Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 398218
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual es convoquen ajuts per a l’ampliació de centres educatius privats autoritzats, i per a la reconversió de centres que atenen regularment infants de 0 a 3 anys sense autorització educativa en centres educatius de primer cicle d’educació infantil corresponents als exercicis 2024 a 2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets 

1. L'article 12 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, segons la redacció establerta en la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, disposa que els centres que acullin de manera regular durant el calendari escolar infants d'entre zero i sis anys han de ser autoritzats per les administracions educatives com a centres d'educació infantil.

2. L'article 14.7 de la mateixa Llei autoritza les administracions educatives a regular els requisits que hagin de complir els centres que imparteixen el primer cicle d'educació infantil.

3. En la disposició transitòria quarta, sobre l'adaptació dels centres, de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, es disposa que els centres que atenguin de manera regular nins i nines menors de tres anys i que a l'entrada en vigor d'aquesta Llei no estiguin autoritzats com a centres d'educació infantil, disposaran per adaptar-se als requisits mínims previstos a l'article 14.7 del termini màxim que s'estableixi.

4. L'article 15.1 de la Llei orgànica 3/2020 especifica que les administracions públiques han de promoure un increment progressiu de l'oferta de places públiques en el primer cicle d'educació infantil (0-3 anys) . De la mateixa manera, han de coordinar les polítiques de cooperació entre elles i amb altres entitats per assegurar l'oferta educativa en aquest cicle. Per tot això, han de determinar les condicions en què es poden establir convenis amb les corporacions locals, altres administracions i entitats privades.

5. La Disposició addicional tercera, sobre l'extensió de l'educació infantil, de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, determina que en el termini d'un any des de l'entrada en vigor d'aquesta Llei, el Govern, en col·laboració amb les administracions educatives, elaborarà un pla de vuit anys de durada per a l'extensió del primer cicle d'educació infantil de manera que avanci cap a una oferta pública suficient i assequible amb equitat i qualitat i en garanteixi el caràcter educatiu. En la seva implantació progressiva es tendirà a l'extensió de la gratuïtat, prioritzant l'accés de l'alumnat en situació de risc de pobresa i exclusió social i la situació de baixa taxa d'escolarització.

6. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, determina en l'article 37 que, d'acord amb la legislació bàsica de l'Estat, les persones menors d'edat tenen dret, des del seu naixement, a l'educació i a rebre formació integral que garanteixi el ple desenvolupament de les seves capacitats, de la identitat personal des que neixen, des del si de la família, amb la col·laboració de les administracions públiques de les Illes Balears.

7. Arran de l'aprovació de la PNL 16956-17, s'encomana a una comissió tècnica elaborar un document marc sobre l'atenció educativa i assistencial dels infants menors de tres anys que inclogui una diagnosi i una anàlisi de la realitat en l'atenció educativa als infants de 0-3, unes orientacions bàsiques per a totes les administracions i un catàleg de propostes i serveis. Fruit d'aquesta tasca, es resol, entre d'altres, la necessitat d'ampliar l'oferta pública de places de primer cicle d'educació infantil i facilitar la regularització dels centres que atenen criatures d'aquest rang d'edat de manera habitual.

8. L'article 3 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, estableix els principis generals del sistema educatiu de les Illes Balears, entre els quals s'esmenten, d'una banda, el compliment efectiu dels drets de la infància d'acord amb el que estableix la Convenció sobre els Drets de l'Infant, aprovada per les Nacions Unides, i els seus protocols facultatius, la qual reconeix l'interès superior del menor, el dret a l'educació, a no ser discriminat i a participar en les decisions que l'afectin, i l'obligació de les administracions d'assegurar aquests drets; i de l'altra, el compliment dels drets dels infants, els joves i altres persones amb diversitat funcional d'acord amb el que estableix la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, aprovada per les Nacions Unides, especialment el dret d'accés a una educació inclusiva i a la millora de la seva qualitat de vida.

9. A més, l'article 7.8 també estableix que els centres públics i privats de primer cicle d'educació infantil que compleixin les condicions legals estiguin prèviament autoritzats per l'Administració educativa i formin part de la xarxa pública o hagin subscrit un concert educatiu poden rebre els ajuts econòmics que es convoquin. Els tipus d'ajuts que convoqui la Conselleria d'Educació i Universitats han de tenir per finalitat pal·liar la manca de places, contribuir a reduir les desigualtats i afavorir els sectors més vulnerables socialment.

10. En l'article 165.2 de la Llei 1/2022, s'estipula que la Conselleria pot finançar el sosteniment de places per a infants de primer cicle d'educació infantil de centres privats autoritzats que hagin subscrit el concert educatiu, i subvencionar la creació de places per a infants de primer cicle d'educació infantil de centres privats autoritzats d'acord amb les condicions que es regulin a tal efecte.

11. D'acord amb la disposició transitòria quarta de la Llei 1/2022, de 8 de març, modificada pel Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, mentre es mantengui vigent la xarxa complementària a la xarxa d'escoles infantils públiques, la conselleria pot subvencionar la creació de places per a infants de primer cicle d'educació infantil de centres privats autoritzats que en formin part.

12. El Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, aprovat pel Decret 23/2020 i modificat pel Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i sanitari, modificat alhora pel Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, determina en la disposició transitòria setena que els centres que atenen infants menors de tres anys que en la data d'entrada en vigor del Decret llei 5/2023 disposaven de llicència municipal d'activitats, però no estan autoritzats com a centres d'educació infantil poden ser considerats centres singulars i els ha de ser d'aplicació el que estableix la disposició addicional primera del present Decret i poden ser autoritzats com a tals sempre que ho sol·licitin davant la Conselleria d'Educació i Universitats en el marge de dos anys a comptar des de l'entrada en vigor del Decret llei 5/2023. Cal, així mateix, que assoleixin l'autorització a què es refereix aquest Decret en el termini màxim de quatre anys comptadors també des de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei 5/2023.

13. El Text consolidat del Decret pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància, aprovat pel Decret 30/2020 de 28 de setembre i afectat pel Decret llei 8/2022, de 16 d'agost, de mesures urgents per garantir la gratuïtat de l'educació dels infants matriculats al tercer nivell d'educació infantil als centres de la xarxa pública d'escoles infantils i de la seva xarxa complementària a partir del mes de setembre de 2022, i per a la creació d'un fons extraordinari per compensar una part dels descomptes del transport interurbà a partir de l'1 de setembre de 2022 i fins al 31 de desembre de 2022 estableix la relació entre la Conselleria d'Educació, altres administracions i entitat privades titulars de centres de primer cicle d'educació infantil.

