Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE TERRITORI, MOBILITAT I INFRAESTRUCTURES

Núm. 408670
Acord del Consell Executiu d’aprovació definitiva del projecte de reforç de ferm a la Ma-10, des d'Estellencs (PK 94+000) fins a Andratx (PK 110+940) i la travessera de Banyalbufar. Versió 2 - Clau 17-15.0-RF

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell Executiu el 25 de juny de 2024 va acordar el següent:  

<<Antecedents

1. El 14 de febrer de 2024, el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca va adoptar l'acord d'aprovació definitiva del projecte de reforç de ferm a la Ma-10, des d'Estellencs (PK 94+000) fins a Andratx (PK 110+940) i la travessera de Banyalbufar – Clau 17-15.0-RF, el qual va ser publicat al BOIB núm. 23, de 17 de febrer de 2024. Aquest projecte es redactà el mes de febrer de 2024, amb un pressupost per al coneixement de l'Administració que ascendia a tres milions seixanta-dos mil nou-cents cinquanta-quatre euros amb trenta-un cèntims (3.062.954,31 €), i que incloïa, a més del cost d'execució de la contracta de dos milions nou-cents quaranta-set mil cent setanta-sis euros amb vuitanta-quatre cèntims (2.947.176,84 €), quaranta-quatre mil dos-cents set euros amb seixanta-cinc cèntims (44.207,65 €) per a conservació del patrimoni cultural i setanta-un mil cinc-cents seixanta-nou euros amb vuitanta-dos cèntims (71.569,82 €) per a tractament de residus.

2. El 25 d'abril de 2024 es va publicar la licitació de les obres corresponents al projecte aprovat definitivament, licitació que es va declarar deserta mitjançant la resolució núm. 13084 de 29 de maig de 2024 atès que no s'havia presentat cap proposició dins termini, tractant-se d'un procediment obert.

3. L'11 de juny de 2024, el Director Insular d'Infraestructures i d'Inspecció Tècnica de Vehicles va emetre una segona ordre d'estudi complementària. En aquesta ordre s'indica que, atès que la licitació va quedar deserta i que la problemàtica de deficiències en la qualitat del ferm a l'àmbit d'actuació, descrita en les ordres d'estudi anteriors, continua; és necessari redactar una nova versió del projecte (versió 2) que revisi els preus perquè s'adeqüin al moment actual i que actualitzi la normativa vigent, si escau, per restablir les condicions de seguretat i confort dels usuaris de la carretera Ma-10 entre el PK 94+000 i el PK 110+940 i la travessera de Banyalbufar. Finalment, l'ordre complementària segona incrementa el pressupost base de licitació fins als 4.000.000 €.

4. La Sra. María Mollar Bort, enginyera de camins, canals i ports, el mes de juny de 2024, va elaborar el projecte de reforç de ferm a la Ma-10, des d'Estellencs (PK 94+000) fins a Andratx (PK 110+940) i la travessera de Banyalbufar. V2 – Clau 17-15.0-RF, amb el vistiplau de la cap del Servei de Planificació i Projectes i del coordinador en Cap de la Direcció Insular d'Infraestructures i d'Inspecció Tècnica de Vehicles.

5. El projecte consta d'un únic arxiu:

Núm. arxiu

Nom del document

1

17-15.0-RF_PROJECTE REFORÇ FERM MA-10_ESTELLENCS-ANDRATX-BANYALBUFAR_V2

SEFYCU 3503570

6. El pressupost del projecte per a coneixement de l'administració és de quatre milions cinquanta-tres mil dos-cents vuitanta-nou euros amb quaranta cèntims (4.053.289,40 €) que inclou, a més del cost d'execució de la contracta de tres milions nou-cents vint-i-dos mil vuit-cents setanta-sis euros amb quaranta-tres cèntims (3.922.876,43 €), cinquanta-vuit mil vuit-cents quaranta-tres euros amb quinze cèntims (58.843,15 €) per a conservació del patrimoni cultural i setanta-un mil cinc-cents seixanta-nou euros amb vuitanta-dos cèntims (71.569,82 €) per a tractament de residus.

