Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 398310
Acord del Ple de data 25 d'abril de 2024 de l'Ajuntament d'Inca pel qual s'aprova definitivament la modificació de l'ordenança general de gestió, recaptació, i inspecció dels tributs i altres ingressos de dret públic locals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Ajuntament Ple en sessió celebrada en data 25 d'abril de 2024 va aprovar inicialment la modificació de l'ordenança general de gestió, recaptació, i inspecció dels tributs i altres ingressos de dret públic locals.

Sotmès l'acord al tràmit d'informació pública i no havent-se presentat reclamacions durant el període d'exposició al públic, es procedeix a elevar a definitiu l'acord d'aprovació inicial, resultant el texte íntegre el qual es publica per el seu general coneixement i en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, LRBRL

 

ORDENANÇA GENERAL DE GESTIÓ, RECAPTACIÓ I INSPECCIÓ DELS TRIBUTS I ALTRES INGRESSOS DE DRET PÚBLIC LOCALS

ÍNDEX

CAPÍTOL I. Principis generals.

Article 1.

Article 2.

Article 3.

Article 4.

CAPÍTOL II. Subjectes passius.

Article 5.

Article 6.

Article 7.

Article 8.

CAPÍTOL III. Responsables del tribut.

Article 9.

Article 10.

Article 11.

Article 12.

Article 13.

CAPÍTOL IV. El domicili fiscal.

Article 14.

Article 15.

CAPÍTOL V. La Base.

Article 16.

Article 17.

CAPÍTOL VI. Exempcions i bonificacions.

Article 18.

Article 19.

CAPÍTOL VII. El tipus de gravamen i el deute tributari

Article 20.

Article 21.

CAPÍTOL VIII. Extinció del deute tributari.

Article 22.

Article 23.

Article 24.

Article 25.

Article 26.

Article 27.

Article 28.

Article 29.

Article 30.

CAPÍTOL IX. Garantia del deute tributari.

Article 31.

Article 32.

Article 33.

CAPÍTOL X. Tributs municipals.

Article 34.

CAPÍTOL XI. Imposició i ordenació de tributs locals.

Article 35.

CAPÍTOL XII. Infraccions, sancions tributàries i procediment sancionador.

Article 36.

Article 37.

Article 38.

Article 39.

Article 40.

Article 41.

Article 42.

Article 43.

Article 44.

Article 45.

Article 46.

Article 47.

Article 48.

Article 49.

Article 50.

Article 51.

Article 52.

Article 53.

Article 54.

Article 55.

Article 56.

CAPÍTOL XIII. Revisió dels actes en via administrativa.

Article 57.

Article 58.

Article 59.

Article 60.

CAPÍTOL XIV. Normes de gestió.

Article 61.

Article 62.

Article 63.

Article 64.

Article 65.

Article 66.

Article 67.

Article 68.

Article 69.

Article 70.

CAPÍTOL XV. Recaptació.

Article 71.

Article 72.

Article 73.

Article 74.

CAPÍTOL XVI. Fraccionaments i ajornaments.

Article 75.

Article 76.

Article 77.

Article 78.

Article 79.

Article 80.

Article 81.

CAPÍTOL XVII. Inspecció Tributària.

Article 82.

Article 83.

Article 84.

Article 85.

Article 86.

CAPÍTOL XVIII. Legislació supletòria.

Article 87.

DISPOSICIÓ FINAL

 

CAPÍTOL I Principis generals

Article 1.

La present Ordenança, aprovada a l'empara de l'article 106.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, conté les normes generals de gestió, recaptació i inspecció referents a tots els tributs que constitueixen el règim fiscal d'aquest municipi, sense perjudici de l'aplicació de la Llei general tributària i la resta de normes concordants, i de les disposicions de la respectiva ordenança reguladora de cada tribut en particular.

Article 2. Àmbit d'aplicació.

1. La present Ordenança i les Ordenances específiques s'aplicaran a la gestió dels ingressos de Dret Públic llur titularitat correspon a l'Ajuntament i als seus Organismes Autònoms.

2. Les Ordenances s'aplicaran en el terme municipal, conforme als principis de residencia efectiva i de territorialitat.

3. Excepte que l'Ordenança específica prevegi una altre data, les Ordenances Fiscals entraran en vigor a partir de la publicació del text íntegre en el Butlletí Oficial de la Província.

4. Per Decret de Batlia es podran dictar disposicions de desplegament, així com interpretatives de les Ordenances Reguladores de cada ingrés.

Article 3. Interpretació de les ordenances.

2. 1. Les normes tributàries s'interpretaran d'acord amb els criteris admesos en dret.

3. 2. Els termes s'apliquen a les ordenances conformement al seu sentit jurídic, tècnic o usual, segons pertoqui.

3. No s'admetrà l'analogia per estendre més enllà dels seus termes estrictes l'àmbit del fet imposable o el de les exempcions o bonificacions.

4. Els tributs s'exigiran conformement a la vertadera naturalesa jurídica o econòmica del fet imposable.

Article 4. Fet imposable.

1. El fet imposable és el pressupost fixat per la Llei per configurar cada tribut i la realització del qual origina el naixement de l'obligació tributària principal.

2. La Llei per completar la delimitació del fet imposable mitjançant la menció de supòsits de no subjecció.

 

CAPÍTOL II Subjectes passius

Article 5.

1. És subjecte passiu l'obligat tributari que, segons la Llei i les ordenances fiscals, està obligat a complir l'obligació tributària principal, així com les obligacions formals inherents a la mateixa, sigui com a contribuent o com a substitut seu.

2. És contribuent el subjecte passiu que realitza el fet imposable.

3. És substitut del contribuent el subjecte passiu que està obligat a complir, en lloc del contribuent, l'obligació tributària principal, així com les obligacions formals inherents a la mateixa i assumeix l'obligació de fer l'ingrés a la Hisenda municipal.

Article 6.

1. Tindran el caràcter d'obligats tributaris, en la regulació dels tributs en què així s'estableixi, les herències jacents, comunitats de béns i altres entitats que, sense personalitat jurídica, constitueixen una unitat econòmica o un patrimoni separat, susceptibles d'imposició.

2. La concurrència de diversos obligats tributaris en un mateix pressupòsit d'una obligació determinarà que quedin solidàriament obligats davant l'administració tributària al compliment de totes les prestacions, llevat que es disposi expressament una altra cosa.

Quan l'administració només conegui la identitat d'un titular practicarà i notificarà les liquidacions tributàries a nom del mateix, el qual vindrà obligat a satisfer-les si no sol·licita la seva divisió. A tal efecte, el sol·licitant haurà de facilitar les dades personals i el domicili dels restants obligats al pagament, així com la proporció en què cadascun d'ells participi en el domini o dret transmès.

Article 7.

El subjecte passiu està obligat a:

a) Pagar el deute tributari.

b) Formular totes les declaracions o modificacions que s'exigeixin per a cada tribut, consignant-hi el número del document d'identitat o el número d'identificació fiscal establert a les entitats jurídiques.

c) Tenir a disposició de l'administració municipal els llibres de comptabilitat, registre i altres documents que hagi de dur i conservar el subjecte passiu, conformement a la llei i segons estableixi, en cada cas, la corresponent ordenança.

d) Facilitar la pràctica d'inspeccions i comprovacions i proporcionar a l'administració municipal les dades, els informes, els antecedents i els justificants que tinguin relació amb el fet imposable.

e) Declarar el seu domicili fiscal conformement a l'establert a l'article 13 i 14 d'aquesta Ordenança fiscal general.

Article 8.

Són drets generals dels contribuents els següents:

a) Dret a ser informat i assistit per l'administració Municipal en el compliment de les seves obligacions tributàries.

b) Dret a obtenir les devolucions derivades de la normativa pròpia de cada tribut i les devolucions d'ingressos indeguts que procedeixin amb abonament d'interès de demora corresponent, sense haver de fer requeriment als efectes.

c) Dret al reintegrament del cost dels avals i altres garanties dipositades per suspendre l'execució d'un deute tributari quan aquest sigui declarat total o parcialment improcedent per sentència o resolució administrativa ferma, així com a la reducció proporcional de la garantia aportada en els supòsits d'estimació parcial del recurs o de la reclamació interposada.

d) Dret a conèixer l'estat de tramitació dels procediments en els quals sigui part.

e) Dret a conèixer la identitat de les autoritats i persones al servei de l'administració tributària que tramiten els procediments de gestió tributària en els quals tingui la condició d'interessat.

f) Dret a sol·licitar certificació i còpia de les declaracions que presenti.

g) Dret a no aportar els documents ja presentats i que es trobin en poder de l'administració Municipal, sempre que l'obligat tributari indiqui el dia i procediment en el que els va presentar.

h) Dret al caràcter reservat de les dades, informes o antecedents de l'administració tributària, que només podran ser utilitzats per a l'efectiva aplicació dels tributs o recursos, sense que puguin ser comunicats a tercers, excepte en els supòsits prevists en les lleis.

i) Dret a ser tractat amb respecte i consideració pel personal al servei de l'Administració.

j) Dret al fet que les actuacions de l'Administració tributària que requereixin la seva intervenció es duguin a terme en la forma que resultin menys costoses, sempre que això no perjudiqui el compliment de les obligacions tributàries.

k) Dret a formular al·legacions i a aportar documents que els òrgans competents tindran en compte en redactar la corresponent proposta de resolució.

l) Dret a ser escoltat en el tràmit d'audiència prèviament a la redacció de la proposta de resolució.

m) Dret a ser informat dels valors dels béns immobles que siguin objecte d'adquisició o de transmissió.

n) Dret a ser informat, en començar les actuacions de comprovació o investigació dutes a terme per la Inspecció dels Tributs, sobre la seva naturalesa i sobre seus drets i obligacions en el curs de les dites actuacions i a que es desenvolupin en els terminis prevists en la llei.

o) Dret al reconeixement dels beneficis o règims fiscals que resultin aplicables.

p) Dret a formular queixes i suggeriments en relació amb el funcionament de l'Administració tributària.

 

CAPÍTOL III Responsables del tribut

Article 9.

1. Les ordenances corresponents, en els supòsits previstos per la Llei, podran declarar responsables del deute tributari, juntament amb els deutors principals, altres persones solidàriament o subsidiàriament.

2. Llevat que existeixi norma en sentit contrari, la responsabilitat serà subsidiària.

Article 10.

Seran responsables solidaris del deute tributari, entre d'altres que puguin establir les lleis, les següents persones o entitats:

a) Les que siguin causants o col·laborin activament en la realització d'una infracció tributària. La seva responsabilitat també s'estendrà a la sanció.

b) Sense perjudici d'allò disposat en el paràgraf a) anterior, els partícips o cotitulars de les entitats a que es refereix l'article 6.1 d'aquesta ordenança, en proporció a les seves participacions respectives, de les obligacions tributàries materials de les entitats esmentades.

c) Les que succeeixin per qualsevol concepte en la titularitat o exercici d'explotacions o activitats econòmiques, per les obligacions tributàries contretes de l'anterior titular i derivades del seu exercici. La responsabilitat també s'estendrà a les obligacions derivades de la falta de pagament dels ingressos a compte practicats o que s'haguessin hagut de practicar.

Article 11.

