Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 369556
Resolució de la presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de centre de gestió de residus al carrer Gremi Boneters 19 del Polígon Industrial de Son Castelló (TM Palma) (Exp. 145a-2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 22 d'abril de 2024, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la  Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de centre de gestió de residus al carrer Gremi Boneters 19 del Polígon Industrial de Son Castelló (TM Palma), en els termes següents: 

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària els projectes següents: «a) Els projectes en què així ho exigeixi la normativa bàsica estatal sobre avaluació ambiental, (...)»

El Reial decret 445/2023, de 13 de juny, pel qual es modifica els annexos I, II i III de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, va incloure com a projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental simplificada:

«Anexo II. Proyectos sometidos a la evaluación ambiental simplificada

Grupo 9. Otros proyectos

b) Instalaciones de eliminación o valorización de residuos no incluidas en el anexo I, excepto la eliminación o valorización de residuos propios no peligrosos en el lugar de producción.

d) Almacenamiento de chatarra, incluidos vehículos desechados.»

Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª del Titol II de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que li siguin d'aplicació,

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte consisteix en la instal·lació d'un centre per al processament de residus a una nau industrial aïllada situada a la parcel·la amb referència cadastral 1540910DD7814B0001YT, al carrer Gremi Boneters 19 del Polígon Industrial de Son Castelló en el terme municipal de Palma.  El Pla General d'Ordenació Urbanística (d'ara endavant PGOU) de Palma classifica el terreny com sòl urbà de qualificació Industrial Aïllada M3b.  La nau industrial disposa d'una superfície en planta baixa de 2.035 m2 en una parcel·la de 4.987 m2, dels quals l'activitat es desenvoluparà només a una part d'ella amb una superfície de 550,68 m2 de la nau, ja que la comparteix amb un altre activitat de gestió de residus. Es disposa de les zones següents:  Zona de càrrega i descàrrega (33,65 m2), Zona d'amuntegament de vehicles abans de descontaminar-los - Zona de descontaminació i desmuntatge - Zona de recollida de VFU descontaminats (53,89 m2), Zona de gestió de residus diferenciant entre residus perillosos, residus no perillosos i metalls (266,78 m2), Àrea administrativa (oficines i serveis formant part de la nau (51,91 m2) i Zona de venda de peces de segona mà (33,19  m2). 

Les operacions que es duran a terme, d'acord amb la categorització de l'annex II de la Llei 7/2022, seran: R1201, Classificació de residus, R1202, desmuntatge i separació de distints components dels residus, inclosa la retirada de substàncies perilloses, R1301, emmagatzematge de residus, en l'àmbit de recollida, i R1302, emmagatzematge de residus en l'àmbit de tractament. En el document d'avaluació d'impacte ambiental simplificat (d'ara endavant DAIAS) es relaciona un llistat ampli de codis LER que s'espera gestionar i la seva previsió, la majoria, si no tots, relacionats amb la descontaminació de VFU, i l'activitat de tallers de xapa i pintura, tallers mecànics i tallers elèctrics de vehicles. La capacitat màxima d'emmagatzematge i la capacitat màxima de gestió anuals seran: Residus perillosos (d'ara endavant RP) 27,17 tn d'emmagatzematge i 4.645,50 tn gestió anuals. Residus no perillosos (d'ara endavant RNP) 48,38 tn d'emmagatzematge i 6.091,00 tn gestió anuals, VFU: 6,00 tn d'emmagatzematge i 2.500,00 tn gestió anuals; Metalls: 606,30 tn d'emmagatzematge i 3.942,00 tn gestió anuals. 

