Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ANDRATX
Núm. 407489
Bases reguladores i convocatòria de les subvencions de concurrència competitiva de l’àrea de serveis socials per a activitats d’acció social en el terme municipal d’Andratx per l’any 2024
Aprovades per la Junta de Govern Local, en sessió ordinària celebrada el dia 21/06/2024, les Bases de Subvencions per Procediment de Concurrència Competitiva de Serveis Socials – ACTIVITATS D'ACCIÓ SOCIAL 2024. Es fa pública la present convocatòria:
«BASES REGULADORES I CONVOCATÒRIA DE LES SUBVENCIONS DE CONCURRÈNCIA COMPETITIVA DE L'ÀREA DE SERVEIS SOCIALS PER A ACTIVITATS D'ACCIÓ SOCIAL EN EL TERME MUNICIPAL D'ANDRATX PER A L'ANY 2024
PRIMERA.- COMPETÈNCIA I MOTIVACIÓ
La present línia de subvencions té com a objectiu donar suport a associacions sense ànim de lucre que desenvolupin projectes o activitats d'acció social que complementin les actuacions dels Serveis Socials Municipals en el marc de les seves competències i recursos, relacionats amb l'atenció a persones en situació o risc d'exclusió social i de col·lectius vulnerables en el terme municipal d'Andratx.
La finalitat principal d'aquesta convocatòria és establir vies de col·laboració entre la iniciativa social i l'Administració Local per donar resposta a les necessitats i problemàtiques socials que afecten a les persones i col·lectius vulnerables en situació o en risc d'exclusió social, en ordre a la optimització de recursos existents, la coordinació i reforçament de les accions que es desenvolupen en el Departament de Serveis Socials Comunitaris Bàsics, l'impuls, el suport i coordinació de les actuacions de la iniciativa social, així com del moviment associatiu, desenvolupant projectes que complementin les competències i activitats municipals segons les prioritats establertes, que figuren en les disposicions específiques d'aquesta convocatòria.
Les subvencions guarden relació directa amb les competències municipals fixades en l'article 38, lletra m) de la Llei 4/2009, d'11 de juny, reguladora dels Serveis Socials de les Illes Balears.
SEGONA.- OBJECTE I FINALITAT DE LA CONVOCATÒRIA
La present convocatòria de subvencions per a l'exercici 2024 té per objecte:
1.- Fomentar les activitats i tallers d'acció social, de les associacions inscrites en el registre municipal.
2.- Fomentar la participació de la ciutadania, el teixit associatiu i el voluntariat social en la prevenció i la resolució dels problemes en matèria de serveis socials en el terme municipal d'Andratx, com per exemple les discriminacions per raó de sexe o procedència, entre d'altres.
3.- Fomentar la inclusió social al municipi d'Andratx.
4.- Fomentar projectes socials per a la transformació social.
TERCERA.- BENEFICIARIS
Poden sol·licitar les subvencions objecte d'aquesta convocatòria les associacions o entitats del municipi d'Andratx legalment constituïdes, sense ànim de lucre, i inscrites en el Registre Municipal d'Associacions de l'Ajuntament, que tinguin el seu domicili social situat en el municipi d'Andratx i que projectin realitzar activitats, projectes o programes objecte de la present convocatòria de subvencions, en el vessant dels Serveis Socials.
QUARTA.- REQUISITS DELS BENEFICIARIS DE LES SUBVENCIONS
Per a poder ser beneficiari de les subvencions, les entitats beneficiàries han de complir els requisits següents:
1.- No estar afectades per cap de les prohibicions de l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2.- Estar al corrent quant a les obligacions tributàries i econòmiques, amb la Seguretat Social, l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB), i amb l'Ajuntament d'Andratx. Respecte a l'Ajuntament d'Andratx, una vegada finalitzat el termini per a la presentació de les sol·licituds, el/la tresorer/a de l'Ajuntament expedirà d'ofici certificació acreditativa de si els peticionaris estan al corrent de les seves obligacions fiscals amb aquest Ajuntament i no són deutors al mateix per qualsevol altre concepte no tributari. Els peticionaris que no estiguessin al corrent de les seves obligacions, tindran 5 dies hàbils per a esmenar la deficiència detectada.
El compliment dels requisits anteriors s'acreditarà en la forma prevista en l'apartat novè.
CINQUENA.- ACTIVITATS I DESPESES OBJECTE DE SUBVENCIÓ
D'acord amb l'objecte i la finalitat d'aquesta convocatòria, són despeses subvencionables:
1.- Despeses derivades de la realització d'activitats dins del terme municipal d'Andratx, o fora d'Andratx en cas de representació del municipi.
2.- Despeses derivades de l'adquisició i millora de béns mobles i immobles inventariables i en locals on es desenvolupi l'activitat, necessaris per a l'execució de les activitats descrites, degudament justificades.
3.- Despeses derivades del pagament de monitors i professionals necessaris per al desenvolupament de les activitats descrites al projecte.
4.- Seran despeses subvencionables els establerts en l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
5.- Les despeses subvencionables s'hauran d'haver efectuat en el període comprès entre el dia 1 d'octubre de 2023 i el dia 30 de setembre del 2024.
Els projectes i/o memòries justificatives de despeses han d'incloure una descripció prou detallada que justifiqui la concessió de les subvencions esmentades i que vagin en concordança amb l'objecte de la mateixa.
Consideracions a tenir present per a tots els projectes:
Si durant l'execució del Projecte o activitat finançat per la present convocatòria de subvencions, a causa de força major o per motius aliens a l'entitat o associació, es produís la impossibilitat d'executar l'activitat o projecte, s'haurà de comunicar immediatament a l'Ajuntament, a l'efecte d'aprovació per part de la Junta de Govern Local, si escau, el canvi d'activitat proposada.
Projectes:
1.- Activitats de temps lliure com tallers per al conjunt de la població en situació de risc per part d'associacions sense ànim de lucre per a fomentar la cohesió social.
2.- Realització d'activitats promogudes per associacions per donar suport a la commemoració de dies d'especial interès social.
3.- Les activitats promogudes per les associacions, que recullin i tractin en el seu propi plantejament la conscienciació social, fent de la diversitat cultural un valor positiu de coneixement i enriquiment personal.
4.- Les activitats innovadores socials que comportin la relació i col·laboració entre les diferents associacions del municipi.
SISENA.- QUANTIA I CRÈDIT PRESSUPOSTARI
L'import de la present convocatòria de subvencions és finançada per l'aplicació pressupostària 231.48007 del Pressupost per a l'any 2024, amb un import màxim de 15.000,00 €.
Es podrà sol·licitar una bestreta del 50% de la subvenció atorgada. En el cas que a l'hora de la justificació, aquesta, no sigui correctament justificada o amb l'import atorgat s'haurà de reintegrar a l'Ajuntament la quantia no justificada.
Ateses les disponibilitats pressupostàries, l'import per a cada projecte anirà en funció de la puntuació obtinguda i que es desglossa en una puntuació per projecte que va de 0 a 100 per a projectes que tinguin una durada anual, que demostrin que tenen més de 3 talleristes/monitores i desenvolupin la seva activitat trimestral, de 0 a 50 per a aquelles associacions que realitzin activitats almenys 2 dies a la setmana i de 0 a 25 punts per a aquells projectes puntuals.
A cada punt li corresponen a 100,00 € de subvenció.
Amb els següents criteris:
a) Les entitats podran subcontractar l'activitat objecte d'aquesta subvenció.
b) L'activitat subvencionada, que el beneficiari subcontracti amb tercers, no podrà excedir el 90% del total de la subvenció. Les entitats podran concertar amb persones o entitats vinculades amb el beneficiari sempre que l'import subvencionable no excedeixi del cost concertat amb l'entitat o persona vinculada.
c) Si a l'hora de determinar les ajudes corresponents a les sol·licituds, el crèdit pressupostari no fos suficient per a concedir totes, es reduirien proporcionalment el valor del punt les quanties resultants fins que no se superi l'import global de la aplicació pressupostària.
SETENA.- RÈGIM DE CONCESSIÓ
Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria s'atorgaran en règim de concurrència competitiva, mitjançant la comparació i puntuació de les sol·licituds presentades pels interessats d'acord amb els criteris establerts a l'apartat desè.
El termini de resolució de les subvencions atorgades serà de 6 mesos.
OCTAVA.- TERMINI PER A PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
El termini de presentació de sol·licituds serà de 20 dies hàbils comptats a partir de l'endemà d'haver publicat l'extracte d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Si l'últim dia és inhàbil, s'entén prorrogat fins al primer dia hàbil següent.
NOVENA.- LLOC I FORMES DE PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
Les sol·licituds s'han de presentar d'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
TELEMÀTICAMENT: a través de la seu electrònica de l'Ajuntament d'Andratx (https://andratx.sedelectronica.es/). Per a poder dur a terme un registre telemàtic cal disposar d'un certificat electrònic o DNI electrònic i Cl@ve pin (obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la llei 39/2015 de l'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques).
