Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA

Núm. 401664
Aprovació definitiva dels Estatuts reguladors del Consell Escolar Municipal de Santa Margalida

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat sobre l'aprovació dels Estatuts reguladors del Consell Escolar Municipal de Santa Margalida  s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés.

El text íntegre dels Estatuts es fa públic, per al seu general coneixement:

ESTATUTS REGULADORS DE L'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL DE SANTA MARGALIDA

Article 1. Naturalesa

1. El consell sectorial, sota la denominació de Consell Escolar Municipal de Santa Margalida, en endavant el Consell Escolar Municipal, es constitueix sota l'emparament del Decret 10/2003, de 14 de febrer, de regulació dels consells escolars insulars i dels consells escolars municipals de les Illes Balears.

2. El Consell Escolar Municipal és l'organisme de consulta i participació dels sectors afectats en la programació de l'ensenyament no universitari dins l'àmbit del municipi de Santa Margalida i, per tant, té l'objectiu d'assistir i assessorar les autoritats competents en matèria educativa. La seva funció principal és contribuir al desenvolupament i millora del sistema educatiu, promovent l'excel·lència, l'equitat i la innovació en l'educació.

3. Els acords o propostes sorgides del Ple Consell Escolar Municipal només tindran caràcter de recomanació i/o consultiu, en cap cas tindran caràcter decisori.

Article 2. Règim Jurídic.

El Consell Escolar Municipal es regirà per l'establert en els presents Estatuts; en quan a l'organització i el funcionament, pel Decret 10/2003, de regulació dels consells escolars insulars i els consells escolars municipals de les Illes Balears, pel Decret legislatiu 112/2001, de 7 de setembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de consells escolars de les Illes Balears; pel disposat en la Llei 40/2015, de 1 d'Octubre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques, en el Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals; i les demés disposicions legals que, amb caràcter supletori, li resultin d'aplicació.

Article 3. Competències.

1. El Consell Escolar Municipal, ha de ser informat i consultat sobre els assumptes següents:

  1. Convenis i acords de col·laboració amb l'administració educativa que afectin l'ensenyament dins l'àmbit del municipi.

  2. Serveis educatius complementaris i activitats extraescolars amb incidència en el funcionament dels centres educatius del municipi.

  3. Creació o modificació de centres docents del municipi.

  4. Programes i actuacions municipals relacionades amb la conservació, el manteniment, els usos extraescolars i la vigilància dels centres docents.

  5. Competències educatives que afectin l'ensenyament no universitaris en totes les etapes i modalitats que la legislació vigent atorga als municipis.

  6. Distribució equitativa dels alumnes amb necessitats educatives especials entre tots els centres  docents del municipi.

  7. Constitució i funcionament de patronats o d'instituts municipals d'educació.

  8. Edició i distribució de materials didàctics per a la promoció dels valors patrimonials i identitaris específicament relacionats amb el municipi.

  9. Qualsevol altre tema relacionat amb les necessitats educatives específiques del municipi.

  10. Promoció de la igualtat de gènere i la coeducació.

2. El Consell Escolar Municipal pot sol·licitar a l'administració educativa competent els assessoraments i les informacions relacionades amb les seves funcions que consideri necessaris.

3.El Consell Escolar Municipal elaborarà anualment una memòria sobre les actuacions realitzades al llarga del curs escolar i un informe sobre la situació educativa del seu àmbit de competència.

Article 4. Funcions

El Consell Escolar Municipal, d'acord amb el seu caràcter d'òrgan consultiu i representatiu de la comunitat educativa local, té les següents funcions:

  1. Elevar a l'Ajuntament propostes d'actuacions municipals en matèria educativa.

  2. Elaborar propostes i proposar criteris de prioritat en la programació municipal educativa.

  3. Elaborar propostes sobre la programació dels diferents ensenyaments del sistema educatiu en el municipi, especialment sobre la formació professional.

  4. Impulsar la participació en les diverses actuacions que es promoguin en l'àmbit educatiu del municipi.

  5. Elaborar propostes per a la planificació i la programació de les construccions, les ampliacions, les reparacions i el manteniment dels centres públics.

  6. Col·laborar amb els consells escolars i amb les associacions de famílies d'alumnes de cada centre educatiu.

  7. Establir relacions i contactes amb altres consells escolars municipals i, si escau, elevar propostes a la Conselleria d'Educació.

