Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALGAIDA

Núm. 386326
Aprovació definitiva de l’Ordenança municipal de circulació i mobilitat del municipi d’Algaida

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovada inicialment l'Ordenança municipal de circulació i mobilitat del municipi d'Algaida pel Ple de l'Ajuntament d'Algaida, en sessió de dia 11 d'abril de 2024, i atès que durant el termini d'exposició pública no s'ha presentat cap reclamació i, per tant, esdevé aprovada definitivament, es publica íntegrament en compliment del disposat a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Recursos

Contra l'aprovació definitiva d'aquesta Ordenança es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptats des del dia de la present publicació, d'acord amb el disposat en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Consulta i informació de l'expedient

L'expedient es pot consultar a l'Ajuntament d'Algaida, de dilluns a divendres, de les 9:00h fins a les 14:00h, excepte festius.

 

Algaida, 13 de juny de 2024

La batlessa Margarita Fullana Arrom

 

ÍNDEX

ORDENANÇA MUNICIPAL DE CIRCULACIÓ I MOBILITAT DEL MUNICIPI D'ALGAIDA

Exposició de motius

Capítol I: Objecte i àmbit d'aplicació

Article 1. Objecte

Article 2. Àmbit d'aplicació

Capítol II: Senyalització

Article 3. Senyals

Article 4. Modificació de senyals i prohibicions

Capítol III: Circulació

Article 5. Límit de velocitat i tonelatge

Article 6. Mesures circulatòries especials

Capítol IV: Ocupació de les vies públiques

Article 7. Ocupació temporal de via pública

Article 8. Reserves d'estacionament. Mudances i operacions singulars de càrrega i descàrrega.

Article 9. Canvis d'estacionament.

Article 10. Punts de recàrrega de vehicles elèctrics.

Article 11. Guals

Capítol V: Ordenacions circulatòries especials

Article 12. Àrees de circulació restringida (ACIRE)

Article 13. Restriccions i permisos

Article 14. Sol·licitud i vigència de targeta ACIRE

Article 15. Documentació a aportar

Capítol VI: Zona Blava

Article 16. Zona Blava

Article 17. Distintiu de control

Capítol VII: Accessibilitat.

Article 18. Millores d'accessibilitat

Article 19. Estacionament de vehicles de persones amb mobilitat reduïda

Capítol VIII: Vehicles abandonats

Article 20. Abandonament de vehicles

Capítol IX: Circulació i estacionament de vehicles de motor dins els espais naturals del terme municipal d'Algaida

Article 21 Objecte de regulació

Article 22 Circulació i aparcament de vehicles dins espais naturals i/o protegits

Article 23 Limitacions

Article 24 Excepcions

Article 25 Equipaments de vehicles i identificació

Article 26 Velocitat màxima

Article 27 Prohibició de circulació turística o esportiva

Article 28 Vigilància

Article 29 Punts de control

Article 30. Restitució del medi a l'estat anterior

Article 31. Mesures cautelars d'immobilització de vehicles

Capítol X: Regulació de la circulació i ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP)

Article 32 Definició de vehicle de mobilitat personal (VMP)

Article 33 Circulació de VMP en les vies municipals

Article 34 Espais autoritzats i prohibits per a la circulació de VMP

Article 35 Condicions d'estacionament dels VMP

Article 36 Condicions generals de circulació dels VMP

Article 37 Condicions de circulació dels VMP destinats a l'exercici d'activitats turístiques i de repartiment de mercaderies

Article 38 Immobilització i retirada dels VMP

Capítol XI: Infraccions, Sancions i procediment sancionador

Article 39. Infraccions

Article 40 Sancions

Article 41 Caducitat i prescripció

Article 42 Competència

Article 43 Responsabilitat

Article 44 Procediment

Article 45. Retirada de vehicles a la via pública

Disposicions finals

Annexos

Annex 1. Sol·licitud de gual

Annex 2. Sol·licitud targeta ACIRE

 

ORDENANÇA MUNICIPAL DE CIRCULACIÓ I MOBILITAT DEL MUNICIPI D'ALGAIDA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L'Ordenança municipal de circulació i vianants de l'Ajuntament d'Algaida, publicada al BOIB núm. 156 de 16 de novembre de 2019, fou la primera regulació normativa específica pel que fa al trànsit rodat i a la circulació de vehicles dins el municipi.

Tal com s'expressà en la seva Exposició de motius, s'havia constatat la necessitat i compromís d'elaborar una Ordenança de trànsit de la qual es poguessin beneficiar tots els veïns, veïnes i usuaris de les vies públiques d'Algaida.

S'exposava que, en aquest sentit, es tractava de completar el marc jurídic definit per la normativa estatal derivada del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprovà el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, adaptant-ho a la vida quotidiana i a la problemàtica específica de la població d'Algaida.

Finalment, s'afirma que l'Ajuntament d'Algaida, impulsant polítiques de sostenibilitat i amb la finalitat d'aconseguir un canvi i una millora de la seguretat dels vianants, especialment en els camins de l'escola, opta per quatre models de mobilitat: sostenibilitat, accessibilitat, seguretat i garantia de la qualitat de vida.

Transcorreguts més de quatre anys des de l'entrada en vigor d'aquesta primera ordenança, es mantenen aquests models de mobilitat i es reafirmen els objectius i finalitats d'aquesta normativa. Allò que ara es pretén és actualitzar aquesta primera regulació, principalment per ordenar unes noves realitats i situacions mitjançant una normativa adient. Amb aquest propòsit s'introdueixen les modificacions substancials següents:

En primer lloc, s'ha introduït un nou capítol (IX) dedicat a la regulació de la circulació i estacionament de vehicles de motor als espais naturals i protegits del terme municipal. Els darrers anys han tengut un gran auge les activitats turístiques que tenen per objecte i reclam l'ús de vehicles de motor per camins rurals i terrenys del sòl rústic i, més concretament, als espais naturals i protegits d'arreu dels municipis de Mallorca.

Aquesta activitat per la manera com es du a terme i per les característiques dels vehicles que hi participen comporten un fort impacte ambiental, contaminació acústica, i massa sovint danys a elements del patrimoni rural i natural (parets seques, marges, etc.)

Mentrestant, no arribi una regulació d'àmbit autonòmic o insular d'aquestes activitats o en complement a aquesta possible regulació supramunicipal, es fa imprescindible regular-la en l'àmbit de les competències municipals pel que fa a la circulació. La finalitat és evitar els efectes nocius d'aquesta aquesta activitat per al nostre medi rural i natural i la no interferència negativa en les activitats tradicionals i pròpies que es desenvolupen en aquest medi.