El qui pretengui adquirir la titularitat d'explotacions i activitats econòmiques i amb l'objecte de limitar la responsabilitat solidària, té dret, amb la conformitat prèvia del titular actual, a sol·licitar de l'administració una certificació detallada dels deutes, sancions i responsabilitats tributaris derivats del seu exercici. L'administració tributària ha d'expedir la certificació esmentada en el termini de tres mesos des de la sol·licitud. En aquest cas la responsabilitat de l'adquiridor queda limitada als deutes, sancions i responsabilitats que aquesta conté. Si la certificació s'expedeix sense esmentar deutes, sancions o responsabilitats o no es facilita en el termini assenyalat, el sol·licitant queda exempt de la responsabilitat.

Article 12.

Seran responsables subsidiaris, entre d'altres que pugin establir les lleis, les persones següents:

a) Els administradors de fet o de dret de les persones jurídiques que, havent comès aquestes infraccions tributàries, no haguessin realitzat els actes necessaris que siguin de la seva incumbència per al compliment de les obligacions i deures tributaris, haguessin consentit l'incompliment pels qui d'ells depenguin o haguessin adoptat acords que possibilitessin les infraccions. La seva responsabilitat també s'entendrà a les sancions.

b) Els administradors de fet o de dret d'aquelles persones jurídiques que hagin cessat en les seves activitats, per les obligacions tributàries d'aquestes pendents en el moment del cessament, sempre que no haguessin fet el necessari pel seu pagament o haguessin adoptat acords o pres mesures causants de l'impagament.

c) Els integrants de l'administració concursal i les liquidadors de societats i entitats en general que no haguessin realitzat les gestions necessàries per l'íntegre compliment de les obligacions tributàries.

d) Els adquirents de béns afectes al pagament del deute tributari.

Article 13.

Una vegada declarat fallits els deutor principal i, en el seu cas, els responsables solidaris, l'Administració tributària dictarà acte de declaració de responsabilitat, que es notificarà al responsable subsidiari.

 

CAPÍTOL IV El domicili fiscal

Article 14.

1. A l'efecte tributari, el domicili és:

a) Per a les persones físiques, el de la seva residència habitual.

Per a les persones físiques que desenvolupin principalment activitats econòmiques, l'Administració Tributària municipal podrà considerar com a domicili fiscal el lloc on estigui efectivament centralitzada la gestió administrativa i la direcció de les activitats. Si no es pogués determinar l'esmentat lloc, prevaldrà aquell on radiqui el major valor de l'immobilitzat en el qual es realitzin activitats econòmiques.

b) Per a les persones jurídiques i les entitats a que es refereix l'apartat 1 de l'article 6, el del seu domicili social sempre que la gestió administrativa i la direcció dels negocis hi estiguin efectivament centralitzades. En cas contrari, serà el domicili on radiqui l'esmentada gestió o direcció.

Quan no es pugui determinar el lloc del domicili fiscal d'acord amb els criteris anteriors prevaldrà aquell on radiqui el major valor de l'immobilitzat.

2. Els obligats tributaris, els seus representants, administradors o apoderats, estan obligats a comunicar mitjançant declaració expressa els seu domicili fiscal a l'Administració tributària municipal, fins que no es presenti la declaració esmentada.

La declaració de canvi de domicili fiscal a altres efectes administratius, com post ser el padró d'habitants, no substitueix la declaració tributària expressa del canvi del domicili fiscal.

3. L'Administració tributària municipal podrà rectificar el domicili fiscal mitjançant la comprovació corresponent.

Article 15.

1. Els obligats tributaris que resideixen a l'estranger estan obligats a designar un representant amb domicili en el territori espanyol.

2. Les persones o entitats residents a l'estranger que exerceixen activitats en el terme municipal d'Inca han de tenir el seu domicili fiscal en el lloc on radiquin la gestió administrativa efectiva i la direcció dels seus negocis.

Si no es pogués determinar l'esmentat lloc, prevaldrà aquell on radiqui el major valor de l'immobilitzat.

 

CAPÍTOL V La Base

Article 16.

A l'ordenança pròpia de cada tribut s'establiran els mitjans i mètodes per determinar la base imposable mitjançant el règim d'estimació directa, quan els subjectes passius hagin presentat declaracions o documents que impliquin la meritació del tribut; i mitjançant el règim d'estimació indirecta, quan no s'hagin presentat aquestes declaracions i documents i l'Administració hagi de fixar les bases imposables aplicant les dades i antecedents que tinguin a la seva disposició, o quan actuï la Inspecció estenent les corresponents actes de regularització de la situació tributària dels subjectes passius.

Article 17.

En qualsevol cas, es considerarà base liquidable el resultat de practicar a la base imposable les reduccions establertes per la llei pròpia del tribut o per l'ordenança fiscal corresponent.

 

CAPÍTOL VI Exempcions i bonificacions

Article 18.

No es podran reconèixer més beneficis fiscals en els tributs locals que els prevists expressament a les normes amb rang de llei o els derivats de l'aplicació dels tractats internacionals.

No obstant això, també es reconeixeran els beneficis fiscals que s'estableixin a les ordenances fiscals, en els casos expressament prevists per la llei.

Article 19.

Els beneficis tributaris s'atorgaran, en tot cas, a petició de l'interessat, i d'ofici en determinats supòsits. En els beneficis tributaris a instància de part haurà de presentar la sol·licitud, si es tracta de tributs periòdics, amb la declaració tributària i si es tracta de tributs no periòdics, amb la pertinent declaració o en el termini de reclamació davant l'Ajuntament de la liquidació practicada.

 

CAPÍTOL VII El tipus de gravamen i el deute tributari

Article 20.

1. El deute tributari està constituït per la quota o quantitat a ingressar que resulti de l'obligació tributària principal o de les obligacions de realitzar pagament a conte.

2. Si s'escau, també poden formar part del deute tributari:

a) L'interès de demora.

b) Els recàrrecs per declaració extemporània.

c) Els recàrrecs del període executiu.

d) Els recàrrecs exigibles legalment sobre les bases o quotes.

3. Les sancions tributàries no formaran part del deute tributari, però en la seva recaptació s'aplicaran les normes incloses en aquesta ordenança.

 

Article 21.

1. La quota íntegra es determinarà d'acord amb:

a) Els tipus de gravamen aplicables, les tarifes, la quantia fixa assenyalada o l'aplicació conjunta d'alguns d'aquests sistemes.

b) Els factors correctors que, en cada cas, l'ordenança del tribut estableixi.

 

CAPÍTOL VIII Extinció del deute tributari

Article 22.

El deute tributari s'extingirà, totalment o parcialment segons els casos, per:

a) Pagament, en la forma establerta al capítol XV.

b) Prescripció.

c) Compensació.

d) Condonació.

e) Insolvència provada del deutor.

Article 23.

Prescriuran als quatre anys els drets següents:

a) El dret de l'Administració a determinar el deute tributari mitjançant l'oportuna liquidació.

b) El dret per exigir el pagament dels deutes tributaris liquidats i autoliquidats.

c) El dret a sol·licitar les devolucions derivades de la normativa de cada tribut, les devolucions d'ingressos indeguts i el reemborsament dels cost de les garanties.

d) El dret a obtenir les devolucions derivades de la normativa de cada tribut, les devolucions d'ingressos indeguts i el reemborsament del cost de les garanties.

Article 24.

El termini de prescripció es comença a computar, en els diferents supòsits prevists per l'article anterior, de la manera següent:

1. El dret de l'Ajuntament a determinar el deute tributari mitjançant la liquidació corresponent, des del dia següent en què acabi el termini per presentar la corresponent declaració o autoliquidació.

2. El dret per exigir el pagament dels deutes tributaris liquidats o autoliquidats, des del dia següent a la data en què acabi el termini de pagament voluntari.

3. El dret a sol·licitar les devolucions derivades de la normativa de cada tribut, les devolucions d'ingressos indeguts i el reemborsament de les garanties, des del dia següent a aquell en que la devolució es va poder sol·licitar; des del dia següent a la data en què es va realitzar l'ingrés indegut o des del dia següent a la finalització del termini per efectuar l'autoliquidació si l'ingrés indegut es va realitzar dins d'aquest termini; o des del dia següent a aquell en que sigui ferma la sentència o resolució administrativa que declari totalment o parcialment improcedent l'acte impugnat.

4. El dret a obtenir les devolucions derivades de la normativa de cada tribut, les devolucions d'ingressos indeguts i el reemborsament del cost de les garanties, des del dia següent a la data de notificació de l'acord de reconeixement del dret a percebre la devolució o el reemborsament del cost de les garanties.

5. El termini de prescripció per a exigir l'obligació de pagament dels responsables solidaris s'iniciarà des del dia següent a l'acabament del termini de pagament en període voluntari del deutor principal.

Article 25.

1. El dret de l'Ajuntament a determinar el deute tributari mitjançant la liquidació corresponent s'interromprà, iniciant-se de nou el termini de prescripció a partir de la data d'interrupció, per les següents accions:

a) Per qualsevol acció administrativa feta amb coneixement formal de l'obligat tributari conduint al reconeixement, regularització, inspecció, assegurament, comprovació i liquidació de tots o part dels elements de l'obligació tributària.

b) Per la interposició de reclamacions o recursos de qualsevol mena, per les actuacions realitzades amb coneixement formal de l'obligat tributari en el decurs de les reclamacions i recursos, així com per la recepció de la comunicació d'un òrgan jurisdiccional en què s'ordeni la paralització del procediment administratiu en curs.

c) Per qualsevol actuació de l'obligat tributari dirigida al pagament de la liquidació del deute.

2. El dret per exigir el pagament dels deutes tributaris liquidats i autoliquidats s'interromprà, iniciant-se de nou el termini de prescripció a partir de la data d'interrupció, per les següents accions:

a) Per qualsevol acció administrativa realitzada amb coneixement formal de l'obligat tributari, dirigida de forma efectiva a la recaptació del deute tributari.

b) Per la interposició de reclamacions o recursos de qualsevol mena, per les actuacions realitzades amb coneixement formal de l'obligat tributari en el decurs de les reclamacions i recursos, per la declaració del concurs del deutor o per l'exercici d'accions civils o penals dirigides al cobrament del deute tributari, així com per la recepció de la comunicació d'un òrgan jurisdiccional en què s'ordeni la paralització del procediment administratiu en curs.

c) Per qualsevol actuació de l'obligat tributari dirigida al pagament o extinció del deute tributari.

3. El dret a sol·licitar les devolucions derivades de la norma de cada tribut, les devolucions d'ingressos indeguts i el reemborsament del cost de les garanties s'interromprà iniciant-se de nou el termini de prescripció a partir de la data d'interrupció, per les següents accions:

a) Per qualsevol acte fefaent de l'obligat tributari que pretengui la devolució d'ingressos indeguts, el reemborsament del cost de les garanties o la rectificació de la seva autoliquidació.

4. El dret a obtenir les devolucions derivades de la normativa de cada tribut, les devolucions d'ingressos indeguts i el reemborsament del cost de les garanties, s'interromprà:

a) Per qualsevol acció administrativa dirigida a efectuar la devolució o el reemborsament.

b) Per qualsevol actuació fefaent de l'obligat tributari per la qual exigeixi el pagament de la devolució o el reemborsament.

c) Per la interposició, tramitació o resolució de reclamacions o recursos de qualsevol mena.

5. Quan el termini de prescripció s'hagués interromput per la interposició de recurs davant la jurisdicció contenciosa administrativa, el còmput del termini de prescripció s'iniciarà de nou quan l'Administració Tributària rebi la notificació de la resolució ferma que posi fi al procés judicial.

6. Quan el termini de prescripció s'hagués interromput per la la recepció d'una comunicació judicial de paralització del procediment, el còmput del termini de prescripció s'iniciarà de nou quan l'Administració Tributària rebi la notificació de la resolució o que aixequi la paralització.

