Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CAPDEPERA
Núm. 375672
Modificació de l'ordenança per a la regulació de les ajudes econòmiques dels serveis socials de l'Ajuntament de Capdepera
Per acord de plenari de 7 de juny de 2024 s'acorda la següent modificació de l'ordenança d'ajudes econòmiques de l' Ajuntament de Capdepera.
ANTECEDENTS
La Llei reguladora de les bases de règim local (BOE núm. 3, d'abril de 1985) a l'article 25.2e) exposa que el municipi exercirà com a competència pròpia l'avaluació i informació de situacions de necessitat social i l'atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social.
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials, al seu article 38 assenyala com a competències dels ajuntaments, entre d'altres: la creació, organització i gestió dels serveis socials que considerin necessaris dins del seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, conforme a la cartera de serveis socials i al pla estratègic corresponent, i als plans estratègics autonòmics i insular.
El Decret llei 7/2022, d'11 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears té per objecte regular les prestacions socials de caràcter econòmic que s'emmarquen en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears. Les defineix com a aportacions dineràries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dels consells insulars, dels ajuntaments i de les mancomunitats de municipis, amb la finalitat d'atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front. No tenen caràcter de subvenció, d'acord amb l'article 22.3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
Conscient de tot això, l'Ajuntament de Capdepera, amb el suport financer d'altres institucions públiques prestadores de serveis socials, l'any 2006 va instrumentar un marc regulador de les concessions d'aquestes ajudes, el qual es va modificar el 2014. Davant els canvis produïts en la societat s'ha vist la necessitat d'adequar-lo a la nova realitat social i ateses les previsions pressupostàries que per a cada exercici en concret es puguin consignar amb aquest efecte.
Les ajudes es concediran, doncs, a les persones que reuneixin els requisits i condicions que figuren en la present ordenança, sempre atesos els crèdits disponibles a l'Ajuntament per a aquesta fi.
A partir d'aquí, es planteja la necessitat de formalitzar el conjunt d'ajudes i prestacions econòmiques, que sempre tindran un caràcter subsidiari i/o complementari respecte de les que puguin oferir altres institucions, i que van dirigides a famílies o individus que passen per situacions de crisis econòmiques de subsistència.
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Definició
Les prestacions econòmiques són aportacions dineràries amb la finalitat de procurar l'atenció a determinades situacions de necessitat que puguin patir les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per a fer-hi front i no estiguin en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n per altres fonts (article 22 de la Llei 4/2009) amb pagament de béns/serveis bàsics i/o beques econòmiques, i que es troben emmarcades dins de les prestacions bàsiques dels SS. SS. d'Atenció Primària. Aquestes ajudes són un instrument dins del procés d'intervenció social. Es poden atorgar amb caràcter de dret subjectiu, dret de concurrència, urgència social o tractar-se de prestacions econòmiques de suport familiar i als processos d'inserció social. Queden regulades al Decret llei 7/2022, d'11 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
Article 2. Característiques
Les ajudes econòmiques municipals són un instrument, dins de la intervenció social, amb la finalitat de prevenir la marginació social i afavorir la integració de la ciutadania.
- Són ajudes finalistes; és a dir, s'apliquen a la finalitat per a les quals han estat concedides.
- Són ajudes no periòdiques.
- Són complementàries del treball social. Actuen sempre com a complement d'un treball més ampli a desenvolupar amb les persones perceptores, encaminat a aconseguir un major nivell d'autonomia personal i social.
- Són ajudes amb consignació pressupostària anual no permanent, depenent en cada exercici de les previsions que es puguin establir.
Article 3. Persones beneficiàries
En poden ser beneficiàries les persones físiques residents i empadronades al municipi de Capdepera en estat de necessitat reconeguda en el moment d'efectuar la sol·licitud i que compleixin els requisits establerts per poder-los concedir aquesta ajuda, entre els quals es pren en consideració la situació familiar. En el cas de ser transeünts, es regeixen pel que disposa l'article 5.6.
Article 4. Pagament de l'ajuda
El pagament de l'ajuda s'efectua directament al beneficiari o a les persones designades, entre les quals es consideren els proveïdors dels béns o serveis pels quals es concedeixi l'ajuda.
