Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 372687
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la «Pròrroga de vigència de la DIA del projecte d'ampliació i millora de l'EDAR des Mercadal. TM És Mercadal (Exp. 151A-19)»

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d' Avaluació Ambiental, se publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 26 d'abril de 2024

PRÒRROGA DE LA DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

El projecte objecte del procediment de pròrroga de la DIA, es va tramitar pel procediment d'avaluació ambiental ordinària segons el grup 8 (Projectes d'enginyeria hidràulica i de gestió de l'aigua) punt 2 (Plantes de tractament d'aigües residuals amb una capacitat superior a 5.000 habitants equivalents) de l'annex I de projectes sotmesos  a avaluació ambiental de la Llei 12/2016, de 17 d'agost d'avaluació ambiental de les Illes Balears. 

El projecte va seguir el procediment ordinari d'avaluació d'impacte ambiental de la secció 1a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i va concloure amb una DIA favorable amb condicionants publicada al BOIB núm. 66 de 30 d'abril de 2020. 

Per a la concessió de la pròrroga de vigència de la DIA, sol·licitada pel promotor en data 1 de febrer de 2024, se segueix el procediment descrit a l'article 43 Vigència de la declaració d'impacte ambiental de la Llei 21/2013.

1. Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció

El Projecte d'ampliació i millora del tractament de l'EDAR des Mercadal en Es Mercadal (Menorca), de data de novembre de 2018 i redactat pel senyor Vicente Bertolín Peiró  i pel senyor Ignasi Orts Soler (enginyer tècnic d'obres públiques i llicenciat en ciències ambientals) té per objecte l'ampliació, remodelació i millora de l'EDAR des Mercadal, la qual dóna servei als nuclis des Mercadal, Fornells, Platges de Fornells i Ses Salines. Així, amb la modificació proposada, la capacitat de tractament de l'EDAR passarà de 8.500 a 17.500 habitants equivalents i el cabal, de 1.700 a 3.500 m3/dia. Aquest cabal de 3.500 m3/dia es tractarà en dues línies de 1.750 m3/dia cada una. S'estima que el 50% d'aquest cabal prové del nucli des Mercadal i que l'altre 50% prové de l'estació de bombeig de Santa Victòria.

També es preveuen unes reduccions considerables de les concentracions de DBO5, nitrogen total, fosfor total i Escherichia Coli de l'efluent per tal de poder complir amb els límits establerts en l'autorització d'abocament. 

S'ha dissenyat l'EDAR considerant que l'efluent secundari ha de complir les condicions següents: sòlids en suspensió < 35 mg/l; DBO5 < 25 mg O2/L; DQO < 125 mg O2/L; nitrogen total < 10 mg N/L i fosfor total < 2 mg P/L. Pel que fa a l'efluent terciari, l'Escherichia Coli ha d'estar per sota de 1000 UFC/100 mL.

L'EDAR projectada s'ubica a la parcel·la 53 del polígon 7 del terme municipal des Mercadal, amb una superfície de 2,7174 ha, i es troba aproximadament a 1,5 km del nucli de població des Mercadal.

La línia de tractament actual consta de les parts següents: desbast de gruixats; bombeig de capçalera; tamisat de fins; mesura de cabal; llacuna I airejada, amb 4.150 m2 de superfície i 10.200 m3 de volum; llacuna II de sedimentació 1a, amb  3.896 m2 de superfície i 6.675 m3 de volum; llacuna III de sedimentació 2a, amb 3.165 m2 de superfície i 3.909 m3 de volum; llacuna IV d'afinament, amb 2.232 m2 de superfície i 2.902 m3 de volum; cloració i instal·lacions auxiliars (instal·lació elèctrica i edifici de control).

S'ha de destacar l'estat de colmatació de la llacuna II (de sedimentació 1a), la qual acumula fangs amb un espessor superior a 1 m en alguns punts. Aquest fet provoca una mala qualitat de l'efluent. 

El projecte preveu un canvi en el sistema de tractament i es substituirà el llacunatge airejat, el qual es va implantar l'any 1999, per un sistema d'aeració prolongada.

El projecte s'executarà en dues fases. Així, durant la primera fase es durà a terme l'ampliació, remodelació i millora de l'EDAR, la qual inclou la construcció d'una nova EDAR formada per dues línies amb un tractament biològic convencional a l'espai ocupat per la llacuna II; la neteja i adequació de les llacunes III i IV, el desmuntatge de les instal·lacions actuals a la llacuna I i aprofitament de l'espai per a la instal·lació d'una planta fotovoltaica.

Durant la segona fase s'instal·larà una nova conducció per impulsió en paral·lel a la carretera Me-15, la qual substituirà a la canonada actual i transportarà el cabal d'aigües residuals procedents de la zona de Fornells, des de l'estació bombeig d'aigües residuals (EBAR) de Santa Victòria fins a l'EDAR des Mercadal.

Les actuacions previstes durant la fase I es descriuen tot seguit:

a) Pel que fa a la construcció de la nova EDAR formada per dues línies amb un tractament biològic per fangs activats en aeració prolongada en flux pistó amb eliminació de nitrogen i fòsfor a la llacuna II es preveu l'execució dels elements següents:

i) Condicionament i buidatge de la llacuna II.

i) Tasques de condicionament i millora dels edificis ja existents: edifici de control (amb una superfície de 27 m2) i edifici magatzem-taller.

ii) Construcció de tres edificis de nova planta:

- Nau de pretractament. Té forma rectangular i unes dimensions en planta de 21,40 x 13,85 m i 8,00 m d'altura lliure.

- Edifici industrial. Es tracta d'un edifici d'una planta de 229,89 m2 amb 5 sales: sala de bufadors, grup electrogen, quadres elèctrics, deshidratació  de fangs i desodoració.

- Edifici de tractament terciari. Té una planta de 5,00 x 5,10 m2, en una única sala i altura lliure de 3,00 m. 

ii) Elements línia d'aigua:

- Arqueta d'entrada

- Sistema de pretractament.

- Arqueta de repartiment a les dues línies paral·leles del tractament biològic.

- 2 reactors biològics.

- Arqueta de repartiment a decantació secundària.

- Dipòsit de clorur de ferro(III).

- 2 decantadors secundaris.

- Arqueta de recirculació de fangs, purga i flotants.

- Sistema de tractament terciari.

iii) Elements línia de fangs:

- Pou bombeig fangs, amb recirculació i purga.

- Espessidor de fangs.

- Deshidratació mecànica de fangs.

- Sitja de fangs deshidratats.

iv) Instal·lació d'un sistema de desodoració localitzada al pretractament, sala de deshidratació, espessidor, tremuja de fangs deshidratats i una xarxa de sistema de desodoració ambiental als edificis de pretractament, edifici de deshidratació i zona de càrrega de les tremuges de fangs.

b) Neteja i adequació de les llacunes III i IV. Les llacunes III i IV passen a tenir una funció de reserva d'aigua depurada.

c) Desmuntatge de les instal·lacions actuals de la Llacuna I, neteja i rebliment de la llacuna.

d) Instal·lació d'una planta fotovoltaica a l'antiga Llacuna I amb una potència nominal de generació de 80 kW per a autoconsum. Aquesta planta ocuparà uns 1.200 m² i estarà formada per 240 mòduls fotovoltaics de 330 Wp, que assoliran una potencia total instal·lada de 79,2 kWp i 3 inversors de 25.000 W. 

La longitud dels panells serà de 2,98 m i els eixos de les files de panells es separaran una distància mínima de 5,86 m. 

Els mòduls estaran suportats per una estructura que s'ancorarà al terreny i que permetrà que les plaques s'elevin uns 60 cm per damunt del terreny per a facilitar el desbrossament periòdic del sòl.

En relació amb la fase II, el tram de la nova conducció projectada té una longitud de 3.222 m, comença a l'arqueta de connexió de les canonades velles i noves, a on hi ha una vàlvula de comporta DN300, a l'altura de l'antiga EBAR de Santa Victòria i arriba fins a l'entrada a les instal·lacions de l'EDAR des Mercadal. S'instal·larà una canonada de PEAD de 315 mm de diàmetre nominal i es soterrarà un mínim d' 1 m. Per a dimensionar la conducció, s'ha previst un cabal de 200 m3/h.

