Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 373823
Resolució del director general de Personal Docent i Centres Concertats de 6 de juny de 2024 per la qual es convoquen els centres educatius de les Illes Balears perquè acullin estudiants en pràctiques d’estudis de la Universitat de les Illes Balears (UIB)
Fets
La formació permanent del professorat correspon a la Conselleria d'Educació i Universitats, mentre que la Universitat de les Illes Balears (UIB) proporciona formació acadèmica per obtenir les titulacions universitàries necessàries per desenvolupar la tasca docent. Ambdues institucions comparteixen l'objectiu de regular la col·laboració perquè els estudiants dels graus d'Educació Infantil, d'Educació Primària, del doble Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària, de Pedagogia, de Psicologia, d'Educació Social, de Treball Social, del Màster en Formació del Professorat i del Màster en Investigació i Intervenció Psicoeducativa puguin dur a terme les pràctiques externes que figuren en els plans d'estudis.
D'acord amb el conveni específic de col·laboració signat entre les dues institucions esmentades anteriorment el 17 d'agost de 2020 i l'Addenda sobre el règim de la Seguretat Social signada el 21 de desembre de 2023, la Conselleria d'Educació i Universitats ha de facilitar a la UIB els centres educatius de la comunitat autònoma necessaris perquè els alumnes d'aquests estudis puguin dur a terme les pràctiques.
La Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats (DGPDOCEN) ha d'aprovar i ha de publicar al lloc web les convocatòries de centres que calguin per garantir que tots els estudiants que cursen aquests estudis puguin fer les pràctiques que els corresponen.
Fonaments de dret
1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març), estableix, en l'article 40.1, que l'Administració educativa i la Universitat de les Illes Balears han de col·laborar en els aspectes que contribueixin a la millora del sistema educatiu, entre els quals s'inclou la millora de la formació inicial i permanent del professorat, la gestió de les pràctiques en el sistema educatiu de l'alumnat universitari i la realització de treballs de recerca en innovació i avaluació educativa.
2. L'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 14 d'abril de 2021 (BOIB núm. 55, de 27 d'abril) de modificació de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 (BOIB núm. 54, de 6 de maig), per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears especifica, en l'article 14, les característiques i condicions del reconeixement de l'exercici de funcions de tutoria de pràctiques com a hores de formació permanent del professorat.
3. El Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig, atorga la competència en matèria de formació permanent del professorat a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats.
4. El Conveni específic de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i la Universitat de les Illes Balears, de 17 d'agost de 2020, per a la realització de les pràctiques que els alumnes dels graus d'Educació Infantil, d'Educació Primària, de Pedagogia, de Psicologia, d'Educació Social, del Màster Universitari en Formació del Professorat i del Màster Universitari en Primera Infància: Perspectives i Línies d'Intervenció duen a terme als centres educatius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix el compromís entre les dues entitats.
5. L'Addenda sobre el règim de la Seguretat Social, de 21 de desembre de 2023, entre el conseller d'Educació i Universitats i el rector de la UIB, al Conveni específic de col·laboració de 17 d'agost de 2020, per donar resposta a la realització de les pràctiques acadèmiques dels estudis de grau i/o postgrau oficials i propis de la UIB que s'han d'ajustar al que preveu la disposició addicional cinquantena segona del Reial decret llei 2/2023, de 16 de març, de mesures urgents per a l'ampliació de drets dels pensionistes, la reducció de la bretxa de gènere i l'establiment d'un nou marc de sostenibilitat del sistema públic de pensions.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Convocar els centres educatius de les Illes Balears, sostinguts totalment o parcialment amb fons públics, perquè acullin estudiants en pràctiques dels graus d'Educació Infantil, d'Educació Primària, del doble grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària, de Pedagogia, de Psicologia, d'Educació Social i de Treball Social, del Màster en Formació del Professorat i del Màster en Investigació i Intervenció Psicoeducativa de la UIB, d'acord amb els criteris i normes específiques que s'adjunten com a annexos d'aquesta Resolució.
2. Aprovar les bases de la convocatòria perquè els centres educatius de les Illes Balears acullin estudiants en pràctiques d'estudis de la UIB. Les bases s'adjunten com a annexos 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 d'aquesta Resolució.
3. Publicar les condicions particulars dels alumnes dels estudis de la UIB objecte d'aquesta resolució (annex 9).
4. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució i dels annexos al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al lloc web del Servei de Formació Permanent del Professorat, l'SFPP, (sfpp.caib.es) de la DGPDOCEN.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
(Signat electrònicament: 6 de juny de 2024)
El director general de Personal Docent i Centres Concertats Ismael Alonso Sánchez
ANNEX 1 Bases de la convocatòria perquè els centres educatius de les Illes Balears acullin estudiants en pràctiques d'estudis de la UIB
Primer Finalitat de la convocatòria
1. L'objectiu d'aquesta convocatòria és facilitar a la UIB una relació dels centres d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, d'educació especial, d'educació de persones adultes, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes i d'ensenyaments esportius, dels equips d'orientació educativa i professional (EOEP) i dels equips d'atenció primerenca (EAP) i dels serveis educatius especialitzats de les Illes Balears que compleixen amb aquest annex i els annexos específics 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 que disposen de docents per tutoritzar les pràctiques dels estudiants.
2. D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics poden sol·licitar acollir estudiants universitaris en pràctiques.
3. La col·laboració entre els centres educatius i la UIB, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon Objectius de les pràctiques
Els objectius de les pràctiques són els següents:
1. Complementar els coneixements teòrics i pràctics que els alumnes adquireixen en els estudis de grau o de màster amb l'experiència pràctica en un centre educatiu.
2. Participar en les activitats d'un centre educatiu que implementa metodologies actives centrades en l'aprenentatge competencial dels estudiants.
3. Implicar els equips educatius, departaments o famílies professionals dels centres en les pràctiques dels estudis de grau o de màster perquè, a més de la relació amb el docent tutor de les pràctiques, l'estudiant participi en totes les activitats que es duen a terme i conegui també l'organització i el funcionament general del centre.
4. Facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi d'afavorir la col·laboració entre els estudiants en pràctiques, els tutors acadèmics de la UIB i els docents dels centres educatius.
5. Establir i millorar la coordinació i la col·laboració entre els tutors acadèmics de les pràctiques externes de la UIB i els equips docents, departaments o famílies professionals dels centres on es duen a terme les pràctiques.
Tercer Funcions dels centres educatius
1. La funció principal dels centres és procurar que els estudiants que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen a la Facultat. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals de l'ensenyament. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar el desenvolupament de la feina en equip, la participació dels estudiants en pràctiques en els projectes i en les activitats habituals del centre i la comunicació amb el tutor acadèmic de la UIB. Així mateix, se'ls ha d'habilitar l'accés a la xarxa wifi.
2. Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir les condicions següents:
a) S'ha de comptar amb l'acord favorable del claustre i haver informat el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria. En el cas dels EOEP, EAP i dels serveis especialitzats, s'ha de comptar amb l'acord favorable de l'equip.
b) Hi ha d'haver docents que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs escolar. Pel que fa als docents que han de fer de tutors:
1. En el cas dels centres públics, han de ser docents funcionaris de carrera amb una experiència mínima de tres cursos. En cap cas un funcionari en pràctiques pot ser tutor d'un estudiant universitari en pràctiques.
2. En el cas dels centres concertats, han de ser docents amb una experiència mínima de tres cursos.
3. En el cas dels centres de la xarxa d'escoles infantils públiques i de la xarxa complementària i/o centres concertats amb 1r cicle d'Educació Infantil, els tutors han de tenir experiència mínima de tres cursos.
En el cas dels graus d'Educació Infantil i Primària, del doble Grau d'Educació Infantil i Primària i del Màster del Professorat, excepcionalment, a l'apartat b)1, podran exercir com a tutors els docents interins amb experiència mínima de tres cursos.
En el cas dels graus de Pedagogia i Psicologia, excepcionalment, a l'apartat b)1 o 2, podran exercir com a tutors els docents amb experiència inferior a tres cursos.