En el cas d'ajudes de lloguer, el perceptor de l'ajuda és la persona arrendatària de l'immoble i, la persona sol·licitant, la beneficiària.
Article 5. Tipologia de les ajudes
5.1 Prestacions econòmiques d'urgència social
Són prestacions de caràcter econòmic del Sistema Públic de Serveis Socials acotades per concepte i temporalment. Tenen per finalitat resoldre situacions que requereixen resposta ràpida en el suport econòmic, que afectin persones o unitats de convivència que per situacions sobrevingudes, despeses imprevistes, dèficit temporal d'ingressos econòmics o emergències naturals o socials donin lloc a una situació de necessitat d'accés a recursos de primera necessitat. Tenen per finalitat atendre situacions de necessitat puntuals, urgents i bàsiques. S'acullen al que disposa la Secció 2a del Títol IV del Decret llei 7/2022, d'11 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
5.1.1 Alimentació:
5.1.2 Ús i manteniment de l'habitatge:
Es poden sol·licitar per pagar el lloguer o la hipoteca i/o per al manteniment de l'habitatge (electricitat, aigua i gas).
Les ajudes de lloguer i hipoteca es poden concedir com a màxim fins al 100 % de l'import de 2 mesos a l'any, amb un màxim de 800€ per mes, quan hi hagi garanties de continuïtat a l'habitatge, i sempre que no s'hagi iniciat un procés judicial de desnonament. Seran atorgades a persones amb problemes de salut que els impedeixin poder participar al Projecte ‘Millora', la qual cosa s'haurà de justificar amb un informe mèdic previ.
Se seguirà el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
Les ajudes per manteniment de l'habitatge (electricitat, aigua i gas) es poden concedir com a màxim fins al 100 % de l'import de 2 mesos a l'any. Quan hi hagi garanties de continuïtat a l'habitatge i sempre que hi hagi compromís de pagament de la resta de rebuts pendents. Seran atorgades a persones amb problemes de salut que els impedeixin poder participar al Projecte ‘Millora', la qual cosa s'haurà de justificar amb un informe mèdic previ.
5.1.3 Despeses de farmàcia:
Sempre sota prescripció dels professionals mèdics. Amb un màxim de 150€ l'any. En el cas dels medicaments, sempre que a la persona usuària li surti a pagar, i depenent dels ingressos del nucli familiar i la valoració del treballador o treballadora social. Seran atorgades a persones amb problemes de salut que els impedeixin poder participar al Projecte ‘Millora', la qual cosa s'haurà de justificar amb un informe mèdic previ. Se segueix el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
5.1.4 Despeses extraordinàries no previstes als apartats anteriors:
Cal valorar-les i justificar-les mitjançant un informe per part de l'equip tècnic i/o pel professional de referència i una valoració final del cas per part de la coordinadora del servei.
5.2 Prestacions econòmiques de suport familiar i en els processos d'inserció social
Destinades a facilitar processos de canvi i millora en la situació social en què es troba la persona o família perceptora. Tenen per objecte atendre necessitats vinculades al manteniment de les unitats familiars i als processos individuals d'inserció i socialització d'algun membre de la unitat familiar.
5.2.1 Projecte ‘Millora':
El projecte ‘Millora' pretén treballar amb les persones/famílies amb carència de recursos i/o habilitats socials i dificultats d'inserció laboral. El seu principal objectiu és fomentar la seva autonomia i apoderar-les per a que puguin fer front a les seves dificultats. Pretén, a més, la capacitació d'aquestes persones per a que puguin optar a un treball normalitzat, evitant així el seu assistencialisme i cronificació amb els serveis socials. Per participar-hi rebran una ajuda bàsica com a modalitat de prestació econòmica d'urgència social.
Els principals objectius del projecte ‘Millora' són:
Objectius generals:
- Donar cobertura a les necessitats bàsiques de la població mitjançant un sistema de beques.
- Evitar l'assistencialisme com a metodologia de treball.
- Treballar amb una metodologia de capacitació i foment de l'autonomia de les persones.