Les sol·licituds s'hauran de presentar d'acord amb el model establert per a aquesta convocatòria, juntament amb els següents documents:
a) Instància, signada pel peticionari o representant legal de l'entitat, en la qual es farà constar el projecte, programa o activitat per a la qual se sol·licita la subvenció (Annex I).
b) DNI, CIF de l'entitat sol·licitant, i de la persona que signa la mateixa com a representant de l'entitat representada.
c) Acreditació del representant de l'entitat o associació (Annex II).
d) SEPA. Certificat de l'entitat bancària en el qual es farà constar el número de compte i el seu titular (Annex III).
e) Programa detallat del projecte, activitat o servei, amb expressió de la finalitat que es persegueix, el nombre de persones als qui es dirigeix i els mitjans humans i materials, i subvenció sol·licitada (Annex IV).
f) Pressupost total d'ingressos i despeses, i desglossat per partides de l'activitat a realitzar i indicació de l'import de la subvenció sol·licitada (Annex IV).
g) Declaració responsable de no incórrer en cap de les prohibicions per a obtenir la condició de beneficiària d'una subvenció (Annex V).
h) Declaració jurada de les subvencions o ajudes que es vagin a obtenir per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, o bé de la no obtenció de cap ajuda amb la mateixa finalitat (Annex VI).
i) Acreditar que es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'AEAT, ATIB i de la Seguretat Social.
DESENA.- CRITERIS DE VALORACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
S'atorgaran amb un màxim de 150 punts.
Els criteris de valoració de les sol·licituds presentades per part de les diferents associacions seran els següents:
1.- CONTINGUT TÈCNIC DEL PROJECTE (fins a un màxim de 50 punts).
a) Informació aportada per l'associació sol·licitant respecte de les necessitats reals que pretén abordar el projecte:
b) Determinació dels objectius del projecte:
c) Determinació dels instruments i recursos metodològics utilitzats per a la consecució dels objectius del projecte:
d) Cofinançament del projecte:
2. IMPACTE SOCIAL I/O PARTICIPACIÓ COMUNITÀRIA DEL PROJECTE (Fins a un màxim 50 punts)
Actuacions de campanyes, sensibilització i/o divulgació, prestació de serveis o participació activa en esdeveniments, a més de la realització d'activitats i tallers: Impacte social:
a) Avaluar el potencial impacte del projecte en la comunitat o població objectiu. Això implica considerar com el projecte aborda problemes socials específics, millora la qualitat de vida de les persones i promou el benestar general: De 0 a 25 punts.
b) Participació comunitària: valorar el grau de participació i apoderament de la comunitat en la planificació, implementació i seguiment del projecte. És important que les persones afectades pel projecte participin activament: De 0 a 25 punts.
3.- CONTINUÏTAT O INNOVACIÓ DEL PROJECTE (Fins a un màxim de 50 punts).
ONZENA.- DETERMINACIÓ DE L'IMPORT INDIVIDUAL DE LES SUBVENCIONS
El total de la subvenció resultarà de l'aplicació dels següents criteris:
1.- Es valorarà cada projecte presentat d'acord amb els criteris establerts en l'apartat desè.
2.- D'acord amb els punts obtinguts amb el projecte presentat, aquest mateix marcarà la quantitat a rebre per cada associació.
3.- La subvenció obtinguda mai pot ser superior al pressupost presentat per aquesta, en cas de superar se li atorgarà el màxim sol·licitat i que haurà de ser justificat.
4.- En cap cas, l'import de les subvencions podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb subvencions o ajudes altres Administracions Públiques, o altres ens públics o privats, superi el cost de l'activitat a desenvolupar pel beneficiari.
DOTZENA.- OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS.
1.- Són obligacions dels beneficiaris.
a) Complir l'objectiu, executar la totalitat del projecte, realitzar l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de les subvencions.
b) Justificar davant l'Ajuntament d'Andratx el compliment dels requisits i condicions, la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinin la concessió o gaudir de la subvenció mitjançant la documentació establerta al punt 14 de la present convocatòria.
c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, a efectuar per l'Ajuntament d'Andratx.
d) En el cas d'adquisició de material inventariable inclòs en el projecte subvencionat, el període durant el qual el beneficiari ha de destinar-lo a la fi concreta per a la qual es va concedir la subvenció, no podrà ser inferior a dos anys.
e) Comunicar a l'Ajuntament d'Andratx l'obtenció altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades. Aquesta comunicació haurà d'efectuar-se tan aviat com es conegui i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.
f) Acreditar amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió que es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
g) Disposar dels llibres comptables, registres, diligències i altres documents degudament auditius en els termes exigits per la legislació.
h) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts.
i) Fer el reintegrament dels fons percebuts en els supòsits contemplats.
j) Les activitats o serveis subvencionats hauran d'estar realitzats abans de l'1 d'octubre de l'any de la seva concessió.
k) El beneficiari està obligat a fer constar en la documentació i propaganda impresa, radiofònica o audiovisual que l'activitat comporti, l'expressió «amb la col·laboració de l'Ajuntament d'Andratx». Els cartells, díptics o anuncis s'hauran d'editar, almenys, en llengua catalana.