Els residus s'emmagatzemen segons tipologies, i dins de la mateixa tipologia separant els perillosos dels no perillosos. A les zones d'emmagatzematge els residus es distribueixen en funció de la seva perillositat, tipus de residu i freqüència de recollida. Per a cada entrega a gestor autoritzat es disposa de la documentació corresponent la qual s'arxiva almenys durant 5 anys. Les dades d'entrada i sortida s'inclouen en el registre cronològic i s'utilitzen per fer la Memòria Anual de gestor a presentar anualment abans de l'1 de març a l'organisme competent en matèria de residus. La durada màxima de l'emmagatzematge dels RNP serà inferior a dos anys quan es destinin a valorització i a un any quan es destinin a eliminació. Per altra banda, el temps màxim d'emmagatzematge dels residus perillosos és de 6 mesos en ambdós casos. En el DAIAS s'especifica que el projecte s'ajusta i compleix completament amb el Reglament de seguretat contra incendis als establiments industrials, aprovat pel Reial decret 2267/2004, de 3 de desembre.  S'indica que la font d'energia utilitzada en aquesta activitat serà l'energia elèctrica de la xarxa, amb una potència total instal·lada és de 31.343 W i la potència a contractar 20.700 W. L'activitat estarà connectada a la xarxa de distribució d'aigua del local existent i al clavegueram municipal. Respecte als possibles vessaments accidentals, en els emmagatzemaments i operacions que puguin donar lloc a aquests es disposarà de cubetes de retenció i es realitzarà una canaleta cega, situada a la porta d'accés, per a la recollida de líquids, i el buidatge serà mitjançant bomba d'aspiració manual. També s'especifica que els nivells sonors estira'n dins els límits normatius i es complirà la Normativa Reguladora de Soroll i les Vibracions i amb la CTE DB HR, respecte als nivells sonors i de vibracions màximes, que es fixen segons el tipus d'àrea acústica, en el nostre cas, B Industrial amb els índexs de soroll dB(A): Ld: 75.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

    • Ajuntament de Palma

        ◦ Servei de Gestió Urbanística del Departament de Planejament.

    • DG Recursos Hídrics de la  Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua.

        ◦ Servei Estudis i Planificació

        ◦ Servei d'Aigües Subterrànies

    • DG d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia

        ◦ Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera 

    • DG d'Emergències i Interior de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques

        ◦ Direcció d'Emergències i Interior

    •  Direcció general de Salut Pública de la Conselleria de Salut

        ◦  Servei de Salut Ambiental 

    • Consell Insular de Mallorca

        ◦ Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures.

        ◦ Direcció Insular d'Urbanisme i Planejament Municipal del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures.

    • Associacions:

        ◦ Grup Ornitològic de Balears (GOB)

A continuació es relacionen i resumeixen els aspectes més importants dels informes rebuts a les consultes fetes sobre el projecte:

Consell Insular de Mallorca

- El Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures, el 04 de gener de 2024, va informar (R/S AIA 5-2022):

«Amb relació al vostre escrit amb data 21 de desembre de 2023 (RGE 93629) quant a la consulta i petició d'informe en relació al centre de gestió de residus al carrer Gremi Boneters 19, us comunicam que n'hem donat trasllat a la Direcció insular de Residus, atès que és una matèria de la seva competència.

En qualsevol cas, ja que es tracta de la implantació d'una activitat a ubicar en un solar urbà d'ús principal industrial o secundari, la competència urbanística resideix en l'administració municipal."

- El Servei de Residus del Departament de Medi Ambiente, Medi Rural i Esports, el 04 de gener de 2024, va informar (R/S 1002622):

«Conclusions

Des del punt de vista del compliment del Pla Director Sectorial de Residus No Perillosos de l'illa de Mallorca (BOIB núm. a1 de 18/06/2019), s'informa favorablement el projecte per a amb el següent condicionant: 

- Els pneumàtics fóra d'ús amb codi LER 16 O1 03 hauran de ser gestionats a través d'un dels corresponents SCRAPS i, en tot cos, seran entre tots o les instal·lacions de MAC Insular en cos de no ser possible la seva reutilització o valorització material.

Des del punt de vista de l'article 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental es proposa la seva no subjecció a avaluació d'impacte ambiental ordinària.»

- Servei d'Ordenació del Territori del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures, el 25 de gener de 2024, va informar (R/S 1003124D):

«Conclusions

A la vista de les consideracions tècniques expressades a l'apartat lll de l'informe, es conclou que des del punt de vista de l'ordenació territorial no s'observa cap circumstància del projecte que resulti d'especial incidència a l'entorn, sempre que es doni compliment a la normativa d'aplicació.

Aquest informe s'emet en aplicació de les competències en matèria d'ordenació territorial i paisatge, sense perjudici de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les competències que tinguin atribuïdes»

Ajuntament de Palma

-  El Departament de Medi Ambient, Sostenibilitat, Espais Naturals i Benestar Animal, en data 22 de gener de 2022, va informar (R/V 2022/03463E):

«Conclusions (...): 

Es considera que degut a les característiques dels residus perillosos que s'emmagatzemaran en la instal·lació {per exemple: benzina (1 t), fuel-gasoil (1 t)), que són líquids altament inflamables, sobre tot la benzina, haurien d'estar emmagatzemats, a més de dins els contenidors específics esmentats en el projecte, en un espai separat de la resta de  la instal·lació, amb parets de materials ignífugs i amb un sistema anit-incendis complementari al de la instal·lació d'extintors. Per exemple, un sistema de reg amb un líquid específic per a sufocar incendis causats per aquest tipus de combustibles líquids. 