- Contribuir a la millora del municipi.
Objectius específics:
- Promoure la capacitació laboral de les persones assistents.
- Fomentar l'autonomia de les persones assistents.
- Millorar la seva autoestima.
- Evitar la dependència cap els Serveis Socials
- Minorar la cronificació de les persones usuàries.
- Capacitar les persones per administrar els seus doblers propis.
- Seguir amb el procés de recerca de feina.
Beneficiaris:
Persones amb dificultats d'inserció sociolaboral i/o en situació de necessitat econòmica, independentment de la seva situació administrativa. Tenir complerts els 16 anys o estar emancipats legalment, no trobar-se en situació de baixa per malaltia o incapacitat total permanent i absoluta o amb problemes de salud que els impedeixin realitzar les tasques assignades, la qual cosa s'haurà de justificar amb un informe mèdic previ. Valoració prèvia de l'equip tècnic segons s'estableix al barem de valoració d'ajudes econòmiques de l'Ajuntament de Capdepera.
Per participar al projecte ‘Millora' cal seguir el procediment establert a l'article 7 de l'ordenança.
La vostra sol·licitud serà atesa tenint en compte els terminis establerts i dotacions pressupostàries existents.
5.2.2 Beca escola d'adults:
Amb l'objectiu de facilitar els processos individuals d'inserció i socialització d'algun membre de la unitat familiar. Beca en activitats de gestió municipal.
5.2.3 Beca escoleta infantil:
En cas que els dos progenitors no puguin atendre el menor. Si no fos així, el treballador o treballadora social, amb l'elaboració prèvia del pla de treball amb la família, decidirà la conveniència o no de becar l'assistència de l'infant a l'escoleta. Se segueix el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
5.2.4 Beca per a llibres i material escolar en centres públics municipals:
Sempre i quan s'hagin adherit al programa de reciclatge de llibres del centre on estan escolaritzats els menors i se sol·liciti la beca a serveis socials dins el termini establert. El termini de presentació de les sol·licituds serà establert en funció dels terminis previstos als centres escolars.
És obligatòria la devolució dels llibres, en cas de ser un requisit per beneficiar-se del programa de reciclatge. Se segueix el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
5.2.5 Beques projecte ‘Suma't':
Dirigides a la inserció dels infants i joves de fins a 16 anys d'edat en les activitats extraescolars d'oci, esport i temps lliure que es prestin dins el municipi. Depenent de la dotació pressupostària, s'estableix un import màxim de 150€ de beca per nin. Se segueix el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
5.2.6 Beques d'activitats d'estiu:
Dirigides a la inserció dels nins i joves en les activitats de temps lliure durant el període d'estiu. Depenent de la dotació pressupostària. Se segueix el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
5.2.7 Despeses extraordinàries no previstes als apartats anteriors:
Requereixen valoració i justificació mitjançant un informe per part de l'equip tècnic i/o pel professional de referència i una valoració final del cas per part de la coordinadora del servei.
5.2.8 Nadal solidari:
Destinades a facilitar la millora en la situació social en què es troba el o la menor. Tenen per objecte atendre necessitats vinculades als processos individuals d'inserció i socialització. Ajuda social endossada als comerços participants. Té per objecte adquirir algun regal en l'època de Nadal per entregar als fills i filles de les famílies que han estat beneficiàries d'ajudes econòmiques en els darrers mesos de l'any en curs. La quantia i les edats dels beneficiaris poden variar en funció de la dotació pressupostària. S'estableix un import màxim d'ajuda per menor. Se segueix el barem de les ajudes econòmiques.
5.2.9 Parades per a persones en risc d'exclusió social:
L'ajuntament es reserva 10 solars en cas de necessitat màxima, justificada mitjançant un informe de serveis socials, per a que els seus titulars puguin realitzar alguna activitat comercial i/o informativa. Aquestes parades es regeixen per allò estipulat en aquesta ordenança, i també estan subjectes al compliment de les disposicions de l'ordenança fiscal i reguladora dels mercats, fires i venda ambulant, parades, barraques, casetes de venda, espectacles o atraccions o rodatges cinematogràfics, al terme de Capdepera.