2. El fet de rendir comptes al Tribunal de Comptes, dels preceptors de subvencions, s'instrumentarà mitjançant el compliment de l'obligació de justificació a l'òrgan que ha concedit o entitat col·laboradora.
TRETZENA.- ÒRGANS COMPETENTS
Les Àrees competents emetran una avaluació tècnica, i emetran un informe, mitjançant el qual, la regidora delegada, emetrà proposta provisional de concessió de subvencions que serà traslladada a les entitats perquè puguin formular al·legacions en el termini de deu dies hàbils.
En cas que hi hagi al·legacions, el departament competent les estudiarà i emetrà un nou informe.
L'òrgan competent per a dictar resolució de concessió és la Junta de Govern Local, que resol a partir de la proposta definitiva de la regidora de Serveis Socials.
CATORZENA.- FORMA DE JUSTIFICACIÓ DE LES SUBVENCIONS - EL COMPTE JUSTIFICATIU DE LA DESPESA
1.- Aportacions de finançament del projecte subvencionat.
El pressupost de l'activitat presentat pel sol·licitant, serveix de referència per a la determinació final de l'import de la subvenció, que es calcula com un percentatge del cost final de l'activitat.
2.- Forma i termini de justificació.
Tota la documentació relativa a la justificació ha de presentar-se d'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015 de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
TELEMÀTICAMENT: a través de la seu electrònica de l'Ajuntament d'Andratx (https://andratx.sedelectronica.es/). Per a poder dur a terme un registre telemàtic cal disposar d'un certificat electrònic o DNI electrònic i Cl@ve pin (obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la llei 39/2015 d'1 d'octubre , del Procediment Administratiu Comú de les Illes Balears).
Amb anterioritat al 31 d'octubre de l'any en curs, cal presentar per la seu electrònica de l'Ajuntament d'Andratx, instància de justificació, adjuntant a la mateixa el compte justificatiu de la despesa efectuada (Annex VII), que contindrà:
A) MEMÒRIA detallada de l'activitat realitzada i declaració que no han percebut ni s'ha sol·licitat cap altra subvenció pública o privada per l'activitat objecte de subvenció, o bé en el cas d'haver rebut una subvenció per al mateix projecte, realitzar la declaració i adjuntar-lo com a entrada en la justificació.
B) JUSTIFICANTS DE LA DESPESA.
- Factures o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa. La data de les factures pot anar d'octubre del 2023 a setembre del 2024.
- Requisits que deuen reunir les factures:
a) Ser originals o fotocòpies compulsades per l'Ajuntament.
b) Tenir el concepte de la despesa relacionada amb el pressupost presentat sobre la base del qual la Junta de Govern concedeix la subvenció.
c) Estar datades entre octubre de 2023 i setembre del 2024.
d) Contenir el codi o número d'identificació fiscal del preceptor.
e) Presentar justificant de pagament on quedi clarament especificat o demostrat que les factures estan pagades, mitjançant transferència o tiquet que especifiqui clarament que està degudament pagat (aportar full de càlcul - Annex VIIB)
En el cas que el total dels documents justificatius presentats fos inferior al Projecte presentat pel sol·licitant, de manera que es deduís que la quantia de la subvenció concedida fos superior a la despesa real del projecte, l'Ajuntament podrà reduir proporcionalment l'import de la subvenció concedida conforme als justificants presentats i al percentatge concedit.
C) DECLARACIÓ RESPONSABLE DE LA REALITZACIÓ DEL PROJECTE SUBVENCIONAT I ALTRES SUBVENCIONS REBUDES (Annex VIII).
QUINZENA.- INFRACCIONS I SANCIONS
L'incompliment dels requisits establerts en aquestes bases o en la normativa d'aplicació dona lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions establert als capítols novè i dècim de l'ordenança municipal reguladora de les subvencions.
SETZENA.- RÈGIM JURÍDIC APLICABLE.
En tot el no previst en les presents Bases, serà aplicable:
La qual cosa es fa pública per al seu coneixement general.
Andratx, document signat electrònicament (26 de juny de 2024
La batlessa presidenta Estefania Gonzalvo Guirado)