3. En el cas de les pràctiques d'Educació Infantil, de Primària, del doble grau, de Pedagogia, d'Educació Social, de Treball Social i de Màster del Professorat els centres educatius destinataris (segons els annexos corresponents) d'aquesta convocatòria interessats a participar-hi han de realitzar la Proposta de Personal, en el primer termini amb els docents que es mantenen en el centre. Per fer-ho, han d'accedir al GestIB, seleccionar el curs 2024-2025, anar a l'opció Centre > Propostes de personal i seleccionar la UIB amb les pràctiques corresponents. En el segon termini, al mateix apartat de GestIB, es poden introduir altres docents (concurs de trasllat, comissions de servei, etc.) que vulguin ser tutors, en els períodes següents:
Estudis |
Pràctiques |
Proposta GestIB |
|||
1r termini |
2n termini |
||||
Dia d'inici inclòs |
Dia final inclòs |
Dia d'inici inclòs |
Dia final inclòs |
||
Grau d'Educació Infantil |
Pràctiques I (1r cicle) |
19/06/2024 |
19/07/2024 |
2/09/2024 |
5/09/2024 |
Pràctiques II (2n cicle) |
|||||
Grau d'Educació Primària |
Pràctiques II (4t, 5è i 6è) |
||||
Pràctiques I (1r, 2n i 3r) |
|||||
Pràctiques de menció |
|||||
Doble Grau d'Educació Infantil i Primària |
Pràctiques I (2n cicle d'EI i 1r cicle d'EP) |
||||
Grau de Pedagogia |
Pràctiques |
||||
Educació Social |
Pràctiques |
||||
Treball Social |
Pràctiques |
||||
Màster del Professorat |
Pràctiques |
19/06/2024 |
19/07/2024 |
2/09/2024 |
13/09/2024 |
4. En el cas del Grau de Psicologia i de Màster en Investigació i Intervenció Psicoeducativa, els centres educatius destinataris (segons els annexos corresponents) d'aquesta convocatòria interessats a participar-hi han d'accedir al GestIB, anar a l'opció Centre>Propostes de personal. Han de seleccionar la UIB i les pràctiques corresponents i emplenar la proposta amb els docents que vulguin ser tutors, en els períodes següents:
Estudis |
Pràctiques |
Proposta GestIB |
|
Dia d'inici inclòs |
Dia final inclòs |
||
Grau de Psicologia |
Pràctiques |
2/09/2024 |
29/10/2024 |
Màster en Investigació i Intervenció Psicoeducativa |
Pràctiques |
1/11/2024 |
30/11/2024 |
5. El dia que l'estudiant comença les pràctiques en el centre educatiu, el director l'ha de donar d'alta al GestIB, a l'opció Personal>Destinacions dels professors.
6. Entre l'1 de maig i el 30 de juny, una vegada acabat el període de pràctiques, els directors dels centres han de certificar la realització de les pràctiques. Han de comunicar que l'estudiant ha duit a terme les pràctiques, així com el nom dels tutors i dels coordinadors, si n'hi ha, de les pràctiques que s'han fet al centre, a través del GestIB, a l'opció Personal>Certificació de tutors d'alumnes en pràctiques.
7. És imprescindible haver proposat el tutor dins el termini establert i haver donat d'alta l'alumne el dia d'inici de pràctiques per certificar-ne la realització.
Quart Funcions dels docents tutors
1. En els graus, les funcions dels docents tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:
a) Familiaritzar els estudiants amb la dinàmica i les tasques que han de dur a terme, supervisar-ne el disseny i la planificació, orientar els estudiants sobre la seva actuació i revisar les notes d'observació i, si escau, el dossier de pràctiques docents.
b) Fer el seguiment de la feina dels estudiants al centre i observar i supervisar la seva implicació i actuació en les diferents tasques.
c) Proporcionar la informació necessària al tutor acadèmic de la Facultat per avaluar l'estudiant. Si escau, fer-li arribar emplenat l'informe d'avaluació, que ha de ser objectiu i s'ha de basar en criteris d'assoliment de competències.