La sol·licitud és a instància de la persona sol·licitada i se sotmet al barem de valoració. La Junta de Govern Local és l'òrgan competent per aprovar o denegar la llicència.
Durant el mes de febrer es pot presentar la sol·licitud. Es tindrà en compte l'ordre de registre i una vegada assolit el nombre de places, la resta de persones quedaran en llista de reserva.
Les llicències d'aquestes parades tenen una durada de nou mesos, d'abril a desembre de cada any natural. Les dimensions d'aquestes parades són de quatre o vuit metres quadrats.
5.2.10 Horts Urbans:
L'Ajuntament de Capdepera ha d'adoptar les mesures necessàries per garantir l'accés als horts de les famílies en risc social i, també, assegurar la viabilitat a les associacions o entitats sense ànim de lucre dedicades a la sensibilització ambiental i social, interessades en el cultiu de l'hort.
Un total del 40% de les places queden reservades a disposició i criteri d'adjudicació del personal tècnic de l'àrea de Serveis Socials. Per a l'assignació d'aquestes places se segueix el barem de valoració de les ajudes econòmiques i cal presentar tota la documentació recollida a l'article 7.4.
Un total del 20% per a entitats sense ànim de lucre.
Per a la sol·licitud d'una parcel·la d'hort urbà cal seguir el procediment que indiquen les bases reguladores de la convocatòria del procés d'assignació de l'ús privatiu d'un hort urbà.
5.3 Ajudes de caràcter no econòmic:
5.3.1 Roba i calçat:
Les persones que compleixin amb els requisits establerts a la present ordenança, amb una valoració prèvia de l'equip tècnic, seguint el barem de valoració de les ajudes econòmiques, poden ser beneficiàries de roba i calçat del magatzem de serveis socials.
5.3.2 Ajuda d'aliments bàsics:
De caràcter mensual a persones que viuen totes soles i quinzenal a famílies de 2 o més membres, a raó del nombre de membres, segons el barem de valoració establert. Es concedeixen per 3 mesos renovables fins a un màxim de 6 mesos a l'any. Els productes són els distribuïts pel Fons d'Ajuda Europeu per a les persones més desafavorides. Es poden complementar amb la prestació econòmica del Projecte ‘Millora' i amb qualsevol altre tipus d'ingrés econòmic, sempre que es compleixin els requisits i segons la valoració efectuada seguint el barem de valoració de les ajudes econòmiques. A persones transeünts se'ls concediran amb una durada no superior a tres dies, amb motiu justificat.
En el cas de dues absències no justificades l'ajuda d'aliments serà revocada.
Article 6. Requisits generales
- Per a persones majors de 16 anys, o estar emancipades legalment.
- Les ajudes socials adreçades a menors d'edat les hauran de sol·licitar els seus progenitors o tutors legals.
- Cal estar empadronats i tenir residència efectiva al terme municipal de Capdepera amb una antiguitat de 12 mesos continuats per a tota classe d'ajudes, tret de l'ajuda d'aliments bàsics, per a la qual seran necessaris 3 mesos, excepte les persones transeünts que es trobin en situació d'extrema urgència.
Es considera que algú no compleix el requisit de residència efectiva si la persona sol·licitant ha estat fora del municipi més d'un mes sense motiu justificable segons valoració de l'equip tècnic i/o del professional de referència i una valoració final del cas per part de la coordinadora del servei. Si la persona sol·licitant ha residit fora del municipi per un motiu justificable i acreditat no podrà ser beneficiària de les ajudes econòmiques recollides a la present ordenança, però no perdrà la residència efectiva i pot sol·licitar les ajudes quan torni al municipi.
- Cal aportar la documentació exigida en cada cas. En el cas de les ajudes de lloguer, la persona sol·licitant ha d'aportar un certificat de titularitat bancària de la persona propietària de l'habitatge.
- No disposar de recursos propis o d'altres ajudes de l'administració pública per cobrir la totalitat de la necessitat per a la qual se sol·licita la prestació ni haver utilitzat de forma inadequada els recursos de què es disposi.
