Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA

Núm. 404623
Decret serveis mínims vaga recollida de residus i neteja

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Expedient núm.: 6463/2024

Assumpte:  Vaga 2024 – Serveis mínims de recollida de residus i neteja

Interessat:  UTE ES VEDRÀ

ACORD DE RESOLUCIÓ

En data 25 de juny de 2024 es realitza informe tècnic del tenor literal següent:

INFORME TÈCNIC DE MEDI AMBIENT

Proposició de serveis mínims davant la convocatòria de vaga dels treballadors del servei de recollida de residus, neteja viària, neteja de litoral i gestió de posidònia del municipi de Sant Josep de sa Talaia, convocada amb inici el dia 28 de juny de 2024 a les 2.30 h, de caràcter indefinit.

Exp. 6463/2024.

1. ANTECEDENTS RELLEVANTS

1. En data 31 d'octubre de 2014 es formalitza contracte administratiu de servei de recollida de residus, neteja viària, neteja de litoral i gestió de posidònia del municipi de Sant Josep de sa Talaia entre l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia i l'empresa UTE Es Vedrà, amb NIF U57882649, en modalitat de concessió, per una durada de deu anys comptadors des de l'inici del servei en data 1 de maig de 2015.

2. En data 12 de juny de 2024 es comunica la convocatòria de vaga indefinida a partir de les 2.30 hores del dia 28 de juny a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia de l'administració autonòmica per part de la Federació de CCOO d'Hàbitat Illes, acordada en assemblea del 7 de juny del 2024 de treballadors/es de l'empresa UTE Es Vedrà dedicada a la contracta de servei de recollida de residus, neteja viària, neteja de litoral i gestió de posidònia del municipi de Sant Josep de sa Talaia.

3. En data 14 de juny de 2024, amb registre d'entrada 2024-E-RC-6020, la Fundació Tribunal d'Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB) presenta davant l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia la cèdula de citació per a l'acte de mediació en data 18 de juny 2024 a les 9.15 hores.

4. En data 18 de juny 2024 les parts compareixents a l'acte de mediació, com a sol·licitants el representant de la Federació CCOO Hàbitat Illes i els membres del comitè de vaga, i com a no-sol·licitant l'UTE Es Vedrà i l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, acorden la suspensió d'acte de mediació fins al proper dia 21 de juny 2024 a les 9.00 hores.

5. En data 21 de juny de 2024 l'acte de mediació finalitza amb el resultat SENSE ACORD.

2. FONAMENTS LEGALS

L'article 28 de la Constitució espanyola reconeix el dret a la vaga dels treballadors per a la defensa dels seus interessos, subjecte a limitacions i restriccions en el seu exercici derivades de la connexió amb altres llibertats, drets o béns constitucionalment protegits. D'aquesta manera, el paràgraf segon de l'article 28 disposa que la llei que reguli l'exercici d'aquest dret ha d'establir les garanties necessàries per assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat.

A aquests efectes, l'article 10 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, de relacions de treball atribueix a l'autoritat governativa la competència per a acordar les mesures necessàries per a assegurar el funcionament dels serveis essencials. En relació amb aquesta autoritat governativa, atès que els serveis de recollida i transport de residus urbans i la neteja viària són de competència municipal segons resulta de l'article 25.2b i 26.1a i b de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, és el municipi de Sant Josep de sa Talaia l'habilitat per a dictar i fixar els serveis mínims necessaris.

L'article 23 del plec de les clàusules administratives del contracte amb l'UTE Es Vedrà, estableix que:

“En cas de convocatòria de vaga general, el contractista està obligat a comunicar aquest fet dins els terminis indicats per la legislació vigent. A més, l'empresa ha de garantir els serveis mínims indispensables i essencials per al funcionament dels serveis o els que estableixin les administracions. En cas de discrepància, es poden adoptar les mesures oportunes per part de l'Ajuntament per garantir el funcionament dels serveis.

A la finalització de la vaga, l'empresa presenta un informe amb la valoració detallada dels serveis no prestats i el cost econòmic. Aquest cost es descompta de la factura següent o bé es compensa amb la realització d'altres treballs, d'acord amb el que determini l'Ajuntament.

En els casos d'interrupció, cessament total o parcial de les prestacions objecte del servei, per qualsevol causa, l'adjudicatari està obligat a posar a disposició, en les 24 hores següents al requeriment efectuat, tot el material i les instal·lacions per garantir la prestació dels serveis que es considerin essencials. Aquests equipaments poden ser manipulats pel personal de l'empresa que voluntàriament es presti a fer-ho, o pel que s'habiliti expressament.

Si la interrupció de l'activitat fos imputable al contractista, se li repercuteix el major cost ocasionat a l'Ajuntament, per a la prestació correcta dels serveis, sens perjudici de les sancions a què donàs lloc.

En els casos de vaga general o conflicte laboral, tancament patronal o qualsevol altra forma d'alteració de la normalitat de la relació laboral, en què no s'executin tots o qualsevol dels serveis contractats, l'Ajuntament pot fer-los amb els mitjans que consideri oportuns, ajustant-se a les normes legals i reglamentàries que regulin aquestes situacions.”

Es proposen els següents serveis mínims que, considerant el caràcter essencial per a la comunitat dels serveis públics afectats, es plantegen valorant els condicionants específics del servei.

3. PROPOSTA DE SERVEIS MÍNIMS

3.1. Àmbit de la vaga (municipi, terminis i serveis afectats)

La vaga s'ha convocat amb un termini indefinit, des del dia 28 de juny a les 2.30 hores, i afecta tots els serveis relacionats amb la recollida de residus, neteja viària i neteja de litoral per a la totalitat del municipi de Sant Josep de sa Talaia.

Els serveis afectats són els següents:

  • Servei de recollida de fracció rebuig (domiciliària i establiments)
  • Servei de recollida de fracció orgànica (domiciliària i establiments)
  • Servei de recollida de fracció de paper-cartró (domiciliària i establiments)
  • Servei de recollida de fracció d'envasos lleugers (domiciliària i establiments)
  • Servei de recollida de fracció d'envasos de vidre (domiciliària i establiments)
  • Servei de repassada de contenidors i recollida de voluminosos
  • Servei de neteja de contenidors
  • Servei de neteja viària (manual, mecanitzada i reg i aigualeig) i retirada d'animals morts
  • Serveis extres (desbrossament, hidroneteja, neteja amb vapor, recollida d'abocaments)
  • Servei de neteja de platges (manual i mecanitzada)
  • Servei de gestió de restes de posidònia

3.2. Recollida de fracció resta

La vaga començarà a final de juny, cosa que coincideix amb la temporada alta turística, quan la generació de residus es quadruplica, comparada amb la temporada baixa. El total de les tones recollides el juliol de l'any passat pujava a gairebé 4.000 t, cosa que equival a una generació diària d'aproximadament 130 tones. Aproximadament el 57% del total de residus generats constitueix la fracció resta, de la qual un 70% pertany al que és generat pels ciutadans per recollir als contenidors de la via pública.

Fracció

Resta

Paper

Vidre

Envasos

Orgànica

TOTAL

 

t

%

t

%

t

%

t

%

t

%

t

Generació total

juliol 2023

2.180

56,14

280

7,21

515

13,26

288

7,42

620

15,97

3.883

Recollida

domiciliària

1.515

69,50

134

47,86

242

46,99

121

42,01

127

20,48

2.139

 

Recollida PS

 

665

30,50

146

52,14

273

53,01

167

57,99

493

79,52

1.744

Taula 1: generació de residus del mes de juliol de 2023

La capacitat dels contenidors de la fracció resta està dimensionada d'acord amb la generació màxima a esperar durant els mesos de juliol i agost suposant una freqüència màxima de recollida diària. La saturació diària dels contenidors públics de la fracció resta puja a 80-100% durant la temporada alta, depenent de la ubicació.

Pel que fa a la recollida de la fracció resta s'ha de tenir en compte l'alt nivell de putrefacció, descomposició i fermentació a causa de les elevades proporcions de matèria orgànica que encara conté, i el tèxtil sanitari, com bolquers, compreses i tampons. Una exposició a temperatures altes i acumulacions de residus fora de contenidors atreu insectes i rosegadors i poden provocar proliferació de plagues, que alhora constitueixen un vector de patògens i de malalties, acompanyada per pudors, la velocitat de producció de les quals augmenta d'acord amb la temperatura.

Per evitar trastorns greus a la ciutadania, el servei mínim de recollida domiciliària de la fracció resta s'ha de prestar amb una freqüència de 48 hores.

Pel que fa al servei de recollida a grans productors, s'ha de destacar l'alta ocupació del sector d'hostaleria durant els mesos de juliol/agost, que l'any passat va sobrepassar el 90% de la capacitat i la generació de residus durant els mesos de juliol i agost arribà al seu màxim. La gran majoria de les cambres d'escombraries dels establiments tenen dimensions reduïdes, amb un espai limitat per a l'emmagatzematge de residus. Una acumulació de residus als exteriors dels establiments comportaria els mateixos riscos sanitaris com els detallats per als contenidors públics a causa de l'exposició a la intempèrie. No obstant això, una correcta separació de residus per part dels productors singulars pot reduir de manera important la generació de la fracció resta, per la qual cosa es pot establir un servei mínim de recollida de la fracció resta a productors singulars de 2 vegades per setmana.

 3.3. Recollida de la fracció orgànica

Els contenidors de la fracció orgànica a la via pública tenen capacitat aproximada per absorbir la generació de matèria orgànica durant 3-4 dies. Això no obstant, la matèria orgànica és fàcilment degradable pels microorganismes que conté, especialment quan estigui exposada a altes temperatures. Per això, s'ha de recollir i gestionar al més ràpidament possible, per evitar la generació de lixiviats (líquids a causa de la fermentació) i de pudors.

Igualment s'ha de tenir en compte un possible augment d'impropis durant la vaga a causa d'una sobresaturació dels contenidors de rebuig.

Les estadístiques mostren que, el mes de juliol de 2023, el 80% de la fracció orgànica recollida provenia de productors singulars, amb la qual cosa es fa evident una necessitat més gran de recollida de fracció orgànica per a aquest servei. Per tot això, s'estableix un servei mínim de recollida de la fracció orgànica de 3 vegades per setmana per a la recollida domiciliària i 4 vegades per setmana per a productors singulars.

3.4. Recollida d'envasos lleugers i paper / cartó

La recollida de paper i cartó i la recollida d'envasos lleugers generats a domicilis es fa en temporada alta amb una freqüència de 6 dies i 5 dies, respectivament, per setmana. Aquestes fraccions representen aproximadament el 14,5% dels residus recollits, però en ser residus amb una densitat molt baixa (pesen poc i ocupen molt d'espai), el servei ha de mantenir unes freqüències elevades per evitar saturacions de contenidors i els perjudicis que puguin derivar-se'n, com el risc d'incendi (ja que totes dos fraccions són altament combustibles, i atenent als últims incendis ocorreguts a l'abocador de l'illa) o per al trànsit (ja que els residus que quedin fora dels contenidors poden ser desplaçats pel vent amb facilitat fins a les vies, a causa de la baixa densitat). Pel que fa als envasos lleugers, una acumulació excessiva al voltant dels contenidors pot ser motiu d'accidents de diferents tipus, com talls amb envasos d'alumini o d'altres metalls, a més de les restes orgàniques que poden contenir, i donar lloc a molèsties per pudors. Com que la capacitat dels contenidors públics no permet baixar la freqüència establida sense que es produeixi sobresaturació, es proposen uns serveis mínims per a la recollida domiciliària amb una freqüència de 3 dies per setmana per a envasos lleugers i per al paper i cartó.

Per al servei de recollida a grans productors es pot determinar una freqüència menor pel fet que s'han d'emmagatzemar a l'interior dels establiments i, encara que la majoria disposen d'un espai reduït per emmagatzemar-los, no se'n veurà afectada la seguretat viària o de la ciutadania en general. Això no obstant, atenent al caràcter indefinit de la vaga, es proposen uns serveis mínims d'una recollida mínima d'una vegada per setmana per a envasos lleugers i paper i cartó de productors singulars.

 

3.5. Recollida de vidre

La recollida del vidre a productors singulars (PS) i la recollida domiciliària es realitza mitjançant contenidors ubicats a la via pública, encara que mitjançant contenidors de tipologies diferents (contenidors VACRI de doble ganxo per als productors singulars i contenidors EASY per a la ciutadania). Són serveis separats i es realitzen 3 vegades per setmana per als VACRI i 2 vegades per setmana per als EASY.

Encara que no es tracta d'una freqüència gaire alta, no prestar aquest servei pot suposar un risc per a la seguretat ciutadana. La presència d'envasos de vidre fora dels contenidors (a les calçades i voreres) pot ser motiu d'accidents de diferents tipus, com talls o lesions, corporals o materials, especialment a zones turístiques en ple estiu. A més, a zones no urbanes, la presència de vidre pot suposar un risc d'incendi forestal sota radiació solar, atenent que hi ha productors o contenidors públics que es troben en interfase urbana-forestal o vorals de camins. També pot suposar un risc de proliferació de plagues pel fet que els envasos de vidre poden contenir lixiviats orgànics, un atractiu per als vectors de plagues.

Atenent el caràcter indefinit de la vaga, es proposen uns serveis mínims de recollida de la fracció de vidre d'una vegada per setmana tant domiciliària com a productors singulars.

3.6. Repassada, recollida de voluminosos i animals morts

Els serveis de recollida de residus interromputs per la vaga afecten la recollida de totes les fraccions (fracció resta, orgànica, paper/cartó, envasos i vidre), tant pel que fa a la recollida domiciliària de contenidors en via pública com a la recollida porta a porta de productors singulars.

S'ha de posar èmfasi en el servei de repassada dels contenidors públics, igualment afectat per la vaga, que s'ha d'efectuar prèviament a la recollida mateixa per eliminar tots els residus que es puguin haver acumulat a la zona del voltant dels contenidors pel fet que qualsevol objecte dipositat al costat d'un contenidor podria caure per davall en aixecar-lo i, per tant, obstaculitzar la devolució del contenidor al seu lloc. S'ha de tenir en compte que l'operació de la recollida domiciliària s'efectua de forma semiautomàtica mitjançant recol·lector superior, operat únicament per un conductor que no disposa de mitjans per aclarir la zona de recollida en cas que fos necessari. Per tot això, és imprescindible que s'efectuï el servei de repassada prèvia a cada ruta de recollida independentment de la fracció que es reculli.

Igualment, es veu afectat per la vaga el servei de recollida de voluminosos perquè la presència a la via pública genera un risc d'accidents per al trànsit i per als vianants, per la qual cosa s'ha de fer sempre que afecti la seguretat viària. Lamentablement, l'abocament incontrolat en espais públics, especialment al costat de contenidors públics, és un dels problemes més greus per a la gestió municipal de residus. Especialment durant els mesos d'estiu i en zones remotes es fa una recollida de voluminosos cada dia. Per evitar grans aglomeracions de residus durant la vaga, es proposen uns serveis mínims de recollida de voluminosos amb una freqüència mínima setmanal de dos recollides, sens prejudici d'actuacions puntuals i immediates en cas que es produeixi un risc alt d'accidents per la presència de residus voluminosos o similars a vies públiques.

També forma part del servei la recollida d'animals morts que es troben a la via pública. Es tracta d'un servei puntual però improrrogable per garantir el manteniment de la salut pública, ja que es tracta de cadàvers d'alt nivell de descomposició. Especialment durant els mesos d'estiu, amb temperatures altes i sota la influència de radiació solar, constitueixen un focus infecciós d'alt risc. El servei de recollida d'animals morts s'ha de prestar segons les necessitats que es presentin.

3.7. Neteja viària

Neteja manual, buidatge de papereres i neteja mecanitzada

És un dels serveis amb més visibilitat, i es divideix en neteja urbana (dins nuclis urbans) i viària (neteja de vies interurbanes i vorals de carreteres principals). S'efectua amb una freqüència 7/7 per peons de neteja manual i mecanitzada amb maquinària d'agranada. A més, el servei de neteja urbana és l'encarregat de buidar papereres. A les papereres no es realitza recollida selectiva, per la qual cosa conté una part orgànica que pot propiciar la proliferació de plagues i vectors infecciosos, igual que en el cas dels contenidors. El servei de neteja urbana inclou la retirada d'excrements, que poden ser font de patògens.

L'establiment dels serveis mínims per al buidatge de papereres i la neteja d'agranada s'ha de realitzar per zones d'acord amb les seues característiques, i distingir entre zones sensibles (accessos a centres sanitaris, carrers afluents a centres educatius, zones de jocs infantils), zones amb molt alta pressió humana, i altres zones, i reduir-ho així a les necessitats essencials i estrictament necessàries.

Es proposen serveis mínims de neteja viària manual i mecanitzada i de buidatge de papereres variables d'acord amb la zona del municipi i la pressió humana. Les freqüències corresponents queden reflectides a la taula 3 de l'apartat 4. Resum de serveis mínims.

 

Servei d'aigualeig i neteja amb aigua a pressió i vapor

Els tractaments de neteja amb aigua a pressió o amb vapor i l'aigualeig s'efectua segons necessitat per a la neteja de taques, l'eliminació de vòmits, de restes d'excrements i altres restes incrustades a la via pública, i que es poden convertir en fonts d'organismes patògens. A aquest efecte, el contracte inclou un nombre de jornades anuals per a cada servei que es consumeixi majoritàriament durant la temporada mitjana i alta. Durant els mesos de juliol i agost aquests serveis poden arribar a prestar-se diàriament per l'alta pressió humana a les zones més turístiques del municipi, a les zones de la platja d'en Bossa i de Cala de Bou. La gran afluència de persones en aquestes zones està originada per la presència dels establiments d'oci nocturn més importants de l'illa, cosa que produeix un embrutament excessiu i característic per a aquestes zones (taques de begudes o similar, vòmits, gran acumulació d'envasos, etc.).

No s'estableixen freqüències mínimes ni per a la neteja amb aigua a pressió ni amb vapor, però es requereix un servei disponible per poder atendre les necessitats urgents que es presentin per poder eliminar embrutaments que per les característiques potencialment infeccioses poden perjudicar la salut de les persones.

A causa del caràcter indefinit de la vaga i per pal·liar l'efecte de residus i brutor incrustats i evitar una acumulació incontrolable de residus a les zones més turístiques, s'estableix una freqüència mínima per efectuar l'aigualeig a la platja d'en Bossa i Cala de Bou d'1 vegada per setmana, que queda reflectida a la taula 3.

Neteja de contenidors

La neteja de contenidors es realitza interiorment de forma mecanitzada amb vehicles específics per a aquests serveis, els anomenats rentacontenidors. La neteja exterior es fa manualment amb aigua a pressió. Tots dos serveis compten amb jornades específiques i addicionals durant els mesos de juliol i agost per pal·liar els efectes d'una elevada putrefacció arran de les altes temperatures de l'estiu, quan la pressió humana arriba al màxim de l'any, mitjançant eliminació de lixiviats tant a l'interior com a la capa exterior dels contenidors i al terra al voltant.

No s'estableixen freqüències mínimes per a la neteja amb aigua a pressió, però es requereix un servei disponible per poder atendre les necessitats urgents que es presentin, per poder eliminar embrutaments que per les característiques potencialment infeccioses poden perjudicar la salut de les persones.

En resum, el servei de neteja viària, que també està afectat per la vaga, no pot quedar desatès, s'ha de fer amb una freqüència mínima adequada segons la tipologia del servei i tenint en compte les circumstàncies de cada zona, amb un enfocament especial a zones amb més afluència de persones, tenint en compte que la vaga s'ha convocat en temporada alta. A més, s'ha de recollir en tot moment la matèria orgànica susceptible de descomposició quan, per alguna circumstància, n'hi hagi. També s'han d'efectuar les actuacions de caràcter immediat que, si no es fan, poden suposar un risc per a la seguretat de la ciutadania, com poden ser, en casos d'accidents a la calçada, els vidres trencats, els abocaments d'oli, o produïts per fenòmens meteorològics adversos o similars. Els serveis mínims de neteja establits queden reflectits a la taula 3: Serveis mínims de neteja viària i litoral.

3.8. Neteja de platges / buidatge de punts nets

Les platges de la costa de Sant Josep de sa Talaia constitueixen un entorn natural únic i atractiu tant per als turistes com per als residents, per la bellesa especial amb aigües transparents i arenes blanques. Gran part d'aquest medi natural està protegit per les figures del Parc Natural de ses Salines i de les reserves marines. Una neteja regular d'aquestes zones no es limita a la preservació de la imatge sinó que constitueix una mesura de protecció del medi ambient.

Els serveis que es realitzen habitualment consisteixen en el buidatge diari dels punts nets a les entrades de les platges (papereres selectives), una neteja manual de la platja i, en cas de platges urbanes, es realitza una garbellada mecanitzada operativa diàriament. Addicionalment, al començament de la temporada s'efectua la retirada de la posidònia a les platges més turístiques i s'hi torna al final d'octubre. Durant la temporada, les retirades es limiten a actuacions puntuals en cas d'acumulacions a causa de vents o corrents.

Els serveis mínims que es proposen es limiten a serveis essencials per evitar trastorns importants en el medi rural i garantir la seguretat i salut de les persones a la platja. Per tant, no s'hi inclouen ni la retirada de la posidònia ni la garbellada de l'arena. No obstant això, una acumulació de residus a la platja pot afectar de manera sensible el medi ambient i la salut pública. La seua presència a l'arena pot ser motiu d'accidents de diferents tipus, com talls amb ampolles de vidre, envasos d'alumini o altres metalls. En cas dels envasos de plàstic, es desplacen fàcilment pel vent i en cas de no recollir-los acaben al mar, on afecten de manera sensible l'ecosistema marí.

Per pal·liar aquests efectes, es determina una freqüència mínima per a la neteja manual de 2 vegades cada setmana a totes les platges del municipi i un servei d'emergència en cas que sigui necessària la retirada de residus concrets per motius de seguretat o salut.

Els punts nets ubicats a les platges del municipi es buiden de forma ordinària 14 vegades a la setmana durant la temporada alta (2 vegades cada dia). La matèria orgànica susceptible de descomposició afavoreix la transmissió de malalties infeccioses i pot estar contenguda a totes les fraccions que es recullen en els punts nets de la platja, arran d'una mala separació de les fraccions (habitual en zones amb gran afluència de turistes), o restes de menjar en els envasos lleugers.

A més, la proximitat d'aquests punts al mar i la possible acumulació de grans quantitats de residus en els punts nets en cas que no es buidin de forma regular (tenint en compte que la neteja ordinària de la platja s'ha reduït de forma dràstica), fan necessari el buidatge diari dels punts nets com a part dels serveis mínims.

Per tant, s'estableix una freqüència mínima de 7 vegades per setmana per al buidatge dels punts nets.

 3.9. Necessitats especials de recollida i neteja: esdeveniments i zones sensibles

Necessitats especials en esdeveniments

La vaga coincideix amb diverses activitats municipals organitzades a diferents llocs del municipi. Algunes d'elles són:

  • Festival El Festín: del 28 al 30 de juny i del 5 al 7 de juliol a Sant Jordi de ses Salines.
  • Mercat Artesanal de Sant Josep: tots els dissabtes a Sant Josep de sa Talaia fins a final de temporada.
  • Sol post as Caló de s'Oli: tots els dissabtes a la tarda a Cala de Bou fins a final de temporada.

Aquests esdeveniments requereixen una recollida puntual de contenidors de totes les fraccions instal·lades únicament a efectes de la festa. Aquest servei inclou la neteja i la recollida de residus que es puguin haver dispersat a la zona on es realitza l'esdeveniment. En cas que persisteixi la vaga més de dos setmanes, i que tengui lloc algun altre esdeveniment lúdic d'aquestes característiques, s'ha de fer la recollida total de les escombraries generades, ja sigui el mateix dia o el dia següent.

Necessitats especials a zones sensibles

S'ha de garantir la màxima asèpsia i neteja al voltant dels centres sanitaris, centres de gent gran, centres educatius, així com a les àrees de parcs infantils i establiments d'alimentació i supermercats, on es distribueixin productes peribles. S'ha de fer el servei de neteja viària habitual en aquestes zones, incloent-hi el buidatge diari de papereres.

Així mateix, s'ha de preveure el buidatge de contenidors de productors singulars que puguin afectar grups de persones vulnerables, com ara persones grans o infants. En aquest cas concret, s'ha de mantenir la freqüència habitual de recollida de totes les fraccions de residus per als productors singulars següents: Residència de Can Raspalls i Campament des Jondal.

3.10. Consideracions finals en relació amb els serveis mínims

Necessitats de recollida de residus i neteja viària i serveis mínims

Les freqüències actualment establides per a la recollida de residus, la neteja viària i la resta de serveis afectats per la vaga, es consideren ben ajustades a les necessitats del municipi per garantir un bon servei a la ciutadania sense que això en suposi un sobredimensionament o un sobrecost. En aquest sentit, s'ha de destacar que qualsevol reducció de les freqüències actuals, especialment en temporada turística, suposen una prestació deficient dels serveis de recollida de residus i de neteja viària.

Consegüentment, una durada prolongada de la vaga i dels serveis mínims que es prestin es considera insostenible en relació amb la neteja, higiene i salubritat pública. Així, doncs, en cas de prolongar-se la vaga més de 2 setmanes, es considera necessari revisar els serveis mínims proposats d'acord amb els resultats obtenguts.

Execució completa de rutes i recorreguts durant la prestació de serveis mínims

Perquè els serveis mínims siguin eficaços a l'hora d'evitar les conseqüències que n'han motivat l'establiment, la recollida de totes les fraccions (rebuig, fracció orgànica i selectiva) i la neteja s'han de fer de forma completa durant cada una de les jornades mínimes determinades. Per exemple, amb una freqüència establida de tres dies per setmana, tots els contenidors pertanyents a la fracció i tipus de recollida s'han de buidar tres vegades per setmana.

Per als serveis mínims proposats que suposin una prestació que no sigui diària, s'ha garantir una distribució raonable i alternada de les prestacions, per evitar en la mesura possible la concentració de dies sense servei.

Condicionants del servei a la finalització de la vaga i resum de serveis mínims

Quan s'acabi la vaga, i a l'hora d'arrancar els serveis habituals, s'han de tenir en compte les capacitats d'emmagatzematge a les destinacions d'aportació de les fraccions, de l'àrea ambiental de Ca na Putxa per al triatge de les fraccions resta, orgànica i envasos i la planta de transferència per a l'emmagatzematge intermediari de les fraccions de vidre i de paper. Especialment pel que fa a les fraccions d'envasos, del paper i del vidre, aquestes plantes insulars operen en temporada alta a una capacitat d'un 80% fins a un 100% sense que hi hagi alternativa per al tractament o emmagatzematge posterior a la recollida. Per evitar distorsions en el funcionament de les plantes de tractament, que a més poden arribar a causar molèsties importants de pudors o presència de residus a la via pública per als vesins al voltant d'aquestes instal·lacions, és de vital importància que es compleixin les freqüències establides i que es reculli la totalitat dels residus generats de la fracció corresponent.

Incompliment dels serveis mínims

L'incompliment de l'obligació d'atendre els serveis mínims és sancionat de conformitat amb el que és previst en els plecs i la normativa contractual, així com a la resta de la normativa aplicable.

4. RESUM DE SERVEIS MÍNIMS

Les autoritats públiques respecten el dret a la vaga i s'entén que les conseqüències han de ser notables al carrer perquè s'evidenciï l'essencialitat i la importància del servei. Amb tot i això, en cap cas no s'hauria de permetre que l'espai públic es converteix en un espai insalubre i caòtic, immanejable i incontrolable i que provoqui riscos greus per a la salut i per a la seguretat dels ciutadans.

Per aquest motiu, es consideren degudament motivats els serveis mínims proposats en aquest informe, ja que no suposen cap limitació dels drets que la normativa reguladora de la vaga reconeix al personal en aquesta situació, i reconeix també el dret de la comunitat a la prestació de serveis essencials.

Considerant el caràcter indefinit de la vaga i d'acord amb la tipologia dels serveis afectats, es considera que s'han de garantir els serveis mínims estipulats en els apartats anteriors que estan resumits a les taules 2, serveis mínims recollida de residus, i 3, serveis mínims de neteja viaria i litoral, amb indicació del percentatge respecte al servei ordinari contractat.