2. En els màsters, les funcions dels docents tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:
a) Fer el seguiment i assessorar la feina dels estudiants del Màster al centre i observar i supervisar la seva implicació i actuació en les diferents tasques.
b) Promoure la participació dels estudiants en les activitats que es duen a terme al centre.
c) Fomentar que els estudiants col·laborin en el màxim nombre possible de matèries relacionades amb l'especialitat cursada, així com en grups i nivells diferents.
d) Proporcionar al tutor acadèmic la informació necessària per avaluar els estudiants.
3. Cada tutor ha d'acollir un estudiant en pràctiques. En casos excepcionals o per situació sobrevinguda, un tutor pot ser el responsable de dos estudiants, com a màxim.
4. Els tutors i els coordinadors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si escau i si el demanen a la UIB, el carnet de col·laborador de la Universitat per al curs escolar posterior al curs en què s'han duit a terme les pràctiques.
Cinquè Funcions de la Universitat de les Illes Balears
1. Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques:
a) Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança, ja sigui perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.
b) D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres educatius com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
2. Les obligacions relatives a la Seguretat Social, en el cas de les pràctiques formatives que figuren en aquesta resolució, recauen sobre la UIB, segons l'Addenda signada entre el conseller d'Educació i Universitats i el rector de la UIB el 21 de desembre de 2023, per al compliment del Reial decret llei 2/2023, de 16 de març.
3. En el cas dels graus, el coordinador de pràctiques dels estudis ha d'assignar els estudiants de pràctiques als centres educatius d'acord amb els seus estudis i els criteris objectius establerts per la Facultat (expedient acadèmic, currículum vitae i entrevista personal, si escau).
4. En el cas del Màster, el seu director i els tutors acadèmics han d'assignar els estudiants als centres educatius seleccionats, d'acord amb els criteris establerts a l'annex corresponent i als docents tutors d'acord amb la seva especialitat, la metodologia i altres criteris objectius.
5. Una vegada resolta la convocatòria i seleccionats els centres educatius, si el nombre de places oferides per fer-hi les pràctiques és inferior al nombre d'estudiants, la UIB, en col·laboració amb l'SFPP, pot dur a terme les actuacions necessàries per assegurar que les pràctiques es fan a centres educatius de les Illes Balears.
6. Abans de la incorporació dels estudiants al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
7. Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants signen un document de compromís de confidencialitat, de conformitat amb el que disposi la Llei de protecció de dades personals vigent.
8. La UIB només pot assignar alumnes a un centre quan disposen, en el seu expedient acadèmic, dels dos documents indicats en els punts 6 i 7 d'aquest article.
9. Abans de l'inici dels diferents períodes de pràctiques, el coordinador de les pràctiques del grau o el director del màster han de fer arribar a l'SFPP una relació dels estudiants de les pràctiques externes i dels centres educatius que tindran estudiants en pràctiques.
10. Seguiment de les pràctiques: les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques o durant el curs, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar a l'SFPP.
11. En haver finalitzat els períodes de pràctiques, se n'ha de confirmar la realització, sempre abans del 30 de juny. Per això, els coordinadors dels graus o directors dels màsters han de fer arribar a l'SFPP una relació amb el nom del centre, el codi de centre, el nom de l'alumne, l'especialitat (si n'hi ha) i el nom del tutor del centre educatiu que ha tutoritzat les pràctiques i del coordinador del centre, si n'hi ha.
Sisè Funcions del Servei de Formació Permanent del Professorat
1. Requerir als responsables dels centres sol·licitants, quan calgui, perquè emplenin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades a les propostes de personal.
2. Elaborar la llista provisional de centres sol·licitants, que s'ha de publicar al lloc web sfpp.caib.es, i obrir el termini de tres dies hàbils perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
3. Examinar les al·legacions presentades i publicar la llista definitiva amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria posa a disposició de la UIB perquè els estudiants hi facin les pràctiques. La relació definitiva es publica al lloc web sfpp.caib.es.
4. El director general de Personal Docent i Centres Concertats pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i de l'SFPP encarregada de fer el seguiment de les pràctiques.
5. La DGPDOCEN ha d'informar la Direcció General de Planificació i Gestió Educativa i el Departament d'Inspecció Educativa sobre les pràctiques que es duen a terme als centres educatius.
6. A partir de l'1 de juliol, una vegada que els directors dels centres educatius certifiquen la realització de les pràctiques al GestIB, l'SFPP gestiona la certificació de les hores de formació permanent del professorat corresponents a aquesta activitat, segons la normativa vigent. La certificació serà visible al Portal del Personal durant el primer trimestre del curs següent.
7. La tutorització d'estudiants en pràctiques pot ser reconeguda amb 30 hores de formació en la modalitat de programes d'experiència formativa (PEF), segons la normativa vigent. Només se certifica una tutorització per curs escolar.
8. La coordinació d'estudiants en pràctiques pot ser reconeguda en els estudis oficials dels graus d'Educació Infantil i de Primària, del doble Grau d'Educació Infantil i Primària i del Màster del Professorat, segons la normativa vigent.
9. El servei responsable de la gestió i coordinació de les pràctiques és el Servei de Formació Permanent del Professorat.
Dades de contacte: practiquesuniversitats@dgpdocen.caib.es, 971 17 66 25.
ANNEX 2 Pràctiques dels estudis dels graus d'Educació Infantil i d'Educació Primària i del doble Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària
Primer Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els centres d'educació infantil, d'educació primària i d'educació especial de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.
Segon Admissió de centres
A més de les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1, per participar en aquesta convocatòria, és imprescindible:
a) Que els centres hagin complert els compromisos adquirits en convocatòries anteriors.
b) Que els docents que han de fer de tutors, en el cas de les pràctiques de menció, tenguin una jornada mínima en l'especialitat de 12 hores setmanals al centre, excepte en casos degudament justificats.
c) Que en el cas dels centres de la xarxa d'escoles infantils públiques i de la xarxa complementària i/o centres concertats amb primer cicle d'Educació Infantil, es prioritzin els mestres o les persones amb el títol de grau equivalent.
Tercer Selecció de centres
Els centres que compleixen les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1 i les de l'article segon d'aquest annex queden ordenats segons els criteris següents:
1. Els centres que tenen la condició de centre col·laborador de la UIB en la formació inicial dels estudis dels graus d'Educació Infantil i d'Educació Primària.
2. Els centres inscrits al Programa de Millora i Transformació (PMT).
3. Els centres que hagin participat en algun programa de formació en el centre (FeC), de formació intercentres (FiC) o de formació del centre (FdC) a partir del curs 2016-2017.
4. La resta de centres.
Els centres són seleccionats segons la demanda de l'alumnat de la UIB i de les necessitats dels diferents estudis.
Quart Calendari de les pràctiques
Segons el que preveu la UIB, les pràctiques externes s'han de dur a terme d'acord amb el calendari següent:
a) Grau d'Educació Infantil:
b) Grau d'Educació Primària:
c) Doble Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària
Cinquè Funcions del coordinador del centre
El coordinador té les funcions següents:
a) Rebre els estudiants en pràctiques, ensenyar-los el funcionament del centre (horaris, rutines, organització i metodologia), explicar-los les actituds, compromisos i responsabilitats que se'ls demanen i posar-los en contacte amb el seu tutor del centre.
b) Organitzar, com a mínim, dues reunions per fer el seguiment de les pràctiques. El coordinador també és la persona de referència per als estudiants en pràctiques en cas de dubtes o problemes durant el període de pràctiques.
Sisè Compensació econòmica per part de la UIB
1. La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant i per cada crèdit de cada assignatura de pràctiques. La quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris dels estudis del Grau d'Educació Infantil i del Grau d'Educació Primària. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques del grau.
2. En haver finalitzat el període de pràctiques del curs escolar, i quan la direcció del centre educatiu hi ha donat el vistiplau, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui.
3. En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat que renunciï a rebre la compensació econòmica, el centre ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció en què es fa constar aquesta circumstància.
ANNEX 3 Pràctiques dels estudis del Grau de Pedagogia
Primer Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els departaments d'orientació dels centres d'educació infantil i primària, d'educació secundària, d'educació de persones adultes i d'educació especial, els EOEP, els EAP i els serveis educatius especialitzats de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.
