Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 388203
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 3 de juny de 2024, relatiu a l’aprovació de les bases per a la concessió d'ajuts per al foment de l'esport i de l'activitat física a l’illa de Menorca dirigits a entitats esportives sense ànim de lucre, per a la temporada 2023/2024, del Consell Insular de Menorca i la convocatòria corresponent a l’any 2024 (exp. 2701-2024-000002)
Al Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2024, entre els objectius generals del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, s'hi preveu per a 2024 la convocatòria d'ajuts per a entitats esportives sense ànim de lucre, la qual té com a objectiu específic: «donar suport a les entitats esportives de Menorca per a la promoció de l'esport, la gestió i el funcionament associatiu, l'organització i difusió d'activitats, la participació en competicions fora de l'illa i la formació de tècnics esportius».
Es justifica la necessitat dels ajuts a les entitats esportives sense ànim de lucre atenent a les següents premisses:
- Les entitats esportives sense afany de lucre menorquines obtenen amb aquesta convocatòria uns recursos mínims que els permeten oferir una formació esportiva adequada per als esportistes escolars, de la mateixa manera que mantenir un bon nivell de pràctica esportiva en general i, com a conseqüència, promoure un estil de vida saludable a partir de la pràctica esportiva promovent la competició esportiva tant a escala insular com a escala balear, nacional o internacional.
- Amb aquests ajuts es permet a les entitats esportives de Menorca afrontar despeses per desplaçar els seus esportistes a competicions fora de l'àmbit insular.
- L'activitat física i l'esport es consideren una activitat essencial (tal com va declarar el Congrés dels Diputats l'any 2021) i s'ha de recordar que un gran nombre de ciutadans i ciutadans accedeixen a l'activitat física i l'esport mitjançant la pràctica que desenvolupen en entitats esportives sense ànim de lucre.
- Aquesta temporada 2023-2024, superada la pandèmia, la societat en general i les entitats esportives han normalitzat les seves activitats a ple rendiment i sense cap restricció, de manera que han recuperat l'activitat anterior a la pandèmia, i necessiten recursos econòmics per afrontar les condicions de la inflació patida els darrers tres anys, que han causat un increment de costos a empreses i entitats de Menorca. Aquesta situació d'inflació i increment de costos dificulta la continuïtat d'un nombre important d'entitats, entre les quals les entitats esportives sense afany de lucre.
- Els clubs esportius han d'assumir importants esforços econòmics per seguir donant continuïtat als seus programes, amb un públic potencial de 30.000 usuaris directes de Menorca, 25.000 d'ells joves de 4 a 29 anys, així com altres persones adultes que també practiquen activitat física i/o esportiva en els més de 200 clubs esportius i federacions registrades que hi ha a Menorca.
- L'activitat d'aquests clubs esportius i federacions té un pes molt important en l'economia d'empreses relacionades amb el sector esportiu (calçat, roba, complements esportius, restauració vinculada a públic que visita instal·lacions esportives).
- L'activitat d'aquests clubs i federacions és fonamental en la microeconomia de molts joves i persones adultes vinculades al sector esportiu. Els diners que gestionen els clubs fomenten l'economia local: ingressos per arbitratge, ingressos per coordinadors esportius, ingressos per entrenadors, gratificacions a voluntaris...
- Els anys anteriors ja es van aprovar les convocatòries obertes d'ajuts per a entitats esportives i, vistes les justificacions de les entitats que han sol·licitat ajuts en els darrers anys, es pot ratificar la gran tasca que fan i poden seguir fent els clubs esportius i federacions amb la quantia dels ajuts que els són concedits.
- L'esport en edat escolar que és gestionat pels clubs esportius de les federacions esportives ha d'incloure necessàriament activitats per al foment del treball en valors, i aquests continguts de valors educatius a l'esport necessiten també suport.
Per tot açò, atès a l'informe tècnic elaborat i signat pel tècnic d'esports del Servei d'Esports i ateses les competències pròpies que sobre aquesta matèria té el Consell Insular de Menorca d'acord amb els articles 70.9 i 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i la Llei 6/1994, de 13 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de patrimoni històric, de promoció sociocultural, d'animació sociocultural, de dipòsit legal de llibres i d'esports;
Vista la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc d'allò que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, en exercici de les competències atribuïdes pel Decret de la Presidència del Consell Insular de Menorca núm. 92/2023, de 10 de juliol, relatiu al nomenament dels membres del Consell Executiu (BOIB núm. 95 d'11-7-2023);
El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases reguladores per a la concessió d'ajuts per al foment de l'esport i de l'activitat física a l'illa de Menorca a entitats esportives sense ànim de lucre, per a la temporada 2023/2024, del Consell Insular de Menorca, que es transcriuen en el document posterior a aquesta proposta.
Segon. Aprovar la convocatòria corresponent a l'any 2024 d'acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari
Els ajuts concedits s'atendran amb càrrec a la partida 4890022 de l'exercici pressupostari de l'any 2024, sens prejudici que la despesa es pugui aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada, tal com es desglossa en el quadre següent:
Línia |
Partida* |
Quantia màxima |
Línia 1a. Manteniment i suport de les entitats esportives - clubs esportius |
4890022 |
175.000 € |
Línia 1b. Manteniment i suport de les entitats esportives - federacions |
4890022 |
10.000 € |
Línia 2. Desplaçaments i allotjaments |
4890022 |
130.000 € |
Línia 3. Ajuts per sufragar ambulàncies obligatòries |
4890022 |
15.000 € |
Línia 4. Formació de tècnics esportius |
4890022 |
15.000 € |
Línia 5. Foment dels valors educatius en la pràctica esportiva, inclusió i esport adaptat |
4890022 |
30.000 € |
Línia 6. Ajuts per a la promoció d'esdeveniments esportius de base amb participació de clubs esportius de fora de Menorca. |
4890022 |
45.000 € |
Línia 7. Ajuts per a lloguer d'instal·lació esportiva |
4890022 |
20.000 € |
|
|
|
Totes les línies d'ajuts |
|
440.000 € |
En el cas que per a una línia d'ajut no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant s'assignarà a la línia 2 (si s'hagués esgotat el crèdit que no permeti cobrir el 50 % de l'import de despesa previst a la línia 2), i en el cas que hi hagi romanent després s'assignarà el romanent a la línia 1A.
L'import màxim que es destina la convocatòria únicament es podrà ampliar, sense necessitat de nova publicació, en el supòsit d'aportacions expresses de terceres persones per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.
b) Imports màxims per beneficiari
L'import màxim de la convocatòria per entitat serà de 22.000 €.
c) Termini de presentació de sol·licituds
El termini de presentació de sol·licituds serà a partir del dia següent a la publicació de la convocatòria en el BOIB fins al dia 31 de juliol de 2024.
d) Instrucció del procediment
La instrucció dels procediments, segons cada línia d'ajut, correspondrà al Sr. Pere Calafat Ponsetí, tècnic del Servei d'Esports.
e) Comissió avaluadora
Es constitueix una comissió avaluadora, la composició de la qual serà la mateixa per a totes les línies d'ajuts:
President: Juan Domingo Pons Torres, conseller del departament
Secretària: auxiliar administrativa del Servei d'Esports
Vocals:
Tercer. Comunicar aquests acords a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Bases per a la concessió d'ajuts per al foment de l'esport i de l'activitat física a l'illa de Menorca dirigits a entitats esportives sense ànim de lucre, per a la temporada 2023/2024, del Consell Insular De Menorca
Primera. Objecte dels ajuts
El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost general del Consell Insular de Menorca estableix que les subvencions han de tenir la finalitat d'atenció social, promoció cultural, promoció esportiva, promoció de la sostenibilitat o altres activitats d'utilitat pública o d'interès general, i els procediments per concedir-les s'han d'ajustar als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació. A través de l'avaluació dels resultats, s'han d'atendre també els principis d'eficàcia en el compliment dels objectius i d'eficiència en l'assignació i l'ús dels recursos públics.
El pla estratègic inclou els objectius generals de l'activitat subvencionadora de cada departament, vinculats amb els objectius dels programes pressupostaris corresponents, a més dels objectius específics per a cada línia de subvenció.
Entre els objectius generals del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports s'hi preveu la convocatòria destinada a les entitats esportives sense ànim de lucre de l'illa de Menorca amb l'objectiu específic següent:
«Donar suport a les entitats esportives de Menorca per a la promoció de l'esport, la gestió i el funcionament associatiu, l'organització i difusió d'activitats, la participació en competicions fora de l'illa i la formació de tècnics esportius».
La importància de l'esport va ser recollida en el conjunt de principis rectors de la política social i econòmica de la Constitució espanyola, i en aquest sentit l'article 43.3 estableix que els poders públics han de fomentar l'educació física i l'esport, i facilitar l'adequada utilització del lleure. Per la seva banda, la Llei 2/2023, de 7 de febrer, de l'activitat física i l'esport de les Illes Balears, en l'exposició de motius destaca al primer motiu que "Certament, és ben reconegut que l'activitat física i l'esport són una eina bàsica per a la cohesió social. Els seus valors formen part del llenguatge universal i serveixen per al foment de la pau, la unió entre totes les cultures del món i, sobretot, per promoure hàbits sans i saludables per a totes les persones. Així mateix, constitueixen en l'actualitat un mitjà important per a la transmissió de valors positius en la societat i també suposen un considerable impuls per a l'economia de les Illes Balear".
El motiu VI de la Llei 2/2023, de 7 de febrer, de l'activitat física i l'esport de les Illes Balears, en els objectius proposats justifica la convocatòria present, i justifica l'ajut a les entitats sense ànim de lucre, ja que marca com a objectiu implementar mesures que incentivin i fomentin l'associacionisme esportiu, tant en l'àmbit dels clubs esportius com en el de les federacions esportives autonòmiques, i que protegeixin el dret a la pràctica esportiva federada de tota la població.
Cal tenir en compte que les federacions esportives de les Illes Balears tenen delegades funcions públiques pel que fa a la promoció i foment de l'esport de base i competitiu.
Així mateix, l'article 3 diu que s'entén per "Esport: Activitat lligada a alguna modalitat esportiva existent dins d'un marc reglamentari i competitiu, que tingui entre els seus objectius la formació integral, la recreació, la relació social, la millora del rendiment esportiu, com també la millora i el manteniment de la salut i de la condició física i psicològica de les persones".
I l'article 9 estableix que cinc de les competències dels consells insulars són:
Planificar, en col·laboració amb la resta d'administracions públiques, fomentar i executar els programes d'esport en edat escolar i d'activitat física per a totes les persones, d'acord amb els termes expressats en aquesta llei i en els reglaments que la despleguin.
Promoure l'activitat física, l'exercici físic i l'esport orientat a la salut. Treballar per crear adherència a l'activitat física i esportiva a tota la societat.
Organitzar, regular i patrocinar competicions i manifestacions esportives i d'activitat física en l'àmbit de les seves competències insulars.
Planificar i executar programes d'activitat física i esportiva adaptada.
Protegir la salut de les persones esportistes i practicants fomentant els hàbits saludables de la població i lluitant, especialment, contra el sedentarisme i l'alimentació no saludable.
L'objecte d'aquestes bases és oferir i regular la concessió d'ajudes econòmiques dirigides a entitats esportives sense ànim de lucre inscrites en el Registre de la Direcció General d'Esports de les Illes Balears i amb domicili a Menorca, mitjançant diferents línies de subvenció.
A les convocatòries corresponents a les ajudes objecte d'aquestes bases es farà constar la justificació de la seva previsió al Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca en vigor, assenyalant, si escau, de quina manera contribueixen a l'acompliment dels seus objectius.
Per tot això, el Consell Insular de Menorca vol fomentar la pràctica esportiva amb aquestes bases reguladores i amb la convocatòria d'ajuts a entitats esportives sense ànim de lucre.
Segona. Finalitat dels ajuts
La finalitat d'aquestes bases dirigides a entitats esportives sense ànim de lucre és la difusió, el manteniment, la formació i la promoció de l'activitat esportiva (en els àmbits de promoció, iniciació, competició i rendiment) a través de les activitats que desenvolupen les entitats esportives sense ànim de lucre de Menorca donades d'alta en el Registre d'entitats esportives del Govern de les Illes Balears, i contribuir així al desenvolupament i a la formació integral de les persones i a la millora de la seva qualitat de vida.
Així mateix, a cada una de les línies les finalitats específiques són les següents:
La difusió de l'activitat que desenvolupen les entitats esportives.
El manteniment i suport a l'activitat de gestió que desenvolupen les entitats esportives.
La formació dels tècnics i directius que pertanyen a les entitats esportives.
La promoció de l'activitat esportiva (en els àmbits de promoció, iniciació, competició i rendiment) a través de les activitats que desenvolupen les entitats esportives.
El foment dels valors educatius en la pràctica esportiva, inclusió i esport adaptat que programen les entitats esportives.
La promoció d'esdeveniments esportius de base amb participació de clubs esportius de fora de Menorca.
El suport per a lloguer d'instal·lació esportiva que han de suportar les entitats esportives que no disposen d'instal·lació pròpia o cedida per l'administració.