Addicionalment, aquest espai tancat i diferenciat de la resta de la instal·lació, hauria de comptar amb un sistema d'extracció d'aire cap a l'exterior, amb un sistema de filtració sobre tot de compostos orgànics volàtils (COV's), per a evitar possibles acumulacions de gasos inflamables i tòxics dins aquest espai descrit.

En relació als residus perillosos sòlids, es considera que també haurien d'estar separats de la resta de la instal·lació amb parets, amb les corresponents mesures de seguretat per a evitar qualsevol incident. Es podria instal·lar un sistema anti-incendis de reg amb aigua en aquest cas, de manera addicional a tot el sistema de prevenció d'incendis previst en la legislació regulatòria. 

Pel que respecta a la fase de desmantellament de la instal·lació no s'ha trobat enlloc la  previsió de generació de residus de construcció i demolició. Tal i com es descriu en l'article 4 del Reial Decret 105/2008, de 1 de febrer, pel que es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició (RCD). Encara que l'edificació romandrà construïda després del desmantellament de l'activitat, la qual cosa farà que no es generin gran quantitat d'aquests tipus de residus, segurament sí que es generaran RCD, encara que sigui en petites quantitats.

Així, es considera que s'hauria d'incloure un llistat de RCD que haurien de figurar dins el "Pla de Gestió de Residus", fent una diferenciació entre residus perillosos, no perillosos i inerts. igualment s'hauria de tenir en compte l'establert en l'article 30 de la Llei 712022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminants per a una economia circular, en quant a la gestió de residus de construcció i demolició.

En referència al control dels nivells de renou de la maquinària i vehicles, esmentar que, en la ITV no es fan mesuraments de control del renou emès pels vehicles i o maquinària, per tant, aquesta no pot ser la manera d'acreditar el compliment en les emissions de renou. No obstant això, la ubicació de l'activitat en una zona industrial, amb els límits més permissius de renou i en un ambient molt renouer pel fet de ser un polígon, fan que aquest aspecte no sigui impactant i pugui considerar-se com a compatible. Finalment es vol recalcar que moltes de les mesures que s'inclouen com a mesures preventives, correctores i compensatòries, són en realitat obligacions legislatives establertes en les respectives normes reguladores sectorials. Per tant, en cap cas es poden proposar com a mesures preventives, correctores i compensatòries, ja que són d'obligat compliment i el seu incompliment està considerat com una infracció i podria ser considerat un delicte, segons el cas.  Així, que els vehicles tenguin la IW en data és obligatori, que els residus estiguin etiquetats és obligatori, que l'emmagatzematge dels residus perillosos no superi els 6 mesos és obligatori, que la gestió de residus estigui controlada mitjançant la documentació pertinent també és obligatori, etc. 

Conclusions 

S'informa favorablement condicionat al compliment de les observacions i o mancances detectades. 

Les observacions detallades es redacten en el ben entès de la contribució a l'estudi d'impacte ambiental del centre de gestió de residus al terme municipal de Palma, el que no és obstacle per a les conclusions que es puguin emetre des d'altres òrgans ambientals competents. 

Aquest informe s'emet ajustat a les competències i coneixements del tècnic que subscriu, sense perjudici d'altres arguments tècnics més ben fonamentats o ajustats competencialment.»

Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia

- El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, el 18 de juny de 2022, va informar (R/S 003/04-CA):

«Conclusions

Un cop avaluada la informació s'emeten les següents conclusions:

1. El projecte sí s'ha de sotmetre a Avaluació d'Impacte Ambiental d'acord amb el RD 445/2023. 

2. El projecte pot estar sotmès al procediment d'avaluació d'impacte ambiental simplificada, i serveixi aquest informe per establir les consideracions oportunes quant a contaminació atmosfèrica i canvi climàtic

3. Es considera que la instal·lació, d'acord amb les dades indicades a I'EIA, iamb el RD 10012011, será un APCA classificada com a «Almacenamiento u operaciones de manipulación tolas como mezclado, separación, clasificación, transporte o reducción de tamaño de residuos no metálicos o de residuos metálicos pulverulentos capacidad de manipulación de estos materiales < 100 t/día», clasificada así pues como (-)). Es consider per part d'aquest servei que no es compleixen les condicions oportunes per augmentar el seu nivell de potencial contaminant de l'atmosfera a C. Així doncs, no tindrà obligacions de notificació d'APCA ni a autorització. Però es recorda que sí que haurà de donar compliment a les obligacions genèriques d'APCA indicades a l'article 7 de la Llei34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera (...)