14. El Text consolidat esmentat, aprovat pel Decret 30/2020, i modificat pel Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i sanitari, modificat alhora pel Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, estableix en l'apartat 4 de la disposició addicional segona que es consideraran consolidació de places de primer cicle d'educació infantil les actuacions d'adaptació necessàries dels espais i els equipaments o els trasllats necessaris perquè els centres, les unitats o els grups de centres que estiguin en funcionament atenent de forma regular infants de menys de tres anys en la data d'entrada en vigor del Decret llei 5/2023 sense l'autorització administrativa educativa corresponent puguin obtenir l'autorització d'acord amb el que preveu el Decret 23/2020 de 31 de juliol, pel qual s'aprova el Text Consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil.

15. L'apartat 5 de l'esmentada disposició addicional segona del Text consolidat, aprovat pel Decret 30/2020, disposa que la distribució d'ajuts per a la consolidació de places s'ha d'ajustar a les zones amb més dèficit de places autoritzades de primer cicle d'educació infantil. L'apartat 6 especifica que els centres resultants no poden tenir més de sis unitats.

16. El Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari, té per objecte establir els mòduls per al sosteniment de les aules de primer cicle d'educació infantil de les escoletes de la xarxa pública d'escoles infantils de les Illes Balears i de la xarxa complementària que permetin la gratuïtat de l'escolarització dels alumnes matriculats. Amb la publicació del Decret llei 5/2023 la demanda de places de primer cicle s'ha incrementat molt.

17. La necessitat potencial de l'oferta de places d'escolarització a la primera infància, d'acord amb els punts anteriors, evidencia la necessitat de millorar l'oferta de places per a la primera infància, en especial a Palma i a municipis que no disposen de cap escoleta autoritzada i/o no són suficients i així continuar potenciant la progressiva millora de les condicions pedagògiques i de places d'escolarització al primer cicle d'educació infantil. Aquesta convocatòria d'ajuts ha de servir per pal·liar, de certa manera, la mancança de places del primer cicle d'educació infantil.

18. L'objecte d'aquesta convocatòria és l'ampliació de centres educatius privats autoritzats mitjançant la creació de places de primer cicle d'educació infantil i la reconversió de centres que atenen regularment infants de 0 a 3 anys sense autorització educativa en centres educatius de primer cicle d'educació infantil a través de la consolidació de places de primer cicle d'educació infantil.

19. Per aquesta convocatòria d'ajuts, cal tenir en compte l'article 7 del Decret llei 5/2023 que estableix que el finançament de les aules de primer cicle d'educació infantil dels centres privats que presten un servei públic d'educació es podrà instrumentalitzar a través del concert educatiu. L'establiment dels concerts de primer cicle d'educació infantil s'ha de regir per aquest Decret llei, per les resolucions de convocatòria per a l'establiment i la renovació de concerts educatius que es dictin a l'efecte i per la resta de la normativa d'aplicació.

20. L'article 12.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament mitjançant ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents. En aplicació d'aquesta obligació, l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 va establir les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009) .

21. Atès que els centres privats estan acollint infants durant el curs, que podran fer les adaptacions necessàries al llarg de 3 anys, donada la situació econòmica i la necessitat de comptar amb liquiditat per poder afrontar les obres o reformes, la partida pressupostària es fa a càrrec dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per als anys 2024, 2025 i 2026, a l'empara del que estableix l'article 14.3 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'educació i cultura i els articles 15.2.h) i 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Figura a l'expedient l'informe de despeses pluriennals, presa en consideració i autorització de la imputació a exercicis posteriors.

22. En aquesta convocatòria, donat que les places creades han de ser sostingudes amb fons públics amb la subscripció d'un concert educatiu, no aplica ajudes de l'Estat: la inversió se fa en l'educació pública organitzada dins del sistema nacional d'educació finançat i supervisat per l'Estat, àmbit exempt de les ajudes d'estat (apartat 2.5, paràgraf 28 de la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal) .

23. El Consell de Govern de 10 de juny de 2024, a proposta del conseller d'Educació i Universitats, va autoritzar la disposició del crèdit per a la convocatòria dels ajuts de caràcter plurianual per a l'ampliació de places privades de primer cicle d'educació infantil i per a la reconversió de places de titularitat privada.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig de 2006) .

2. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears (BOIB, núm. 26, de 28 de febrer de 2019) .

3. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005) .

4. La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 15, de 2 de febrer de 2019) .

5. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril de 2003) .

6. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, 17 de març de 2022) .

7. L'article 31 i l'annex 21 de la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024 (BOIB núm. 176, de 30 de desembre de 2024)

8. El Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari (BOIB núm. 120, de 29 d'agost) .

9. El Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears (BOIB núm. 71, de 28 de maig de 2024) .

10. El Decret 23/2020, de 31 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 135, d'1 d'agost de 2020) .

11. El Decret 30/2020, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (BOIB núm. 167, de 29 de setembre de 2020) .

12. La Resolució del director general de Personal Docent i Centres Concertats per la qual es convoca el procediment per a l'establiment o modificació del concert educatiu per la incorporació del primer cicle d'educació infantil (0-3 anys) a partir del curs 2024-2025 (BOIB núm. 36, de 14 de març de 2024)

13. L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009) .

14. L'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril) .

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'ajuts per a l'ampliació de centres educatius privats autoritzats mitjançant la creació de places de primer cicle d'educació infantil i per a la reconversió de centres que atenen regularment infants de 0 a 3 anys sense autorització educativa en centres educatius de primer cicle d'educació infantil mitjançant la consolidació de places de primer cicle d'educació infantil corresponents als exercicis 2024 a 2026, d'acord amb les bases que es recullen en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Publicar les taules de puntuació de les sol·licituds d'ampliació de centres, que figuren a l'annex 2 d'aquesta Resolució.

3. Publicar les taules de puntuació de les sol·licituds de reconversió de centres, que figuren a l'annex 3 d'aquesta Resolució.

4. Publicar nombre màxim d'unitats per centre a què fa referència el punt dotzè i característiques dels centres resultants, que figuren a l'annex 4 d'aquesta Resolució.

5. Publicar el model de sol·licitud, que figura a l'annex 5 d'aquesta Resolució.

6. Publicar el model de declaració responsable, que figura a l'annex 6 d'aquesta Resolució.

7. Publicar el model d'acceptació de la proposta, que figura a l'annex 7 d'aquesta Resolució.

8. Publicar el model de compte justificatiu per a la justificació dels diversos terminis, que figura a l'annex 8 d'aquesta Resolució.

9. Publicar el model de memòria explicativa de l'aplicació dels fons rebuts a la finalitat prevista, que figura a l'annex 9 d'aquesta Resolució.

10. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 20 de juny de 2024)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria d'ajuts per a l'ampliació de centres educatius privats autoritzats mitjançant la creació de places de primer cicle d'educació infantil i per a la reconversió de centres que atenen regularment infants de 0 a 3 anys sense autorització educativa en centres educatius de primer cicle d'educació infantil mitjançant la consolidació de places de primer cicle d'educació infantil corresponents als exercicis 2024 a 2026

Primer Objecte

1.L'objecte d'aquesta Resolució és convocar ajuts per a l'ampliació de centres educatius privats ja autoritzats mitjançant la creació de 317 places de primer cicle d'educació infantil i per a la reconversió de centres de titularitat privada que amb anterioritat al 29 d'agost de 2023, data de la publicació del Decret llei 5/2023, de 5 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i sanitari, atenen regularment infants de 0 a 3 anys sense autorització educativa en centres educatius de primer cicle d'educació infantil mitjançant la consolidació de 200 places de primer cicle d'educació infantil.

2.Se subvenciona l'ampliació de centres educatius privats autoritzats mitjançant la creació de places de primer cicle d'educació infantil en centres educatius privats que ja tenen unitats de primer cicle d'educació infantil i amplien aquest cicle, i també en centres privats autoritzats sense primer cicle d'educació infantil que vulguin ampliar la seva oferta educativa amb la creació d'unitats de primer cicle d'educació infantil.

3.Se subvenciona la reconversió de centres mitjançant la consolidació de places que és tot procés relacionat amb les infraestructures que tengui com a objectiu l'adaptació del centre a la normativa educativa per constituir un centre educatiu de primer cicle d'educació infantil.

4.Els ajuts que es donin tenen com a objecte o finalitat l'adaptació d'aquests centres al Decret 23/2020, de 31 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil.

5.Els centres i places escolars que resultin d'aquesta convocatòria han de tenir l'autorització de la Conselleria d'Educació i Universitats de centre educatiu i han de sol·licitar la subscripció del concert educatiu per aquestes unitats.

6.En particular, els centres amb llicència municipal d'activitats anterior al 29 d'agost de 2023 poden ser considerats centres singulars en els termes que estipula la disposició transitòria setena del Text consolidat aprovat pel Decret 23/2020.

Segon  Beneficiaris

Els beneficiaris d'aquestes subvencions són les entitats privades titulars de centres educatius autoritzats i les entitats privades titulars de centres que atenen regularment infants de 0-3 anys sense autorització educativa en data 29 d'agost de 2023 i que poden demostrar documentalment que estaven en funcionament abans de la data esmentada, és a dir, disposen de la llicència d'activitats municipal.

Tercer Actuacions subvencionables

Les actuacions subvencionables són:

1. Les obres necessàries per a l'ampliació de centres educatius mitjançant la creació de places noves de primer cicle d'educació infantil en centres educatius privats autoritzats.

2. En el cas d'ampliació de centres educatius en els quals s'hagin de traslladar espais autoritzats per a altres nivells per donar cabuda a unitats de primer cicle, es pot subvencionar les obres i treballs d'adequació necessàries en espais diferents dels de primer cicle. Queden excloses les obres de millora en espais que ja compleixen la normativa educativa.

3. En el cas de reconversió de centres, les obres i treballs d'adaptació en els espais i instal·lacions existents que siguin necessaris per obtenir l'autorització educativa d'acord amb el que preveu l'esmentat Decret 23/2020 i per complir, al mateix temps, la resta de normativa d'aplicació.

4. En el cas de centres amb llicència d'activitat anterior al 29 d'agost de 2023 en què la transformació dels espais en centre educatiu no sigui viable, es pot subvencionar el trasllat a un local més adient. En aquests casos, són subvencionables les obres i treballs d'adequació sobre els nous espais per tal d'autoritzar el centre nou.

5. En el cas dels centres resultants de la unió de diferents centres que comptaven amb llicència d'activitat anterior al 29 d'agost de 2023 però els espais i les instal·lacions dels quals no eren viables per transformar-los en centres autoritzats, són també subvencionables les obres i els treballs d'adequació sobre els espais nous per aconseguir l'autorització educativa.

Quart Pressupost elegible

1. Es considera pressupost elegible el cost total de les actuacions subvencionables, que pot incloure:

  • El pressupost de les obres, emès per l'empresa constructora. S'ha de presentar desglossat, amb descripció de partides, amidaments i preus unitaris. Ha d'incloure despeses generals, benefici industrial i IVA.
  • Els honoraris dels professionals que hi intervenen: el cost de la redacció dels projectes, els informes tècnics, els certificats necessaris i altres despeses generals similars, sempre que estiguin degudament justificades. Han d'incloure IVA.
  • Les taxes de la llicència d'obres municipal.

2.En cap cas es considerarà despesa subvencionable l'IVA, segons el que preveu l'article 31.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3.El cost subvencionable de l'actuació no pot superar els costs mitjans de mercat que corresponguin i, a aquest efecte, es consideren costs mitjans de mercat els preus establerts pel Col·legi Oficial d'Arquitectes de les Illes Balears multiplicats per dos. El cost dels certificats, informes i projectes tècnics subvencionables tampoc pot superar els barems orientatius establerts pels col·legis professionals respectius.

Cinquè Import i crèdit pressupostari

1.L'import màxim dels ajuts per a l'ampliació de centres educatius privats autoritzats i per a la reconversió de centres és de 2.997.100,00 € (dos milions nou-cents noranta-set mil cent euros) i té caràcter pluriennal.

2.La distribució màxima de les anualitats dels ajuts per a l'ampliació de centres privats autoritzats mitjançant la creació de 317 places de primer cicle d'educació infantil és la següent:

a) Any 2024. La Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa (DGPIADME) destina la quantitat màxima de 665.700,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 13601 421K04 77000 00.

b) Any 2025. La DGPIADME destina la quantitat màxima de 665.700,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 13601 421K04 77000 00.

c) Any 2026. La DGPIADME destina la quantitat màxima de 665.700,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 13601 421K04 77000 00.

3.La distribució màxima de les anualitats dels ajuts per a la reconversió de centres que atenen regularment infants de 0-3 anys en centres de primer cicle d'educació infantil mitjançant la consolidació de 200 places és la següent:

a) Any 2024. La DGPIADME destina la quantitat màxima de 333.333,33 € amb càrrec a la partida pressupostària 13601 421K04 77000 00.

b) Any 2025. La DGPIADME destina la quantitat màxima de 333.333,33 € amb càrrec a la partida pressupostària 13601 421K04 77000 00.

c) Any 2026 La DGPIADME destina la quantitat màxima de 333.333,34 € amb càrrec a la partida pressupostària 13601 421K04 77000 00.

4.Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts per a l'ampliació de centres i per a la reconversió de centres sigui superior a les quantitats màximes que fixa aquesta convocatòria, s'han de seguir els criteris establerts en el punt dotzè per concedir-les.

