Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 373828
Resolució del director general de Personal Docent i Centres Concertats de 6 de juny de 2024 per la qual s’estableix el procediment perquè les universitats de l'Estat espanyol amb les quals no s’ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin sol·licitar que els alumnes d’estudis oficials facin les pràctiques a centres educatius dependents de la Conselleria d’Educació i Universitats
Fets
La dispersió d'estudiants en universitats de l'Estat espanyol amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració que tenen la intenció de fer les pràctiques a centres educatius dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats ha determinat la necessitat d'establir les pautes per autoritzar-les i donar-los cobertura formal.
Correspon a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats (DGPDOCEN) facilitar als estudiants l'accés al coneixement professionalitzador en el context educatiu dels centres educatius públics, dels centres concertats i dels centres privats que segueixen el currículum oficial reconeguts per la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears.
Fonaments de dret
1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març) estableix, en l'article 40.3, que l'administració educativa pot acordar mesures de col·laboració amb altres institucions universitàries que imparteixen estudis de formació inicial del professorat referents a la gestió de les pràctiques en el sistema educatiu de l'alumnat universitari, entre d'altres.
2. L'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 14 d'abril de 2021 (BOIB núm. 55, de 27 d'abril) de modificació de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 (BOIB núm. 54, de 6 de maig), per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears especifica, en l'article 14, les característiques i condicions del reconeixement de l'exercici de funcions de tutoria de pràctiques com a hores de formació permanent del professorat.
3. El Reial decret llei 2/2023, de 16 de març, de mesures urgents per a l'ampliació de drets dels pensionistes, la reducció de la bretxa de gènere i l'establiment d'un nou marc de sostenibilitat del sistema públic de pensions, en la disposició addicional cinquantena segona regula la inclusió en el sistema de la Seguretat Social d'alumnes que realitzen pràctiques formatives o pràctiques acadèmiques externes incloses en programes de formació.
4. El Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig, atorga la competència en matèria de formació permanent del professorat a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Establir el procediment perquè les universitats de l'Estat espanyol amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin sol·licitar que els alumnes d'estudis oficials facin les pràctiques a centres educatius dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats. Aquest procediment figura a l'annex d'aquesta Resolució.
2. Establir el procediment perquè els centres educatius de les Illes Balears puguin acollir estudiants en pràctiques d'estudis oficials d'universitats de l'Estat espanyol amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració.
3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al lloc web del Servei de Formació Permanent del Professorat, l'SFPP (sfpp.caib.es) de la DGPDOCEN.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
(Signat electrònicament: 6 de juny de 2024)
El director general de Personal Docent i Centres Concertats Ismael Alonso Sánchez
ANNEX Bases del procediment
Primer
Finalitat
L'objectiu és aprovar el procediment perquè les universitats de l'Estat espanyol amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin sol·licitar que els alumnes d'estudis oficials facin les pràctiques en centres educatius dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats.
Segon
Centres educatius destinataris de les pràctiques
Els centres educatius públics, concertats i privats reconeguts per la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears que segueixen el currículum oficial de les Illes Balears d'educació infantil (de 3 a 6 anys), d'educació primària, d'educació secundària, de batxillerat, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes, d'ensenyaments esportius, d'educació de persones adultes i d'educació especial, a més dels EOEP i els EAP.
Tercer
Condicions generals per realitzar les pràctiques
1. En el cas d'estudiants que compatibilitzen els estudis oficials amb el treball remunerat, en cap cas es pot proposar com a centre per fer les pràctiques el mateix en el qual l'estudiant fa feina sota qualsevol figura de contractació, ja sigui laboral o administrativa, prevista a la legislació vigent, ni en el moment de presentar la sol·licitud per part de la universitat ni en el moment de fer les pràctiques.
2. Els estudiants proposats als centres educatius de les Illes Balears han de tenir els coneixements lingüístics necessaris per complir amb el Projecte Lingüístic de Centre. En el cas que l'alumne no compleixi amb el Projecte Lingüístic de Centre, en qualsevol moment se li pot denegar l'autorització per fer les pràctiques.
3. S'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds:
a) En el primer termini, els centres educatius i les universitats poden presentar sol·licituds perquè l'alumnat realitzi les pràctiques entre el 30 de setembre de 2024 i el 27 de juny de 2025.
b) En el segon termini els centres educatius i les universitats únicament poden presentar sol·licituds perquè l'alumne realitzi les pràctiques entre el 10 de febrer i el 27 de juny 2025.
Quart
Funcions dels centres educatius
1. La funció principal dels centres és procurar que els estudiants que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen a la Facultat. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals de l'ensenyament. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar el desenvolupament de la feina en equip, la participació dels estudiants en pràctiques en els projectes i en les activitats habituals del centre i la comunicació amb el tutor acadèmic. Així mateix, se'ls ha d'habilitar l'accés a la xarxa wifi.
2. Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir les condicions següents:
a) S'ha de comptar amb l'acord favorable del claustre i haver informat el consell escolar del centre de la decisió de participar-hi. En el cas dels EOEP i EAP, s'ha de comptar amb l'acord favorable de l'equip.
b) Hi ha d'haver docents que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs escolar. Pel que fa als docents que han de fer de tutors:
1. En el cas dels centres públics, han de ser docents funcionaris de carrera amb una experiència mínima de tres cursos. En cap cas un funcionari en pràctiques pot ser tutor d'un estudiant universitari en pràctiques.
2. En el cas dels centres concertats o privats, els tutors han de ser docents amb una experiència mínima de tres cursos.
Excepcionalment, en l'apartat 1 podran exercir com a tutors els docents interins amb una experiència mínima de tres cursos.
3. Quant als tutors que acullin estudiants en pràctiques, s'ha de tenir en compte que han de ser de la mateixa especialitat, assignatura o mòdul, o han de tenir les mateixes funcions, per garantir l'aprenentatge dels estudis que realitza l'alumne en pràctiques.
4. La direcció del centre educatiu ha de proposar un sol tutor en el GestIB per a cada cas concret d'estudiant que hagi acordat amb la universitat corresponent, a l'opció Centre>Propostes de personal. Ha de seleccionar la universitat i les pràctiques corresponents i emplenar la proposta, en els terminis següents:
a) Primer termini: del 2 de setembre al 31d'octubre de 2024.
b) Segon termini: del 8 de gener al 21 de febrer de 2025.
5. L'equip directiu, abans d'acollir l'estudiant al centre, ha de revisar la proposta en el GestIB. En cap cas un centre educatiu pot rebre un estudiant en pràctiques, d'una universitat sense conveni específic de col·laboració, sense tenir-ne la proposta del tutor autoritzada (Acceptada).
6. El dia que l'estudiant comença les pràctiques en el centre educatiu, el director l'ha de donar d'alta al GestIB, a l'opció Personal>Destinacions dels professors.
7. Entre l'1 de maig i el 30 de juny, una vegada acabat el període de pràctiques, els directors dels centres han de certificar-ne la realització, a través del GestIB, a l'opció Personal>Certificació de tutors d'alumnes en pràctiques . Han de comunicar que l'estudiant ha duit a terme les pràctiques amb normalitat, segons la forma acordada, en els terminis prevists i que el docent tutor les ha tutoritzades.
8. És imprescindible haver proposat el tutor dins el termini establert i haver donat d'alta l'alumne el dia que comença les pràctiques en el centre per certificar-ne la realització.
9. Pel que fa a la compensació econòmica, els centres han de destinar aquesta quantitat prioritàriament als nivells, als cicles, a les àrees, als departaments o a les famílies professionals dels docents tutors dels estudiants en pràctiques per millorar la pràctica educativa d'aquests nivells, cicles, àrees, departaments o famílies professionals.
10. Les funcions dels docents tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:
a) Fer el seguiment de la feina dels estudiants al centre i observar i supervisar la seva implicació i actuació en les diferents tasques.
b) Promoure la participació dels estudiants en les activitats que es duen a terme al centre.
c) Proporcionar la informació necessària al tutor acadèmic de la universitat per avaluar l'estudiant.
11. Cada tutor acollirà un estudiant practicant. En casos excepcionals o per situació sobrevinguda, un tutor pot ser el responsable de dos estudiants, com a màxim.
12. El coordinador de les pràctiques del centre, preferentment de l'equip directiu, s'ha d'encarregar de rebre els estudiants en pràctiques, ensenyar-los el funcionament del centre (horaris, rutines, organització i metodologia), explicar-los quines actituds, compromisos i responsabilitats se'ls demanen, posar-los en contacte amb el seu tutor del centre i organitzar, com a mínim, dues reunions per fer el seguiment de les pràctiques. El coordinador també és la persona de referència per als estudiants en pràctiques en cas de dubtes o problemes durant el període de pràctiques.
