Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 397476
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 10 de juny de 2024, relatiu a l’aprovació de les bases i la convocatòria d'ajuts per contractar personal monitor per atendre participants amb discapacitat i/o grau de dependència a les activitats de lleure educatiu i per finançar la participació d’aquests participants (exp. 5230-2024-000001)
Antecedents
1. La Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears, estableix que correspon als consells insulars vetllar perquè es garanteixi el dret al lleure, prestat en les condicions de qualitat i de seguretat exigides en aquesta llei i en les disposicions de desplegament, en el seu territori (art. 6.2.b) i també dur a terme l'activitat de foment en matèria de lleure en l'àmbit insular (art. 6.2.f).
2. Aquesta llei modifica el Decret 23/2018, de 6 de juliol, el qual desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, que passa a ser el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure, i introdueix en el punt 7 de la disposició un nou article, el 43 bis, que estableix el següent:
3. A més a més, l'art. 48.9 del Decret 23/2018 reconeix al dret dels infants i joves amb un grau de dependència reconegut de ser atesos per personal monitor amb preparació adequada i titulació suficient, diferent de la de monitor de lleure educatiu, i amb una ràtio reduïda segons el seu grau de dependència: dependència moderada (grau I) o severa (grau II): 1 monitor/a per cada tres participants, i gran dependència (grau III): 1 monitor/a per cada participant.
4. Aquesta ràtio reduïda encareix de forma significativa el cost de monitoratge que suporten les persones i les entitats organitzadores de les activitats. Per aquest motiu, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports té la voluntat de garantir el dret a la igualtat de la infància i la joventut, continuant ajudant les persones i les entitats organitzadores a finançar les despeses de monitoratge addicional, com fa des del 2021.
5. Alhora, per tal de fomentar l'assistència de menors i joves amb discapacitat o dependència a les activitats de lleure educatiu, el Consell Insular assumeix enguany també la responsabilitat de facilitar a les persones i entitats organitzadores la possibilitat d'oferir places gratuïtes o a preu reduït a les activitats de lleure educatiu per a aquests participants.
6. Aquestes responsabilitats es fonamenten en l'exercici de les competències en matèria de joventut i lleure, concretament les referides a les activitats de lleure per a infants i joves, que va assumir el Consell Insular de Menorca amb la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera, unes competències que exerceix en l'actualitat d'acord amb la Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears, i la Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears.
Per tot el que s'ha exposat i de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports;
El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per contractar personal monitor addicional per atendre els participants en les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil amb un grau de discapacitat o un grau de dependència reconeguts, i per finançar la participació d'aquests menors, les quals es transcriuen en annex.
Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2024 dels ajuts per contractar personal monitor per atendre els participants en les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil amb discapacitat o un grau de dependència reconeguts, i per finançar la participació d'aquests menors, amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i pels imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats d'acord amb les disponibilitats pressupostàries:
Partida |
Descripció |
Línia |
Quantia màxima |
Quantia màxima |
---|---|---|---|---|
4-33450-4890002 |
Ajuts contractació monitors menors amb dependència |
Línia 1. Contractació personal monitor addicional. |
40.000 € |
80.000,00 € |
Línia 2. Participació menors amb discapacitat o dependència |
40.000 € |
* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.
En el cas que per a les línies 1 o 2 no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant revertirà en l'altra línia.
b) Els imports màxims que es poden concedir en la línia 1, sempre que hi hagi crèdit suficient per a aquesta convocatòria, són d'un màxim de 1.425 €/ mes per cada persona contractada a jornada complerta o la part proporcional, per atendre menors amb un grau de dependència reconegut o un grau de discapacitat igual o superior al 33 % reconegut inscrits en l'activitat de lleure educatiu.
c) Els imports màxims que es poden concedir en la Línia 2, sempre que hi hagi crèdit suficient per a aquesta convocatòria, són d'un màxim de 450 € per cada menor participant a l'activitat de lleure educatiu amb un grau de dependència reconegut o un grau de discapacitat igual o superior al 33 %.