La conducció d'impulsió anirà en tot moment soterrada i seguint vies de transport, tant en la zona de protecció de la carretera Me-15, la qual uneix les poblacions des Mercadal i Fornells com davall camins existents. La impulsió presenta una direcció N-S. Un tram de canonada d'uns 2.600 m discorr paral·lel al marge oest de la carretera Me-15 i fora de la plataforma. La nova conducció travessarà terrenys particulars, discorrerà paral·lela a l'actual conducció d'impulsió i es soterrarà un mínim d'1 m.

2. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

1. D'acord amb el Pla Territorial Insular de Menorca, tant la depuradora com  el nou tram de conducció projectat que va des de l'EBAR de Santa Victòria fins a l'EDAR es troben en sòl classificat com a rústic. Pel que fa a la qualificació del sòl:

a) Aproximadament un terç de la superfície de la parcel·la de l'EDAR (Llacunes III i IV) així com tres trams de la conducció per impulsió (1.120 m) es troben a sòl rústic comú.

b) La major part de les noves actuacions dins el recinte de l'EDAR (Llacunes I i II) així com dos trams de la nova conducció (540 m) es troben a sòl rústic protegit, Àrees Naturals d'Interès Territorial (ANIT).

c) Tres trams de la conducció per impulsi´o (1.570 m) es troben a sòl rústic protegit, Àrees d'Interès Paisatgístic (AIP).

2. L'entorn de l'EDAR té una diversitat paisatgística molt baixa i està constituït per prats, conreus de secà (principalment farratges) i petits reductes de comunitats forestals.

3. Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació del espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN).

4. Pel que fa als hàbitats d'interès comunitari:

a) A l'entorn de l'EDAR, concretament al nord de la parcel·la, es troba l'hàbitat 9320 Bosc d'Olea i Ceratonia.  

b)  El projecte de substitució del tram vell d'impulsió des de l'EBAR Santa Victòria fins a les noves instal·lacions de l'EDAR afecta a l'hàbitat 9320 Bosc d'Olea i Ceratonia  i a l'hàbitat 9540 Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics. 

5. Les actuacions projectades, tant en fase I com en fase II, no estan afectades per cap àrea d'inundació, esllavissament o contaminació d'aqüífers. Quant al risc d'incendi, l'àrea afectada es troba classificada pel IV Pla General de Defensa Contra Incendis Forestals principalment com a sense risc d'incendi forestal en la zona de l'EDAR d'Es Mercadal i com a risc d'incendi forestal alt en l'entorn de la mateixa, així com a risc d'incendi forestal alt, molt alt i extrem en la zona de la conducció de la impulsió de Santa Victòria a l'EDAR d'Es Mercadal.

6. D'acord a la classificació geogràfica d'instal·lacions fotovoltaiques del Pla Director Sectorial d'Energies Renovables de les Illes Balears (Decret 33/2015, de 15 de maig, BOIB núm. 73) la instal·lació fotovoltaica projectada a la llacuna I, es troba a una zona d'aptitud ambiental i territorial baixa i es tracta d'una instal·lació de tipus A l'ocupació de la qual és inferior a 0,3 ha i la potència no és superior a 100 kW.

7. Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies:

a) L'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 19NM01 Ferreries - Cavalleria  (sense aqüífer important).

b) La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és baixa a la parcel·la de l'EDAR i entre baixa i moderada per al nou tram de conducció.

c) Les actuacions projectades no es troben dins els perímetres de restriccions dels pous de proveïment urbà. 

8. Les actuacions previstes a la fase I del projecte es realitzaran a la zona de policia del torrent de l'Arpa o torrent des Mercadal.

9. L'efluent s'aboca al Torrent de l'Arpa o torrent des Mercadal. El torrent des Mercadal desemboca a la part posterior del costat esquerre de cala Tirant després d'un recorregut d'aproximadament 7 km. En aquest sentit, cala Tirant es troba dins les masses d'aigua que requereixen un tractament addicional al secundari segons s'estableix al Decret 49/2003, de 9 de maig, pel qual es declaren les zones sensibles a les Illes Balears.

10. Les comunitats vegetals dominants a la parcel·la de l'EDAR són la garriga (arbustiva) i l'ullastre (arbòria) les quals constitueixen la vegetació de ribera del Torrent des Mercadal, punt d'abocament de l'EDAR. 

