Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DES CASTELL
Núm. 386758
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança fiscal 3.2 reguladora de l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres
El Ple de l'Ajuntament des Castell, en sessió ordinària, celebrat el dia 26 d'abril de 2024, va aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de l'Impost sobre construccions, instal·lacions i obres.
Aquest acord va ser sotmès a informació pública durant un període de 30 dies hàbils mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm.58 de dia 02 de maig de 2024, en el tauler d'anuncis i en la seu electrònica de l'Ajuntament. Durant aquest període no s'han presentat reclamacions ni al·legacions, per la qual cosa, de conformitat amb l'establert a l'article 49 de la llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, i a l'article 17.3 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, s'entén aquell definitivament aprovat, restant el text tal i com segueix.
Aquesta aprovació definitiva, així com el text definitivament aprovat mitjançant el present, es publiquen en el BOIB a l'efecte del seu general coneixement, així com per a la seva entrada en vigor, en compliment del que assenyala l'article 103.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Contra el present acord, conforme a l'article 19 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es podrà interposar, pels interessats, recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà al de la publicació d'aquest anunci en el BOIB.
ANNEX ORDENANÇA FISCAL NÚM. 3.2 REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE CONSTRUCCIONS, INSTAL·LACIONS I OBRES.
Exposició de Motius.
El Municipi, en la seva condició d'Administració Pública de caràcter territorial té atribuïda la potestat reglamentària i d'autoorganització i en aquest context es planteja la necessitat de procedir a l'aprovació d'una modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de l'Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres oferint una regulació d'aquest tribut més clara i ajustada en tot cas a la realitat dels diferents supòsits de fet relatius a l'impost i amb la finalitat d'oferir-ne un millor enteniment de la mateixa, així com, de disposar d'un instrument normatiu actualitzat conforme a la normativa vigent. Amb tot, en la modificació s'inclou el detall dels supòsits específics per a la declaració d'especial interès o utilitat municipal que justifiquin l'atorgament de les bonificacions establertes en la norma reglamentària i una nova bonificació relativa a les construccions, instal·lacions o obres que afavoreixin les condicions d'accés i habitabilitat dels discapacitats.
Article 1. Fonament legal.
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i conforme el que es disposa en l'article 59.2 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, per el qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLRHL), en relació amb l'article 100.1 del mateix text, s'estableix l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres del municipi des Castell que es regirà per la present Ordenança fiscal.
Article 2. Naturalesa i fet imposable.
L'Impost sobre construccions, instal·lacions i obres és un tribut indirecte el fet imposable del qual està constituït per la realització, dins del terme municipal, de qualsevol construcció, instal·lació o obra per a la qual s'exigeixi obtenir la corresponent llicència d'obres o urbanística, s'hagi obtingut o no aquesta llicència, o per a la qual s'exigeixi presentar declaració responsable o comunicació prèvia, sempre que l'expedició de la llicència o l'activitat de control correspongui a l'Ajuntament des Castell.
Article 3. Subjectes passius.
1. Són subjectes passius d'aquest impost, a títol de contribuents, les persones físiques, les persones jurídiques o les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària (LGT), propietàries de la construcció, instal·lació o obra, siguin o no propietàries de l'immoble sobre el qual s'executa.
Als efectes previstos en el paràgraf anterior tindrà la consideració de propietari de la construcció, instal·lació o obra, qui suporti les despeses o el cost que comporti la seva execució.
2. En el supòsit que la construcció, instal·lació o obra no sigui realitzada pel subjecte passiu contribuent, tindrà la condició de subjecte passiu substitut del contribuent qui sol·liciti la llicència corresponent, presenti la corresponent declaració responsable o comunicació prèvia, o la persona que realitzi les construccions, instal·lacions o obres.
El substitut podrà exigir del contribuent l'import de la quota tributària satisfeta.
Article 4. Exempcions.
Estarà exempta del pagament de l'impost qualsevol construcció, instal·lació o obra propietat de l'Estat, les comunitats autònomes o de les entitats locals, i que, tot i estar subjectes a l'impost, s'hagin de destinar directament a carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, obres hidràuliques i sanejament de poblacions i les seves aigües residuals, encara que organismes autònoms en duguin la gestió, tant si es tracta d'obres d'inversió nova com de conservació.
Article 5. Bonificacions.
1. Gaudiran d'una bonificació de la quota de l'impost les construccions, instal·lacions o obres que siguin declarades d'especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies socials, culturals o historicoartístiques que en justifiquin aquesta declaració.
