Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT DE BUNYOLA
Núm. 407416
Aprovació inicial del Reglament municipal de prestacions econòmiques de Serveis Socials 2024 de l’Ajuntament de Bunyola
D'acord amb el que disposen els articles 43.3 i 46.1 del Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals, aprovat per Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, es sotmet a informació pública l'Acord d'aprovació inicial del Reglament Municipal de Prestacions Econòmiques de Serveis Socials 2024 de l'Ajuntament de Bunyola, de data 9 de maig de 2024, que literalment diu:
«Expedient núm.: 3807/2023
Acord del Ple
Procediment: Aprovació Reglament Municipal de Prestacions Econòmiques de Serveis Socials 2024 de l'Ajuntament de Bunyola.
Vist el text del Reglament marc de prestacions socials de caràcter econòmic de Serveis Socials 2024 de l'Ajuntament de Bunyola, redactat pels serveis tècnics de la Regidoria de Serveis Socials.
Donat l'anunci d'exposició publica penjat al portal web de l'Ajuntament de Bunyola, als efectes de complir amb la consulta pública preceptiva, i que no s'han presentat suggeriments ni aportacions.
I vist l'informe de Secretaria de data 29/04/2024,
Per tot l'anterior, per part d'aquesta Batlia es proposa al Ple de l'Ajuntament l'adopció del següent:
ACORD
PRIMER. Aprovar inicialment el Reglament municipal de prestacions econòmiques de Serveis Socials 2024 de l'Ajuntament de Bunyola que figura a l'expedient.
SEGON. Sotmetre el text del Reglament municipal de prestacions econòmiques de Serveis Socials 2024 de l'Ajuntament de Bunyola a un període d'informació pública, pel termini de trenta (30) dies, mitjançant anunci publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d'anuncis de la Corporació, a fi que el veïnatge i les persones legítimament interessades puguin examinar l'expedient i formular reclamacions, objeccions o observacions.
De no presentar-se reclamacions o suggeriments en l'esmentat termini, es considerarà aprovada definitivament sense necessitat d'acord exprés pel Ple.
Simultàniament, publicar el text del Reglament municipal de prestacions econòmiques de Serveis Socials 2024 de l'Ajuntament de Bunyola al portal web de l'Ajuntament a fi de donar audiència als ciutadans afectats i recaptar quantes aportacions addicionals puguin fer-se per altres persones o entitats.
TERCER. Concedir audiència prèvia a les associacions veïnals i de defensa de les persones consumidores i usuàries establertes en el seu àmbit territorial que estiguin inscrites en el registre municipal d'associacions veïnals i les finalitats de les quals guardin relació directa a fi de la disposició.
QUART. Facultar al Sr. Alcalde-President per subscriure i signar tota classe de documents relacionats amb aquest assumpte.
REGLAMENT MARC DE PRESTACIONS SOCIALS DE CARÀCTER ECONÒMIC ALS SERVEIS SOCIALS DE BUNYOLA
INTRODUCCIÓ
Aquest reglament té la finalitat d'organitzar, gestionar i visibilitzar les diferents prestacions socials de caràcter econòmic dels serveis socials de Bunyola, respectant el disposat a la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears, al Decret llei 7/2022 de 11 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, el Decret 23/2023, de 26 de maig, pel qual s'aprova la cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023-2027 i tota la resta de normativa reguladora dels serveis socials, ja sigui d'àmbit europeu, estatal o autonòmic. Els objectius que es persegueixen amb aquest reglament son els següents:
Per a elaborar el reglament s'ha seguit un procés participatiu centrat en les següents fases i tasques:
El resultat final és una proposta de reglament per a la gestió de les prestacions socials de caràcter econòmic al món local, que evita l'excessiva burocratització en el procediment, tant pel que fa al sistema de barem com al circuit de concessió. El reglament recull una proposta de les prestacions més habituals dels ens locals. Com ja s'ha mencionat, s'inclouen les regulades al Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears i el Decret 23/2023, de 26 de maig, pel qual s'aprova la cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023-2027 però, no obstant, s'amplien a d'altres modalitats que la praxis de les administracions locals ha anat consolidant.
Es proposa una definició i classificació de les prestacions socials de caràcter econòmic segons les situacions de necessitat a protegir. Per tant, les necessitats han estat agrupades de la següent manera:
ÍNDEX
Exposició de motius
Capítol 1. Disposicions generals
Article 1. Objecte i conceptes clau
Article 2. Modalitats de les prestacions econòmiques
Article 3. Àmbit d'aplicació
Article 4. Naturalesa jurídica dels ajuts
Article 5. Dotació pressupostària
Capítol 2. Persones Beneficiàries, accessibilitat i acreditació del subjecte
Article 6. Persones beneficiàries, requisits i obligacions
Article 7. Criteris d'atorgament
Capítol 3. Prestacions econòmiques de dret de concurrència
Article 8. Concepte, concurrència pública i convocatòria de les prestacions
Article 9. Durada de les prestacions econòmiques de dret de concurrència
Article 10. Crèdits pressupostaris i pròrrogues de les prestacions econòmiques de dret de concurrència
Article 11. Publicitat de les prestacions econòmiques de dret de concurrència
Capítol 4. Prestacions econòmiques d'urgència social
Article 12. Concepte, naturalesa i tipus d'ajuts d'urgència social
Article 13. Objecte de les prestacions d'urgència social
Article 14. Òrgan instructor i finançament dels ajuts d'urgència social
Article 15. Persones beneficiàries i requisits de les prestacions d'urgència social
Article 16. Obligacions de les persones beneficiàries
Article 17. Procediment dels ajuts d'urgència social
Article 18. Pagament dels ajuts d'urgència social
Article 19. Règim de compatibilitat.
Capítol 5. Quantia i barem de les prestacions
Article 20. Quantia de les prestacions i barem
Capítol 6. El procediment de concessió
Article 21. Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor
Article 22. Forma de sol·licitud, lloc i termini de presentació
Article 23. Documentació que ha d'acompanyar a la sol·licitud
Article 24. Instrucció de l'expedient
Article 25. Resolució
Article 26. Procediment d'urgència
Article 27. Notificació a la part interessada
Article 28: Possibilitat de tramitacions d'ofici
Article 29: Periodicitat de les prestacions
Article 30: Pagament de les ajudes
Article 31:Seguiment / comprovació
Article 32: Control financer i justificació de la despesa
Capítol 7. Denegació, revocació i incompatibilitat
Article 33: Procediment de denegació, modificació, suspensió, extinció i revocació
Article 34: Desistiment i renúncia
Article 35: Infraccions i sancions
Article 36: Reintegraments
Article 37: Règim d'incompatibilitats
Article 38: Dret Supletori
Article 39: Tractament de dades personals
Article 40: Revisió d'actes
Article 41: Recursos
Disposicions addicionals
Disposició derogatòria
Disposició final
REGLAMENT MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BUNYOLA DE PRESTACIONS SOCIALS DE CARÀCTER ECONÒMIC
Exposició de motius
L'Ajuntament de Bunyola contempla, en compliment de la Constitució Espanyola –articles 39 i següents-, de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, l'atenció a persones i nuclis familiars o unitats de convivència, empadronades en el municipi, en situació de vulnerabilitat social.
El reglament s'emmarca en la competència bàsica municipal establerta a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, de l'article 25.2 apartat e), on es contempla l'avaluació i informació de les situacions de necessitat social i atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social, en l'article 26 epígraf c), on es determinen els serveis a prestar per part de municipis amb una població superior de 20 mil habitants.
Les competències de les administracions públiques en matèria de serveis socials es regulen en la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears. En el seu article 14 estableix com una de les funcions dels serveis socials bàsics gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques d'àmbit municipal i les altres que li siguin atribuïdes. A l'article 22 d'aquesta llei es regulen les prestacions econòmiques, disposant que son prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts. Les prestacions econòmiques poden tenir caràcter de dret subjectiu, dret de concurrència o urgència social i prestacions econòmiques de suport familiar i de suport als processos d'inserció socials. La Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, recull al article 2.3 Les prestacions socials de caràcter econòmic d'aquesta llei no tenen caràcter de subvenció, d'acord amb el que regula l'article 22.3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
D'altra banda, l'article l'article 24 de la Llei 4/2009 estableix que la Cartera de serveis socials és l'instrument que determina el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials, incloent-hi totes les prestacions tècniques, econòmiques i tecnològiques i que cada administració competent ha de redactar la seva cartera de serveis socials en el marc de la distribució de competències vigent, que s'han de coordinar en el marc de la Conferència Sectorial. Així doncs, l'objecte de la Cartera bàsica de serveis socials és recollir totes les prestacions que presta o finança la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquestes prestacions poden ser garantides o no, classificació d'especial transcendència, atès que el caràcter garantit d'una prestació o un servei l'eleva a la categoria de dret subjectiu per part de la ciutadania.