Segon Admissió de centres
A més de les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1, per participar en aquesta convocatòria és imprescindible que, segons la tipologia del centre, els docents tutors compleixin els requisits següents:
1. Han de ser professors d'educació secundària i han d'exercir la funció d'orientador en un centre o han d'impartir docència en una plaça de l'especialitat de formació i orientació laboral (FOL), intervenció sociocomunitària o serveis a la comunitat.
2. Han de ser professionals que exerceixin funcions psicopedagògiques als EAP, als serveis educatius especialitzats o als EOEP.
Tercer Calendari de les pràctiques
Segons el que preveu la UIB, per a les pràctiques externes del Grau de Pedagogia s'han de fer 420 hores en un centre en el període comprès entre el 30 de setembre i el 20 de desembre de 2024.
ANNEX 4 Pràctiques dels estudis del Grau de Psicologia
Primer Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els departaments d'orientació dels centres d'educació infantil i primària, d'educació secundària, d'educació de persones adultes i d'educació especial, els EOEP, els EAP i els serveis educatius especialitzats de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.
Segon Admissió de centres
A més de les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1, per participar en aquesta convocatòria és imprescindible que, segons la tipologia del centre, els docents tutors compleixin els requisits següents:
1. Han de ser psicòlegs i han d'exercir la funció d'orientador o han d'impartir docència en places de l'especialitat de formació i orientació laboral (FOL), intervenció sociocomunitària o serveis a la comunitat.
2. Han de ser psicòlegs que treballen als departaments d'orientació dels centres d'educació infantil i primària o d'educació secundària, als serveis educatius especialitzats, als EAP o als EOEP.
Tercer Calendari de les pràctiques
Segons el que preveu la Universitat, per a les pràctiques externes del Grau de Psicologia s'han de fer 150 hores en un centre, en els períodes següents: primer semestre, segon semestre o curs escolar.
ANNEX 5 Pràctiques dels estudis del Grau d'Educació Social
Primer Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els departaments d'orientació dels centres d'educació secundària de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics que comptin amb la figura de l'educador social.
Segon Admissió i selecció de centres
Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir els requisits següents:
1. Pel que fa als centres:
a) S'ha de comptar amb l'acord favorable del claustre i haver informat el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria.
b) Hi ha d'haver professionals que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs escolar.
2. Pel que fa als professionals que volen ser tutors de les pràctiques:
a) Educadors socials que ocupin una plaça de PSC.
b) Educadors socials amb una vinculació contractual, a temps complet, de caràcter permanent o temporal, amb el centre educatiu.
Tercer Temporització de les pràctiques
Segons el que preveu la UIB, per a les pràctiques externes del Grau d'Educació Social s'han de fer 480 hores en un centre, en dos períodes diferents:
a) Pràcticum I: 20 hores, durant el mes de novembre de 2024.
b) Pràcticum II: 460 hores, de l'11 de febrer al 30 de maig de 2025.
ANNEX 6 Pràctiques dels estudis del Grau de Treball Social
Primer Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els equips d'orientació educativa i psicopedagògica (EOEP).
Segon Admissió de centres
A més de les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1, per participar en aquesta convocatòria és imprescindible que, segons la tipologia del centre, els docents tutors compleixin el requisit següent:
1. Han de pertànyer als serveis d'orientació educatius, psicopedagògics i socials que intervenen als centres educatius que atenen a educació infantil i primària (CEIP), i als centres d'ensenyament secundari obligatori (ESO) i ser preferentment, en aquest cas, treballadors o treballadores socials.
Tercer Calendari de les pràctiques
Segons el que preveu la UIB, per a les pràctiques externes del Grau de Treball Social s'han de fer 350 hores en un centre en el període corresponent al primer semestre.
ANNEX 7 Pràctiques del Màster Universitari en Formació del Professorat
Primer Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els centres d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, d'educació de persones adultes, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes i d'ensenyaments esportius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.
