Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ

Núm. 387223
Resolució del director general d’Estratègia Digital i Simplificació Administrativa sobre la documentació tècnica addicional per a l’aprovació dels projectes d’implantació de xarxes de comunicacions electròniques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. L'article 149.1.21 de la Constitució espanyola reserva a l'Estat la competència exclusiva en matèria de telecomunicacions. El seu règim general ve determinat principalment per la Llei 11/2022, de 28 de juny, general de telecomunicacions.

Aquesta norma, entre d'altres, promou la col·laboració entre les administracions públiques per facilitar i fomentar el desplegament de les xarxes de comunicació electrònica als respectius àmbits territorials. A tal fi, en les disposicions relatives al dret dels operadors a ocupar el domini públic i la propietat privada per instal·lar xarxes de comunicacions electròniques flexibilitza el règim d'intervenció administrativa i elimina càrregues administratives. En aquesta línia, la Llei habilita als interessats prestar els serveis de comunicacions electròniques amb l'únic requisit de notificació al Registre d'operadors dependent de la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència.

2. El Reial decret 665/2023, de 18 de juliol, de modificació del Reglament del domini públic hidràulic, aprovat pel Reial decret 849/1986, ha introduït modificacions en la tramitació administrativa per deixar exemptes de declaració responsable, les actuacions de millora, actualització tecnològica, reparació o manteniment de les xarxes públiques de comunicacions electròniques.

3. El Decret 22/2006, de 10 de març, pel qual aprova el Pla director sectorial de telecomunicacions de les Illes Balears, instrument d'ordenació de les infraestructures i dels equipaments de telecomunicacions de les Illes Balears, estableix els requisits per establir i posar en marxa les xarxes de comunicacions electròniques.

4. A més, l'article 10.1 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, estableix que la instal·lació de xarxes radioelèctriques en qualsevol tipus de sòl, així com la construcció d'altres instal·lacions de telecomunicacions en sòl rústic, exigeix l'aprovació prèvia del projecte d'implantació corresponent per part de la direcció general competent en matèria de telecomunicacions i, faculta al director general a determinar per resolució la documentació tècnica addicional a la prevista en el Pla director sectorial de telecomunicacions, que s'ha de presentar amb el projecte d'implantació.

5. L'apartat 2 de l'article 10 de la Llei 13/2012 esmentada disposa que les instal·lacions i les construccions de telecomunicacions s'han d'adaptar a l'ambient en què s'hagin d'ubicar.

Així, cal tenir en compte el Text refós de la Llei del sòl de rehabilitació urbana, aprovat pel Reial decret legislatiu 7/2015. En matèria ambiental, la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i, de l'àmbit autonòmic, el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears i la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental.

6. En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 85 de 15 de juny de 2013, es va publicar la Resolució del director general d'Innovació i Desenvolupament Tecnològic que estableix la documentació tècnica addicional a la prevista en el Pla director sectorial de telecomunicacions que els operadors han de presentar amb caràcter previ a l'aprovació del projecte d'implantació d'instal·lacions de telecomunicacions o xarxes radioelèctriques.

7. Per tot això, atesos els canvis normatius, es considera adient adequar al nou marc legal la documentació tècnica addicional que s'ha d'exigir als promotors per aprovar un projecte d'implantació d'instal·lacions de telecomunicacions o de xarxes radioelèctriques i ordenar-la per facilitar-los la seva presentació.

Fonaments de dret

1. Llei 11/2022, de 28 de juny, general de telecomunicacions.

2. Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries.

3. Decret 22/2006, de 10 de març, pel qual s'aprova el Pla director sectorial de telecomunicacions de les Illes Balears. L'article 23 estableix que l'operador que vulgui desplegar una xarxa radioelèctrica dins el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears ha de presentar un projecte d'implantació davant la conselleria competent en matèria de telecomunicacions i n'estableix el contingut mínim del projecte d'implantació.

4. Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

5. El Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost. En particular, l'article 14 pel que fa als supòsits exclosos de l'avaluació ambiental i projectes excloïbles; el capítol II del títol III, respecte de l'avaluació d'impacte ambiental de projectes; i el títol IV, relatiu a l'avaluació ambiental de projectes que puguin afectar espais Xarxa Natura 2000.

6. Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (en endavant, LECO). En concret, l'article 39 relatiu a l'avaluació de repercussions, modificat pel Decret llei 3/2024 , de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears.

7. Reial decret 849/1986, d'11 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament del domini públic hidràulic.

8. Reial decret 123/2017, de 24 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament sobre l'ús del domini públic radioelèctric.

9. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En particular l'article 28.2, segons el qual els interessats tenen dret a no aportar documents que ja es trobin en poder de l'Administració actuant o hagin estat elaborats per qualsevol altra administració.