El reglament també deriva del Decret llei 4/2023 de de 27 de febrer de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears. En data de 27 de febrer de 2023 es va publicar l'esmentat Decret llei. Mitjançant aquest, es regulen les prestacions socials de caràcter econòmic que s'emmarquen en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears i que, en el moment actual, resulten d'extraordinària necessitat. Malgrat que algunes de les prestacions ja estaven regulades en normes prèvies, amb aquest Decret llei s'han compilat en un mateix text legal per garantir-ne la publicitat en un moment com l'actual, en què el seu coneixement és d'especial importància, i més seguretat jurídica. A més, amb aquesta norma s'han adequat les prestacions existents a les necessitats socials detectades arran de la crisi actual i a l'aprovació del Reial decret llei 20/2020, de 29 de maig, pel qual s'estableix l'ingrés mínim vital.
Aquest Decret llei 4/2023 de 27 de Febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears té per objecte la regulació de les prestacions socials de caràcter econòmic en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears. El Decret llei, inclou també els aspectes comuns a les prestacions econòmiques, d'acord amb l'article 22 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, com són la naturalesa, el finançament o la periodicitat. Destaca la regulació del règim d'incompatibilitats, especialment amb l'aprovació per part de l'Estat de l'ingrés mínim vital mitjançant el Reial decret llei 20/2020, de 29 de maig, pel qual s'estableix l'ingrés mínim vital.
També estableix les prestacions econòmiques de dret subjectiu per a la persona beneficiària quan compleixi els requisits fixats per la normativa que regula la prestació. Entre aquestes prestacions s'inclouen, la renda social garantida, el complement a les pensions no contributives, la renda d'emancipació de joves que han estat sotmesos a mesures de protecció de menors. Cal tenir en compte que les prestacions econòmiques de dret subjectiu es financen íntegrament i es gestionen per la conselleria competent en matèria de serveis socials. Per aquest motiu, les prestacions econòmiques de dret subjectiu no seran objecte de regulació pel present reglament.
El Decret llei 4/2023 de 27 de Febrer regularitza també les prestacions econòmiques de dret de concurrència, caracteritzades per les limitacions pressupostàries i per l'aplicació de criteris de prelació segons la situació de necessitat social de cada sol·licitant. A més, regula les prestacions econòmiques d'urgència social que tenen per objecte l'atenció de necessitats socials derivades de situacions d'urgència social. Es classifiquen en tres tipologies, i poden ser ajudes bàsiques, d'emergència i de suport. Totes elles tenen en comú la resposta dels poders públics a situacions de necessitat puntual, urgent i de subsistència. El Decret llei 10/2020 obre la possibilitat a les corporacions locals per regular mitjançant una ordenança municipal les quanties i els conceptes dels ajuts econòmics bàsics. Així mateix, dóna la possibilitat a les administracions públiques per regular el procediment, les quanties i els conceptes de les prestacions de suport familiar i de suport a la inserció mitjançant el desplegament reglamentari.
Altra normativa bàsica en matèria de polítiques socials que també ha estat tinguda en compte és el Decret 23/2023 de 26 de maig, pel qual s'aprova la cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023.-2027 i s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals, que defineix el conjunt de serveis i prestacions del sistema públic de serveis socials d'aplicació a tota la comunitat autònoma de les Illes Balears. Aquests serveis i prestacions es defineixen en l'annex d'aquest Decret.
En matèria de procediment i compliment dels requisits legals que han de guiar l'actuació de l'administració territorial bàsica, el present reglament és subsidiari de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
En el marc d'aquest treball, també, s'hauran de contemplar les polítiques regulatives desenvolupades per la pròpia Corporació, de forma directa o indirecta, com per exemple el reglament d'orgànic municipal, ordenances fiscals, etc.
El conjunt d'ajuts regulats en el present reglament tendeixen, en primera instància, a pal·liar necessitats socials i econòmiques de les famílies però contemplant l'objectiu, a mig i llarg termini, d'incidir en la consecució de l'autonomia personal de les mateixes.
Capítol 1 Disposicions generals
Article 1 Objecte i conceptes clau
1. L'objecte del present reglament és determinar les característiques, naturalesa i tipologia de les prestacions socials de caràcter econòmic de dret de concurrència o d'urgència social, atorgades per l'Ajuntament de Bunyola, així com establir el procediment d'accés a les mateixes.
2. Queden excloses d'aquest reglament les prestacions econòmiques amb caràcter de dret subjectiu, ja que aquestes son finançades íntegrament a càrrec dels pressuposts de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es gestionen per la conselleria competent en matèria de serveis socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Les prestacions socials de caràcter econòmic regulades pel present reglament:
4. Als efectes d'aquest reglament, s'entén que:
a) Són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per afrontar-les i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts. Les prestacions econòmiques es poden atorgar amb caràcter de dret subjectiu, dret de concurrència o d'urgència social.
b) Una prestació té caràcter de dret subjectiu per a la persona beneficiària quan aquesta reuneixi els requisits fixats per la normativa que regula la prestació.
c) Una prestació té caràcter de dret de concurrència per a la persona beneficiària quan la concessió és limitada per les disponibilitats pressupostàries i és sotmesa a concurrència pública i a priorització de les situacions de major necessitat.
d) Una prestació econòmica té caràcter d'urgència social quan té la finalitat d'atendre situacions de necessitats puntuals, urgents i bàsiques de subsistència, així com donar suport als processos personals d'inserció social.
e) Una situació de necessitat és qualsevol contingència que té lloc o apareix en el transcurs de la vida d'una persona i que li impedeix atendre les necessitats bàsiques per al manteniment propi o per al manteniment de les persones que integren la unitat de convivència a la qual pertany.
f) Una necessitat bàsica d'una persona o d'una unitat de convivència són les pròpies de la manutenció, el vestit i les derivades de l'ús de la llar i les que tenen a veure amb el suport per a la integració escolar, laboral i en la comunitat.
Article 2 Modalitats de les prestacions econòmiques
1. En virtut de l'acord del Ple d'aquesta corporació, les prestacions econòmiques que es regulen en el present reglament, bé tinguin caràcter de dret de concurrència o bé d'urgència social, tenen com a objecte pal·liar les necessitats següents:
a. Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l'accés o manteniment de l'habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix:
b. Situacions de desemparament i manca de recursos de caràcter urgent:
c. Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària:
d. Desplaçaments habituals per necessitats formatives o d'atenció sanitària:
e. Necessitats bàsiques d'alimentació, higiene i roba i calçat:
f. Atenció als infants:
g. Suport a la integració sociolaboral:
h. Altres:
Aquest llistat té caràcter de modificable en funció de la detecció de noves necessitats o en funció de necessitat de redistribució pressupostària. Anualment s'elaborarà un document tècnic on es recolliran les necessitats a cobrir i les quantitats i s'aprovarà per resolució.
Article 3 Àmbit d'aplicació
El present reglament serà d'aplicabilitat a les prestacions econòmiques amb caràcter de dret de concurrència o amb caràcter d'urgència social, que s'atorguin a persones físiques i unitats de convivència residents al municipi de Bunyola que reuneixin els requisits exigits a l'article 6 del present reglament, i els requisits exigits a l'article 15 per a les ajudes d'urgència social.
Article 4 Naturalesa jurídica dels ajuts
1. Els ajuts contemplats al present reglament seran, a tots els seus efectes, considerats despesa de dret públic. Principalment per manca de disponibilitat pressupostària, la direcció de l'Àrea pot limitar els ajuts i en cas necessari prioritzar els casos de major puntuació segons un barem a establir.
2. Els ajuts tenen un caràcter eventual i voluntari. Majoritàriament són a iniciativa de la persona interessada.
Article 5 Dotació pressupostària
1. L'Ajuntament de Bunyola consigna en una única partida pressupostària el conjunt de prestacions econòmiques de signe social destinades a persones en situació de vulnerabilitat social.
2. L'esmentada partida podrà ser incrementada en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la corporació davant de circumstància d'exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària de l'ens.
3. Les prestacions econòmiques vinculades, en la seva font de finançament, a l'activitat de foment o subvencions, no gaudiran de l'efecte de la consolidació de les mateixes en el pressupost municipal del següent exercici.
4. A l'execució de la despesa li serà d'aplicació el present reglament independentment de la font de finançament de l'ajut, ja provinguin de fonts de finançament pròpies com d'altres administracions.
5. Els crèdits pressupostaris de les prestacions econòmiques de dret de concurrència han de complir els requisits establerts a l'article 10 del present reglament. Els crèdits pressupostaris de les prestacions econòmiques d'urgència social han de complir els requisits establerts a l'article 14 del present reglament.
Capítol 2 Persones Beneficiàries, accessibilitat i acreditació del subjecte
Article 6 Persones beneficiàries, requisits i obligacions
1. Podran accedir a les prestacions econòmiques de dret de concurrència les persones o unitats de convivència que acreditin que resideixen al municipi de Bunyola i que ho hagin fet durant els darrers dotze mesos abans de la sol·licitud de l'ajuda.