En segon lloc, s'ha introduït un nou capítol (X) dedicat a la regulació de la circulació dels vehicles de mobilitat personal (VMP). Els darrers anys s'ha produït una popularització d'aquest tipus de vehicles en el medi urbà. Cal regular aquesta nova realitat amb la finalitat de fer compatible aquest tipus de mobilitat amb la seguretat viària tant per a les pròpies persones usuàries de VMP com per a la resta d'usuàries de les vies i espais públics, molt especialment els vianants. La nova regulació té aquesta finalitat de dotar de seguretat la circulació dels VMP i garantir la seva bona convivència amb els vianants i els vehicles tradicionals.

Finalment, i amb molt manco calat, s'ha aprofitat l'avinentesa per a introduir una sèrie d'esmenes tècniques i actualitzacions a la resta del text de l'Ordenança fins ara vigent.

 

CAPÍTOL I Objecte i àmbit d'aplicació

Article 1. Objecte

La present Ordenança té per objecte la regulació de la circulació de vehicles, persones, vehicles de mobilitat personal (VMP), l'ús dels punts de recàrrega elèctrica municipals, i la realització d'altres usos i activitats a les vies públiques del terme municipal d'Algaida, en el marc de les competències atribuïdes a l'Ajuntament per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, la Llei 20/2016, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i el Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària.

Igualment, és objecte d'aquesta disposició establir normes per regular la circulació i l'aparcament de vehicles de motor dins els espais naturals del terme municipal d'Algaida que han rebut aquesta qualificació per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals (ANEI i ARIP), per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), que regula els usos en els espais de rellevància ambiental (espais naturals protegits, xarxa Natura 2000) així com per la resta de la normativa de protecció d'espais com els hàbitats d'interès comunitari 2022, tot això amb l'objectiu final de garantir la conservació dels espais naturals esmentats, assegurant així el respecte a la propietat pública i privada del medi rural.

Supletòriament, en les matèries no regulades expressament per o que l'autoritat municipal reguli basant-se en aquesta, s'aplicarà la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària i els reglaments que la despleguen, així com la normativa vigent en matèria de protecció urbanística i/o ambiental que resulti d'aplicació.

Article 2. Àmbit d'aplicació

Les normes d'aquesta Ordenança seran d'aplicació dins el terme municipal d'Algaida a totes les vies urbanes, i obligaran els titulars i usuaris de les vies i terrenys públics aptes per a la circulació; també els que, sense tenir l'aptitud de públics, siguin d'ús comú i, en defecte d'altres normes, els titulars de les vies i terrenys privats que siguin utilitzats per una col·lectivitat indeterminada d'usuaris, d'acord amb el Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària.

Les normes d'aquesta Ordenança també seran d'aplicació a totes les vies interurbanes i rurals sempre que la regulació de la circulació no sigui de competència exclusiva d'una altra administració pública.

S'entenen per usuaris als efectes dels vianants, els conductors, els ciclistes, els patinadors així com els que hi realitzin activitats de qualsevol naturalesa, estiguin o no subjectes a llicència prèvia o autorització municipal.

 

CAPÍTOL II Senyalització

Article 3. Senyals

1. Els senyals preceptius col·locats en les entrades de la ciutat i/o en els seus accessos regeixen per a tot el terme municipal, excepte la senyalització específica per a un sector, vial o tram d'aquest.

2. Els senyals situats a les entrades de les zones per a vianants i la resta d'àrees de circulació restringida o d'estacionament limitat regeixen en general per a tot el viari interior al perímetre definit.

Article 4. Modificació de senyals i prohibicions

1. No es poden instal·lar, retirar, traslladar, ocultar o modificar senyals de circulació, verticals, horitzontals i circumstancials, inclosos els de gual, sense l'autorització municipal, que n'ha de determinar la ubicació, el format i l'objecte.

2. Els senyals informatius només es poden autoritzar si, a criteri de l'autoritat municipal, es consideren oportuns.

La Batlia pot normalitzar el disseny, el format, l'estructura i el sistema d'ancoratge d'aquest tipus de senyals.

3. No es permet col·locar publicitat en els senyals de circulació (anvers o revers) ni en els seus suports.

4. Es prohibeix col·locar tendals, cartells, anuncis i instal·lacions en general que enlluernin, confonguin, impedeixin o limitin als usuaris la normal visibilitat de semàfors i senyals, o que puguin distreure la seva atenció.

5. Els serveis municipals poden retirar immediatament qualsevol senyalització o element de publicitat que no estigui degudament autoritzat o no compleixi les normes en vigor. I això, tant pel que fa als senyals no reglamentaris com si és incorrecta la forma, la col·locació o el disseny del senyal, cartell o rètol.

 

CAPÍTOL III Circulació.

Article 5. Límit de velocitat i tonatge

1. Amb caràcter general s'estableix com a límit màxim de velocitat de marxa a totes les vies urbanes de titularitat municipal els 30 quilòmetres (actualització per adaptació al Codi de Circulació) per hora, sense perjudici que la Batlia, ateses les característiques peculiars de les vies i del tractament urbanístic que se'n faci, pugui establir altres límits, després de senyalitzar-los expressament i, en particular, en vies de prioritat invertida en què la velocitat màxima serà de 20 quilòmetres per hora.

Queda terminantment prohibit conduir de forma negligent o temerària.

2. Es prohibeix l'aparcament dins del nucli urbà del municipi dels vehicles de més de 2.500 kg així com de qualsevol tipus d'embarcacions, vehicles agrícoles i remolcs.

3. El control i la limitació del tonatge dels vehicles que circulin dins del nucli urbà i per camins de titularitat municipal correspondrà a l'autoritat municipal.

Article 6. Mesures circulatòries especials.

1. Si circumstàncies especials ho requereixen, la Batlia o la Policia Local poden adoptar les oportunes mesures d'ordenació del trànsit, prohibint o restringint la circulació de vehicles o canalitzant les entrades a unes zones del poble per determinades vies, així com reordenant l'estacionament.

2. En els casos en què s'afecti notòriament la tranquil·litat de la població com a conseqüència de la producció de renous, la Batlia pot assenyalar zones o vies en què algunes classes de vehicles de motor no puguin circular o ho hagin de fer de forma restringida, en horari i/o velocitat.

 

CAPÍTOL IV Ocupació de les vies públiques

Article 7. Ocupació temporal de via pública

Es procedirà a la retirada i dipòsit de tots aquells vehicles que faci més de 15 dies que romanen estacionats al mateix punt i no hagin estat moguts del lloc. No obstant això, aquest termini serà prorrogable per un termini no superior a 15 dies, sempre que el titular del vehicle hagi obtingut l'autorització municipal que pertoqui i hagi emplenat la declaració responsable corresponent.

Independentment del règim sancionador d'aplicació, el titular haurà de satisfer prèviament a la recuperació del vehicle l'import de les taxes i les despeses ocasionades amb motiu de la retirada i la custòdia del vehicle.