11. D'acord amb el Servei de Protecció d'Espècies:

- A la zona d'actuació hi ha constància de la presència de l'Àguila calçada (Aquila pennata) i del Picaplatges petit (Charadrius dubius), espècies incloses al Llistat d'Espècies en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011). 

- Segons les dades disponibles, a la zona hi ha constància de la presència de tres nius de Milà reial (Milvus milvus) i un d'Àguila calçada (Aquila pennata), tots ells a distàncies superiors a les distàncies recomanades de tranquil·litat per a ambdues espècies.

12. El patrimoni cultural no es veu afectat de forma directa per les actuacions projectades. 

3. Tramitació

Per a la tramitació de la sol·licitud de pròrroga i d'acord amb l'establert al punt 4 de l'article 43 de la Llei 21/2013, l'òrgan ambiental ha de resoldre sobre la mateixa en un termini de tres mesos comptats des de la data de presentació de la sol·licitud. 

L'òrgan ambiental ha sol·licitat informe a les següents administracions públiques afectades i persones interessades per raó de la matèria en relació amb els elements essencials que van servir per fer l'avaluació de l'impacte ambiental:

- Conselleria de Salut, Direcció General de Salut Pública, Servei de Salut Ambiental 

- Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua, Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació.

- Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua, Direcció General de Recursos Hídrics, Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic.

- Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica.

- Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, Servei de Canvi Climàtic.

- Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, Direcció General d'Emergències i Interior.

- Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal, Servei de Protecció d'Espècies.

- Consell Insular de Menorca, Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Direcció Insular de Cultura i Patrimoni.

- Consell Insular de Menorca, Departament d'Economia i Territori, Direcció Insular d'Ordenació Territorial.

- Consell Insular de Menorca, Departament de Mobilitat, Direcció Insular de Carreteres.

- Consell Insular de Menorca, Direcció Insular de Medi Rural i Marí.

- Ajuntament des Mercadal.

- GOB Menorca.

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes del Servei de Protecció d'Espècies, de la Direcció General d'Emergències i Interior, del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, del Departament d'Ordenació del Territori i del Servei de Salut Ambiental.

El Servei de Protecció d'Espècies va informar el següent:

Consideracions tècniques

1. Segons l'informe emès pel Servei de Protecció d'Espècies en data 5 de juny de 2019, a la zona on s'ubica l'EDAR hi havia constància de la presència d'Àguila calçada (Aquila pennata); Picaplatges petit (Charadrius dubius), espècies incloses al Llistat d'Espècies en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011). S'ha realitzat una nova consulta i no s'han detectat diferències quant a les espècies presents a la zona.

2. Segons les dades disponibles, a la zona hi ha constància de la presència de tres nius de Milà reial (Milvus milvus) i un d'Àguila calçada (Aquila pennata), tots ells a distàncies superiors a les distàncies recomanades de tranquil·litat per a ambdues espècies.

3. Segons criteri del Servei de Protecció d'Espècies, no és d'esperar que la pròrroga del projecte suposi un efecte destacable sobre les espècies catalogades o amenaçades de la zona, sempre que es portin a terme les mesures ambientals proposades a l'estudi d'impacte ambiental així com el Programa de vigilància ambiental.

Conclusió

Per tot això, inform favorablement sobre la Pròrroga de la Declaració d'impacte ambiental del Projecte «Ampliació i millora de tractament per a l'EDAR d'Es Mercadal».

La Direcció General d'Emergències i Interior va concloure el següent:

Una vegada examinada la documentació del Projecte d'ampliació i millora de l'EDAR al municipi d'Es Mercadal, es considera que no hi ha canvis substancials envers els riscos analitzats per Protecció Civil per la qual cosa la DG d'Emergències i Interior no posa objeccions a l'ampliació de la vigència.

El Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació del Consell Insular de Menorca va informar el següent:

[...]

Una vegada revisada la Declaració d'Impacte Ambiental objecte de prorroga, el tècnic sota signant considera que no s'han produït canvis substancials en els elements essencials en raó de la matèria, que la van motivar, i que les seves determinacions són vàlides i vigents.

Per tant, inform favorablement sobre la pròrroga de la vigència de la declaració d'impacte ambiental.

El Departament d'Ordenació del Territori va informar el següent:

[...]