5.En qualsevol cas, d'acord amb l'article 4.3.b) de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, aquesta partida es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria a l'objecte de disposar de més recursos per a aquesta finalitat. La modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'amplii, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

Sisè Tipus i quantia dels ajuts

1.Els ajuts per a l'ampliació de centres es destinen al finançament de despeses d'inversió per crear places noves de primer cicle d'educació infantil. Cal tenir present les consideracions següents:

a) Es considera plaça de nova creació la plaça escolar per a infant menor de tres anys que no existia amb anterioritat al 29 d'agost de 2023, data de la publicació del Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari, tenint en compte que no substitueixen en cap cas places existents, independentment que estiguin autoritzades o no.

b) En el cas de titulars de centres autoritzats que, amb posterioritat al 29 d'agost de 2023, han creat places de primer cicle d'educació infantil en un centre de nova creació i han traslladat les unitats a un centre privat autoritzat de titularitat seva, poden sol·licitar ajuts per a l'ampliació de centres si s'acredita que la despesa feta s'ha fet amb el mateix NIF que el sol·licitant i compleix la resta de requisits de la convocatòria.

c) En el cas de centres de primer cicle d'educació infantil autoritzats com a singulars que vulguin ampliar places de primer cicle d'educació infantil en un local diferent per constituir un centre d'educació infantil privat agrupat, es poden subvencionar la creació d'aquestes places noves si les aules a ampliar es troben dins la mateixa localitat a un màxim de 300 metres de distància, recorreguda caminant, del centre de referència prèviament autoritzat. Cada un dels espais i equipaments separats d'aquests centres ha de complir els requisits mínims establerts en el Decret 23/2020, de 31 de juliol.

d) En el cas de centres que s'han autoritzat com a singulars a l'empar de la disposició transitòria setena del Decret 23/2020, de 31 de juliol de 2020, que no compleixin el punt 1 de la disposició addicional primera de l'esmentat Decret 23/2020 i que sol·licitin ajuts per a l'ampliació de centres mitjançant la creació de places de primer cicle d'educació infantil en un local diferent per constituir un centre d'educació infantil privat agrupat, cal tenir en compte que el nou espai haurà de complir els requisits mínims establerts en el Decret 23/2020.

e) A l'hora de calcular la quantia destinada a cada centre susceptible d'ampliació, el càlcul ve determinat pel nombre d'infants que podrà atendre el centre resultant d'acord amb el que estableix el Text consolidat aprovat pel Decret 23/2020 pel que fa al nombre de places màxim per cada unitat educativa de primer cicle d'educació infantil

f) L'ampliació de centres es finança a raó de 6.300,00 € per plaça, amb el límit del cost efectiu. Aquesta quantia s'ha de pagar en un període de tres anys, en concret, mitjançant tres pagaments de 2.100,00 € anuals corresponents als exercicis 2024, 2025 i 2026, d'acord amb els terminis fixats en el punt divuitè de la present convocatòria, en què s'estableixen els terminis de pagament de la subvenció, i amb el benentès que aquesta quantia opera com a màxim, de tal manera que, si el cost efectiu de la creació de cada plaça és inferior a 6.300,00 €, se n'ha de subvencionar el cost efectiu.

2.Els ajuts per a la reconversió de centres mitjançant la consolidació de places es destinen al finançament de despeses d'inversió en centres de titularitat privada que atenen regularment infants de 0 a 3 anys per tal d'adaptar-se al que preveu el Text consolidat aprovat pel Decret 23/2020 i ser autoritzats com a centres de primer cicle d'educació infantil. Cal tenir present les consideracions següents:

a) Es considera plaça de consolidació la plaça escolar per a infant menor de tres anys que no estigués autoritzada amb anterioritat al 29 d'agost de 2023, data de la publicació del Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari.

b) A l'hora de calcular la quantia destinada a cada centre susceptible de reconversió, el càlcul ve determinat pel nombre d'infants que podrà atendre el centre resultant d'acord amb el que estableix el Text consolidat aprovat pel Decret 23/2020 pel que fa al nombre de places màxim per cada unitat educativa de primer cicle d'educació infantil.

c) La quantitat a percebre per cada plaça consolidada ha de ser el cost total d'inversió fins a un màxim de 5.000,00 € per plaça, i s'ha de fer efectiva d'acord amb els terminis fixats en el punt divuitè, en què s'estableixen els terminis de pagament de la subvenció.

3.Tant per l'ampliació com per a la reconversió de centres, en ambdós casos, les places que es creïn o consolidin han d'estar en funcionament un mínim de dotze anys.

4.El projecte d'adaptació ha de comptar, amb el informe favorable corresponent d'acord amb els mínims establerts en el Text consolidat aprovat pel Decret 23/2020.

5.Abans d'iniciar el funcionament, les places que es creïn o consolidin han de comptar amb l'autorització preceptiva de la Conselleria d'Educació i Universitats com a centres de primer cicle d'educació infantil, d'acord amb el Text consolidat aprovat pel Decret 23/2020.

6.Queden excloses d'aquesta convocatòria les places derivades de les convocatòries prèvies (des del 2008 fins al 2021) .

Setè Requisits

Per atorgar les subvencions s'exigeixen els requisits següents:

1.En data de la sol·licitud, els centres que s'adhereixen a la convocatòria han d'haver iniciat el procediment per obtenir l'autorització de les noves places. La sol·licitud d'autorització s'ha d'adreçar a la Secció d'Autoritzacions i Registre de Centres de la Conselleria d'Educació i Universitats. L'òrgan instructor ha de comprovar d'ofici l'obertura de l'expedient.

2.Els centres amb llicència municipal d'activitats anterior al 29 d'agost de 2023 poden ser considerats centres singulars en els termes que estipula la disposició transitòria setena del Text consolidat aprovat pel Decret 23/2020, de 31 de juliol, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil.

3.Les entitats que vulguin beneficiar-se d'aquesta subvenció han de manifestar el compromís de sol·licitar la subscripció del concert educatiu que es preveu al Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari i en la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.

4.Les sol·licituds han de preveure que les places o unitats sol·licitades per a l'ampliació de centres autoritzats o les places o unitats sol·licitades per reconvertir-les han de donar lloc a centres de primer cicle d'educació infantil que compleixin el Text consolidat pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, aprovat pel Decret 23/2020, de 31 de juliol, i que s'ajustin als criteris que es preveuen en l'annex 4.

5.En el cas de centres amb llicència d'activitat anterior al 29 d'agost de 2023 en què la transformació dels espais en centre educatiu no sigui viable i es traslladi a un local més adient i també en el cas dels centres resultants de la unió de diferents centres que comptaven amb llicència d'activitat anterior al 29 d'agost de 2023 però els espais i les instal·lacions dels quals no eren viables per a la seva transformació en centres autoritzats, s'ha de demostrar el tancament dels serveis anteriors i la modalitat empresarial per la qual s'opta per a la sol·licitud de l'ajut.

