Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 406291
Resolució de la presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte LUP-Centre de preparació per ala reutilització de roba c/ Arquebisbe Aspàreg 5c (TM Palma)(Exp. 11a-2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 2 de maig de 2024, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte LUP-Centre de preparació per ala reutilització de roba c/ Arquebisbe Aspàreg 5c (TM Palma), en els termes següents: 

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària els projectes següents: «a) Els projectes en què així ho exigeixi la normativa bàsica estatal sobre avaluació ambiental, (...)»

El Reial decret 445/2023, de 13 de juny, pel qual es modifica els annexos I, II i III de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, va incloure com a projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental simplificada:

«Anexo II. Proyectos sometidos a la evaluación ambiental simplificada

Grupo 9. Otros proyectos

b) Instalaciones de eliminación o valorización de residuos no incluidas en el anexo I, excepto la eliminación o valorización de residuos propios no peligrosos en el lugar de producción.

2. Descripció i ubicació del projecte

LUP ILLES BALEARS SL (LUP d'ara endavant) és una empresa dedicada des de gener de 2023 a la reutilització de roba multimarca per a la seva comercialització, seleccionant-la i classificant-la prèviament. El règim de treball del centre de preparació per a la reutilització de residu tèxtil serà de 6 hores diàries de dilluns a divendres de 9.00 ha 15.00 hores, per la qual cosa la nova activitat no implicarà modificacions en el temps de funcionament de la instal·lació. Des de març de 2023 LUP compta amb un local de 160 m2 on comercialitza roba reutilitzada al carrer Arquebisbe Aspàreg 5c de Palma. LUP es troba inscrit al catàleg de productores i gestores de residus de les Illes Balears com a Petit productor de residus no perillosos amb el NIMA 0700026535.

D'acord amb el document ambiental, es tracta d'una tenda, que actualment disposa d'un espai de comercialització (102,8 m2) i un espai de magatzem (36,55 m2), disposarà d'un espai específic per a aquesta activitat de preparació per a la reutilització de (36 m2), mantindrà un espai de magatzem (36,55 m2) i un espai de comercialització de 56,65 m2. La roba serà lliurada pel ciutadà o ciutadana a l'àrea comercial del local a canvi d'un preu que és correspon al pes de la bossa de roba. Cada peça de roba es revisarà de forma manual, i si es considera reutilitzable a a les taules de classificació situades a la Sala de selecció aquesta es classifica en categories d'ús posterior; per temporada (hivern i estiu), per gènere (home, dona, nena) i qualitats. Les peces reutilitzables seran emmagatzemades i degudament classificades, amb l'etiqueta de codi de barres amb el seu preu. Aquelles peces no comercialitzables, es rebutjaran, i es derivaran a un gestor autoritzat. Es preveu una classificació anual de 3 tn / 12.000 peces, de les quals es preveuen reutilitzar 9.000 / 2,25 tn, mentre que es descartarien 0,75 tn/any.

En el DAIAS s'indica que la font d'energia utilitzada en aquesta activitat serà l'energia elèctrica de la xarxa, amb una potència total instal·lada és de 5.750 W, amb un consum mitjà de 500 kw/h. L'activitat estarà connectada a la xarxa de distribució d'aigua del local existent, per a ús sanitari al bany del local, i al clavegueram municipal. 

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

  • Ajuntament de Palma
    • Departament d'Ecologia, Agricultura i Benestar Animal
  • DG d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia
    • Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera 
  • DG d'Emergències i Interior de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques
    • Direcció d'Emergències i Interior
  • Direcció general de Salut Pública de la Conselleria de Salut
    • Servei de Salut Ambiental 
  • Consell Insular de Mallorca
    • Direcció Insular d'Urbanisme i Planejament Municipal del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures.
  • Associacions:
    • Grup Ornitològic de Balears (GOB)
    • Amics de la Terra
    • Federació d'Associacions de veïns de Palma

A continuació es relacionen i resumeixen els aspectes més importants dels informes rebuts a les consultes fetes sobre el projecte:

Ajuntament de Palma

  • El Departament d'Ecologia, Agricultura i Benestar Animal, en data 25 d'abril de 2024, va informar (RE SAA 276/2024):

«Des de l'Ajuntament de Palma, independentment que puguin aportar altres administracions competents i/o implicades i atenent al que s'esmenta en els articles 45 a 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es considera que, el projecte esmentat més amunt, està exempt d'estar sotmès al tràmit d'avaluació d'impacte ambient simplificada ni tampoc al tràmit d'avaluació ambiental ordinària. 

Les raons per les quals es considera que no ha de passar aquest tràmit són les següents:

  • El projecte no està inclòs ni en l'annex I, ni en l‘annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.
  • El projecte no està afectat pel que s‘esmenta en l'article 7.2c) de la mateixa Llei 21/2013, ja que no és un projecte que originalment tingués l'obligació de passar el tràmit d'avaluació d'impacte ambiental.
  • El projecte no està inclòs ni en l'annex I, i no arriba als umbrals marcats per aquest tipus de projecte, en l'annex II del Decret  Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Test refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears.

Conclusions

Es considera que el projecte LUP—Centre de preparació per a la reutilització´ó de roba del terme  municipal de Palma no ha d'estar sotmès al tràmit d'avaluació ambiental simplificada, ni tampoc al tràmit d'avaluació ambiental ordinària.»

Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia

  • El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, el 18 d'abril de 2024, va informar (R/S 61/24-CA):

«Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, no es preveu que pugui tenir efectes significatius, sempre que es compleixi el següent condicionant (Les referències a articles son de la Llei 10/2019 de canvi climàtic):

1. Com a mesura addicional per reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle es proposa valorar d'incloure:

  • Contractació de subministrament elèctric d'energia certificada d'origen 100% renovable.

2. Com a mesures per a reduir la vulnerabilitat davant dels efectes del canvi climàtic es proposa valorar d'incloure:

  • Aïllament a les edificacions. 
  • Reutilització d'aigües grises»

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a. Característiques del projecte: es tracta d'un centre que es dedicada a la reutilització de roba per a la seva comercialització, seleccionant-la i classificant-la prèviament. D'acord amb el document ambiental, es tracta d'una tenda que actualment disposa d'un espai de comercialització (102,8 m2) i un espai de magatzem (36,55 m2), i que comptarà amb un espai específic per a la preselecció i  reparació, i per a la venta posterior de la roba seleccionada com a reutilitzable. Es preveu una classificació anual de 3 tn / 12.000 peces, de les quals es preveuen reutilitzar 9.000 / 2,25 tn, mentre que es descartarien 0,75 tn/any. L'entitat es troba inscrit al catàleg de productores i gestores de residus de les Illes Balears com a Petit productor de residus no perillosos amb el NIMA 0700026535.

D'acord amb el document ambiental, es tracta d'una tenda que actualment disposa d'un espai de comercialització (102,8 m2) i un espai de magatzem (36,55 m2). comptarà amb un espai específic per a aquesta activitat de preparació per a la reutilització de (36 m2), mantindrà un espai de magatzem (36,55 m2) i un espai de comercialització de 56,65 m2. La roba serà lliurada pel ciutadà o ciutadana a l'àrea comercial del local a canvi d'un preu que és correspon al pes de la bossa de roba. Cada peça de roba es revisarà de forma manual, i si es considera reutilitzable a a les taules de classificació situades a la Sala de selecció aquesta es classifica en categories d'ús posterior; per temporada (hivern i estiu), per gènere (home, dona, nena) i qualitats. Les peces reutilitzables seran emmagatzemades i degudament classificades, amb l'etiqueta de codi de barres amb el seu preu. Aquelles peces no comercialitzables, es rebutjaran, i es derivaran a un gestor autoritzat. Es preveu una classificació anual de 3 tn / 12.000 peces, de les quals es preveuen reutilitzar 9.000 / 2,25 tn, mentre que es descartarien 0,75 tn/any.

b. Ubicació del projecte: local comercial al baixos de l'edifici plurifamiliar situat al carrer Arquebisbe Aspàreg 5c de Palma.   Segons el Pla Territorial Insular de Mallorca (d'ara endavant PTIMa), el comerç es situa a sòl urbà RE_IP_C5a, i, d'acord amb el PGOU de palma, es tracta de sòl qualificat urbà plurifamiliar amb alineació de façana i comercial C5a, àrees destinades a vendes o a comerços a la unitat paisatgística 4 «Bahia de Palma i Pla de Sant Jordi». Es tracta dels baixos comercials d'un edifici plurifamiliar. La font d'energia utilitzada en aquesta activitat serà l'energia elèctrica de la xarxa, i  estarà connectada a la xarxa de distribució d'aigua del local existent, per a ús sanitari al bany del local, i al clavegueram municipal. 

D'acord amb l'IDEIB, no afecta cap dels espais de rellevància ambiental definits en la Llei 5/2005, de 26 de maig LECO (ENP i XN2000) ni la LEN (Llei 1/91, de 30 de gener). No es localitza cap espai Xarxa Natura 2000 a l'emplaçament del projecte o el seu entorn. La parcel·la no queda afectada per APT. Respecte a les aigües superficials, no està situat a àrees amb risc potencial significatius d'inundació ARPSI. Quant a la protecció de les aigües subterrànies, el projecte es desenvolupa sobre la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1814M2 «Sant Jordis» la qual, segons els PHIB 2023 i els objectius de la DMA, és un aqüífer superficial en mal estat qualitatiu i bon estat quantitatiu i amb risc de contaminació per clorurs, nitrats i sulfurs. Segons el Bioatles (quadrícules 1x1, codi 2850), l'àmbit del projecte no es troba dins l'àrea de distribució de cap espècie amenaçada, però si de dotze espècies catalogades (Falzia Apus apus, sibel·lí Burhinus oedicnemus, xoriguer Falco tinnunculus, xàtxero Motacilla alba, mussol banyut Asio otus, serp de garriga Macroprotodon mauritanicus, serp blanca Zamenis scalaris, eriçò Atelerix algiru, dragó Tarentola mauritanica, ratapinyada de coa llarga Tadarida teniotis, ratapinyada comuna Pipistrellus pipistrellus, pi de Cecilia Pinus halepensis var. ceciliae). D'acord amb el document ambiental, a l'àmbit d'actuació no existeix cap element d'interès cultural catalogat que es pugui veure afectat.

c. Característiques del potencial impacte: no es preveuen impacte a la fase d'execució perquè  l'edifici i instal·lacions ja existeixen al local comercial de l'edifici plurifamiliar. 

En la fase d'execució no es consideren com a impactes negatius l'increment de les necessitats de recursos naturals (aigua i energia)  perquè l'anterior activitat ja disposava dels mateixos serveis. Com a impactes positius, permetrà l'allargament de la vida útil de la roba, i, per tant, una reducció en la petjada de carboni per la reducció de generació de nous productes i la gestió adequada de la part descartada com a residu per un gestor autoritzat

En la fase de desmantellament, no es preveu l'enderroc de l'edifici, per la qual cosa els impactes serien la generació de residus del contingut moble de l'activitat. 

Conclusions de l'Informe d'impacte ambientalNo subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «LUP-Centre de preparació per a la reutilització de roba (TM Palma)», sempre que es compleixin les condicions previstes al document ambiental redactat per la Sra. Marion Hassler i el Sr. José Manuel Gómez Gonzàlez, representant legal i coordinador del projecte respectivament, en data gener de 2024.

Primer.

Es recomana:

1. La contractació de subministrament elèctric d'energia certificada d'origen 100% renovable.

2. L'aïllament del comerç i la reutilització d'aigües grises.

3. La instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors, o que l'obertura i tancament es faci mitjançant sensors de presència, doble polsador o polsador amb interrupció de la descàrrega a les cisternes dels vàters o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua a les zones dels banys.

Es recorda:

1. Que l'actual informe respecte al tràmit de avaluació d'impacte ambiental simplificat es refereix al model de negoci que es descriu al document ambiental.       

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta  resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 21 de juny de 2024)

La directora general d'Harmonització Urbanística  i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá