Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SENCELLES

Núm. 409171
Aprovació definitiva de l’ordenança fiscal reguladora de la zona blava (O.R.A)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sencelles aprovà inicialment, en Sessió de dia 10 de maig de 2024, l'ordenança fiscal reguladora de la zona blava (O.R.A)

Publicada l'aprovació inicial al BOIB núm. 69, de data 25 de maig de 2024, i no havent reclamacions al respecte, es publica el text íntegre de l'aprovació acordada, considerant la seva aprovació com definitiva.

AJUNTAMENT DE SENCELLES ORDENANÇA REGULADORA D'APARCAMENT (ORA)

Exposició de motius.

El tràfic és una de les matèries expressament esmentades en l'article 25.2 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril reguladora de les bases de Règim Local.

El legislador estatal ha procedit a concretar aquesta previsió en el Text Refós de la Llei sobre tràfic, circulació de vehicles de motor i Seguretat viària, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 339/1990, de 2 de març, on s'atribueixen als municipis un important elenc de competències per regular i ordenar el trànsit en les vies urbanes.

En concret tals competències es contemplen en l'article 7 del citat Text Articulat. Aquest precepte va ser objecte d'una important modificació, per part de la Llei 5/1997, de 24 de març, que el seu objectiu fonamental va ser atorgar la deguda cobertura legal a les sancions per la infracció de l'Ordenació de la Regulació d'Aparcaments, la denominada ORA, i a les mesures d'immobilització retirada i dipòsit dels vehicles incorrectament estacionats a les zones d'estacionament limitats; actuacions totes elles que els municipis exercien sense el degut suport legal, la qual cosa havia donat lloc a una jurisprudència contradictòria.

La Llei 19/2001, de 19 de desembre, de reforma de la Llei sobre Tràfic, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat viària, també ha incidit en aquest tema, l'exemple del qual ho trobem en els articles 71 i 72 del text legal, que al·ludeixen a les competències dels municipis.

Segons l'article 7 LSV: s'atribueixen als municipis, en l'àmbitaquesta Llei, les següents competències: b) la regulació mitjançant Ordenança Municipal de Circulació, dels usos de les vies urbanes, fent compatible l'equitativa distribució dels aparcaments entre tots els usuaris amb la necessària fluïdesa del tràfic rodat i amb l'ús dels vianants dels carrers, així com l'establiment de mesures d'estacionament limitat amb la finalitat de garantir la rotació dels aparcaments, prestant especial atenció a les necessitats de les persones amb discapacitat que tenen reduïda la seva mobilitat i que utilitzen vehicles, tot i això amb la finalitat d'afavorir la seva integració social.

De conformitat amb el citat precepte, els usos relacionats amb la circulació viària que són susceptibles en les vies urbanes són: la circulació rodada, l'estacionament de vehicles i trànsit pels vianants. La necessitat de comptabilitzar aquests usos es tradueix, precisament, en la possibilitat que els municipals adoptin una sèrie de mesures, tals com la creació d'àrees pels vianants, zones de tràfic limitat o àrees d'estacionament limitat.

El Tribunal Suprem ha destacat, expressament, la facultat municipal per establir limitacions horàries en la durada de l'estacionament en les vies urbanes (Sentència de 29 de maig de 2000), on, després de posar de manifest els nombrosos béns, drets i interessos implicats en el fenomen del tràfic, assenyala: “la qualitat de la vida de la ciutat té molt a veure amb l´encertat exercici i l´adequada aplicació de quantes tècniques jurídiques estan a la disposició de les Administracions Públiques competents en la matèria. La disponibilitat d'espais físics en les zones de domini públic per l'estacionament de vehicles, la seva ocupació temporal de manera limitada i rotatiu, de manera que sigui possible el seu repartiment entre els eventuals usuaris a les diferents hores del dia, forma part d'aquest conjunt de mesures que serveixen per pal·liar els aspectes negatius d'una realitat: la d'increment constant de vehicles que circulen per les ciutats, que afecta interessos que, per ser de tots, adquireixen la condició de col·lectius”.

El municipi de Sencelles no conta en l'actualitat amb l'Ordenança reguladora de l'estacionament i és necessari adequar la realitat existent amb les necessitats veïnals. Resulta imprescindible un nou text normatiu que afronti la regulació de l'estacionament de vehicles quant a l'ús comú general del domini públic viari, i que introdueix noves figures que contribueixin a donar una major satisfacció als interessos dels veïns de Sencelles. Amb aquest objectiu, s'ha redactat una nova Ordenança.

Aquest projecte distingeix varies zones d'aparcament hi introdueix un quadre d'excepcions, tot això amb la intenció d'aconseguir un adequat ús de les vies urbanes, en les quals el domini públic, susceptible de ser utilitzat com a lloc d'aparcament, es caracteritza per la seva escassetat.

De conformitat amb l'establert en els articles 4.b) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les bases del Règim Local, en la redacció donada per la Llei 11/1999, de 21 d'abril i 7.b) de la Llei 19/2001, de 19 de desembre , de reforma del text articulat de la Llei sobre tràfic, Circulació de vehicles de Motor i Seguretat Vial, aprovat per Reial Decret Legislatiu 339/1990, de 2 de març, L'Ajuntament de Sencelles ESTABLEIX LA PRESENT “Ordenança Reguladora d'aparcament (ORA)”.

Article 1 Objecte

1. La regulació de l'estacionament en la via pública té per objecte l'establiment de les mesures necessàries per garantir la rotació dels aparcaments en determinades vies públiques del municipi, mitjançant l'ordenació i regulació d'estacionaments per temps limitats, en els quals serà obligatori indicar l'inici d'aquest, amb la finalitat de fer compatible l'equitativa distribució de l'aparcament entre tots els usuaris i la fluïdesa del tràfic, així com el compliment de la normativa en matèria de seguretat viària.

2. Aquesta regulació és de caràcter gratuït i porta implícita la limitació del temps d'estacionament en la via pública, dins de les zones que es determinin en l'àmbit territorial del municipi de Sencelles. Per això, s'estableixen mesures d'estacionament limitat en les vies públiques (funcionals, espacials, i temporals), amb la finalitat de garantir la rotació dels aparcaments , així com l'establiment de mesures correctores per garantir el seu compliment.

3. Als efectes previstos en la present norma, els termes “aparcament” i “estacionament” seran considerats sinònims.

Article 2 Determinació de les zones d'estacionament limitat

1. Als efectes de l'adequada aplicació d'aquesta Ordenança, es determinarà mitjançant Decret de Batlia-Presidència les vies públiques subjectes a estacionament limitat.

2. Les zones d'estacionament limitat podran ser objecte de modificació, tot això depenent de les condicions i evolució del tràfic i de la seva demanda. Aquestes modificacions podran dur-se a terme mitjançant Decret de Batlia.

3. A causa de la seva configuració, l'Ordenança no estableix que les persones residents, a les zones objecte de regulació, puguin disposar d'una targeta que els habiliti per estacionar els seus vehicles dins dels horaris i les zones establertes.

Article 3 Zones

1. Les zones de municipi de Sencelles que comprenen aquest servei públic es denominen zona-ORA

2. S'estableix una modalitat de zona d'estacionament regulat i de permanència limitada, control horari (zona blava), les vies afectades de la qual, en principi, figuren relacionades en l'annex d'aquesta Ordenança.

3. Els espais en els quals s'implanti el sistema d'estacionaments ORA es dividiran en fraccions urbanes denominades zones, convenientment delimitades i indicades mitjançant l'oportuna senyalització vertical i horitzontal.

Article 4 Calendari i horari estacionament limitat.

1. L'estacionament limitat regirà durant tot l'any.

2. L'horari d'estacionament de les places de rotació serà l'indicat a continuació:

* dilluns a divendres (excepte festius): 09:00 a 13:30 hs i 16:30 a 20:00 hores

* dissabtes (excepte festius): 09:00 a 13:30 hores

* diumenges i festius: sense limitació horària.

3. El temps màxim d'estacionament a la zona blava, en el període regulat, serà de quaranta-cinc minuts. Transcorregut aquest període, el vehicle haurà d'abandonar obligatòriament la plaça d'aparcament, havent de procedir a canviar el vehicle de lloc de l'estacionament a un altre carrer.

4. Per els conductors discapacitats, degudament acreditats amb la targeta atorgada conforme a les disposicions vigents, el temps màxim de permanència el període regulat en la zona blava serà de doble de l'establert en el paràgraf anterior. Transcorregut l'esmentat temps màxim, el vehicle també haurà d'abandonar obligatòriament la plaça d'aparcament.

5. Els horaris de regulació i limitació de l'estacionament podran ser modificats mitjançant Decret per Batlia, competent en matèria de tràfic.

6. Els faculta a batlia perquè, per motius d'interès públic i mitjançant l'oportuna resolució, pugui modificar tant els períodes com els horaris establerts, en ocasió de festejos o actes multitudinaris i pugui excloure, temporalment, determinades zones d´ORA.

Article 5 Títol habilitant

1. Per estacionar a les zones delimitades com a places d'estacionament regulat i limitat (zona blava), s'haurà de complir amb totes les normes generals que afecten l'estacionament, i haurà d'iniciar-se l'inici de l'estacionament del vehicle.

2. El còmput del temps d'estacionament es podrà realitzar mitjançant un distintiu (fulla de paper) o disc de control, on el conductor indicarà l'hora d'arribada. Aquest distintiu de control haurà de col·locar-se en la cara interior del parabrises davanter del vehicle, de manera que sigui perfectament visible des de l'exterior, a l'efecte dels controls oportuns.

3. Quan es donin circumstàncies que així ho aconsellin, i en atenció als interessos municipals, la batlia podrà implantar altres sistemes de control d'horari (per exemple, mitjançant l'oportú comprovant obtingut en màquines expenedores instal·lades en la via pública, amb l'introducció de monedes o targeta magnètica).

Article 6 Sistema de gestió

1. El compliment del regulat en la present Ordenança, quant a la limitació d'estacionament i, quan escaigui, a l'abonament del preu públic que es determini, com a títol habilitant per l'estacionament, quedarà garantit mitjançant l'establiment de la corresponent senyalització vertical i marques vials, màquines expenedores de tiquets convenientment distribuïdes dins de les zones d'estacionament regulat i limitat, i a la implantació del servei públic de control, que es gestionarà directe o indirectament.

2. Qualsevol vehicle, que es trobi estacionat en una zona d'aparcament regulat i limitat (zona blava), i no tingui el corresponent distintiu de control horari, serà denunciat i podrà ser retirat pel servei de grua particular concertat.

Article 7 Vigilància i control

1. La vigilància i control dins de l'àmbit territorial d'aplicació de la regulació d'aparcaments està encomanada als agents de la policia local d'aquest municipi, de conformitat amb el Text Refós de la Llei sobre Tràfic, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat viària.

2. Les denúncies que es formulin a les zones d'aparcament regulat, es tramitaran per la dependència municipal encarregada dels expedients sancionadors, d´acord amb els procediments establerts, fins a la consecució del pagament de la sanció, sigui per via ordinària sigui per procediment de constrenyiment.

Article 8 Abonaments de taxes

Els titulars dels vehicles retirats de les zones d'estacionament regulat amb limitació horària, igual que els retirats en altres vies públiques de la població, per infraccions a normes de circulació i seguretat viària, hauran d'abonar les taxes que regula l'Ordenança Fiscal corresponent, prèviament a la recuperació d'aquests.

Article 9 Excepcions

Les prescripcions contingudes en la present Ordenança no seran aplicables als següents vehicles:

1. Motocicletes, ciclomotors i bicicletes.

2. Vehicles autotaxi quan el conductor estigui present i realitzant un servei.

3. Vehicles destinats a l'assistència sanitària, Creu Vermella o Protecció Civil, així com les ambulàncies quan es trobin en la prestació d'un servei.

4. Vehicles oficials dels cossos de seguretat, exteriorment identificats, quan es trobin prestant un servei.

5. Vehicles oficials de bombers que es trobin prestant un servei i estiguin exteriorment identificats.

6. Vehicles de serveis oficials, extremadament identificats, quan es trobin duent a terme serveis públics de la seva competència.

7. Vehicles funeraris en prestació d'un servei.

8. Vehicles que exhibeixin, de forma clara i indubtable, la possessió de la targeta de minusvàlid.

9. Vehicles de les representacions diplomàtiques o consulars , acreditats a Espanya, amb placa de matrícula diplomàtica o consular.

Article 10 Targetes i distintius especials

1. En casos excepcionals i per raó de l'interès públic de l'activitat que es tracti, batlia podrà atorgar targetes especials d'estacionament en zona blava, per estacionar gratuïtament però respectant el límit temporal, que es tramitaran d'acord amb el procediment que s'estableixi.

2. Per l'obtenció de targetes especials, els interessats hauran d'aportar els documents següents:

a) Fotocòpia del permís de circulació del vehicle.

b) Documentació acreditativa de la vinculació del vehicle a l'activitat.

c) Fotocòpia del DNI o escriptura de constitució de societat.

3. Les targetes especials es col·locaran a l'interior del vehicle, al costat del parabrisa davanter, de manera que sigui permanentment visible des de l'exterior.

Article 11 Disposicions generals

1. La contravenció o incompliment de qualsevol dels articles de la present Ordenança, així com de les disposicions que, en el seu desenvolupament, es dictin per la batlia, tindrà la consideració d'infracció de les normes d'ordenació del tràfic i circulació, en virtut del que es disposa en el Reial Decret Legislatiu 6/2015, o normativa que la substitueix, el seu Reglament de desenvolupament i altres disposicions legals concordants.

2. Les infraccions comportaran la imposició de sancions mitjançant el procediment legal establert en el Reglament del Procediment Sancionador en matèria de Tràfic, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat viària (Reial Decret 320/1994, de 25 de febrer) o el que legal o reglamentàriament li substitueix.