6.Tant per l'ampliació com per a la reconversió de centres, les places que es creïn o consolidin han d'estar en funcionament un mínim de dotze anys.

7.Abans de formular la proposta de resolució, s'ha de comprovar que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat i la hisenda autonòmica.

8.Els beneficiaris no han d'estar sotmesos a cap de les prohibicions establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i han de complir el que s'estableix en l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost de 2016) .

Vuitè Presentació de les sol·licituds

1.Cada titular ha de presentar una única sol·licitud, en la qual s'ha de recollir el nombre d'unitats i de places objecte de creació amb l'ampliació de centres o de consolidació amb la reconversió de centres per a les quals es fa la petició per cada centre del qual és titular, segons el model de l' annex 5.

2.Les persones interessades podran presentar les sol·licituds mitjançant els canals següents:

  • Persones físiques no obligades a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques: De forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament. De manera presencial a les oficines de registre de l'Administració autonòmica o en qualsevol dels altres llocs establerts a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En cas d'optar per la presentació telemàtica, no es tendran per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent del tràmit telemàtic.
  • Subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques de conformitat amb allò que disposa l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015: De forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament. No es tendran per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic.

3.Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents annexos, necessaris per poder sol·licitar la subvenció, són a disposició dels interessats a la Seu Electrònica d'aquesta Administració i a la pàgina web de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (iepi.caib.es) .

4.Cada sol·licitud s'ha d'acompanyar dels documents següents:

I. Generals:

a) La sol·licitud, que s'ha de formalitzar per escrit mitjançant el model que figura en l'annex 5 d'aquesta resolució. L'ha de signar la persona que té la titularitat o la representació legal suficient de l'entitat i s'hi ha d'adjuntar l'ofici de tramesa corresponent.

b) Còpia electrònica autèntica del document acreditatiu del nomenament del representant o representants legals.

c) Còpia del DNI del representant o representants legals

d) Còpia del NIF de l'entitat sol·licitant.

e) Declaració responsable de la titularitat del compte bancari, si és la primera vegada que l'entitat sol·licita una subvenció o en cas que hagi modificat el número de compte bancari.

f) Declaració de tots els ajuts obtinguts o sol·licitats de qualsevol ens públic pel mateix concepte.

g) Declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat d'acord amb el model de l'annex 6. La declaració ha d'incloure:

  • La declaració que totes les dades exposades són certes, que es compleixen els requisits del punt setè d'aquesta convocatòria i que se'n coneixen i accepten les bases.
  • La declaració de conèixer la legislació reguladora de la concessió d'ajuts públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les obligacions que assumeixen els beneficiaris, en especial l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.
  • La declaració de no estar sotmès a cap de les prohibicions establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions ni estar sotmès al que s'estableix en l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, per ser beneficiari de subvencions.
  • La declaració de tenir coneixement que qualsevol alteració de les condicions que es tenen en compte per concedir l'ajut pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
  • La declaració de tenir coneixement que el falsejament de la declaració responsable comporta l'obligació de reintegrar l'ajut obtingut.

h) La Conselleria d'Educació i Universitats obtendrà d'ofici els certificats que acrediten que els sol·licitants es troben al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i la hisenda autonòmica, si s'autoritza expressament l'òrgan instructor del procediment. En el cas que l'entitat sol·licitant denegui l'autorització, s'ha d'aportar un certificat de la Tresoreria de la Seguretat Social, un de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i un altre de la hisenda autonòmica juntament amb la sol·licitud.

i) Relació de centres que atenen regularment infants que, atesa la inviabilitat de les instal·lacions, es tancaran i traslladaran a la nova ubicació per a la qual se sol·licita l'ajut i compromís de tancament de les instal·lacions inviables, si n'és el cas.

II. Específics:

a. Llicència d'activitats municipal.

b. Projecte de les actuacions a realitzar. En el cas d'actuacions que no exigeixen projecte, documentació tècnica que justifiqui l'adequació de l'actuació al Decret 23/2020 i normativa d'aplicació, inclosa la urbanística. En cas que la documentació s'hagi incorporat a l'expedient d'autorització, s'ha de fer constar en la sol·licitud, i l'òrgan instructor l'ha de consultar d'ofici.

c. Pressupost de les obres emès per l'empresa constructora, desglossat amb descripció de partides, amidaments i preus unitaris, d'acord amb el que s'estableix en el punt quart del present annex. El pressupost ha d'incloure el cost de les obres, els honoraris tècnics i, si escau, les taxes de la llicència d'obres municipal. També s'ha d'assenyalar el termini previst d'execució de les obres.

d. Compromís de mantenir el centre en funcionament amb la totalitat de places, a més de no utilitzar l'immoble per a finalitats distintes d'aquelles que són objecte de l'ajut durant un període mínim de dotze anys.

e. Compromís de sol·licitud de subscripció d'un concert educatiu, que s'inclou en el model de sol·licitud de l'annex 5.

f. Escriptura de propietat de l'edifici o contracte d'arrendament o qualsevol altra modalitat d'ús de l'immoble, com a mínim fins al setembre de 2026.

III. Per baremació d'ampliació:

Documentació tècnica segons la taula del barem de l'annex 2.

IV. Per baremació de reconversió:

Documentació tècnica segons la taula del barem de l'annex 3

4. La direcció general instructora ha d'incorporar d'ofici els informes i documentació presentada a la Secció d'Autoritzacions i Registre de Centres de la Conselleria d'Educació i Universitats.

5. L'òrgan instructor pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar la sol·licitud de manera correcta. En el cas que la direcció general corresponent ja hagi tramitat expedients que li permetin tenir constància dels antecedents que s'estableixen en aquesta Resolució, és suficient que s'indiqui l'expedient en què es troben. No obstant això, l'acreditació de les facultats o dels requisits ha de ser vigent en el moment de sol·licitar l'ajut.

Novè Termini de presentació de sol·licituds i esmena d'errades

1. Les sol·licituds s'han de presentar des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al 30 de juliol de 2024.

2. D'acord amb l'article 13.1.b) de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 i l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, si la sol·licitud o la documentació presentada té algun defecte o hi falta algun document, la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa ha de requerir l'entitat interessada perquè, en el termini màxim de cinc dies hàbils, presenti els documents preceptius que manquen. En cas de no fer-ho es considerarà que desisteix, de la seva petició després de dictar la resolució pertinent.

Desè Òrgan instructor i instrucció i resolució del procediment

1. L'inici i la resolució del procediment per concedir les subvencions regulades en aquesta convocatòria corresponen al conseller d'Educació i Universitats.

2. La Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa de la Conselleria d'Educació i Universitats, a través de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància, és l'òrgan competent per instruir el procediment i fer les propostes de resolució de concessió de subvencions.

3. La instrucció del procediment, la resolució de les sol·licituds i la notificació corresponent s'han de tramitar d'acord amb els articles 8 i 10 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.