Article 8. Reserves d'estacionament. Mudances i operacions singulars de càrrega i descàrrega

Les reserves d'estacionament destinades a operacions circumstancials de mudances, ubicació d'equips industrials o de serveis i similars, requereixen l'autorització administrativa prèvia.

La reserva s'ha de sol·licitar a l'Ajuntament amb, almenys, 2 dies hàbils d'antelació a la data prevista per a l'operació.

En tot cas, els propietaris dels vehicles que romanguin aparcats a la zona reservada d'estacionament tenen l'obligació d'assegurar‐se que el seu vehicle no està indegudament estacionat com a conseqüència de qualsevol canvi de senyalització o ordenació del trànsit.

Article 9. Canvis d'estacionament

1. Els canvis d'estacionament quinzenal, mensual, trimestral, semestral o anual que afecten els carrers del municipi es faran efectius a les 9 hores del dia en què s'hagi de canviar el vehicle de lloc.

Article 10. Punts de recàrrega de vehicles elèctrics

Els punts de recàrrega de vehicles elèctrics públics ubicats al municipi només poden ser utilitzats de manera puntual i per motius de trajectòria, mai com a punt habitual de càrrega pels particulars.

La durada màxima de càrrega per vehicle és de 3 hores límit màxim a partir del qual es podrà procedir a sancionar al propietari del vehicle per part de les autoritats municipals.

Article 11. Guals

1. Està subjecte a llicència municipal l'accés de vehicles a l'interior d'immobles, recintes o d'altres espais quan sigui necessari creuar la via pública o altres béns de domini i ús públic o suposi un ús privatiu o una especial restricció de l'ús que correspongui a tots els ciutadans si impedeix l'estacionament o la parada d'altres vehicles en el front pel qual es realitza l'accés.

2. Correspon a la Batlia, mitjançant Decret, l'autorització de guals. No obstant això, quan per la proximitat del gual a una intersecció amb una altra via es puguin crear problemes de seguretat en la circulació o quan així s'acordi mitjançant informe de la Policia Local, la Batlia podrà denegar la seva autorització.

Les autoritzacions de guals estan subjectes al pagament de les taxes previstes a l'ordenança fiscal municipal corresponent.

3. L' autorització a què fa referència l'apartat anterior es revoca per les causes següents:

a) Renúncia del titular.

b) Falta de pagament de les taxes aplicables.

c) Interès públic municipal.

En tot cas, la renovació de l'autorització de gual implica la retirada de la placa indicadora del decret d'autorització i la seva consegüent devolució a l'Ajuntament en el termini màxim d'un mes. L'Ajuntament municipal en pot fer l'execució subsidiària en cas d'incompliment per part dels interessats.

No obstant això, es pot retirar cautelarment el senyal o els senyals indicatius del gual quan es doni la causa descrita a l'apartat 2, amb subjecció a allò establert en les normes reguladores del procediment administratiu.

4. Amb caràcter general, es col·locarà una única placa de gual per accés autoritzat. Se situarà a la dreta de l'accés que senyalitza, veient el portal de front, a una altura superior a 2,00 metres des de la part inferior del senyal i visible des de la calçada de la via pública.

 

CAPÍTOL V Ordenacions circulatòries especials

Article 12. Àrees de circulació restringida (ACIRE)

Per raons d'interès municipal la Batlia, mitjançant Decret, pot declarar un o diversos vials, o un sector urbà, com a àrea de circulació restringida (ACIRE).

Les entrades a aquestes àrees s'indiquen per mitjà de senyalització vertical o elements de control d'accés.

Article 13. Restriccions i permisos

1. Queda prohibida la circulació de vehicles pels vials que constitueixen les àrees de

circulació restringida.

2. S'exceptuen de la prohibició de circulació els següents vehicles:

a) Els de servei públic de viatgers, que es poden aturar únicament a l'interior de l'ACIRE el temps necessari per a la pujada i la baixada de viatgers, i els destinats a transport de mercaderies i els de serveis de reparacions, que es poden aturar a l'interior de l'ACIRE només per efectuar les operacions de càrrega i descàrrega.

b) Bicicletes

c) Motocicletes que disposin de targeta ACIRE

d) Vehicles que disposin de targeta ACIRE

e) Els de serveis de seguretat i protecció civil, socials, sanitaris, prevenció d'incendis i els proveïts de targeta d'aparcament per a persones amb mobilitat reduïda.

f) Els vehicles de servei oficial degudament identificats, propietat d'organismes de l'Estat, la Comunitat Autònoma, el Consell Insular o el municipi que estiguin destinats directament i exclusivament a la presentació dels serveis públics de la seva competència, quan realitzin aquests serveis.

g) Els vehicles de companyies de serveis generals o concessionaris/contractistes de serveis públics quan realitzin treballs o serveis en els vials esmentats.

h) Amb caràcter excepcional i en casos de reconeguda urgència, els vehicles que en tinguin justificada necessitat.

 

Article 14. Sol·licitud i vigència de targeta ACIRE

1. Es pot sol·licitar la targeta ACIRE que habilita per a la circulació per la zona afectada en els casos següents:

a) Per als vehicles els propietaris dels quals resideixen i es trobin empadronats a l'àrea de circulació restringida de què es tracti o a la d'influència definida en el decret d'implantació.

b) Per als vehicles que s'estacionin o aparquin a vestíbuls, cotxeres, garatges o espais particulars a l'aire lliure, situats a l'interior de l'ACIRE.

c) Per als vehicles els propietaris dels quals siguin titulars d'establiments comercials, locals industrials o despatxos professionals, situats a l'interior de l'ACIRE.

Per tal de ser fàcilment identificades les targetes d'ACIRE tenen una configuració diferent de cadascun dels apartats anteriors i han de ser diligentment col·locades en els parabrises del vehicle, de forma que siguin totalment visibles des de l'exterior.

Les autoritzacions que s'expedeixin d'acord amb els apartats b i c no donen dret a estacionar dins l'ACIRE.

2. La vigència de les autoritzacions per a circular a l'ACIRE romandrà sotmesa a la persistència dels casos establerts als apartats a), b) i c) de l'article anterior.

Article 15. Documentació a aportar

1. La sol·licitud de targeta ACIRE s'ha d'acompanyar:

a) En el supòsit de l'apartat a) de l'article anterior, del certificat d'empadronament.

b) En el supòsit de l'apartat b), de l'acreditació que es disposa del corresponent espai i la titularitat del local o aparcament, condició d'arrendatari d'aquest o autorització per al seu ús.

c) En el supòsit de l'apartat c), de la llicència d'obertura i funcionament de l'activitat econòmica i l'alta a l'impost d'activitats econòmiques (IAE) de l'establiment, local o despatx.

Així mateix, en els supòsits b) i c) que antecedeixen s'ha d'aportar el permís de circulació, que ha de figurar a nom del sol·licitant.

En cap cas s'expediran targetes d'ACIRE respecte de vehicles que no estiguin al corrent en el pagament de l'impost sobre vehicles de tracció mecànica.