2. El requisit previst a l'apartat anterior no és d'aplicació a les prestacions econòmiques d'urgència social.
3. Als efectes d'aquest Reglament, la unitat de convivència:
a) Està constituïda per totes les persones que resideixen a un mateix habitatge unides per vincle matrimonial o de parella de fet i els familiars d‘aquestes fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, adopció o guarda amb finalitat d‘adopció o acolliment. La mort d'algun membre de la unitat de convivència no comporta la pèrdua de la consideració d'unitat de convivència, encara que resulti una unitat de convivència sense relació familiar. Una mateixa persona no pot formar part de dues o més unitats de convivència. La unitat de convivència haurà d‘estar constituïda de forma continuada durant almenys els dotze mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud.
b) Excepcionalment, s'entendrà com a unitat de convivència:
b.1. La constituïda per una persona víctima de violència masclista que hagi abandonat el domicili habitual amb els seus fills o menors en situació de guarda amb fins d'adopció o acolliment familiar permanent i els seus familiars fins al segon grau de consanguinitat o afinitat.
b.2. La constituïda per una persona amb els seus fills o menors en situació de guarda amb fins d'adopció o acolliment familiar permanent i els seus familiars fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, que hagi iniciat tràmit de separació o divorci.
b.3. Les situacions derivades del compartiment de l'habitatge per diferents unitats de convivència o persones soles fins a un màxim de dues unitats de convivència per habitatge durant un temps mínim de tres anys.
4. Requisits. Les persones sol·licitants de les prestacions han de complir els següents requisits:
Amb caràcter general no disposar de recursos alternatius que demostrin l'existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l'ajut.
Algunes prestacions poden tenir establerts uns requisits específics modificables per part de la direcció de l'Àrea en funcions de les necessitats i dels pressuposts.
L'article 15 del present reglament inclou els requisits que s'han de complir per accedir a les prestacions econòmiques d'urgència social.
5. Obligacions de les persones beneficiàries
- Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes.
- Acceptar ofertes de treball tutelat i/o protegit formulades pels serveis públics d'ocupació o altres institucions competents, sempre que no s'acrediti impediment i a discreció de l'informe tècnic de referència de les les unitats de treball social (UTS).
- Comunicar als serveis socials municipals les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o de la unitat convivència que puguin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i resolució.
- Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar (ajut al lloguer, medicaments, aliments,etc.).
- Amb caràcter general, l'atorgament de l'ajut està condicionat a l'acceptació de l'obligació de seguir un pla de treball individual i familiar per part de la persona usuària.
- En el cas de les prestacions econòmiques amb modalitat de pagament al proveïdor del servei i, en el cas que aquesta cobreixi només una part del cost del mateix, el beneficiari tindrà l'obligació de fer-se càrrec de la part restant.
- Justificar l'ajuda mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa.
- Comunicar als serveis socials de l'Ajuntament l'obtenció d'altres ajudes per a la mateixa finalitat.
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que efectuï l'Ajuntament de Bunyola i facilitar quanta informació i documentació li sigui requerida.
- Reintegrar els imports concedits quan no s'apliquin per a les finalitats per a les quals es van concedir.
- Mantenir l'empadronament i la residència efectiva en el municipi de Bunyola durant el temps de percepció de l'ajuda.
- Qualsevol altre obligació relacionada directament amb l'objecte de l'ajuda i que específicament s'estableixi en l'acord de concessió d'aquesta, i que serà proposada conforme al criteri professional dels serveis socials municipals.
6. Obligacions específiques segons tipologies d'ajut.
Cada tipologia d'ajut tindrà unes obligacions concretes i específiques que es detallaran a la resolució que concedeixi l'ajut o, en el seu cas, en la convocatòria ad hoc que publiqui l'Ajuntament per a la seva concessió.
L'article 16 del present reglament inclou les obligacions que 'han de complir les persones beneficiàries de les prestacions econòmiques d'urgència social.
Article 7 Criteris d'atorgament
1. D'acord amb l'article 5 del present reglament l'atorgament de les prestacions estarà subjecte a la disponibilitat pressupostària d'aquest Ajuntament.
2. L'informe tècnic de les unitats de treball social (UTS) se sustentarà en els requisits contemplats a l'apartat quart de l'article 6, sense perjudici que el mateix professional pugui fer excepcions de casos quan la situació així ho requereixi.
L'informe generador de la resolució favorable a l'atorgament de la prestació indicarà el fonament i causes que, en el cas de compliment dels requisits, permet l'esmentada aprovació de la prestació.
En tot cas l'informe que, de forma originària, genera la prestació anirà acompanyat d'un model formalitzat de valoració social i d'un model formalitzat de valoració econòmica.
a. Valoració econòmica
Per establir la situació econòmica de la família o unitat de convivència es consideren les despeses i els ingressos nets percebuts durant els 6 mesos anteriors a la data de sol·licitud pel conjunt de membres de la llar. Els ingressos els componen:
- Ingressos del treball per compte aliena.
- Beneficis i pèrdues del treball per compte pròpia.
- Prestacions socials.
- Rendes de capital i de la propietat.
- Transferències rebudes i pagades a altres llars.
- Ingressos percebuts per infants.
- Resultats de declaracions d'impostos.
Les despeses que es tindran en compte seran les següents:
- Aliments.
- Habitatge.
- Articles de vestir, calçat i higiene.
- Salut.
- Transports.
- Altres.
Pel càlcul dels rendiments del treball s'estarà a les següents regles:
En aquests casos i a efectes de corregir desajusts, podrà aplicar-se criteris de rendibilitat real i no únicament de caràcter tributari.
b. Valoració Social
Les peticions socials s'hauran de completar amb una valoració social per part del personal professional dels serveis socials bàsics municipals. Es tindrà en compte:
Els professionals tramitaran l'ajut i el cap de sector l'autoritzarà prèvia revisió tècnica de l'expedient i amb criteris d'equitat i control pressupostari.
3. Les prestacions concedides no podran ser invocades com a precedent per a l'obtenció de noves prestacions.
4. És un criteri rellevant per a l'atorgament que la prestació econòmica atorgada contribueixi a la millora o resolució definitiva de la situació de carència.
5. Les prestacions regulades en el present reglament són intransferibles i, per tant, no podran oferir-se en garantia d'obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte, excepte per al reintegrament de les prestacions indegudament percebudes, i/o retenció o embargament, excepte en els supòsits i amb els límits previstos en la legislació general de l'Estat que resulti aplicable.
6. En el supòsit que concorrin varies persones sol·licitants d'una mateixa unitat de convivència per fer front a la mateixa despesa, només podrà concedir-se a una d'elles, promovent l'acord entre les parts interessades.
Capítol 3 Prestacions econòmiques de dret de concurrència
Article 8 Concepte, concurrència pública i convocatòria de les prestacions
1. La prestació té caràcter de dret de concurrència per a la persona beneficiària quan la concessió és limitada per les disponibilitats pressupostàries i és sotmesa a concurrència pública i a priorització de les situacions de major necessitat.
2. La convocatòria de prestacions socials de caràcter econòmic proveïdes amb crèdits pressupostaris limitats a les quantitats consignades en el pressupost corresponent es durà a terme tenint en compte criteris de prelació de l'estat de necessitat, per la qual cosa s'obrirà un procediment de concurrència pública.
3. Els procediments de concurrència pública per a l'atorgament de les prestacions econòmiques de dret de concurrència s'iniciaran, amb l'acord previ de l'òrgan de govern local, mitjançant una convocatòria pública aprovada per ordre de la persona titular del departament competent. Aquesta resolució inclourà, com a mínim:
a) La quantia de la prestació i les condicions per accedir-ne.
b) L'estat de necessitat requerit i la manera d'acreditar-lo.
c) Els criteris de valoració i prelació de la situació de necessitat.
d) La data dels efectes i la durada de la prestació.
e) Les persones beneficiàries.
f) Les persones o els ens que poden presentar les sol·licituds i el lloc i la forma de presentació.
g) Els terminis de presentació de sol·licituds i de resolució i notificació dels procediments.
h) L'òrgan competent per a resoldre i els recursos procedents.
i) Les causes especifiques de suspensió i d'extinció de la prestació, si escau.
j) La cancel·lació de les dades de caràcter personal facilitades, en el moment en què la resolució de la convocatòria adquireixi fermesa en la via administrativa i, si escau, en la via judicial.
k) Els crèdits màxims habilitats per a atendre les prestacions.
l) La incompatibilitat amb altres prestacions, si escau.
4. Les sol·licituds que compleixin les condicions exigides per la convocatòria, un cop valorades, s'ordenaran segons la situació de necessitat. Les prestacions s'atorgaran d'acord amb aquest ordre de prelació fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari disponible.
Article 9 Durada de les prestacions econòmiques de dret de concurrència
1. Les prestacions atorgades amb caràcter de dret de concurrència tenen la durada prevista en la convocatòria o en la resolució de concessió.
2. Les prestacions atorgades en convocatòries pluriennals es prorroguen automàticament per a cada exercici si es mantenen els requisits que n'han motivat la concessió, no es produeix una causa d'extinció o suspensió de la prestació i no es supera el nombre d'exercicis pressupostaris de la convocatòria.
Article 10 Crèdits pressupostaris i pròrrogues de les prestacions econòmiques de dret de concurrència
1. La convocatòria per a iniciar els procediments de prestacions de dret de concurrència ha de preveure el crèdit total que s'hi destina.