- No renunciar a cap treball ni formació en el termini dels darrers tres mesos que el treballador o treballadora social consideri que la persona està capacitada per realitzar.
- Els nuclis familiars amb menors en edat d'escolarització obligatòria han d'explicitar el compromís de complir amb l'assistència regular als centres escolares.
L'ajuda sempre representa un % del total, que pot oscil·lar del 0% al 100%, depenent del barem establert (annex 1), valoració de l'equip tècnic i compliment de les obligacions de les persones beneficiàries (art. 10).
Article 7. Procediment de gestió de les ajudes
7.1. Inici del procediment general
Les ajudes seran tramitades pel treballador o treballadora social dels Serveis Socials de l'Ajuntament de Capdepera.
Els ciutadans i ciutadanes les poden sol·licitar al servei per iniciativa pròpia o bé seran tramitades a proposta del/de la professional de referència, quan es tracti de persones amb les quals s'estigui efectuant ja una intervenció social o psicosocial. En tots dos casos se seguirà el següent procediment.
7.2. Sol·licitud
Cal presentar la sol·licitud al Registre Municipal de l'Ajuntament de Capdepera acompanyada de la documentació corresponent. Si la persona sol·licitant no aportés la documentació serà requerida de forma fefaent per a que l'aporti, per a la qual cosa disposarà d'un termini de 10 dies hàbils, amb l'advertiment que si no compleix dit requeriment es produirà l'arxivament del seu expedient.
7.3. Tramitació i seguiment de les ajudes:
L'aplicació del barem la realitzarà el professional de referència i/o l'equip de professionals que treballin amb la persona/família sol·licitant de l'ajuda. L'Equip de Serveis Socials serà l'encarregat de fer el seguiment de l'activitat a realitzar pel beneficiari en l'acompliment de la resolució de concessió.
7.4. Documentació necessària per fer la valoració:
La documentació genèrica que la persona sol·licitant ha de presentar, tant pròpia com de tots els membres de la unitat familiar, és:
- Original i fotocòpia del DNI de les persones majors de 18 anys.
- Original i fotocòpia del llibre de família i família nombrosa.
- Original i fotocòpia de la targeta sanitària.
- Justificant d'ingressos de la persona beneficiària i la seva unitat de convivència (declaració anual de renda o certificació d'imputacions negatives de l'IRPF).
- 2 darrers rebuts de lloguer o adquisició d'habitatge.
- Contracte de lloguer o d'adquisició de l'habitatge.
- Certificat de discapacitat.
- En cas de separació o divorci: sentència del conveni regulador.
- Certificat de titularitat bancària i extracte bancari dels darrers sis mesos de tots els membres de la unitat familiar majors de 16 anys.
- Certificat de titularitat bancària de la persona arrendatària, en el cas d'ajudes de lloguer.
- Targeta de demanda d'ocupació de totes les persones adultes desocupades.
- Prestacions de la Seguretat Social (ILT, PFC...) o certificat negatiu.
- Prestacions del SOIB de tots els adults o certificat negatiu.
- Nòmina de les persones adultes ocupades.
- Les persones que declarin no disposar d'ingressos o obtenir-los de manera irregular han d'aportar una declaració jurada d'ingressos.
- Qualsevol altra documentació que els Serveis Socials considerin necessària en funció de les característiques del nucli de convivència.
En cas d'haver-se produït algun canvi en la situació personal o familiar, cal tornar a entregar la documentació corresponent. En cas contrari, cal presentar la documentació actualitzada als 6 mesos, excepte l'extracte bancari, que haurà d'acompanyar sempre qualsevol sol·licitud d'ajuda econòmica.
7.5 Valoració de les ajudes
Juntament amb la sol·licitud, o una vegada presentada, s'unirà a l'expedient un pla d'activitat elaborat pel treballador o treballadora social i la persona sol·licitant de la prestació i, en tot cas, dels integrants de la seva família. Sobre la base d'aquest pla d'activitat i els ingressos econòmics el treballador o treballadora social emetrà el seu dictamen.