Segon Admissió de centres
A més de les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1, per participar en la convocatòria, és imprescindible que:
1. Els centres hagin complert els compromisos adquirits en convocatòries anteriors.
2. Els docents que han de fer de tutors tenguin una jornada mínima en l'especialitat de 12 hores setmanals al centre, excepte en casos degudament justificats.
Tercer Selecció de centres
Els centres que compleixen les condicions esmentades a l'article tercer de l'annex 1 i a l'article tercer d'aquest annex s'ordenen segons els criteris següents:
1. Els centres inscrits al Programa de Millora i Transformació (PMT).
2. Els centres que han participat en un programa de formació en el centre (FeC), de formació intercentres (FiC) o de formació del centre (FdC) a partir del curs 2016-2017.
3. La resta de centres educatius.
Quart Calendari de les pràctiques
Segons el que preveu la UIB, les pràctiques es duran a terme en dos períodes:
Exclusivament l'alumnat de continuïtat pot dur a terme les pràctiques en un sol període, entre l'11 de novembre de 2024 i el 9 de maig de 2025.
Cinquè Assignació d'alumnes en pràctiques als centres
La Comissió Acadèmica del Màster ha de comunicar als coordinadors de les pràctiques dels centres, abans de l'inici del període de pràctiques, la relació dels docents tutors que tindran alumnes en pràctiques. Han d'indicar-los els noms dels tutors acadèmics de la UIB assignats als estudiants en pràctiques, així com el nom i l'especialitat dels estudiants.
Sisè Funcions de la Universitat
1. La UIB ha d'organitzar les sessions de coordinació per als coordinadors de les pràctiques dels centres per facilitar-ne el bon funcionament i el seguiment dels alumnes durant el període de pràctiques.
2. Els coordinadors de les pràctiques dels centres educatius disposaran d'una guia per al desenvolupament de les pràctiques als centres i la coordinació amb els tutors acadèmics de la Universitat, a fi que els alumnes del Màster puguin fer les pràctiques de manera adequada.
Setè Funció de la direcció del Màster
La direcció del Màster (o la persona en qui delegui) ha d'assignar a cada estudiant un tutor acadèmic de la Universitat, que és el responsable de fer el seguiment de les pràctiques de l'alumne i d'avaluar-les. En l'avaluació, ha de tenir en compte, necessàriament, les aportacions fetes pel centre.
Vuitè Funcions del coordinador del centre
El coordinador de les pràctiques, preferiblement de l'equip directiu, ha de gestionar les actuacions de les pràctiques dels alumnes del Màster assignats al centre. Ha de convocar, com a mínim, dues reunions de seguiment amb els docents tutors.
Novè Compensació econòmica per part de la UIB
1. La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant del Màster que hi fa les pràctiques. La quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris dels ensenyaments del Màster en Formació del Professorat. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques del Màster.
2. En haver finalitzat el període de pràctiques del curs escolar, i quan la direcció del centre educatiu hi ha donat el vistiplau, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui. Els centres han de destinar aquesta quantitat, preferentment, als departaments implicats en les pràctiques.
3. En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat que renunciï a rebre la compensació econòmica, el centre ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció en què es fa constar aquesta circumstància.
ANNEX 8 Pràctiques del Màster Universitari en Investigació i Intervenció Psicoeducativa
Primer Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els centres d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, d'educació especial, d'educació de persones adultes, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes i d'ensenyaments esportius i dels equips d'EOEP, d'EAP i els serveis educatius especialitzats de les Illes Balears.
Segon Admissió de centres
1. Per participar en aquesta convocatòria, s'han de complir les condicions esmentades al punt 2 de l'article tercer de l'annex 1.
2. Pel que fa als docents, excepcionalment, en el cas de l'apartat b)1de l'article tercer de l'annex 1, poden exercir com a tutors els docents interins amb una experiència mínima de tres cursos.
Tercer Calendari de les pràctiques
Segons el que preveu la UIB, per a les pràctiques externes del MIIP s'han de fer 100 hores en un centre, en el període comprès entre gener i juny de 2025.
