 12 d'abril de 2022) disposa que són subvencionables les despeses dels projectes executades dins el període comprès entre l'1 de febrer de 2020 i el 31 de desembre de 2023.

3. El punt 15 de la convocatòria, sobre la justificació dels ajuts, fixa el termini per a la presentació de la documentació justificativa, com a màxim fins al 30 de juny de 2024.

4. En data 8 de maig de 2024, en el marc del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 va comunicar a la Conselleria de Famílies i Afers Socials la flexibilització del període d'execució de les actuacions per a l'acompliment de l'objectiu CID 326 fins a l'1 de desembre de 2024.

5. Ateses aquestes circumstàncies alienes als beneficiaris, i tenint en compte les seves necessitats de disposar d'un període addicional per poder dur a terme les inversions subvencionades, s'entén justificada l'ampliació del termini d'execució i, consegüentment, de justificació de l'activitat subvencionada.

6. Aquesta modificació no afecta la concurrència ni la resta de principis que regeixen la gestió de les subvencions, establerts en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, ni tampoc implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament, i no es perjudiquen en cap cas els drets de terceres persones, atès que l'ampliació dels terminis d'execució i de justificació possibilita que els projectes objecte d'aquesta convocatòria puguin dur-se a terme i, així, complir el compromís de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb l'Estat espanyol perquè el Regne d'Espanya pugui assolir l'objectiu fixat en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

7. Les circumstàncies exposades justifiquen l'ampliació dels terminis prevists en el punt 3 i el punt 15 esmentats per poder acomplir l'objectiu final de la convocatòria i del Conveni de col·laboració entre el Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030 i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que té per objecte determinar els projectes que ha d'executar la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb càrrec als fons europeus procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

8. Així, per motius d'interès públic, per facilitar que els beneficiaris puguin dur a terme els seus projectes, per acomplir les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies i Afers Socials, a través de la Direcció General d'Afers Socials, de millorar la qualitat de vida i promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups, prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social, tal com disposa l'article 3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, és coherent i necessari ampliar el terminis prevists en els punts 3 i 15 de la convocatòria de subvencions destinades a la millora de l'accessibilitat d'infraestructures i equipaments de les entitats locals de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea - Next Generation EU.

Fonaments de dret

1. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

4. La Llei 8/2017, de 3 d'agost, d'accessibilitat universal de les Illes Balears.

5. El Conveni de col·laboració entre el Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030 i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 27 d'agost de 2021 que determina els projectes que la Comunitat Autònoma ha d'executar amb càrrec als fons europeus procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, les fites i objectius d'aquests projectes, així com els imports necessaris per al finançament establert per a cada un d'aquests. S'hi inclou el Projecte de modernització dels entorns, els productes i els serveis per garantir l'accessibilitat universal, proposat per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. La Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

7. El Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

8. L'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).

9. El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol de 2023).

10. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol de 2023), modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener; pel Decret 4/2024, de 17 de maig i pel Decret 5/2024, de 29 de maig de la presidenta de les Illes Balears.

11. La Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 12 d'abril de 2022 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions destinades a la millora de l'accessibilitat d'infraestructures i equipaments de les entitats locals de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea - Next Generation EU (BOIB núm. 55, de 26 d'abril), modificada per la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 7 de juliol de 2022 (BOIB núm. 93, de 19 de juliol).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Modificar el punt 3 de l'annex de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 12 d'abril de 2022 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions destinades a la millora de l'accessibilitat d'infraestructures i equipaments de les entitats locals de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea - Next Generation EU, modificada per la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 7 de juliol de 2022, que queda redactat de la manera següent:

3. Àmbit temporal

Són subvencionables les despeses dels projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que s'hagin duit a terme o executat o que es duguin a terme o s'executin dins el període comprès entre l'1 de febrer de 2020 i el 30 de setembre de 2024.

2. Modificar el punt 15 de l'annex de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 12 d'abril de 2022 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions destinades a la millora de l'accessibilitat d'infraestructures i equipaments de les entitats locals de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea - Next Generation EU, modificada per la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 7 de juliol de 2022, que queda redactat de la manera següent:

15. Justificació dels ajuts

15.1. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte mitjançant la presentació de la documentació justificativa corresponent en el termini d'un mes des de la finalització de l'execució del projecte, d'acord amb el punt 3 de la convocatòria, o com a màxim fins al 30 d'octubre de 2024. En el cas de projectes ja executats amb anterioritat a la data de publicació de la convocatòria, s'ha de presentar la documentació justificativa dins el termini de presentació de la sol·licitud.

