Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 404736
Resolució del president de l'Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL) per la qual s’aprova la convocatòria per concedir subvencions públiques per a programes, projectes i actuacions específiques en matèria de salut laboral, corresponent als exercicis pressupostaris dels anys 2024 i 2025
L'article 40.2 de la Constitució espanyola encomana als poders públics, com un dels principis rectors de la política social i econòmica, vetlar per la seguretat i la higiene en el treball. En consonància amb aquest manament constitucional, l'article 14.1 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals (BOE núm. 269, de 10 de novembre), disposa que tots els treballadors tenen dret a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball.
La Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018, modificada en aquest punt per la disposició final cinquena de la Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2019, creà l'IBASSAL.
La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia exerceix les funcions relatives a la promoció de la seguretat i salut en el treball (vigilància de la salut, seguretat i higiene dels treballadors, com també la prevenció i la investigació dels riscos laborals, formació etc.) mitjançant l'organisme autònom que té adscrit ─Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL)─ segons preveu el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB ext. núm. 94, de dia 10), pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat per les disposicions següents: Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB ext. núm. 102, de 20 de juliol); Decret 17/2023, de 23 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm. 117, de 24 d'agost), i Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB ext. núm. 003, de 5 de gener).
L'article 8 de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball de les Illes Balears, determina que la Presidència de l'IBASSAL és l'òrgan superior de direcció unipersonal, i exerceix la representació legal i ordinària de l'Institut i les funcions que aquesta llei li encomana. Pel que fa a la competència per concedir ajuts i subvencions, i autoritzar despeses, contreure obligacions i proposar pagaments, d'acord amb la normativa autonòmica vigent en matèria de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, l'article 9, lletres h) i i), de la Llei 7/2018, amb relació a l'article 9.1, lletres h) i i), dels Estatuts de l'IBASSAL, aprovats mitjançant el Decret 31/2019, de 3 de maig (BOIB núm. 61, de dia 4), atribueixen al dit òrgan la competència per convocar i concedir ajuts i subvencions, de conformitat amb la normativa reguladora corresponent.
El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), determina el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. L'article 15 del Text refós estableix el contingut mínim de la convocatòria de subvencions, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L'article 1.2.1 d'aquesta Ordre disposa que un dels objectius de les subvencions és l'execució de projectes i programes d'investigació i actuació en matèria de salut laboral.
D'acord amb l'article 14.2 del Text refós de la Llei de subvencions, el procediment per concedir les subvencions s'ha d'iniciar sempre d'ofici mitjançant una convocatòria, si la selecció de les possibles persones beneficiàries s'ha de fer en règim de concurrència. L'article 15 del mateix Text refós estableix, per una banda, el contingut mínim de la convocatòria de subvencions i, per l'altra, determina la necessitat de comunicar el text de la convocatòria en la Base de dades nacional de subvencions (BDNS), així com la publicació en el BOIB.
D'altra banda, i pel que fa als ajuts d'Estat, cal dir que les ajudes establertes en aquesta convocatòria no constitueixen una ajuda d'Estat en els termes que determinen els articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, atès que el fet de concedir-les no falseja ni amenaça de falsejar la competència, per afavorir determinades empreses o produccions, ja que l'objecte de l'activitat subvencionada no consisteix a oferir béns o serveis al mercat i, per tant, no es pot considerar una activitat econòmica, d'acord amb l'aclariment del concepte d'ajuda d'Estat de la Comunicació de la Comissió (2016/C 262/01).
Aquesta subvenció està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026 (objectiu II, línia II.3.1, «Ajuts per potenciar la cultura de la seguretat i la salut laboral en el treball, inclòs l'aspecte de salut mental»), aprovat mitjançant l'acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de dia 20).
Aquesta convocatòria ha estat fiscalitzada de conformitat en data 6 de juny de 2024.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per concedir subvencions públiques per a programes, projectes i actuacions específiques en matèria de salut laboral, corresponent als exercicis pressupostaris dels anys 2024 i 2025 (annex 1), així com també els annexos del 2 al 13.
2. Ordenar comunicar a la Base de dades nacional de subvencions i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears aquesta Resolució, la qual comença a produir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que l'ha dictada en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver estat publicada, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver estat publicada, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (21 de juny de 2024)
El president de l'IBASSAL Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX 1 Convocatòria
1. Objecte
L'objecte de la convocatòria és la concessió de subvencions per dur a terme els programes, els projectes i les actuacions específiques en matèria de salut laboral que s'indiquen a continuació, en relació amb la sensibilització i promoció de la prevenció de riscos laborals:
1. Foment del lideratge empresarial en la cultura preventiva.
2. Promoció de la innovació, la tecnologia i les pràctiques que siguin innovadores en prevenció de riscos laborals.
3. Salut laboral en els efectes derivats del desenvolupament tecnològic, la desconnexió digital, el canvi climàtic, l'evolució demogràfica i la transició ecològica en les condicions de seguretat i salut de la població treballadora.
4. Identificació i detecció de factors de riscos psicosocials associats a l'edat.
5. Impuls de pràctiques psicosocials eficaces per prevenir els riscos.
6. Promoció de la protecció davant condicions ambientals adverses.
7. Promoció i sensibilització sobre la importància de la gestió i la integració de l'activitat preventiva en la gestió i l'actuació de les empreses.
8. Foment de la seguretat i la salut laboral en les petites i mitjanes empreses.
9. Foment i sensibilització en la implantació de sistemes de gestió de prevenció de riscos laborals basats en el model d'empresa saludable.
10. Foment, sensibilització i informació sobre el model d'empresa segura, saludable i sostenible.
11. Promoció i foment de la salut mental en el treball.
12. Estudi de la salut mental en els diferents sectors econòmics de les Illes Balears.
13. Actuacions de sensibilització sobre les addiccions, amb caràcter general, en l'àmbit laboral. Protecció de les persones treballadores.
14. Integració de la perspectiva de gènere en la gestió de la salut laboral.
15. Factors de riscos específics associats al gènere.
16. Estudi dels trastorns musculoesquelètics i l'adaptació dels llocs de treball.
17. Promoció de bones pràctiques en la seguretat viària laboral (in itinere i in missio).
18. Foment, sensibilització i informació de bones pràctiques en el sector de l'agricultura.
Les entitats beneficiàries poden presentar, únicament, un projecte, sense perjudici que aquest pugui abastar l'àmbit que l'entitat proposant consideri escaient, en el marc d'aquesta convocatòria i de la seva implantació territorial.
2. Normativa reguladora
Les subvencions convocades per mitjà d'aquesta Resolució es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el Text refós de la Llei de subvencions; la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball de les Illes Balears, i l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, en matèria de treball i formació (BOIB núm. 73 de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol).
3. Despeses subvencionables
3.1. Les despeses han d'estar vinculades directament i fefaentment als projectes, tenint en compte l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, segons el qual la despesa elegible ha de ser real i econòmica, i respondre de manera indubtable a la naturalesa de l'activitat subvencionada.
3.2. En els projectes i programes d'investigació i actuació en matèria de salut laboral, s'ha de finançar l'import total de les despeses efectuades pels conceptes següents:
a) Despeses de personal, tant si dur a terme el projecte, el programa o l'acció implica contractar persones treballadores per compte d'altri, com si es tracta de personal propi de l'entitat executora. En ambdós casos, en la proporció de temps que hi hagi dedicat el personal tècnic superior en matèria de prevenció de riscos laborals, única despesa que s'entén elegible en aquest punt, i s'hagi acreditat, conforme a la convocatòria.
b) Despeses directes de l'activitat: material fungible, despeses de viatge i publicitat. Sobre aquest darrer concepte, únicament es pot imputar un màxim del 5 % del cost total de l'acció subvencionable. En el cas de l'elaboració de manuals, guies i estudis de prevenció de riscos laborals, també són despeses subvencionables els costs d'impressió, distribució i publicitat.
Les dietes, si s'escau, es poden imputar al projecte sempre que hi tenguin relació directa, sense superar en cap cas la quantia màxima que preveu l'article 9 del Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears, de conformitat amb la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 8 de gener de 2024, per la qual s'actualitzen les quanties de les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024 (BOIB núm. 6, de dia 11), en funció del tipus de desplaçament i amb independència de l'horari del desplaçament.
La indemnització per la utilització de vehicle ha de ser, com a màxim, la que s'estableix per quilòmetre recorregut en l'annex 5 del Decret 16/2016, de conformitat amb la resolució que actualitza les quanties en els termes indicats,
segons que es tracti de vehicles automòbils o de motocicletes. No s'ha de rebre cap indemnització per la part del recorregut que excedeixi el nombre de quilòmetres corresponents a l'itinerari més adequat per a la realització del servei.
Per tenir dret a les dietes previstes en aquest punt, és necessari fer un mínim de quatre visites durant el dia de meritació de la dieta. En cas contrari, només s'ha de tenir en consideració la despesa de locomoció.
c) Despeses indirectes de l'activitat: coordinació i administració del projecte executat; seguretat, neteja, lloguer de locals; manteniment d'equips; despeses de telèfon, aigua, electricitat i similars. L'import total de les despeses indirectes no pot superar el 20 % del total de l'acció subvencionable. Se n'han d'indicar detalladament els criteris d'imputació.
3.3. En l'elaboració de manuals, guies, estudis i desenvolupament de projectes en prevenció de riscos laborals, s'ha de finançar l'import total de les despeses necessàries per a fer-los, d'acord amb els punts anteriors.
3.4. Les entitats beneficiàries poden haver subcontractat parcialment, per una sola vegada i en els termes que estableix l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions, l'execució del projecte o programa subvencionat. Es pot subcontractar l'execució del projecte o actuació fins a un percentatge del 50 % de l'import de l'activitat subvencionable.
En el cas que l'entitat beneficiària tengui la consideració d'organització empresarial més representativa i aquesta manqui d'estructura organitzativa, poden haver executat l'activitat objecte de subvenció les diferents federacions que la integren, sempre que això es faci constar expressament en la documentació justificativa, així com en la sol·licitud.
3.5. Les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme en relació amb els programes, els projectes i les actuacions en salut laboral han de tenir una data compresa en el període que va de l'1 de gener de 2024 al 30 d'abril de 2025 i han d'estar efectivament abonades en el període que va de l'1 de gener de 2024 al 31 de maig de 2025.
3.6. Totes les despeses s'han d'aportar desglossades adequadament pel temps dedicat a l'activitat que s'imputa.
4. Partida pressupostària
4.1. El crèdit total assignat a les subvencions que estableix aquesta convocatòria és de 650.000,00 euros, amb la distribució següent:
— Anualitat 2024: 400.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 79101 324A01 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.
— Anualitat 2025: 250.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 79101 324A01 48000 00 o la que el Parlament de les Illes Balears disposi ens els pressuposts generals per a l'any 2025.
4.2. La concessió de les subvencions previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a la disponibilitat pressupostària que estableix el punt anterior, sens perjudici que el crèdit assignat inicialment es pugui ampliar en funció de la disponibilitat esmentada.
5. Entitats beneficiàries
5.1. Poden acollir-se a aquesta convocatòria les organitzacions sindicals i empresarials més representatives de les Illes Balears en els termes establerts en l'article 3.1 de la Llei 2/2011, de 22 de març, per la qual es regula la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5.2. No es poden beneficiar dels ajuts que preveu aquesta convocatòria les entitats en què es doni alguna de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 13.2 de la Llei general de subvencions, i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
6. Criteris i quantia de concessió
6.1. El procediment de concessió es resoldrà per règim de concurrència competitiva i es durà a terme d'acord amb el pressupost presentat per cadascuna de les entitats aplicant els criteris de valoració de l'apartat 10 d'aquest annex i que com a mínim el projecte s'hagi valorat amb 12 punts.
6.2. La quantia assignada a les subvencions que estableix aquesta convocatòria s'ha de dividir en dues meitats iguals, que s'han de destinar, respectivament, a la representació empresarial i a la representació sindical. Les dues meitats referides, per la seva banda, s'han de distribuir proporcionalment, d'acord amb el criteri assenyalat al paràgraf següent, tot establint una quantia mínima de seixanta-cinc mil euros (65.000 €) per entitat beneficiària, que asseguri l'execució efectiva dels projectes en tots els casos, sempre que el cost del projecte presentat sigui igual o superior a aquesta xifra.
6.3. Per tal de facilitar l'aplicació efectiva dels fons d'aquesta convocatòria a l'execució dels projectes que es presentin, si de conformitat amb les quanties concedides als projectes que hagin assolit el llindar per resultar objecte de subvenció indicades en l'informe de la comissió avaluadora hi hagués un romanent de doblers, aquests s'han de concedir dins cadascuna de les meitats esmentades, proporcionalment a la representació de l'entitat corresponent, als projectes presentats per un import superior al concedit, fins a l'exhauriment del 100 % del crèdit total assignat a les subvencions, amb el límit de l'import de la sol·licitud corresponent i, en tot cas, d'acord amb el punt 11.9 d'aquesta convocatòria.
Aquesta quantia restant s'ha de repartir en proporció al nombre de components que s'assignen a cadascuna de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives en la Mesa Social Tripartida de les Illes Balears, regulada pel Decret 47/2012, de 8 de juny, pel qual es crea i regula la Mesa Social Tripartida de les Illes Balears.
7. Àmbit temporal i territorial d'aplicació
7.1. Les accions que comportin una despesa elegible en els termes dels apartats tercer i sisè d'aquesta convocatòria s'han de dur a terme des de l'1 de gener de 2024 fins al 30 d'abril de 2025, sempre que es pugui constatar documentalment que els productes i els serveis s'han lliurat realment i que l'entitat beneficiària ha complert les normes i polítiques sobre elegibilitat.
7.2. Les entitats beneficiàries de les accions subvencionades han d'exercir l'activitat en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
8. Lloc i termini de presentació de sol·licituds
8.1. El termini per presentar les sol·licituds és de 10 dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
8.2. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds, juntament amb la documentació prevista en aquesta convocatòria, de conformitat amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques.
Com a annex d'aquesta convocatòria, s'incorpora el model de sol·licitud que s'ha de presentar i la resta de documents relacionats amb aquesta línia de subvencions. Aquests, a més, es troben disponibles en la seu electrònica del web de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'adreça d'Internet: https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones/tramites/tramite/6180464 i es poden obtenir a la seu de l'IBASSAL, ubicada a la plaça de Son Castelló, 1 (07009 Palma).
8.3. De conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:
a) Les persones jurídiques.
b) Les entitats sense personalitat jurídica.
c) Els qui representin una persona interessada que estigui obligada a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.
8.4. Si alguna de les entitats interessades presenta la seva sol·licitud presencialment, l'IBASSAL la requerirà perquè ho esmeni a través de la presentació electrònica, en el termini màxim improrrogable de 10 dies hàbils, amb la indicació que si no ho fa es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015. A aquest efecte, una vegada esmenat el defecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud la de la presentació inicial.
8.5. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals que exigeix aquesta convocatòria, en aplicació de l'article 23.5 de la Llei general de subvencions, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini improrrogable de 10 dies hàbils, esmeni l'errada o presenti els documents preceptius amb la indicació que, si no ho fa així, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que estableix l'article 68.1de la Llei 39/2015.
8.6. Les notificacions que es derivin d'aquest procediment s'han de fer per mitjans electrònics, de conformitat amb l'article 43 de la Llei 39/2015.
9. Documentació adjunta a la sol·licitud
La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació següent:
9.1. Documentació general:
a) Declaració expressa de no haver sol·licitat cap altre ajut per a la mateixa finalitat a cap administració pública o ens privat o públic (tant nacional com estranger) ni haver-ne rebut cap o, en cas contrari, aportar una llista de les entitats a què s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'hagi obtengut alguna, amb indicació de la quantitat sol·licitada o concedida (annex 3).
b) Declaració responsable de l'entitat sol·licitant de no tenir causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció, segons la legislació vigent, així com d'acomplir les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 9 de l'Ordre de les bases reguladores de les subvencions, en matèria de Treball i Formació (annex 4).
c) Declaració responsable de no estar sotmès a cap de les circumstàncies indicades en l'article 10.1 i 2 del Text refós de la Llei de subvencions (annex 5).
d) Declaració responsable de no haver estat sancionada o condemnada en els tres darrers anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionada per resolució administrativa ferma o condemnada per sentència judicial ferma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionada o condemnada per resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
e) Identificar el compte bancari per rebre l'ingrés de la subvenció, l'entitat titular del qual ha de ser la beneficiària de la subvenció, mitjançant el model oficial aprovat per l'Administració de Declaració de veracitat de dades bancàries, disponible en l'enllaç indicat en el punt 8.2.
f) D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015 i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, que aprova el reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, l'IBASSAL pot obtenir els certificats acreditatius que la persona o entitat interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributaria estatal, amb la Seguretat Social i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, llevat que aquesta expressament no doni el seu consentiment per a la consulta, cosa que pot fer, si marca la casella corresponent en la sol·licitud. En cas que no autoritzi aquesta consulta, ha d'aportar, juntament amb la sol·licitud d'ajuts, la documentació acreditativa d'estar al corrent de les dites obligacions tributaries, la qual ha de tenir data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria.
g) Copia de l'escriptura pública de constitució de l'entitat i dels estatus socials, o documentació acreditativa de la seva constitució, inscrits adequadament en el registre corresponent. Aquest document es pot substituir pel certificat d'inscripció en el registre corresponent.
h) Acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud.
i) Títol acadèmic que acredita la formació en prevenció en riscos laborals de la persona treballadora.
En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació que ja es trobi en poder de l'IBASSAL perquè s'ha aportat en altres convocatòries. En aquests casos, el sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en el qual es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar.
En el cas excepcional que l'IBASSAL no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir a l'entitat sol·licitant que l'aporti.
De conformitat amb l'article 28.7 de la Llei 39/2015, les persones interessades són les responsables de la veracitat dels documents que presentin, amb les conseqüències que d'això es deriven.
D'acord amb l'article 23 de la Llei general de subvencions i l'article 69 de la Llei 39/2015, l'Administració pot requerir a l'entitat sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.
9.2. Documentació tècnica
a) Memòria tècnica i econòmica, signada pel representant legal de l'entitat sol·licitant, en què, separadament, s'expliqui amb el grau de detall necessari el projecte o l'acció que s'ha duit a terme i que justifica la sol·licitud de la subvenció, amb indicació del detall dels ingressos i les despeses efectuades, els antecedents, la descripció de la inversió i els objectius i els mitjans humans i materials necessaris per executar-la, com també els criteris d'imputació de les despeses. És obligatòria la participació de personal tècnic titulat en les especialitats i disciplines descrites a l'article 37 del RD 39/1997, de 17 de gener, pel que s'aprova el Reglament dels Serveis de Prevenció.
b) Qualsevol altra documentació que l'entitat consideri d'interès a l'efecte d'avaluar-ne la sol·licitud en relació amb els criteris de valoració que estableix l'apartat 10 d'aquesta convocatòria.
10. Criteris de valoració per concedir la subvenció
10.1. La concessió de les subvencions que estableix aquesta convocatòria s'ha de regir i resoldre d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.
10.2. Els criteris de valoració són els que es detallen a continuació:
a) Atenció dels projectes presentats amb relació a activitats de més risc o sinistralitat laboral: un punt per cada activitat, fins a un màxim de cinc punts.
b) Actuacions adreçades a persones joves o relacionades amb sectors estratègics o emergents, o amb sectors amb dificultats estructurals, segons la llista de l'annex 6: un punt per cada sector, fins a un màxim de tres punts.
c) Experiència de l'entitat sol·licitant en convocatòries prèvies en matèria de prevenció de riscos laborals, amb execució satisfactòria: un punt per cada convocatòria, fins a un màxim de cinc punts.
d) Existència de mesures que promoguin la igualtat de gènere, la protecció i la millora del medi ambient, el foment de les noves tecnologies de la informació o accions innovadores: un punt per mesura aplicada, fins a un màxim de quatre punts.
e) Realització dels projectes o accions diversificats per illes: 0,5 punts per cada illa en la qual es facin les accions, fins a un màxim de dos punts.
f) Contingut, qualitat tècnica i impacte potencial dels programes, els projectes i les actuacions en l'àmbit del mercat de treball de les nostres illes, amb especial referència a la reducció de l'índex de sinistralitat, d'acord amb l'informe tècnic que ha d'emetre el vocal de la Comissió Avaluadora, tècnic en matèria de prevenció de riscos laborals, que s'emetrà en el termini establert en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre: fins a un màxim de sis punts.
En l'informe assenyalat es valorarà de forma autònoma i amb el suficient grau de detall, com a mínim, cadascun dels ítems següents com a màxim amb la puntuació indicada:
1. Interès, originalitat i caràcter innovador dels objectius establerts, viabilitat de l'actuació presentada i aplicabilitat a la realitat productiva de les Illes Balears, fins a 2 punts.
2. Coneixement de l'estat de la qüestió, dels antecedents i el plantejament de les alternatives existents, fins a 0,75 punts.
3. Metodologia de l'actuació, adequació i avaluació de les tècniques als objectius a assolir, fins a 2,5 punts.
4. Adequació dels recursos previstos en els objectius proposats, fins a 0,75 punts.
10.3. Les entitats sol·licitants han d'incloure en la memòria tècnica que han de presentar juntament amb la sol·licitud un apartat específic en el qual han d'al·legar separadament i de forma individualitzada, amb el grau de detall suficient que permeti la valoració corresponent, cadascun dels ítems relacionats en el punt anterior. Els ítems no al·legats de conformitat amb el que s'ha indicat no seran objecte de valoració.
10.4. Se n'han d'excloure les sol·licituds que no s'adeqüin a la normativa de prevenció de riscos laborals inclosa en la Llei de prevenció de riscos laborals i en el Reglament dels serveis de prevenció.
10.5. No són subvencionables les accions que no figurin expressament en el punt 1 de l'annex 1 de la Resolució de convocatòria.
10.6. La puntuació mínima exigida per poder optar a una subvenció és de dotze punts.
11. Procediment de concessió
11.1. El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s'ha d'iniciar sempre d'ofici, d'acord amb els tràmits següents.
11.2. L'òrgan competent per instruir el procediment és la Direcció de l'IBASSAL, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de formular la proposta de resolució, la qual s'ha de notificar personalment, per mitjans electrònics, a les persones interessades.
11.3. Una vegada revisades les sol·licituds presentades i un cop fetes les esmenes pertinents, la Comissió Avaluadora pot sotmetre a la consideració de l'òrgan instructor, mitjançant un informe, que la subvenció es limiti a alguna part separable del programa o projecte, de manera que aquesta part sigui la que es valori i la que s'hagi de justificar, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció. En aquest cas, s'ha donar tràmit d'audiència per 10 dies a la persona interessada perquè pugui modificar la seva sol·licitud inicial.
11.4. Aquesta Comissió Avaluadora estarà formada pels membres següents:
— president o presidenta: el cap o la cap del Servei Administratiu de l'IBASSAL. Suplent: qui designi la Direcció de l'IBASSAL.
— secretari o secretària: un tècnic o tècnica del Servei Administratiu de l'IBASSAL. Suplent: qui designi la Direcció de l'IBASSAL.
— Vocals: tres persones funcionàries designades per la Direcció de l'IBASSAL amb experiència en matèria de subvencions. Una d'aquestes persones ha de ser tècnic o tècnica en matèria de prevenció de riscos laborals.
11.5. Després d'haver revisat les sol·licituds modificades, si escau, s'ha de reunir la Comissió Avaluadora per examinar les sol·licituds, d'acord amb els criteris de valoració que estableix l'apartat 10 d'aquest annex per determinar quines entitats han assolit el llindar establert en el punt 10.6, fins a cobrir la disponibilitat pressupostaria, amb indicació de la quantitat assignada a cada entitat beneficiària, desglossada anualment, i ha de redactar un informe en el qual es concreti el resultat de l'avaluació efectuada i que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució provisional que ha de formular la direcció de l'IBASSAL.
11.6. En cas que, de conformitat amb l'informe de la Comissió Avaluadora, hi hagi un romanent de fons per distribuir, la Comissió Avaluadora d'ofici ha d'incloure en l'informe l'assignació del romanent que correspongui de conformitat amb el punt
6.3 d'aquest annex.
11.7. La Direcció de l'IBASSAL, en vista dels expedients i de l'informe emès per la Comissió Avaluadora, ha de formular una proposta de resolució provisional, motivada degudament, que s'ha de notificar a les persones interessades perquè en el termini de deu dies puguin al·legar el que considerin oportú.
Amb motiu del tràmit esmentat, de conformitat amb el punt 6.6 de l'Ordre de bases reguladores, si l'import de la subvenció que resulti de l'informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució resulta inferior a l'import sol·licitat, el beneficiari podrà, amb caràcter previ a la proposta de resolució definitiva, modificar la sol·licitud inicial per tal d'ajustar-se a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament.
No obstant això, es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets, ni altres al·legacions que les formulades pels interessats, en aquest cas, la proposta de resolució s'elevarà a definitiva.
11.8. Un cop finalitzat el tràmit d'audiència i examinades totes les al·legacions de les persones interessades, l'òrgan instructor (Direcció de l'IBASSAL) ha de formular una proposta de resolució de concessió o denegació definitiva.
11.9. En cap cas l'import de la subvenció no pot superar el cost de l'activitat, de conformitat amb les regles de repartiment establertes en aquesta convocatòria.
12. Resolució
12.1. La resolució correspon a la Presidència de l'IBASSAL, sense perjudici de la delegació que aquest òrgan dugui a terme.
12.2. De conformitat amb l'article 7.3 de l'Ordre de bases reguladores, el termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de la subvenció és de tres mesos des de la data d'acabament del termini per presentar les sol·licituds. Aquesta resolució s'ha de notificar per mitjans electrònics individualment a cada entitat interessada.
12.3. El venciment del termini màxim sense haver notificat la resolució legitima a les persones interessades a entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de la subvenció.
12.4. La notificació de la resolució s'ha de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, per mitjans electrònics.
13. Pagament
El pagament de la subvenció s'ha de dur a terme de la manera següent:
a) Anualitat de 2024, per un import màxim de quatre-cents mil euros (400.000 €), s'abonarà un cop revisada la documentació justificativa de les despeses subvencionables efectivament abonades entre l'1 de gener i el 30 de setembre de 2024.
b) Anualitat de 2025, per un import màxim de dos-cents cinquanta mil euros (250.000 €), es farà en un pagament un cop revisada la documentació justificativa de les despeses subvencionables efectivament abonades entre l'1 d'octubre de 2024 i el 30 d'abril de 2025, excepte la cotització a la Seguretat Social a càrrec de l'empresa corresponent al mes de març, que es podrà abonar fins al 31 de maig de 2025.
Per percebre el 100 % de la subvenció concedida s'ha de justificar, com a mínim, l'import del projecte aprovat.
A aquest efecte, l'entitat beneficiària de la subvenció ha de presentar el compte justificatiu, d'acord als models dels annexos 7 i 7.bis d'aquesta convocatòria (segons es tracti de la justificació parcial o total), que n'acrediti l'execució, acompanyat de la corresponent memòria en què s'expliquin amb el suficient grau de detall les actuacions duites a terme en els termes d'aquesta convocatòria.
També ha de presentar les nòmines i les factures, juntament amb una relació d'aquests justificants així com de l'import imputat i els criteris d'imputació adequadament desglossats i els documents justificatius dels pagaments efectuats.
14. Justificació
14.1. El compte justificatiu i la resta de documentació prevista en els apartats següents, s'ha de presentar, referits a la justificació parcial o total del projecte, segons correspongui, en els terminis que s'indiquen a continuació:
a) Primera justificació i compte justificatiu parcial: fins al 30 d'octubre de 2024.
b) Segona justificació i compte justificatiu global: fins al 15 de juny de 2025.
La darrera justificació i el compte justificatiu global han d'abastar la realització completa de l'activitat i del cost total del projecte, que s'indicarà a la corresponent resolució de concessió.
14.2. La documentació a presentar, en relació amb les actuacions duites a terme en els terminis establerts en les lletres a i b, del punt 13 d'aquestes bases, per justificar adequadament l'execució del projecte objecte de subvenció és la següent:
a) Certificat signat per la persona que representi legalment l'entitat beneficiària acreditatiu de la realització efectiva de l'activitat (parcial o total, segons correspongui) d'acord amb la sol·licitud de subvenció i l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que fonamentà la seva concessió (annexos 8 o 8.bis, segons es tracti de la justificació parcial o total).
b) Criteris d'imputació de les despeses, d'acord amb l'annex 9.
c) Una memòria tècnica i econòmica signada pel representant legal de l'entitat beneficiària, explicativa del projecte o l'acció que s'ha duit a terme amb indicació del detall dels ingressos i les despeses efectuats, la descripció de la inversió i els objectius i els mitjans humans i materials necessaris per executar-la.
d) Una relació dels justificants imputats, d'acord amb el model que figura en els annexos 10 i 10.bis d'aquesta convocatòria, segons es tracti de la justificació parcial o total. L'òrgan corresponent podrà requerir que aquesta informació s'enviï també per correu electrònic.
e) La justificació de les despeses generades per l'activitat:
e.1r) Despeses de personal:
— Nòmines i justificants que acreditin el pagament efectiu d'aquestes.
— Relació de liquidació de cotitzacions (RLC) i Relació nominal de treballadors (RNT) (antics TC-1 i TC-2) en les quals constin els treballadors contractats i les quantitats ingressades a la Seguretat Social i el pagament d'aquestes o altres documents comptables de valor probatori equivalent.
Si du a terme el projecte, el programa o l'acció personal externa, s'han de presentar factures o altres documents comptables de valor probatori equivalent de la despesa, així com els documents acreditatius del pagament.
e.2n) Despeses directes de l'activitat: cal aportar la factura o altres documents comptables de valor probatori equivalent de la despesa, així com els corresponents documents acreditatius del pagament.
e.3r) Despeses indirectes de l'activitat: cal aportar les factures o altres documents comptables de valor probatori equivalent de la despesa, així com els documents acreditatius del pagament.
f) En el cas de despeses per la prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, l'entitat beneficiària ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servei, llevat que, per les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L'elecció de les ofertes presentades que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament en una memòria l'elecció, quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa (article 40.3 del Decret llei 2/2005).
g) Les visites s'han d'entendre justificades amb el corresponent document acreditatiu de la realització efectiva de la visita signat pel tècnic corresponent i pel representant o treballador de l'entitat visitada. Ambdues persones han d'estar identificades com cal (nom complet i número de DNI) en el document presentat.
Els documents adients per justificar les visites i els desplaçaments necessaris per dur-les a terme es determinen en els annexos 11, 12 i 13, que s'han de presentar ordenats cronològicament, a més d'íntegrament i emplenats adequadament, de tal forma que, en cas de mancança o omissió de dades, s'ha d'entendre que no s'han justificat correctament el desplaçament, la visita o el quilometratge, segons correspongui.
h) En el supòsit d'organitzacions empresarials representatives que manquin d'estructures organitzatives pròpies i usin les de les federacions que les integren, poden justificar la despesa per mitjà de factures, d'altres documents de valor probatori equivalent i de justificants de pagament expedits a nom de les federacions que en formen part.
14.3. D'acord amb l'article 39.2 del Text refós de la Llei de subvencions, no s'ha d'entendre completament justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte d'actuació que va servir de base per a la concessió de la subvenció.
14.4. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si pertoca, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
Als efectes indicats, de conformitat amb l'article 44.2 del dit text refós, el reintegrament de la subvenció per raó de l'incompliment parcial de l'activitat o del projecte que fonamenten la concessió de la subvenció s'ha de regir, en tot cas, pel principi de proporcionalitat, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial i s'acrediti en l'expedient.
15. Obligacions de les entitats beneficiàries
15.1. Les entitats beneficiàries de les subvencions d'aquesta convocatòria assumeixen les obligacions generals que estableix l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i, en cas que de la subvenció es derivi la realització de material d'interès per al desenvolupament de les funcions pròpies de l'IBASSAL o de la direcció general competent en matèria de salut laboral (edició de manuals, guies, estudis, etc.), ha de posar a disposició d'aquests organismes el contingut d'aquest material i, si escau, ha de lliurar-li'n cinc exemplars.
15.2. L'incompliment de les obligacions previstes en aquesta convocatòria, així com les establertes normativament comporta l'inici del procediment de reintegrament de la subvenció en els termes de la normativa d'aplicació.
16. Control i seguiment
16.1. L'IBASSAL pot efectuar controls de seguiment a les entitats beneficiàries de les subvencions atorgades de conformitat amb aquesta convocatòria a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Les entitats beneficiàries han de facilitar, en qualsevol moment i en el termini que es disposi, la documentació que se'ls requereixi.
16.2. Igualment, les entitats beneficiàries s'han de sotmetre a les actuacions de comprovació que ha d'efectuar la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que corresponguin.
16.3. A l'efecte de control, les entitats beneficiàries han de comunicar a l'Administració que concedeix la subvenció les dates de realització de les actuacions que requereixin una visita in situ.
17. Concurrència i compatibilitat de subvencions
Les subvencions previstes en aquesta convocatòria són incompatibles amb qualssevol subvencions, ajuts, ingressos o recursos destinats a finançar les mateixes accions, especialment amb els ajuts i les subvencions concedides per la Fundació Prevenció de Riscos Laborals.
18. Revocació i reintegrament de les subvencions
18.1. L'incompliment total o parcial dels requisits, les condicions o les finalitats, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, constitueix causa de revocació de la subvenció i de reintegrament de les quantitats que hagi percebut l'entitat, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 13 de l'Ordre de bases reguladores.
18.2. La quantia que finalment s'ha de reintegrar s'ha de fixar d'acord amb el principi de proporcionalitat, tenint en compte la naturalesa i les causes de l'incompliment d'acord amb els articles 44 del Text refós de la Llei de subvencions i 30 de les bases reguladores, i tenint en compte el fet que l'incompliment s'aproximi de manera significativa al compliment total i se n'acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos.
19. Interpretació i execució
La persona titular de la Presidència de l'IBASSAL pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.