II. Incidència de la normativa sobrevinguda des de la publicació de la DIA

La normativa sobrevinguda per, haver entrat en vigor des de la publicació al BOIB de la DIA, com administració afectada es considera la més significativa d'aplicació és la següent:

- Revisió del Pla Territorial Insular de Menorca (RPTI). (Aprovació definitiva 23/05/2023; BOIB núm. 86 de 24/06/2023).

L'article 25 de la RPTI «Ús del sòl per a serveis de subministrament d'aigua i de sanejament» [ND; norma directiva de caràcter prevalent sobre i vinculant per a l'ordenació urbanística l'article sencer] determina, entre d'altres, el següent:

Als efectes de coordinar l'ordenació territorial i urbanística i l'acció pública sectorial en matèria de protecció d'aqüífers i disminució de la contaminació, l'abastiment d'aigua, el sanejament i la depuració d'aigües residuals i la regeneració o la reutilització d'aigües, s'estableixen les disposicions següents: 1. Mesures per a protecció d'aqüífers i disminució de contaminació: 

[...]

4. Per al sanejament i la depuració: 

S'han estimat les connexions de nuclis al sanejament municipal i les actuacions en depuradores com a actuacions prioritàries que segueixen a: 

e) Es Mercadal i. Connexió de Port d'Addaia, Son Parc i Arenal d'en Castell a la nova EDAR a Port d'Addaia. 

ii. Xarxa de sanejament d'aigües residuals a Na Macaret i Punta Grosa, amb la connexió al sistema de sanejament de l'EDAR d'Addaia. 

iii. Ampliació i millora de l'EDAR des Mercadal, ja que la major part del sistema general de sanejament original té una antiguitat d'uns 20 anys, amb un cabal de disseny de 3.000 m3 /dia. 

iv. Connexió de l'EDAR de Port d'Addaia amb l'albufera de Son Saura i l'albufera des Grau, per a la recepció de l'excedent d'aigua depurada amb els tractaments pertinents, per millorar l'estat de l'aqüífer, i per evitar que aquestes aigües s'aboquin mar. 

Les actuacions previstes en el projecte i que van ser objecte de la DIA no entren en contradicció amb el contingut de l'esmentat instrument d'ordenació territorial (RPTI). Per tant, atès que la resta de normativa urbanística i territorial que va servir per a realitzar l'avaluació ambiental no ha canviat, no es considera necessari tornar a valorar de nou el projecte.

A la vista de l'anterior es proposa la ratificació de l'informe favorable amb condicions remès per la Direcció Insular d'Ordenació Territorial (Resolució 2019/PRES/0000079, de data 26/07/2019) a la CMAIB.

III. CONCLUSIÓ

Atesos els antecedents enumerats a l'apartat I d'aquest informe i de la incidència de la normativa sobrevinguda des de la publicació de la Declaració d'impacte ambiental del projecte exposada a l'apartat II, com administració pública afectada, d'acord amb el que disposa l'article 43.4 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'emet informe favorable a la sol·licitud de pròrroga de la vigència de la Declaració d'impacte ambiental publicada del projecte esmentat en l'assumpte de referència acordada en la sessió de 30 de gener de 2020 pel Ple de la CMAIB (BOIB núm. 66 de 30 d'abril de 2020).

El Servei de Salut Ambiental va concloure el següent:

S'informa favorablement condicionat al compliment de les condicions establertes a la declaració d'impacte ambiental original, aprovada mitjançant l'Acord del Ple de la CMAIB el 30 de gener de 2020.

Consideracions tècniques 

1. Pel que fa a la vigència i a la sol·licitud de la pròrroga de la declaració d'impacte ambiental, als punts 1 i 2 de l'article 43 de la Llei 21/2013 s'estableix que:

1. La declaración de impacto ambiental del proyecto o actividad perderá su vigencia y cesará en la producción de los efectos que le son propios si, una vez publicada en el “Boletín Oficial del Estado” o diario oficial correspondiente, no se hubiera comenzado la ejecución del proyecto o actividad en el plazo de cuatro años. En tales casos, el promotor deberá iniciar nuevamente el trámite de evaluación de impacto ambiental del proyecto, salvo que se acuerde la prórroga de la vigencia de la declaración de impacto ambiental en los términos previstos en los siguientes apartados. En defecto de regulación específica, se entenderá por inicio de la ejecución del proyecto cuando, una vez obtenidas todas las autorizaciones que sean exigibles, hayan comenzado materialmente las obras o el montaje de las instalaciones necesarias para la ejecución del proyecto o actividad y así conste a la Administración.