d) El termini de presentació de sol·licituds començarà l'1 de setembre de 2024 i finalitzarà el 30 de setembre de 2024.
e) La composició de la comissió avaluadora serà la següent:
President:
- Conseller/a del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports
Vocals:
- Director/a insular d'Educació, Joventut i Esports
- Aleix Sintes Piris, tècnic de l'AGA del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports
- Núria Marquet Josa, tècnica de Joventut
- Magdalena Seguí Jover, tècnica de l'INJOVE
Secretària:
- Glòria Coll Villalonga, administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports
f) La instrucció d'aquest procediment correspondrà a la tècnica de joventut Núria Marquet Josa.
g) El termini de justificació d'aquests ajuts finalitzarà el 30 de setembre de 2024.
h) En el cas que per a les línies 1 i 2 no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant revertirà en l'altra línia.
En el supòsit que les sol·licitud presentades superin l'import previst per línia i l'import previst a la convocatòria, si no s'ha aprovat un augment suficient de la partida disponible per a aquests ajuts i s'esgota la consignació pressupostària per a la línia 1, es podrà revertir a la línia 2 la quantitat que sobrepassi el crèdit disponible a la línia 1. En canvi, si s'esgota la consignació pressupostària per a la línia 2, es reduiran proporcionalment les ajudes d'aquesta línia.
Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
ANNEX Bases dels ajuts per contractar personal monitor per atendre els participants en les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil amb discapacitat o amb un grau de dependència reconeguts i per finançar la participació d'aquests participants
Primera. Objecte dels ajuts
L'objecte dels ajuts és la prestació d'ajuts a les persones i les entitats organitzadores d'activitats de lleure infantil i juvenil per a finançar les despeses derivades de la contractació de personal monitor addicional per atendre infants i joves amb un grau de discapacitat o de dependència reconegut que participin en les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil de Menorca, tal com preveu el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular i per finançar la participació d'aquests participants.
Els ajuts contribueixen a l'acompliment dels objectius, prevists en el Pla Estratègic de Subvencions, de garantir el dret a la participació en les activitats de lleure dels menors d'edat amb un grau de dependència o de discapacitat reconegut; afavorir la integració social dels col·lectius més vulnerables i promoure l'educació en valors, la convivència i la cohesió social.
Segona. Finalitat
La finalitat d'aquests ajuts és donar suport a les persones i entitats organitzadores de les activitats per garantir la participació efectiva d'infants i joves d'entre 3 i 17 anys amb diversitat funcional i cognitiva en les activitats de lleure educatiu que s'organitzin a Menorca i per finançar la participació d'aquests participants.
Aquests ajuts tenen també la finalitat, per una banda, de complir la responsabilitat del Consell Insular de donar els ajuts necessaris perquè es garanteixi la participació efectiva de persones amb diversitat funcional i cognitiva en les activitats de lleure educatiu que organitzin (art. 20.1 de la Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears), i per altra banda, de preveure ajudes a les entitats organitzadores de la iniciativa privada per garantir el compliment de les seves obligacions en matèria d'accessibilitat, entre les quals, la de reservar un mínim del 2 % de les places a persones d'entre 3 i 17 anys amb un grau de dependència reconegut per l'autoritat competent.
Tercera. Finançament i import màxim
Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides pressupostàries que s'estableixin en la convocatòria, i per l'import màxim següent:
Línia 1. Es concedirà un ajut de màxim de 1.425 €/ mes per cada persona contractada a jornada completa o la part proporcional, per atendre menors amb un grau de dependència reconegut o un grau de discapacitat igual o superior al 33 % reconegut inscrits en l'activitat de lleure educatiu. En cas que la despesa realitzada sigui inferior a la de la subvenció, aquesta es minorarà proporcionalment.
Si la contractació és inferior al mes natural s'atorgarà una subvenció de 47,50 € per persona contractada i dia, amb un màxim de 1.425 €/ mes per cada persona contractada a jornada completa o la part proporcional, per atendre menors amb un grau de dependència reconegut o un grau de discapacitat igual o superior al 33 % reconegut inscrits en l'activitat de lleure educatiu.
