Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 386325
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 6 de maig de 2024, modificat per l’Acord del Consell Executiu de dia 3 de juny de 2024, relatiu a l’aprovació de les bases que regeixen la concessió d’ajuts del Consell Insular de Menorca per a la formació i l’assessorament al sector agrari i la convocatòria corresponent a 2024 (exp. 3244-2024-000001)
El Consell Insular de Menorca va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions (PES) del CIM per a l'any 2024 per acord del Consell Executiu reunit en sessió de caràcter ordinari de 4 de desembre de 2023 i modificat per acord del Consell Executiu reunit en sessió de caràcter extraordinari de 22 de desembre de 2023 (BOIB núm. 10 de 20 de gener de 2024). El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és l'ajut a la formació i assessorament del sector agrari.
La capacitació del sector agrari és un aspecte fonamental per a la seva adaptació als canvis tecnològics i normatius a què es troba sotmès i un aspecte clau per seguir sent un sector professional robust.
Les associacions que treballen amb el sector agrari de Menorca i les entitats agràries (OPAS, cooperatives, associacions) tenen una experiència i una relació de proximitat i de confiança amb l'agricultor, cosa que les fa una eina eficient a l'hora de transmetre i impulsar la capacitació del sector agrari. Aquestes associacions i entitats disposen d'unes estructures de funcionament que permeten una coordinació més efectiva amb el sector agropecuari i alhora aporten informació important per al desenvolupament de les polítiques del Departament d'Economia i Serveis Generals.
L'objecte d'aquesta convocatòria és participar en les despeses originades per les entitats relacionades amb l'activitat agrària per la realització d'accions de formació i capacitació al sector agrari de l'illa de Menorca des de dia 1 de gener a dia 31 de desembre de l'any 2023.
El Consell Insular de Menorca, amb aquesta convocatòria, pretén contribuir al desenvolupament i la millora del sector agrari a través dels serveis d'entitats de representació col·lectiva i donar suport a les actuacions concretes de capacitació que realitzin les mateixes entitats.
El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, reunit en la sessió de caràcter ordinari d'11 d'abril de 2022 (BOIB núm. 59 de 5 de maig de 2022), va aprovar la convocatòria de l'any 2022 dels ajuts a la formació i l'assessorament del sector agrari, que es va regir per les bases de l'any 2021, publicades en el BOIB núm. 142 de 16 d'octubre de 2021.
L'acord de concessió d'aquesta convocatòria es va tramitar per acord de Consell Executiu de dia 20 de setembre de 2022, publicat en el BOIB núm. 132 d'11 d'octubre de 2022. Els beneficiaris d'aquests ajuts van ser tres. Dos dels beneficiaris van presentar la justificació complint amb els requisits que exigien les bases. L'expedient de revocació corresponent al beneficiari que no va justificar l'ajut en la seva totalitat està en tràmit.
L'any 2023 no es van convocar aquests ajuts.
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals;
El Consell Executiu, per unanimitat dels membres presents i en votació ordinària, adopta els acords següents;
Primer. Aprovar les bases que regeixen la convocatòria d'ajuts del CIM per a la formació i l'assessorament del sector agrari i els seus annexos, que acompanyen la present proposta.
Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2024 (per a les despeses de l'any 2023), que es regirà per les bases a què fa referència el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats per aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria:
Partida: 2.41230.4890000 Ajuts formació i assessorament sector agrari
Quantia màxima: 30.000 €
b) L'import individual màxim d'aquesta convocatòria serà de 12.000 €
c) El termini de presentació de les sol·licituds i les justificacions serà de 30 dies naturals comptats a partir del següent a la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
d) La instructora d'aquest expedient serà la senyora Judith Aisa Garbayo, tècnica de promoció agroalimentària del Departament d'Economia i Serveis Generals.
e) Aprovar la composició de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts:
Presidenta: Maria Antònia Taltavull Fernández, consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals
Secretària: Wendy Newport Izquierdo, auxiliar administrativa del Departament d'Economia i Serveis Generals
Vocals:
Sandra Beltran Moll, directora d'Economia
Judith Aisa Garbayo, tècnica de promoció agroalimentària del Departament d'Economia i Serveis Generals
Miguel Lopesino Chacón, tècnic agrícola del Departament d'Economia i Serveis Generals
Francisca Llabrés Riudavets, tècnica de gestió de l'AGA del Departament d'Economia i Serveis Generals
Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per formació i assessorament al sector agrari
1. Objecte
El Consell Insular de Menorca va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions (PES) del CIM per a l'any 2024 per acord del Consell Executiu reunit en sessió de caràcter ordinari de 4 de desembre de 2023 i modificat per acord del Consell Executiu reunit en sessió de caràcter extraordinari de 22 de desembre de 2023 (BOIB núm. 10 de 20 de gener de 2024). El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és l'ajut a la formació i assessorament del sector agrari. Aquesta línia d'ajuts contribueix al compliment d'un dels objectius establerts al programa de formació, capacitació i assessorament del Departament d'Economia i Serveis Generals, atès que dona assessorament tècnic al sector agrari per millorar les seves capacitats.