2. Sens perjudici del crèdit anterior, el departament competent ha de fer les previsions pressupostàries necessàries per a atendre les despeses derivades de les pròrrogues de les prestacions de dret de concurrència atorgades en exercicis anteriors. Aquests crèdits s'han de consignar separadament en el pressupost anual del departament competent i no es poden incloure en els crèdits destinats a les convocatòries anuals.
Article 11 Publicitat de les prestacions econòmiques de dret de concurrència
Les administracions públiques, sens perjudici de la publicitat preceptiva, han de donar la màxima difusió a les convocatòries per concedir prestacions socials de caràcter econòmic. Així mateix, el departament competent ha de donar publicitat als crèdits consignats en el pressupost destinats a finançar les prestacions de dret de concurrència atorgades en exercicis anteriors.
Capítol 4 Prestacions econòmiques d'urgència social
Article 12 Concepte, naturalesa i tipus d'ajuts d'urgència social
1. Els ajuts d'urgència social són prestacions social de caràcter econòmic del Sistema Públic de Serveis Socials acotats per concepte i temporalment. Tenen per finalitat resoldre situacions que requereixen urgència en el suport econòmic que afectin a persones o unitats de convivència que per situacions sobrevingudes, despeses imprevistes, dèficit temporal d'ingressos econòmics, emergències, suport familiar o processos d'inserció social, doni lloc a una situació de necessitat d'accés a recursos de primera necessitat.
2. Aquests ajuts poden estar causats per alguna de les següents situacions:
a) Ajudes bàsiques: La situació de necessitat provocada per despeses imprevistes i/o dèficit temporal d'ingressos de la unitat familiar que provoca un estat de carència en l'accés a les necessitats socials bàsiques i que requereix d'ajuda urgent.
b) Ajudes d'emergència: La situació de necessitat provocada per una emergència, generant una situació de carència en l'accés a necessitats socials bàsiques.
c) Ajudes de suport: Tenen per objecte el suport familiar i reforçar processos d'inserció social.
Article 13 Objecte de les prestacions d'urgència social
La finalitat dels ajuts d'urgència social és la cobertura de les necessitats socials bàsiques que permeten la subsistència o bé faciliten un escenari d'autonomia econòmica de les unitats de convivència i, prioritàriament, de les definides en els supòsits següents:
a) Impossibilitat transitòria de continuar en l'ús i el gaudi de l'habitatge habitual.
b) Manca de mitjans econòmics per conservar les condicions d'habitabilitat, incloses, entre d'altres, les despeses d'adquisició d'equipament bàsic de l'habitatge habitual.
c) Alimentació.
d) Cures personals essencials, vestit i higiene.
e) Allotjament temporal.
f) Transport en casos que garanteixin processos d'inserció laboral o formativa.
g) Despeses de medicació i altres cures sanitàries diagnosticades per personal facultatiu sanitari del sistema públic de salut, quan no s'hagin pogut cobrir per cap altre sistema de protecció social.
h) Situacions d'emergència que posin en perill la convivència en la unitat familiar, de risc d'exclusió social de la unitat de convivència o d'algun dels membres, que no estiguin previstes en aquest article ni per altres prestacions del sistema públic de serveis socials.
i) Altres conceptes degudament justificats pel treballador social que tramita l'ajut econòmic.
j) Programes de suport a la inserció social.
k) Programes de suport familiar.
Article 14 Òrgan instructor i finançament dels ajuts d'urgència social
1. Els ajuts econòmics bàsics seran tramitats pels serveis socials comunitaris de l'Ajuntament de Bunyola.
2. L'Ajuntament de Bunyola, d'acord amb les competències que té atribuïdes en matèria de serveis socials comunitaris, inclourà en els pressupostos de despeses una partida anual per poder atendre adequadament els ajuts econòmics bàsics dels seus veïns.
3. Les prestacions de caràcter econòmic d'urgència social es financen de la manera següent:
a) En la modalitat d'ajut econòmic bàsic, es financen a càrrec dels pressupostos municipals.
b) En les modalitats de prestacions d'emergència i de prestacions de suport familiar i de suport a la inserció es financen a càrrec de cada administració pública de les Illes Balears que tingui la iniciativa de gestionar-les.
Article 15 Persones beneficiàries i requisits de les prestacions d'urgència social
1. Poden ser persones beneficiàries dels ajuts econòmics bàsics les persones que constitueixin una unitat de convivència independent, que siguin ateses pels serveis socials comunitaris bàsics, amb residència efectiva i que compleixin els requisits següents:
a) Tenir expedient obert als serveis socials comunitaris al municipi de Bunyola.
b) Col·laborar amb els tècnics dels serveis socials comunitaris bàsics, aportant tota la informació necessària, facilitant l'accés al domicili i cercant solucions conjuntes a la situació de necessitat.
c) Estar en situació de necessitat social provocada per una situació de dèficit d'ingressos econòmics. Aquesta situació ha de ser valorada per un treballador social dels serveis socials comunitaris bàsics.
2. Poden ser persones beneficiàries de les ajudes d'emergència, les persones afectades per la situació provocada per l'emergència que siguin residents al municipi de Bunyola, sense haver d'acreditar la situació de necessitat econòmica.
3. Poden ser persones beneficiàries de les ajudes de suport, les persones que requereixen de suport familiar o de suport als processos d'inserció social, que presenten un grau de vulnerabilitat, degudament informades per un tècnic de serveis socials i acotades al programa de suport.
Article 16 Obligacions de les persones beneficiàries
Les persones beneficiàries de les prestacions estan subjectes a les obligacions següents:
a) Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha atorgat.
b) Reintegrar l'import de les quanties percebudes indegudament.
c) Facilitar la tasca a les persones designades per verificar la seva situació econòmica i familiar, proporcionant-los tota la informació precisa.
Article 17 Procediment dels ajuts d'urgència social
1. L'accés als ajuts econòmiques bàsics es realitzarà mitjançant el procediment següent:
a) Demanda d'ajut econòmic als serveis socials comunitaris bàsics.
b) Investigació i contrastació de la situació de necessitat, compliment de requisits i tramitació de prestacions a què es pugui tenir dret (ingrés mínim vital, Renda Social Garantida, Pensió No contributiva, etc). El treballador social acredita la situació de necessitat d'ajut urgent.
c) Contracte assistencial de prestació econòmica, si escau.
d) Tramitació de la prestació econòmica, si escau.
e) Comprovació que la prestació s'ha destinat a la finalitat que la motiva.
2. L'accés als ajuts econòmics d'emergència es realitzarà mitjançant el procediment següent:
a) Comprovació de l'afectació i de la situació de carència provocada per l'emergència.
b) Tramitació de la prestació econòmica, si escau a proposta del treballador social de la xarxa pública de serveis socials.
c) Comprovació del bon ús de la prestació econòmica.
3. L'accés als ajuts de suport es realitzarà mitjançant el procediment següent:
a) Proposta del tècnic que elabora l'informe de necessitat.
b) Pagament de la prestació.
c) Comprovació que la prestació s'ha destinat a la finalitat que la motiva.
Article 18 Pagament dels ajuts d'urgència social
1. El pagament de l'ajut destinat a unitats de convivència en situació d'urgència s'efectuarà mitjançant una transferència bancària al compte corrent facilitat per la persona titular o mitjançant mecanismes alternatius (targeta bancària o altres) amb el compromís de destinar-ne l'import al pagament dels conceptes que en motivaren la sol·licitud.
2. El pagament efectiu dels ajuts econòmics bàsics i dels d'emergència ha de tenir caràcter prioritari en l'execució de despeses de l'administració gestora i no es pot dilatar en el temps.
3. L'ajut pot tenir caràcter periòdic, però no pot superar els dotze mesos.
Article 19 Règim de compatibilitat
Aquesta prestació és complementària i compatible amb totes les prestacions socials de caràcter econòmic definides al Decret llei 4/2023 de 27 de Febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, així com amb la resta de prestacions o pensions públiques, tret que la legislació reguladora de les mateixes estableixi la seva incompatibilitat.
Capítol 5 Quantia i barem de les prestacions
Article 20 Quantia de les prestacions i barem
1. Les prestacions econòmiques locals amb quantia fixa o determinada són les següents:
a. Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l'accés o manteniment de l'habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix
e. Necessitats bàsiques d'alimentació, higiene, roba i calçat.
f. Atenció als infants
S'entén com a fixes, que les despeses d'aquesta tipologia venen determinades per la concurrència d'un proveïdor i que en el relatiu al seu muntant econòmic s'avenen a la referència de cost de mercat segons els cost comunament acceptat o de referència habitual.
Cada tipologia d'ajut tindrà una quantia màxima d'ajut que es relacionen a l'annex 6 del present reglament.
2. Les prestacions econòmiques locals de quantia variable i orientades a donar cobertura a la integritat de la necessitat són les següents:
b. Situacions de desemparament i manca de recursos de caràcter urgent.
c. Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària.
d. Desplaçaments habituals per necessitats formatives o d'atenció sanitària.
g. Suport a la integració sociolaboral.
h. Altres.