Línia 2. Es concedirà un ajut de màxim de 450 € per cada menor participant a l'activitat de lleure educatiu amb un grau de dependència reconegut o un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, i per cada mes natural o part proporcional del cost. En cas que la despesa realitzada sigui inferior a la de la subvenció, aquesta es minorarà proporcionalment.
Si la contractació és inferior al mes natural s'atorgarà una subvenció màxima de 22 €/dia, amb un màxim de 450 € per persona i mes natural.
Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions
Poden ser objecte de subvenció les activitats que s'inclouen en les dues línies d'ajuts següents:
Una mateixa persona sol·licitant pot rebre un ajut per cadascuna de les línies 1 i 2.
Les activitats subvencionables que presentin les persones o entitats organitzadores de les activitats d'educació en el lleure educatiu infantils i juvenils han de complir els requisits següents:
Requisits comuns a les dues línies
1r. Estar regulades per la normativa vigent que regula les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil a les Illes Balears, que actualment és el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure. D'acord amb l'article 37.4 del Decret 23/2018, aquestes activitats són:
a) Acampada
b) Camp de treball, de voluntariat o d'aprenentatge
c) Escola d'estiu o de vacances
d) Colònia
e) Estada, casal, campus i altres activitats de caràcter esportiu
f) Activitats en una granja escola
g) Activitats en una aula de natura
h) Marxa per etapes
I) Activitats en centres infantils o juvenils de lleure educatiu
j) Activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil de caràcter mixt: que incloguin activitats de tipus acadèmic i altres pròpiament de lleure educatiu
k) Activitats extraordinàries d'aventura o d'esports de risc
l) Qualsevol altra activitat assimilable, sigui quina sigui la seva denominació
2n. L'activitat de lleure educatiu ha de tenir lloc a Menorca entre el 27 de desembre de 2023 i el 15 de setembre de 2024.
3r. La persona o l'entitat organitzadora de l'activitat ha de presentar la declaració responsable davant el Consell Insular prevista en la normativa vigent en matèria d'activitats de lleure educatiu infantil i juvenil a les Illes Balears.
4t. L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari (art.4.3 RD 81/2015).
Requisits de la línia 1
1r. El personal monitor addicional que es contracti per atendre menors d'edat amb un grau de dependència reconegut ha de respectar la proporció i la formació que indica l'article 48.9, lletres a) i b) del Decret 23/2018, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure, sens perjudici que s'hagi d'ampliar per necessitats concretes de l'activitat o de les persones participants:
a) Participants en situació reconeguda de dependència moderada (Grau I) o dependència severa (Grau II): un mínim d'un monitor o monitora addicional amb alguna de les titulacions de l'article 52 del Decret 23/2018 per cada tres participants d'aquestes característiques.
b) Participants en situació reconeguda de gran dependència (Grau III): un mínim d'un monitor o monitora amb alguna de les titulacions que s'indiquen al paràgraf següent, per a cada participant d'aquestes característiques.
Se subvencionarà la contractació de la persona monitora pel temps que l'infant o jove concernit participi en l'activitat.
2n. El personal monitor addicional que es contracti per atendre menors d'edat amb un grau reconegut de discapacitat igual o superior al 33 % o un grau reconegut de dependència moderada (Grau I) o dependència severa (Grau II) ha de disposar d'una titulació recollida a l'article 52 del Decret 23/2018, que en la versió consolidada diu el següent:
1. Els monitors i monitores que desenvolupin la seva activitat a l'àmbit territorial de les Illes Balears han de tenir alguna de les titulacions següents:
a) El diploma de monitor/a d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil, de conformitat amb el que estableix el títol II d'aquest Decret.
b) El certificat de professionalitat de dinamització d'activitats de temps lliure educatiu infantil i juvenil (Reial decret 1537/2011, de 31 d'octubre).
c) Les titulacions de formació professional o els certificats de professionalitat que incloguin íntegrament la qualificació professional SSC564_2, Dinamització d'activitats de temps lliure educatiu infantil i juvenil (Reial decret 567/2011, de 20 d'abril), o els títols que es declarin equivalents, d'acord amb la normativa que disposi l'administració educativa competent.
d) El títol de tècnic/a superior en educació infantil (Reial decret 1394/2007, de 29 d'octubre) o titulacions declarades com a equivalents, sempre que les persones que participin en l'activitat no tenguin més de sis anys.