7. El dia 13 de juny de 2024 es va emetre informe de supervisió núm. 2024-13 favorable al projecte de reforç de ferm a la Ma-10, des d'Estellencs (PK 94+000) fins a Andratx (PK 110+940) i la travessera de Banyalbufar. V2 – Clau 17-15.0-RF, motiu pel qual es poden iniciar els tràmits per a la seva aprovació. D'acord amb l'informe de supervisió esmentat:

  • Les actuacions per executar el projecte estan compreses dins del domini públic, per tant, no hi ha finques afectades.

  • Quant als serveis afectats, s'indica que en l'àmbit d'actuació s'hi han identificat conduccions de distribució i sanejament en els trams de les travesseres d'Estellencs i Banyalbufar, així com canalitzacions de telefonia i electricitat. No obstant, s'assenyala que totes les conduccions esmentades s'ubiquen a cotes inferiors a la profunditat d'actuació del projecte, per tant, no hi ha cap interferència respecte a les conduccions especificades en els plànols amb l'actuació prevista.

  • No cal subjectar el projecte a avaluació d'impacte ambiental ordinària o simplificada, al no trobar-se en cap dels supòsits considerats en l'article 13 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. Per tant, no és preceptiva.

  • Des d'un punt de vista tècnic, atès que es tracta d'una actuació específica (reforç de ferm), s'indica que no és preceptiva informació pública pel que disposa l'article 149.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i l'article 19 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1. La Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula la planificació de les carreteres de les Illes Balears, així com el seu finançament, construcció, conservació, explotació i ús.

2. La Llei 16/2001, de 14 de desembre, atribueix als consells insulars competències en matèria de carreteres i camins. De conformitat amb el que s'estableix en l'article 70.15 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer) el Consell Insular de Mallorca exerceix, com a pròpia, la competència en matèria de carreteres i camins.

3. Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de dia 28 de juliol de 2023 pel qual s'estableixen les competències dels departaments del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 106, de dia 29 de juliol de 2023), en què s'estableix que correspon al Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures planificar i executar obres de construcció, ampliació, explotació i manteniment de carreteres. 

4. L'article 231 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, recull que l'aprovació dels projectes d'obra correspon a l'òrgan de contractació, llevat que aquesta competència estigui específicament atribuïda a un altre òrgan per una norma jurídica. 

5. L'acord del Consell Executiu de dia 2 de març de 2023 (BOIB núm. 30, de dia 9 de març de 2023) pel qual es delega en el conseller executiu o consellera executiva competent per raó de la matèria l'aprovació dels projectes d'obra amb un pressupost base de licitació inferior a cinquanta mil euros, excepte que comportin l'expropiació forçosa de béns.

6. D'acord amb l'article 28 h) de la Llei 4/2022, de 28 de juny de consells insulars, el Consell Executiu és competent per exercir les competències d'òrgan de contractació en tot tipus de contractes en els mateixos casos que la legislació de contractes del sector públic preveu per a la Junta de Govern Local en els municipis de gran població.

Per tot l'exposat, atès que es tracta d'un projecte d'obra amb un pressupost base de licitació superior a 50.000 euros, el conseller executiu del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures eleva al Consell Executiu la següent proposta d'

 

ACORD

1. Aprovar definitivament el projecte de reforç de ferm a la Ma-10, des d'Estellencs (PK 94+000) fins a Andratx (PK 110+940) i la travessera de Banyalbufar. Versió 2 – Clau 17-15.0-RF, redactat el mes de juny de 2024, que consta del document indicat a l'apartat 5 dels antecedents del present acord, amb un pressupost per al coneixement de l'Administració que ascendeix a quatre milions cinquanta-tres mil dos-cents vuitanta-nou euros amb quaranta cèntims (4.053.289,40 €) que inclou, a més del cost d'execució de la contracta de tres milions nou-cents vint-i-dos mil vuit-cents setanta-sis euros amb quaranta-tres cèntims (3.922.876,43 €), cinquanta-vuit mil vuit-cents quaranta-tres euros amb quinze cèntims (58.843,15 €) per a conservació del patrimoni cultural i setanta-un mil cinc-cents seixanta-nou euros amb vuitanta-dos cèntims (71.569,82 €) per a tractament de residus.

2. Publicar aquest acord en el BOIB.

Contra aquest acord, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Mallorca, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'aquesta publicació.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

 

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.>>

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (26 de juny de 2024)

El conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures  Fernando Rubio Aguiló