Per a gaudir d'aquesta bonificació serà indispensable, prèvia sol·licitud de la persona interessada, que el Ple municipal, amb el vot favorable de la majoria simple dels seus membres, declari expressament que la construcció, instal·lació o obra és d'especial interès o utilitat municipal.
El percentatge de bonificació serà el següent:
i. Obres de promoció directa per una entitat de caràcter públic fins a un............ 50%.
ii. Obres de promoció directa per una entitat sense ànim de lucre fins a un........ 30%
iii. Obres de promoció directa per una entitat de caràcter privat fins a un........... 25%
Es consideraran construccions, instal·lacions o obres en les que existeix interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies socials, a les destinades a educació especial; a assistència de persones amb discapacitat i les d'assistència a persones de la tercera edat i/o dependents.
Es considerarà que existeix interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies culturals i/o historicoartístiques a les construccions, instal·lacions o obres realitzades en locals o instal·lacions on es desenvolupi una activitat cultural continuada y no esporàdica, d'acord amb les següents tipologies:
a) Espais estables d'exhibició d'arts escèniques.
b) Establiments comercials d'àmbit cultural tal com, galeries d'art, sales d'exposicions i altres espais d'interès que siguin autoritzats.
c) Museus i centres d'interpretació.
Documentació a presentar, depenent del tipus d'entitat que ho sol·liciti:
2. Les construccions, instal·lacions o obres que siguin declarades d'especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies de foment de l'ocupació podran obtenir una bonificació per cada nou lloc de treball creat del 10%, fins a un màxim del 50%.
Per a gaudir d'aquesta bonificació serà indispensable, prèvia sol·licitud de la persona interessada, que el Ple municipal, amb el vot favorable de la majoria simple dels seus membres, declari expressament que la construcció, instal·lació o obra és d'especial interès o utilitat municipal.
Es considerarà que existeix interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies de foment de l'ocupació en les obres realitzades, pels subjectes passius de l'impost, amb la finalitat d'iniciar una activitat de nova implantació en el municipi des Castell i que contractin treballadors amb contracte de treball indefinit.
Aquesta bonificació no és acumulable amb la del punt anterior.
Documentació a presentar:
3. S'estableix una bonificació del 50% per a les construccions, instal·lacions o obres que afavoreixin les condicions d'accés i habitabilitat dels discapacitats.
En el cas de construccions, instal·lacions o obres que incloguin altres tipus de realitzacions, diferents a les d'afavorir l'accés i habitabilitat dels discapacitats, la bonificació únicament s'aplicarà sobre el cost de la construcció, instal·lació o obra que afavoreixi l'accés i l'habitabilitat dels discapacitats.
La bonificació no serà aplicable a les construccions, instal·lacions o obres que es realitzin en immobles que per prescripció normativa tinguin que estar adaptats o tinguin que adaptar-se obligatòriament.
Aquesta bonificació s'aplicarà a la quota resultant d'aplicar, si és el cas, les bonificacions a què es refereixen els apartats anteriors.
Documentació a presentar:
Memòria justificativa de les millores d'accessibilitat que es realitzaran més enllà de l'exigible per la legislació vigent, amb descripció gràfica de les mateixes.
4. Sol·licitud de bonificacions.
Les sol·licituds per al reconeixement dels beneficis fiscals regulats en els apartats 1 i 3 anteriors s'hauran de presentar en el moment de formular la sol·licitud de la llicència d'obres, la declaració responsable o la comunicació prèvia, referides en l'article 9.1 i 9.2 d'aquesta Ordenança i hauran d'anar acompanyades de la documentació acreditativa, tant per a la sol·licitud de llicència, comunicació o declaració, com per a poder valorar l'atorgament de la bonificació.
En el cas de les bonificacions regulades en l'apartat 2, la bonificació es sol·licitarà dins el termini de 6 mesos des de la data del corresponent final d'obra.
Quan es tracti de construccions, instal·lacions o obres que es tramitin pel procediment de comunicació prèvia o declaració responsable (mitjançant autoliquidació), s'haurà d'abonar l'import íntegre de la quota, i, en el cas que es resolgui favorablement la concessió de la bonificació, es procedirà a la devolució de la part corresponent.
Quan es tracti d'obres majors, per a les bonificacions regulades en els apartats 1 i 3 d'aquest article, l'Administració municipal emetrà la corresponent liquidació una volta s'hagi resolt si es concedeix o no la bonificació. En el supòsit de la bonificació definida en l'apartat 2 la liquidació s'emetrà sense bonificació, i si finalment aquesta s'atorga es procedirà a la devolució de la part de l'impost que correspongui.