7. Quan el termini de prescripció s'hagués interromput per la declaració del concurs del deutor, el còmput del termini de prescripció s'iniciarà de nou en el moment de l'aprovació del conveni concursal pels deutes no sotmesos al mateix. Respecte dels deutes sotmesos al conveni concursal, el còmput del termini de prescripció s'iniciarà de nou quan aquells siguin exigibles al deutor. Si el conveni no fos aprovat, el termini es reiniciarà quan es rebi la resolució judicial ferma.

8. Interromput el termini de prescripció per a un obligat tributari, l'esmentat efecte es fa extensiu a la resta d'obligats, inclosos els responsables. Si l'obligació és mancomunada i únicament es reclama a un dels obligats tributaris la part que li correspon, el termini no s'interromp pels demès.

Si existeixen diversos deutes liquidats a càrrec d'un mateix obligat al pagament, la interrupció de la prescripció solament afectarà al deute a què es refereix.

Article 26.

La prescripció s'aplicarà d'ofici, inclòs en els casos en que s'hagi pagat el deute tributari, sense necessitat que invoqui o excepcioni l'obligat tributari.

Article 27.

La prescripció guanyada aprofita per igual al subjecte passiu i la resta de responsables del deute tributari i, interromput el termini de prescripció per a un, es considera interromput per a tots els responsables, excepte el que disposa a l'apartat 8e de l'article 68 de la Llei General Tributària.

Article 28.

Els deutes tributaris, en període voluntari o executiu de recaptació, es podran extingir totalment o parcialment per compensació:

a) Amb els crèdits reconeguts per un acte administratiu ferm a favor de l'obligat tributari en virtut de les devolucions d'ingressos indeguts per qualsevol tribut.

b) Amb altres crèdits reconeguts per un acte administratiu ferm a favor de l'obligat tributari.

c) La compensació es pot fer d'ofici o a instància de part.

Article 29.

Els deutes tributaris només podran ser objecte de condonació, rebaixa o perdó, en virtut de llei, en la quantia i amb els efectes que, si escau, aquesta determini.

Article 30.

Els deutes tributaris que no s'hagin pogut fer efectius per insolvència provada del subjecte passiu i els responsables restants, es declararan provisionalment extingits per la quantitat procedent, mentre que no es rehabilitin en el termini de prescripció.

Si un cop vençut el termini de prescripció el deute no ha estat rehabilitat, queda definitivament extingit.

 

CAPÍTOL IX Garantia del deute tributari

Article 31.

La hisenda municipal gaudirà de prelació per al cobrament dels dèbits tributaris vençuts i no satisfets, sempre que hi concorri amb creditors que no siguin de domini, penyora, hipoteca o qualsevol altre dret real degudament inscrit en el Registre corresponent abans de la data en què s'hi ha consignat el dret de la Hisenda Municipal.

Article 32.

En les exaccions que gravin periòdicament els béns o drets susceptibles de ser inscrits en un registre públic, o els seus productes directes, certs o presumptes, l'Ajuntament tindrà preferència sobre qualsevol altre creditor o adquirent, tot i que aquests hagin inscrit els seus drets per al cobrament dels deutes no satisfets corresponents a l'any natural en què s'exerciti l'acció administrativa de cobrament i l'any immediatament anterior.

Article 33.

1. Els adquiridors de béns afectes per llei al pagament del deute tributari respondran subsidiàriament amb ells, per derivació de l'acció tributària, si el deute no es paga.

2. Els béns i drets transmesos estaran afectes a la responsabilitat del pagament de les quantitats, liquidades o no, corresponents als tributs que gravin les esmentades transmissions, qualsevol que sigui el seu posseïdor, llevat que aquest resulti ser un tercer protegit per la fe pública registral o es justifiqui l'adquisició dels béns amb bona fe i just títol.

 

CAPÍTOL X Tributs municipals

Article 34.

Es consideren tributs municipals els que l'Ajuntament estableixi segons el que preveu el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

 

CAPÍTOL XI Imposició i ordenació de tributs locals

Article 35.

La imposició de tributs de caràcter local i l'aprovació, si s'escau, de la respectiva ordenança fiscal o la seva modificació, s'ajustaran igualment a les normes contingudes el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març i la Llei 7/1985, de 2 d'abril, i la resta de disposicions aplicables.

 

CAPÍTOL XII Infraccions, sancions tributàries i procediment sancionador

Article 36. Principis de la potestat sancionadora en matèria tributària.

La potestat sancionadora en matèria tributària s'ha d'exercir d'acord amb els principis reguladors en matèria administrativa amb les especialitats establertes en la LGT.

En particular són aplicables els principis de legalitat, tipicitat, responsabilitat, proporcionalitat i no-concurrència regulats als articles 179 i 180 de la LGT. El principi d'irretroactivitat s'ha d'aplicar amb caràcter general, no obstant, les normes que regulen les infraccions i sancions tributàries tindran efectes retroactius respecte dels actes que no siguin ferms quan la seva aplicació resulta més favorable per l'interessat.

Article 37. Subjectes responsables de les infraccions i sancions tributàries.

1. Són subjectes infractors les persones físiques. jurídiques i les entitats esmentades a l'article 6.1 d'aquesta ordenança que realitzin accions o omissions tipificades com a infraccions a les lleis.

2. El subjecte infractor té la consideració de deutor principal en relació amb la declaració de responsabilitat.

3. La concurrència de diversos subjectes infractors en la realització d'una infracció tributària determinarà que quedin solidàriament obligats davant l'Administració al pagament de la sanció.

4. Han de respondre solidàriament del pagament de les sancions tributàries, derivades o no d'un deute tributari, les persones o entitats que estiguin en els casos dels paràgrafs a) i c) del apartat 1 de l'article 42 de la LGT, en les termes que estableix l'article esmentat.

5. Han de respondre subsidiàriament del pagament de les sancions tributàries les persones o entitats que estiguin en el supòsit del paràgraf a) de l'apartat 1 de l'article 43 de la LGT, en els termes que estableix l'article esmentat.

6. Les sancions tributàries no s'han de transmetre als hereus i legataris de les persones físiques infractores. Les sancions tributàries per infraccions comeses per les societats i entitats dissoltes s'han de transmetre als seus successors en els termes que preveu l'article 40.5 de la LGT.

Article 38. Infraccions tributàries: concepte i classificació.

1. Són infraccions tributàries les accions i comissions doloses o culposes amb qualsevol grau de negligència que estiguin tipificades i sancionades per la LGT o per una altra Llei.

2. Les infraccions tributàries es classifiquen en lleus, greus i molt greus. Cada infracció tributària es qualificarà de forma unitària en lleu, greu o molt greu en atenció als criteris de qualificació com l'ocultació i la utilització de mitjans fraudulents entre d'altres.

Existeix ocultació quan no es presentin declaracions o les presentades incloguin fets i operacions inexistents o amb imports falsos o en les quals s'ometessin operacions, rendes, productes o qualsevol altra dada que incideix en la determinació del deute tributari, sempre que la incidència del deute derivat de la ocultació en relació amb la base de la sanció, sigui superior al 10 per cent.

Es consideren mitjans fraudulents les anomalies substancials en la comptabilitat i en els llibres i registres, l'ús de factures, justificants i altres documents falsos o falsejats i la utilització de persones o entitats interposades d'acord amb l'article 184.3 de LGT.

Article 39. Sancions tributàries: classes, graduació i no concurrència.

1. Les infraccions tributàries se sancionaran mitjançant la imposició de sancions pecuniàries, les quals podran consistir en una multa fixa o proporcional, i de sancions no pecuniàries de caràcter accessori establertes en l'article 186 de LGT, com:

a) Pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions i ajuts públics.

b) Pèrdua del dret a aplicar-se beneficis i incentius fiscals.

c) Prohibició de contractar amb l'administració municipal.

d) Suspensió de l'exercici de professions oficials, ocupació o càrrec públic.

2. Les sancions tributàries es graduaran tenint en compte els següents criteris o circumstàncies que són aplicables simultàniament:

a) Comissió repetida d'infraccions tributàries, la qual s'entendrà que existeix quan el subjecte infractor hagi estat sancionat, dins dels quatre anys anteriors i per resolució administrativa ferma, per una infracció de la mateixa naturalesa, considerant-se que tenen igual naturalesa les infraccions previstes en el mateix article del Capítol III de la LGT, llevat de les infraccions incloses ene els articles 191, 192 i 193, totes les quals s'entendran de la mateixa naturalesa.

Quan es doni aquesta circumstància, la sanció mínima s'incrementarà en els següents percentatges:

  • Sanció per infracció lleu: 5%.
  • Sanció per infracció greu: 15%.
  • Sanció per infracció molt greu: 25%.

b) El perjudici econòmic per la Hisenda municipal que es determinarà per el percentatge resultant de la relació entre la base de la sanció i la quantia total que s'hagi hagut d'ingressar o l'import de la devolució obtinguda. Quan es doni aquesta circumstància la sanció mínima s'incrementara en els següents percentatges

  • Perjudici econòmic superior al 10% i inferior o igual al 25%: 10%.
  • Perjudici econòmic superior al 25% i inferior o igual al 50%: 15%.
  • Perjudici econòmic superior al 50% i inferior o igual al 75%: 20%.
  • Perjudici econòmic superior al 75%: 25%.

c) Acord o conformitat de l'interessat en la forma prevista en l'article següent.

3. Si l'Administració Tributària municipal considera que la infracció pot ser constitutiva de delicte contra la Hisenda pública ho comunicarà a la jurisdicció competent i quedarà suspès el procediment administratiu fins que resolgui l'autoritat judicial.

a) La realització de diverses accions o omissions constitutives de diverses infraccions farà possible la imposició de les sancions que corresponguin per totes aquestes, però quan l'acció o omissió s'aplica com a criteri per a la graduació o qualificació de la infracció, no podrà ésser sancionador com a infracció independent.

b) Les sancions són compatibles amb els interessos de demora i amb els recàrrecs del període executiu.

Article 40. Reducció de les sancions.

1. Les sancions pecuniàries previstes en el articles 191 a 197 de la LGT es reduiran:

En els casos d'actes amb acord, un 50%, però quedarà sense efecte la reducció i s'exigirà aquest import, sense altre requisit que la notificació a l'interessat quan s'hagi interposat contra la regularització o la sanció el corresponent recurs contenciós administratiu o, en el cas que s'hagi presentat aval o certificat d'assegurança de caució en substitució del dipòsit, quan no s'ingressin en període voluntari les quantitats derivades de l'acta amb acord.

En els supòsits de conformitat, un 30%, però així mateix, quedarà sense efecte i s'exigirà aquest import quan s'hagi interposat recurs o reclamació contra la regularització. S'entén que existeix conformitat en el procediment d'inspecció si hi ha Acta de Conformitat i en els procediments de verificació de dades i comprovació limitada sempre que la liquidació no sigui objecte de recurs o reclamació, llevat que es requereixi conformitat expressa.

2. L'import de qualsevol sanció, llevat que procedeixi d'Acta amb Acord, una vegada aplicada en el seu cas, la reducció de l'apartat anterior, es reduirà en el 25% quan s'ingressi l'import en període voluntari sense haver sol·licitat ajornament o fraccionament ni s'interposi recurs o reclamació contra la liquidació o la sanció.

Article 41. Extinció de la responsabilitat derivada de les infraccions i de les sancions.

1. La responsabilitat derivada de les infraccions tributàries s'extingirà per la mort del subjecte infractor i pel transcurs del termini de prescripció per la imposició de les corresponents sancions, termini que serà de quatre anys complets des que es van cometre les infraccions. Aquests prescripció s'aplicarà d'ofici per l'Administració tributària, sense necessitat que la invoqui l'interessat.

2. Les sancions tributàries s'extingiran pel pagament o compliment, prescripció, compensació, condonació i per la mort de tots els obligats a satisfer-les.

Les accions administratives que condueixen a la regularització de la situació tributària de l'obligat, interrompran el termini de prescripció per imposar les sancions tributàries que poden derivar-se de l'esmentada regularització.

Article 42. Classes d'infraccions i sancions tributàries.

Es consideren infraccions tributàries:

a) Deixar d'ingressar dins el termini establert la totalitat o part del deute tributari que hagi de resultar de la correcta autoliquidació del tribut.

b) No presentar de forma completa i correcta les declaracions i documents necessaris per a la pràctica de les liquidacions.

c) L'obtenció indeguda de devolucions derivades de la normativa de cada tribut.

d) Sol·licitar indegudament devolucions derivades de la normativa de cada tribut, beneficis o incentius fiscals, mitjançant l'omissió de dades rellevants o la inclusió de dades falses.

e) No presentar dins de termini autoliquidacions o declaracions sense que d'això es derivi perjudici econòmic.

f) Presentar de forma incompleta o incorrecta autoliquidacions o declaracions, sense perjudici econòmic.

g) Contestar o presentar de forma incorrecta requeriments individualitzats de informació o declaracions d'informació exigides amb caràcter general.

h) Incompliment de les obligacions de comunicar el domicili fiscal i d'utilitzar el número de identificació fiscal o altres números o codis.

i) La resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de l'Administració tributària.

j) Les altres assenyalades a les Lleis.

Article 43. Infracció tributària per deixar d'ingressar el deute tributari que hagi de resultar d'una autoliquidació.

1. Constitueix infracció tributària deixar d'ingressar dins el termini establert la totalitat o part del deute tributari que hagi de resultar de la correcta autoliquidació del tribut.

Aquesta infracció serà lleu, greu o molt greu atenent a l'existència d'ocultació, la concurrència de mitjans fraudulents i ala base de la sanció, és a dir, la quantitat no ingressada en l'autoliquidació com a conseqüència de la comissió de la infracció.

2. La infracció tributària serà lleu en els següents supòsits:

a) Quan la base de la sanció sigui igual o menor a 3.000€.

b) Quan, tot i que la base de la sanció sigui superior a aquesta a aquesta xifra, no existeixi ocultació.

c) En tot cas, quan, sense previ requeriment, la manca d'ingrés hagués estat regularitzada per l'obligat tributari en una autoliquidació presentada amb posterioritat al termini de pagament sense complir els requisits establerts a l'article 27.4 de la LGT, per l'aplicació dels recàrrecs per declaració extemporània sense requeriment previ.

3. La infracció tributària serà greu:

a) Quan la base de la sanció sigui superior a 3.000 € i existeixi ocultació.

b) Quan, sigui quina sigui la base de la sanció, s'hagin utilitzat documents falsos o falsejats o una incorrecta comptabilitat, sense que aquests fets constitueixin mitjans fraudulents.

4. La infracció tributària serà molt greu quan s'hagin utilitzat mitjans fraudulents.

5. Aquestes infraccions se sancionaran amb multa pecuniària del 50%, del 50 al 100% o del 100 al 150% de la quantitat no ingressada, segons els supòsits, mitjançant l'increment del percentatge mínim d'acord amb els criteris de reiteració i perjudici econòmic als quals es refereix l'article 187 de la LGT.

Article 44. Infracció tributària per no presentar de forma completa i correcta les declaracions o documents necessaris per a la pràctica de les liquidacions.

1. Constitueix infracció tributària l'incompliment de l'obligació de presentar de forma completa i correcta les declaracions i documents necessaris perquè l'Administració Tributària municipal pugui practicar la liquidació dels tributs que no s'exigeixen per autoliquidació.

2. Aquesta infracció serà lleu, greu o molt greu d'acord amb els mateixos criteris establerts en l'article precedent, considerant-se com a a base de la sanció la quantia de la liquidació, quan no s'hagi presentat declaració, o la diferència entre el resultant de la liquidació adequada i la que hagi procedit d'acord amb les dades declarades.

3. Les sancions corresponents a aquestes infraccions, així com la seva quantia i graduació seran les mateixes de l'article precedent.

Article 45. Infracció tributària per l'obtenció indeguda de devolucions derivades de la normativa de cada tribut.

1. Aquesta infracció serà lleu, greu o molt greu d'acord amb els mateixos criteris assenyalats a l'article 80 d'aquesta Ordenança considerant-se base de la sanció la quantitat tornada com a conseqüència de la infracció.

2. Les sancions corresponents a aquestes infraccions, la seva quantia i graduació seran les mateixes assenyalades en l'esmentat article d'aquesta ordenança.

Article 46. Infracció tributària per sol·licitar indegudament devolucions.

1. Constitueix infracció tributària la sol·licitud indeguda de devolucions derivades de la normativa de cada tribut mitjançant l'omissió de dades rellevants o la inclusió de dades falses en autoliquidacions, comunicacions o sol·licituds, sense que s'hagin obtingut les devolucions.

2. Aquesta infracció tributària serà greu i se sancionarà amb una multa pecuniària proporcional del 15% de la quantitat indegudament sol·licitada.

Article 47. Infracció tributària per sol·licitar indegudament beneficis o incentius fiscals.

1. Constitueix infracció tributària la sol·licitud indeguda de beneficis o incentius fiscals mitjançant l'omissió de dades rellevants o la inclusió de dades falses, sense que s'hagin obtingut, i no sigui procedent imposar al mateix subjecte la sanció per alguna de les infraccions previstes en els articles 191, 192, i 195 de la LGT o a l'article anterior d'aquesta Ordenança.

2. Aquesta infracció serà greu i se sancionarà amb multa pecuniària fixa de 300 €.

Article 48. Infracció tributària per manca de presentació, dins de termini, d'autoliquidacions o declaracions sense perjudici econòmic.

1. Constitueix infracció tributària no presentar, dins de termini, autoliquidacions o declaracions sempre que no s'hagi produït o no es pugui produir perjudici econòmic a la Hisenda municipal.

2. Aquesta infracció serà lleu.

3. La sanció consistirà en multa pecuniària fixa de 200 €.

La quantia de la sanció serà de 400 €, quan es tracti de declaracions censals o de la comunicació de la designació de representant quan ho exigeixi la normativa.

Així mateix la sanció consistirà en multa pecuniària fixa de 20 € per cada dada o conjunt de dades referides a una mateixa persona o entitat que s'hagi hagut d'incloure en la declaració, amb un mínim de 300 € i un màxim de 20.000 €, quan es tracta de declaracions exigides en compliment de l'obligació de subministrar informació a què es refereixen els articles 93 i 94 de la LGT.

La sanció i els límits mínim i màxim es reduiran a la meitat si les autoliquidacions i declaracions es presenten fora de termini sense requeriment previ.

Si s'han realitzat requeriments, aquestes sancions seran compatibles amb les establertes per resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de l'Administració Tributària municipal.

Article 49. Infracció tributària per d'incompliment de l'obligació de comunicar el domicili fiscal.

1. Constitueix infracció tributària incomplir l'obligació de comunicar el domicili fiscal o el seu canvi per les persones físiques que no realitzin activitats econòmiques.

2. Aquesta infracció serà lleu, i se sancionarà amb multa pecuniària fixa de 100€.

Article 50. Infracció tributària per la presentació incorrecta d'autoliquidacions o declaracions sense que es produeixi perjudici econòmic.

1, Constitueix infracció tributària presentar de forma incompleta, inexacta o amb dades falses autoliquidacions o declaracions, sempre que no s'hagi produït o no es pugui produir perjudici econòmic a la Hisenda municipal.

2. Aquesta infracció serà greu i la seva sanció consistirà en multa pecuniària fixa de 150€ llevat que es tracti de declaracions censals en què la sanció serà de 250€.

Article 51. Infracció tributària per contestar o presentar de forma incorrecta requeriments individualitzats d'informació o declaracions d'informació exigides amb caràcter general.

1. Constitueix infracció tributària contestar o presentar de forma incompleta, inexacta o amb dades falses requeriments individualitzats d'informació o declaracions exigides amb caràcter general, en el compliment de l'obligació de subministrament d'informació a què es refereixen els articles 93 i 94 de la LGT.

2. Aquesta infracció serà greu i se sancionarà de la següent forma:

a) Quan la informació no tingui per objecte dades expressades en magnituds monetàries, la sanció consistirà en multa pecuniària fixa de 200€ per cada dada o conjunt de dades referides a una mateixa persona o entitat emesa, inexacta o falsa.

b) Quan la informació sigui sobre dades expressades en magnituds monetàries, la sanció consistirà en multa proporcional de fins el 2% de l'import de les operacions no declarades o declarades incorrectament.

Quan l'import no declarat representi un percentatge igual o inferior al 10% de l'import de les operacions que es van haver de declarar, s'imposarà una multa pecuniària fixa de 500 €.

En els supòsits en què el percentatge no declarat fos superior al 10, 25, 50 o 75%, la sanció serà una multa pecuniària proporcional de 0,5, 1, 1,5, o 2% de l'import de les operacions no declarades o declarades incorrectament, respectivament.

Aquesta sanció, en el cas de comissió repetida d'infraccions tributàries, es graduarà incrementant la quantia resultant en un 100%.

Article 52. Infracció tributària per incomplir les obligacions d'utilització del número d'identificació fiscal o d'altres números o codis.

1. Constitueix infracció tributària d'incompliment de les obligacions relatives a la utilització del número o codis establerts en la normativa tributària i, especialment, la referència cadastral.

2. Aquesta infracció serà lleu i se sancionarà amb multa pecuniària fixa de 150€, llevat del casos en què es tracti de d'incompliment de la utilització del número de identificació fiscal per les entitats de crèdit en els comptes i operacions, o en el lliurament o abonament del xecs al portador, supòsits en els quals la infracció serà greu i es sancionarà d'acord amb l'article 202.2 de la LGT.

Article 53. Infracció tributària per resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de l'Administració Tributària.

1. Es produeix resistència, obstrucció, excusa o negativa quan el subjecte infractor, degudament notificat a l'efecte, realitzi actuacions amb tendència a dilatar, entorpir o impedir les actuacions de l'Administració Tributària municipal, en relació amb el compliment de les seves obligacions. Així, entre d'altres, les següents conductes:

a) No facilitar l'examen de documents, informes, antecedents, llibres, registres, fitxers, factures, justificants, assentaments de comptabilitat, arxius informàtics i qualsevol altra dada amb transcendència tributària.

b) No atendre algun requeriment degudament notificat

c) No comparèixer en lloc i temps assenyalats, llevat de l'existència de causa justificada.

d) Prohibir indegudament als funcionaris de l'administració tributària l'entrada en locals o finques o el reconeixement de locals, maquinària, instal·lacions i explotacions relacionades amb les obligacions tributàries.

e) Les coaccions als funcionaris de l'administració tributària.

2. Aquesta infracció es qualifica de greu i la seva sanció consistirà en multa pecuniària fixa de 150 €, llevat que sigui d'aplicació allò que es preveu en els apartats següents.

3. Quan consisteixi a desatendre, dins de termini, requeriments diferents als que es preveuen en els següents apartats, la sanció serà de multa pecuniària fixa de 150, 300 o 600€, segons s'hagi incomplert el requeriment per primera, segona o tercera vegada.