La finalitat general és que les entitats esportives sense ànim de lucre de Menorca donades d'alta en el Registre d'entitats esportives del Govern de les Illes Balears contribueixin al desenvolupament i a la formació integral de les persones i a la millora de la seva qualitat de vida.
Tercera. Finançament i import màxim
L'import màxim i les partides a les qual s'aplicaran les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases són els que s'estableixin en la convocatòria.
En el cas que per a una línia no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant s'assignarà a una altra línia d'acord amb el que preveu la convocatòria.
Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria en alguna de les línies, es reduirà de forma proporcional l'import assignat a cada una de les entitats en referència a l'import màxim fixat en la línia afectada.
Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions
Línies de subvenció:
Totes aquestes línies han de complir els requisits següents:
- Que l'activitat o el programa promogui l'activitat física, la salut, la formació esportiva i les activitats competitives regulades pels organismes oficials.
- Que es millori la qualitat i quantitat de les activitats esportives desenvolupades per les entitats.
- Que es millori la difusió esportiva perquè arribi a totes les ciutadanes i els ciutadans.
- Que l'activitat promogui el joc net i el respecte al medi ambient i els valors que es detallen en el Decret 38/2015, de 22 de maig, pel qual es regula l'activitat esportiva en edat escolar a les Illes Balears.
- Que les entitats estiguin federades a les Illes Balears i que pertanyin a un club o entitat esportiva que tengui el domicili a l'illa de Menorca.
A més, per poder optar a aquests ajuts s'han de complir els requisits establerts en les presents bases per a cadascuna de les línies.
Línia 1. Manteniment i suport de les entitats esportives
Per a les activitats realitzades des de l'1 d'agost fins al 31 de juliol de la temporada que s'especifiqui a la convocatòria.
Per a totes les entitats esportives sense ànim de lucre, en el cas dels clubs aquesta ajuda fa referència a la gestió, la direcció tècnica, la coordinació de l'escola esportiva de base i les activitats esportives.
Si són federacions esportives, aquesta ajuda fa referència a la gestió i a les activitats de tecnificació.
Totes les activitats s'han de desenvolupar a Menorca i ser dirigides per clubs esportius de Menorca que estiguin registrats al Registre d'entitats esportives de la Direcció General de l'Esport del Govern de les Illes Balears.
Línia 2. Desplaçaments i allotjaments per participar en competicions fora de Menorca
Per a les activitats realitzades des de l'1 d'agost fins al 31 de juliol de la temporada que s'especifiqui a la convocatòria.
Poden adherir-se a aquesta línia d'ajuts totes les entitats esportives sense ànim de lucre, a excepció de les federacions esportives.
Són objecte de subvenció els imports dels desplaçaments i allotjaments a les competicions que es duguin a terme en les categories d'aleví, infantil, cadet, juvenil, júnior, absolut, sènior i veterans, a partir dels 11 anys d'edat complerts dins el mateix any de la convocatòria, dels membres dels equips i esportistes individuals no professionals adscrits a les entitats sol·licitants incloent tècnics i entrenadors, i amb llicència federativa a les Illes Balears, realitzats per participar en les competicions oficials, finals de Balears i en les competicions reglades organitzades per la federació autonòmica, estatal o internacional fora de Menorca, així com l'import de desplaçament de l'equipament esportiu que necessiti unes condicions de transport especials. Tot dintre de la temporada que s'especifiqui a la convocatòria.
Se subvencionarà de forma general fins a un màxim del 50 % del cost total del desplaçament i allotjament objecte d'aquesta línia de subvenció.
Són subvencionables:
1. El trasllat en avió o vaixell, i el trasllat per carretera (bus i cotxe) o tren des de l'aeroport o port fins a la localitat on es dugui a terme la prova esportiva i viceversa, a aquelles competicions oficials organitzades per federacions esportives i que no es puguin acollir ni a la convocatòria de desplaçaments del Govern de les Illes Balears, d'ajuts als esportistes i als clubs esportius de les Illes Balears per facilitar-los els desplaçaments a la Península, les illes Canàries, Ceuta i Melilla, ni tampoc a la convocatòria d'ajuts per a desplaçaments entre les illes de la Comunitat Autònoma per assistir a proves esportives celebrades a les illes.
2. El trasllat per carretera (bus i cotxe) o tren des de l'aeroport o port fins a la localitat on es dugui a terme la prova esportiva i viceversa, a les competicions oficials organitzades per federacions esportives.
3. Per al cas de les competicions que puguin ser objecte d'ajut del Govern de les Illes Balears se subvencionarà fins a un màxim del 50 % sobre «la quantitat no subvencionada pel Govern balear».
4. Les despeses derivades de l'allotjament durant la competició: hotel, hostal, alberg o similar.
En el cas dels clubs esportius que tenen subscrit un conveni amb el Consell Insular de Menorca en concepte de promoció de l'esport d'elit per algun dels seus equips o esportistes individuals, les despeses de desplaçaments i allotjaments d'aquests equips o esportistes d'elit queden excloses d'aquesta línia 2, de forma que els clubs no podran rebre subvenció pels desplaçaments i allotjaments dels equips o esportistes d'elit que ja reben ajuts mitjançant un conveni d'elit.
Línia 3. Ajuts per disposar d'ambulàncies que resultin obligatòries en l'organització d'esdeveniments esportius
Per a les activitats realitzades des de l'1 d'agost fins 31 de juliol de la temporada que s'especifiqui a la convocatòria.
Poden adherir-se a aquesta línia d'ajuts totes les entitats esportives sense ànim de lucre.
Són subvencionables:
Les despeses derivades de la disposició d'ambulància que sigui obligatòria durant la competició organitzada per l'entitat esportiva sense afany de lucre.
Se subvencionarà de forma general fins a un màxim del 50 % del cost total de l'ambulància objecte d'aquesta línia de subvenció.
Línia 4. Formació de tècnics esportius
Per a les activitats realitzades des de l'1 d'agost fins al 31 de juliol de la temporada que s'especifiqui a la convocatòria.
Poden adherir-se a aquesta línia d'ajuts totes les entitats esportives sense ànim de lucre, a excepció de les federacions esportives.
Només s'accepten les formacions descrites en la base vuitena, i s'ha d'acreditar haver superat la formació amb una nota d'apte o aprovat dins el termini establert en la convocatòria.
Línia 5. Foment dels valors educatius en la pràctica esportiva, inclusió i esport adaptat
Per a les activitats realitzades des de l'1 d'agost fins al 31 de juliol de la temporada que s'especifiqui a la convocatòria.
Poden adherir-se a aquesta línia d'ajuts totes les entitats esportives sense ànim de lucre, a excepció de les federacions esportives.