L'import de les prestacions econòmiques de quantia variable, estarà determinat pel resultat de la suma de les puntuacions obtingudes al barem econòmic i a la valoració social. L'import de finançament municipal serà el percentatge, sobre les quanties màximes, establert a la taula del annex 6 del present reglament.
En el cas d'extrema i severa necessitat l'import serà íntegrament finançat per part de la Corporació.
La forma d'acreditació de la prestació i subsegüent despesa és guiarà per qualsevol de les formes habitualment admeses en dret en matèria de justificació material i econòmica.
3. Actualització de les quanties
Al tractar-se d'un dret discrecional, i no revisable per part del persona perceptora, l'Ajuntament de Bunyola podrà revisar l'augment o disminució de les quanties màximes dels ajuts en casos que així resti justificat per necessitats socials.
Capítol 6 El procediment de concessió
Article 21 Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor
1. L'òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és l'Alcaldia-Presidència que podrà delegar aquesta facultat en la Junta de Govern Local o en el/la regidor/ra o tinent d'alcalde de l'àrea de polítiques socials de l'Ajuntament de Bunyola.
2. L'òrgan competent per dur a terme tota la gestió administrativa de la concessió o denegació de les prestacions sol·licitades és la Regidora de l'àrea de Benestar Social de l'Ajuntament de Bunyola.
Article 22 Forma de sol·licitud, lloc i termini de presentació
1. La sol·licitud, acompanyada de la documentació complementària especificada a l'article següent es presentarà al Registre Electrònic General corresponent per la seva tramitació, o per qualsevol dels mitjans previstos en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. El termini per la presentació de les sol·licituds estarà obert durant tots els mesos de l'any, amb excepció d'aquelles ajudes que en el present reglament es determina que siguin objecte d'una convocatòria específica, per a les quals serà aquesta convocatòria la que determinarà els terminis de presentació de les sol·licituds.
Les sol·licituds no ateses per manca de disponibilitat pressupostària durant l'any de presentació de la sol·licitud es tindran per sol·licituds vigents en la convocatòria següent, sempre que s'acrediti el compliment dels requisits.
3. Les persones interessades que presentin sol·licituds defectuoses o documentació incompleta seran requerits per tal que en el termini de 10 dies esmenin els errors o defectes o presentin la documentació exigida, amb indicació que si no ho fan se'ls tindrà per desistits en la seva petició.
4. La sol·licitud haurà d'anar signada per la persona sol·licitant o, en el seu cas, per la seva representant, legal o de fet.
5. La presentació de sol·licitud implica l'acceptació de la totalitat de la regulació descrita en el present reglament.
6. Les sol·licituds s'atendran per ordre d'entrada, excepte que a judici del personal tècnic de referència de les les unitats de treball social (UTS) existeixin sol·licituds que requereixin una atenció d'urgència. En tot cas s'ha de procurar la major celeritat possible per la resolució i lliurament de les ajudes, contemplant-se com es dirà més endavant dos tipus de procediment, un d'ordinari i un d'urgència.
7. En el cas que la prestació a concedir sigui part d'un pla d'actuació integral desenvolupat pels serveis socials bàsics amb la unitat convivència, la sol·licitud serà considerada feta d'ofici per part dels professionals, sent necessària en tot cas la documentació relacionada a l'article següent.
Article 23 Documentació que ha d'acompanyar a la sol·licitud
1. La documentació relacionada en aquest article serà considerada com a màxima i es reclamarà, en cada cas, al sol·licitant la necessària per a realitzar la valoració econòmica i social d'una forma fidedigna.
En cap cas es reclamarà documentació que ja consti a l'expedient del sol·licitant o de la unitat convivència, ni aquella que es pugui aconseguir d'ofici a altres serveis municipals o altres administracions segons el disposat a l'article 53.1.d) de la Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. Documentació general per a qualsevol tipus d'ajut:
Sol·licitud d'ajuda, segons model normalitzat, degudament complimentat.
Certificat d'empadronament i de convivència on consti l'antiguitat.
Acreditació de la composició de la unitat de convivència familiar i, si s'escau, certificat de discapacitat d'alguns dels seus membres:
3. Documentació Específica: altres documents específics segons les circumstàncies o necessitat.
Per a l'accés a determinades ajudes econòmiques serà necessari aportar, a més de la documentació general, la documentació específica que correspongui, per exemple:
- Per ajuda econòmica de pagament d'habitatge habitual, dependent del motiu de la prestació i a determinar pel personal tècnic de referència de les unitats de treball social (UTS):
- Per l'adquisició de llibres i material escolar: document del centre escolar indicant els llibres i material necessaris. Serà també precís demostrar la sol·licitud de beca de llibres i la resolució de la Comunitat Autònoma, en el seu cas.
- Pel pagament de menjador escolar: certificat d'escolarització del centre escolar i del cost del menjador escolar. Serà també precís demostrar la sol·licitud de beca de menjador escolar i consignar si gaudeix o no de la beca de la Comunitat Autònoma, en el seu cas.
- Pel pagament de llum, aigua i gas, allotjament temporal, comunitat, processos terapèutics i activitats extraescolars pel concepte pel qual es sol·licita l'ajuda (per exemple avís de tall del subministrament elèctric o d'aigua per manca de pagament). Per les ajudes d'ulleres, ortopèdies, compra de mobiliari, electrodomèstics bàsics, condicionament sanitari i reparacions de l'habitatge habitual: dos pressupostos.
- Ajuda destinada a millorar les condicions d'habitabilitat de l'habitatge habitual: aportar dos pressupostos d'obres i/o compres a realitzar.
- Per les ajudes de tractaments mèdics, pròtesis, ajudes tècniques complementàries o qualsevol altre tipus de prestació que cobreixi la Seguretat Social o altre entitat competent:
- Per l'ajuda individual per promoure i facilitar la integració sociolaboral: document dels centres on es realitzaran els processos formatius, indicant les despeses que implica l'assistència als cursos;
- Certificació de retards o demores de quotes a la Seguretat Social.
4. Document de domiciliació bancària (fotocòpia de la llibreta d'estalvi a nom de la persona titular de l'ajut o del seu representant, en el que apareguin els vint dígits que componen el codi de compte client).
5. Si la sol·licitud fos presentada en representació de la persona sol·licitant aquesta sol·licitud haurà de ser signada per la representant legal o de fet i a més haurà d'aportar-se la següent documentació:
Les unitats de treball social (UTS) podran sol·licitar aquella documentació, dades, aclariments que es considerin necessaris per millor resoldre la petició de sol·licitud i aconseguir la finalització de l'expedient.
Tota aquesta documentació acreditativa serà incorporada a l'expedient de la persona o unitat convivència.
En els casos de sol·licituds formulades per persones físiques en situació de vulnerabilitat social o bé detectades per l'actuació del professional social, no constitueix una obligació expressa, ni excloent de la validesa de l'expedient administratiu, la formalització de la sol·licitud, restant la mateixa subsumida a l'informe social del personal tècnic de referència de les unitats de treball social (UTS).
Article 24 Instrucció de l'expedient
La tramitació de les prestacions previstes en el present reglament podrà seguir dos procediments: ordinari i d'urgència.
Procediment ordinari:
1. El departament / àrea de Serveis Socials rebrà els expedients i es procedirà a la seva valoració tècnica per part de les unitats de treball social (UTS).
Una vegada rebuda la sol·licitud es requerirà, en el seu cas, a la persona interessada perquè procedeixi a l'esmena d'errors o per l'aportació de la documentació necessària en un termini de 10 dies, comunicant-li que en cas contrari se la tindrà per desistida en la seva petició, de conformitat amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El professional de referència podrà iniciar d'ofici, i no necessàriament a instància part, la tramitació d'una prestació d'urgència, en el casos que per raons de necessitats socials sigui precisa aquesta modalitat d'intervenció.
2. Informe social: Una vegada completat l'expedient, s'emetrà el corresponent informe tècnic per part les unitats de treball social (UTS) en el qual s'efectuarà un estudi i valoració de la petició i de la situació personal i/o familiar de la persona sol·licitant als efectes d'efectuar-ne si fos necessari el corresponent historial social i/o familiar i el disseny de la intervenció social personalitzada que sigui necessària.
Es procedirà a la comprovació dels recursos i prestacions de contingut econòmic (rendes i ingressos), que inclourà la comprovació, també, si a la persona sol·licitant li han estat concedides o denegades, i el motiu de la denegació si procedeix, ajudes en règim de concurrència del mateix tipus que les que sol·licita.
Es comprovarà si la persona sol·licitant compleix els requisits establerts per percebre l'ajuda sol·licitada, s'especificarà la finalitat i la quantia d'aquesta i es realitzarà la proposta, favorable o de denegació, a la seva concessió.
L'informe del personal tècnic de referència de les unitats de treball social (UTS) és preceptiu i el termini per evacuar-lo és de 10 dies naturals.
3. En cas que sigui necessari per a una valoració més complerta i aclaridora de la situació, les sol·licituds poden ser tractades pel personal de referència, supervisió o comandament de les unitats de treball social (UTS).