4. Quan es tractà de conductes contingudes en les lletres a) i d) de l'apartat 1, o de d'incompliment del deure de comparèixer per persones o entitats que realitzin activitats econòmiques, o del deure d'aportació de informació dels articles 93 i 94 de la LGT, la sanció consistirà en:

a) Si no es compareix o no es facilita l'actuació administrativa o d'informació administrativa en el termini assenyalat en el primer requeriment, la multa serà de 300 €.

b) Quan s'incompleixi el segon requeriment la multa serà de 1.500 €.

c) En cas d'incompliment del tercer requeriment, la sanció consistirà en multa proporcional al 2% de la xifra de negocis del subjecte infractor en l'any natural anterior al de la comissió de la infracció, amb un mínim de 10.000 € i un màxim de 400.000 € però si es tracta de d'incompliment de l'obligació de subministrament d'informació dels articles 93 i 94 de la LGT, la multa proporcional s'eleva fins el 3 per cent de la xifra de negocis, amb un mínim de 15.000 € i un màxim de 600.000 €. Aquesta multa proporcional es graduarà d'acord amb el que estableix l'article 203 de la Llei esmentada. En tot cas, si es dóna compliment total al requeriment abans de l'acabament del procediment, la sanció serà de 6.000 €.

5. Quan la resistència obstrucció, excusa o negativa es refereixi al trencament de les mesures cautelars, la sanció en multa pecuniària proporcional fins el 2% de la xifra de negocis, amb un mínim de 3.000 €.

Article 54. Procediment sancionador amb matèria tributària: Regulació i competència.

1. El procediment sancionador tributari es regula per la LGT i els seus Reglaments de desenvolupament i, en el seu defecte, per les normes reguladores del procediment sancionador en matèria administrativa.

2. La imposició de sancions correspondrà a l'òrgan competent de l'Ajuntament o òrgan en qui delegui, en base de la normativa específica d'aplicació a tenor de la Disposició Addicional del RD 2063/2004 aprovatori del Reglament General del Règim Sancionador Tributari.

Article 55. Procediment Sancionador.

1. El procediment sancionador es tramitarà de forma separada al procediment d'aplicació dels tributs llevat dels supòsits d'actes amb acord i d'aquells en què l'obligat tributari hagués renunciat a la tramitació separada, casos en els quals les qüestions relatives a la infracció s'analitzaran en el procediment d'aplicació del tribut, sense perjudici que no obstant la tramitació única, cada procediment finalitzi amb acte resolutori diferent.

La renúncia es farà mitjançant manifestació expressa que haurà de formular-ne en el procediment d'aplicació dels tributs abans de la notificació de la proposta de resolució o, en el procediment d'inspecció, a la finalització del tràmit d'audiència previ a la subscripció de l'acta, llevat del supòsit en què l'òrgan encarregat de la tramitació del procediment d'aplicació dels tributs requereix a l'obligat tributari per que manifesti, en el termini de deu dies, la seva renúncia a la tramitació separada del procediment sancionador que en el seu cas, pugui iniciar-se. Així mateix, si el procediment d'aplicació del tributs s'inicia amb la notificació de la proposta de resolució, es podrà renunciar a la tramitació separada en el termini concedit per al·legacions.

2. En cas de tramitació separada, el procediment s'iniciarà d'ofici mitjançant acord de l'òrgan competent per resoldre segons el que disposa l'article anterior, que serà notificat a l'interessat.

Una vegada acabades les actuacions que procedeixin, es formularà proposta de resolució expressant els fets i la seva qualificació, la classe d'infracció i la sanció corresponent amb indicació dels criteri de graduació aplicats. Aquesta proposta serà notificada a l'interessat, posant-li de manifest l'expedient perquè, dins el termini de 15 dies, pugui al·legar el que consideri adient i presentar els documents i proves que estimi oportunes.

Quan a l'inici del procediment l'òrgan competent tingui tots els elements que permetin formular la proposta d'imposició de la sanció s'incorporarà aquesta a l'acord d'iniciació, i li serà notificat a l'interessat posant-li de manifest l'expedient als mateixos efectes assenyalats en el paràgraf anterior i amb l'advertència que, en cas de no formular al·legacions ni aportar nous documents i proves, podrà dictar-se resolució d'acord amb la proposta.

3. Quan els procediment sancionadors derivin de procediments de comprovació o investigació que realitzi la Inspecció de Tributs, s'iniciaran pel funcionari actuari amb autorització superior. La tramitació i instrucció de la proposta de resolució podrà encomanar-se a aquest funcionari o a un altre adscrit a la Inspecció.

Quan en un procediment sancionador, iniciat com a conseqüència d'un procediment d'inspecció, l'interessat presti conformitat a la proposta de resolució, s'entendrà dictada i notificada la resolució per l'òrgan competent per imposar la sanció, d'acord amb l'esmentada proposta, per el transcurs del termini d'un mes a comptar de la data en què la conformitat es va manifestar, sense necessitat de nova notificació expressa a l'efecte, llevat que en l'esmentat termini l'òrgan competent per a imposar la sanció notifiqui a l'interessat acord amb alguns dels continguts als quals es refereixen els paràgrafs de l'apartat 3 de l'article 156 de la LGT.

4. El procediment sancionador en matèria tributària ha de concloure en el termini màxim de sis mesos a comptar de la notificació de la comunicació d'inici del procediment.

El venciment d'aquest termini, sense que s'hagi notificat la resolució, produeix la caducitat del procediment, que pot declarar-se d'ofici o a instància de l'interessat i impedeix la iniciació de un nou procediment sancionar.

 

Article 56. Suspensió de l'execució de les sancions.

1. L'execució de les sancions tributàries se suspendrà automàticament, sense necessitat d'aportar cap tipus de garantia, mitjançant la presentació de recurs en el termini establert, sense que es puguin executar fins que siguin fermes en via administrativa. Aquesta suspensió serà aplicada automàticament per l'Administració sense necessitat que el contribuent ho sol·liciti.

No seran exigibles interessos de demora pel temps que transcorri fins l'acabament del termini de pagament en període voluntari, obert per la notificació de la resolució que exhaureixi la via administrativa.

2. Un cop exhaurida la via administrativa, els òrgans de recaptació no començaran les actuacions de procediment de constrenyiment mentre no acabi el termini per interposar el recurs contenciós administratiu.

Si durant aquest termini l'interessat comunica a l'òrgan esmentat la interposició del recurs, amb petició de suspensió, es mantindrà la paralització del procediment fins que l'òrgan judicial adopti la decisió que correspongui en relació amb la suspensió sol·licitada.

 

CAPÍTOL XIII Revisió dels actes en via administrativa

Article 57.

L'òrgan que ha dictat l'acte ha de rectificar en qualsevol moment, d'ofici o a instància de l'interessat, els errors materials o de fet i els aritmètics, sempre que no hagi transcorregut el termini de prescripció.

Article 58.

Contra els actes sobre aplicació i efectivitat dels tributs locals i els ingressos de dret públic d'aquest Ajuntament i els seus organismes autònoms, podrà formular-se, davant el mateix òrgan que els dictà, el corresponent recurs de reposició, previ al contenciós administratiu, en el termini d'un mes a partir de la notificació expressa o l'exposició pública dels corresponents padrons o matrícules de contribuents.

Contra la denegació d'aquest recurs de reposició, els interessats podran interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos.

Article 59.

Per interposar el recurs de reposició a què es refereix l'article anterior no es requerirà el pagament previ de la quantitat exigida, però la interposició del recurs no detindrà mai l'acció administrativa per a la cobrança, llevat que l'interessat compleixi els requisits a què es refereix el RD 520/2005, de 13 de maig, o l'article 14.2 del RD Legislatiu 2/2004, de 5 de març respectivament.

Article 60.

Contra els acords d'imposició i ordenació de tributs fiscals no es podrà interposar altre recurs que el contenciós administratiu, a partir de la publicació d'aquells al BOCAIB en la forma i terminis que estableixin les normes reguladores d'aquesta Jurisdicció.

 

CAPÍTOL XIV Normes de gestió

Article 61.

1. L'Ajuntament durà a terme la gestió dels tributs locals, conformement al que preveu el RD Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprovà el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals i la Llei general tributària.

2. La gestió dels tributs comprèn les actuacions necessàries per a la determinació del subjecte passiu, de les bases i de tots els elements necessaris per quantificar el deute tributari mitjançant l'oportuna liquidació.

3. El Plenari de l'ajuntament procedirà a aprovar anualment el calendari fiscal d'aquesta entitat per regular els períodes de cobrament dels tributs de venciment periòdic per l'exercici que correspongui.

 

Article 62.

Els procediments tributaris s'iniciaran d'ofici o a instància de l'obligat tributari, mitjançant autoliquidació, declaració, comunicació o sol·licitud o qualsevol altre mitjà previst en la normativa tributària.

Article 63.

1. Té la consideració de declaració tributària qualsevol document pel mitjà del qual es manifesti o reconegui davant l'Administració municipal la realització de qualsevol fet rellevant per l'aplicació dels tributs.

2. La presentació d'una declaració no implica l'acceptació de la procedència de l'obligació tributària.

3. L'Administració municipal pot reclamar declaracions, i l'ampliació d'aquestes, així com la correcció dels defectes advertits, quan sigui necessari per a la liquidació i la comprovació del tribut, com també la informació suplementària que hi escaigui.

4. Serà obligatòria la presentació de la declaració en els terminis assenyalats a cada ordenança i, en general, dins els trenta dies hàbils següents al del fet imposable. La presentació fora de termini se sancionarà com a infracció simple.

Article 64.

Les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, així com les entitats de l'article 6.1 d'aquesta ordenança, estaran obligades a proporcionar a l'Administració tributària tota classe de dades, informes o antecedents amb transcendència tributària, deduïts de les seves relacions econòmiques, professionals o financeres amb altres persones, d'acord amb la regulació dels articles 93 i 94 de la Llei General Tributària.

Article 65.

1. Els subjectes passius i la resta d'obligats tributaris podran formular a l'Administració municipal consultes degudament documentades respecte del règim, la classificació o qualificació tributària que en cada cas correspongui, en la forma, l'abast i efectes prevists en els articles 88 i 89 de la Llei General Tributària.

2. Igualment, podran formular consultes, sempre que estiguin degudament documentades, els col·legis professionals, les cambres oficials, les organitzacions patronals, els sindicats, les associacions de consumidors, les associacions o fundacions que representin interessos de persones amb discapacitat, les associacions empresarials i les organitzacions professionals, així com les federacions que agrupin els organismes o les entitats esmentats, quan es refereixin a qüestions que afectin la generalitat dels seus membres o associats.

3. Els interessats no poden recórrer contra la resposta. Poden fer-ho contra l'acte administratiu dictat de conformitat amb els criteris manifestats en la contestació.

Article 66.

1. En els procediments d'aplicació dels tributs qui faci valer el seu dret ha de provar-ne els fets constitutius.

2. Els obligats tributaris compliran el seu deure de provar si designen de manera concreta els elements de prova en poder de l'administració tributària municipal.

Article 67.

Les liquidacions tributàries poden ser provisionals o definitives.

1. Tindran la consideració de definitives:

a) Les practicades en el procediment inspector amb la comprovació i investigació prèvies de la totalitat dels elements de l'obligació tributària.

b) Les altres a les quals la normativa tributària atorgui aquest caràcter.

2. En els altres casos, les liquidacions tributàries tenen el caràcter de provisionals.

Article 68.

