Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 407211
Resolució del director general de Personal Docent i Centres Concertats, per la qual s’ aprova la convocatòria per a centres concertats d’ educació especial pel desenvolupament de la funció de centres de referència i suport als centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públics per al curs 2024-2025
Fets
1. La Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (ONU, 2006) reconeix expressament el dret a l'educació inclusiva com a condició indispensable perquè tots els alumnes puguin accedir a una educació de qualitat, equitativa, universal i no discriminatòria.
2. La disposició addicional quarta de La Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació amb la redacció donada per la LOMLOE, estableix que el Govern, en col·laboració amb les Administracions educatives, desenvoluparà un pla perquè, en el termini de deu anys, d'acord amb l'article 24.2.e) de la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de Nacions Unides i en compliment del quart Objectiu de Desenvolupament Sostenible de l'Agenda 2030, els centres ordinaris comptin amb els recursos necessaris per a poder atendre en les millors condicions l'alumnat amb discapacitat. Les Administracions educatives continuaran prestant el suport necessari als centres d'educació especial perquè aquests, a més d'escolaritzar els alumnes i alumnes que requereixin una atenció molt especialitzada, exerceixin la funció de centres de referència i suport per als centres ordinaris.
3. La Llei orgànica 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes balears (LEIB), estableix en l'article 139.1 que l'educació inclusiva és un principi fonamental de la política educativa de l'Administració Autonòmica, amb l'objectiu de donar resposta a la diversitat educativa i social existent.
A més, el quart punt de l'article 142 disposa que l'administració educativa ha de donar el suport necessari als centres d'educació especial per tal que aquests, a més d'escolaritzar l'alumnat que requereix una atenció molt especialitzada, desenvolupin també una funció de centres de referència i suport per als centres ordinaris.
4. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, a l'article 25 del Capítol VI, estableix que els centres d'educació especial (CEE) s'han de constituir progressivament en centres d'assessorament, de serveis i de recursos especialitzats, que s'han de posar a disposició dels centres ordinaris per col·laborar en la progressiva normalització i inclusió dels alumnes en entorns educatius menys restrictius.
5. La modificació del Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació de concerts educatius a partir del curs 2023-2024 amb la inclusió de l'apartat 7 de l'article 21: “Els centres d'educació especial, a més d'escolaritzar alumnes, poden desenvolupar la funció de centres de referència i suport per als centres ordinaris, d'acord amb els criteris que s'estableixin a la corresponent resolució de convocatòria del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives amb l'informe previ de necessitats del Servei d'Atenció a la Diversitat a què es refereix l'article 22.3 d'aquest Decret. Per dur a terme aquesta funció, els centres han de rebre una dotació addicional de mestres especialistes en pedagogia terapèutica, audició i llenguatge i/o orientadors”.
6. En data 21 de juny de 2024, el Servei d'Inclusió per a la Comunitat Educativa i el Servei d'Atenció a la Diversitat de Centres Concertats emeten l'informe favorable sobre la necessitat per part dels centres concertats d'educació especial (CCEE) del desenvolupament de la funció de centres de referència i suport als centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públics.
7. D'acord amb el Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost (BOIB núm. 3, de 5 de gener) correspon a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats la gestió dels centres concertats.
Fonaments de dret
1. Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (ONU, 2006) (article 24).
2. Declaració de Salamanca i Marc d'acció per a les necessitats educatives especials, aprovada per la Conferència Mundial sobre Necessitats Educatives Especials: Accés i Qualitat, celebrada a Salamanca del 7 al 10 de juny de 1994 (UNESCO)
3. Declaració d'Incheon i Marc d'Acció (UNESCO 2015) per a la implementació de l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible Número 4.
4. L'article 28 de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, estableix que els menors amb diversitat funcional tenen dret a una escolaritat inclusiva i amb el suport necessari per potenciar-ne el màxim desenvolupament acadèmic, personal i social.
5. Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, (BOE núm. 340, de 30 de desembre), per la qual es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.
6. Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març).
7. Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig).
8. Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació de concerts educatius a partir del curs 2023-2024 (BOIB núm. 169, de 29 de desembre).
9. El Reial decret 2377/1985, de 18 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius (BOE núm.310, de 27 de desembre).
10. Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost (BOIB núm. 3, de 5 de gener).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Convocar el procediment dirigit als centres concertats d'educació especial de les Illes Balears per exercir la funció de centres de referència i suport en els centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públics, les bases de la qual consten en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el model de sol·licitud per participar a la convocatòria dirigida als centres concertats d'educació especial per al desenvolupament de la funció de centres de referència i suport als centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públics de les Illes Balears per al curs 2024-2025 (annex 2).
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, en data de la signatura electrònica (21 de juny de 2024)
El director general de Personal Docent i Centres Concertats Ismael Alonso Sánchez
ANNEX 1 Bases de la convocatòria
Primer Definició
Els centres d'educació especial amb funcions de referència i suport, a més de les funcions que tenen com a centres educatius, ofereixen assessorament i acompanyament als centres educatius ordinaris en la concreció de les actuacions més ajustades a les necessitats educatives de tot l'alumnat i de manera més específica dels que precisen alta intensitat de suport educatiu, per assegurar la seva presència, participació i aprenentatge amb garanties d'equitat i qualitat.
Segon Finalitat
La finalitat dels centres d'educació especial amb funcions de referència i suport és desenvolupar programes específics de suport a l'escolarització als centres ordinaris per a l'èxit de l'alumnat, en coordinació amb l'equip docent i els equips directius dels centres educatius sostinguts total o parcialment amb fons públics de les etapes d'educació infantil, primària, secundària, bàsica i TVA.
Els professionals que desenvolupen funcions de referència i suport han de participar en el dia a dia de la vida del centre ordinari, oferint assessorament i acompanyament a l'equip directiu, prestant suport dins l'aula a través de la docència compartida i acompanyant les famílies conjuntament amb l'equip docent del centre, a més de col·laborar amb altres serveis que actuïn dins el centre.
Davant una situació extraordinària de caràcter urgent que requereixi una intervenció immediata a un centre ordinari, el centre de referència i suport podrà realitzar un acompanyament, assessorament o modelatge de forma intensiva i amb un caràcter temporal.
Tercer Funcions
Les funcions del centre de referència i suport són:
1. Facilitar l'ampliació de coneixements i l'aprenentatge dels equips docents per a la millora de la resposta educativa en tot l'alumnat.
2. Promoure l'autonomia de l'alumnat i vetllar per la seva presència, participació i progrés en les activitats de l'entorn ordinari.
3. Assessorar i col·laborar en el disseny i l'elaboració del pla educatiu personalitzat per a l'alumnat amb alta intensitat de suport.
4. Posar en marxa determinades propostes educatives i el seu seguiment, mitjançant estratègies de modelatge i/o acompanyament a l'equip docent i no docent segons les necessitats i durant un període limitat de temps a l'entorn d'aula i de centre.
5. Assessorar a l'equip educatiu dels centres ordinaris i realitzar tasques de sensibilització, detecció de necessitats i barreres, orientació i suport a les famílies, etc.
6. Afavorir la presència i participació en les activitats complementàries i períodes lectius d'esplai, aportant informació i recursos per a la seva accessibilitat i dirigides a la participació plena de l'alumnat en aquest tipus d'activitats.
7. Col·laborar en les actuacions i programes específics relatius a la comunicació i el llenguatge, les habilitats socials i a l'ús de dispositius i tecnologia de suport: ajudes tècniques, equipament i mobiliari, Sistemes Alternatius i Augmentatius de la Comunicació (SAAC), maquinari i programari, bibliografia específica, etc.
8. Difondre i afavorir el préstec del material didàctic, bibliogràfic, ajudes tècniques, equipament i mobiliari, SAAC, maquinari, programari, tot informant i col·laborant amb els centres ordinaris en la seva correcta utilització.
9. Participar en la coordinació i cooperació amb altres serveis i institucions.
10. Promoure l'actualització del personal docent i no docent a partir de l'experiència i els programes especialitzats que es duen a terme en els centres concertats d'educació especial (CCEE) i participar en accions formatives coordinades.
11. Col·laborar amb la Conselleria d'Educació i Universitats, en la proposta d'activitats de formació i d'especialistes, en relació amb l'atenció a l'alumnat amb alta intensitat de suport i en qualsevol altra actuació que, en l'àmbit de les seves competències professionals, li sigui assignada per la Direcció General corresponent.
12. Facilitar l'atenció d'altres professionals especialistes en funció de les necessitats detectades al centre ordinari.
13. Participar en el procés d'orientació acadèmica i sociolaboral.
Quart Convocatòria
1. La Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats posa en marxa la convocatòria per possibilitar que els centres concertats d'educació especial (d'ara en endavant CCEE) puguin desenvolupar les seves funcions de referència i suport en els centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públics.
2. Poden participar en aquesta convocatòria tots els CCEE de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. La funció de centres de referència i suport es desenvoluparà mitjançant unitats de referència i suport que finançarà la Conselleria d'Educació i Universitats.
Cinquè Requisits
1. Els CCEE de la comunitat autònoma de les Illes Balears que hi vulguin participar han de presentar la sol·licitud corresponent, d'acord amb l'annex 2 d'aquesta convocatòria.
2. Els centres han de disposar de personal qualificat per desenvolupar les funcions assignades a les unitats de referència i suport i per atendre situacions extraordinàries de caràcter urgent .
3. Els centres hauran de presentar un programa amb l'estructura següent:
1. Principis que caracteritzen el centre referits a la intervenció educativa, l'orientació i l'avaluació. Trets d'identitat. Caràcter propi.
2. Objectius de la funció de referència i suport.
3. Estructura organitzativa.
4. Coordinació amb serveis i institucions.
Els centres seleccionats hauran d'incloure el programa com a annex al seu Projecte Educatiu de Centre (PEC).
Sisè Dotació de les unitats de referència i suport i finançament
1. La Conselleria d'Educació i Universitats determinarà la dotació i el nombre d'unitats en funció de la disponibilitat de personal qualificat destinat per part del CCEE per desenvolupar les funcions de referència i suport i del nombre de sol·licituds de centres ordinaris trameses a la Conselleria d'Educació i Universitats.
2. A cada unitat s'assignarà, com a mínim, la següent dotació:
A partir de la tercera unitat el nombre d'hores per coordinació serà de dues hores.
3. Les hores de coordinació es destinaran a determinar el tipus d'intervenció més adequat així com els professionals més adients per a dur-la a terme, tenint en compte la seva especialització i experiència. També es dedicaran a realitzar el seguiment i avaluació de les intervencions dutes a terme.
4. Es podrà ampliar la dotació de cada unitat en funció del nombre i les característiques de la intervenció que sigui objecte del servei. Per ajustar millor aquest augment es realitzarà en dotacions de suport en quarts de mòdul (6 hores).
5. La Conselleria d'Educació finançarà mitjançant nòmina delegada, el professorat contractat per dur a terme aquesta actuació i es gestionarà en els mateixos termes que la resta de personal docent. A més, abonarà per a cada unitat de referència i suport en concepte d'altres despeses i personal complementari, els següents mòduls econòmics anuals:
Altres despeses:
Personal complementari:
6. Tal i com estableix la normativa de concerts educatius, aquestes despeses s'hauran de justificar anualment davant la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats amb la informació que a aquest efecte es requereixi en els models de justificació que aprovi, mitjançant una resolució, la persona titular de la direcció general esmentada.
7. El personal docent contractat ha de complir amb la normativa de titulació corresponent i ha d'estar capacitat per la docència, d'acord amb la normativa reguladora de les llengües per a l'ensenyament de les Illes Balears. En el cas de no reunir tots els requisits acadèmics exigits per la normativa vigent, es podrà sol·licitar el finançament de la contractació, en caràcter temporal, provisional i extraordinari.
Setè Presentació de sol·licituds
1. Els centres interessats han de presentar la sol·licitud (annex 2) i el programa a través de la seu electrònica del GOIB.