4. El professional que genera l'informe que motiva l'atorgament vetllarà, en general, per la correcta plicació de l'ajut, incorporant a l'expedient els justificants, acreditacions, factures i anàlegs que permetin justificar la prestació. El termini de justificació sobre la correcta aplicació de les prestacions és de tres mesos a partir del seu abonament efectiu.
5. Tràmit d'audiència:
a. Emès l'informe pel personal tècnic de referència de les unitats de treball social (UTS), es posarà de manifest l'expedient a la persona interessada o, en el seu cas, a la representant.
b. La persona interessada, en un termini no inferior a 10 dies ni superior a 15, podrà al·legar i presentar els documents i justificants que estimi pertinents.
c. Si abans del venciment del termini la persona interessada manifesta la seva decisió de no efectuar-les, ni aportar nous documents o justificants, es tindrà per realitzat el tràmit.
d. Es podrà prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte en la resolució altres fets ni altres al·legacions i proves que les realitzades i aportades per la persona interessada.
6. El tècnic instructor rebrà la proposta i informe tècnic social, que recollirà si fos el cas, el resultat de les al·legacions efectuades per la persona interessada, i aprovarà, si s'escau, l'ajuda i tramitarà el seu pagament.
7. La unitat de treball social (UTS) podrà disposar que es portin a terme les actuacions de comprovació oportunes sobre la certesa de les dades aportades per part de la persona interessada.
De la mateixa manera podrà reclamar aclariments i documentació que consideri necessària als efectes de fonamentar la resolució.
Igualment, dins del període d'instrucció, es portaran a terme les entrevistes individuals o familiars necessàries amb els interessats, així com possibles visites domiciliàries.
En el present reglament les visites a domicili es conceptuen tant com activitats de comprovació com d'intervenció social als efectes de pal·liar les situacions de pobresa i exclusió mitjançant l'atorgament d'ajuts econòmics però, també, mitjançant les intervencions socials en infància, educació, sanitària, d'habitatge i de tots aquells extrems que contribueixen a pal·liar les situacions de vulnerabilitat social.
8. Un cop incoat i instruït l'expedient, així com examinada la documentació aportada, el servei o àrea de serveis socials municipal emetrà una proposta de resolució sobre la procedència d'atorgar o denegar la prestació.
Article 25 Resolució
1. La resolució serà emesa per Alcaldia, per la Regidoria en qui s'hagi delegat la competència o per la Junta de Govern Local previ informe favorable de fiscalització de la despesa pel Departament / Àrea d'Intervenció de fons de l'Ajuntament.
La quantia, finalitat i forma de pagament dels ajuts concedits seran les que determini la Resolució.
En la resolució s'indicaran així mateix les obligacions o compromisos dels beneficiaris, es farà indicació dels recursos que contra la mateixa es puguin interposar i s'indicaran, així mateix, les condicions per fer efectiu el cobrament de l'ajut. Si en el termini de tres mesos no s'haguessin complert les condicions establertes es revocarà l'ajuda.
Es pretensió d'aquest Ajuntament i de la seva Regidoria competent en matèria de Serveis Socials la resolució de totes les sol·licituds d'ajuts individuals i/o familiars de forma expressa i dins dels terminis que es regulen en el present reglament.
El termini màxim per resoldre i notificar la resolució serà d'1 mes a comptar de la data en què la sol·licitud de l'ajut hagi tingut entrada a l'Ajuntament, amb excepció d'aquells ajuts que siguin objecte d'una convocatòria específica. Serà aquesta la que determinarà el termini màxim per resoldre i notificar.
2. Resolució per silenci administratiu: transcorreguts els terminis establerts en ambdós procediments sense que s'hagi emès resolució expressa i aquesta hagi estat notificada, la persona sol·licitant podrà entendre desestimada la seva petició per silenci administratiu.
En tot cas l'ajuda es concedirà en funció dels crèdits disponibles per l'Ajuntament per aquestes prestacions. Per això, per rebre l'ajut, no sirà suficient que la persona sol·licitant reuneixi els requisits i condicions anteriorment senyalats, sinó que serà necessari, a més, que la seva sol·licitud pugui ser atesa tenint en compte les dotacions pressupostàries existents.
Article 26 Procediment d'urgència
1. Excepcionalment, quan el caràcter prioritari i extraordinàriament urgent de la situació de necessitat així ho aconselli, el procediment administratiu es tramitarà pel procediment d'urgència, sense perjudici de les posteriors actuacions destinades a la comprovació del compliment dels requisits fixats en la present normativa i sense perjudici de las garanties procedimentals que emparen a la ciutadania. En tot cas, i excepte raons de força major degudament justificades, serà inexcusable l'informe social que acrediti l'efectiva situació d'emergència i la proposta de resolució.
Detectada la situació de necessitat el personal tècnic de referència les unitats de treball social (UTS) emetrà un informe-proposta, en el qual constarà la proposta d'atorgament de l'ajut així com la seva quantia.
El personal tècnic de referència donarà trasllat de l'informe-proposta al/ la cap d'àrea (o cap de servei.) qui donarà la conformitat a la concessió de l'ajut. La concessió de l'ajut s'efectuarà mitjançant resolució en el termini màxim de 15 dies hàbils sense més exigència que la documentació que sigui indispensable per la tramitació de la concessió i a la vista de l'informe tècnic de les unitats de treball social (UTS) que, en aquest cas, serà vinculant, i en el qual s'avaluarà la situació de necessitat i es recollirà el caràcter prioritari i urgent de la mateixa i seguidament es procedirà a l'abonament.
Això no obstant, amb posterioritat a la concessió de l'ajuda amb aquest caràcter urgent i provisional, es procedirà a completar l'expedient administratiu de concessió de l'ajuda als efectes de poder formular la resolució de concessió definitiva i s'adoptaran totes les mesures que siguin necessàries per a garantir la seva finalitat i degut compliment.
Si en la tramitació del citat expedient es demostrés que la urgència no era tal o que en realitat la persona beneficiària no complia tots els requisits necessaris per a la concessió de l'ajuda s'iniciarà el corresponent procediment de revocació i, en el seu cas, reintegrament de l'ajuda concedida.
El personal tècnic de referència que hagi emès l'informe-proposta d'atorgament de l'ajut, haurà de vetllar per la correcta disposició dels fons lliurats i la seva estricta aplicació a l'ajut corresponent. A tal efecte haurà de recabar la documentació o informació justificativa de l'aplicació de l'ajut a la seva finalitat, per a la seva constància a l'expedient corresponent.
Efectuada l'esmentada comprovació, el personal tècnic de referència signarà el document de justificació de l'aplicació de l'ajut, el qual serà conformat pel superior que correspongui.
Article 27 Notificació a la part interessada
1. La resolució adoptada, tant si és favorable com desfavorable, serà notificada a la persona interessada en el domicili que, a efectes de notificació, figuri a l'expedient o a centres i seccions de les entitats col·laboradores que procedeixi.
2. Serà contingut de la notificació la indicació a la part interessada, de forma expressa, de les condicions a complir per a fer efectiu el cobrament de la prestació.
Article 28 Possibilitat de tramitacions d'ofici
De manera excepcional, els expedients podran ser incoats d'ofici, quan concorrin circumstàncies greus, extraordinàries o urgents que així ho aconsellin. La incoació d'ofici tindrà lloc per acord de l'òrgan competent per a la tramitació de l'expedient de concessió, bé per pròpia iniciativa o com a conseqüència d'ordre superior, o bé per petició raonada d'altres òrgans. En el supòsit de tramitació d'un procediment iniciat d'ofici, el dia d'inici a efectes de còmput de terminis, serà el de la resolució a partir de la qual s'acorda la incoació del procediment d'ofici.
Article 29 Periodicitat de les prestacions
Les prestacions socials de caràcter econòmic es poden pagar de qualsevol de les maneres següents:
a) Prestacions que es paguen per mitjà d'aportacions dineràries periòdiques i que poden ser:
a.i. Estables, amb voluntat de tenir continuïtat i estabilitat en el temps.
a.ii. Temporals, amb una durada anual i previsió de revisar la continuïtat subjecta a condicions.
b) Prestacions puntuals: són les que s'exhaureixen amb una aportació dinerària per fer front a un concepte i temps limitat.
Article 30 Pagament de les ajudes:
1. En el supòsit d'una resolució favorable, la prestació s'ha d'abonar directament a la persona beneficiària, tret dels casos que es pugui abonar a tercers o mitjançant una entitat.
Les prestacions econòmiques podran fer-se efectives en favor de terceres persones físiques o jurídiques, sempre que les circumstàncies del cas així ho aconsellin en vistes a una millor gestió del recurs. En aquests casos caldrà acreditar que l'ajut ha estat destinat a la finalitat concreta que el motiva. Els serveis tècnics municipals indicaran, per altra banda, en la proposta de resolució aquesta circumstància amb el corresponent fonament.
2. El pagament s'ha de fer per mitjà de l'entitat financera escollida per la persona beneficiària o pel seu representant legal. L'entitat financera pot requerir constància de vida, a requeriment de l'ens gestor, i resta obligada a retornar les quantitats aportades en excés i en dipòsit al compte de la persona beneficiària, a partir del mes següent a la data d'extinció del dret a la prestació.