Quart Funció del director del Màster
El director del Màster ha d'assignar a cada estudiant un tutor acadèmic de la Universitat, que és el responsable de fer el seguiment de les pràctiques de l'estudiant, coordinar-se amb el tutor del centre i avaluar les pràctiques. En l'avaluació, ha de tenir en compte, necessàriament, les aportacions fetes pel centre.
ANNEX 9 Condicions particulars dels estudiants de Grau d'Educació Infantil, de Grau d'Educació Primària, de doble Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària, de Grau de Pedagogia, de Grau de Psicologia, de Grau d'Educació Social, de Grau de Treball Social, de Màster Universitari en Formació del Professorat i de Màster Universitari en Investigació i Intervenció Psicoeducativa de la UIB
Modalitat: pràctiques curriculars
Primera Descripció
Les pràctiques curriculars són activitats acadèmiques reglades i tutelades que formen part del pla d'estudis. Només poden oferir-se per a les titulacions de grau o de postgrau que així ho tenen establert al seu pla d'estudis.
Segona Requisits dels estudiants
Els requisit són els que estableix el seu pla d'estudis. Han d'estar matriculats de les assignatures de pràctiques externes del grau que cursen i complir els prerequisits propis d'aquestes assignatures.
Tercera Unitat administrativa responsable de la gestió de les pràctiques
La tramitació i gestió del conveni i les pràctiques les fa la Facultat d'Educació.
Quarta Selecció dels estudiants
La selecció dels estudiants la fan els òrgans designats a aquests efectes d'acord amb la normativa de la Facultat d'Educació.
Es preveu que la Conselleria d'Educació i Universitats pot acollir fins a un màxim de:
— 140 alumnes al Grau d'Educació Infantil
— 640 alumnes al Grau d'Educació Primària
— 60 alumnes al doble Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària
— 20 alumnes al Grau de Pedagogia
— 10 alumnes al Grau de Psicologia
— 5 alumnes al Grau d'Educació Social
— 5 alumnes al Grau de Treball Social
— 280 alumnes al Màster Universitari en Formació del Professorat
— 10 alumnes al Màster Universitari en Investigació i Intervenció Psicoeducativa
Cinquena Avaluació
L'avaluació de cada estudiant en pràctiques curriculars la fa el tutor de la UIB de manera coordinada amb el tutor del centre educatiu, de conformitat amb els procediments establerts per la UIB i el que preveu la guia docent del pla d'estudis de l'assignatura de pràctiques externes corresponent.
La UIB, acabades les pràctiques externes, ha d'emetre un document que les acrediti, el qual ha de contenir, com a mínim, els aspectes recollits a l'article 14.4 de la normativa de pràctiques de la UIB.
Sisena Durada, període i horari
Durada: és la que estableix cada pla d'estudis i el programa de l'assignatura corresponent.
Període: les pràctiques s'han de cursar en el moment en què estiguin previstes al pla d'estudis de la titulació.
Horari: s'ha d'especificar en cada cas en particular i l'ha d'autoritzar el centre responsable. En general, el nombre màxim d'hores diàries de pràctica que un estudiant pot fer en període lectiu és de 5. En període no lectiu es pot incrementar fins a 7 hores diàries; s'ha de tenir present que, en cas que hi hagi una borsa o un ajut a l'estudi, també s'ha d'aplicar l'increment proporcional.
En cas de circumstàncies excepcionals, la durada i l'horari es poden disposar segons el que indica l'article 21.bis de la normativa de pràctiques de la UIB.
Setena Assegurances
Els estudiants estaran coberts, en cas d'accident, malaltia o infortuni familiar, per l'assegurança escolar en els termes i les condicions que estableix la legislació vigent. Els estudiants més grans de 28 anys estaran coberts per la pòlissa sanitària contractada per la UIB. Per a tots els estudiants de la UIB queda garantida, amb la pòlissa que la UIB té subscrita a aquest efecte, la responsabilitat civil de danys a tercers que pugui ocasionar l'estudiant en pràctiques.
Vuitena Reconeixement
Les pràctiques tenen reconeguda l'assignació de crèdits i l'equivalència en hores presencials a l'entitat col·laboradora que estan previstes en el programa de les assignatures del pla d'estudis al qual pertanyen.