Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 388063
Resolució de la directora general de Planificació i Gestió Educatives per la qual s’autoritza, excepcionalment per al curs 2024-2025 i a tots els nivells educatius, l’ocupació de les places reservades per als alumnes amb necessitat específica de suport educatiu als centres educatius de les Illes Balears sostinguts amb fons públics

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Els centres escolars de les Illes Balears s'han caracteritzat els darrers cursos per l'arribada d'infants i joves procedents d'altres indrets del món. Per aquest fet, juntament amb altres factors socials, a hores d'ara acullen alumnat molt divers. S'ha de tenir en compte que part d'aquest alumnat presenta necessitats específiques de suport educatiu (NESE).

L'administració ha de vetlar perquè que tots els agents implicats facin un esforç real per tal d'aconseguir la inclusió efectiva d'aquest col·lectiu en el sistema educatiu  i perquè tot l'alumnat tengui garanties d'èxit en els processos educatius.

2. Per tot això, l'administració educativa ha de garantir en  la programació general de l'ensenyament i l'oferta anual de places escolars una adequada i equilibrada escolarització dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu entre els centres escolars sostinguts totalment o parcialment amb fons públics d'un mateix municipi, àrea o zona d'escolarització.

3. En conseqüència i per tal d'aconseguir aquesta  escolarització equilibrada, tant en la normativa estatal com en l'autonòmica ja es recull que s'ha de dur a terme una reserva de places per a l'alumnat amb NESE, la qual cosa afavoreix l'escolarització integradora i el repartiment equitatiu d'aquest alumnat entre els diversos centres de les Illes Balears.

4. Pel que fa a la normativa autonòmica, el Decret  64/2019 de 2 d'agost estableix a l'article 5 que “Per a l'escolarització de l'alumnat NESE, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca podrà establir la reserva d'un nombre determinat de places escolars fins a la finalització dels períodes de preinscripció i matrícula, tant ordinària com extraordinària, d'acord amb els criteris i el procediment establert a tal efecte a la normativa que desenvolupi el present decret”. Així mateix, a la disposició transitòria primera i a l'article 3.1   de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 7 d'abril de 2016 es preveu “una reserva d'un mínim de 4 places i un màxim de 5 per al primer curs del segon cicle d'educació infantil (4t d'educació infantil), una de les quals pot ser ocupada per alumnat amb necessitats educatives especials (NEE). Aquesta reserva serà com a mínim de 5 places i com a màxim de 7 a la resta de nivells educatius”.

5. Malgrat tot el que s'ha exposat anteriorment s'ha de dir que la naturalesa dels centres educatius a les Illes Balears és diversa i no en tots ells és efectiu ni necessari aplicar aquesta reserva de places abans esmentada.

6. Per altra banda, cal destacar que a hores d'ara són molts els municipis que no disposen dels recursos humans necessaris per poder fer un diagnòstic primerenc de l'alumnat amb NESE que s'incorporarà el proper curs 2024-2025 al nivell de 4t d'educació infantil.

7. En aquests casos la reserva de places, en principi pensada per al repartiment equitatiu de l'alumnat, esdevé un impediment per a un bon nombre de centres que veuen com aquestes places reservades per a NESE no s'ocupen i, alhora, no es poden oferir a l'alumnat ordinari, una part del qual es queda temporalment sense plaça escolar per aquest motiu.

8. Per tot això, amb la finalitat d'agilitar el procés d'escolarització i facilitar els tràmits a les famílies molts dels centres afectats han sol·licitat poder oferir a l'alumnat ordinari aquestes places reservades per a l'alumnat amb NESE abans de la finalització del període de reserva de places,

Fonaments de dret

1. Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

2. Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.

3. Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: Art. 5.3, Disposició transitòria primera.

4. Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 7 d'abril de 2016 que regula el procés d'adscripció, admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial de les Illes Balears:  Art. 3.

5. Resolució de la directora general de Planificació i Gestió Educatives per la qual s'estableixen determinats aspectes, per al curs escolar 2024-2025, respecte als processos d'adscripció, admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial a les Illes Balears: Annex 1, punt tercer.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Autoritzar, excepcionalment per al curs acadèmic 2024-2025, l'ocupació per part d'alumnat ordinari de les places reservades per a l'alumnat amb NESE que restin lliures a tots els nivells educatius en el moment que es formalitzin les llistes definitives del procés d'admissió als centres educatius de les Illes Balears.

2. Mantenir la reserva de places per a l'alumnat del nivell de 4t d'educació infantil amb NESE prevista a l'article 3.1 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 7 d'abril de 2016 que regula el procés d'adscripció, admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial de les Illes Balears, per als centres educatius dels municipis següents:

  • A l'illa de Mallorca: Inca, Porreres, sa Pobla, zones A i B de Manacor, Alcúdia, Felanitx (localitat), Muro, Santanyí (localitat) i Campos.
  • A l'illa d'Eivissa: Eivissa Vila i zona A de Sant Antoni de Portmany.

Atès que en aquests municipis s'han pogut determinar les necessitats específiques de suport educatiu de l'alumnat que s'haurà d'incorporar al curs 2024-2025 al nivell de 4t d'educació infantil.

3. Publicar aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual serà d'aplicació en el mateix moment de la seva publicació.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (17 de juny de 2024)

La directora general de Planificació i Gestió Educatives Catalina Maria Ginart Serrano