3. El pagament de les prestacions d'urgència social l'han d'efectuar les tresoreries de les administracions de manera preferent i prioritària, atesa la seva naturalesa i finalitat urgent per la cobertura de necessitats bàsiques.
Article 31 Seguiment / comprovació
L'Ajuntament de Bunyola efectuarà el seguiment que correspongui i comprovarà l'adequat compliment de les finalitats per a les quals foren concedides les ajudes econòmiques contemplades en aquest reglament. D'aquest seguiment i comprovació se'n realitzarà el corresponent informe que serà incorporat a l'expedient de la persona o unitat de convivència destinatària de l'ajuda.
Article 32 Control financer i justificació de la despesa
La justificació de la despesa s'acreditarà per les factures dels pagaments i despeses realitzats, els quals hauran de complir els requisits reglamentàriament establerts o mitjançant altres documents, de valor probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa.
Sens perjudici del que es disposa al paràgraf anterior, i davant de determinades situacions extremes que hauran de quedar perfectament definides i motivades en el corresponent expedient, la persona perceptora de l'ajuda no se li requerirà la justificació de la despesa pels mitjans determinats amb caràcter general citat, sinó mitjançant qualsevol altre mitjà admissible en dret amb caràcter previ a la concessió, essent possible realitzar-la mitjançant l'informe corresponent de les unitats de treball social (UTS).
Als efectes de control de la concurrència de l'ajuda municipal amb subvencions atorgades per altres organismes per les mateixes situacions, activitats o circumstàncies, els documents originals acreditatius de la despesa s'hauran de validar mitjançant sistema d'estampillat que faci constar que aquesta despesa ha estat aplicada a la subvenció corresponent, indicant en el mateix l'import concedit, quan aquest no coincideixi amb el total del justificant.
Així mateix si les despeses fossin suportades per diferents entitats en règim de cofinançament haurà de fer-se constar el percentatge d'imputació corresponent a l'ajut municipal.
La justificació s'haurà d'efectuar en el termini màxim de 3 mesos següents a la data de concessió.
Si no existeix tal justificació dins del termini establert s'iniciaran els tràmits necessaris per tal que es reintegri la quantitat rebuda i, així mateix, la manca de justificació o la justificació incorrecta de l'ajuda rebuda pot ser motiu de denegació d'una altra ajuda posterior.
L'òrgan concedent de l'ajuda serà l'encarregat de comprovar l'efectiva justificació de la mateixa.
En els supòsits d'ajuts tramitats pels procediments d'urgència, i pel que fa a la justificació de la despesa i la correcta aplicació dels fons rebuts, s'estarà al disposat a l'article 26 del present reglament en regular el citat procediment.
Capítol 7 Denegació, revocació i incompatibilitat
Article 33 Procediment de denegació, modificació, suspensió, extinció i revocació
Aquests procediments podran iniciar-se d'ofici o a instància de part. Una vegada iniciats es notificarà al titular la incoació del mateix, les causes que el fonamenten i les possibles conseqüències econòmiques del mateix així com el termini per resoldre i notificar i les conseqüències del silenci administratiu. Tot això als efectes de que puguin formular-se per part de les persones interessades les al·legacions que estimin convenients.
1. Denegació
Podran ser denegades aquelles sol·licituds en les que, tot i complir amb els requisits establerts a l'article 6, apartat 4, i per al cas dels ajuts d'urgència social, els requisits establerts a l'article 15 del present reglament, pugui concórrer alguna de les següents circumstàncies:
2. Modificació: Quan variïn les circumstàncies que motivaren la sol·licitud però persisteixi la necessitat de l'ajut, es podrà modificar la finalitat de la prestació a proposta del propi interessat o d'ofici, previ informe tècnic de les unitats de treball social (UTS). En les modificacions d'ofici es donarà, en tot cas, audiència a la persona interessada.
Així mateix l'Ajuntament tindrà el dret de revisió de les quanties concedides sempre que es produeixi un canvi en la situació socioeconòmica dels beneficiaris de la prestació.
3. Suspensió cautelar de les prestacions
Prèvia a l'extinció o revocació de l'ajuda concedida, amb independència que s'hagi iniciat o no un procediment d'extinció o revocació, bé d'ofici o a instància de part es podrà procedir, a criteri i per decisió motivada de l'òrgan competent, a la suspensió cautelar del pagament de la prestació quan s'haguessin detectat en una unitat convivència indicis d'una situació que impliqui la pèrdua d'algun dels requisits exigits per el reconeixement o manteniment de la mateixa.
La suspensió de la prestació podrà ser motivada per la pèrdua temporal d'alguns dels requisits de la mateixa o per l'incompliment de les obligacions de la persona beneficiària recollides en aquest reglament. Serveixin com exemple els següents:
La suspensió es mantindrà mentre persisteixin les circumstàncies que haguessin donat lloc a la mateixa i per un període continuat màxim de tres mesos transcorregut el qual es procedirà a l'extinció o revocació del dret a la prestació.
4. Extinció
Procedirà l'extinció de les prestacions, mitjançant resolució d'Alcaldia i prèvia audiència a la persona interessada, per alguna de las següents causes:
S'haurà de resoldre sobre el manteniment, suspensió, revocació o extinció de la prestació en un termini màxim de tres mesos a comptar des de l'adopció de la suspensió cautelar.
L'extinció de l'ajuda donarà lloc a la tramitació, en el seu cas, del corresponent expedient de reintegrament de les quantitats indegudament percebudes per part de la persona beneficiària. En tot cas, i en funció de las circumstàncies econòmiques i personals concurrents, l'Ajuntament podrà establir formes de devolució fraccionada.
5. Revocació
Procedirà la revocació de les prestacions, mitjançant resolució d'Alcaldia i prèvia audiència a la persona interessada, per alguna de las següents causes:
La revocació de l'ajuda donarà lloc a la tramitació, en el seu cas, del corresponent expedient de reintegrament de les quantitats indegudament percebudes per part de la persona beneficiària i en els supòsits previstos en què sigui pertinent a la tramitació d'un expedient sancionador, si procedís. En tot cas, i en funció de las circumstàncies econòmiques i personals concurrents, l'Ajuntament podrà establir formes de devolució fraccionada.
L'acte de revocació, extinció, suspensió... anirà precedit per un tràmit d'audiència, per un termini de 10 dies, durant el qual la persona beneficiària podrà al·legar i presentar els documents i les justificacions que consideri pertinents.
Article 34 Desistiment i renúncia
La persona sol·licitant podrà desistir de la seva sol·licitud o renunciar al seu dret a la prestació reconeguda, mitjançant escrit dirigit a l'Ajuntament. En el cas d'ajuts incoats d'ofici o en supòsits d'incapacitat per a realitzar la renuncia per part del sol·licitant, aquesta podrà ser complimentada pels tècnics dels Serveis Socials Bàsics. L'Ajuntament dictarà resolució en la qual s'expressi la circumstància en que concorri amb indicació dels fet produïts i les normes aplicables.
Article 35 Infraccions i sancions
1. Constitueixen infraccions administratives les accions o omissions de les persones titulars de les prestacions econòmiques socials quan en elles intervingui dol, culpa o simple negligència.
2. Seran responsables de les infraccions les persones físiques a les quals siguin imputables les accions o omissions constitutives de les infraccions tipificades per aquest reglament i per la llei de 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
3. Les infraccions no poden ser objecte de sanció sense la instrucció prèvia del procediment oportú i podran ser lleus, greus i molt greus.
4. Són infraccions lleus de les persones beneficiàries de prestacions les següents:
a) No facilitar a l'entitat o a l'òrgan gestor de la prestació les dades que els requereixin.
b) No comparèixer en la data fixada davant de l'òrgan gestor de la prestació quan aquest els ho requereixi.
c) Mostrar falta de consideració i de respecte cap al personal de l'ens local, les altres persones usuàries o les visitants.
d) Incomplir els preceptes del reglament de règim intern l'incompliment dels quals no estigui tipificat com a falta greu o molt greu.
5. Són infraccions greus de les persones beneficiàries de prestacions les següents:
a) Reincidir en la comissió d'infraccions lleus.
b) Falsejar dades a l'Administració.
c) No comunicar a l'Administració els canvis o les alteracions de les circumstàncies o dels requisits que varen determinar la concessió de la prestació.
6. Són infraccions molt greus de les persones usuàries o beneficiàries de prestacions les següents:
a) Reincidir en la comissió d'infraccions greus.
b) Falsejar dades a l'Administració si la falsedat ha estat determinant per accedir a la prestació.
c) Incomplir els pactes del contracte assistencial.
d) No destinar la prestació a la finalitat per a la qual s'ha concedit.
7. Sancions
a) Les infraccions lleus es poden sancionar amb una amonestació o una multa per un import de fins a la meitat de l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM).
b) Les infraccions greus es poden sancionar amb la suspensió de la condició de persona usuària o beneficiària de la prestació, o amb el trasllat a un altre centre, per un període màxim de dotze mesos.
c) Les infraccions molt greus es poden sancionar amb l'extinció de la prestació o del servei o amb el trasllat definitiu.