  8. Altres funcions que es puguin determinar.

Article 5. Composició

1. El Consell Escolar Municipal de Santa Margalida, d'acord amb el que disposa l'article 8 del Decret 10/2003, de regulació dels consells escolars insulars i els consells escolars municipals de les Illes Balears, estarà format per:

a) Un President.

b) Un Vicepresident.

c) Un vocal en representació de cada un dels grups municipals.

d) Un vocal en representació de cada un dels centres educatius del municipi.

e) Un vocal en representació del professorat de cada un dels centres educatius del municipi.

f) Un vocal en representació de les associacions de famílies de cada un dels centres educatius.

g) Tres vocals en representació dels alumnes dels centres (Un en representació de l'educació secundària, l'altra de batxillerat i l'altra de formació professional)

h) Dos vocals en representació del personal no docent dels centres.

i) Un vocal en representació de la Conselleria d'Educació.

j) Un Secretari, amb veu i sense vot.

El nombre de vocals en cap cas serà superior a 30 i el seu repartiment serà proporcional a la seva representativitat.

A més, es podran convocar en ocasions puntuals representants dels diferents serveis municipals amb incidència en els centres educatius del municipi, prioritàriament dels serveis educatius, els serveis socials, els serveis de manteniment i els serveis de seguretat, els quals tindran veu però no vot.

Article 6. Nomenament dels membres.  Sistema d'elecció, renovació i substitució de membres vocals

1.- L'elecció dels membres vocals s'ha de fer segons el procediment següent:

a)  Membres representants de l'Ajuntament: els vocals d'aquest sector s'han de designar per acord del Ple de l'Ajuntament.

b) Membres representants dels centres públics del municipi: S'han d'elegir entre els mateixos equips directius, per consens o per votació entre ells.

c) Membres representants dels mestres i professors: s'han d'elegir entre els que són representants en els consells escolars de centre, per consens o per votació entre ells.

d) Membres representants de les famílies: les associacions de famílies d'alumnes dels centres han de proposar els vocals per consens entre elles o per votació dels candidats que designin les mateixes associacions.

e) Membres representants dels alumnes: els vocals s'han d'elegir entre els que són representants en els consells escolars.

f) Membres representants del personal no docent dels centres: els vocals s'han d'elegir entre el mateix personal d'administració i serveis que és representant en els consells escolars dels centres públics d'educació primària i secundària del municipi per consens o per votació entre ells.

g) Membre representant de l'administració educativa.

Aquest vocal ha de ser proposat per la Conselleria d'Educació i Universitats.

2. El nomenament i el cessament dels vocals i dels seus suplents s'ha de fer per acord del Ple de l'Ajuntament, d'acord amb la proposta de titulars i suplents presentada pels grups corresponents.

3. Les renovacions dels membres del Consell Escolar s'han de fer d'acord amb el que disposen el Decret 10/2003, de regulació dels consells escolars municipals de les Illes Balears, i el Decret legislatiu 112/2001, de consells escolars de les Illes Balears. Els terminis de renovació del Consell Escolar Municipal es computen a partir de la data de la sessió constitutiva.

4.  Els consellers que ho són en representació dels col·lectius dels professors, de les famílies, del personal d'administració i serveis i dels alumnes, en perden la condició en el moment de cessar com a representants d'aquests col·lectius en els seus centres o associacions de procedència.

Si deixen de ser membres del consell escolar del centre o de l'associació de la qual formen part hauran de ser substituïts en el termini de dos mesos, a proposta del col·lectiu que representen.

Els consellers que ho són en representació del sector de l'Ajuntament poden ser revocats en qualsevol moment i substituïts a proposta dels titulars del sector que representen.

En el cas dels representants de l'Ajuntament la revocació i la substitució s'han de fer per acord de Ple. En el cas dels sectors de centres, s'ha de fer mitjançant proposta de revocació i substitució adreçada al batle, per escrit, per part de la Conselleria d'Educació i Cultura o per part del titular del centre privat del municipi. En aquests casos el nou membre ho és pel temps que resta per completar els quatre anys de mandat del Consell Escolar Municipal.

En el cas d'absència justificada o malaltia, els consellers titulars podran ser substituïts pels seus suplents, circumstància que s'ha de comunicar per escrit al president amb indicació dels noms del suplent i conseller substituït. 20.4. Vacants Si es produeix cap vacant, aquesta serà coberta a proposta del sector que representa el conseller, i el nou membre ho serà pel temps que resti per completar el mandat del Consell Escolar Municipal.

Article 7. Duració del mandat

1. D'acord amb el que disposa la disposició addicional segona del Decret 10/2003, el mandat dels consells escolars municipals té una durada de quatre anys.

2. Tots els membres del Consell Escolar Municipal exerceixen el seu càrrec per un període de quatre anys, sense perjudici dels canvis que escaiguin per motius de representativitat i amb la possibilitat de nova designació si tornen a ser proposats pel sector que representen.

Article 8. Òrgans del consell escolar municipal

El Consell Escolar Municipal està integrat pels òrgans següents: el Ple, la Comissió Permanent, les comissions de treball, la Presidència, la Vicepresidència, la Secretaria i els grups de col·laboració.

Article 9. El Ple. Composició

El Ple és l'òrgan superior de decisió del Consell Escolar Municipal i està integrat per tots els membres del Consell Escolar Municipal

Article 10. El Ple. Competències i funcions

 Són competències i funcions del Ple:

1. Les establertes en els articles 2 i 3 d'aquest Reglament en els àmbits dels conceptes generals d'assessorament, consulta, proposta i participació sobre qualsevol tema relacionat amb les necessitats educatives en l'àmbit del municipi de Santa Margalida.

2. La deliberació sobre les propostes de la Comissió Permanent i les de treball, l'emissió d'acords sobre aquestes i la seva difusió.

3. L'aprovació de la memòria anual d'actuacions i de l'informe sobre la situació educativa en el seu àmbit de competència elaborat pel mateix Consell Escolar Municipal.

4. La sol·licitud d'assistència a les reunions del Ple de persones de reconeguda vàlua o amb coneixements sobre una matèria, amb veu però sense vot, a proposta de la Comissió Permanent.

 

Article 11. El Ple. Reunions

1. El Ple s'ha de reunir en sessió ordinària dues vegades a l'any, si és possible una vegada en el primer trimestre del curs escolar i una altra en el darrer trimestre del curs escolar.

2. Amb caràcter extraordinari, es podrà reunir a proposta del president o a proposta, feta per escrit, d'una quarta part dels seus membres.

Article 12. El Ple. Convocatòries, acords i actes

1. Les sessions del Ple les ha de convocar el president almenys amb vuit dies hàbils d'antelació si són ordinàries i amb dos dies hàbils d'antelació si són extraordinàries. Juntament amb la convocatòria s'ha de trametre l'esborrany de l'acta de la sessió anterior i l'ordre del dia, que elaborarà el president tenint en compte les propostes de la Comissió Permanent i les d'iniciativa pròpia. La documentació dels temes a tractar estarà a disposició dels membres del Consell Escolar Municipal des del mateix dia de la convocatòria del Ple.

2. Els acords s'han d'adoptar per majoria simple de vots dels membres presents i, en cas d'empat, decidirà la votació el vot de qualitat del president. Cada membre té un vot que no és delegable.

3. De cada sessió, tant ordinària com extraordinària, se n'ha de redactar l'acta, que s'ha de transcriure en el llibre corresponent, segellat pel Consell Escolar Municipal i amb la signatura del president.

Article 13. La comissió permanent. Composició

1. La Comissió Permanent està formada i distribuïda de la següent forma:

  • Un representant de cada grup municipal de l'Ajuntament.
  • Un representant de cada un dels centres educatius públics del municipi.
  • Dos representants del professorat.
  • Dos representants de les famílies dels alumnes.
  • Un representant dels alumnes.
  • Un representant del personal d'administració i serveis dels centres docents.

2. La Comissió Permanent està presidida pel vicepresident del Consell Escolar Municipal o persona en qui delegui i farà les funcions de Secretari el vocal que es designi

3. La composició de la Comissió Permanent s'ha d'actualitzar en el primer ple de cada curs escolar.

4. Per a l'elecció dels membres d'aquesta comissió cada grup de consellers ha d'elegir els titulars i suplents per consens o per votació entre ells, i comunicar-ho al president del Consell.