Cinquè
Responsabilitats i funcions de la universitat sense conveni específic de col·laboració
1.Correspon a la universitat cercar el centre educatiu adequat i sol·licitar formalment per escrit al director del centre la conformitat perquè l'estudiant hi faci les pràctiques, així com tenir coneixement del nom complet del tutor que acollirà l'estudiant en el centre educatiu (s'ha d'emplenar aquesta dada a la sol·licitud). S'han d'acordar les funcions encomanades al centre educatiu i al tutor de les pràctiques i s'ha de proporcionar tota la informació necessària.
2.El compliment de les obligacions a la Seguretat Social en el cas de les pràctiques formatives dels estudis oficials de les universitats objecte d'aquesta resolució recauen sobre la pròpia universitat, per complir del Reial secret llei 2/2023, de 16 de març.
3.És responsabilitat de la universitat tenir l'assegurança contractada per cobrir la responsabilitat civil de l'alumne per les incidències que puguin ocórrer als centres educatius com a conseqüència de la realització de les pràctiques. L'assegurança ha de tenir vigència durant el període de pràctiques al centre.
Per als casos d'alumnes que no estiguin coberts per l'assegurança escolar universitària, ja sigui perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu, s'ha de tenir una assegurança contractada per cobrir-los en cas d'accidents o danys. L'assegurança ha de tenir vigència durant el període de pràctiques al centre.
Tota la documentació ha d'estar a disposició de la DGPDOCEN en qualsevol moment, durant el curs escolar i durant tot el període de pràctiques de cada un dels alumnes.
4.Els alumnes que proposi la universitat per fer les pràctiques als centres educatius de les Illes Balears han de tenir els coneixements lingüístics necessaris per poder complir amb el Projecte Lingüístic de Centre. En el cas que l'alumne no compleixi amb el Projecte Lingüístic de Centre, en qualsevol moment se li pot denegar l'autorització per fer les pràctiques.
5.La universitat ha de presentar una sol·licitud d'admissió d'alumnes en pràctiques a la DGPDOCEN. L'imprès de sol·licitud s'ha d'emplenar i registrar en línia a sfpp.caib.es, mitjançant el tràmit telemàtic de la Seu Electrònica de la CAIB establert a l'efecte. S'hi han de tenir en compte els aspectes següents:
a) La sol·licitud s'ha de presentar, com a mínim, amb 20 dies d'antelació al dia d'inici de les pràctiques.
b) S'ha d'emplenar una sol·licitud independent per a cada estudiant i tipus de pràctiques.
En el cas que un alumne realitzi més d'unes pràctiques dels mateixos estudis en el mateix curs escolar i en un mateix centre educatiu, s'ha d'emplenar una única sol·licitud per a cada estudiant en què s'ha de fer constar el nom de totes les pràctiques que ha de fer (I, II, III, etc.), s'ha de posar el període total que englobaran les pràctiques (dia d'inici de les primeres pràctiques i dia final de les darreres pràctiques) i el total de la compensació econòmica (suma de totes les hores de les diferents pràctiques).
6. S'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds per a les universitats:
a) Primer termini: del 3 de setembre al 31 d'octubre de 2024. Dins d'aquest termini les universitats poden presentar sol·licituds perquè l'estudiant realitzi les pràctiques entre el 30 de setembre de 2024 i el 27 de juny de 2025.
b) Segon termini: del 21 de gener al 21 de febrer de 2025. Dins d'aquest termini les universitats únicament poden presentar sol·licituds perquè l'estudiant realitzi les pràctiques entre el 10 de febrer i el 27 de juny de 2025.
7. A la sol·licitud, segons correspongui, s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:
a) El document de compromís de confidencialitat de conformitat amb el que disposi la Llei de protecció de dades personals vigent. El model de document a emplenar és al lloc web sfpp.caib.es.
b) D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la DGPDOCEN farà la consulta de les dades necessàries per tramitar la sol·licitud d'admissió d'alumnes en pràctiques a centres educatius de les Illes Balears que estiguin en poder d'aquesta Administració o hagin estat elaborats per l'Administració, i que es puguin consultar mitjançant xarxes corporatives o sistemes electrònics habilitats a aquest efecte. Per tant, s'entén atorgat el consentiment per a la consulta d'inexistència d'antecedents per delictes sexuals.
En els casos descrits a continuació, s'ha d'adjuntar un certificat que acrediti que no ha estat condemnat per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència:
— Quan no es pugui consultar.
— Quan l'estudiant s'oposi a la consulta de les dades d'inexistència d'antecedents per delictes sexuals, necessària per a la tramitació de la sol·licitud.
— Quan siguin ciutadans estrangers o que, a més de l'espanyola, tenguin una altra nacionalitat, han de sol·licitar a les autoritats de l'altre país de nacionalitat una certificació en la qual es facin constar, en el seu cas, els antecedents penals per delictes de naturalesa sexual.
La data d'expedició del certificat ha de ser la següent:
1. Per a les sol·licituds d'autorització presentades en el primer termini, ha de ser igual o posterior al 16 d'agost de 2024.
2. Per a les sol·licituds d'autorització presentades en el segon termini, ha de ser igual o posterior al 3 de gener de 2025.
c) En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat que renunciï a rebre l'import, s'ha de presentar un escrit a la DGPDOCEN signat per la direcció en el qual es faci constar aquesta circumstància.
8. Les universitats han d'aportar a cada centre, per cada estudiant que hi faci les pràctiques, una quantitat equivalent al 60 % del preu de la matrícula de les pràctiques que podrà arribar fins a un import màxim del 60 % del preu de la primera matrícula d'estudis oficials de grau o de matrícula d'estudis de màster universitari, de la mateixa experimentalitat que la Universitat de les Illes Balears, d'acord amb el preu per a la prestació dels serveis acadèmics universitaris que estigui en vigor en el període de pràctiques. A aquest efecte, la universitat ha de fer constar a la sol·licitud d'admissió el nombre de crèdits de les pràctiques, el preu del crèdit i la quantitat que ha de rebre el centre destinatari.
9. La universitat és la responsable d'avisar l'estudiant, quan ha rebut l'autorització de la DGPDOCEN, de quan pot iniciar les pràctiques. No es poden iniciar les pràctiques si no s'ha rebut l'autorització. Si la notificació és d'esmena o de no autorització, la universitat és la responsable de posar-se en contacte, si és necessari, amb el SFPP per aclarir l'assumpte, no els estudiants.
10. Si una vegada registrada la sol·licitud i/o autoritzades les pràctiques es produeix qualsevol tipus d'incidència (en qualsevol aspecte de la sol·licitud, cancel·lació de les pràctiques, etc.) s'ha de notificar a practiquesuniversitats@dgpdocen.caib.es
Sisè
Funcions del Servei de Formació Permanent del Professorat
1. Si la sol·licitud no compleix els requisits exigits o la documentació aportada és incorrecta o incompleta, s'ha de requerir a la universitat interessada que esmeni la falta o afegeixi els documents preceptius, en el termini de deu dies comptadors a partir de l'endemà de la notificació del requeriment, d'acord amb el que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015. Si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21.1.
2. Requerir als responsables dels centres educatius sol·licitants, quan calgui, que emplenin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades a les propostes de personal del GestIB.
3. La DGPDOCEN, una vegada rebuda la sol·licitud de la universitat, juntament amb la documentació que s'estableix a l'article 5.7 i la proposta que fa el centre educatiu en el GestIB, ha de donar resposta a la realització de les pràctiques al centre educatiu perquè admeti l'estudiant en període de pràctiques i notificar-ho a la universitat sol·licitant. No es notificarà cap autorització a la universitat si el centre educatiu no ha fet la proposta a través del GestIB.
4. A partir de l'1 de juliol, quan que els directors dels centres educatius certifiquen la realització de les pràctiques, el SFPP gestiona la certificació de les hores de formació permanent de professorat corresponent a aquesta activitat, segons la normativa vigent. La certificació serà visible al Portal del Personal al llarg del primer trimestre del curs següent.
5. En cap cas se certificaran hores de formació permanent si la DGPDOCEN no ha autoritzat les pràctiques a la universitat ni ha notificat l'autorització al centre educatiu, per mitjà del GestIB, prèviament a la data en què s'havien d'iniciar.
6. La tutorització d'estudiants en pràctiques pot ser reconeguda amb 30 hores de formació en la modalitat de programes d'experiència formativa (PEF), segons la normativa vigent. Només se certificarà una tutorització per curs escolar.
7. La coordinació d'estudiants en pràctiques pot ser reconeguda en els estudis oficials dels graus d'Infantil i de Primària i del Màster del Professorat, segons la normativa vigent.