3. El no previst en la present Ordenança, s'estarà al que disposa en el Reial decret Legislatiu 6/2015, i altra normativa, que en desenvolupament de l'anterior, es dicti.

Article 12 Infraccions

1. Les infraccions a la present Ordenança es tipifiquen en Lleus i Greus.

2. Constitueixen infraccions LLEUS:

a) estacionar en els llocs habilitats (zona blava) sense col·locar el corresponent tiquet o distintiu de control.

b) no tenir visible el corresponent tiquet o distintiu de control.

c) superar el període d'estacionament establert a la zona regulada, sense arribar a excedir d'una hora.

d) no retirar el vehicle de la plaça d'aparcament una vegada excedit el temps màxim d'estacionament. e) No estacionar a un altre carrer, quan ja s'havia estacionat amb anterioritat a la zona ORA

3. Constitueixen infraccions GREUS:

a) la utilització indeguda dels documents i targetes que acreditin les autoritzacions per l'estacionament a les zones de regulació i limitació.

b) excedir en més d'una hora del temps autoritzat per estacionar, segons l'hora d'arribada pel distintiu de control.

4. Constitueixen infraccions MOLT GREUS:

a) No retirar els vehicles estacionar en els llocs habilitats (zona blava) sense col·locar el corresponent tiquet o distintiu de control.

Article 13 Sancions

1. Les infraccions LLEUS seran sancionades amb multa de 60 €

2. Les infraccions GREUS seran sancionades amb multa de 120 €

3. Les infraccions MOLT GREUS seran sancionades amb multa de 200 €

4. S'estableix la reducció del 50% de l'import de la sanció de multa si es realitza el pagament voluntari, ja sigui, ja sigui l'acte de lliurament de la denúncia o dins del termini de quinze dies naturals explicats des de l'endemà al de la seva notificació, i es tindrà per conclòs el procediment sancionador amb les conseqüències establertes en l'article 94 del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre.

Article 14 Immobilització i retirada del vehicle

1. Es procedirà a la immobilització i retirada del vehicle de la via pública i el seu dipòsit en el lloc que designi l'autoritat competent, en els casos contemplats en el Reial decret Legislatiu 6/2015.

2. La prestació del servei de retirada de vehicles de la via pública, així com la custòdia del mateix en els dipòsits municipals, reportaran les taxes establertes en l'Ordenança Fiscal corresponent, que hauran de ser satisfetes abans de la devolució del vehicle, i sense perjudici de les sancions que, si escau, poguessin imposar-se.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Previs els oportuns informes dels tècnics competents, la batlia podrà modificar, davant circumstàncies especials que així ho justifiquin, per a una zona concreta o per totes les zones delimitades d'aparcament ORA en conjunt, l'horari, la delimitació de les zones, així com les vies i les places d'aparcament situades en els diferents sectors d'estacionament limitat.

D'igual forma, a proposta motivada dels tècnics competents, la batlia podrà deixar en suspens, en la totalitat o en part del seu àmbit territorial, l'aplicació de la present Ordenança durant els períodes o dies que es crea convenient, per causes relacionades amb la congestió del tràfic i els estacionaments, o altres circumstàncies d'interès públic.

Segona. L'àmbit territorial d'aplicació de la present Ordenança s'estén a les zones i sectors en què actualment està vigent, sense perjudici d'ulteriors ampliacions, reduccions o modificacions que poguessin operar-se en aquest àmbit.

DISPOSICIONS FINALS.

Primera. En el no previst en la present Ordenança, i quan li sigui aplicable, regirà, amb caràcter supletori, el Reial decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós la Llei sobre Tràfic, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat viària; el Reial Decret 1428/2003, de 21 de novembre del reglament General de Circulació i altres disposicions de desenvolupament.

Segona. La present Ordenança, una vegada complerts els tràmits legals, entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el BOIB.

 

(Signat electrònicament: 26 de juny de 2024)

El batle Joan Carles Verd Cirer

 

 

ANNEX

La zona del Municipi en la qual s'estableix aquest servei afecta els carrers següents:

  • Al nucli de Sencelles:

    • Antoni Maura (totes les places, excepte càrrega i descàrrega i farmàcia)

    • Rafal (3 places, des de la plaça de la vila fins carrer dels jardins)

  • Al nucli de Biniali:

    • d'en Fiol (3 places al número 3)

S'exclouen els espais reservats per a guals, càrrega i descàrrega a les hores assenyalades, parades de bus i taxi, serveis d'urgència, carrers per als vianants o trams de carrers on estigui prohibit l'estacionament.