Els Serveis Socials de l'Ajuntament de Capdepera podran disposar que s'efectuïn totes les comprovacions oportunes sobre la veracitat de les dades aportades. Així mateix, podrà requerir els aclariments per escrit i la documentació necessària per a poder resoldre.
7.6 Resolució
Conforme al dictamen del treballador o treballadora social, amb la conformitat del coordinador o coordinadora de serveis socials, fiscalitzat per la intervenció municipal, el regidor o regidora delegat de serveis socials elevarà una proposta a la Junta de Govern Local, qui n'emetrà l'acord corresponent, que serà comunicat mitjançant una notificació a la persona usuària o família.
La persona sol·licitant serà informada per part dels serveis socials de les condicions de la resolució adoptada: concepte, durada i import.
Article 8. Forma de concessió
La quantia, finalitat i forma de pagament de les ajudes concedides són les que es determinin en la resolució.
Quan variïn les circumstàncies que varen motivar la sol·licitud, però encara persisteixi la situació de necessitat de l'ajuda, es pot modificar la finalitat de la prestació a proposta del treballador o treballadora social i professionals responsables de la intervenció del cas.
En aquells casos en què la situació de la persona sol·licitant presenti extrema urgència i gravetat es pot dictar una resolució provisional fins a ser completat l'expedient. Si després de dos mesos no s'hagués complert, o no es confirmés la urgència, serà procedent revocar l'ajuda.
Article 9. Determinació de la suspensió
Les ajudes econòmiques són un instrument més dels que s'apliquen en la consecució de l'objectiu a aconseguir:
- que les persones sol·licitants puguin solucionar aquelles dificultats que els impedeixen cobrir por elles mateixes les seves necessitats.
- millorar la qualitat de vida davant situacions de carència per causes estructurals de la dinàmica familiar (monoparentalitat amb càrregues familiars no compartides, majors amb pensions mínimes...).
L'activitat finançada amb l'ajuda s'articularà sempre conforme al pla d'activitat a què es refereix l'article 7.5 d'aquesta Ordenança, en el qual s'establiran les accions a realitzar per part del servei i dels i de les sol·licitants. L'incompliment continuat dels acords de les ajudes pot suposar-ne la suspensió.
Article 10. Obligacions de les persones beneficiàries
Les persones sol·licitants de les ajudes estan obligades a:
- Acreditar els requisits exigits per a l'accés a les ajudes previstes al present reglament.
- Comunicar als Serveis Socials de Capdepera totes aquelles variacions que es puguin produir en la seva situació sociofamiliar que puguin modificar les circumstàncies que varen motivar la sol·licitud.
Comunicar als serveis socials de l'Ajuntament l'obtenció d'altres ajudes per a la mateixa finalitat.
- En el cas de prestacions econòmiques amb modalitat de pagament a la persona proveïdora del servei i, en cas que aquesta cobreixi una part del cost, la persona beneficiària té l'obligació de fer-se càrrec de la part restant.
- Destinar la quantitat percebuda als fins per als quals s'ha concedit l'ajuda i aportar els justificants necessaris. En cas contrari, s'haurà de fer devolució de l'import concedit.
- Participar en les iniciatives formatives-culturals-laborals proposades des dels Serveis Socials.
- Signar un pla d'activitat acordat amb l'equip tècnic.
- La persona usuària assumeix la possibilitat que l'equip tècnic de serveis socials dictamini una tasca social a realitzar al municipi com a part de l'activitat finançada per les ajudes concedides per l'Ajuntament de Capdepera. L'obligació del beneficiari de realitzar la tasca social té caràcter legal de compromís i la comprovació de la seva realització és competència dels serveis que dirigeixin la tasca social.
A més, les persones participants al Projecte ‘Millora' es regeixen pel següent:
- El Projecte ‘Millora' té una durada trimestral, excepte en casos excepcionals.
- S'estableix un termini de sol·licituds per a cada un dels grups. Cal presentar-la dins aquest termini.
- El termini finalitzarà en la data prevista o bé quan les sol·licituds superin el nombre màxim de places previstes.