Per tal donar suport a les entitats que treballin en el foment dels valors educatius en la pràctica esportiva, són objecte de subvenció les activitats, el programes o els esdeveniments que organitzi l'entitat per fomentar els valors educatius en l'esport, així com la inclusió i el foment de l'esport adaptat.
Aquests valors venen detallats al Decret 38/2015, de 22 de maig, pel qual es regula l'activitat esportiva en edat escolar a les Illes Balears, d'aplicació a totes les activitats físiques i esportives organitzades que practica, en horari no lectiu, la població en edat escolar, de caràcter preferentment poliesportiu, per tal de garantir que la població escolar conegui la pràctica de diferents modalitats esportives d'acord amb l'aptitud física i l'edat (article 12, Objectius del programa).
També cal observar els valors d'inclusió de la Llei 2/2023, de 7 de febrer, de l'activitat física i l'esport de les Illes Balears, en la promoció efectiva de la igualtat entre homes i dones en l'activitat física i l'esport, els drets i la diversitat en l'esport i la potenciació de l'esport adaptat (apartat VII, Exposició de motius), amb especial atenció a l'article 21, Activitat física i esport adaptat, i a l'article 36, Programes d'activitat física i esport en edat escolar.
S'ha de justificar la relació d'aquestes activitats, programes o esdeveniments en el foment d'aquests valors mitjançant una memòria d'adequació al Decret 38/2015, de 22 de maig, pel qual es regula l'activitat esportiva en edat escolar a les Illes Balears, i a la Llei 2/2023, de 7 de febrer, de l'activitat física i l'esport de les Illes Balears.
Elements que s'han de considerar en la programació de les activitats de foment de valors educatius en la pràctica esportiva, inclusió i esport adaptat:
Article 12 del Decret 38/2015, de 22 de maig, pel qual es regula l'activitat esportiva en edat escolar a les Illes Balears
Objectius dels programes
Els programes inclosos en el pla han d'atendre els objectius específics següents, depenent dels diferents àmbits participatius de l'esport en edat escolar en què s'emmarquin:
Els programes inclosos en l'àmbit de la promoció escolar s'adrecen a:
Desenvolupar activitats de curta durada que permetin establir un primer contacte dels infants amb una o diverses modalitats o especialitats esportives.
Presentar a les famílies les aportacions de la pràctica esportiva com un element que contribueix a la millora de la salut i convidar-les a instaurar-la en els seus hàbits de vida.
Descobrir noves modalitats d'activitats físiques i esportives.
Explorar les capacitats perceptives i les habilitats motrius del cos.
Iniciar l'educació dels infants en els valors que transmeten l'activitat física i l'esport.
Els programes inclosos en l'àmbit de la iniciació escolar s'han d'adreçar a:
Desenvolupar activitats, trobades o competicions de mitja temporada o temporada completa que permetin tenir un contacte més permanent amb una o diverses modalitats o especialitats esportives.
Apropar la pràctica esportiva als objectius pedagògics de la competició, orientant-la cap a l'element lúdic, formatiu i d'educació en valors.
Article 21 de la Llei 2/2023, de 7 de febrer, de l'activitat física i l'esport de les Illes Balears
Activitat física i esport adaptat
1. Promoció i foment de la pràctica de l'activitat física i l'esport de les persones amb discapacitats psíquiques, sensorials o mixtes, amb la finalitat de servir d'estímul i d'eina d'inclusió social, com també per eliminar tot tipus de barreres i obstacles que n'impedeixin l'accés i el desenvolupament de l'esmentada activitat.
2. Posada en marxa de plans i programes específics adaptats per a persones amb discapacitat.
3. Mesures adequades per afavorir la capacitació específica de personal tècnic per a la preparació d'activitats físiques i esportives de les persones amb discapacitat, participin o no en activitats esportives de competició.
Article 36 de la Llei 2/2023, de 7 de febrer, de l'activitat física i l'esport de les Illes Balears
Programes d'activitat física i esport en edat escolar
Els programes hauran de perseguir, entre d'altres, aquests objectius:
a) Incentivar l'activitat física i esportiva en els escolars, amb finalitats esportives, formatives, educatives, lúdiques, de millora de la salut i d'adquisició d'hàbits saludables.
b) Afegir valors a l'activitat física i l'esport i transmetre, a tots els agents que hi intervenen, els valors de cooperació, joc net i rebuig al dopatge, a la violència, al racisme, a la xenofòbia i a la intolerància en l'activitat física i l'esport.
c) Integrar tots els companys sense cap discriminació.
d) Assolir un aprenentatge esportiu de qualitat i un desenvolupament òptim de les qualitats físiques i psíquiques.
Línia 6. Ajuts per a la promoció d'esdeveniments esportius de base amb participació de clubs esportius de fora de Menorca
Per a les activitats realitzades des de l'1 d'agost fins al 31 de juliol de la temporada que s'especifiqui a la convocatòria.
Poden adherir-se a aquesta línia d'ajuts totes les entitats esportives sense ànim de lucre. Només es podrà atorgar un ajut per esdeveniment esportiu, açò implica que si una federació sol·licita l'ajut, cap club esportiu no podrà rebre ajut pel mateix esdeveniment.
Se subvencionarà de forma general fins a un màxim del 75 % del cost total de despeses per a l'organització de l'esdeveniment esportiu de base.
L'esdeveniment esportiu no serà considerat singular si la participació és inferior als 50 esportistes (en cas d'esports individuals) o 100 esportistes (en cas d'esports d'equip).
Línia 7. Ajuts per a lloguer d'instal·lació esportiva
Per a les activitats realitzades des de l'1 d'agost fins al 31 de juliol de la temporada que s'especifiqui a la convocatòria.
Poden adherir-s'hi totes les entitats esportives sense ànim de lucre, a excepció de les federacions esportives.
Només s'accepten els lloguers descrits en la base setena, i s'ha d'acreditar que és una activitat federada i amb cap activitat de lucre associada.
Se subvencionarà de forma general fins a un màxim del 75 % del cost total de despeses pel lloguer d'instal·lacions per a la realització de competicions o entrenaments de l'entitat esportiva sense ànim de lucre.
Si escau, en les línies descrites, s'ha de fer constar que si la despesa subvencionable supera l'import establert per al contracte menor, el beneficiari haurà de demanar 3 ofertes de proveïdors prèviament (40.000 € per obres o 15.000 € en cas de subministrament) .
L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari (art.4.3 RD 81/2015).
Cinquena. Règim de compatibilitat amb altres ajuts
Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca, a través del seu Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, de la forma establerta en aquestes bases.
Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
L'import de les subvencions que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.
Sisena. Requisits dels beneficiaris
Es poden acollir a aquesta convocatòria les entitats esportives sense ànim de lucre constituïdes i inscrites legalment al Registre d'entitats esportives del Govern de les Illes Balears, com a mínim des de l'inici de la temporada objecte d'ajut, i que desenvolupin la seva activitat esportiva a l'illa de Menorca.
En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:
a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l'art.10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
b) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat. (El fet d'estar al corrent amb les obligacions tributàries es verificarà d'ofici pel Departament o servei corresponent).
c) De conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals.
Setena. Terminis, presentació de les sol·licituds i documentació necessària
1. El termini de presentació de les sol·licituds es determina en la convocatòria per a la concessió d'ajuts.
2. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el tràmit disponible a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es.
3. La sol·licitud s'ha d'emplenar correctament i marcar amb una X les caselles corresponents a cada una de les línies (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) per a les quals es demana l'ajut, així com les corresponents a la documentació administrativa, i cal adjuntar a la sol·licitud la documentació justificativa que es demana tant a la sol·licitud com a cada una de les línies.
D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'article. 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o recaptar els documents elaborats per qualsevol administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés; en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
A) Documentació administrativa general:
a) Còpia de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.
b) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sense personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi la còpia dels DNI (en el cas de persones físiques) i/o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.
c) Acreditació de la representació.
Si la sol·licitud la presenta el president de l'entitat, s'haurà d'acreditar el càrrec mitjançant el corresponent certificat del secretari de l'entitat.
Si la sol·licitud no la presenta el presidenta o presidenta, s'haurà d'aportar el certificat de l'acord de l'entitat designant la persona autoritzada per presentar la sol·licitud d'ajut.
d) Còpia del document d'identificació fiscal de l'entitat sol·licitant (NIF).
e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003),3), i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el CIM, el model de la qual s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases.
f) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat.
g) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat.
Els sol·licitants poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Aquesta autorització es pot fer emplenant l'apartat corresponent del model de sol·licitud.
D'acord amb el que estableix el segon paràgraf de l'article 11 f del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, aquesta acreditació pot substituir-se per la presentació d'una declaració responsable de la persona o entitat sol·licitant quan es tracti d'ajuts de quantia igual o inferior a 3.000 euros. Aquesta declaració es pot fer emplenant l'apartat corresponent del model de sol·licitud corresponent.
h) Compte justificatiu simplificat d'ingressos i despeses de l'entitat (previst en l'art. 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general subvencions).
Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i del document (núm. de factura o de rebut), el seu import, data d'emissió i, si s'escau, data de pagament.
i) Document de designació de compte bancari de l'entitat o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca (annex 2), llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament.
S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència els apartats a) b), d) i i) en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular, cosa que s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
B) Documentació/informació específica:
La documentació/informació relacionada en la sol·licitud (tant les dades que s'han d'emplenar com la documentació que s'ha d'adjuntar) de cada línia d'ajut, degudament emplenada i signada, és la següent:
Línia 1 - Manteniment i suport de les entitats esportives
Dades específiques que s'han d'emplenar a la sol·licitud:
a) Càrrecs directius.
b) Nombre de fitxes o relació d'esportistes de l'entitat (cal adjuntar-ne la relació amb nom i núm. de llicència, si en té). La llista presentada ha de correspondre al nombre d'esportistes que fan activitat esportiva regular al club esportiu durant la temporada, amb independència que tenguin o no fitxa federativa.
c) Nombre de tècnics esportius de l'entitat tot especificant la titulació de cadascun. Aquest apartat només l'han d'emplenar els clubs esportius, no les federacions.
d) Nom del coordinador de l'entitat especificant-ne la titulació. Aquest apartat només l'han d'emplenar els clubs esportius, no les federacions.
e) Una memòria d'activitats fetes per l'entitat amb indicació de les activitats realitzades i els resultats obtinguts.
A més, s'haurà de presentar:
f) Altres documents que, si és el cas, permetin valorar els criteris objectius establerts en la base 7 per a la valoració dels ajuts.
Línia 2 Desplaçament i allotjament per a la participació d'equips en lligues fora de l'illa de Menorca, d'àmbit autonòmic o estatal a partir de la categoria aleví (esportistes amb 13 anys complerts en l'any de la convocatòria), i esportistes individuals adscrits a les entitats, que participin en els campionats oficials de les Illes Balears i d'Espanya a partir de la categoria aleví (esportistes amb 11 anys complerts en l'any de la convocatòria).
Dades específiques que s'han d'emplenar a la sol·licitud:
a) Nom de l'equip o equips.
b) Nom de la competició o de les competicions (categoria) a la qual s'han desplaçat.
c) Nombre total de desplaçaments, amb una relació dels desplaçats en la qual s'indiqui el nom, els llinatges i la data de naixement de cada un.
A més, s'haurà de presentar:
d) Acta llegible o document de classificació de cada partit o competició a la qual s'han desplaçat.
e) Relació de les despeses de desplaçament i allotjament i cost total i factures o justificants, on quedi detallat i diferenciat cada viatge que sigui objecte de la subvenció. Llista amb identificació del creditor i del document (núm. de factura o de rebut), el seu import, data d'emissió i, si s'escau, data de pagament.
f) Altres documents que, si és el cas, permetin valorar els criteris objectius establerts en la base 7 per a la valoració dels ajuts.
Línia 3. Ajuts per disposar d'ambulàncies que resultin obligatòries en l'organització d'esdeveniments esportius
Dades específiques que s'han d'emplenar a la sol·licitud:
a) Nom de la competició o de les competicions
b) Que s'ha comptat amb ambulància en el desenvolupament de la competició i que aquesta resultava obligatòria.
A més, s'haurà de presentar:
c) Acta llegible de cada partit o competició.
d) Relació de les despeses d'ambulància i cost total. Llista amb identificació del creditor i del document (núm. de factura o de rebut), el seu import, data d'emissió i, si s'escau, data de pagament, Factures o justificants de les despeses.
Línia 4 - Formació de tècnics esportius
Dades específiques que s'han d'emplenar a la sol·licitud:
a) Nom del curs
b) Nom, llinatges i DNI de l'estudiant
c) Nivell del curs
d) Lloc de realització i dates
A més, s'haurà de presentar:
e) Relació de les despeses del curs i cost total. Llista amb identificació del creditor i del document (núm. de factura o de rebut), el seu import, data d'emissió i, si s'escau, data de pagament.
f) Certificat de les notes obtingudes
Línia 5 - Foment dels valors educatius en la pràctica esportiva, inclusió i esport adaptat
Dades específiques que s'han d'emplenar a la sol·licitud:
a) Certificat del club que declari haver complit els objectius establerts en aquestes bases de foment dels valors educatius en la pràctica esportiva, inclusió i esport adaptat.
b) Memòria del programa o les activitats per al foment dels valors a l'entitat. Ha d'incloure: dades, descripció i imatges de les activitats, titulació de les persones que coordinen i executen el programa, i el nombre de participants especificant el perfil (esportistes, familiars, altres).
La memòria ha de fer constar la relació de les activitats desenvolupades envers els objectius i les directrius que s'estableixen en el Decret 38/2015, de 22 de maig, pel qual es regula l'activitat esportiva en edat escolar a les Illes Balears, i a la Llei 2/2023, de 7 de febrer, de l'activitat física i l'esport de les Illes Balears, respecte a la promoció del joc net i el respecte al medi ambient i els valors en l'esport.
Línia 6. Ajuts per a la promoció d'esdeveniments esportius de base amb participació de clubs esportius de fora de Menorca
a) Nom de la competició, amb una memòria resum dels aspectes bàsics de l'esdeveniment esportiu organitzat.
b) Llista dels clubs i equips (o esportistes individuals) participants de cada club a la competició, amb indicació dels noms i edats de tots els participants indicant la procedència del club o equip.
A més, s'haurà de presentar:
c) Acta llegible de cada partit o competició i/o certificat de l'organització amb la classificació final de la competició.
d) Relació de les despeses d'organització i cost total. Llista amb identificació del creditor i del document (núm. de factura o de rebut), el seu import, data d'emissió i, si s'escau, data de pagament.
Línia 7. Ajuts per a lloguer d'instal·lació esportiva
a) Nom de la competició que motiva el lloguer de la instal·lació, ja sigui per poder entrenar o per celebrar la competició.
b) Llista que especifiqui cada lloguer amb indicació de la data i horari d'ús, amb indicació de l'equip o els equips que utilitzen la instal·lació en l'horari indicat.
A més, s'haurà de presentar:
c) Document que estableixi el contracte o acord d'ús de la instal·lació esportiva llogada.
d) Relació de les despeses de lloguer. Llista amb identificació del creditor i del document (núm. de factura o de rebut), el seu import, data d'emissió i, si s'escau, data de pagament.
4. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés; en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en l'apartat 2 d'aquesta base s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 i 2 de l'LPACAP, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei.
Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se li requerirà que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
6. Si la sol·licitud o la documentació fos incorrecta o incompleta, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.»
Vuitena. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts
Els ajuts es concediran d'acord amb els criteris següents:
Línia 1. Manteniment i suport de les entitats esportives
a) Pel manteniment i suport de les entitats esportives a excepció de les delegacions federatives (màxim 8 punts):
- Nombre de fitxes o esportistes inscrits al club: fins a un màxim de 4 punts.
Cada fitxa esportiva o esportista inscrit al club sumarà 0,015 punts.
- Titulació dels tècnics titulats actius dins l'entitat: fins a un màxim de 2,5 punts. Segons la titulació del tècnic es donarà la puntuació següent.
Es valora segons l'RD 594/1994, de 8 d'abril, sobre ensenyaments i títols de tècnics esportius, etc.
* Titulació acadèmica relacionada amb l'esport (INEFC, MEF, TAAFE): 0,75 punts.
Titulacions esportives segons Reial decret 567/2020, de 16 de juny, pel qual s'estableixen determinades qualificacions professionals de la família professional d'activitats físiques i esportives, que s'inclouen en el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, i es modifica el Reial decret 1087/2005, de 16 de setembre:
* Titulació federativa (nivell III): 0,4 punts.
* Titulació federativa (nivell II):0,3 punts.
* Titulació federativa (nivell I): 0,2 punts.
Titulacions esportives que no compleixen el Reial decret 567/2020, de 16 de juny, pel qual s'estableixen determinades qualificacions professionals de la família professional d'activitats físiques i esportives, que s'inclouen en el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, i es modifica el Reial decret 1087/2005, de 16 de setembre, però que sí que són les considerades en algunes federacions.
* Titulació federativa (nivell III): 0,2 punts.
* Titulació federativa (nivell II):0,1 punts.
* Titulació federativa (nivell I): 0,05 punts.
- Titulació de coordinador titulat de l'escola esportiva de base. Segons la titulació es donarà la puntuació següent fins a un màxim d'1,5 punts:
* Titulat universitari en Ciències de l'Activitat Física i Esport: 1,5 punt.
* Titulació federativa en nivell III (Reial decret 567/2020) : 1 punt.
* Titulat en Tècnic Superior d'Animació Activitats Esportives: 0,5 punts.
* Titulació federativa en nivell III (titulació federativa): 0,5 punts.
b) Pel manteniment i el suport de les federacions esportives. (màxim 6 punts):
- Nombre de fitxes a Menorca: fins a un màxim de 4 punts.
Segons la base 5, entitats esportives inscrites en el Registre de les IB i que desenvolupin la seva activitat esportiva a l'illa de Menorca.
* Cada fitxa esportiva inscrita a la federació sumarà 0,013 punts.
- Activitats de tecnificació fins a un màxim de 2 punts.
Activitats organitzades en aquest cas per la delegació de Menorca, si hi ha delegat a Menorca. Si no hi ha delegació ho organitzarà la federació bat
lear. Són activitats que s'organitzen a escala insular i que tenen com a objectiu oferir als esportistes un nivell més especialitzat d'entrenament, que se suma a la feina que fa cada club esportiu. Només es consideraran aquelles activitats que tenguin una duració mínima d'un cap de setmana o que tenguin un programa trimestral o anual.
* Cada activita de tecnificació realitzada per la federació sumarà 0,5 punts.
Línia 2. Desplaçament i allotjament.
Per les despeses de desplaçament i allotjament necessàries per a la participació d'equips en lligues fora de l'illa de Menorca, per participar en les competicions oficials finals o en competicions reglades organitzades per la federació autonòmica, estatal o internacional fora de Menorca, així com de l'equipament esportiu que necessiti unes condicions de transport especials.
Han de ser despeses pròpies i exclusives del desplaçament des de Menorca al lloc de celebració del campionat i de retorn a l'illa, i també despeses per al cas que l'equipament esportiu necessiti unes condicions de transport especials.
Si l'import global demanat entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits no supera el crèdit de la convocatòria, les sol·licituds es resoldran individualment i es podrà concedir fins al 50 % de l'ajut sol·licitat, que no podrà superar l'import màxim que poden rebre els beneficiaris per a aquesta línia, d'acord amb la convocatòria.