Onzè Comissió Avaluadora

1. Es crea una Comissió Avaluadora, els membres de la qual són:

Presidenta: la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa o la persona en qui delegui.

Secretari: un funcionari de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, designat per la directora general.

Vocals :

  • La directora de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (IEPI) .
  • Una persona en representació de la Unitat de Gestió Econòmica.
  • Una persona en representació dels Serveis Jurídics.
  • Una persona en representació del Departament de Centres Concertats.

2. La Comissió Avaluadora exerceix les funcions següents:

a) Examinar, avaluar i qualificar les sol·licituds d'ajuts per a la reconversió de centres privats.

b) Examinar, avaluar i qualificar les sol·licituds d'ajuts per a l'ampliació de centres mitjançant la creació de noves places de primer cicle d'educació infantil. Als efectes dels ajuts per a l'ampliació centres, es compten com a places existents les derivades de la reconversió a què fa referència l'apartat anterior concedides amb caràcter provisional, tal com s'estipula en el punt dotzè.

c) Emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar les propostes de resolució dels ajuts per a l'ampliació i reconversió de centres a l'òrgan instructor competent.

3. La Comissió Avaluadora pot demanar l'assessorament d'un representant de cada consell insular per a l'elaboració de l'informe.

Dotzè Criteris de concessió

1. La concessió de la subvenció s'ha de regir per criteris que garanteixin els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.

2. Les sol·licituds d'ajuts per a l'ampliació de centres mitjançant la creació de 317 places s'avaluaran per centres d'acord amb la taula de puntuació que figura en l'annex 2 i s'adjudicaran a les entitats sol·licitants seguint l'ordre de major a menor puntuació assolida. En cas d'empat en la puntuació assolida, s'ha de seguir l'ordre de preferència següent:

a) Els que hagin assolit més puntuació en l'oferta de places segons el que preveu l'apartat 1 de l'annex 2.

b) Els que hagin assolit més puntuació per estat del projecte segons el que preveu l'apartat 2 de l'annex 2.

c) Per ordre d'entrada de la sol·licitud, en el cas que persisteixi l'empat.

3. Les sol·licituds d'ajuts per a la reconversió de centres mitjançant la consolidació de 200 places seran avaluades per centres d'acord amb la taula de puntuació que figura en l'annex 3 i seran adjudicades a les entitats sol·licitants seguint l'ordre de major a menor puntuació assolida. En cas d'empat en la puntuació assolida, s'ha de seguir l'ordre de preferència següent:

a) Els que hagin assolit més puntuació en l'oferta de places segons el que preveu l'apartat 1 de l'annex 3.

b) Els que hagin assolit més puntuació per anys de funcionament del servei segons el que preveu l'apartat 4 de l'annex 3.

c) Els que hagin assolit més puntuació per estat del projecte segons el que preveu l'apartat 2 de l'annex 3.

d) Per ordre d'entrada de la sol·licitud, en el cas que persisteixi l'empat.

4. El còmput de les places s'ha de fer atenent al nombre màxim d'alumnes per unitat, d'acord amb el que estableix l'article 10.1 del Decret 23/2020. En els casos en què estiguin previstes unitats agrupades, com en el cas de centres singulars, s'han de comptar, per a les unitats 0-2, nou places i, per a les unitats 1-3, catorze places.

5. La concessió d'ajuts per centre està condicionada al nombre màxim d'unitats determinat en l'annex 4. A més, queden identificades les característiques dels centres resultants.

6. En el cas que es produeixi romanent en alguna de les línies de subvenció d'aquesta convocatòria, ja sigui per a l'ampliació o per a la reconversió, aquest es pot emprar per l'altre línia fins atendre totes les sol·licituds, per ordre de baremació, fins a exhaurir els romanents.

Tretzè Proposta de resolució

1. L'òrgan instructor ha de redactar la proposta de resolució de concessió sobre la base de l'informe que faci la Comissió Avaluadora.

2. La proposta de resolució s'ha d'elaborar a partir dels pressuposts d'actuació elaborats pels tècnics competents, presentats amb la sol·licitud.

3. Aquesta proposta s'entén acceptada pel beneficiari si en el termini de deu dies naturals no es fa constar el contrari.

4. La proposta s'ha de comunicar a les entitats sol·licitants mitjançant la publicació a la pàgina web de la Conselleria d'Educació i Universitats.

5. Els beneficiaris dels ajuts proposats tenen el termini de deu dies naturals des de l'endemà de la publicació al web per presentar les al·legacions que considerin oportunes. L'escrit motivat s'ha d'adreçar a la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa.

Catorzè Límit de les subvencions i concurrència amb altres ajuts

L'import de les subvencions regulades en aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, d'una quantitat que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat subvencionada, d'acord amb l'article 20 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Quinzè Resolució del procediment

1. El conseller d'Educació i Universitats, a proposta de la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, ha de resoldre el procediment derivat de l'aplicació d'aquesta Resolució, i ha de concedir o denegar l'ajut sol·licitat. La resolució de concessió s'ha d'elaborar a partir dels pressuposts elegibles, definits en el punt quart del present annex, presentats amb la sol·licitud.

2. El termini màxim per resoldre els expedients és de sis mesos comptadors des de l'endemà de la data de finalització del termini de presentació de la sol·licitud. Si després d'haver transcorregut el termini màxim establert no s'ha dictat i notificat la resolució individual expressa, s'entén desestimada la sol·licitud per silenci administratiu.

3. La resolució del conseller d'Educació i Universitats, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, posa fi a la via administrativa.

4. Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per concedir l'ajut pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

Setzè Obligacions de les entitats beneficiàries i terminis d'execució

A més de les obligacions que estableixen específicament les bases reguladores de la subvenció, les entitats beneficiàries estan obligades a:

1. Comunicar a la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució, en els termes de la resolució de convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de deu dies naturals des de la comunicació a les entitats beneficiàries no es fa constar el contrari.

2. Complir els terminis d'execució següents:

  • Abans de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds: tenir el pressupost de les obres emès per l'empresa constructora, desglossat amb descripció de partides, amidaments i preus unitaris, d'acord amb l'establert en el punt quart del present annex.
  • Abans de l'acabament del termini de justificació previst en l'apartat 2.a) del punt dissetè: quan l'import del cost subvencionable de l'actuació superi la quantia de 40.000,00 €, els interessats han de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, prèviament a la contractació de l'obra, en la forma i amb els requisits establerts en l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i han d'aportar una memòria justificativa sobre l'oferta elegida, en el cas que aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
  • Abans del 31 de juliol de 2025: l'informe tècnic favorable de la Conselleria d'Educació i Universitats i estar en disposició de certificar que s'ha executat un mínim del 60 % de les obres.
  • Abans de l'1 de setembre de 2026: final d'obra, autorització educativa del centre i obertura del centre.