2. El termini de presentació de les sol·licituds és de deu dies naturals comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Vuitè
Selecció dels centres
1. Per instruir el procediment derivat d'aquesta convocatòria s'ha de constituir una comissió de selecció integrada pels membres següents:
a) El cap de Servei d'Inclusió per a la Comunitat Educativa o persona en qui delegi.
b) La cap de Servei d'Atenció a la Diversitat de Centres Concertats o persona en qui delegi.
c) Un inspector o inspectora del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel Cap del Departament d'Inspecció Educativa.
d) Un tècnic del Departament de Centres Concertats.
e) Un tècnic del Servei d'Inclusió per a la Comunitat Educativa.
Un dels tècnics actuarà com a secretari.
2. Les funcions de la comissió de selecció són:
a) Revisar la documentació presentada.
b)Requerir als sol·licitants que completin la documentació o que rectifiquin les deficiències detectades en la documentació presentada.
c) Determinar el nombre d'unitats a concertar en funció de la disponibilitat de personal destinat per part del CCEE per desenvolupar les funcions de referència i suport i del nombre de sol·licituds de centres ordinaris trameses a la Conselleria d'Educació i Universitats.
Novè Resolució i reclamacions
1. Una vegada valorades les sol·licituds per la comissió de selecció es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats la llista provisional de centres admesos i exclosos i s'atorgarà un termini de 3 dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació de les llistes provisionals per formular al·legacions.
2. Una vegada valorades les al·legacions per la comissió de selecció es publicarà la resolució del director general de Personal Docent i Centres Concertats, amb la llista definitiva de centres admesos i exclosos, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Desè Motius d'exclusió
Són motius d'exclusió no complir els requisits establerts en l'apartat cinquè i/o presentar la sol·licitud fora de termini.
Onzè Comissió de seguiment i avaluació
1. Per tal de fer un seguiment del funcionament de les unitats de referència i suport es crearà una comissió de seguiment que es reunirà, al menys, trimestralment.
2. La comissió de seguiment estarà integrada pels membres següents:
a) El cap de Servei d'Inclusió per a la Comunitat Educativa o persona en qui delegui.
b) La cap de Servei d'Atenció a la Diversitat de centres Concertats o persona en qui delegi.
c) Un inspector o inspectora del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel Cap del Departament d'Inspecció Educativa.
d) Un tècnic del departament de Centres Concertats.
e) Un tècnic del Servei d'Inclusió per a la Comunitat Educativa.
f) La persona del CCEE que es designi com a coordinador del centre de referència i suport.
Un dels tècnics actuarà com a secretari.
3. La comissió durà a terme el seguiment i l'avaluació de les unitats de referència i suport.
4. En qualsevol cas, a petició d'alguna de les parts, es podrà reunir puntualment per tractar qualsevol qüestió urgent relacionada amb el desenvolupament de la funció de centres de referència i suport.
Dotzè Formalització del concert
Tal i com estableix el Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes que han de regir les convocatòria per a l'establiment i la renovació de concerts educatius a partir del curs 2023-2024, el concert de les unitats de referència i suport es formalitzarà en un document administratiu, en el qual s'han de fer constar els drets i les obligacions recíproques.
ANNEX 2 Model de sol·licitud
Sol·licitud de convocatòria per a CCEE pel desenvolupament de la funció de centre de referència i suport als centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públics
Destinació |
Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats |
Codi DIR3 |
A04013522 |
Centre educatiu sol·licitant
CIF |
Nom |
|
Adreça postal |
Codi postal |
|
Domicili |
||
Adreça electrònica |
||
Telèfon |
Pàgina web |
Representant
DNI o NIE |
Nom |
Llinatge 1 |
Llinatge 2 |
Càrrec |
Telèfon |
Adreça electrònica |
SOL·LICIT:
Participar a la convocatòria per a CCEE pel desenvolupament de la funció de centre de referència i suport als centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públics
Disponibilitat d'unitats de referència i suport: ____
[Localitat i data]
[Signatura]