L'objecte d'aquests ajuts és participar en les despeses originades per les entitats relacionades amb l'activitat agrària per la realització d'accions de formació i capacitació al sector agrari de l'illa de Menorca des de dia 1 de gener fins a dia 31 de desembre de l'any anterior al de la convocatòria.
2. Finalitat
Aquests ajuts tenen per finalitat contribuir al desenvolupament i la millora del sector agrari a través de la capacitació dels seus actors perquè es puguin adaptar a les noves necessitats.
3. Finançament i import màxim
Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran amb càrrec a les partides i l'import màxim que s'estableixin a la convocatòria.
Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en aquestes bases.
4. Activitats subvencionades: requisits i condicions
1. Són objecte de subvenció les activitats següents, que es duran a terme de forma presencial i seran gratuïtes:
Línia 1. Cursos de formació dirigits al sector agrari i ramader que contribueixin a la seva capacitació.
Línia 2. Organització de jornades tècniques de temàtica relacionada amb el sector agrari.
Línia 3. Assessorament: sessions pràctiques d'orientació i activitats de demostració.
2. Les activitats abans relacionades s'han d'haver portat a terme des de dia 1 de gener a dia 31 de desembre de l'any anterior al de la convocatòria.
3. L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari (art. 4.3 RD 81/2015).
5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts
1. Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són incompatibles amb altres ajuts que es concedeixin des del Consell Insular de Menorca per la mateixa finalitat.
Això no obstant, són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.
2. L'import de les subvencions o els ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.
6. Requisits dels beneficiaris
1. Poden sol·licitar la subvenció les associacions que treballin amb el sector agrari de Menorca, les entitats agràries, les cooperatives agràries de 1r i 2n grau i les associacions i organitzacions professionals agràries, legalment constituïdes amb un funcionament intern real i democràtic.
2. En aquest sentit, queden excloses d'aquest procediment de concurrència competitiva les organitzacions que no realitzin els processos electorals prevists en els seus estatuts.
3. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:
a. Les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
b. Les persones físiques o jurídiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.(El fet d'estar al corrent amb les obligacions tributàries del Consell Insular de Menorca es verificarà d'ofici per la Tresoreria del Consell Insular)
c. De conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals.
4. L'àmbit de treball dels projectes presentats ha de ser exclusivament l'illa de Menorca.
7. Presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es.
2. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:
A. Documentació administrativa
a) Còpia de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent.
b) Còpia del certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda (si n'és el cas).
c) Document de designació d'un representant i acreditació de la vigència del seu càrrec.
d) Còpia de l'acta que reculli els resultats del darrer procés electoral en virtut dels quals foren nomenats els actuals membres que integren els òrgans de direcció i relació nominal dels membres que els integren.
e) Document d'identificació fiscal del sol·licitant (NIF) i del seu representant.
f) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 10.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196 de 31.12.2005) (annex II).
g) Certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social (es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment d'aquestes obligacions —vegeu annex I). El sol·licitant ha d'estar al corrent de les obligacions fiscals amb el Consell Insular de Menorca —el Consell Insular de Menorca comprovarà d'ofici aquest aspecte.
h) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).
i) Document de designació de compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.
B. Documentació específica
j) Documentació justificativa de l'ajut sol·licitat segons ve indicat a la base 14.2 (incloent la justificació dels criteris que s'aplicaran en el moment de la concessió segon indica la base 9)
S'eximeix de la presentació de la documentació a què fan referència les lletres a), c),e) i i) en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular, la qual cosa s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas és obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els apartats A) i B) de l'apartat 2 s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb allò establert en l'art. 14.2 de l'LPACAP al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.
Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò establert en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
8. Despeses subvencionables
1. Són despeses subvencionables d'aquesta convocatòria per cadascuna de les línies:
a. Les retribucions dels formadors interns i externs per a l'exercici de les activitats de preparació, impartició, tutoria i avaluació als participants de les accions formatives. Es poden incloure factures o nòmines i el cost de Seguretat Social a càrrec de l'entitat. En el cas de nòmines, només serà imputable la part proporcional al cost/hora equivalent al doble del nombre d'hores de docència de l'acció formativa.
b. Les despeses següents dels formadors externs per cada acció formativa: trasllat, amb un màxim de 200 €, i allotjament, amb un màxim de 150 €.
c. Despeses generals, com ara despeses de lloguers, tant d'instal·lacions com d'equipaments necessaris, i també despeses de llum, aigua i telèfon. En qualsevol cas aquests costs indirectes han d'imputar-se a l'activitat subvencionada en la part que raonablement correspongui d'acord amb els principis i normes de comptabilitat generalment admeses i, en tot cas, en la mesura que aquests costos corresponguin al període en què efectivament es realitzi l'activitat, d'acord amb el disposat en l'article 40 apartat 9 del Text refós de la Llei de subvencions. A més en tot cas es podran justificar fins a un màxim d'un 20% del cost total del curs.
d. Despeses de coordinació de l'acció formativa. Es poden incloure factures o nòmines i el cost de Seguretat Social a càrrec de l'entitat. En qualsevol cas aquestes despeses de coordinació han d'estar degudament justificades de forma que quedi clarament demostrat que són despeses indispensables per a la realització de l'activitat i hi estan directament relacionades, d'acord amb el que disposa l'article 40 apartat 7 del Text refós de la Llei de subvencions, i en qualsevol cas aquests costs indirectes han d'imputar-se a l'activitat subvencionada en la part que raonablement correspongui d'acord amb els principis i normes de comptabilitat generalment admeses i, en tot cas, en la mesura que aquests costos corresponguin al període en què efectivament es realitzi l'activitat, d'acord amb el que disposa l'article 40 apartat 9 del Text refós de la Llei de subvencions. En tot cas es pot justificar fins a un màxim d'un 25 % del cost total del curs.
e. Despeses de mitjans didàctics i d'adquisició de materials de lliurament a alumnes.
f. Despeses de publicitat i difusió de l'activitat formativa.
g. Per les despeses d'assessorament, en cas que el realitzi personal propi de l'entitat, es podran justificar les nòmines pel temps que s'ha destinat de forma real a l'acció, degudament justificat amb la memòria final presentada.
2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable, i per tant forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.
3. A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada, i per tant subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. (La forma d'acreditar aquest pagament es regula en la base 14)
4. En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable, vista la naturalesa del crèdit pressupostari, tot i que formin part del projecte:
a. Les despeses que no compleixin els requisits de l'objecte d'aquest conveni.
b. Les despeses l'import de les quals s'hagi pagat a un preu superior de mercat
c. Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis d'àpats o altres similars.
d. Les despeses de la gestió de tramitació de subvencions.
9. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió de l'ajut
1. L'ajut s'atorgarà en funció de la puntuació total obtinguda resultant de la suma de punts dels apartats a) i b), aplicats a cada una de les actuacions.
2. Són d'aplicació els criteris següents que s'hagi implementat a cada una de les accions:
a) Criteris ambientals: protecció del medi, bones pràctiques agràries, lluita contra l'erosió, recuperació i/o increment fertilitat natural del sòl, de recursos naturals, races i/o varietats locals:
NOMBRE DE CRITERIS IMPLEMENTATS A L'ACCIÓ |
PUNTS |
4 |
2 |
3 |
1,5 |
2 |
1 |
1 |
0,5 |
b) Diversificació de la producció: increment de la diversitat de la producció, producció de producte de qualitat (distintius de qualitat), agricultura regenerativa, producte local 100 %, increment de la sobirania i la independència productiva, econòmica i/o gestora, noves tecnologies i tecnificació:
NOMBRE DE CRITERIS IMPLEMENTATS A L'ACCIÓ |
PUNTS |
4 |
2 |
3 |
1,5 |
2 |
1 |
1 |
0,5 |
La relació entre la puntuació obtinguda i l'import resultant serà el següent:
PUNTUACIÓ TOTAL |
IMPORT |
---|---|
0,5-1 punts |
Un 70 % de l'ajut sol·licitat |
1,5-2 punts |
Un 80 % de l'ajut sol·licitat |
2,5 - 4 punts |
Un 100 % de l'ajut sol·licitat |
10. Determinació de l'import de la subvenció
1. Seran seleccionades totes les organitzacions sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que adjuntin a la sol·licitud la documentació adient. En cas que les subvencions sol·licitades excedeixin de les quantitats que poden ser subvencionades per cada línia i acció, es repartirà proporcionalment la quantitat entre les diferents ajudes sol·licitades.
2. Cada entitat pot sol·licitar fins a un màxim de tres accions entre les tres línies.
3. Per a la línia 1, de cursos de formació, es destina un pressupost de 8.000 €.
La subvenció màxima individual destinada a aquestes accions de formació és de 2.000 €.
Per a la línia 2, de jornades tècniques, es destina un màxim de 10.000 €.
La subvenció màxima individual destinada a les accions de jornades tècniques és de 4.000 € per acció.
Per a la línia 3, d'assessorament, es destina un màxim de 12.000 €.
La subvenció màxima individual destinada a les accions d'assessorament és de 6.000 € per acció.
4. En qualsevol cas, l'import màxim subvencionable de cada acció formativa, jornada tècnica o assessorament és de 18 € per hora i per alumne, ja sigui per hora de docència de l'acció formativa, jornada tècnica o assessorament.
5. L'import individual màxim que es pot destinar a cada beneficiari és de 12.000 €.
6. Si no s'esgota el pressupost d'alguna de les línies es crearà un fons de romanent comú i es distribuirà en la mateixa proporció que el repartiment inicial del crèdit pressupostari fins a esgotar el pressupost o fins a arribar al màxim subvencionable, segons les presents bases.
11. Comissió avaluadora dels ajuts
1. Es crea la Comissió Avaluadora dels ajuts regulats en aquestes bases.
2. L'objecte de la Comissió Avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que hauran d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre una proposta definitiva d'acord.
3. La Comissió Avaluadora està integrada pels membres següents:
4. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda requereix la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels membres.
12. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) i l'extracte de la convocatòria s'ha de publicar en Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.
3. La instrucció, que correspon als funcionaris del CIM que determini la convocatòria, haurà de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria s'han de sotmetre a l'examen de la comissió avaluadora.
Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria o hi manca la documentació exigida, s'ha de requerir al sol·licitant, perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució al conseller/a executiu/va competent, el/la qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
8. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de remetre a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears als efectes de notificació (art. 45.1 b de l'LPACAP).
13. Abonament dels ajuts
1. Els ajuts s'abonaran, per norma general, quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases.
2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada, se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.
3. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat, del Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social. Respecte a això, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 €. (art.11 f TRLSIB).
14. Justificació de les despeses
1. Les despeses objecte de subvenció s'han de justificar en el moment de la sol·licitud; per tant, el termini per fer-ho finalitza el dia que finalitzi el termini per a la presentació de sol·licituds.
2. Per a la justificació, s'ha de presentar un compte justificatiu simplificat, d'acord amb l'article 75 del Reglament de la Llei general de subvencions, que contengui els següents documents:
3. En el cas de rebre qualsevol altra subvenció pública, s'ha de lliurar el justificant de la subvenció rebuda i el concepte pel qual s'ha rebut.
4. En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.
5. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
6. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
7. Si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.
15. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris:
16. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments
Pel que fa a la revocació i reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa aplicable.
17. Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol V del TRLSIB i en el títol IV de l'LGS.
2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin de les infraccions lleus i greus de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions, és el conseller executiu competent per raó de la matèria i, en el cas de les molt greus, el Consell Executiu, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
18. Altres disposicions
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.
Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant del Consell Executiu.
2. Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
19. Tractament de les dades personals
1. En l'exercici de les competències atribuïdes al CIM i de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'únic destinatari de la informació aportada voluntàriament i responsable del tractament de les dades de les persones interessades és:
Consell Insular de Menorca. Direcció insular d'Economia
Pl. Biosfera, 5
07703 Maó
Tel. 971 356050
Delegat de protecció de dades: protecciodades@cime.es
2. La finalitat del tractament de les dades és gestionar la convocatòria d'ajuts del CIM per a la formació i l'assessorament al sector agrari.
3. Les dades que es tracten emanen de la informació identificativa, bancària, fiscal i de contacte facilitada per les persones interessades.
4. El temps d'ús de les dades és el termini de vigència d'aquest expedient de subvencions, i es conservaran segons la política de gestió documental o per motiu estadístic, sempre de forma descriptiva i agregada.
5. El CIM té legitimació per al tractament de les dades en l'exercici d'una missió d'interès públic i per consentiment exprés de les persones interessades. Les dades no se cedeixen a tercer aliens al CIM, llevat que siguin sol·licitades per les Forces i Cossos de Seguretat i organismes judicials o hagin de ser comunicades a altres entitats públiques per imperatiu legal.
6. Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, limitació del tractament i portabilitat davant el CIM (Pl. Biosfera, 5 - 07703 Maó) o a través de la Seu electrònica (seuelectronica.cime.es).
7. Si l'exercici dels drets esmentats no són degudament atesos, es pot presentar una reclamació davant el delegat de protecció de dades del CIM (protecciodedades@cime.es) i davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (C/ Jorge Juan, 6 - 28001 Madrid - Seu electrònica: sedeagpd.gob.es).
Consten a l'expedient
Annex I: sol·licitud de participació en la convocatòria d'ajuts a les entitats agràries i associatives en matèria de formació i assessorament al sector agrari
Annex II: model declaració responsable
Annex III: declaració responsable altres ajuts rebuts
Annex IV: relació nominativa de les despeses
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Maó, 4 de juny de 2024
Per delegació del president El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-07-2023)