A los efectos previstos en este apartado, el promotor de cualquier proyecto o actividad sometido a evaluación de impacto ambiental deberá comunicar al órgano ambiental la fecha de comienzo de la ejecución de dicho proyecto o actividad. En el caso de que un procedimiento judicial afecte, directa o indirectamente, a la ejecución de un proyecto que cuente con Declaración de Impacto Ambiental, el transcurso del plazo de vigencia de la misma quedará en suspenso desde su inicio y hasta el momento en que el procedimiento cuente con sentencia judicial firme. 

2. El promotor podrá solicitar la prórroga de la vigencia de la declaración de impacto ambiental antes de que transcurra el plazo previsto en el apartado anterior. La solicitud formulada por el promotor suspenderá el plazo de vigencia de cuatro años.

En aquest sentit, la sol·licitud de pròrroga de la DIA es va realitzar en data 1 de febrer de 2024 i, per tant, abans de dia 30/04/2024, data en la qual finalitza el termini de quatre anys des de la publicació de la DIA.

2. D'acord amb l'informe de la DIA formulada, «les actuacions projectades són necessàries per causa del deficient estat actual dels equips, de l'incompliment dels valors límit establerts a l'autorització d'abocament (principalment, DBO5 i N total) durant els períodes de gran afluència turística, de l'augment de població i de l'existència de diversos desenvolupaments urbanístics prevists en el planejament que estan pendents de construcció per la falta de capacitat de depuració de la depuradora».

Es consideren que es mantenen els motius pels quals són necessàries les actuacions projectades. En aquest sentit, les dades de l'Ibestat mostren que durant els darrers anys la població des Mercadal ha augmentat de forma considerable. A més, d'acord amb els darrers informes de depuració i sanejament de  l'Agència Balear de l'Aigua i Qualitat Ambiental, a la depuradora des Mercadal s'han registrat alguns incompliments dels requisits d'abocament.

3. Pel que fa a la normativa sobrevinguda des de la formulació de la DIA:

a) D'acord amb l'article 25 de la Revisió del Pla Territorial Insular de Menorca (RPTI) (aprovació definitiva 23/05/2023; BOIB núm. 86 de 24/06/2023), es considera l'ampliació i millora de l'EDAR des Mercadal com a una actuació prioritària.

b) Al PHIB de tercer cicle s'inclou la remodelació de l'EDAR des Mercadal al programa de mesures. Aquesta mesura té caràcter bàsic i té el codi de la Instrucció de Planificació Hidrològica 01.01.03  per la qual cosa es considera una mesura per a la reducció de la contaminació per abocaments urbans. Es preveu una inversió corresponent al període 2022-2027 de  6.651.388 euros.

4. No hi ha canvis en els elements ambientals que es varen avaluar de l'entorn del projecte 

5. Els informes rebuts de les administracions públiques afectades per raó de la matèria en relació amb els elements essencials que van servir per fer l'avaluació de l'impacte ambiental han informat favorablement la pròrroga de la declaració d'impacte ambiental.

6. Atès que no s'han produït canvis substancials en els elements essencials que serviren per a fer l'avaluació d'impacte ambiental del projecte es considera que, d'acord amb el punt 3 de l'article 43 de la Llei 21/2013, no hi ha inconvenient en ampliar la vigència de la declaració d'impacte ambiental per dos anys addicionals.

Conclusions 

Per tot l'anterior, es resol concedir la pròrroga de la declaració d'impacte ambiental del projecte d'ampliació i millora de l'EDAR des Mercadal, a sol·licitud d'ABAQUA, en concloure's que no s'han produït canvis substancials en els elements essencials que serviren per fer l'avaluació d'impacte ambiental del projecte, per dos anys addicionals, és a dir fins al 30 d'abril de 2026, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o compensatòries previstes a l'EIA i a  l'annex d'incidència paisatgística així com als condicionants de la DIA publicada en el BOIB núm. 66 de 30/04/2020.»

 

(Signat electrònicament: 3 de juny de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística  Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)