2. En relació amb les activitats d'educació en el lleure infantil i juvenil de caràcter esportiu a què fa referència l'article 37, apartat 4.e), d'aquest decret, com a mínim el 40% del personal que actuï com a monitor ha de tenir alguna de les titulacions que s'indiquen a continuació. En cas que l'aplicació del percentatge del 40% doni com a resultat un número imparell o decimal, s'ha d'arrodonir a favor de les titulacions específiques d'aquest aparta.
a) Per a activitats esportives en general i per a les previstes en els subapartats següents d'aquest apartat, tret de les previstes en el subapartat c), la llicenciatura o el grau en educació física o en ciències de l'activitat física i de l'esport i el títol de tècnic o tècnica superior en ensenyament i animació socioesportiva (Reial decret 653/2017, de 23 de juny, pel qual s'estableix el títol de tècnic superior en ensenyament i animació socioesportiva i es fixen els aspectes bàsics del currículum), de conformitat amb la normativa de l'administració educativa vigent.
b) Per a les diferents modalitats o disciplines esportives, com a mínim el cicle inicial dels títols de tècnic o tècnica de cada disciplina o modalitat, corresponents als ensenyaments de règim especial, de conformitat amb la normativa de l'administració educativa o equivalent; les formacions esportives de nivell I, II i III corresponents al règim transitori, de conformitat amb la normativa de l'administració esportiva; i les formacions esportives federatives de nivell I, II i III o equivalents, sempre que s'acrediti una càrrega lectiva d'un mínim del 80% de les formacions de règim transitori.
c) Per a activitats d'escalada, exclusivament el títol de tècnic o tècnica esportiu en escalada (Reial decret 702/2019, de 29 de novembre, pel qual s'estableixen els títols de Tècnic Esportiu en Barrancs, Tècnic Esportiu en Escalada i Tècnic Esportiu en Mitja Muntanya i se'n fixen els currículums bàsics i els requisits d'accés) i, per a activitats de barranquisme, exclusivament el de tècnic o tècnica esportiu en barrancs (Reial decret 702/2019, de 29 de novembre).
d) Per a activitats de cicloturisme, excursionisme, curses d'orientació, bicicleta de muntanya i marxa a cavall, a mes dels títols i les formacions prevists a l'apartat b) anterior, el títol de tècnic o tècnica en guia en el medi natural i de lleure (Reial decret 402/2020, de 25 de febrer, pel qual s'estableix el títol de Tècnic en Guia al medi natural i de lleure i es fixen els aspectes bàsics del currículum), per a qualsevol d'aquestes modalitats, de conformitat amb la normativa de l'administració educativa vigent que el regula.
e) Els certificats de professionalitat de la família professional d'activitats físiques i esportives, corresponent a l'activitat en qüestió.
3r. El monitor o monitora addicional que atengui menors d'edat en situació reconeguda de gran dependència (Grau III) ha de tenir qualsevol titulació de caràcter oficial que inclogui les qualificacions professionals (art. 48.9.b Decret 23/2018):
I altres equivalents, així com les titulacions de grau en infermeria, fisioteràpia, teràpia ocupacional o educació social, mestre en educació especial, llicenciatura en pedagogia i pedagogia terapèutica i psicologia, psicopedagogia i similars, o altres que pugui determinar la normativa vigent en matèria d'activitats de lleure educatiu.
Requisits de la línia 2
1r. Els menors participants han de tenir entre 3 i 17 anys.
2n. Els menors participants han de tenir acreditat per l'autoritat competent un grau reconegut de discapacitat igual o superior al 33 % o un grau reconegut de dependència I, II o III.
Cinquena. Règim de compatibilitat amb altres ajuts
Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors, i no es poden al·legar com a precedent.
Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa activitat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.
Sisena. Requisits de les persones beneficiàries
1. Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques o jurídiques de la iniciativa privada que compleixin les condicions següents:
a) Tenir residència legal o ser una entitat radicada a Menorca.
b) Organitzar les activitats subvencionables.
c) Presentar la declaració responsable davant el Consell Insular de Menorca prevista en l'article 45 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure. El Consell Insular de Menorca revisarà d'ofici el compliment d'aquest requisit.
2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:
a) Les persones físiques o jurídiques de la iniciativa privada en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'art.10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
b) Les persones físiques o jurídiques de la iniciativa privada que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat.
c) De conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals.
d) Tampoc poden ser beneficiàries de les subvencions que regulen aquestes bases les persones o les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies recollides en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 872016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra aplicable.
Setena. Presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds s'han de presentar mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i es troba a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es.
2. Documentació que s'ha presentar amb la sol·licitud (Annex 1):
D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques; amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o demanar els documents elaborats per qualsevol Administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives, consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés. En aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
A) Documentació administrativa general
S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, c, d, e i h en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud i indicar en quin expedient o registre d'entrada consta.
B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts
Línia 1 i 2
a) Llista de les persones menors d'edat que han participat en l'activitat de lleure educatiu i que tenen un grau de discapacitat igual o superior al 33 % o de dependència reconegut per l'organisme competent, en què constin només les inicials del menor, el percentatge de discapacitat o el nivell grau de dependència reconegut, i les dates en què ha assistit a l'activitat (annex 1, punt 4).
El Consell Insular de Menorca podrà sol·licitar en qualsevol moment que s'acrediti documentalment la informació aportada en el formulari de sol·licitud relativa al grau de discapacitat o de dependència reconegut de la persona menor d'edat participant en l'activitat i el justificant de reserva de plaça o de la inscripció en l'activitat d'educació en el lleure educatiu.
Línia 1
a) Relació del personal contractat per atendre les persones menors d'edat que han participat a l'activitat i que tenen un grau de discapacitat igual o superior al 33 % o de dependència reconegut per l'organisme competent.
S'ha d'indicar si es tracta d'una contractació directa o mitjançant un contracte de serveis amb una altra entitat o empresa, així com la despesa que ha representat per a la persona o entitat que organitza l'activitat d'educació en el lleure educatiu (annex 1, punt 5.1).
En cas de contractació directa cal especificar la duració i categoria del contracte i el tipus de jornada.
b) En el cas de contractació directa, s'ha de presentar còpia dels documents següents:
c) En el cas de contractació de monitors/es autònoms s‘han de presentar còpies dels documents que consten a continuació:
d) Còpia del títol del personal monitor que és objecte de la subvenció.
e) En el cas que organitzi l'activitat una persona jurídica, justificació de disposar de seu a Menorca.
En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, s'ha de notificar al Consell Insular de Menorca qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat.
Línia 2
a) Documentació justificativa emesa per la persona o l'entitat organitzadora de l'activitat on es faci constar:
b) Així mateix, en el termini màxim d'un mes comptador a partir de l'endemà de l'abonament per part del Consell Insular de l'ajut, la persona o l'entitat organitzadora de l'activitat haurà de presentar la documentació justificativa d'haver compensat als participants amb un grau dependència o de discapacitat reconegut l'ajut percebut pel Consell Insular per aquest concepte.
3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que amb caràcter excepcional la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base setena s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 i 2 de l'LPACAP, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.
b) De forma presencial, només les persones físiques, a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i Ciutadella i a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3, de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò establert en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
5. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
Vuitena. Despeses subvencionables, pressupost del projecte i pressupost subvencionable
1.a) Línia 1
Són subvencionables les despeses corresponents a nòmines, minutes o prestacions de serveis professionals del personal monitor de les activitats d'educació en el lleure educatiu que sigui imprescindible per atendre participants amb discapacitat o amb dependència reconeguda d'acord amb les ràtios i la formació que consten en la clàusula quarta i les despeses d'inscripció, matrícula i quotes de participació a les activitats corresponents a aquests menors, d'acord amb el que figura a la base quarta.