- Pot participar al Projecte ‘Millora' una persona de la unitat familiar. No pot repetir en dos grups consecutius dita persona ni cap altra de la seva mateixa unitat familiar.
*Excepte si la persona/família disposa d'uns ingressos inferiors a 560€ import nou del IMV i RESOGA. Poden repetir durant l'any en curs, sempre que compleixin amb els requisits i amb una valoració prèvia de l'equip tècnic seguint el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
- La participació al projecte dependrà del nombre de places ofertes. El nombre de places dependrà de la dotació pressupostària consignada.
- La beca mensual es determinarà en funció de la dotació pressupostària i pot variar en funció dels dies d'assistència.
- El Projecte ‘Millora' es regeix per una normativa pròpia pel que fa a faltes d'assistència, faltes de respecte, incompliment de normativa, etc. Dita normativa es pot modificar i adaptar-se segons ho requereixin les circumstàncies, adaptant-se a les situacions que puguin sorgir. Es pot modificar mitjançant l'aprovació del Ple, amb un informe previ del departament de Benestar Social.
- L'import de l'ajuda no guardarà relació amb el volum de l'activitat realitzada, ja que es tracta d'un comportament dirigit a la inserció social del beneficiari.
La normativa és la següent:
L'horari és de 9:00 a 14:00 dilluns, dimarts, dimecres i divendres.
La formació es realitzarà en els dies indicats per l'integrador o integradora responsable: dijous de 12:00 a 14:00 (subjecte a modificacions).
S'estableix un horari per berenar (30 min), que cal respectar.
És obligatori l'ús d'armilla reflectant durant la realització de les tasques. No dur-la sense motiu justificat pot ser motiu d'expulsió del Projecte.
És imprescindible estar localitzable per a les telefonades i/o missatges per a l'organització del projecte. La impossibilitat de contactar suposarà la baixa del projecte.
És necessari assistir a la reunió d'organització inicial. La no-assistència o la falta de justificació suposarà la baixa del projecte.
En el cas d'inserció laboral el o la participant té reserva de plaça durant 15 dies, durant els quals pot tornar al projecte, sempre que en justifiqui la causa, i amb una valoració prèvia de l'integrador o integradora social i del treballador o treballadora social.
El o la participant ha de realitzar pels seus mitjans propis el desplaçament entre el domicili i el lloc de prestació de les tasques o la formació.
La formació se realitza en els dies indicats per l'integrador o integradora social responsable, segons l'àrea assignada.
Fins a 3 faltes d'assistència JUSTIFICADES no descompten beca.
A partir de la quarta falta JUSTIFICADA es descompta la quantitat proporcional per dia.
En el cas de falta JUSTIFICADA mitjançant informe mèdic en el qual s'especifiqui la necessitat de repòs i la durada, es comptabilitzarà 1 falta per cada 3 dies d'absència.
Per cada falta INJUSTIFICADA es descompta la quantitat proporcional.
A partir de la segona falta INJUSTIFICADA se causa la baixa del projecte.
Cal avisar de la no-assistència tant a l'integrador o integradora responsable com al tècnic/a de l'àrea.
Cal justificar les faltes a l'integrador o integradora responsable.
Està prohibit assistir al projecte sota els efectes de l'alcohol i substàncies estupefaents i el seu consum durant l'horari de tasques i formacions. En cas de simptomatologia evident de consum es requerirà la persona per a que se sotmeti a una prova.
És obligatòria la utilització dels EPIS necessaris. No utilitzar-los suposarà la baixa del projecte.
Les faltes de respecte cap a companys/companyes, tècnics/tècniques o referents seran penalitzades i poden causar la baixa del projecte.
No es permet l'ús de telèfons o dispositius electrònics.
No es permet la difusió d'imatges en xarxes socials de la realització del projecte.
Cal informar de qualsevol canvi a nivell econòmic, laboral (regular o no regular) i/o familiar a l'integrador o integradora social responsable, així com al treballador o treballadora social referent.
Les persones que no tinguin coneixement de les llengües vehiculars de las Illes Balears (català/castellà) per poder-se comunicar de manera efectiva hauran d'assistir als cursos de català/castellà inicial de l'oferta municipal i se'ls substituiran les hores de formació previstes al Projecte Millora.
