Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 399835
Acord del Consell de Govern de 21 de juny de 2024 per la qual es declara inversió d’interès autonòmic el “Projecte de recuperació de fons del ports de Cala Bona T.M. Son Servera (Mallorca)”, de conformitat amb la Llei 4/2010, de 16 de juny de mesures urgents per a l’impuls de la inversió a les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'ens públic Ports de les Illes Balears es va crear per la Llei 10/2005, de 21 de juny, i, conforme el seu art.26  té encomanat l'exercici de les competències executives de l'Administració autonòmica en matèria de ports i d'instal·lacions portuàries i marítimes. En el marc d'aquestes competències té atribuïda la gestió i el manteniment del domini públic i els béns portuaris, incloses les infraestructures portuàries,  de competència autonòmica a les Illes Balears, així com la prestació dels serveis públics portuaris sota el principis de seguretat, qualitat, eficiència econòmica i sostenibilitat ambiental.

En aquest sentit Ports de les Illes Balears està tramitant el projecte de recuperació de fons del ports de Cala Bona T.M. Son Servera (Mallorca) redactat pel ICCP Carlos Garau Fullana d'octubre de 2017 amb un pressupost de 382.640,86 € més IVA  i un termini d'excussió de 4 mesos.

El port de Cala Bona és una instal·lació portuària dedicada a la nàutica d'esbarjo, la pesca i les embarcacions d'excursions turístiques. És un port antic, on s'han realitzat treballs de recuperació de calat únicament en zones puntuals i que, per tant, ha anat perdent calat i funcionalitat al llarg dels anys. Per aquest motiu, Ports de les Illes Balears té la necessitat d'emprendre les obres de manteniment de calats inicials del port, contemplades en aquest projecte, que pretenen recuperar calats mínims a diferents zones. Aquests calats són els mínims per garantir la seguretat de navegació, perquè les embarcacions puguin fer servir el port en seguretat, amb la premissa de mínima afecció ambiental i raonabilitat econòmica.

Les obres consisteixen substancialment en els següents treballs:

- Dragatge de la dàrsena, amb un volum total de dragatge de 4.724 m3.

- Reubicació i eliminació de morts existents que ja no tinguin utilitat.

El Projecte compte amb els següents informes favorables:

  1. Subdirecció General de Biodiversitat Terrestre i Marina (Ministeri). Repercussions ambientals LIC Canal de Menorca.
  2. Subdirecció General per a la Protecció del Mar (Ministeri). Compatibilitat amb l'estratègia marina de la demarcació llevantí balear.
  3. Demarcació de Costes a Illes Balears (Ministeri).
  4. Direcció General de Pesca Sostenible (Ministeri).
  5. Direcció General de Pesca i Medi Marí (CAIB).
  6. Direcció General de Residus i Educació Ambiental (CAIB).
  7. Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears. Declarat no subjecte.

El producte de dragatge serà traslladat, previ triatge, de mar a mar al punt d'abocament  situat a 3 milles del port definit conforme el projecte i les condicions de l' ”Estudi de caracterització del material procedent dels treballs de recuperació de calats del port de Cala Bona i la seva reubicació” realitzat per la consultora ambiental TECNOAMBIENTE, i les prescripcions tècniques dels informes dels organismes ambientals i sectorials afectats consultats.

Per tal de garantir la seguretat de la navegació i la continuïtat del serveis portuaris es precisa impulsar la tramitació administrativa del projecte i la licitació de les obres, mitjançant el recolzament que suposa la declaració d'aquesta inversió com d'interès autonòmic, per quan està en joc la pròpia existència funcional del port, com a tal,  a curt termini.

En aquest sentit l'article 4 de la Llei 4/2010, de 16 de juny, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears, preveu que són inversions d'interès autonòmic les declarades com a tals pel Govern de les Illes Balears per la seva rellevància especial per al desenvolupament econòmic i social en el seu àmbit territorial; i l'article 5 estableix que el Consell de Govern ha d'adoptar la declaració d'una inversió d'interès autonòmic a proposta de qualsevol conseller en l'àmbit de la seva competència respectiva, i que les inversions d'interès autonòmic han de tenir en els diferents tràmits administratius un impuls preferent i ràpid, davant qualsevol administració de les Illes Balears.

 

Segons disposa l'annex I del  Decret  12/2023 de 10 de juliol de la presidenta de les Illes Balears pel que s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la CAIB,  Ports de les Illes Balears   està adscrit a la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de la Mar i del Cicle de l'Aigua, en la sessió de dia 21 de juny de 2024 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Declarar inversió d'interès autonòmic, la corresponent al “Projecte de recuperació de fons del port de Cala Bona T.M. Son Servera (Mallorca)”, respecte a la seva tramitació administrativa i la licitació pública de les obres corresponents.

Segon. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 21 de juny de 2024

La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens