Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 373269
Resolució del conseller d’Educació i Universitat per la qual s’actualitza el llistat de centres d’atenció preferent (CAP) per al curs 2024-2025 i es classifiquen com d’especial dificultat determinats llocs de treball docent

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents  

La millora dels processos d'ensenyament i aprenentatge de l'alumnat tot aplicant criteris d'equitat requereix que els centres educatius comptin amb el suport que possibiliti poder atendre la diversitat derivada dels seus contextos socioeducatius i proporcionar millors oportunitats educatives al seu alumnat.

Els alumnes que es troben en una situació socioeconòmica desfavorable freqüentment presenten més dificultats en el procés d'aprenentatge. Per pal·liar aquesta situació cal definir l'aplicació de mesures compensatòries de suport.

El factor de context que explica els resultats dels alumnes és l'índex socioeconòmic i cultural (ISEC), obtingut a partir d'informació relativa al nivell d'estudis, la situació laboral i la professió dels pares o tutors legals, així com el nombre de material bibliogràfic i recursos per a l'estudi en el domicili familiar. D'acord amb aquest índex, en què valors negatius assenyalen que l'entorn socioeconòmic i cultural de les famílies de l'alumnat d'un centre és més desfavorable que el valor mitjà de l'ISEC calculat amb el conjunt de tots els centres, permet contextualitzar i interpretar de forma fefaent els resultats acadèmics dels alumnes tot relacionant-los amb diferents variables vinculades a l'èxit escolar, la qualitat i l'equitat educatives, i facilita la presa de decisions a l'administració educativa per fer possibles els principis establerts en l'article 1 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la LOMLOE, referits al compliment efectiu dels drets de la infància, qualitat i equitat de l'educació.

Per tal que tots els centres sostinguts amb fons públics puguin oferir una educació de qualitat i oportunitats educatives reals al seu alumnat, esdevé necessari que la dotació de recursos s'assigni amb criteris d'equitat en funció de la seva diversitat i que aquells centres que concentren un alumnat socialment i educativament més vulnerables, es tinguin en consideració.

Amb el càlcul de l'ISEC de centre dut a terme durant el curs 2021-2022, i les posteriors actualitzacions anuals, la Conselleria d'Educació i Universitats disposa d'un indicador global del centre que ajuda, juntament amb altres indicadors objectius i mesurables, a detectar i prendre decisions sobre els centres especialment vulnerables que per aquest motiu requereixen d'una atenció preferent per part de l'administració educativa.

Per tal que tots els centres sostinguts amb fons públics puguin oferir una educació de qualitat i oportunitats educatives reals al seu alumnat, esdevé necessari que la dotació de recursos s'assigni amb criteris d'equitat en funció de la seva diversitat i que aquells centres que concentren un alumnat socialment i educativament més vulnerables, es tinguin en consideració.

Així mateix, s'ha de reconèixer el major esforç que suposa per als docents desenvolupar la seva activitat en centres amb una major proporció d'alumnat desfavorit i incentivar que professorat expert opti per dur a terme la seva activitat docent en  aquests centres.

En aquest sentit, per al curs 2022-2023 en la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 29 de juny de 2022 per la qual es determinen els criteris per considerar centres d'atenció preferent (CAP) determinats centres

educatius públics, s'estableixen les mesures de suport i dotació específica que han de rebre i es classifiquen com d'especial dificultat determinats llocs de treball docent (BOIB núm. 87 de 5 de juliol) s'establiren uns indicadors objectius i mesurables per identificar els centres que requerien una atenció preferent per part de l'administració i a la vegada considerar  els llocs de treball de les plantilles docents d'aquests centres com d'especial dificultat, a més d'altres centres d'entorns d'alta complexitat, com són les unitats educatives en establiments penitenciaris o els centres de menors.

Després de l'aplicació d'aquest criteris, es va considerar necessari modificar-los per tal d'ajustar-los millor a les diverses realitats dels centres.

Per això, la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 23 de maig de 2023 per la qual es modifiquen els criteris per considerar centres d'atenció preferent (CAP) determinats centres educatius públics, s'actualitza el llistat de CAP per al curs 2023-2024, s'estableixen les mesures de suport i dotació específica que han de rebre i es classifiquen com d'especial dificultat determinats llocs de treball docent (BOIB núm. 72 d'1 de juny), determinà uns nous criteris per considerar els centres d'atenció preferent, que són:

1. Qualificació de l'Índex Socioeconòmic i Cultural del Centre (ISEC), com a “vàlid”amb valor igual o inferior a -0,5. 

2. Centres amb un ISEC inferior a -0,2 i que compleixin una d'aquestes condicions:

  • Més del 20% d'alumnat de l'ensenyament bàsic socioeconòmicament vulnerable.
  • Més del 7 % d'alumnat de l'ensenyament bàsic nouvingut*

(*) Nouvinguts: alumnes sense matrícula activa durant els dos darrers cursos acadèmics 

Als centres petits (amb línies incompletes) només es tendrà en compte l'apartat 1.

Aquesta mateixa Resolució establí que per a cada curs escolar, la Conselleria d'Educació i Universitats determinaria els centres educatius públics que tendran la consideració de Centres d'Atenció Preferent, en aplicació dels criteris exposats.

Les mesures de suport per part de la Conselleria d'Educació i Universitats que s'han d'aplicar als centres que siguin qualificats cada curs  com a centres d'atenció preferent (CAP) apareixen al punt tercer de la Resolució de 23 de maig i són:

a) Dotació d'una quota fixa de professorat addicional segons els criteri d'1 hora per cada 12 alumnes matriculats en l'educació infantil i l'ensenyament bàsic en el centre.

b) Dotació d'una quota variable de professorat addicional que podrà requerir d'un perfil específic lligada a la millora d'alguns indicadors educatius (absentisme, continuïtat estudis, convivència, titulació, etc.), segons el pla de millora específic elaborat per el propi centre educatiu amb la supervisió del Departament d'Inspecció Educativa.

c) Dotació d'una partida econòmica extraordinària de 300 € per unitat d'educació infantil i de l'ensenyament bàsic en la partida pressupostària destinada a despeses de funcionament de centres dins cada exercici pressupostari a partir del següent en el qual el centre hagi estat qualificat com Centre d'Atenció Preferent i mentre es mantengui aquesta qualificació.

d) Dotació prioritària del fons escolar d'emergència social, en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.

e) Major dotació de recursos digitals per a alumnes vulnerables.

f) Criteris específics per a la participació en les activitats de formació permanent del professorat en centres en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.

g) Criteris específics per a la participació en programes específics (PROA+, Erasmus, PAE, PMT, etc.) en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.

h) Preferència en els barems de les convocatòries específiques que suposin dotació de PTSC, orientadors en el centre i altres perfils educatius que es considerin necessaris en funció de la realitat de cada centre.

i) Puntuació específica per al professorat per haver exercit la docència en llocs de treball o centres que tinguin la qualificació d'especial dificultat o d'atenció preferent en el barem de mèrits per a cobrir llocs en comissió de serveis o en les convocatòries per cobrir determinats llocs de treball a l'administració educativa en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.

j) Puntuació específica per al professorat per haver exercit la docència en llocs de treball o centres que tinguin la qualificació d'especial dificultat o d'atenció preferent en el barem de mèrits per a la participació en projectes o experiències d'innovació educativa, intercanvis de professorat i alumnat, etc., en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.

k) Reducció de ràtios d'entre un 10 % i un 20% respecte de les ràtios màximes de cada etapa educativa i bloqueig de la matrícula de l'alumnat NESE per sota del 30%, sempre que sigui possible. Aquesta circumstància s'haurà de tenir en compte per a la planificació de noves infraestructures educatives.

l) Suport de la Conselleria d'Educació i Universitats per a la implantació de programes formatius per a les famílies de l'alumnat.

m) Ajudes econòmiques per a activitats extraescolars específiques.

n) Qualsevol altra que es determini per part de la Conselleria d'Educació i Universitats.

Per altra banda, el Reial decret 1364/2010, de 29 d'octubre, pel qual es regula el concurs de trasllats d'àmbit estatal entre personal funcionari dels cossos docents contemplats en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació i altres procediments de provisió de places que s'han de cobrir per aquests, preveu, com a mèrit, el temps com a funcionari de carrera en places, llocs o centres que tenguin la qualificació d'especial dificultat.

L'apartat segon de la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 29 de juny de 2022, determina que es consideren llocs de treball docent d'especial dificultat els que es desenvolupen en aquests centres:

a. Els que pertanyin a Centres qualificats com d'Atenció Preferent (CAP).

b. Els que pertanyin a unitats educatives en establiments penitenciaris.

c. Els que pertanyin a centres d'acollida (protecció i de justícia juvenil).

d. Els que pertanyin al centre per a l'Atenció Hospitalària i Domiciliària Maria Antònia Pascual (CAHOSIDOM).

Així mateix, l'aparat tercer d'aquesta Resolució determina que  els efectes de la qualificació dels llocs de treball com d'especial dificultat són els previstos en la normativa vigent i, en particular, en el Reial decret 1364/2010, de 29 d'octubre, a més d'aquells que determini la Conselleria d'Educació i Universitats.

El Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ensenyament no universitari, va fer efectiva aquesta transferència de funcions.

El Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig (BOIB núm. 73, de 31 de maig), corresponen a la Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu el control, entre d'altres, de  la gestió de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, a la qual corresponen la planificació educativa, el règim orgànic i funcionament dels centres docents i l'escolarització i la de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, a la qual corresponen l'atenció a la diversitat, la inclusió, la innovació educativa, i la convivència i èxit escolar.

Per altra banda, correspon a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats  l'ordenació i gestió del personal docent,  la provisió de places i la formació permanent del professorat.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig), modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 340, de 30 de desembre).

2. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol).

3. La Llei 1/2022,  de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, (BOIB núm. 38, de 17 de març).

4. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, d'1 de març), el qual estableix, en l'article 36.2, que, en matèria d'ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

5. El Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ensenyament no universitari, va fer efectiva aquesta transferència de funcions.

6. El Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig (BOIB núm. 73, de 31 de maig)

7. El Reial decret 1364/2010, de 29 d'octubre, pel qual es regula el concurs de trasllats d'àmbit estatal entre personal funcionari dels cossos docents contemplats en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació i altres procediments de provisió de places que s'han de cobrir per aquests preveu, com a mèrit, el temps com a funcionari de carrera en places, llocs o centres que tenguin la qualificació d'especial dificultat (BOE núm. 263 de 30 d'octubre).

8. La Resolució de 6 d'agost de 2013 del director general de Planificació, Infraestructures Educatives i Recursos Humans per la qual es classifiquen com d'especial dificultat determinats llocs de treball docent (BOIB núm. 113, de 13 d'agost).

9. La Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 29 de juny de 2022 per la qual es determinen els criteris per considerar centres d'atenció preferent (CAP) determinats centres educatius públics, s'estableixen les mesures de suport i dotació específica que han de rebre i es classifiquen com d'especial dificultat determinats llocs de treball docent (BOIB núm. 87 de 5 de juliol).

10. La Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 23 de maig de 2023 per la qual es modifiquen els criteris per considerar centres d'atenció preferent (CAP) determinats centres educatius públics, s'actualitza el llistat de CAP per al curs 2023-2024, s'estableixen les mesures de suport i dotació específica que han de rebre i es classifiquen com d'especial dificultat determinats llocs de treball docent. (BOIB núm. 72 d'1 de juny)

Per tot l'anterior, dict la següent

Resolució

Primer.  Aplicar per al curs 2024-2025 les condicions que han de complir els centres per ser considerats Centres d'Atenció Preferent (CAP), que apareixen l'apartat Primer de la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 23 de maig de 2023 per la qual es modifiquen els criteris per considerar centres d'atenció preferent (CAP) determinats centres educatius públics, s'actualitza el llistat de CAP per al curs 2023-2024, s'estableixen les mesures de suport i dotació específica que han de rebre i es classifiquen com d'especial dificultat determinats llocs de treball docent.

Segon. Qualificar com a llocs de treball docent d'especial dificultat, per tractar-se de llocs de difícil desenvolupament, els corresponents als Centres d'Atenció Preferent, així com els altres centres que figuren a l'annex 2 de la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 29 de juny de 2022 per la qual es determinen els criteris per considerar centres d'atenció preferent (CAP) determinats centres educatius públics, s'estableixen les mesures de suport i dotació específica que han de rebre i es classifiquen com d'especial dificultat determinats llocs de treball docent.

Tercer. Aplicar per al curs 2024-2025 les mesures de suport específiques per als Centres d'Atenció Preferent (CAP) que apareixen a l'apartat Tercer de la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional  de 23 de maig de 2023 per la qual es modifiquen els criteris per considerar centres d'atenció preferent (CAP) determinats centres educatius públics, s'actualitza el llistat de CAP per al curs 2023-2024, s'estableixen les mesures de suport i dotació específica que han de rebre i es classifiquen com d'especial dificultat determinats llocs de treball docent.

Quart. Fer públic el llistat de centres docents públics que tendran la consideració de centres d'atenció preferent (CAP) durant el curs 2024-2025 i que apareixen a l'annex 1 d'aquesta Resolució.

Cinquè.  Publicar aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (11 de juny de 2024)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

Documents adjunts