3. En el cas de centres que derivin del trasllat per inviabilitat segons el que s'estableix en l'apartat 3 del punt tercer, és necessari comunicar a l'ajuntament el cessament de l'activitat en les ubicacions anteriors.

4. Proporcionar la informació sobre l'execució de l'activitat subvencionada que li requereixi la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa.

5. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, a les de control financer que corresponen a la Intervenció General de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i a les que determina la legislació de la Sindicatura de Comptes.

6. Comunicar a la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa la sol·licitud i l'obtenció de subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, nacional o internacional. Aquesta comunicació s'ha de fer dins del termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

7. Estar, abans de fer-se el pagament de cada termini de la subvenció, al corrent de les obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i de la Hisenda autonòmica, com també de les obligacions amb la Seguretat Social.

8. Fer constar, de manera expressa, el suport del Govern de les Illes Balears en informacions, convocatòries públiques o cartells informatius de l'obra, així com mantenir, durant un mínim de deu anys, aquesta informació en lloc públic visible dels nous centres educatius que resultin de l'ajut d'aquesta convocatòria.

9. Deixar constància, en la comptabilitat o en els llibres de registre, de la percepció i l'aplicació de la subvenció i, en cas de no tenir obligació de dur-ne, en la documentació que la substitueix, d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que hi sigui aplicable.

10. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

11. Les entitats beneficiàries han de sol·licitar la subscripció d'un concert educatiu, en el moment de la seva autorització com a centre educatiu.

12. Mantenir en funcionament el servei durant un mínim de dotze anys. En cas que, per causes alienes al titular que hagi rebut l'ajut, no es compleixi el mínim de dotze anys, s'haurà de fer el reintegrament de la part proporcional de l'ajut corresponent als anys que no haurà estat en funcionament.

13. En el cas que el centre canviï de titularitat durant el període de dotze anys en els quals el centre ha d'estar en funcionament, el nou titular ha d'assumir tots els compromisos que s'estableixen en aquesta convocatòria.

14. En el cas que el centre canviï de titularitat durant el període de justificació i pagaments de la subvenció, el responsable de dur a terme l'activitat i la seva justificació és l'adjudicatari de l'ajut.

Dissetè Terminis de justificació de la despesa

1. El termini per justificar l'activitat subvencionada és de l'1 al 15 de setembre de 2026. En aquest termini s'ha d'aportar el certificat de final d'obra. Per tal de justificar l'autorització educativa del centre i la seva obertura, la Conselleria d'Educació i Universitats ha d'incorporar d'ofici el BOIB d'autorització del centre educatiu.

Aquesta justificació s'ha de fer segons l'annex 8 d'aquesta resolució. En aquest termini s'ha de presentar una memòria explicativa que acrediti que els fons rebuts com a resultat d'aquesta convocatòria s'han aplicat a la finalitat que va servir de fonament per concedir l'ajut. Aquesta memòria ha d'incloure la indicació de les activitats realitzades i els resultats obtinguts; la declaració de les activitats efectuades que han estat finançades amb la subvenció i el seu cost, amb el desglossament de cada una de les despeses en què s'hagi incorregut amb la identificació del creditor, concepte, data d'emissió, import de les factures acreditatives de la despesa i data de pagament, que, a més, s'han d'adjuntar a la memòria; i una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència segons el model de l'annex 9. Així mateix s'han d'adjuntar les factures o els documents amb valor probatori equivalents en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses incorporades a la memòria econòmica justificativa del cost de les activitats. Quan l'import del cost subvencionable de l'actuació superi la quantia de 40.000,00 €, els interessats han de presentar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, prèviament a la contractació de l'obra, en la forma i amb els requisits establerts en l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i han d'aportar memòria justificativa sobre l'oferta elegida en el cas que aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa si no s'ha aportat abans.

2. En el cas de les entitats beneficiàries que, pel termini d'execució de les obres, poden avançar la justificació total o parcial de l'activitat, s'estableixen dos terminis addicionals:

a) Deu dies des de l'endemà de la publicació de la Resolució de concessió: termini per aportar un compte justificatiu segons l'annex 9 amb indicació de les activitats realitzades fins al darrer dia per justificar. S'han d'adjuntar les factures que justifiquin una despesa d'un mínim del 34 % de la quantia concedida o els documents amb valor probatori equivalents en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses incorporades a la memòria econòmica justificativa del cost de les activitats. Quan l'import del cost subvencionable de l'actuació superi la quantia de 40.000,00 €, els interessats han de presentar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, prèviament a la contractació de l'obra, en la forma i amb els requisits establerts en l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i han d'aportar memòria justificativa sobre l'oferta elegida en el cas que aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

Aquesta justificació s'ha de fer segons l'annex 8 d'aquesta resolució.

b) De l'1 d'agost al 5 de setembre de 2025: termini per aportar l'informe tècnic favorable de la Conselleria d'Educació i Universitats i la certificació del tècnic competent de l'inici d'obra en què s'indiqui que s'ha executat un mínim d'un 60 % de l'actuació prevista. En aquest termini s'ha de presentar un compte justificatiu segons l'annex 9 amb indicació de les activitats realitzades fins al 5 de setembre de 2025 juntament amb les factures que justifiquin una despesa d'un mínim d'un 67 % de la quantia concedida o els documents amb valor probatori equivalents en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses incorporades a la memòria econòmica justificativa del cost de les activitats. Aquesta justificació s'ha de fer segons l'annex 8 d'aquesta resolució.

L'òrgan instructor ha d'incorporar d'ofici l'informe tècnic favorable preceptiu del projecte de la Conselleria d'Educació i Universitats.

En els casos en què, pels terminis d'execució de les obres, els titulars puguin justificar de manera avançada els terminis posteriors, la documentació justificativa s'ha de fer arribar a la Conselleria en els terminis de justificació establerts per a cada any.

Amb caràcter general, sense perjudici de l'aplicació de les normes contingudes en l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, no s'entén del tot justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte d'actuació que va servir de base a la concessió de la subvenció.

En cap cas s'admeten com a justificacions les despeses derivades de:

  • Modificacions del contracte
  • Certificacions finals d'obra
  • Revisions de preus
  • Projectes complementaris

3. La direcció general instructora ha de comprovar d'ofici que el centre ha estat autoritzat amb data anterior a l'1 de setembre de 2026, és a dir, que la resolució d'autorització del centre s'ha publicat al BOIB.