15.2. Les entitats beneficiàries han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa mitjançant un compte justificatiu, signat per la persona o entitat beneficiària o el seu representant, d'acord amb l'article 19 de l'Ordre de bases de 5 de març de 2021, a partir dels models que es troben a disposició de les persones interessades a l'adreça d'Internet www.caib.es, sens perjudici de les especialitats que estableix l'apartat 7 d'aquest mateix punt.

El contingut de la documentació que s'ha de presentar és el següent:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les inversions duites a terme.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de l'activitat duita a terme (imprès 8), que, d'acord amb l'article 19.1.b) de l'Ordre de bases de 5 de març de 2021, inclogui:

 

1. Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions esdevingudes.

2. La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentada.

3. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

4. Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.

5. Una declaració responsable actualitzada en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida.

6. La documentació addicional que, si pertoca, estableixi la convocatòria.

 

c) Totes les factures, en format electrònic —degudament autoritzades pel responsable de l'entitat corresponent—, i altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les inversions subvencionades que justifiquin les despeses incorporades a l'imprès a que fa referència la lletra b) anterior —i, si escau, la documentació acreditativa del pagament— durant el període comprès entre l'1 de febrer de 2020 i el 30 de setembre de 2024, així com tots els certificats bancaris i altres justificants de pagament que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució de les inversions per les quals s'ha concedit. Els certificats bancaris han d'indicar la persona beneficiària de la transferència, que ha de coincidir amb l'entitat que emet la factura corresponent. La documentació obtinguda per banca electrònica (descàrregues de banca en línia) ha d'estar degudament segellada per l'entitat bancària corresponent en els casos en què l'òrgan gestor ho requereixi. Les factures han d'indicar les dades següents:

 

 — Raó social i NIF de l'entitat proveïdora

 — Raó social i NIF de l'entitat

 — Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat

 — Data d'emissió

 — Data efectiva del pagament

 

d) Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti el finançament dels fons europeus, d'acord amb el que estableix l'apartat 23 d'aquesta convocatòria.

e) Una declaració responsable, actualitzada en la data de presentació de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

15.3. L'aplicació dels fons percebuts no s'entén del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte presentat, amb independència de l'import de la subvenció concedida.

15.4. Les factures han de tenir una data compresa entre l'1 de febrer de 2020 i el 30 de setembre de 2024, d'acord amb la sol·licitud presentada.

15.5. Els justificants de pagament de les factures han de tenir una data anterior al 30 d'octubre de 2024.

15.6. Per a subvencions concedides per un import inferior a 60.000 euros, es pot fer un compte justificatiu simplificat, d'acord amb l'article 20 de l'Ordre de bases de 5 de març de 2021. En aquest cas, el compte justificatiu ha de tenir el caràcter de document amb validesa jurídica de justificació de la subvenció i ha de contenir la informació establerta en l'article esmentat (imprès 9).

15.7. S'estableixen les especialitats següents en la justificació dels ajuts, de conformitat amb l'article 17 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre:

a) Per a la justificació de les despeses imputables a subvencions d'un import igual o inferior a sis mil euros, és suficient presentar una declaració responsable de la persona o entitat beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control que, si escau, s'estableixin.

b) Els compromisos que es plasmin en la memòria explicativa del projecte es poden flexibilitzar en el sentit de permetre compensacions entre els conceptes pressupostats, sempre que es compleixi la finalitat de la subvenció.

c) Pel que fa al contingut del compte justificatiu, no és necessària la presentació de les factures o documents equivalents d'un import igual o inferior a tres mil euros, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.

15.8. L'Administració revisarà la justificació presentada per comprovar el preu final de les inversions d'acord amb la sol·licitud presentada, a l'efecte d'iniciar, si escau, el procediment dirigit a revocar o reintegrar totalment o parcialment la subvenció concedida.

15.9. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini de quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, apreciï l'òrgan competent, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a l'entitat beneficiària.

3. Comunicar aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (26 de juny de 2024)

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover