Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 400025
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 3 de juny de 2024, relatiu a l’aprovació de les bases i la convocatòria que regulen els ajuts «Actuacions al Camí de Cavalls» del Consell Insular de Menorca dirigits a les propietats per on discorre el Camí de Cavalls, la seva zona d'influència o els seus vials d'accés d'emergència per al foment d’actuacions de millora, seguretat i adequació del camí i els elements que el constitueixen (exp. 6900-2024-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 13/2000, de 21 de desembre, del Camí de Cavalls de Menorca, considera “el Camí de Cavalls com una realitat històrica i cultural del poble de Menorca” i té com a objectiu “establir un pas públic, establert sobre el traçat original del Camí de Cavalls, amb l'objecte de permetre'n l'ús general, lliure i gratuït”.

El Consell Insular de Menorca considera essencial la implicació i participació dels propietaris privats en les actuacions de conservació i manteniment dels seus terrenys i la infraestructura tradicional que integren també el Camí de Cavalls, especialment les que no es troben en el mateix camí, sinó a la seva zona d'influència, una àrea compresa pels terrenys adjacents al camí, amb una amplada de 7 metres a banda i banda, comptats a partir de l'eix del camí. Molts dels elements propers al Camí de Cavalls, tot i que sense formar part directa del seu traçat, segueixen formant part del seu paisatge intrínsec, hi tenen una relació directa en quant a conservació i prevenció de riscs (erosió, incendis, inundacions) i, per tant, en la seguretat dels usuaris del camí i de les propietats adjacents, així com tenen un paper rellevant per afavorir una major compatibilitat dels usos del camí amb les activitats agroramaderes de l'entorn per on circula.

Les actuacions susceptibles de ser subvencionades van encaminades concretament a recuperar les parets seques, millorar els tancaments, infraestructura diversa del camí com portells, barreres tradicionals, millorar l'estat dels béns etnològics associats al camí, realitzar tasques forestals i desbrossaments i millorar el ferm tant del camí mateix com dels vials d'accés d'emergència a aquest.

Per tal d'aglutinar en una mateixa convocatòria actuacions de conservació, millora i restauració del Camí de Cavalls, s'han inclòs tres línies diferents d'ajuts, totes per als titulars de les finques per on discorre el camí, la seva zona d'influència o un vial d'accés d'emergència a aquest, o disposin de l'autorització del titular corresponent per portar-les a terme.

LÍNIA 1

Millora, restitució i adequació d'elements del Camí de Cavalls i altres béns associats de tipus etnològic

LÍNIA 2

Feines forestals i desbrossaments

LÍNIA 3

Millora dels ferms al Camí de Cavalls o vials d'accés d'emergència (VAE) a aquest

  • Línia 1: Actuacions encaminades a millorar la integració paisatgística del Camí de Cavalls amb el seu entorn, compatibilitzar els usos del camí amb els agroramaders i contribuir a la conservació general del Camí de Cavalls i els elements que el constitueixen. Tot això mitjançant la restauració i rehabilitació de parets seques, portells, instal·lació o renovació de barreres tradicionals d'ullastre, realització de tallaaigües per mitigar l'erosió per escorrentia i la restauració i rehabilitació dels béns de caràcter etnològic que es trobin al Camí de Cavalls o la seva zona d'influència.
  • Línia 2: Actuacions forestals i de desbrossament.
  • Línia 3: Actuacions encaminades a la millora de l'estat del ferm del Camí de Cavalls així com dels camins que serveixen de VAE (vial d'accés d'emergència) per a aquest, per garantir el pas adequat dels usuaris, el pas de vehicles d'emergències en cas de requerir-ho la situació i la corresponent mitigació dels processos erosius futurs.

En el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca per al 2024, entre els objectius generals del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, es preveu el foment del manteniment de l'entorn del Camí de Cavalls. És per això que el Pla Estratègic de Subvencions inclou la corresponent convocatòria d'ajuts per a la realització d'actuacions en el Camí de Cavalls.

En el seu conjunt, els efectes previstos d'aquesta convocatòria d'ajuts, tenint en compte les actuacions subvencionables, són aconseguir una millora en relació amb la conservació i recuperació del Camí de Cavalls i la seva zona d'influència, millorar la integració de les activitats agroramaderes amb l'ús propi del camí, millorar-ne la coherència paisatgística, millorar l'estat de les vies d'accés d'emergència al Camí de Cavalls que discorren per propietats privades per garantir respostes ràpides en cas d'emergència i, en general, augmentar el nombre de propietats privades implicades activament en la preservació del territori i els seus usos.

Per tot el que s'ha exposat, i de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació;

El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts «Actuacions al Camí de Cavalls», dirigits a les propietats per on discorre el Camí de Cavalls, la seva zona d'influència o els seus vials d'accés d'emergència, per al foment d'actuacions de millora, la seguretat i l'adequació del camí i els elements que el constitueixen, que es transcriuen en annex.

Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2024, que es regirà per les bases a què es fa referència en el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a la partida 6-17201-4800000*, de l'exercici pressupostari de l'any 2024, tal com es desglossa en el quadre següent:

Línies d'actuació

2024

Línia 1: Adequació d'elements del Camí de Cavalls i altres béns etnològics associats

140.000,00 €

Línia 2: Feines forestals i desbrossaments

55.000,00 €

Línia 3: Millora dels ferms al Camí de Cavalls o vials d'accés d'emergència (VAE) a aquest

55.000,00 €

TOTAL

250.000,00 €

 

*La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada

En el cas que per a alguna línia no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant s'assignarà a projectes d'altres línies, donant prioritat als projectes de la línia 1, després —en cas de no esgotar-se la consignació pressupostària— als de la línia 2 i finalment —en cas de seguir sense esgotar-se la consignació pressupostària— als de la línia 3. Dins de cada línia, la concessió dels ajuts es farà d'acord amb el punt 10 de les bases corresponents. En tot cas, no es podrà superar la quantitat sol·licitada ni l'import màxim per actuació establert per a la línia corresponent.

b) Els imports i percentatges màxims subvencionables per actuació i convocatòria són els següents:

  • Línies 1 i 3: percentatge del 100 % sobre el cost total de l'actuació per a la qual es demana la subvenció, amb un màxim de 15.000 € per a cada una de les actuacions sol·licitades.
  • Línia 2: percentatge del 75 % sobre el cost total de l'actuació per a la qual es demana la subvenció, amb un màxim de 10.000 € per a cada una de les actuacions sol·licitades.

c) El termini de presentació de sol·licituds per acollir-se a aquests ajuts és de 30 dies naturals a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

d) Seran objecte de ser subvencionades les actuacions iniciades des de l'1 de gener de 2024 fins al 31 de desembre de 2024 (o que la llicència municipal d'obres, en cas de ser necessària, s'hagi sol·licitat dins d'aquest termini).

e) Els beneficiaris resten obligats a justificar les actuacions i despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o ajut econòmic concedit abans del 15 d'octubre de 2025.

f) Les funcions d'instrucció d'aquests ajuts seran assumides pel tècnic de medi ambient del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació Àlex Cortada Salas.

g) Es crea la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts, que examinarà les sol·licituds presentades i emetrà l'informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució, i que estarà formada pels membres següents:

 

President/a: conseller/a de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació

President/a suplent: director/a insular de Projectes Sostenibles i Cooperació Local i Internacional

Vocal 1: el tècnic de biodiversitat del CIM Félix de Pablo Pons

Vocal 2: el tècnic de medi ambient del CIM Miquel Truyol Olives

Vocal 3: el tècnic de medi ambient del CIM Àlex Cortada Salas

Secretaria: un funcionari de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació

Tercer. Comunicar la corresponent resolució que es derivi d'aquests acords a la Base de Dades Nacional de Subvencions, prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

 

 

ANNEX Bases que regeixen la concessió d'ajuts «Actuacions al Camí de Cavalls», dirigits a les propietats per on discorre el Camí de Cavalls, la seva zona d'influència o els seus vials d'accés d'emergència, per al foment d'actuacions de millora, la seguretat i l'adequació del camí i els elements que el constitueixen

La Llei 13/2000, de 21 de desembre, del Camí de Cavalls de Menorca, considera “el Camí de Cavalls com una realitat històrica i cultural del poble de Menorca” i té com a objectiu “establir un pas públic, establert sobre el traçat original del Camí de Cavalls, amb l'objecte de permetre'n l'ús general, lliure i gratuït”.

L'article 5 de la Normativa del Pla Especial del Camí de Cavalls de l'Illa de Menorca estableix que «el Pla actua com a títol legitimador de l'expropiació forçosa d'aquells béns i drets afectats pel Camí de Cavalls, en una amplada de 5 metres, per a l'habilitació de la servitud pública de trànsit o de pas a l'entorn de l'illa, i la seva configuració unitària com a camí públic, lliure i d'accés i utilització gratuïts, d'acord amb l'article 2 de la Llei 13/2000, del Camí de Cavalls de Menorca».

El dia 1 de març de 2008 es publicà al BOIB núm. 30 l'Acord del Consell de Govern de dia 22 de febrer de 2008 de declaració d'urgent ocupació dels béns afectats per l'expropiació del dret de pas del Camí de Cavalls de l'illa de Menorca, en el qual es recollia la relació dels terrenys i persones afectades. Arran de la dita expropiació es va constituir la servitud de pas, que va ser inscrita degudament al Registre de la Propietat a favor del Consell Insular de Menorca i consta a l'inventari d'aquest.

El Pla Especial estableix també en l'article 4 que el seu àmbit d'aplicació és tant el camí delimitat, com la coneguda com a zona d'influència, una àrea compresa pels terrenys confrontants amb el camí, amb una amplada de 7 metres a banda i banda, comptats a partir de l'eix del camí.

Segons l'article 21 de la Normativa del Pla Especial de Camí de Cavalls de l'Illa de Menorca, publicat el publicat al BOIB número 76 del 29 de maig de 2004: “El Consell Insular o òrgan en qui aquest delegui ha de conservar, netejar i realitzar els treballs de manteniment necessaris del Camí i la seva zona d'influència. A tal efecte el Consell promourà els treballs necessaris per al manteniment dels ferms, del traçat del Camí i de les seves àrees d'accés i àrees d'aparcament, així com per a la conservació de parets, portells i elements de patrimoni de l'àmbit del Pla Especial, així com aquelles intervencions necessàries dirigides a esmenar el seu deteriorament produït en el temps per l'ús del Camí”.

El Consell Insular de Menorca considera essencial la implicació i participació dels propietaris privats en les actuacions de conservació i manteniment dels seus terrenys i la infraestructura tradicional que integren també el Camí de Cavalls i la zona d'influència d'aquest, motiu pel qual es crea la present línia d'ajudes, que cerca crear sinergies per obtenir un impacte positiu en el Camí de Cavalls.

​1. Objecte

L'objecte principal és contribuir a la conservació i millora de l'estat del Camí de Cavalls, mitjançat la implicació i col·laboració del sector privat, a través de suport econòmic per part del Consell Insular de Menorca.

Concretament, aquestes actuacions van encaminades a millorar l'estat de les parets seques, portells i barreres, ferms de camins, mitigació de l'erosió del sòl, adequació dels camins que serveixen de VAE al Camí de Cavalls, realització de feines forestals per a la prevenció d'incendis i, en general, millorar la coherència paisatgística i funcional del Camí de Cavalls i de la seva zona d'influència.

Les ajudes per als titulars de les finques per on discorre el Camí de Cavalls o els vials d'emergència d'accés a aquest, o els que sense ser titulars de les finques disposin de l'autorització expressa d'aquests, s'atorgaran en funció de les actuacions executades i que s'hagin portat a terme en les condicions que estableix la convocatòria.

L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes que regula aquesta convocatòria és l'illa de Menorca, amb especial èmfasi al Camí de Cavalls, la seva zona d'influència i els vials d'accés d'emergència a aquest.

En el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca per al 2024, entre els objectius generals del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, es preveu el foment del manteniment de l'entorn del Camí de Cavalls. És per això que el Pla Estratègic de Subvencions inclou la corresponent convocatòria d'ajuts per a la realització d'actuacions en el Camí de Cavalls.

En el seu conjunt, els efectes previstos d'aquesta convocatòria d'ajuts, tenint en compte les actuacions subvencionables, són aconseguir una millora en relació amb la conservació i recuperació del Camí de Cavalls i la seva zona d'influència, millorar la integració de les activitats agroramaderes amb l'ús propi del camí, millorar-ne la coherència paisatgística, millorar l'estat de les vies d'accés d'emergència al Camí de Cavalls que discorren per propietats privades per garantir respostes ràpides en cas d'emergència i, en general, augmentar el nombre de propietats privades implicades activament en la preservació del territori i els seus usos.

 

​2. Finalitat

La finalitat d'aquests ajuts és millorar l'estat de conservació del Camí de Cavalls i els terrenys que en constitueixen la zona d'influència, millorant la compatibilització dels seus usos amb les activitats agroramaderes que es puguin desenvolupar a les finques per on passa, millorar la coherència paisatgística dels elements associats al camí i millorar l'estat de les vies d'accés d'emergència (VAE) al Camí de Cavalls per garantir una bona resposta en situacions d'emergència, tot propiciant la implicació de les propietats privades per on discorre el traçat del camí.

​3. Finançament i import màxim

L'import màxim per a cada línia d'actuació i les partides a les qual s'aplicaran les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases són els que s'estableixin en la convocatòria.

En el cas que per a una línia no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant s'assignarà proporcionalment a la resta de línies.

L'import màxim subvencionable per a cadascuna de les actuacions subvencionables s'establirà segons la convocatòria corresponent i podrà diferir entre línies d'actuació.

Quan l'import de les sol·licituds d'ajut sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds d'acord amb els criteris objectius fixats per a la concessió dels ajuts establerts en aquestes bases.

L'import dels ajuts en cap cas pot ser d'una quantia tal que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada.

​4. Activitats subvencionades: requisits i condicions

Cada projecte s'ha d'emmarcar en una de les línies que es relacionen a continuació. Si durant el moment de la valoració del projecte s'apreciés un error en la línia escollida per part del sol·licitant, l'òrgan instructor podrà, d'ofici, incloure la sol·licitud en la línia a la qual millor s'adeqüi.

En totes les modalitats es valorarà especialment que els projectes contribueixin a la millora de l'estat del Camí de Cavalls, de la seva zona d'influència i entorn natural, així com de la seguretat dels usuaris i la compatibilització dels seus usos amb les activitats agroramaderes de les finques.

Línies d'ajut:

LÍNIA 1: Millora, restitució i adequació d'elements del Camí de Cavalls i altres béns associats de tipus etnològic

LÍNIA 2: Feines forestals i desbrossaments

LÍNIA 3: Millora dels ferms al Camí de Cavalls o vials d'accés d'emergència (VAE) a aquest

Les persones físiques o jurídiques que es presentin han de demostrar la titularitat de la finca per on passa el Camí de Cavalls o el vial d'emergència corresponent o bé disposar de l'autorització del titular o titulars corresponents.

Per poder optar a aquests ajuts s'han de complir els requisits establerts en les presents bases per a cadascuna de les línies a les quals es presenta.

Línia 1. Millora, restitució i adequació d'elements del Camí de Cavalls i altres béns associats de tipus etnològic

Dins aquesta línia s'inclouen les actuacions següents:

1.1. Millora, restitució i adequació d'elements del Camí de Cavalls

  • Restaurar o rehabilitar les parets seques límits del camí o que es trobin dins la zona d'influència d'aquest. Es tindrà en compte l'article 24 del Pla Especial del Camí de Cavalls, del qual es desprèn que «la restauració o rehabilitació de les parets seques límits del camí/viarany i dels portells s'haurà de fer amb pedra de característiques litològiques iguals a les del lloc on es troba emplaçada o construïda i utilitzant el sistema constructiu tradicional». No es podrà incrementar l'alçada de les parets respecte del seu estat original. En els casos en què la gestió de l'aigua ho requereixi, es podran afegir obertures inferiors per facilitar-ne el pas en cas de pluges intenses i evitar futurs enderrossalls.
  • En els casos en què no hi hagi paret seca existent i sigui necessari compatibilitzar l'activitat ramadera o de presència de bestiar amb el pas d'usuaris al Camí de Cavalls, es podran realitzar tancaments mitjançant pastors elèctrics o altres sistemes alternatius, sempre que siguin permesos per la normativa vigent.
  • Les finques que tinguin bestiar i a les quals s'accedeixi des del Camí de Cavalls podran instal·lar nous passos canadencs a les seves entrades (mai dins el traçat del Camí) i sempre que garanteixin una sortida adequada per a la petita fauna que hi pugui quedar atrapada.
  • Aixecament, restauració o millora dels portells. Es fa referència tant als portells dins del traçat del Camí de Cavalls com d'aquells adjacents al Camí, dins la seva zona d'influència i que formen part del paisatge intrínsec d'aquest.
  • Instal·lació o renovació de barreres tradicionals d'ullastre, que segueixin l'estètica de la barrera menorquina.
  • Realització de tallaaigües per gestionar i mitigar l'impacte de l'aigua i el seu efecte erosiu en el Camí i la seva zona d'influència. Han de ser sistemes integrables visualment en el paisatge, ja sigui mitjançant tècniques tradicionals de pedra en sec, fusta o moviments de terra sense la utilització de ciment o formigó.
  • Esglaonaments amb pedra, per permetre un pas segur a zones on el pendent i el tipus de substrat dificulten la viabilitat i funcionalitat d'altres tipus d'actuacions. Si aquests esglaonaments es realitzen dins el traçat del Camí de Cavalls, han d'estar constituïts per esglaons de mida suficient per garantir el pas de senderistes i cavalls.

Aquests elements poden ser tant aquells localitzats dins el mateix Camí de Cavalls, com a les seves immediacions i que es trobin dins la zona d'influència d'aquest, comptant 7 metres a banda i banda des de l'eix del camí.

Tots aquests elements han de complir amb la premissa de la seva integració paisatgística, mitjançant la utilització dels materials i tècniques tradicionals i fent servir pedres, quan escaigui, de característiques litològiques de la zona en qüestió.

1.2. Millora, restitució i adequació de béns etnològics associats al Camí de Cavalls

Al llarg del traçat del Camí de Cavalls, tant al camí mateix com a la seva zona d'influència, s'hi troben nombrosos béns etnològics: abeuradores, sínies, ponts, barraques, aljubs, pous, síquies, fonts, etc.

La finalitat d'aquesta línia d'ajuts és contribuir a una millor conservació d'aquest patrimoni, mitjançant la seva restauració i rehabilitació. En tot cas, les intervencions d'aquesta tipologia s'han d'ajustar als criteris següents, corresponents al que assenyala l'article 41 de la Llei 12/1998, del patrimoni històric de les Illes Balears:

  • S'han de conservar les característiques tipològiques del bé.
  • Cal evitar la reconstrucció total o parcial del bé, llevat que se n'utilitzin parts originals i pugui provar-se'n l'autenticitat. Si fos necessari afegir-hi materials o elements indispensables per a l'estabilitat, la conservació o el manteniment del bé, aquests s'han de reconèixer per tal d'evitar el mimetisme.
  • Es prohibeix l'eliminació de parts del bé, excepte quan en comportin la degradació o quan l'eliminació en permeti una millor interpretació històrica. En aquests casos, es justificaran i es documentaran les parts que hagin de ser eliminades.

Queda exclosa d'aquesta convocatòria la rehabilitació de teulades de cases incloses dins conjunts històrics declarats BIC i en catàlegs de protecció municipals.

Abans d'executar les actuacions dels punts 1.1 i 1.2, s'han d'haver obtingut les autoritzacions administratives exigibles a l'activitat subvencionada.

Línia 2. Feines forestals i desbrossaments

En aquesta línia es preveu la realització d'actuacions forestals i desbrossaments. Aquestes actuacions han de comptar prèviament a la seva realització amb l'autorització pertinent de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o estar previstes dins d'un instrument de gestió forestal vigent.

En tot cas, no s'alterarà el ferm del Camí ni les parets seques delimitadores d'aquest; a tals efectes s'ha d'evitar utilitzar maquinària pesant durant episodis de pluges o amb sòl banyat, per evitar processos erosius i deixar-hi solcs i altres marques, que, en cas de produir-se, hauran de ser restaurades.

Es tindrà en compte la contribució dels diversos peus al manteniment i l'estabilitat del ferm del camí i els talussos propers i s'evitarà la retirada dels arbres que podria originar processos erosius i d'inestabilitat del Camí i a la seva zona d'influència.

Línia 3. Millora dels ferms al Camí de Cavalls o vials d'accés d'emergència (VAE) a aquest

Aquesta línia inclou actuacions encaminades a la millora de l'estat del ferm del Camí de Cavalls així com dels camins que serveixen de VAE per a aquest, per garantir el pas adequat dels usuaris, el pas de vehicles d'emergències en cas de requerir-ho la situació i la corresponent mitigació dels processos erosius futurs.

Per a la millora d'aquests ferms, s'ha de tenir en compte l'article 23 del Pla Especial del Camí de Cavalls, en què s'estableix que «la conservació i manteniment del ferm del Camí queden subjectes a la utilització de materials, acabats i elements tradicionals que s'integrin en l'entorn per on discorre el camí/viarany. Resta prohibida la utilització de material d'enderroc amb dita finalitat».

Així mateix, s'ha de complir amb l'article 36 de la Llei 13/2018, de 28 de desembre, de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca, especialment amb el primer punt «Per raons mediambientals, paisatgístiques, excursionistes i de lleure, els camins o trams de camins no asfaltats o pavimentats en el moment de l'entrada en vigor d'aquesta llei, no poden ser recoberts amb asfalt, ciment, formigó, ni cap altra tècnica similar que impliqui el segellat i la impermeabilització del ferm».

Els terminis d'execució de cadascuna de les línies seran aquells que s'estableixin a la convocatòria corresponent.

Si la despesa subvencionable supera l'import establert pel contracte menor, segons l'article 118.1 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (40.000 € per a obres o 15.000 € en cas de serveis o subministraments, IVA exclòs), s'hauran de demanar 3 ofertes de proveïdors diferents prèviament.

5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

Els ajuts que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca, a través del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, de la forma establerta en aquestes bases.

L'import de les ajudes que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.

​6. Requisits dels beneficiaris

Es poden acollir a aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, agrupacions de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sens personalitat jurídica que siguin titulars de les finques en sòl rústic per on discorre el Camí de Cavalls (IDE Menorca), els afecta la seva zona d'influència o hi discorren altres camins establerts pel Servei d'Emergències de la Direcció General d'Emergències com a vials d'accés d'emergència al Camí de Cavalls (annex 1), o que tenguin autorització del titular corresponent. Els projectes presentats han de complir els objectius, les finalitats i els requisits que es recullen en aquestes bases.

Els beneficiaris han d'estar al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i amb el Consell Insular de Menorca.

Els beneficiaris que hagin obtingut un ajut anterior del Consell Insular de Menorca per a realitzar «Actuacions al Camí de Cavalls» han de justificar la finalització dels treballs o presentar el compromís de lliurament a què fa referència la base 7.3.B lletra d.

En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'art.10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

b) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat. (El fet d'estar al corrent amb les obligacions tributàries es verificarà d'ofici pel departament o servei corresponent).

c) De conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no poden ser beneficiàries dels ajuts prevists en aquestes bases, les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals.

d) Per a subvencions d'import superior a 30.000 euros, quan els sol·licitants siguin únicament subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, no podran obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora les empreses que incompleixin els terminis de pagament previstos en la llei esmentada. Aquesta circumstància l'han d'acreditar les societats que, d'acord amb la normativa comptable, puguin presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, de conformitat amb el que preveu l'article 26 del Reglament d'aquesta llei. Per a les societats que, d'acord amb la normativa comptable, no puguin presentar compte de pèrdues i guanys abreujats, s'estableix la necessitat d'acreditar el compliment dels terminis legals de pagament mitjançant un certificat, emès per un auditor inscrit al Registre Oficial d'Auditors de Comptes, que faci referència al termini efectiu dels pagaments de l'empresa client amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora.

​7. Presentació de les sol·licituds i documentació necessària

1. Cada interessat ha de presentar una única sol·licitud. Amb la mateixa sol·licitud es pot sol·licitar l'execució de projectes de diferents línies, sempre que es presentin clarament desagregats els uns dels altres, tot identificant la línia d'actuació a la qual es vol incloure cada un dels projectes i la seva priorització.

En cas de presentar-se més d'una sol·licitud per part del mateix interessat, es tindrà en compte únicament la darrera que s'hagi registrat dins el termini de presentació.

2. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a "Model de sol·licitud" (Annex 2 d'aquestes bases) i que es troba a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es.

Els impresos esmentats es facilitaran a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, a les oficines administratives de Ciutadella i a través del web del CIM.

La sol·licitud s'ha d'emplenar correctament i s'ha de marcar amb una X la casella corresponent a cada una de les línies (1, 2, 3) per a les quals es demana l'ajut, així com les corresponents a la documentació administrativa. Cal adjuntar a totes elles la documentació justificativa que es demana tant a la sol·licitud com a cada una de les línies, així com l'ordre de prioritat en cas de presentar més d'una actuació.

3. Documentació que s'ha de presentar amb la sol·licitud

D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment comú de les administracions públiques; amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'article. 95.1 k de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o sol·licitar els documents elaborats per qualsevol administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

A) Documentació administrativa general

Documentació administrativa que només s'ha de presentar una vegada i és vàlida per a totes les línies.

a) Còpia del document de identificació fiscal (NIF/DNI/NIE/CIF), tan sols en el cas que s'oposi a la seva consulta per part del CIM.

b) Si el sol·licitant és persona jurídica, original o còpia de l'escriptura de constitució o modificació dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar un certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.

c) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.

d) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre.

e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'article 10 del DL2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i les demès lleis que resultin d'aplicació. Annex 3

f) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Annex 2

g) Document de designació de compte bancari del sol·licitant o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament a la sol·licitud. Annex 4

h) En cas de no autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries establert a l'article 28.2 de la Llei 39/2015 i l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, la persona interessada haurà d'aportar un certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Annex 3

i) Declaració responsable signada pel seu representant legal d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat (d'acord amb l'article 11.f segon paràgraf del Text refós de la Llei de subvencions, si es tracta de sol·licituds de subvencions de quantia inferior a 3.000 euros); i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca. Annex 2

j) Documentació que acrediti que el sol·licitant o representat és titular de la finca on es realitzaran les actuacions i, d'acord amb el punt 6 d'aquestes bases, per on hi discorri el Camí de Cavalls, la seva zona d'influència o un camí establert com a vial d'accés d'emergència d'aquest. Si el titular de la finca és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sense personalitat jurídica, aquestes hauran de ser les mateixes que signin la sol·licitud relativa a l'apartat c anterior.

k) En cas de no disposar de la titularitat de la finca en qüestió, en comptes del document j s'ha de presentar la documentació que acrediti que el sol·licitant o representant compta amb l'autorització expressa del titular o titulars de la finca on es realitzaran les actuacions.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, c, d i h quan aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud i indicar en quin expedient o registre d'entrada consten.

En el cas que, dins d'una mateixa sol·licitud, les actuacions proposades afectin més d'una finca registral, s'hauran de presentar els documents j i k escaients per a cadascuna de les finques afectades.

B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts

a) En el cas de sol·licitar diverses actuacions ja sigui en la mateixa línia d'ajut o en diferents línies, s'ha d'aportar una relació prioritzada de totes elles. Annex 2

b) Projecte tècnic o, si no n'hi ha, memòria valorada, que ha d'incloure com a mínim els apartats següents:

  • Estat actual: descripció, evidències fotogràfiques i mapa d'ubicació (que permeti localitzar correctament la zona afectada i la seva relació amb el Camí de Cavalls, la seva zona d'influència o el VAE corresponent).
  • Actuació proposada: descripció dels treballs a realitzar, metodologia, materials i mitjans a utilitzar, calendari de realització
  • Justificació de la idoneïtat de les actuacions proposades
  • Amidaments i pressupost detallat

c) Compromís segons el qual, abans d'iniciar els treballs, es disposarà de tots els permisos i autoritzacions de les administracions públiques competents, en cas que siguin necessaris.

d) Si es va obtenir una ajuda en convocatòries prèvies per a «Actuacions al Camí de Cavalls», i està pendent de justificar, s'ha de presentar el compromís de lliurar la justificació abans de finalitzar el termini previst en les bases que regulaven la convocatòria.

e) Altres documents que permetin valorar els criteris objectius establerts en la base 10 per a la valoració dels ajuts.

Si en la sol·licitud es presenten més d'un projecte o actuació, els documents b, c i e s'han de presentar per a cadascun d'aquests. El document d, si correspon, s'ha de presentar una única vegada i afecta tots els possibles projectes.

4. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els apartats A) i B) s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 i 2 de l'LPACAP al registre electrònic del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.

b) De forma presencial, només les persones físiques, a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i Ciutadella i a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques.

Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3, de l'LPACAP presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb allò establert en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fos incorrecta o incompleta, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessari. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

 

​​​​​​​La inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en qualsevol dada o document que acompanyi la sol·licitud deixen sense efecte aquest tràmit des del moment en què es coneguin, amb audiència prèvia de la persona interessada, i en conseqüència comporten la inadmissió de la sol·licitud. També poden ser causa de revocació de l'ajut si es coneixen amb posterioritat a la concessió.

8. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable

1. Tenen la condició de despeses subvencionables la redacció dels projectes i les actuacions i activitats directament relacionades amb l'actuació a executar i que són necessàries per dur a terme les accions en què poden consistir les actuacions subvencionades.

2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable, i per tant forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.

3. A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada, i per tant subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base catorzena.

Quan el beneficiari de l'ajut sigui una empresa, les despeses subvencionables en què hagi incorregut en les seves operacions comercials hauran d'haver estat abonades en els terminis de pagament previstos a la normativa sectorial que li sigui aplicable o, si no, als establerts a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

4. L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari (art. 4.3 RD 81/2015).

5. En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable, vista la naturalesa del crèdit pressupostari, tot i que formin part del projecte:

  • Les despeses que preveu l'apartat 7 de l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
  • Les despeses d'amortització.
  • L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari (art. 4.3 RD 81/2015).
  • El cost de les hores que el personal propi empri en la planificació, presentació i desenvolupament de la sol·licitud i justificació de l'activitat subvencionable.

9. Determinació de l'import de l'ajut

Els percentatges màxims subvencionables del pressupost dels projectes presentats s'establirà a la convocatòria i podran diferir entre línies d'actuació. En aquells casos en què no es cobreixi el 100 % de l'actuació, anirà a càrrec de la persona física o jurídica sol·licitant l'aportació de la resta del cost del projecte.

La comissió avaluadora estudiarà totes les sol·licituds presentades i establirà una puntuació per a cada sol·licitud, en què la valoració final que s'atorgarà al projecte resultarà de la suma de la puntuació obtinguda a cada un dels blocs (vegeu la base 10) i serà com a màxim de 10 punts. Vindrà acompanyada o explicitada amb elements qualitatius o comentaris tècnics que quedaran reflectits en l'informe tècnic de valoració.

Els projectes, en tot cas, han d'assolir una puntuació mínima de 4 punts globals per poder optar a l'ajut, que té caràcter de concurrència competitiva i, per tant, subjecte a la valoració tècnica obtinguda. Per tant, no podran rebre ajut els projectes que hagin obtingut una puntuació inferior a aquesta xifra.

Per ordre de puntuació es concedirà el 100 % de la quantitat subvencionable sol·licitada als projectes més ben valorats, fins a exhaurir el pressupost de la línia d'ajuts corresponent. Si una vegada cobert el 100 % del cost subvencionable dels projectes més ben valorats queda un romanent que permeti cobrir com a mínim el 60 % de la quantitat sol·licitada del projecte següent per ordre de puntuació, el Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació podrà demanar la reformulació del projecte per adaptar-lo a la quantitat disponible.

En el cas que per a alguna línia no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant s'assignarà a projectes d'altres línies, donant prioritat als projectes de la línia 1, després —en cas de no esgotar-se la consignació pressupostària— als de la línia 2 i finalment —en cas de seguir sense esgotar-se la consignació pressupostària— als de la línia 3. Dins de cada línia, la concessió dels ajuts es farà d'acord amb el punt 10 d'aquestes bases. En tot cas, no es podrà superar la quantitat sol·licitada ni l'import màxim per actuació establert per a la línia corresponent.

10. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts

Les diferents línies subvencionables són:

1. Línies 1 i 2

Línia 1: Millora, restitució i adequació d'elements del Camí de Cavalls i altres béns associats de tipus etnològic

Línia 2: Feines forestals i desbrossaments

Els criteris objectius que han de regir l'atorgament dels ajuts per a les línies 1 i 2 es classifiquen en 3 blocs:

Bloc 1: fortalesa del projecte (màxim 5 punts)

Bloc 2: viabilitat del projecte (màxim 3 punts)

Bloc 3: perdurabilitat (màxim 2 punts)

Bloc 1: fortalesa del projecte (fins a 5 punts)

En aquest bloc es tindran en compte la coherència, qualitat i claredat de la memòria del projecte o actuació.

Es valorarà:

  • La coherència. Una estructura lògica entre els objectius, resultats i indicadors que assegurin la consistència interna del projecte fins a la seva finalització (màxim 1 punt).
  • La qualitat del projecte es valorarà en funció del grau de detall tècnic i descriptiu de la memòria, els plànols i el pressupost (màxim 4 punts):
    • Memòria clara i ben estructurada (màxim 1 punt)
    • Plànols detallats (màxim 1 punt)
    • Pressupost detallat (màxim 1 punt)
    • Calendari (màxim 1 punt)

Bloc 2: viabilitat del projecte (fins a 3 punts)

En aquest bloc es valorarà que l'execució de l'actuació sigui possible i que els resultats esperats siguin viables.

  • Actuacions que ja disposin dels permisos preceptius per ser executades o que se certifiqui que la seva obtenció serà dins termini per poder executar l'actuació (màxim 1 punt).
  • Contribució del projecte a la millora de l'estat del Camí de Cavalls, la compatibilització dels seus usos amb les activitats agroramaderes de la finca i a la coherència paisatgística (màxim 2 punts).

Bloc 3: perdurabilitat (fins a 2 punts)

Es valorarà:

  • La generació d'efectes més enllà de la finalització del projecte (màxim 1 punt).
  • L'existència de mecanismes que potenciïn la perdurabilitat del projecte i el manteniment dels seus efectes en el temps (màxim 1 punt).

En tots els casos, es valorarà amb intervals de 0,2 punts.

Per resoldre les situacions d'empat de puntuació, es donarà prioritat a la proposta amb major puntuació en el bloc de viabilitat del projecte.

Si tot i això encara hi hagués empat, es donarà prioritat a la proposta que s'hagués presentat en primer lloc.

2. Línia 3

Línia 3: Millora dels ferms al Camí de Cavalls o vials d'accés d'emergència (VAE) a aquest

Els ajuts per a la línia 3 es concediran d'acord amb els criteris següents:

1. Sempre que es compleixin els requisits de la convocatòria s'atorgaran els ajuts sol·licitats, amb els límits fixats en la convocatòria i en aquestes bases, dins del crèdit disponible.

2. Si el total de les ajudes sol·licitades d'aquesta línia és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants que compleixin els requisits de les presents bases.

 

​​​​​​​11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, per mitjà del procediment de convocatòria prèvia, i atenent a la via ordinària de selecció de beneficiaris regulada a l'art. 17 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears; de la següent manera:

2. L'expedient s'iniciarà amb l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18/11/2003).

3. La instrucció correspondrà al tècnic del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació que s'assenyali a la convocatòria, que haurà de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient, i de la comissió avaluadora, seleccionant els beneficiaris mitjançant concurs tal com estableix l'article 17 del Decret Llei 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

5. Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria o hi manca la documentació exigida, s'ha de requerir al sol·licitant perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit.

6. Una vegada examinades totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria per part de la instrucció i la comissió avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor elevarà la corresponent proposta de resolució al conseller executiu competent, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

7. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions de l'ajut atorgable.

8. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

9. Si l'ajut implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplicarà la despesa i la quantitat màxima què s'ha d'aplicar a cada exercici.

10. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió d'ajut serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

11. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, ja esmentada, sens perjudici de la possibilitat de notificar-la també individualment a les persones interessades.

12. La concessió de l'ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d'un conveni de col·laboració amb l'entitat beneficiària, en què es determinaran els drets i les obligacions de les parts.

12. Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels seus membres vindrà establerta per a cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.

2. L'objecte de la Comissió Avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que hauran d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

3. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:

President/a: conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació

Secretari/ària: un funcionari de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació

Vocals: tres tècnics del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació

4. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de l'ajut sigui superior a 7.000 euros.

5. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

6. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.

7. Un funcionari o una funcionària del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera, designat pel president de la comissió, actuarà com a secretari de la Comissió Avaluadora i estendrà acta de les reunions, en les quals es reflectiran els acords adoptats. En el cas que la persona designada no formi part de la comissió avaluadora tindrà veu però no vot.

13. Abonament dels ajuts

1. El pagament de l'ajut es tramitarà una vegada s'hagi justificat la realització de les activitats i les despeses ocasionades.

En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de l'ajut.

2. Els ajuts que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

3. El pagament de l'ajut es tramitarà una vegada es comprovi que és justificada la realització de l'activitat subvencionada d'acord amb els requisits establerts a les bases de la convocatòria. L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular s'efectuarà mitjançant transferència bancària en un termini de 60 dies a partir de la data de justificació de l'activitat i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

4. No es pot pagar l'ajut mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'estat, el Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social.

Respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'ha d'ajustar a l'establert a la base sisena. No obstant això, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de l'ajut no superi els 3.000 € (art. 11 f TRLGSIB).

14. Justificació de les despeses

1. Les persones o entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o ajut econòmic concedit segons termini establert en la convocatòria. Si existissin causes excepcionals que ho impedeixin, els beneficiaris les han d'al·legar per escrit.

2. La documentació acreditativa per justificar les despeses serà la següent i es presentarà:

Compte justificatiu simplificat, previst en l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de subvencions, integrat per la documentació següent:

  • Una memòria breu de les actuacions dutes a terme, amb imatges dels treballs i explicació dels resultats.
  • Una relació de despeses realitzades amb indicació del creditor i les dades de la factura o altre document justificatiu de la despesa i, si s'escau, la data de pagament, amb indicació de les desviacions produïdes respecte del pressupost inicialment presentat. Annex 5
  • Qualsevol document de valor probatori, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
  • S'admetran pagaments en efectiu fins a 300 € sempre que a la factura hi consti: data de cobrament, identificació del declarant del cobrament (nom, DNI i signatura) i segell de l'empresa (facultatiu, aquest, en cas que l'emissor sigui persona física).

En cas de ser beneficiari per a l'execució de més d'un projecte, s'ha de presentar un compte justificatiu per a cadascun d'aquests.

3. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.

4. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, pel contrari, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment l'ajut concedit.

5. Són despeses subvencionables les efectivament executades i pagades abans que acabi el termini de justificació dels ajuts.

6. El Consell Insular de Menorca haurà d'inspeccionar les activitats subvencionades per comprovar que l'ajut concedit s'ha utilitzat per a la finalitat a la que anava destinada, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

7. Si, un cop transcorregut el termini establert a les bases per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies hàbils. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici d'expedient de revocació i reintegrament que correspongui.

​15. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de l'ajut en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas l'ajut s'entendrà acceptat tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

b) Sol·licitar els permisos i autoritzacions necessàries per poder executar les accions i projectes finançats.

c) Executar el projecte que fonamenta la concessió de l'ajut en el termini màxim establert en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

d) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

L'incompliment de l'obligació de justificació podrà motivar la incoació d'un procediment sancionador i el responsable arribar a ser sancionat amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir ajuts en els termes prevists a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

e) Adquirir el compromís de finançar la part del pressupost que no cobreixi l'ajut sol·licitat.

f) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

g) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.

h) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

i) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.

j) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

k) Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca i en la realització de les activitats subvencionades. Els beneficiaris han de fer constar expressament el suport econòmic del CIM en qualsevol acte, publicitat o difusió que es puguin realitzar en relació amb les actuacions que siguin objecte d'ajut, encara que l'actuació ja s'hagi realitzat.

l) Acceptar que el Consell Insular de Menorca faci la difusió que estimi convenient del projecte.

m) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

n) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

​16. Revocació i reintegrament dels ajuts

1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts, s'ha d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS, el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

Són causes d'incompliment i escau el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència d'interès de demora, les següents:

a) Absència total de la documentació justificativa o presentació d'aquesta fora de termini.

b) Absència parcial de la documentació necessària per a la justificació o justificació incompleta.

c) Execució de les accions subvencionables fora del termini establert per a això.

d) Obtenció de la prestació falsejant les condicions requerides o ocultant les que ho haguessin impedit.

e) Incompliment de les obligacions imposades amb motiu de la concessió de la prestació.

f) La manca d'adequació amb la finalitat per a la qual la prestació va ser concedida.

g) Resistència, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer d'aquesta institució local.

3. En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.

4. Si el beneficiari no fa constar de manera expressa el suport del CIM (en cas d'actuacions realitzades després que s'hagi publicat la convocatòria) en les comunicacions públiques que es puguin realitzar, es minorarà en un 1 % l'import de l'ajut correctament justificat.

5. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de l'ajut ha de ser igual a la quantia que excedeixi del pressupost executat esmentat.

6. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

7. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

​​​​​​​17. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus i el Consell Executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

18. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Els esmentats recursos s'entendran desestimats, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.

Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases, regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:

  • Llei 38/2003. de 17 de novembre, general de subvencions.
  • Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005)
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
  • Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars

19. Tractament de les dades personals

Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques en relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.

 

​​​​​​​En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.

Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, limitació del tractament i portabilitat davant el CIM (pl. de la Biosfera, 5, 07703 Maó) o a través de la Seu electrònica (seulectronica.cime.es).

Si l'exercici dels drets esmentats no són degudament atesos, es pot presentar una reclamació davant el Delegat de protecció de dades del CIM (protecciodedades@cime.es) i davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (C/ Jorge Juan, 6 - 28001 Madrid - Seu electrònica: sedeagpd.gob.es).

Consten en l'expedient:

Annex 1 – Mapa VAE Camí de Cavalls

Annex 2 – Model de sol·licitud

Annex 3 – Declaració responsable

Annex 4 – Declaració responsable veracitat de les dades bancàries aportades

Annex 5 – Compte justificatiu

 

Maó, 19 de juny de 2024

Per delegació del president El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (DP 129/2023, de 27 de juliol) ​​​​​​​(BOIB núm. 106 de 29-7-2023)