L'Administració municipal no està obligada a ajustar les liquidacions a les dades consignades pels obligats tributaris en les autoliquidacions, declaracions, comunicacions, sol·licituds o qualsevol altre document. L'increment de la base tributària sobre la resultant de les declaracions o autoliquidacions s'haurà de notificar amb la forma deguda al subjecte passiu amb expressió concreta dels fets i els elements addicionals que l'hagin motivat, excepte quan la modificació tingui origen en actualitzacions o revisions de caràcter general autoritzades per les lleis.

Article 69.

1. Podran ser objecte de padró o matrícula de contribuents els tributs en què, per la seva naturalesa, es produeixi continuïtat de fet imposable.

2. Les altes es produiran, per declaració del subjecte passiu, per l'acció investigadora de la inspecció o d'ofici, i tindran efecte des de la data en què, per disposició de l'ordenança respectiva, es produeixi la meritació del tribut i l'obligació de contribuir.

3. Els subjectes passius hauran de formular les baixes i, un cop comprovades, produiran la definitiva eliminació del padró amb efectes a partir del període següent al que s'hagin presentat, llevat que en l'ordenança fiscal del tribut de què es tracti s'estableixi altra cosa.

4. Els contribuents estaran obligats a fer saber a l'Administració, en el termini de trenta dies hàbils següents a aquell en què es produeixi, tota modificació que pugui originar alta, baixa o alteració en el padró.

5. Els padrons i les matrícules de contribuents se sotmetran cada exercici a l'aprovació de la Junta de Govern d'aquest Ajuntament i s'exposaran al públic a l'efecte de reclamació durant un termini d'un mes comptat des de la publicació de l'anunci al BOIB.

6. L'exposició al públic dels padrons o matrícules produirà els efectes de notificació de les liquidacions de quotes que hi figurin consignades. Contra aquestes es podrà interposar recurs de reposició, previ al contenciós administratiu en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la fi del període d'exposició pública.

Article 70.

Les liquidacions tributàries es notificaran amb indicació:

a) La identificació de l'obligat tributari.

b) Els elements determinants de la quantia del deute tributari.

c) La motivació, quan la liquidació no s'ajusti a les dades consignades per l'obligat tributari o a l'aplicació o interpretació de la normativa realitzada per ell mateix, amb expressió dels fets i elements essencials que l'originen, així com els fonaments de dret.

d) Els mitjans d'impugnació que pugin ser exercits, amb indicació dels terminis i els òrgans davant els quals han de ser interposats.

e) El lloc, termini i forma en què s'hagi de satisfer el deute tributari.

f) El seu caràcter de provisional o definitiva.

 

CAPÍTOL XV Recaptació

Article 71.

1. La recaptació dels tributs es podrà fer:

a) En període voluntari.

b) En període executiu.

2. En els tributs que en siguin susceptibles, la recaptació es farà pel sistema d'autoliquidació, que s'haurà d'ingressar en el moment de ser presentada.

3. En els tributs que no admetin l'autoliquidació i respecte dels quals es pugui exigir legalment, com també quan es tracti de preus públics, s'exigirà sempre el pagament anticipat mitjançant el sistema de dipòsit previ, que s'haurà de fer en el moment en què l'interessat presenti la sol·licitud que determini el fet imposable o l'aplicació del preu públic.

Article 72.

1. El termini d'ingrés voluntari dels deutes tributaris es comptarà a partir de:

a) La notificació directa al subjecte passiu de la liquidació quan es practiqui individualment.

b) L'obertura del termini recaptador, quan es tracti de tributs de cobrament periòdic que són objecte de notificació col·lectiva.

c) La data de la meritació en el supòsit d'autoliquidació.

Article 73.

Els obligats al pagament faran efectius els seus deutes en període voluntari dins els terminis següents:

1. Els deutes resultants de liquidacions practicades per l'Administració, s'hauran de pagar:

a) Les notificades entre els dies 1 i 15 de cada mes, des de la data de notificació fins el dia 20 del mes següent o, si aquest no fos hàbil, l'immediat hàbil posterior.

b) Les notificades entre els dies 16 i darrer de cada mes, des de la data de notificació fins al dia 5 del segon mes posterior o, si aquest no fos hàbil, l'immediat hàbil posterior.

c) Les corresponents a tributs periòdics que són objecte de notificació col·lectiva, dins el termini anunciat en els edictes de cobrança que es publiquin d'acord amb l'establert a l'article 81 del Reglament general de recaptació.

d) Els deutes resultants de concerts s'ingressaran en els terminis que s'hi determinin.

e) Els deutes no tributaris, en els terminis que determinin les normes, segons les quals aquests deutes s'exigeixin i, si manquen, en els terminis establerts en els apartats a) i b) d'aquest número.

2. Els deutes que s'hagin de satisfer mitjançant efectes timbrats, en el moment de la realització del fet imposable, si la normativa específica no disposa d'altre termini.

Article 74.- Pla personalitzat de pagament.

Amb la finalitat de facilitar els subjectes passius, dins del corresponent exercici pressupostari el compliment de les obligacions amb la Hisenda Pública Municipal, s'aprova el sistema voluntari de pagament personalitzat dels ingressos de dret públic de venciment periòdic de pagament únic. Sistema que permetrà que els subjectes passius s'adhereixin al mateix, acomodar i flexibilitzar els pagaments des de l'inici de cada exercici pressupostari fins a la seva finalització.

1. El Pla personalitzat de pagament és per la totalitat dels següents ingressos de dret públic, no estant permès seleccionar conceptes:

  • Impost sobre Béns immobles.
  • Prestació patrimonial pública no tributària per la prestació del servei de recollida, tractament i eliminació de residus.
  • Taxa per Entrada de Vehicles.
  • Impost sobre Activitats Econòmiques.
  • Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica.
  • Taxa de clavegueram.
  • Taxa per les despeses de conservació del cementeri.

En el Pla personalitzat no es cobraran interessos de demora ni s'exigirà garantia, sempre que es paguin les fraccions en els terminis indicats.

2. Podran acollir-se a aquest Pla les persones contribuents i obligades al pagament del tributs que figuren a l'apartat a), quan compleixin els requisits que a continuació s'especifiquen:

a) No tenir deute pendent en executiva amb l'Ajuntament, tret que estigui fraccionat o suspès.

b) L'import mínim a fraccionar en el pla personalitzat de pagament ha de ser superior a 150 €.

c) Domiciliació obligatòria del pagament de les quotes en un únic compte.

3. L'adhesió al sistema de Plans Personalitzats de Pagament es concedirà per a l'exercici següent, sempre que es sol·licitin abans de dia 31 de desembre de l'exercici anterior. A partir d'aquest moment quedarà adherit al Pla Personalitzat de Pagament en les condicions sol·licitades, excepte que l'Ajuntament comuniqui la denegació per incompliment dels requisits.

Les sol·licituds tindran efecte per temps indefinit per als rebuts per els quals s'ha sol·licitat, sempre que no existeixi manifestació expressa en contrari per part del subjecte passiu i no deixin de realitzar-se els pagaments en la forma establerta.

4. La periodicitat del pagament serà mensual consistint en nou quotes, i els càrrecs a compte es realitzaran els dia 5 de cada mes, des del 5 de març al 5 de novembre inclòs. L'Ajuntament efectuarà una estimació de l'import de les quotes que l'obligat al pagament ha de pagar en cada fracció, i al llarg de l'any l'Ajuntament realitzarà les regularitzacions oportunes per adequar les quotes a l'import actual dels tributs.

5. Els subjectes passius podran cancel·lar al llarg de cada exercici el Pla Personalitzat de Pagament, el qual tindrà efectes a partir de l'exercici següent.

6. En cas de que l'Ajuntament d'ofici tengui constància de la falta de pagament d'una quota, aquesta es regularitzarà i es distribuirà entre els següents terminis. De produir-se un segon incompliment, es procedirà a la cancel·lació del Pla Personalitzat de Pagament.

El deute tributari inclòs en un pla que finalment no resulti satisfet en els terminis que integren aquell, passarà a executiva amb efectes a la data de finalització del corresponent període voluntari de pagament, i produirà la cancel·lació automàtica del pla.

Els pagaments ja efectuats es computaran com a ingressos a compte dels rebuts dels padrons corresponents.

7. No es realitzaran modificacions en el Pla, atès que els tributs a incloure no són d'elecció per al subjecte passiu i les periodicitats són tancades. Així mateix, les altes noves s'inclouran de forma automàtica en el pla i, en qualsevol cas, es regularitzaran les quotes amb la càrrega de les voluntàries.

8. Es podrà adherir al Pla personalitzat de pagament en l'Oficina Virtual Tributària i de forma presencial.

 

CAPÍTOL XVI FRACCIONAMENTS I AJORNAMENTS

Article 75.- Règim Jurídic.

L'ajornament o fraccionament de la recaptació dels crèdits es regirà per les següents disposicions:

a) Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (LGT), sent supletòries la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

b) Les normes que regulen els tributs i altres recursos objecte de la gestió recaptatòria.

c) Els tractats, acords, convenis i altres normes internacionals o emanades d'entitats internacionals o supranacionals que afectin la gestió recaptatòria.

d) La present ordenança.

e) Reial decret 939/2005, de 29 de juliol, General de Recaptació, excepte les especialitats previstes en aquesta ordenança.

f) Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació de tributs.

Article 76. Sol·licituds.

1. Presentació.

a) Les sol·licituds es poden presentar a través de l'Oficina Virtual Tributària i en las dependències municipals, segons el model oficial, i seran tramitats pels serveis de recaptació dependents de la Tresoreria municipal.

b) Els subjectes passius podran, en qualsevol moment, sol·licitar carta de pagament per efectuar l'ingrés total del deute. L'Ajuntament deixarà sense efecte l'ajornament o fraccionament quan tengui constància de que s'ha produït el pagament del deute.

c) Les sol·licituds s'hauran de presentar en els següents terminis:

  • Deutes en període voluntari: abans de la finalització del període voluntari assenyalat.
  • Per les autoliquidacions: abans de la finalització del termini de presentació de les mateixes.
  • Deutes en període executiu: les sol·licituds podran presentar-se fins el moment en el qual es notifiqui a l'obligat l'acord d'alienació dels bens embargats.

d) S'haurà d'incloure tot el deute pendent en executiva.

e) Si la sol·licitud de ajornament o fraccionament es produeix en període executiu (recàrrec del 5%) o quan el deute es trobi amb el recàrrec de constrenyiment reduït del 10%, se'ls aplicarà el recàrrec del 20%.

f) Concessions automàtiques: Es concediran automàticament els fraccionaments i ajornament de deutes que, complint els altres requisits, resulten exempts de presentar garantia.

No obstant això, i en tot cas, s'entendrà com una concessió provisional, disposant l'administració d'un termini màxim de 30 dies des de la presentació de la sol·licitud per a notificar a l'obligat tributari la resolució denegatòria.

2. Tramitació de sol·licitud

a) L'òrgan competent avaluarà la falta de liquiditat i la capacitat per a generar recursos i valorarà la suficiència i idoneïtat de les garanties o, en el seu cas, la sol·licitud de dispensa de garantia i verificarà la concurrència de les condicions precises per a obtenir-la. Tot això, sense perjudici del que es preveu per a les concessions automàtiques previstes en l'apartat 3 de l'article 76 d'aquesta ordenança.

b) Realitzats els tràmits anteriors, es formularà proposta de resolució que serà remesa a l'òrgan competent per a la seva resolució, excepte en el cas d'aquells fraccionaments a què es refereix l'art. 76. c) d'aquesta ordenança.

3. Resolució de sol·licituds.

a) Les resolucions que concedeixin ajornaments o fraccionaments de pagament especificaran i detallaran les dades identificatives del deute inclòs, del sol·licitant, dels terminis de pagament i altres condicions de l'acord. La resolució podrà assenyalar terminis i condicions diferents dels sol·licitats.

En tot cas, el venciment dels terminis haurà de coincidir amb el dia 5 de cada mes, o dia hàbil immediat posterior, tret que per resolució s'estableixi una altra data.

b) En la resolució podran establir-se les condicions que s'estimin oportunes per a assegurar el pagament efectiu en el termini més breu possible i per a garantir la preferència del deute ajornat o fraccionat, així com el correcte compliment de les obligacions tributàries del sol·licitant.

En particular, podran establir-se condicions per les quals s'afectin el compliment de l'ajornament o fraccionament els pagaments que la Hisenda Pública Municipal hagi de realitzar a l'obligat durant la vigència de l'acord, en quantia que no perjudiqui la viabilitat econòmica o continuïtat de l'activitat.

c) Si la resolució concedís l'ajornament o fraccionament, es notificarà al sol·licitant, a excepció dels supòsits prevists en l'apartat 3 de l'article 76, advertint-li dels efectes que es produiran de no constituir-se, en el seu cas, la garantia en el termini legalment establert i en cas de falta de pagament.

Aquesta notificació incorporarà, en el seu cas, el càlcul dels interessos de demora associats a cadascun dels terminis d'ingrés, calculats conforme el que es preveu en l'article 53 del RGR.

Si una vegada concedit un ajornament i fraccionament el deutor sol·licités una modificació en les seves condicions, la petició no tindrà, en cap cas, efectes suspensius. La tramitació i resolució d'aquestes sol·licituds es regirà per les mateixes normes que les establertes per a les peticions d'ajornament o fraccionament amb caràcter general.

d) Podrà ser causa de denegació de l'ajornament o fraccionament:

  • L'incompliment d'un ajornament o fraccionament anterior.
  • Quan la garantia aportada per el sol·licitant hagués estat denegada anteriorment per l'Ajuntament per falta de suficiència jurídica o econòmica o per falta d'idoneïtat.

e) Si la resolució dictada fos denegatòria, les conseqüències seran les següents:

  • Si la sol·licitud va ser presentada en període voluntari d'ingrés, amb la notificació de l'acord denegatori s'iniciarà el termini d'ingrés regulat en l'art. 62.2 de la LGT. De no produir-se l'ingrés en aquest termini, començarà el període executiu i haurà d'iniciar-se el procediment de constrenyiment en els termes previstos en l'article 167.1 de la LGT.
  • Si la sol·licitud va ser presentada en període executiu d'ingrés, haurà d'iniciar-se el procediment de constrenyiment en els termes previstos en l'article 167.1 de la LGT, de no haver-se iniciat amb anterioritat.

f) Contra la denegació de les sol·licituds d'ajornament o fraccionament només cabrà la interposició del corresponent recurs de reposició en els termes i amb els efectes establerts en la normativa aplicable.

g) La resolució haurà de dictar-se i notificar-se en el termini de sis mesos, excepte els supòsits de concessió automàtica prevists en l'art. 76.3 d'aquesta ordenança. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat la resolució, es podrà entendre desestimada la sol·licitud a l'efecte d'interposar recurs corresponent o esperar la resolució expressa.

h) En els ajornaments i fraccionaments autoritzats per l'administració tributària municipal, si arribat el venciment del termini concedit no s'efectués el pagament, es produiran els efectes prevists en l'article 54 del RGR.

Article 77. Procediment en cas d'incompliment

1. En els ajornaments: Si arriba el venciment del termini concedit i no s'efectua el pagament, es produeixen els efectes següents:

a) Si la sol·licitud va ser presentada en període voluntari, s'inicia el període executiu l'endemà del venciment del termini incomplet i s'ha d'iniciar el procediment de constrenyiment. S'ha d'exigir l'ingrés del principal del deute, els interessos de demora meritats a partir de l'endemà del venciment del termini d'ingrés en període voluntari i fins a la datat del venciment del termini concedit, i el recàrrec del període executiu sobre la suma dels dos conceptes.

b) Si la sol·licitud va ser presentada en període executiu, ha de continuar el procediment de constrenyiment.

2. En els fraccionaments concedits: Si arriba el venciment i no s'efectua el pagament, les conseqüències seran les següents:

a) Si les fraccions incomplertes inclou deutes en període executiu en el moment de presentar-se la sol·licitud:

1r. Per la totalitat dels deutes inclosos en l'acord de fraccionament que estiguin en període executiu en el moment de presentar-se la sol·licitud, s'ha de continuar el procediment de constrenyiment.

2n. Per la totalitat dels deutes inclosos en l'acord de fraccionament que estiguin en període voluntari en el moment de presentar-se la sol·licitud, s'inicia el període executiu l'endemà del venciment de la fracció incompleta i s'ha d'iniciar el procediment de constrenyiment. S'han d'exigir els interessos de demora meritat a partir de l'endemà del venciment del termini d'ingrés en període voluntari i fins a la data del venciment de pagament de la fracció incompleta.

b) Si les fraccions incomplertes inclou deutes en període voluntari en el moment de presentar-se la sol·licitud s'ha d'iniciar el procediment de constrenyiment respecte def l'esmentada fracció incompleta. S'han d'exigir l'import de la citada fracció, els interessos de demora meritats a partir de l'endemà del venciment del termini d'ingrés en període voluntari i fins a la data del venciment del termini concedit, i el recàrrec del període executiu sobre la suma dels dos conceptes.

Si no es produeix l'ingrés de les quantitats exigides d'acord amb el paràgraf anterior, s'han de considerar vençudes la resta de les fraccions pendents i s'ha d'iniciar el procediment de constrenyiment respecte tots els deutes. S'han d'exigir els interessos de demora meritats a partir de l'endemà del venciment del termini d'ingrés en període voluntari i fins a la data del venciment de pagament de la fracció incompleta.

Article 78. Garanties.

1.- Quan el sol·licitant sigui una Administració pública no s'exigirà garantia.

2.- Els deutes podran garantir-se d'acord amb les garanties previstes en la normativa vigent.

3.- Per a deutes superiors a 18.000 € el sol·licitant oferirà la garantia en forma d'aval solidari prestat per entitat de crèdit o societat de garantia recíproca o certificat d'assegurança de caució, que haurà de dipositar-se en la Tresoreria Municipal. Podran oferir-se qualssevol altres que es considerin suficients. La garantia cobrirà l'import del deute en període voluntari i dels interessos de demora que generi l'ajornament o fraccionament, més un 25 per 100 de la suma de totes dues partides.

Quan s'hagi concedit el fraccionament per a un període de temps superior a un any els interessos es calcularan amb el tipus aplicable en el moment de la seva concessió, i s'actualitzaran en la darrera fracció.

4. En particular, no s'exigirà interès de demora en els acords d'ajornament o fraccionament de pagament que haguessin estat sol·licitats en període voluntari i es refereixin a deutes de venciment periòdic i notificació col·lectiva i el pagament total de les mateixes es produeixi en el mateix exercici que el de la seva meritació.

5. En els ajornaments o fraccionaments, si arribat el venciment del termini concedit no s'efectués el pagament, es produiran els efectes de l'article 54 del Real Decret 939/2005, de 29 de juliol:

a) Si es va sol·licitar en període voluntari: Es consideraran vençudes la resta de les fraccions pendents, havent d'iniciar-se el procediment de constrenyiment.

b) Si es va sol·licitar en període executiu: Es consideraran vençudes la resta de les fraccions pendents, i continuarà el procediment de constrenyiment per a l'execució del deute impagat.

Article 79. Termini dels ajornaments i fraccionaments.

a) En els supòsits d'ajornaments, amb caràcter general no es concediran ajornaments per termini superior a sis mesos.

b) En els supòsits de fraccionament, el terminis són els següents:

 

Import deute

Termini màxim

Garantia

Fins a 600 €

6 mesos

Sense garantia

De 600,01 € a 1.200 €

9 mesos

Sense garantia

De 1.200,01 € a 2.000 €

12 mesos

Sense garantia

De 2.000,01 € a 3.000 €

18 mesos

Sense garantia

De 3.000,01 € a 4.000 €

24 mesos

Sense garantia

De 4.000,01 € a 5.000 €

30 mesos

Sense garantia

De 5.000,01 € a 6.000 €

36 mesos

Sense garantia

De 6.000,01 € a 7.000 €

42 mesos

Sense garantia

De 7.000,01 € a 18.000 €

48 mesos

Sense garantia

De 18.000,01 € en endavant

48 mesos

Amb garantia

Article 80. Forma de pagament: domiciliació.

En tot cas, per a atendre les obligacions de pagament derivades de l'ajornament o fraccionament recollides en aquesta ordenança, es considerarà necessari que l'obligat tributari domiciliï el pagament en una entitat bancària amb els requisits que per al cas s'estableixin per la Tresoreria.

Article 81. Especialitats en els ajornaments i fraccionaments.

1.- L'inici del procediment es farà, en tot cas, a petició de l'interessat que haurà de fer-lo preferentment a través de l'Oficina Virtual Tributària o per qualsevol altre mitjà previst a l'article 16.4 de la Llei 39/2015. L'interessat establirà en la sol·licitud els terminis i altres condicions de l'ajornament i fraccionament que se sol·licita, que seran confirmades o modificades per la resolució posterior de l'administració, excepte el que es preveu en l'art. 76.3 de la present ordenança per a les concessions automàtiques.

2.- A l'empara del que es preveu en la LGT, RGR i altra normativa tributària aplicable, s'estableixen les següents peculiaritats per a tramitar els ajornaments de pagament, amb o sense fraccionament;

a) El fraccionament es realitzarà per mensualitats, amb un únic pagament en cada període mensual. Sense perjudici que mitjançant Decret d'Alcaldia es pugui determinar el dia del mes en què es realitzarà el pagament de la mensualitat, amb caràcter general coincidirà amb els dies 5 de cada mes o següent dia hàbil.

b) Termini d'ajornament mínim un mes i màxim 6 mesos.

c) Amb caràcter general l'import mínim ajornable o fraccionable serà de 50 €.

d) Amb caràcter general la quota mínima mensual per fraccionament de deute es fixa en 50 €.

 

CAPÍTOL XVII Inspecció Tributària

Article 82. Funcions i facultats.

1. Correspon a la Inspecció:

a) La investigació dels supòsits de fet de les obligacions tributàries per al descobriment dels ignorats per l'Administració.

b) La comprovació de la veracitat i exactitud de les declaracions presentades pels obligats tributaris.

c) La realització d'actuacions d'obtenció d'informació relacionades amb l'aplicació dels tributs, d'acord amb l'establert als articles 93 i 94 de la LGT.

d) La comprovació del valor dels drets, rendes, productes, béns, patrimonis, empreses i d'altres elements, quan sigui necessària per a la determinació de les obligacions tributàries, essent d'aplicació el que es disposa als art. 134 i 135 de la LGT.

e) La comprovació del compliment dels requisits exigits per a l'obtenció de beneficis o incentius fiscals i devolucions tributàries, així com per l'aplicació de règims tributaris especials.

f) La informació als obligats tributaris amb motiu de les actuacions inspectores sobre els seus drets i obligacions tributaris i la forma en què han de complir aquestes normes.

g) La pràctica de les liquidacions tributàries resultants de les seves actuacions de comprovació i investigació.

h) La realització d'actuacions de comprovació limitada, conforme a l'establert als articles 136 a 140 de la LGT.

i) L'assessorament i informe a òrgans de l'Administració Pública.

j) La realització de les intervencions tributàries de caràcter permanent o no permanent, que es regiran pel que es disposa en la seva normativa específica i, en defecte de regulació expressa, per les normes d'aquest capítol amb exclusió de l'article 149 de la LGT.

k) La resta que s'estableixin en altres disposicions o se li encomanin les autoritats competents.