8. En tot allò no previst en aquest reglament així com pel que fa al procediment sancionador, s'ha d'aplicar el títol IX de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
Article 36 Reintegrament de les prestacions
1. Les persones destinatàries, per iniciativa pròpia o per requeriment de l'entitat local, han de reintegrar les quanties rebudes per error o percebudes indegudament quan es produeixi alguna de les causes d'extinció o suspensió de la prestació, per modificació de la prestació o qualsevol altra causa admesa en dret, d'acord amb l'article 40 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i amb l'article 77 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. Les persones que continuen en situació de dret de prestació econòmica i que han de fer front a un reintegrament per causes d‘extinció i/o suspensió poden demanar el fraccionament del deute.
Article 37 Règim d'incompatibilitats.
1. Amb caràcter general, les ajudes previstes en el present reglament no són incompatibles amb qualsevol altre de les concedides per altres administracions, tenint, en tot cas, el caràcter de complementari d'aquestes, sense perjudici de l'establert als apartats segon, tercer i quart d'aquest article, i amb les següents excepcions:
a) Pel seu caràcter extraordinari, finalista i no periòdic serà incompatible la concessió d'ajudes econòmiques amb el gaudi gratuït de serveis que cobreixin les mateixes necessitats, resultant compatibles únicament quan presentin diferent naturalesa i atenguin aquesta finalitat. Igualment seran incompatibles amb les ajudes concedides per altres entitats, que siguin de la mateixa naturalesa, abast, quantia i/o finalitat.
b) No podran atorgar-se ajudes pel mateix concepte si aquestes han estat prèviament denegades per no reunir els requisits exigits per altres administracions o organismes públics. S'exceptua aquest requisit si l'ajuda concedida no solucionés la necessitat, podent, en aquest cas, complementar-se des de l'Ajuntament. Igual s'exceptuarà aquest requisit si les circumstàncies socials personals o de la unitat convivència haguessin variat des de la finalització del procés de sol·licitud.
c) Tampoc seran compatibles amb qualsevol tipus d'ingrés privat que li pogués correspondre al beneficiari o a un altre membre de la unitat de convivència familiar per a la mateixa finalitat, excepte, al igual que en supòsit anterior, casos excepcionals justificats mitjançant els informes tècnics pertinents que acreditin la greu situació socioeconòmica en quin cas podria ser complementari.
d) Tampoc es concediran ajuts destinats a l'amortització de deutes contrets amb aquesta o altres administracions públiques, ni per l'abonament de serveis prestats per aquestes o que podrien ser-ho, excepte que concorrin en el persona sol·licitant circumstàncies molt excepcionals que ho facin aconsellable i necessari.
e) Les ajudes no podran atorgar-se per la prestació d'atenció sanitària no inclosa en el catàleg de prestacions del Sistema Públic de Salut.
2. En particular, les prestacions socials de caràcter econòmic són incompatibles en el sentit següent:
a) De manera general, la renda social garantida és incompatible amb altres prestacions econòmiques que tengui reconegudes la persona beneficiària o a les quals pugui tenir dret per qualsevol dels sistemes de protecció públics o privats complementaris de la Seguretat Social, que siguin d'una quantia igual o superior a la renda social garantida.
b) De manera específica, la renda social garantida és incompatible amb la percepció o el dret de percebre l'ingrés mínim vital, les pensions contributives i no contributives, així com amb les prestacions del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), que siguin d'una quantia igual o superior a la renda social garantida.
3. Les prestacions de concurrència competitiva no són incompatibles, per la seva naturalesa, amb cap pensió ni prestació pública.
4. Les prestacions d'urgència social no són incompatibles, per la seva naturalesa, amb cap pensió ni prestació pública.
5. Als efectes del que estableix aquest reglament, s'entén per sistemes de protecció privats els propis del mutualisme no integrats en la Seguretat Social, l'assegurança privada, els fons de pensions, els fons inclosos en els sistemes de negociació col·lectiva o qualsevol altre sistema que tengui la finalitat de complementar les pensions de la modalitat contributiva de la Seguretat Social.
Article 38 Dret Supletori
Tot allò no previst en el present reglament es regularà pel que estableixi la legislació específica, estatal, autonòmica o local, que hi sigui d'aplicació i, en el seu defecte, per la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 39 Tractament de dades personals
1. Amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda a l'Ajuntament la part interessada dóna el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal, laboral, econòmic i familiar que són necessàries per a la tramitació del corresponent expedient.
2. Es garanteix la total confidencialitat en relació a les peticions efectuades en aquest àmbit a l'Ajuntament, així com de qualsevol de les seves dades personals i familiars facilitades, essent utilitzades les mateixes, estrictament, per a les finalitats per a les quals han estat facilitades i dins del marc establert per la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.
3. L'ens local facilitarà les dades de caràcter personal necessàries per a la gestió dels expedients a l'Administració tributària, a les entitats gestores de la Seguretat Social i a altres entitats públiques, a efectes fiscals i de control de les prestacions.
4. Les persones interessades han de donar en la sol·licitud el seu consentiment exprés perquè les administracions i organismes públics, en els termes prevists en la legislació reguladora de la protecció de dades de caràcter personal, comuniquin a la conselleria competent en matèria de serveis socials les dades d'aquest caràcter i, en concret, les relatives a la identificació personal, el padró, la situació laboral, el cobrament de pensions o prestacions públiques, si n'és el cas, la situació de discapacitat i la situació civil i de parentiu, pròpia i dels descendents menors d'edat.
5. Quan la situació econòmica patrimonial de les persones interessades s'hagi d'acreditar mitjançant certificats emesos per l'Administració tributària estatal, les persones interessades han d'autoritzar a la administració competent perquè sol·liciti directament aquests certificats.
6. Publicació de les ajudes: No es realitzarà cap tipus de publicació de la concessió de l'ajuda.
Article 40 Revisió d'actes
La revisió del dret a les prestacions correspon a l'Alcaldia i, prèvia comunicació a la part interessada, podrà efectuar-se d'ofici.
La revisió d'ofici s'efectuarà quan l'òrgan competent tingui coneixement de circumstàncies susceptibles de modificar el dret a les prestacions o de les condicions que determinen el seu reconeixement i fixació de la quantia.
En les resolucions administratives de reconeixement del dret a les prestacions es podran establir terminis en els quals es verificarà d'ofici si s'han produït canvis en les condicions existents en el moment de la concessió, amb la finalitat de procedir a la seva confirmació, revisió o declarar l'extinció o revocació del dret.
També podrà aquest Ajuntament, sense perjudici del que s'ha disposat al paràgraf, determinar les dates i el procediment per tal que siguin els propis beneficiaris de les ajudes contemplades en el present Reglament els qui acreditin que segueixen reunint els requisits exigits en el seu dia per al reconeixement de l'ajuda i, en especial, els d'ordre econòmic i familiar.
Qualsevol autoritat o empleat públic que en l'exercici de les seves funcions tingués coneixement d'alguna circumstància que originés la modificació, revocació o extinció de qualsevol de les prestacions previstes en aquest reglament, haurà de cursar la comunicació oportuna a l'Ajuntament.
Article 41 Recursos
En compliment del que disposa l'article 88.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació amb el que estableixen els articles 123 i 124 del mateix text legal, i l'article 8 de la llei 29/1998, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, contra l'acord de concessió, que es definitiu en via administrativa, es pot interposar, alternativament, recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes davant de l'òrgan que ha dictat la resolució o bé, directament recurs contenciós administratiu davant del Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptats des del dia següent al de la notificació o publicació de l'acte que posa fi a la via administrativa,si fos exprés. Si no ho fos, el termini serà de sis mesos i es comptarà, per a la persona sol·licitant i altres possibles interessades, a partir del dia següent a aquell en que, d'acord amb el que es disposa en el present reglament, es produeixi l'acte presumpte.
Així mateix les persones interessades poden exercitar, en el seu cas, qualsevol altre recurs que estimin procedent.
Disposicions addicionals
Primera: Als efectes prevists al present reglament el concepte rentes i ingressos contempla rendes del treball, de l'activitat econòmica, del capital, patrimonials, subsidis o qualsevol altres font d'ingressos o recursos patrimonials.
Disposició transitòria
Normativa aplicable a les ajudes en curs en el moment de l'entrada en vigor en present reglament.
Les sol·licituds d'ajudes que es trobin en tràmit en la data d'entrada en vigor del present reglament, els hi serà d'aplicació el que es disposa en el mateix, en tot allò que els sigui favorable.
Disposició derogatòria
Queden derogades totes les normes municipals en vigor que regulin les mateixes prestacions que són l'objecte d'aquest reglament, i tota la normativa d'igual o inferior rang, que s'oposin al contingut, formal o procediment del present reglament.
Disposició final
Aquest reglament, una vegada aprovat definitivament pel Ple de la Corporació, entrarà en vigor amb la publicació íntegra del seu text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorreguts els terminis establerts en l'article 70.2 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
(Signat electrònicament: 4 de juny de 2024
El batle-president Juan Antonio Riera Llabrés)