Divuitè Terminis del pagament de l'ajut

1.En els casos dels ajuts per a l'ampliació de centres mitjançant la creació de places de primer cicle d'educació infantil, els terminis de pagament per part de l'Administració són:

  • Primer pagament: l'Administració educativa ha de fer efectiu el pagament d'una tercera part de la quantitat concedida (això és fins a 2.100,00 € per plaça concedida) una vegada presentada, per part de l'entitat beneficiària, la documentació justificativa especificada en l'apartat 2.a) del punt dissetè.
  • Segon pagament: l'Administració educativa ha de fer efectiu el pagament d'una tercera part de la quantitat concedida una vegada presentada, per part de l'entitat beneficiària, la documentació justificativa especificada en l'apartat 2.b) del punt dissetè.
  • Tercer pagament: l'Administració educativa ha de fer efectiu el pagament d'una tercera part de la quantitat concedida una vegada presentada, per part de l'entitat beneficiària, la documentació justificativa especificada en l'apartat 1 del punt dissetè.

2.En els casos dels ajuts per a reconversió de centres, els terminis de pagament per part de l'Administració són:

  • Primer pagament: l'Administració educativa ha de fer efectiu el pagament d'una tercera part de la quantitat concedida (això és fins a 1.666,67 € per plaça concedida) una vegada presentada, per part de l'entitat beneficiària, la documentació justificativa especificada en l'apartat 2.a) del punt dissetè.
  • Segon pagament: l'Administració educativa ha de fer efectiu el pagament d'una tercera part de la quantitat concedida una vegada presentada, per part de l'entitat beneficiària, la documentació justificativa especificada en l'apartat 2.b) del punt dissetè.
  • Tercer pagament: l'Administració educativa ha de fer efectiu el pagament d'una tercera part de la quantitat concedida una vegada presentada, per part de l'entitat beneficiària, la documentació justificativa especificada en l'apartat 1 del punt dissetè.

3.Els pagaments dels ajuts s'han de tramitar una vegada resolta la convocatòria i contra justificació de cada un dels terminis, de conformitat amb el que estableix aquesta convocatòria.

4.Durant el darrer trimestre de l'any 2024 s'ha de fer efectiu el primer pagament a totes les entitats que hagin aportat la documentació justificativa especificada en l'apartat 2.a) del punt dissetè. A més s'ha de fer efectiu el segon pagament a aquelles entitats que hagin aportat la documentació justificativa especificada en l'apartat 2.b) del punt dissetè, per ordre entrada de la documentació esmentada en el registre de la Conselleria d'Educació i Universitats fins exhaurir la quantia màxima destinada a l'any 2024. Si després d'aquests repartiments quedassin romanents en la partida destinada a l'any 2024, aquests es destinaran al tercer pagament a aquelles entitats que hagin aportat la documentació justificativa especificada en l'apartat 1 del punt dissetè, per ordre entrada de la documentació esmentada en el registre de la Conselleria d'Educació i Universitats fins exhaurir aquests romanents de la partida pressupostària de l'any 2024.

5.Durant el darrer trimestre de l'any 2025 s'ha de fer efectiu el primer i/o segon pagament a totes les entitats que hagin aportat la documentació justificativa especificada en l'apartat 2.a) del punt dissetè i/o la documentació justificativa especificada en l'apartat 2.b) . Una vegada cobertes aquestes justificacions, si quedassin romanents de la quantia màxima destinada a l'any 2025, s'ha de fer efectiu el tercer pagament a aquelles entitats que hagin aportat la documentació justificativa especificada en l'apartat 1 del punt dissetè, per ordre entrada de la documentació esmentada en el registre de la Conselleria d'Educació i Universitats fins exhaurir la quantia màxima destinada a l'any 2025.

6.Durant el darrer trimestre de l'any 2026 s'ha de fer efectiu els pagaments restants per pagar a les entitats beneficiàries contra justificació de la documentació especificada en l'apartat 1 del punt dissetè.

7.En els casos d'ajuts en què el cost efectiu no arribi a la quantia de l'ajut concedit, s'han de fer les compensacions necessàries per tal d'ajustar-se al cost efectiu en el darrer termini de pagament.

8.Els pagaments s'efectuen mitjançant transferència bancària al compte que el beneficiari hagi indicat.

Dinovè Revocació dels ajuts concedits

D'acord amb el que disposa l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió, i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

Vintè Reintegrament dels ajuts concedits

1.D'acord amb el que disposen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, i l'article 13 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 30 de març de 2005, pertoca el reintegrament total o parcial de les quantitats que ha rebut el beneficiari i l'exigència, si n'és el cas, de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament en els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.

2.El procediment de reintegrament s'ha d'iniciar d'ofici per resolució de l'òrgan competent i s'ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en la legislació estatal bàsica, sense perjudici de les particularitats que s'estableixen en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, en les disposicions reglamentàries de desplegament i en la legislació de finances.

3.Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigibles per la via de constrenyiment.

Vint-i-unè Règim d'infraccions i sancions

L'incompliment dels requisits establerts en aquesta Resolució dona lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions establert en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.

Vint-i-dosè Inspecció

D'acord amb el que disposa aquesta Resolució, les subvencions que concedeix la Conselleria d'Educació i Universitats s'han de sotmetre a la inspecció corresponent, segons la normativa legal vigent que hi sigui d'aplicació i l'establert en l'article 48 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.

Vint-i-tresè Protecció de dades

De conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i per la qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) (DOUE núm. 119, de 4 de maig de 2016) i la normativa vigent en matèria de protecció de dades, us informam sobre el tractament que donarem a les dades personals que consigneu en les sol·licituds:

a) Finalitat del tractament i base jurídica: gestió de les sol·licituds d'acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura, i els articles 6.1.b) i c) del Reglament general de protecció de dades.

b) Responsable del tractament: Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa.

c) Destinataris de les dades: Butlletí Oficial de les Illes Balears, Departament Jurídic, Departament de Gestió Econòmica, Departament de Centres Concertats i Direcció General de Planificació i Gestió Educatives de la conselleria d'Educació i Universitats, Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, Tribunal de Comptes, Sindicatura de Comptes, Agència Tributària, Tresoreria de la Seguretat Social, Hisenda Autonòmica als efectes de complir les obligacions financeres, tributàries i de la Seguretat Social i Consells Insulars de les Illes Balears.

d) Termini de conservació de les dades: les dades s'han de conservar pels beneficiaris en el termini de comprovació plena i control i per determinar les possibles responsabilitats que es puguin derivar d'aquesta finalitat i del tractament de dades. És d'aplicació el que disposa la normativa d'arxius i documentació. Les dades econòmiques s'han de conservar d'acord amb allò que preveu la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

e) Exercici de drets i reclamacions: la persona afectada pel tractament de dades personals pot exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si escau, en els termes que estableix el Reglament general de protecció de dades) davant el responsable del tractament, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es) . Una vegada rebuda la resposta del responsable o en el cas que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pel tractament de les dades personals pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.

f) Delegació de Protecció de Dades: la Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques (pg. de Sagrera, 2, 07012 Palma; a/e: protecciodades@dpd.caib.es) .

Documents adjunts