 

CAPÍTOL VI Zona blava

Article 16. Zona blava

La Batllia pot disposar la implantació, en un vial o zona, de la modalitat d'estacionament amb horari limitat a un període màxim de temps, sota la denominació de “zona blava”.

L'horari general del seu ús és el que determini la Batlia, adaptat a les necessitats del sector o zona urbana on s'estableixi.

Article 17. Distintiu de control

En la modalitat de “zona blava” el còmput del temps d'estacionament s'efectua mitjançant un distintiu o disc de control en la forma que estableixi la Batllia. El conductor hi ha d'indicar la data i l'hora d'arribada.

Aquest distintiu de control s'ha de col·locar a la cara interior del parabrisa davanter de l'automòbil, de forma que sigui visible des de l'exterior.

L'exhibició del distintiu del control és obligatori per a tots els automòbils particulars o turismes i els vehicles comercials el conductor dels quals es mantinguin al volant.

 

 

​​​​​​​CAPÍTOL VII Accessibilitat

Article 18. Millores d'accessibilitat

La Batlia, mitjançant Decret i previ informe de la Policia Local i/o dels serveis tècnics municipals, podrà adoptar les mesures que consideri adients per tal de facilitar l'accés dels particulars als domicilis, quan per problemes arquitectònics d'amplada de les voreres l'accés sigui insuficient.

Article 19. Estacionament de vehicles de persones amb mobilitat reduïda

L'ús de les zones reservades a l'estacionament de vehicles de persones amb mobilitat reduïda és exclusiu per a aquestes, respectant el caràcter de servei públic que ostenta i evitant utilitzar-ho com a aparcament privat.

Els estacionaments destinats a persones amb mobilitat reduïda no tenen un horari limitat, si bé només s'han d'ocupar durant el temps necessari per a dur a terme les gestions corresponents.

 

CAPÍTOL VIII Vehicles abandonats

Article 20. Abandonament de vehicles

1. Es prohibeix abandonar vehicles a la via pública.

2. Es considera que un vehicle s'ha abandonat quan concorren les circumstàncies descrites a l'article 107 del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, en conseqüència, se'n presumeix racionalment l'abandó:

a) Quan hagin transcorregut més de dos mesos des que el vehicle fos immobilitzat o retirat de la via pública i dipositat per l'Administració i el seu titular no hagués formulat al·legacions.

b) Quan romangui estacionat per un període superior a un mes en el mateix lloc i presenti desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matrícula.

3. Els vehicles abandonats són retirats i dipositats en dependències municipals. Les despeses corresponents de trasllat i permanència són a càrrec del titular.

 

CAPÍTOL IX Circulació i l'estacionament de vehicles de motor dins els espais naturals del terme municipal d'Algaida

Article 21. Objecte de regulació

És objecte d'aquest Capítol IX establir normes per regular la circulació i l'aparcament de vehicles de motor dins els espais naturals del terme municipal d'Algaida que han rebut aquesta qualificació per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals (ANEI i ARIP), per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), que regula els usos en els espais de rellevància ambiental (espais naturals protegits, xarxa Natura 2000) així com per la resta de la normativa de protecció d'espais com els hàbitats d'interès comunitari 2022.

Tot això amb la finalitat de garantir la conservació dels espais naturals esmentats, assegurant així el respecte a la propietat pública i privada del medi rural. A títol simplement enunciatiu i no exhaustiu, es poden citar els espais naturals i protegits del Massís de Randa, Camí de Punxuat, Puig de Son Roig, Puig de Pola, Son Lleó Son Sastre, Puig de Bord, Puig de Castellitx, Castellitx de la Pau, Puig de Son Alegre, Putxet de Son Redó, Puig de Son Veny, Son Puigserver, Cas Vicari Jordà, Can Floret, etc.

Article 22. Circulació i aparcament de vehicles dins espais naturals i/o protegits

a. Dins els espais naturals del terme municipal d'Algaida, els vehicles de motor sols poden circular per les carreteres, camins i pistes forestals aptes per a la circulació de vehicles, i està prohibit que circulin i estacionin fora d'aquestes vies o camp a través.

b. Només es permet l'aparcament de vehicles a les àrees habilitades per a aquesta finalitat, degudament senyalitzades, respectant l'aforament específic de cada espai i abonant, si s'escau, la taxa municipal corresponent per a l'ús de cada espai.

c. Queda prohibit l'aparcament en els marges o vorals del carreteres i camins no senyalitzats específicament.

d. L'Ajuntament podrà prohibir l'estacionament durant l'horari nocturn en determinades zones.

e. Els vehicles a motor han de respectar la prioritat dels senderistes o caminants, a peu, cavall o bicicleta.

Article 23. Limitacions

a. L'Ajuntament d'Algaida pot limitar o prohibir, amb el consentiment de la propietat, mitjançant la senyalització vertical corresponent, la circulació de vehicles de motor per camins o pistes forestals quan es pugui veure afectada la protecció de determinats paratges amb valor paisatgístic, ecològic o forestal.

b. Es prohibeix estacionar vehicles de motor per les voreres de camins o pistes forestals quan es pugui veure afectada la protecció de determinats paratges amb valor paisatgístic, ecològic o forestal o quan l'Administració hagi duit a terme mesures contra incendis, com ara l'establiment de zones de seguretat contra incendis o altres actuacions en matèria forestal.

Article 24. Excepcions

No s'han d'aplicar les disposicions a què es refereixen els articles anteriors quan es doni alguna de les circumstàncies següents:

a. Quan sigui necessari per dur a terme les funcions de vigilància i gestió de les àrees naturals.

b. En els casos exigits per als usos tradicionals.

c. Quan sigui expressament autoritzat, amb indicació de les característiques d'excepcionalitat, condicions i terminis.

d. Quan concorrin raons d'urgència, de seguretat o de força major.

Article 25. Equipaments de vehicles i identificació

Els vehicles que transitin pels espais naturals han d'anar equipats amb el dispositiu silenciador propi de la seva homologació i, a més, han de dur instal·lats dispositius mataespurnes per prevenir incendis forestals.

Article 26. Velocitat màxima

La velocitat màxima de circulació per carreteres i camins interiors dins els espais naturals és de 30 km/h.

Article 27. Prohibició de la circulació turística o esportiva

No està permesa, en els espais naturals, la pràctica esportiva amb vehicles motoritzats ni la realització d'itineraris turístics amb aquests vehicles, atès que els camins no estan preparats i els espais naturals es poden degradar greument.

Aquesta prohibició no afecta les proves esportives expressament autoritzades com a activitats no permanents per les administracions públiques competents en cada cas.

Article 28. Vigilància

La vigilància del compliment d'aquestes normes correspon als serveis de vigilància municipals corresponents i a la Policia Local.

Article 29. Punts de control

a. En períodes d'alt risc d'incendi forestal, de saturació de vehicles que superin la capacitat d'aparcament de les diferents zones, o per altres causes justificades, l'Ajuntament podrà restringir o prohibir la circulació de vehicles motoritzats, i posar en marxa un servei d'informació i control dels accessos a les àrees naturals de forma degudament senyalitzada.

b. En aquests punts es podrà fer un gir complet amb el vehicle, i es podrà tancar físicament el camí amb barreres.

c. El personal informador-controlador podran ser, o comptar amb el suport de vigilants de seguretat.

d. En aquests punts, únicament tindran dret de pas el veïnatge i les persones propietàries de les finques i habitatges a les quals el camí dona accés, així com els vehicles de servei, els de vigilància, emergència, els de prevenció i extinció d'incendis forestals i els membres de la Societat de Caçadors per realitzar tasques de manteniment del vedat.

e. També s'admetrà la circulació d'aquells vehicles motoritzats que excepcionalment comptin amb autoritzacions de circulació de caràcter temporal per accedir a establiments públics, museus o similars

Article 30. Restitució del medi a l'estat anterior

La imposició de sancions és independent de l'obligació, exigible en qualsevol moment, de restituir el medi físic a l'estat anterior a la comissió de la infracció i de l'obligació d'indemnitzar pels danys i perjudicis ocasionats.

Article 31. Mesures cautelars d'immobilització de vehicles

Els membres del cos d'agents de l'autoritat, en l'exercici de les seves funcions, poden procedir a immobilitzar els vehicles si, com a conseqüència del fet d'utilitzar-los, en incompliment dels preceptes d'aquest, poden derivar en un risc greu per a les persones, els béns i els ecosistemes naturals. Així mateix, poden impedir l'accés a les àrees naturals en què s'hagi restringit el pas per raons mediambientals.

 

CAPÍTOL X Regulació de la circulació dels vehicles de mobilitat personal (VMP)

Article 32. Definició de vehicle de mobilitat personal (VMP)

D'acord amb la Instrucció de la DGT 2019-S-149 TV-108, els vehicles de mobilitat personal (VMP) són vehicles d'una o més rodes dotats d'una única plaça i propulsats exclusivament per motors elèctrics que poden proporcionar al vehicle una velocitat màxima per disseny compresa entre 6 i 25 km/h.

Només poden estar equipats amb un seient si estan dotats de sistema d'acte-equilibrat.

Queden exclosos d'aquesta consideració:

  • Vehicles sense sistema d'acte-equilibrat i amb butaca.
  • Vehicles concebuts per a competició.
  • Vehicles per a persones amb mobilitat reduïda.
  • Vehicles amb una tensió de treball superior a 100VCC o 240VAC.
  • Vehicles inclosos en l'àmbit del Reglament (UE) N2 168/2013
  • Bicicletes de pedaleig assistit.
  • Els vehicles que no sobrepassin la velocitat de 6 km/h, tenen la consideració de joguines. Les joguines han de complir el Reial decret 1205/2011, de 26 d'agost, sobre la seva seguretat.
  • Els vehicles que no se cenyeixin a la definició de VMP, com ara: Plataformes de manillar, Escúters elèctrics, Bicis Elèctriques Speed EPAC i ciclomotors de dues i tres rodes, tenen la consideració de ciclomotors, i queden fora d'aquesta ordenança, i per tant es regiran per les normes d'aplicació establertes en el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària i els Reglaments de Desenvolupament.

Article 33. Circulació de VMP en les vies municipals.

Per a poder circular per les vies de zona urbana amb VMP s'han de complir els requisits tècnics de certificació establerts per a cada VMP i amb els requeriments d'homologació prevists en la normativa aplicable.

Els VMP requeriran per a poder circular del Certificat de Circulació que garanteixi el compliment dels requisits tècnics exigibles per la normativa nacional i internacional recollits en el Manual de Característiques dels Vehicles de Mobilitat Personal, elaborat per l'Organisme Autònom de la Prefectura Central de Trànsit. A més, els VMP hauran de disposar del corresponent marcatge CE de dispositiu electrònic, que acrediti el compliment dels requisits del Reglament (UE) núm. 168/2013.

Article 34. Espais autoritzats i prohibits per a la circulació de VMP

1. Són espais autoritzats per a circular els VMP:

  • Calçades zona 30: es permet la circulació de VMP a una velocitat màxima de 25 km/h en el sentit senyalitzat de circulació i pel carril de la seva dreta; podran fer-ho pel carril esquerre quan les circumstàncies de la via no els permeti utilitzar el carril dret o hagin de girar a l'esquerra.
  • Carrers per als vianants i passejos compartits amb vianants: es permet la circulació de VMP a una velocitat màxima de 10 km/h, respectant la preferència dels vianants, i deixant una distància mínima d'un metre respecte a aquests.
  • Carril bici: es permet la circulació de VMP a una velocitat màxima de 20 km/h i respectant la senyalització viària existent. Els VMP circularan preferentment pels carrils bici segregats en calçada, encara que poden fer-ho també per la mateixa calçada (encara que existeixi carril bici) si afavoreix al seu trajecte i ho fan amb diligència, sempre en el sentit de la marxa que estableix la senyalització.

2. Són espais on es prohibeix la circulació amb VMP:

  • Les voreres, les zones exclusives per als vianants, passos de vianants, places, parcs i jardins, tots ells perquè tenen circulació exclusiva reservada per a vianants.

Article 35. Condicions d'estacionament dels VMP

Els VMP només poden estacionar en els espais habilitats a aquest efecte en la calçada. Els VMP han d'estacionar preferentment en els llocs específicament destinats a aquesta finalitat, o en cas de no haver-los, en aparcaments de bicicletes. En cas de no existir llocs en els voltants o si aquests llocs estan ocupats, poden estacionar en altres parts de la via no prohibides per aquesta ordenança, amb compliment de les regles específiques següents:

  • Es prohibeix lligar-los als arbres, semàfors, faroles, bancs, contenidors, papereres, marquesines de transport i elements de mobiliari urbà quan es dificulti el destí o funcionalitat de l'element.
  • Es prohibeix estacionar en zones on hi hagi reserves d'estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, de càrrega i descàrrega en la calçada o de servei públic, durant les hores de reserva i en els guals permanents.
  • Es prohibeix estacionar en llocs reservats a altres persones usuàries o serveis.
  • Es prohibeix l'estacionament en les voreres quan s'impedeixi el pas dels vianants. Podran així mateix aparcar sobre les voreres si estàs tenen una amplària superior a dos metres, col·locant-se paral·lelament en la vorera i el més pròxim possible a aquesta i a més de dos metres dels límits d'un pas de vianants, zones de càrrega i descàrrega i parades de transport públic; sempre que no s'impedeixi o dificulti l'obertura de les portes de vehicles si l'estacionament dels mateixos es realitza en fila.