2. Les actuacions inspectores es realitzaran mitjançant l'examen de documents, llibres, comptabilitat principal i auxiliar, fitxers, factures, justificants, correspondència amb transcendència tributària, bases de dades informatitzades, programes, registres i arxius informàtics relatius a activitats econòmiques, així com mitjançant la inspecció de béns, elements, explotacions i qualsevol altre antecedent o informació que s'hagi de facilitar a l'Administració o que sigui necessari per a l'exigència de les obligacions tributàries.

Quan les actuacions inspectores ho requereixin, els funcionaris que desenvolupin funcions d'inspecció dels tributs podran entrar, en les condicions que reglamentàriament es determinin, a les finques, locals de negoci i altres establiments o llocs en què hi hagi activitats o explotacions sotmeses a gravamen. Quan la persona sota la custòdia de la qual es trobin els esmentats llocs, s'oposi a l'entrada dels funcionaris de la Inspecció, es precisarà autorització escrita de l'Autoritat Administrativa competent. Quan es tracti del domicili constitucionalment protegit de l'obligat tributari, caldrà el seu consentiment o autorització judicial.

3. Les funcions, facultats i actuacions de la Inspecció s'ajustaran a la LGT i als seus Reglament de Desenvolupament de les seves funcions.

4. Els obligats tributaris hauran d'atendre a la Inspecció i li facilitaran la deguda col·laboració en el desenvolupament de les seves funcions.

L'obligat tributari que hagués estat requerit per la Inspecció s'haurà de personar, per ell mateix o per mitjà de representant, en el lloc, dia i hora assenyalades per a la pràctica de les actuacions, i haurà d'aportar o tenir a disposició de la Inspecció la documentació i la resta de documents sol·licitats.

Excepcionalment, i de forma motivada, la Inspecció podrà requerir la compareixença personal de l'obligat tributari quan la naturalesa de les actuacions a realitzar així ho exigeixi.

Article 83. Procediment d'inspecció.

1. El procediment tindrà per objecte comprovar i investigar el compliment de les obligacions tributàries i procedir, en el seu cas, a la regularització de la situació tributària mitjançant la pràctica de les liquidacions que corresponguin.

2. El procediment s'iniciarà d'ofici i serà comunicat a l'obligat tributari informant-lo sobre la naturalesa i abast de les actuacions. Tot obligat tributari, quan sigui objecte d'inspecció de caràcter parcial, podrà sol·licitar que aquesta tingui caràcter general respecte del tribut i períodes afectats.

3. Les actuacions del procediment d'inspecció hauran de concloure en el termini de 12 mesos comptats des de la data de notificació del seu inici, ampliables en un altre període que no passi de 12 mesos, en les circumstàncies i requisits establerts a la normativa reguladora. L'incompliment d'aquests terminis no produirà la caducitat del procediment però tindrà els efectes següents:

a) No es considerarà interrompuda la prescripció per les actuacions desenvolupades durant aquest 12 mesos.

b) Els ingressos realitzats, des de l'inici del procediment fins a la primera actuació practicada amb posterioritat a l'incompliment del termini, i imputats per l'obligat tributari, al tribut i període objecte de les actuacions inspectores tindran el caràcter d'espontanis.

c) No són exigibles els interessos de demora des que es produeixi l'incompliment fins a la finalització del procediment.

4. Les actuacions podran desenvolupar-se indistintament, segons determini la Inspecció:

a) En el lloc on l'obligat tributari tingui el seu domicili fiscal, o en el que el seu representant tingui els seu domicili, despatx o oficina.

b) En el lloc on es realitzin total o parcialment les activitats gravats.

c) En el lloc on hi hagi qualque prova, almenys parcial, del fet imposable o del pressupost de fet de l'obligació principal.

d) A les oficines de l'Administració Tributària, quan els elements sobre els quals s'hagin de realitzar les actuacions, hi puguin ser examinats.

La personació de l'Inspector, podrà efectuar-se, sense prèvia comunicació, a les empreses, oficines, dependències, instal·lacions o magatzems de l'obligat tributari, entenent-se les actuacions amb ell, amb l'encarregat o responsable dels locals. Quan l'obligat tributari fos una persona amb discapacitat o amb mobilitat reduïda, la inspecció es desenvoluparà en el lloc que sigui més apropiat, d'entre els descrits anteriorment als apartats a) a d). Les actuacions que es desenvolupin en oficines públiques es realitzaran dins l'horari oficial d'obertura al públic, i en tot cas, dins de la jornada de treball vigent. Si es practiquen en el local de l'interessat es respectarà la jornada laboral de l'oficina o de l'activitat que s'hi realitzi, en la possibilitat que es pugi actuar de mutu acord en altres hores o dies. En circumstàncies determinades previstes per la normativa reguladora, es podrà actuar fora dels dies i hores assenyalats abans.

S'entendran finalitzades les actuacions del procediment d'Inspecció en la data en la qual es notifiqui o s'entengui notificat l'acte administratiu corresponent.

Article 84. Actes d'inspecció.

1. Les Actes són els documents públics que estén la Inspecció amb la finalitat de recollir el resultat de les actuacions inspectores, proposant la regularització de la situació tributària o declarant-la correcta.

2. Les Actes tenen naturalesa de documents públics i fan prova dels fets que motivin la seva formalització llevat que s'acrediti el contrari. Els fets acceptats per l'obligat tributari es presumeixen certs i només podran rectificar-se mitjançant prova d'haver existit error de fet.

3. A efectes de la seva tramitació les actes es classifiquen en Actes amb Acord, Actes de Conformitat i Actes de Disconformitat.

4. Es podrà estendre Acta amb Acord en els següents supòsits:

a) Quan per l'elaboració de la proposta de regularització hagi de concretar-se l'aplicació de conceptes jurídics indeterminats.

b) Quan resulti necessària l'apreciació dels fets determinants per la correcta aplicació de la norma al cas concret.

c) Quan sigui necessari realitzar estimacions, valoracions o mesurament de dades, elements o característiques rellevants que no es puguin quantificar de forma certa.

En aquests supòsits, l'Administració tributària municipal, mitjançant un acord amb el subjecte tributari, previ a la liquidació del deute tributari, podrà concretar aquella aplicació, l'apreciació d'aquells fets o l'estimació, valoració o mesurament, però serà necessària l'autorització de l'òrgan competent per liquidar i garantir el cobrament de les quantitats que puguin derivar-se de l'acta, mitjançant la constitució d'un depòsit, aval solidari d'entitat de crèdit o certificat d'assegurances de caució, de quantia suficient.

5. Amb caràcter previ a la signatura de l'acta es concedirà audiència a l'interessat perquè al·legui el que convingui al seu dret.

Quan es manifesti conformitat amb la proposta de regularització que formula la Inspecció es farà constar expressament aquesta circumstància en l'acta.

Quan l'obligat tributari o el seu representant manifesti la seva disconformitat o es negui a subscriure l'acta, s'estendrà acta de constància d'aquestes circumstàncies i s'acompanyarà informe de l'inspector exposant els fonaments de dret en què es recolza la proposta de regularització. L'obligat tributari podrà formular al·legacions, dins del termini de 15 dies, davant l'òrgan competent per liquidar, el qual resoldrà sobre la liquidació que procedeixi.

A més a més de les actes, les actuacions de la Inspecció de Tributs es documentaran en comunicacions, diligències i informes.

Article 85. Mètode d'estimació indirecta.

1. En el cas que el règim d'estimació indirecta de bases tributàries resulti aplicable, la Inspecció haurà d'annexar a les actes incoades per regularitzar la situació dels subjectes passius un informe raonat sobre:

a) Les causes determinants de l'aplicació del règim d'estimació indirecta.

b) La situació de comptabilitat dels registres obligatoris dels subjectes.

c) La justificació dels mitjans elegits per determinar-ne les bases.

d) Els càlculs i les avaluacions efectuades d'acord amb els mitjans elegits.

2. L'aplicació del règim d'estimació indirecta no requereix cap acte administratiu previ que el declari, però en els recursos i les reclamacions que s'interposin contra els actes i liquidacions resultants podrà plantejar-se la improcedència de l'aplicació del règim d'estimació indirecta.

3. Les dades, documents o proves relacionades amb les circumstàncies que van motivar l'aplicació del mètode d'estimació indirecta únicament podran ser tinguts en compte en la regularització o en la resolució del recursos o reclamacions que s'interposin contra aquesta regularització en els següents supòsits:

a) Quan s'aportin amb anterioritat a la proposta de regularització. En aquest cas, el període transcorregut des de l'apreciació de les esmentades circumstàncies fins a l'aportació de les dades, documents o proves no s'inclourà en el còmput del termini de resolució del procediment inspector.

b) Quan l'obligat tributari demostri que les dades, documents o proves presentats amb posterioritat a la proposta de regularització van ser d'impossible aportació al procediment. En aquest cas, s'ordenarà la retroacció de les actuacions al moment en què es van apreciar les esmentades circumstàncies.

Article 86. Conflicte en l'aplicació de la norma tributària.

1. S'entendrà que existeix conflicte en l'aplicació de la norma tributària quan s'eviti totalment o parcialment la realització del fet imposable o es redueixi la base o el deute tributari mitjançant actes o negocis, els quals siguin notòriament artificiosos o impropis per la consecució del resultat obtingut o del quals no resultin altres efectes jurídics o econòmics distints de l'estalvi fiscal i dels efectes que s'haguessin obtingut amb els actes o negocis usuals o propis.

2. Quan la Inspecció estimi que poden concórrer les circumstàncies assenyalades per la declaració del conflicte, ho comunicarà a l'interessat per tal que en el termini de 15 dies presenti al·legacions i aporti les proves que consideri adients. Rebudes les al·legacions i practicades les proves, es remetrà tot l'expedient a una Comissió consultiva l'informe favorable de la qual serà necessari per a la declaració del conflicte.

Aquesta Comissió es constituirà per dos membres de l'òrgan competent per contestar les consultes tributàries escrites, actuant un d'ells com a president, i per dos representants de l'Administració Tributària Municipal.

 

CAPÍTOL XVIII Legislació supletòria

Article 87.

En tot el que no preveu aquesta Ordenança, hom s'ajustarà al que disposa la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local; RD Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals; Llei General Tributària 58/2003 de 17 de desembre, RD Legislatiu 1065/2007,de 27 de juliol, pel que s'aprova el Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comuns del procediments d'aplicació dels tributs; Reglament general de recaptació, de 29 de juliol de 2005, Reglament general del Règim Sancionador Tributari; els preceptes de les respectives ordenances fiscals reguladores de cada tribut en particular i vigents en aquest municipi i totes les disposicions que resultin aplicables en matèria tributària.

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança fiscal, la redacció definitiva de la qual ha resultat adoptada per no haver estat presentada pels interessats, en termini legal, cap reclamació, entrarà en vigor a partir del dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i continuarà la seva vigència fins que no sigui derogada.” 

Contra el present Acordo, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Inca, (signat electrònicament: 20 de juny de 2024)

El batle Virgilio Moreno Sarrió