Article 14. La comissió permanent. Funcions

Són funcions de la comissió permanent:

a) Activar el funcionament del Consell Escolar Municipal.

b) Dur a terme els acords del Ple del Consell Escolar que li corresponguin.

c) Proposar la creació de grups de treball i grups de col·laboració per a temes específics.

d) Adscriure els consellers als grups de treball.

e) Preparar i dirigir les activitats previstes, així com vehicular i coordinar la feina de les comissions de treball i els grups de col·laboració, si s'escau, i recollir-ne les propostes per tal de sotmetre-les a l'aprovació del Ple.

f) Publicar estudis, acords, informes i difondre l'activitat del Consell.

g) Realitzar la gestió administrativa derivada de les actuacions del Consell.

h) Preveure la confecció de la memòria anual d'activitats.

i) I les que siguin necessàries per al bon funcionament del Consell Escolar Municipal, mentre estiguin dins l'àmbit de les seves competències.

Article 15. La comissió permanent. Reunions

La Comissió Permanent s'ha de reunir com a mínim dues vegades a l'any i sempre que es consideri necessari.

 

Article 16. La comissió permanent. Convocatòries, acords i actes

1. El president de la Comissió ha de fer les convocatòries almenys amb quaranta-vuit hores d'antelació.

2. Els acords s'han d'adoptar per majoria simple dels vots dels membres presents i s'han de transmetre a tots els membres del Consell, perquè en tenguin coneixement.

3. De cada sessió, tant ordinària com extraordinària, se n'ha d'estendre una acta.

Article 17. Les comissions de treball. Composició i funcions

1. Les comissions de treball es crearan a proposta de la Comissió Permanent per a l'estudi, l'anàlisi i el seguiment dels temes concrets que els corresponguin segons la matèria. El seu objectiu és recollir informació i presentar els seus resultats en forma d'informe o proposta de dictamen, que se sotmetrà a decisió del Ple.

2. Les comissions de treball han d'estar constituïdes per membres representants dels diferents sectors i la seva composició ha de ser acordada pel Ple a proposta de la Comissió Permanent. Cada comissió ha de designar un president o portaveu entre els membres que la componen.

3. La composició i el contingut de les comissions de treball s'han d'actualitzar en el primer ple de cada curs.

Article 18. Els grups de col·laboració. Composició i funcions

1. Els grups de col·laboració han d'estar formats per experts o personal tècnic sensibilitzat a col·laborar en els diferents temes que es treballin en el Consell Escolar Municipal.

2. Els grups de col·laboració són flexibles i oberts, i la seva implicació en el Consell finalitza quan acaba el treball encomanat.

3. Les persones que formin part dels grups de col·laboració poden oferir dades, estudis, experiències, etc. dels temes encomanats, així com informar o assessorar els grups de treball sobre temes específics.

4. Els grups de col·laboració s'han de crear a proposta de la Comissió Permanent i es poden adscriure a una comissió de treball.

Article 19. Presidència del consell escolar municipal

1. El president del Consell Escolar Municipal és el batle de Santa Margalida o la persona en qui delegui.

2. Corresponen al president les funcions següents:

a) Presidir i representar el Consell.

b) Fer executar els acords del Consell.

c) Convocar el Ple i elaborar-ne l'ordre del dia.

d) Donar possessió del càrrec als nous consellers.

e) Resoldre allò que correspongui en assumptes de la competència del Consell Escolar Municipal no atribuïts ni al Ple ni a la Comissió Permanent, o que li siguin comunicats per aquests òrgans.

Article 20. Vicepresidència del consell escolar municipal

1. El vicepresident és designat per acord del Ple de l'Ajuntament entre els membres del Consell Escolar Municipal.

2. El vicepresident, que ho és del Ple, substitueix el president en cas d'absència o malaltia d'aquest. També presideix la Comissió Permanent.

3. El president del Consell Escolar Municipal pot delegar determinades funcions en el vicepresident. Si n'és el cas, n'ha d'informar el Ple.

Article 21. Secretaria del consell escolar municipal

1. El secretari del Ple del Consell Escolar Municipal és el de l'Ajuntament o el funcionari en qui delegui, amb veu però sense vot.

2. Les funcions del secretari són:

a) Assistir a les sessions del Ple i de la Comissió Permanent i estendre'n les actes.

b) Informar legalment sobre els assumptes que se li consultin que siguin de l'àmbit de la seva competència.

c) Tramitar les convocatòries del Ple i de la Comissió Permanent, acompanyades de l'ordre del dia i de la documentació necessària.

Article 22. Reglament de règim intern

1. Per tal de desenvolupar aquests Estatuts d'organització i funcionament, el Ple del Consell Escolar Municipal pot aprovar un reglament de règim intern.

2. Entre d'altres que consideri oportunes, i sempre que no contradiguin aquest reglament, el reglament de règim intern pot desenvolupar les qüestions següents:

  • El funcionament intern dels diferents òrgans i el règim de reunions.
  • El règim de convocatòria de les sessions.
  • El sistema de publicació dels acords i la difusió dels treballs del Consell Escolar Municipal.

Article 23. Drets de les persones que componen el Consell Escolar.

Les persones que componen el Consell Escolar, en l'exercici de les seves funcions tenen dret a:

a) Assistir a les sessions del Ple i de les comissions.

b) Estar adscrits a una comissió específica d'acord amb les seves preferències.

c) Intervenir-hi amb veu i vot, i exposar el seu criteri, en les sessions del Ple o comissions a les quals pertanyin.

d) Ser elector i elegible a cadascun dels òrgans col·legiats del Consell.

e) Elevar a la Presidència dels òrgans a què pertanyin la proposta d'incorporació de punts a l'ordre del dia.

f) Presentar propostes, esmenes, mocions i suggeriments per a l'adopció d'acords o per al seu estudi per part de les comissions o del Ple.

g) Emetre vots particulars.

h) Tenir accés, a traves de la Secretaria, a la informació de què disposi el Consell Escolar Municipal necessària per a l'exercici de les seves funcions.

i) Percebre indemnitzacions per despeses de desplaçament, estada i assistència com a persona en representació del Consell a actes fora del municipi d'acord amb les disposicions reglamentàries de l'Ajuntament de Santa Margalida.

j) Ostentar la representació del Consell, en els actes en què hagin estat expressament comissionats per la Presidència.

m) Fer ús de la paraula en les comissions a les quals no pertanyin, amb l'autorització prèvia de la Presidència de la comissió.

n) Ser substituïts, excepcionalment, per la seva persona suplent, per motius justificats i d'acord amb la legislació de procediment administratiu, en les sessions plenàries.

o) Qualsevol altra que els sigui legalment reconeguda.

Article 24. Deures de les persones que componen el Consell Escolar.

Les persones que componen el Consell Escolar tenen el deure de:

a) Assistir a les sessions a què siguin convocats o excusar l'absència, amb la major antelació possible, quan no puguin assistir-hi, i informar a la vegada a la seva persona suplent.

b) Participar en la realització d'estudis i en l'emissió d'informes i propostes.

c) Guardar secret sobre les matèries i actuacions que expressament siguin declarades reservades.

d) Qualsevol altre que sigui establert pel Ple o per la Comissió Permanent.

e) Consultar les persones que componen el sector al qual representen sobre els temes a debatre i mantenir-les informades.

Article 25. Incompliment de funcions

La Presidència del Consell Escolar Municipal, per iniciativa de la Comissió Permanent, ha de posar en coneixement dels organismes o de les entitats proponents els noms de les persones que componen el Consell Escolar que incomplesquin reiteradament i injustificadament els seus deures. Si, complert aquest tràmit, la situació persisteix, la Presidència del Consell, també per iniciativa de la Comissió Permanent, és qui decideix si hi procedeix el cessament.

Article 26. Vigència del reglament

1. Aquests Estatuts d'organització i funcionament del Consell Escolar Municipal entraran en vigor a partir de l'endemà de la publicació de l'acord d'aprovació definitiva i del seu text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i un cop hagi transcorregut el termini previst en l'article 65.2 de la Llei 7/85, reguladora de les bases del règim local.

2. Aquest reglament pot ser reformat o modificat pel Ple de l'Ajuntament de Santa Margalida amb els mateixos tràmits prevists per aprovar-lo. El Consell Escolar Municipal pot presentar propostes de modificació o reforma per acord de la majoria absoluta dels seus membres.

Article 27. Prelació de fonts

Per a tot el que no s'ha previst en aquest Reglament, i sempre que no el contradigui, hi serà d'aplicació la normativa supletòria següent:

a) El Decret legislatiu 112/2001, de 7 de desembre, pel qual s'aprova la Llei de consells escolars de les Illes Balears.

b) El Decret 10/2003, de 14 de febrer, de regulació dels consells escolars insulars i dels consells municipals de les Illes Balears.

c) Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.»

Contra el present Acord, s'interposarà recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Santa Margalida, a data de la signatura electrònica (14 de juny de 2024)

El batle (Joan Monjo Estelrich)