Article 36. Condicions generals de circulació dels VMP

a. Tots els usuaris dels VMP han d'obeir els senyals de circulació que estableixin una obligació o una prohibició, i han d'adaptar la seva conducta al missatge de la resta de senyals existents en les vies per les quals transiten o circulen.

b. L'edat mínima permesa per a circular amb un vehicle de mobilitat personal és de 16 anys. També podran circular amb VMP les persones menors de 16 anys que disposin de permís de conducció de ciclomotor (permís de conduir AM). No obstant això, els menors de 16 anys poden utilitzar els vehicles descrits fora de les zones de circulació en espais tancats al trànsit sota la responsabilitat de pares, mares i tutors o tutores, sempre que el vehicle resulti adequat a la seva edat, altura i pes.

c. S'ha conduir amb la diligència i precaució necessàries per a evitar danys propis o aliens, evitant posar en perill a la resta d'usuaris de la via. En els passos de vianants han de reduir la velocitat a pas de vianant i passar una vegada poden ser vists pels vehicles de la calçada.

d. S'ha de circular respectant la preferència dels vianants i en les zones de circulació rodada la prioritat establerta mitjançant senyalització.

e. S'ha de mantenir una distància de separació mínima d'un metre respecte als vianants. S'ha d'adequar la velocitat al pas dels vianants i no es pot fer cap maniobra que afecti negativament la seva seguretat quan se circuli per carrers per als vianants i passejos compartits amb vianants.

f. S'ha de circular per calçada mantenint un mínim d'un metre de distància respecte de la línia de façanes,

g. No es pot circular amb taxes d'alcohol superiors a les establertes reglamentàriament, ni sota els efectes de drogues.

h. No es pot circular amb auriculars ni utilitzant dispositius mòbils.

i. Els VMP que circulin per qualsevol calçada han de disposar de timbre i sistema de frenat, i quan la conducció sigui nocturna, de llums i elements o peces reflectores.

j. És obligatori l'ús de casc homologat i armilla reflectora.

k. Està prohibit circular amb VMP portant animals subjectes amb corretja.

l. Els VMP que es lloguin hauran de cobrir la indemnització de caràcter subsidiari pels danys i perjudicis derivats de l'ús d'aquells vehicles per part dels usuaris i usuàries als qui els cedeixin o lloguin.

Article 37. Condicions de circulació dels VMP destinats a l'exercici d'activitats turístiques i de repartiment de mercaderies

  • Per a la circulació dels VMP que s'utilitzin per a l'exercici d'una activitat econòmica turística o per al repartiment de mercaderies, s'haurà d'obtenir prèviament la corresponent autorització municipal, en la qual figurarà, en tot cas, el recorregut de les rutes autoritzades, l'horari i altres condicions i limitacions que es considerin necessàries per a garantir la seguretat de les persones usuàries de les vies públiques. Pot haver-hi restriccions específiques en àmbits on hi ha una pressió o una problemàtica especial amb aquesta mena de vehicles.
  • La persona titular de l'activitat turística o d'oci i/o de repartiment de mercaderies, vetllarà perquè les persones usuàries dels VMP disposin d'un nivell d'habilitat mínim que garanteixi la seva seguretat i de la resta de les persones usuàries de la via. Al costat de la documentació que acompanyi a la sol·licitud d'autorització, haurà d'adjuntar una declaració responsable en la qual es comprometi a no permetre l'ús de VMP als qui es trobin sota els efectes de qualsevol substància psicoactiva i/o no disposi del nivell d'habilitat mínim que garanteixi la seva seguretat i de la resta d'usuaris de la via. Així mateix haurà d'assegurar-se que els usuaris disposin de calçat adequat (no xancletes), i vestimenta completa (camisa o samarreta).
  • Els VMP destinats a activitats turístiques d'oci o de repartiment de mercaderies, hauran de disposar d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els possibles danys i perjudicis a tercers.
 

​​​​​​​Article 38. Immobilització i retirada dels VMP

La immobilització i retirada dels VMP es realitzarà segons les condicions establertes pels vehicles en aquesta ordenança.

 

CAPÍTOL XI Infraccions, Sancions i procediment sancionador

Article 39. Infraccions

1. Es consideren infraccions administratives les accions u omissions que contravinguin les disposicions d'aquesta Ordenança.

2. Les infraccions a què fa referència el número anterior es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

3. Són infraccions lleus:

  • L'incompliment del termini màxim d'estacionament a què es refereix l'article 7 sense haver-hi sol·licitat la corresponent autorització municipal i haver presentat la declaració responsable.
  • L'incompliment de les obligacions que estableix l'article 11 pel que fa a la concessió i renovació dels guals.
  • No col·locar el distintiu de control a la zona blava o no complir les obligacions de visibilitat i configuració de les targetes a què es refereix l'article 14.
  • L'estacioment als punts de recàrrega de vehicles elèctrics durant més de 3 hores.
  • Aquelles que no es classifiquen expressament com a greus o molt greus.
  • Estacionar fora de les àrees habilitades per a aquesta finalitat, degudament senyalitzades, o no respectar l'aforament específic de cada espai.
  • Circular amb VMP sense mantenir la separació mínima d'un metre amb els vianants, perjudicant o entorpint el seu trànsit normal.
  • No respectar els llocs d'estacionament autoritzats per als VMP
  • Circular amb VMP destinat per a activitats econòmiques de tipus turístic, sense respectar la distància mínima entre grups, o amb un número superior de 10 persones per grup, incloent-hi el guia.( tal vegada és pot obviar)
  • Circular amb més d'una persona amb VMP, o amb animals subjectes amb corretja.
  • Ocupar una plaça reservada per a recàrrega de vehicles elèctrics sense respectar les normes d'ús previstes a l'article 6 de la present Acord regulador.
  • No recollir el cable o no dipositar el connector degudament.
  • No atendre les indicacions del personal encarregat del punt de recàrrega en matèria d'estacionament, retirada del vehicle, ús de l'equip o infraestructura del punt de recàrrega en matèria d'estacionament, retirada del vehicle, ús de l'equip o infraestructura del punt de recàrrega quan no menyscabin els drets d'altres usuaris, o no impliquin mal o menyscapte de l'equip o infraestructura del punt de recàrrega.
  • Qualsevol infracció a aquesta ordenança que no estigui qualificada com a infracció greu o molt greu.

4. Són infraccions greus:

  • L'abandonament de vehicles durant un termini superior a un mes quan aquests romanguin al mateix lloc i presentin desperfectes que en facin impossible el desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matriculació.
  • L'abandonament de vehicles durant un termini superior a dos mesos des que el vehicle fos immobilitzat o retirat de la via pública i dipositat per l'Administració i el seu titular no hagués formulat al·legacions
  • L'estacionament dins del casc urbà dels vehicles esmentats a l'apartat 2 de l'article 5.
  • Instal·lar, retirar, traslladar, ocultar o modificar senyals de circulació, verticals, horitzontals i circumstancials, inclosos els de gual, sense l'autorització municipal.
  • Circular i estacionar a les zones catalogades com ACIRE sense la possessió de la corresponent autorització municipal.
  • Circular a més de 30 km/h pels camins considerats aptes per a la circulació.
  • Estacionar o aparcar el vehicle sobre la vegetació de qualsevol espai natural o zona protegida, en els marges o els vorals dels camins.
  • Deteriorar, destruir, sostreure o retirar els elements de senyalització de la circulació motoritzada i altres indicadors.
  • Circular i/o estacionar, sense causa justificada, pels vials no aptes per a la circulació motoritzada d'acord amb aquesta ordenança.
  • Circular i/o estacionar camp a través o fora de camins o pistes aptes per a la circulació.
  • Ocasionar danys a béns, instal·lacions o materials agrícoles, ramaders o forestals.
  • Estacionar vehicles de manera que no permetin o dificultin l'accés a camins forestals d'ús exclusiu per a vehicles de servei d'extinció d'incendis, de vigilància i oficials, senyalitzats de la manera corresponent, en l'època i zones d'alt risc d'incendi.
  • Circular amb VMP incomplint les normes establertes quant a limitacions de velocitat, quan no es consideri com a infracció molt greu.
  • Circular amb VMP sense tenir l'edat mínima permesa.
  • Circular amb VMP fent ús d'auriculars o mòbil.
  • Circular amb VMP sense les mesures de seguretat establertes en la present ordenança (timbre, sistema de frenat, llums i elements reflectors) o sense casc homologat.
  • Circular sense assegurança de responsabilitat civil en el cas de VMP d'ús turístic o comercial.
  • Circular amb VMP per vies o zones prohibides.
  • Circular amb VMP de manera negligent.
  • Retardar la recàrrega del següent usuari per no haver retirat el vehicle puntualment.
  • No retirar el vehicle transcorreguda més d'una hora des de la finalització de la recàrrega mantenint-lo estacionat en la plaça reservada encara que no hi hagi un altre usuari amb reserva.
  • Danyar negligentment qualsevol dels elements de l'equip o instal·lació del punt de recàrrega.
  • No respectar les normes de seguretat estipulades pel fabricant del vehicle, o les del fabricant dels equips o instal·lacions del punt de recàrrega municipal quan d'això es derivi perjudici al servei públic, danys als béns de propietat municipal, o perjudiqui els drets de tercers usuaris.
  • Haver estat sancionat per dues faltes lleus en el termini d'un any.

5. Són infraccions molt greus

  • Les conductes a què fa referència l'apartat anterior quan es donin circumstàncies de perill per raó de la intensitat de la circulació, per les característiques i les condicions de la via, per les condicions atmosfèriques i de visibilitat, per la concurrència simultània de vehicles i altres usuaris, especialment a zones urbanes, o qualsevol circumstància anàloga que pugui constituir un risc afegit concret al previst per a les greus quan es cometi la infracció.
  • Circular per les vies rurals esmentades en el Capítol IX d'aquesta Ordenança, sense autorització, en l'època i zones d'alt risc d'incendi, i per les altres vies o camins en què, per raons de prevenció i extinció d'incendis forestals o de preservació de valors naturals, estigui prohibit circular de forma temporal o permanent, quan puguin produir-se danys greus a la fauna, als béns o als ecosistemes naturals.
  • Circular i/o estacionar a zones protegides i voreres de camins que hagin estat objecte d'actuacions de l'Administració de cara a la prevenció d'incendis.
  • Practicar esports utilitzant vehicles motoritzats a les vies i terrenys esmentats en el Capítol IX d'aquesta ordenança
  • Realitzar itineraris turístics utilitzant vehicles motoritzats a les vies i terrenys esmentats en el Capítol IX.
  • No obeir les instruccions del personal dels punts de control esmentats a l'article 29.
  • No obeir la senyalització de circulació prohibida d'un punt de control, sense autorització o fora dels supòsits de l'article 29.
  • Circular amb VMP excedint la velocitat màxima permesa en més d'un 50 per cent o amb una velocitat inadequada a les circumstàncies de la via.
  • Circular amb VMP superant les taxes d'alcohol permeses per a la circulació de vehicles, o sota els efectes de drogues.
  • Circular amb VMP amb temeritat posant en risc la pròpia seguretat o la de tercers.
  • Circular amb VMP que ofereixen prestacions superiors a les establertes reglamentàriament per als VMP, o que han estat manipulats per a alterar la velocitat o les característiques tècniques.
  • Retardar la recàrrega del següent usuari per no haver retirat el vehicle puntualment.
  • No retirar el vehicle transcorreguda més d'una hora des de la finalització de la recàrrega mantenint-lo estacionat en la plaça reservada encara que no hi hagi un altre usuari amb reserva.
  • Danyar negligentment qualsevol dels elements de l'equip o instal·lació del punt de recàrrega.
  • No respectar les normes de seguretat estipulades pel fabricant del vehicle, o les del fabricant dels equips o instal·lacions del punt de recàrrega municipal quan d'això es derivi perjudici al servei públic, danys als béns de propietat municipal, o perjudiqui els drets de tercers usuaris.
  • Haver estat sancionat per dues faltes lleus en el termini d'un any.

Article 40. Sancions

Les infraccions lleus previstes en aquesta Ordenança són sancionades amb una multa de fins a 100 euros, les greus amb una multa de 100,01 a 200 euros i les molt greus amb una multa de 200,01 a 500 euros.

Les infraccions molt greus per circulació amb VMP amb infracció del límit de la taxa d'alcohol o sota els efectes de drogues es sancionaran amb multes de 500 a 1.000 € en funció de la taxa o drogues (1.000 €), com ocorre amb la resta de vehicles, segons el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària o normativa posterior que la substitueixi.

Les infraccions molt greus en matèria de recàrrega elèctrica comportaran la sanció complementària de la prohibició de l'ús del punt de recàrrega durant tres mesos.

A les sancions previstes en els paràgrafs anteriors es podrà aplicar una reducció general del 40% sobre la quantia que es fixi provisionalment.

Article 41. Caducitat i prescripció

El règim de prescripció de les infraccions i sancions que incompleixin el disposat en aquesta Ordenança municipal es regirà per la normativa estatal d'aplicació continguda a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del Règim Jurídic del Sector Públic.

Article 42. Competència

L'òrgan competent per a iniciar i resoldre el procediment sancionador serà la Batlia de l'Ajuntament d'Algaida o la Regidoria en què s'hagi delegat aquesta competència, prèvia incoació de l'oportú expedient.