Si l'import global sol·licitat per aquesta línia és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà entre els sol·licitants que compleixin els requisits, de forma proporcional en funció de l'import sol·licitat i amb el límit màxim del 50 % de l'ajut sol·licitat i l'import màxim que poden rebre els beneficiaris per a aquesta línia, d'acord amb la convocatòria.
Línia 3. Ajuts per disposar d'ambulàncies que resultin obligatòries en l'organització d'esdeveniments esportius celebrats a Menorca
Per les despeses de serveis d'ambulància o serveis sanitaris obligatoris per l'organització de competicions organitzades a Menorca.
Han de ser despeses pròpies i exclusives del servei d'ambulància o serveis sanitaris al lloc de celebració del campionat.
Si l'import global demanat entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits no supera el crèdit de la convocatòria, les sol·licituds es resoldran individualment i es podrà concedir fins al 50 % de l'ajut sol·licitat, que no podrà superar l'import màxim que poden rebre els beneficiaris per a aquesta línia, d'acord amb la convocatòria.
Si l'import global sol·licitat per aquesta línia és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà entre els sol·licitants que compleixin els requisits, de forma proporcional en funció de l'import sol·licitat i amb el límit màxim del 50 % de l'ajut sol·licitat i l'import màxim que poden rebre els beneficiaris per a aquesta línia, d'acord amb la convocatòria.
Línia 4. Formació dels tècnics esportius
Per la formació dels tècnics, àrbitres regulat segons el Reial decret 567/2020, de 16 de juny, pel qual s'estableixen determinades qualificacions professionals de la família professional d'activitats físiques i esportives, que s'inclouen en el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, i es modifica el Reial decret 1087/2005, de 16 de setembre:
* Màster universitari: 3 punts.
* Nivell 3: 2 punts.
* Nivell 2: 1,5 punts.
* Nivell 1: 1 punt.
Per a formacions no regulades segons el Reial decret 567/2020, de 16 de juny, pel qual s'estableixen determinades qualificacions professionals de la família professional d'activitats físiques i esportives, que s'inclouen en el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, i es modifica el Reial decret 1087/2005, de 16 de setembre:
* Màxima titulació expedida per federació fora de l'RD: 1 punt.
* Segon nivell de titulació expedida per federació fora de l'RD: 0,5 punts.
* Mínima titulació expedida per federació fora de l'RD: 0,3 punts.
* Titulació arbitral: 0,5 punt.
- Despeses del curs: fins a 2 punts.
La puntuació per despeses s'assignarà segons la següent fórmula:
2 x (despeses totals de la formació)
1000
Línia 5 - Foment dels valors educatius en la pràctica esportiva, inclusió i esport adaptat
a) Per cada acció de foment dels valors educatius en la pràctica esportiva.
Es consideren accions de foments activitats programades específicament per al foment de valors. No seran acceptades activitats puntuals programades en entrenaments o activitats de foment de valors desenvolupades en festa o programes esportius.
S'haurà de presentar un programa que tengui almenys una durada mínima de 25 hores, i una duració mínima d'un trimestre, amb un índex que detalli almenys els objectius del programa i explicació de l'activitat, accions realitzades per aconseguir els objectius i una memòria dels resultats aconseguits amb el programa.
L'instructor de l'expedient de la convocatòria serà qui decidirà si el programa presentat compleix amb els criteris tècnics per ser acceptat com a vàlid per poder ser beneficiari de l'ajut.
Nombre de participants al programa: fins a un màxim de 2 punts.
- Nombre d'esportistes participants al programa. Cada participant al programa sumarà 0,015 punts fins a un màxim d'1 punt.
- Nombre de familiars d'esportistes participants al programa. Cada participant al programa sumarà 0,02 punts fins a un màxim d'1 punt.
Titulació de les persones responsables del programa: fins a un màxim de 0,5 punts.
- Titulació universitària superior relacionada amb el programa impartit. 0,3 punts.
- Titulació no universitària de grau superior (equivalent a una titulació de cicle formatiu de grau superior): 0,1 punts.
b) Per cada acció de foment dels valors educatius relacionat amb la inclusió i esport adaptat:
Es consideren accions de foment activitats programades específicament per al foment de valors. No seran acceptades activitats puntuals programades en entrenaments o activitats de foment de valors desenvolupades en festa o programes esportius.
S'haurà de presentar un programa que tengui almenys una durada mínima de 25 hores, i una duració mínima d'un trimestre, amb un índex que detalli almenys els objectius del programa i explicació de l'activitat, accions realitzades per aconseguir els objectius i una memòria dels resultats aconseguits amb el programa.
L'instructor de l'expedient de la convocatòria serà qui decidirà si el programa presentat compleix amb els criteris tècnics per ser acceptat com a vàlid per poder ser beneficiari de l'ajut.
Nombre de participants al programa: fins a un màxim de 2 punts.
- Nombre d'esportistes amb diversitat funcional participants al programa. Cada participant al programa sumarà 0,03 punts fins a un màxim d'1 punt.
- Nombre d'esportistes sense diversitat funcional, familiar o altres agents esportius participants al programa. Cada participant al programa sumarà 0,03 punts fins a un màxim d'1 punt.
Titulació de les persones responsables del programa: fins a un màxim de 0,5 punts.
- Titulació universitària superior relacionada amb el programa impartit: 0,3 punts.
- Titulació no universitària de grau superior (equivalent a una titulació de cicle formatiu de grau superior): 0,1 punts.
Línia 6. Ajuts per a la promoció d'esdeveniments esportius de base amb participació de clubs esportius de fora de Menorca
Per les despeses d'organització i logística necessàries per a l'organització d'esdeveniments esportius de base. Han de ser despeses pròpies i exclusives imputables a l'organització de l'esdeveniment.
Si l'import global demanat entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits no supera el crèdit de la convocatòria, les sol·licituds es resoldran individualment i es podrà concedir fins al 75 % de l'ajut sol·licitat, que no podrà superar l'import màxim que poden rebre els beneficiaris per a aquesta línia, d'acord amb la convocatòria.
Si l'import global sol·licitat per aquesta línia és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà entre els sol·licitants que compleixin els requisits, de forma proporcional en funció de l'import sol·licitat i amb el límit màxim del 75 % de l'ajut sol·licitat i l'import màxim que poden rebre els beneficiaris per a aquesta línia, d'acord amb la convocatòria.
Línia 7. Ajuts per a lloguer d'instal·lació esportiva
Per les despeses de lloguer d'instal·lacions necessàries per a la realització dels entrenaments i competicions de l'entitat esportiva.
Si l'import global demanat entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits no supera el crèdit de la convocatòria, les sol·licituds es resoldran individualment i es podrà concedir fins al 75 % de l'ajut sol·licitat, que no podrà superar l'import màxim que poden rebre els beneficiaris per a aquesta línia, d'acord amb la convocatòria.
Si l'import global sol·licitat per a aquesta línia és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà entre els sol·licitants que compleixin els requisits, de forma proporcional en funció de l'import sol·licitat i amb el límit màxim del 75 % de l'ajut sol·licitat i l'import màxim que poden rebre els beneficiaris per a aquesta línia, d'acord amb la convocatòria.
Novena. Determinació de l'import de la subvenció
1. El procés per distribuir els ajuts un cop admeses les sol·licituds serà en cada cas el següent:
Línies 1, 4 i 5:
a) Adjudicació de punts a cada una de les sol·licituds de conformitat amb la base vuitena.
b) Suma del total dels punts atorgats a totes les sol·licituds.
c) Divisió de la quantitat total de la partida que fixi la convocatòria entre la suma total dels punts atorgats, a fi d'obtenir el valor econòmic de cada punt.
d) La quantitat que correspon a cada sol·licitud és la multiplicació del valor de cada punt pel total dels punts obtinguts pel sol·licitant, sempre que aquesta quantitat no sigui superior a la sol·licitada o a l'import màxim que estableixi la convocatòria. El romanent que hi pugui quedar a conseqüència d'aquesta correcció es repartirà amb el mateix sistema proporcional als punts obtinguts entre la resta de sol·licitants.
Línies 2, 3, 6, 7:
En aquestes línies no s'estableixen criteris de comparació de les sol·licituds.
Si l'import global demanat entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits no supera el crèdit de la convocatòria, les sol·licituds es resoldran individualment i es podrà concedir fins al percentatge especificat en les línies de l'ajut sol·licitat, sense sobrepassar l'import individual màxim que poden rebre els beneficiaris per a aquestes línies, d'acord amb la convocatòria.
Si l'import global sol·licitat per cadascuna d'aquestes línies és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà entre els sol·licitants que compleixin els requisits, de forma proporcional en funció de l'import sol·licitat i amb el límit màxim del percentatge fixat per a cada línia de l'ajut sol·licitat, sense sobrepassar l'import màxim que poden rebre els beneficiaris per a la línia, d'acord amb la convocatòria.
2. En el cas que per a una línia no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant s'assignarà d'acord amb el que s'indiqui a la convocatòria.
Desena. Procediments i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat; per mitjà del procediment de concurrència competitiva pel que fa a les línies 1, 4 i 5, i mitjançant el procediment de prorrateig pel que fa a les línies 2, 3, 6, 7, quan les sol·licituds no es puguin resoldre individualment pel fet de superar l'import global màxim de la convocatòria.
2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. La instrucció de l'expedient correspondrà al tècnic que s'indiqui en la convocatòria corresponent, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts. En el cas d'impossibilitat d'instrucció del tècnic indicat en la convocatòria, correspondrà al president de la comissió avaluadora la designació d'un nou tècnic per desenvolupar la instrucció de l'expedient.
4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient o de la comissió avaluadora, en el cas que sigui obligatòria o se n'acordi la constitució en la corresponent convocatòria.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per l'instructor o per la comissió avaluadora corresponent, i després que aquest o aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució al conseller executiu competent, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplicarà la despesa i la quantitat màxima que s'ha d'aplicar a cada exercici.
9. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
10. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, ja esmentada, sens perjudici de la possibilitat de notificar-la també individualment a les persones interessades.
11. La notificació de la resolució de les ajudes s'efectuarà mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
12. La concessió de l'ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d'un conveni de col·laboració amb l'entitat beneficiària on es determinaran els drets i les obligacions de les parts.
Onzena. Comissió avaluadora
1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels seus membres venen establerts en cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.
2. L'objecte de la Comissió Avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que hauran d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre una proposta definitiva d'acord.
3. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:
- President/a: conseller responsable de la matèria.
- Secretari/ària: auxiliar/administratiu funcionari del Servei d'Esports.
- Vocals: tres tècnics del Servei d'Esports, un vocal del Gabinet de Medicina Esportiva i el director insular del Servei d'Esports.
En cas d'empat, el/la president/a tindrà vot de qualitat.
4. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.
5. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
Dotzena. Abonament dels ajuts
1. Els ajuts s'abonaran, per norma general, quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada, se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.
3. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat, del Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social. Respecte a això, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 €. (art.11 f) TRLGSIB).
4. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.
Tretzena. Justificació de les despeses
1. Les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o l'ajut econòmic concedit fins a la data màxima de sol·licitud de l'ajut. Si existissin causes excepcionals que ho impedeixin, els beneficiaris les han d'al·legar per escrit.
- Són despeses subvencionables les efectivament pagades abans que acabi el termini de justificació dels ajuts.
- Si, un cop transcorregut el termini establert a les bases per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici d'expedient de revocació i reintegrament que correspongui.
2. La documentació que s'ha de presentar per a la correcta i completa justificació de la subvenció és la mateixa que es presenta amb la sol·licitud.
La documentació correspon amb la documentació requerida a la base setena, terminis, presentació de les sol·licituds i documentació necessària.
3. La justificació de les despeses es farà mitjançant la relació de les dades de les factures que acreditin i especifiquin que les accions dutes a terme es corresponen amb les activitats que la comissió avaluadora ha aprovat en cada cas. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de quinze dies hàbils.
4. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona beneficiària de l'ajut. Si, pel contrari, la despesa justificada és inferior a l'import concedit i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
5. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades per comprovar que la subvenció concedida s'ha utilitzat per a la finalitat a la que anava destinada, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
Catorzena. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris:
Quinzena. Revocació i reintegrament dels ajuts
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
Són causes d'incompliment i es procedirà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència d'interès de demora, les següents:
Per als casos que preveu l'art. 44 del TRLS, en què no correspongui la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari
Les quantitats que s'hagin de reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
Setzena. Infraccions i sancions
El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions del que aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria pel que fa a infraccions lleus i greus, i el Consell executiu pel que fa a infraccions molt greus, d'acord amb l'establerta a l'article 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
Dissetena. Altres disposicions
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i la convocatòria no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.
Les resolucions dels consellers executius pels quals es concedeixen o deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca.
Normativa general aplicable
En tot el que no preveuen expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin d'aplicació al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en la norma següent:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).
- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
ANNEX 1. Model de declaració responsable.
ANNEX 2 Designació compte bancari.
ANNEX 3. Model de justificació per a cada una de les línies subvencionades. Compte justificatiu simplificat d'ingressos i despeses de l'entitat (previst en l'art. 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general subvencions).
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Maó, 17 de juny de 2024
Per delegació del president, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-07-2023)