Les sol·licituds de bonificació presentades amb posterioritat a la sol·licitud de llicència, comunicació o declaració es consideraran extemporànies, sens perjudici del que s'especifica expressament per a la bonificació de l'apartat 2 d'aquest article.
En cap cas s'atorgaran bonificacions, si les construccions, instal·lacions o obres no es troben emparades amb la llicència, comunicació o declaració corresponents.
Article 6. Base imposable.
La base imposable de l'impost està constituïda pel cost d'execució material de la construcció, instal·lació o obra.
No formen part de la base imposable, l'impost sobre el valor afegit i altres impostos anàlegs propis de règims especials, les taxes, els preus públics i altres prestacions patrimonials de caràcter públic local relacionades, en el seu cas, amb la construcció, la instal·lació o l'obra; ni tampoc els honoraris de professionals, el benefici del contractista ni qualsevol altre concepte que no integri, estrictament, el cost d'execució material.
Article 7. Quota tributària.
La quota d'aquest impost serà el resultat d'aplicar a la base imposable el tipus de gravamen general del 3'2%.
Article 8. Meritació.
L'impost es meritarà en el moment d'iniciar-se la construcció, la instal·lació o l'obra, encara que no s'hagi obtingut la corresponent autorització municipal.
Article 9. Gestió, règim de declaració i ingrés.
1. Obres d'escassa entitat (comunicació prèvia d'inici d'obres o declaració responsable): La persona contribuent efectuarà el pagament d'aquest impost en règim d'autoliquidació. L'esmentada autoliquidació i el consegüent ingrés s'haurà de satisfer quan es sol·liciti o es presenti la declaració responsable o la comunicació prèvia. En el cas que s'iniciïn obres gravades per aquest impost, sense haver-se realitzat la comunicació prèvia o declaració responsables, l'Ajuntament procedirà a realitzar la corresponent liquidació.
2. Obres majors: En aquest cas, l'ingrés de l'impost es realitzarà en règim de liquidació, que es practicarà per part de l'Ajuntament quan es concedeixi la llicència perceptiva o, no havent-se sol·licitat, concedit o denegat encara aquesta, quan l'administració tingui coneixement de l'iniciï de la construcció, instal·lació o obra.
En el cas que, juntament amb la sol·licitud de llicència s'hagi sol·licitat alguna de les bonificacions previstes en aquesta ordenança, l'Administració municipal emetrà la corresponent liquidació una volta sigui resolta la bonificació, excepte en el supòsit de l'article 5.2, en que la liquidació s'emetrà sense bonificació, i en el cas que finalment aquesta sigui atorgada es procedirà a la devolució de la part de l'impost que correspongui.
3. La base imposable de l'impost quedarà determinada en funció del pressupost presentat per les persones interessades (cost d'execució material), sempre que hagi estat visat pel col·legi oficial corresponent quan aquest requisit sigui preceptiu.
4. Una vegada finalitzada la construcció, instal·lació o obra, tant si es tracta d'obres majors o obres d'escassa entitat, i tenint en compte el cost real i efectiu, l'Ajuntament, podrà, amb la comprovació administrativa oportuna, modificar, si escau, la base imposable al fet a què es refereixen els apartats anteriors (el pressupost presentat) i practicarà la corresponent liquidació definitiva exigint o reintegrant, si escau, a qui és subjecte passiu la quantitat que correspongui.
5. Les liquidacions es notificaran individualment i els terminis d'ingrés seran els continguts en l'article 62 de la Llei General Tributària.
L'acabament del període voluntari implicarà la incoació de la via de constrenyiment regulada en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Reglament general de recaptació i altres disposicions legals que es puguin aplicar.
6. La denegació, caducitat o desistiment de l'oportuna llicència d'obres o urbanística, comunicació prèvia o declaració responsable, a sol·licitud de la persona interessada, donarà dret a la devolució de les quotes ingressades, sempre que no s'hagin realitzat les corresponents obres o instal·lacions i aquest dret no hagi prescrit.
Article 10. Infraccions i sancions.
Pel que fa a la qualificació d'infraccions i de les sancions tributàries, així com a la determinació de les sancions que corresponguin en cada cas, s'aplicarà el règim regulat a la Llei general tributària i a les disposicions que la complementen i la despleguen.
Disposició Addicional.
Tot el que no preveu aquesta Ordenança es regirà pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, la Llei General Tributària i altres disposicions legals vigents sobre la matèria.
Disposició final.
La present Ordenança entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el BOIB i serà d'aplicació fins que es modifiqui o derogui.
Signat a Es Castell, en la data de la signatura electrònica (14 de juny de 2024)
El batle José Luís Camps Pons