Article 43. Responsabilitat

Són responsables directes de les infraccions d'aquesta Ordenança:

a. Els conductors dels vehicles o VMP que incompleixen algun article d'aquesta Ordenança, tret dels supòsits que siguin menors d'edat o que concorri en ells alguna causa legal d'inimputabilitat. En aquest cas, en respondran solidàriament el pares, les mares, els tutors, les tutores o aquelles persones que posseeixin la custòdia o guarda legal.

b. Les empreses, les persones titulars o propietàries que lloguin els vehicles que infringueixin les normes contingudes al capítol IX sobre circulació i estacionament de vehicles de motor dins els espais naturals o al capítol X sobre circulació i ús del VMP.

Article 44. Procediment

Els expedients sancionadors es tramiten d'acord amb les normes de procediment establertes a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, amb els principis de la potestat sancionadora prevists a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del Règim Jurídic del Sector Públic.

Article 45. Retirada de vehicles de la via pública

1.La Policia local pot, si l'obligat a efectuar-se no ho fa, retirar el vehicle o VMP de la via i traslladar-lo al dipòsit municipal de vehicles en els casos següents:

a) Si constitueix perill, causa greus pertorbacions a la circulació de vehicles o vianants o al funcionament d'algun servei públic o deteriora el patrimoni públic.

b) En cas d'accident que impedeixi continuar la marxa.

c) Quan un vehicle estigui estacionat a llocs habilitats per l'autoritat municipal com d'estacionament amb limitació horària sense col·locar el distintiu que l'autoritza o quan se sobrepassi el doble del temps abonat.

d) Quan un vehicle estigui estacionat als carrils o les parts de les vies reservats exclusivament a la circulació o per al servei de determinats usuaris.

2. Les despeses que s'originin com a conseqüència de la retirada del vehicle, inclosos els conceptes per utilització de la grua municipal i la seva estada en el dipòsit municipal, són a compte del titular, que les ha de pagar com a requisit previ a la devolució del vehicle, sense perjudici del seu dret a interposar recurs.

DISPOSICIÓ FINAL

Per a tot allò no previst en aquesta Ordenança hom s'ha d'ajustar al que disposa la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local; la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i el Reial Decret 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària.

ENTRADA EN VIGOR

D'acord amb l'article 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, aquesta Ordenança entrarà en vigor 15 dies després de la seva publicació íntegra al Butlletí Oficial de les Illes Balears, prèvia aprovació inicial i exposició al públic.

 

SOL·LICITUD DE LLICÈNCIA DE GUAL

 

Declarant

DNI

 

 

Domicili a efectes de notificació

Carrer i número

C.P i població

 

 

Telèfon

Mòbil

E-mail

 

 

 

 

 

Representant

DNI

 

 

 

 

 

Emplaçament del gual

Carrer i número

C.P i població

 

 

Referència cadastral

 

Periodicitat del pagament (marca amb una X)

Trimestral

 

Semestral

 

Anual

 

A emplenar per l'Ajuntament

Nombre de vehicles

Import per metre lineal

Nº de metresl lineals

Import

 

 

 

 

Placa de gual permanent

 

Quota total a ingressar

 

Atès l'anterior, sol·lícit l'esmentada concessió de gual Signatura

La quantitat assenyalada a la casella “Quota a ingressar” ha de ser ingressada en un dels següents comptes corrents de l'Ajuntament:

La Caixa: ES20 2100 0103 3502 0000 2599

Banca March: ES91 0061 0014 1200 7654 0184

Santander: ES22 0049 3183 1711 1000 2380

La present autoliquidació no tindrà cap validesa sense l'autentificació bancària de l'ingrés.

Les vostres dades personals seran usades per a la nostra relació i per a poder prestar-vos els nostres serveis dins de la legalitat. Així mateix, podran accedir a les vostres dades totes aquelles entitats que necessitin utilitzar-les per a proporcionar-vos els nostres serveis.

Conservarem les seves dades durant la nostra relació i mentre ens hi obliguin les lleis aplicables. En qualsevol moment podeu dirigir-vos a l'Ajuntament d'Algaida per saber quina és la informació personal que tenim; rectificar-la, si fos incorrecta, i eliminar-la quan hagi finalitzat la nostra relació. També podeu requerir el traspàs de la vostra informació a una altra entitat (portabilitat). Per a demanar algun d'aquests drets, haureu de remetre una sol·licitud per escrit a la nostra adreça, juntament amb una fotocòpia del vostre DNI: AJUNTAMENT D'ALGAIDA, CARRER DEL REI, 6, CP 07210 ALGAIDA (ILLES BALEARS).En cas que considereu que els vostres drets han estat desatesos per la nostra entitat, podeu formular una reclamació a l'Agencia Espanyola de Protecció de Dades (www.agpd.es).

 

SOL·LICITUD DE LLICÈNCIA D'ACIRE

 

Declarant

DNI

 

 

Domicili a efectes de notificació

Carrer i número

C.P i població

 

 

Telèfon

Mòbil

E-mail

 

 

 

 

 

Representant

DNI

 

 

 

Dades del vehicle

Matrícula

 

Marca

 

Model

 

Matrícula

 

Marca

 

Model

 

Matrícula

 

Marca

 

Model

 

 

Dades de l'immboble

Carrer

 

Núm

 

Pis

 

Porta

 

 

Documentació aportada (marcar amb una X)

 

Certificat d'empadronament, si escau

 

Document que acrediti la titularitat del local o la condició d'arrendatari (si no sou propietaris)

 

Justificant d'estar al corrent del pagament de l'IAE

 

Permís de circulació

 

Justificant d'estar al corrent de l'impost sobre vehicles de tracció mecànica

Sol·lícit que s'expedeixi al meu favor la targeta ACIRE.

Algaida,     de        de 20                                                                                Signatura

 

 

Les vostres dades personals seran usades per a la nostra relació i per a poder prestar-vos els nostres serveis dins de la legalitat. Així mateix, podran accedir a les vostres dades totes aquelles entitats que necessitin utilitzar-les per a proporcionar-vos els nostres serveis.

Conservarem les seves dades durant la nostra relació i mentre ens hi obliguin les lleis aplicables. En qualsevol moment podeu dirigir-vos a l'Ajuntament d'Algaida per saber quina és la informació personal que tenim; rectificar-la, si fos incorrecta, i eliminar-la quan hagi finalitzat la nostra relació. També podeu requerir el traspàs de la vostra informació a una altra entitat (portabilitat). Per a demanar algun d'aquests drets, haureu de remetre una sol·licitud per escrit a la nostra adreça, juntament amb una fotocòpia del vostre DNI: AJUNTAMENT D'ALGAIDA, CARRER DEL REI, 6, CP 07210 ALGAIDA (ILLES BALEARS).En cas que considereu que els vostres drets han estat desatesos per la nostra entitat, podeu formular una reclamació a l'Agencia Espanyola de Protecció de Dades (www.agpd.es).