10. Decret 125/2017, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal.

11. Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat entre d'altres, pel Decret 4/2024, de 17 de maig, atribueix a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació a través de la Direcció General d'Estratègia Digital i Simplificació Administrativa, les competències en matèria de planificació i ordenació de les telecomunicacions, entre d'altres.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Establir que les persones interessades per a l'aprovació del projecte d'implantació per a la instal·lació de xarxes radioelèctriques en qualsevol tipus de sòl o per a la construcció d'altres instal·lacions de telecomunicacions en sòl rústic, han de presentar, a més de la prevista pel Pla director sectorial de telecomunicacions, la documentació tècnica addicional següent:

a) Certificació de la inscripció en el Registre d'operadors, només en el cas d'oposar-se a l'obtenció directa per la Direcció General d'Estratègia Digital i Simplificació Administrativa.

b) Si escau, documentació acreditativa de l'aprovació del projecte tècnic per a l'ocupació de la propietat privada per part de l'òrgan competent del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital prevista en l'article 44 de la Llei 11/2022, de 28 de juny, general de telecomunicacions.

c) Projecte tècnic d'infraestructures signat per un tècnic competent que inclourà:

1r. La definició, les característiques i la ubicació del projecte, indicant la classificació del sòl i el règim jurídic aplicable, i expressament la seva inclusió o exclusió dins:

un espai de rellevància ambiental, d'acord amb la LECO;

una àrea de prevenció de riscs, indicant els riscs afectats (erosió, esllavissament, vulnerabilitat o contaminació d'aqüífers, inundació, incendis, altres);

una àrea de protecció de recursos hídrics; o

un perímetre de restriccions de pous d'abastament urbà.

2n. Una memòria que ha d'indicar els serveis a instal·lar i les expectatives de millora (desplegament de nous serveis, augment de cobertura, millora de qualitat, augment d'usuaris, entre altres) dels serveis afectats.

3r. Si escau, l'estudi detallat sobre els nivells d'exposició radioelèctrica a què es refereix l'article 53 del Reial decret 123/2017, de 24 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament sobre l'ús del domini públic radioelèctric.

d) En el cas que les infraestructures projectades estiguin incloses en l'annex II Grup 4 apartat b) (construcció de línies elèctriques) de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental o a l'annex II, grup 2.1 (energia), grup 7.7 o grup 7.8 (altres projectes) del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, o projectes que puguin afectar de forma apreciable els espais Xarxa Natura 2000, ja sigui individualment o en combinació amb altres projectes, així com les modificacions d'aquests que puguin tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient, cal indicar la referència de la data de publicació de l'informe d'impacte ambiental, que ha d'incloure, en el seu cas, l'avaluació de les repercussions d'acord amb l'article 39 de la LECO.

Així mateix, quan estiguin incloses en l'annex I grup 3 apartat g) (construcció de línies elèctriques) de la Llei 21/2013 o a l'annex I grup 3.7 (línies de transmissió d'energia elèctrica) del Text refós, han d'indicar la referència de la data de publicació de la corresponent declaració d'impacte ambiental.

e) En el cas que el projecte tengui com a únic objectiu la defensa o la resposta a casos d'emergència civil, s'ha d'aportar l'acord d'exclusió del projecte a l'avaluació de l'impacte ambiental adoptat per l'òrgan competent, i en el seu cas, d'acord amb l'article 14.4 i 14.6 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, la data de l'informe d'avaluació posterior a les obres amb les mesures correctores, protectores o compensatòries que s'estimin adequades. Si afecta a Xarxa Natura 2000, s'ha d'indicar la resolució del procediment d'avaluació de les repercussions sobre els espais Xarxa Natura 2000.

f) Declaració responsable de compliment de les mesures correctores per prevenir els riscs d'incendis forestals.

g) Quan les infraestructures projectades s'ubiquin en Àrees de prevenció de riscs (APR) o a cursos d'aigua és necessari annexar certa documentació segons el tipus de risc, que és la següent:

1r. En el cas d'APR d'erosió i les APR de contaminació o vulnerabilitat d'aqüífers, s'ha de presentar una declaració responsable.

2n. En cas d'APR d'incendis, és necessari l'informe preceptiu i vinculant del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.

3r. En cas d'APR d'esllavissament, inundació o protecció dels cursos d'aigua, és necessari l'informe preceptiu i vinculant de la Direcció General de Recursos Hídrics.

4t. En el cas de perímetres de protecció de pous i el projecte inclogui emmagatzemament de productes inflamables és necessari l'informe preceptiu i vinculant de la Direcció General de Recursos Hídrics.

5è. En el cas de zones humides, és necessari presentar la corresponent autorització o concessió administrativa.

6è. En el cas de cursos d'aigua:

─ Si el projecte no implica canvis en la ubicació dels elements de suport ni de variacions en l'obra civil i màstics, no és necessari aportar cap documentació; tant si és en domini públic hidràulic (llit) com a la zona de policia.

─ Si el projecte és en zona de policia que no modifica sensiblement el relleu natural o la rasant del terreny, és necessari presentar declaració responsable.

Si el projecte implica obres en el domini públic hidràulic o són obres majors en zona de policia, es demana la corresponent autorització administrativa de la Direcció General de Recursos Hídrics.

2. Així mateix, la Direcció General d'Estratègia Digital i Simplificació Administrativa pot sol·licitar a altres administracions els informes escaients en funció de les particularitats de les instal·lacions, així com sol·licitar l'esmena de deficiències o l'aportació de documentació addicional a la presentada pel promotor.

3. Deixar sense efectes la Resolució del director general d'Innovació i Desenvolupament Tecnològic de 10 de juny de 2013 sobre la documentació tècnica addicional a la prevista en el Pla director sectorial de telecomunicacions a aportar per part dels operadors per a l'aprovació del projecte d'implantació d'instal·lacions de telecomunicacions o xarxes radioelèctriques.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

5. Disposar que la Resolució tengui efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Economia, Hisenda i Innovació en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, (signat electrònicament: 14 de juny de 2024)

El director general d'Estratègia Digital i Simplificació Administrativa Francisco Cánovas Vallés