Serveis de recollida de residus

Freqüència proposada
(servei mínim)

Freqüència actual

emporada alta
(juny - setembre)

% serveis mínims

Recollida domèstica (EASY)

 

 

 

Resta

cada 2 dies

(3,5 dies/setmana)

7 dies/setmana

50

Orgànica

3 dies /setmana

7 dies/setmana

43

Envasos

3 dies /setmana

5 dies/setmana

60

Paper

3 dies/setmana

6 dies/setmana

50

Vidre

1 dia / setmana

2 dies/setmana

50

Recollida de productors singulars (PaP)

 

 

 

Rebuig (resta dels productors)

2 dies / setmana

7 dies/setmana

29

Orgànica (resta dels productors)

4 dies / setmana

7 dies/setmana

57

Envasos (resta de productors)

1 dia / setmana

7 dies/setmana

14

Paper-cartó (resta de productors)

1 dia / setmana

7 dies/setmana

14

Zones sensibles
—Totes les fraccions (Residència Can Raspalls, Campament des Jondal)
—Orgànica (comerços d'alimentació i supermercats)

7 dies/setmana

7 dies/setmana

100

Recollida de productors singulars (VACRI)

 

 

 

Vidre

1 dia / setmana

3 dies/setmana

33

Repassada de contenidors

 

 

 

Totes les fraccions

Prèvia a la recollida

7 dies/setmana

n/d

Altres recollides

 

 

 

Recollida de voluminosos

2 dies / setmana

7 dies/setmana (TA)

29

Recollida d'animals morts

Segons necessitat

Segons necessitat

n/d

Taula 2: serveis mínims de recollida de residus

 

 

Serveis de neteja viaria i litoral

Freqüència proposta
(servei mínim)

Freqüència actual

emporada alta
(juny - setembre)

% serveis mínims

Neteja manual i buidatge de papereres

 

 

 

Resta del municipi

2 dies / setmana

7 dies/setmana

29

Platja d'en Bossa

4 dies / setmana

7 dies/setmana

57

Cala de Bou

4 dies / setmana

7 dies/setmana

57

Voltants dels centres sanitaris / educatius / de majors / parques infantils

(zones sensibles)

7 dies / setmana

7 dies/setmana

100

Neteja mecanitzada

 

 

 

Resta del municipi

es suspèn

7 dies/setmana

0

Platja d'en Bossa

1 dia / setmana

7 dies/setmana

14

Cala de Bou

1 dia / setmana

7 dies/setmana

14

Aigualeig

 

 

 

Resta del municipi

es suspèn

92 jornades (TA)

0

Platja d'en Bossa

1 dia / setmana

92 jornades (TA)

19

Cala de Bou

1 dia / setmana

92 jornades (TA)

19

Neteja amb aigua a pressió

 

 

 

Neteja de taques

segons necessitat

60 jornades

(juliol/agosto)

n/d

Neteja de zones de contenidors

segons necessitat

6 dies/setmana

(juliol/agosto)

n/d

Altres neteges

 

 

 

Neteja a vapor

segons necessitat

110 jornades anuals

n/d

Neteja interior contenidors

(rentacontenidors)

es suspèn

68 jornades (TA)

0

Desbrossament d'herba

es suspèn

10 jornades (TA)

0

Neteja d'emergència

segons necessitat

segons necessitat

n/d

Neteja d'actes festius i esdeveniments:
—Festival El Festín
—Mercat Artesanal de Sant Josep
—Sol post as Caló de s'Oli

segons necessitat

segons necessitat

n/d

Neteja de platges

 

 

 

Buidatge de punts nets

7 veces/setmana

14 veces/setmana

50

Neteja manual

2 dies/setmana
+ en cas d'emergència

7 dies/setmana

29

Neteja mecanitzada (garbellada)

es suspèn

7 dies/setmana

0

Retirada / devolució de posidonia

es suspèn

segons necessitat /

rincipi/fi temporada

0

Taula 3: serveis mínims de neteja viària i litoral”

Per tot l'anterior, s'ACORDA:

PRIMER.- FIXAR els serveis mínims estipulats als apartats anteriors resumits a les taules 2, Serveis mínims recollida residus i 3, Serveis Mínims Neteja Viària i Litoral, amb indicació del percentatge respecte al servei ordinari contractat.

SEGON.-  L'incompliment de l'obligació d'atendre als serveis mínims serà sancionat de conformitat amb el previst en els plecs i demés normativa contractual així com en la resta de normativa aplicable.

TERCER.- No procedirà limitació de l'exercici del dret de vaga fora de l'establert en el present Acord.

QUART.- NOTIFICAR el present Acord als interessats.

CINQUÈ.- PUBLICAR aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

(Signat electrònicament: 25 de juny de 2024)

El batle Vicente Roig Tur