Cal complir amb l'horari establert de principi a fi.
En cas de dubte o problema cal avisar l'integrador o integradora responsable.
En l'horari de descans no es pot sortir a berenar fora de la zona de tasques o anar a comprar.
S'assignarà una àrea de realització de les tasques i aquesta únicament es pot modificar per valoració de l'equip i per un motiu justificat.
En cas d'accident cal avisar el tècnic/a de l'àrea i la integradora social responsable.
L'incompliment de la normativa suposarà la baixa del Projecte ‘Millora'.
Les causes de revocació de les ajudes se regeix per allò establert a l'article 12 de l'Ordenança per a la regulació de les ajudes econòmiques de l'Ajuntament de Capdepera.
Article 11. Drets
Segons l'article 7 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears, les persones destinatàries dels serveis socials disposen dels drets següents:
- Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d'igualtat sense discriminació per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.
- Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per a accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit.
Per fer-ho efectiu s'haurà de disposar de les ajudes i suports necessaris per comprendre la informació que els sigui proporcionada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.
- Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si escau, la valoració de les necessitats socials dels familiars o persones encarregades de la seva atenció, en un llenguatge clar i entenedor.
- Dret a disposar d'un pla individual d'atenció personal o familiar conforme a la valoració de la seva situació, a aplicar tècnicament per professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.
- Dret a estar informades del procés d'intervenció social i a participar en l'elecció dels serveis o de les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l'atenció o perjudiquin alguna de les parts que hi intervenen.
- Dret a rebre informació prèvia sobre qualsevol intervenció que els afecti, per poder donar-hi consentiment específic i lliure. El consentiment haurà de ser en tot cas per escrit quan la intervenció impliqui ingrés a un centre residencial. El consentiment de les persones incapacitades i persones menors d'edat s'atorgarà conforme al procediment legalment establert per a aquests casos.
- Dret a renunciar a les prestacions i serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, tret que la renúncia afecti als interessos de les persones menors d'edat o de persones incapacitades o presumptament incapaces.
- Dret a la confidencialitat respecte de la informació de la qual tinguin coneixement els serveis socials, conforme a la legislació de protecció de dades de caràcter personal.
- Dret a accedir, en qualsevol moment, al seu expedient individual, conforme a allò establert en la legislació vigent, i en tot allò que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones.
- Dret a l'assignació de personal professional de referència, en els termes establerts reglamentàriament.
- Dret a la participació regulada al títol IV de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
- Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte.
- Dret a suggerir i a fer reclamacions.
- Dret a domiciliar-se sempre que es compleixin els requisits establerts a la normativa vigent.
- Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes.
- Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris.
- La resta de drets establerts per la normativa reguladora dels centres i serveis.
En cas de participar al Projecte ‘Millora':
- Dret a estar cobert per una assegurança d'accidents subscrita per l'Ajuntament quan es realitzin tasques socials.
Article 12. Revocació de les ajudes
La utilització de l'ajuda per a una finalitat distinta de la que fou concedida constitueix causa determinant de la revocació de l'ajuda. També les faltes de respecte cap als professionals.
La falsedat o ocultament de qualsevol de les dades o informació declarats, o el comportament inadequat cap als professionals per part de les persones sol·licitants pot comportar la denegació de l'ajuda, encara que aquestes reuneixin els requisits per ser-los concedida.
Una vegada transcorregut el termini de dos mesos des que l'ajuda estigui preparada per ser abonada, sense que l'ingrés s'hagi pogut realitzar per causes imputables a la persona interessada, aquesta pot ser revocada.
L'incompliment del pla d'activitat comporta la revocació de l'ajuda.
Article 13. Compromisos
A fi de garantir que les ajudes econòmiques tinguin un caràcter complementari del treball social més ampli es poden establir acords amb les persones beneficiàries, en els quals es comprometin a desenvolupar actuacions tendents a sortir de la situació de necessitat
(Signat electrònicament: 11 de juny de 2024
La batlessa Mireia Francesca Ferrer Jaume)