Els contractes laborals i les despeses de prestacions de serveis professionals del personal monitor han de respectar el Conveni col·lectiu marc estatal del sector oci educatiu i animació sociocultural (Resolució de 10 de març de 2021 de la Direcció General de Treball per la qual es registra i es publica el III Conveni col·lectiu marc estatal del sector oci educatiu i animació sociocultural).
b) Línia 2
Són despeses subvencionables la matrícula i les quotes per participar en activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil a Menorca.
Tant a la matrícula com als justificants dels pagaments de la matrícula i les quotes ha de constar el nom de la persona beneficiària o participant.
Els comprovants de les despeses han d'anar a nom de la persona menor d'edat per la qual se sol·licita l'ajut o s'ha d'aportar la documentació acreditativa justificativa que acrediti que la persona menor d'edat és qui realitza l'activitat subvencionada.
2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable, i per tant forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.
3. A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada, i per tant subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base (la que sigui) (justificació de les despeses).
Quan el beneficiari de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables en què hagi incorregut en les seves operacions comercials hauran d'haver estat abonades en els terminis de pagament previstos a la normativa sectorial que li sigui aplicable o, si no, als establerts a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
Novena. Determinació de l'import de la subvenció
Per determinar l'import de la subvenció es tindrà en compte el cost de la despesa subvencionable acreditat per la persona sol·licitant.
Línia 1
L'import màxim de subvenció per persona física o jurídica beneficiària ve determinat pel cost de la contractació de personal monitor d'acord amb la base tercera i que sigui necessari per atendre les persones menors d'edat que participin a les activitats de lleure educatiu.
Línia 2
L'import màxim de subvenció per persona física o jurídica beneficiària ve determinat pel cost de la participació dels menors amb discapacitat o amb dependència reconeguda.
Si escau, el Consell Insular pot aprovar una aportació econòmica complementària destinada a aquests ajuts.
En el cas que per a les línies 1 i 2 no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant revertirà a l'altra línia.
En el supòsit que les sol·licitud presentades superin l'import previst per línia i l'import previst a la convocatòria, si no s'ha aprovat un augment suficient de la partida disponible per a aquests ajuts i s'esgota la consignació pressupostària per a la línia 1, es podrà revertir a la línia 2 la quantitat que sobrepassi el crèdit disponible a la línia 1, a fi de garantir que es compleix l'obligació de les administracions públiques de preveure ajudes a les entitats organitzadores de la iniciativa privada per garantir el compliment de les seves obligacions legals en matèria de ràtios de monitoratge addicional per atendre menors amb dependència (article 43.4 bis, Obligacions en matèria d'accessibilitat del Decret 2372018, de 6 de juliol, introduït per la Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears).
En canvi, si s'esgota la consignació pressupostària per la línia 2 i no s'ha aprovat un augment suficient de la partida disponible, es reduiran proporcionalment les ajudes d'aquesta línia.
Desena. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència no competitiva en consideració al compliment dels requisits que estableix aquesta convocatòria.
2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant, BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm.276, de 18/11/2003).
3. La instrucció correspondrà al tècnic que s'indiqui en la convocatòria corresponent, que coordinarà d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor/a de l'expedient o de la comissió avaluadora, que verificarà totes les sol·licituds presentades per tal d'emetre un informe que servirà de base per elevar la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el conseller executiu competent, el qual dictarà resolució provisional d'admesos i exclosos, en la qual s'indicarà la causa d'exclusió, així com les deficiències que puguin presentar les sol·licitud, i obrirà un termini de 10 dies hàbils a partir de la notificació a les persones interessades perquè puguin esmenar les deficiències que han motivat l'exclusió dels ajuts.
Si la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
5. Independentment que la notificació es dugui a terme en paper o per mitjans electrònics, es publicarà al tauler d'anuncis de la pàgina web oficial del Consell Insular de Menorca (http://www.cime.es) l'edicte amb la relació provisional d'admesos i exclosos, es podrà enviar un avís al dispositiu electrònic o a l'adreça de correu electrònic de l'interessat que aquest hagi comunicat, per informar-lo de la publicació de l'edicte. La falta de pràctica d'aquest avís no impedeix que la notificació es consideri plenament vàlida.
6. Una vegada examinades les al·legacions i la documentació aportada, després de comprovar que es compleixen els requisits per a l'obtenció dels ajuts per l'instructor o la comissió avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor elevarà la corresponent proposta de resolució de concessió o denegació dels ajuts a l'òrgan competent, que en aquest cas és el conseller executiu de Cultura, Educació, Joventut i Esports, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
8. La notificació de la resolució de les ajudes s'efectuarà mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
9. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i el CIM la publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, als efectes de notificació (art. 54.1.b) de l'LPACAP).
10. En cas d'exhaurir-se el crèdit destinat a la convocatòria i no aprovar-se una ampliació de la despesa, se suspendrà la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució que es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis del Consell Insular de Menorca.
Onzena. Comissió avaluadora
1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent.
2. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:
3. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.
4. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
Dotzena. Abonament dels ajuts
1. L'ajut s'abonarà quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada, se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.
3. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat i davant la Seguretat Social.
4. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.
Tretzena. Justificació de les despeses
1. Les persones i les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses de contractació del personal monitor de les activitats per atendre menors amb discapacitat subvencionades juntament amb la sol·licitud i les despeses de la seva participació, entre l'1 i el 30 de setembre de l'any en curs. Si existissin causes excepcionals que ho impedissin, els beneficiaris les han d'al·legar per escrit i, a la vista d'aquestes causes, l'òrgan competent per atorgar els ajuts podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
2. Es consideraran justificats els ajuts la sol·licitud dels quals (inclosa la documentació presentada) compleixi tots els requisits d'aquesta convocatòria, i per tant no caldrà presentar cap altra documentació addicional per justificar la subvenció.
3. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona beneficiària. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import subvencionat, es reduirà de forma proporcional la subvenció concedida.
4. Línia 1: Són despeses subvencionables les efectivament pagades abans que acabi el termini de justificació dels ajuts.
Línia 2: Son despeses subvencionables la part de les matrícules o de les quotes efectivament reduïda abans que finalitzi el termini de justificació dels ajuts.
5. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
Catorzena. Obligacions les persones beneficiàries
Són obligacions de les persones beneficiàries:
a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
b) Realitzar l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.
c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
Línia 1 i 2: Es considerarà que no han destinat l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, i hauran de reintegrar l'import de l'ajut concedit, les persones o les entitats organitzadores de les activitats que no disposin de participants amb un grau reconegut de discapacitat igual o superior al 33 % o de dependència.
Línia 1: Es considerarà que no han destinat l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, i hauran de reintegrar l'import de l'ajut concedit, les persones o les entitats organitzadores de les activitats que no hagin contractat personal monitor per atendre aquests menors, que hagin rescindit el contracte o no hagin pagat el salari del personal monitor per atendre participants amb discapacitat, llevat de causa degudament justificada.
d) Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
e) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereix el Consell Insular de Menorca.
f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
h) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment, la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per a la mateixa activitat. Així mateix, l'ajut obtingut més les quanties obtingudes d'altres ajuts mai podran superar el cost de l'activitat de lleure educatiu.
i) Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.
j) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
k) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
l) Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, entenent que això es compleix quan la persona o l'entitat que organitza l'activitat d'educació en el lleure educatiu ha contractat i pagat el salari del personal monitor per atendre participants amb discapacitat.
Quinzena. Revocació i reintegrament dels ajuts
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
Setzena. Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és l'establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus, i el Consell Executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
Dissetena. Altres disposicions
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.
Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.
Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
Divuitena. Protecció de dades de caràcter personal
Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques en relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia del dret digital .
En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.
Annex 1. Model normalitzat de sol·licitud
Annex 2. Document de designació de compte bancari
Annex 3. Acreditació de la representació (només si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona)
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Maó, 19 de juny de 2024
Per delegació del president El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-07-2023)