4. Si bé, tal i com es descriu a l'EIA el projecte, no s'aprecien grans potencials de millora quant a eficiència energètica, sí que es podria considerar la instal·lació d'energies renovables per als subministrament d'electricitat.

5. Quant a adaptació als impactes de canvi climàtic es considera que efectivament la vulnerabilitat serà baixa i que, de partida, no s'aprecien possibles mesures a prendre.»

Conselleria del Mar i Cicle de l'Aigua

- La Direcció general de Recursos Hídrics, el 23 de febrer de 2024, va informar (R/S: 023_0O426E):

«Conclusions

Per tot l'anterior, des d'un punt de vista de suficiència hídrica, capacitat de sanejament i depuració i protecció del domini públic hidràulic subterrani, informem favorablement l'informe en relació amb Centre de Gestió de Residus TM Palma, amb les següents condicions:

1. El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presencia o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua a les zones dels banys.

2. Sempre que sigui viable es recomana l'estalvi en els consums d'aigua amb la disposició de sistemes de recollida de l'aigua de pluja neta per al seu ús posterior a les mateix instal·lacions.

3. Abans de que es trobi en funcionament el Centre de Gestió de Residus s'ha de verificar que la instal·lació del circuit estanc de líquids residuals compleix la seva funció, i quin manteniment es durà a terme.

4. Abocament als sistemes col·lectors de composts, matèries i residus en estat sòlid, líquid o gasós es troba totalment prohibit.»

 

Conselleria de Presidència i Administracions Públiques

- La Direcció general d'Emergències i Interior, el 20 de desembre de 2023, va informar (IPS_155/2023, SP_72_150/2023):

«Conclusió 

Una vegada examinada la documentació, es considera que el projecte Projecte del centre de gestió de residus al carrer del Gremi dels Boneters, 19, al Terme Municipal de Palma es desenvolupa en una parcel·la amb risc d'inundació atès que es troba afectada per la zona inundable (T=500 anys) estudiada per l'ARPSI dels torrents Gros i Bàrbara. Al 2on cicle dels mapes de perillositat i risc d'inundació aprovats per la DG de Recursos Hídrics es poden trobar els calats de referència per a la parcel·la. Aquests calats hauran de servir per recollir al projecte les mesures més adients als edificis i a la urbanització, tant de drenatge com d'altres, i aplicar-les. Es recomanen les mesures de les "Guies d'adaptació al risc d'inundació i criteris constructius de noves edificacions en zones inundables" del Ministeri per a la Transició ecològica i el repte demogràfic.»

Conselleria de Salut

- La Direcció general de Salut Pública, el 20 de desembre de 2023, va informar (R/S EIA 303/2023):

«S'informa favorablement condicionat al compliment de les condicions establertes a l'estudi d'impacte ambiental simplificat de referència. 

Aquest informe és únicament valid a efectes de salut ambiental i no eximeix de l'obligat compliment de tota la resta de la normativa que sigui aplicable al projecte.»

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a. Característiques del projecte:  la instal·lació d'un centre per al processament de residus a una nau industrial aïllada situada a la parcel·la amb referència cadastral 1540910DD7814B0001YT, al carrer Gremi Boneters 19 del Polígon Industrial de Son Castelló en el terme municipal de Palma.  El Pla General d'Ordenació Urbanística (d'ara endavant PGOU) de Palma classifica el terreny com sòl urbà de qualificació Industrial Aïllada M3b.

La nau industrial disposa d'una superfície en planta baixa de 2.035 m2 en una parcel·la de 4.987 m2, dels quals l'activitat es desenvoluparà només a una part d'ella amb una superfície de 550,68 m2 de la nau, ja que la comparteix amb un altre activitat de gestió de residus.  Les operacions que es duran a terme, d'acord amb la categorització de l'annex II de la Llei 7/2022, seran: R1201, Classificació de residus, R1202, desmuntatge i separació de distints components dels residus, inclosa la retirada de substàncies perilloses, R1301, emmagatzematge de residus, en l'àmbit de recollida, i R1302, emmagatzematge de residus en l'àmbit de tractament. En el document d'avaluació d'impacte ambiental simplificat es relaciona un llistat ampli de codis LER que s'espera gestionar i la seva previsió, la majoria, si no tots, relacionats amb la descontaminació de VFU, i l'activitat de tallers de xapa i pintura, tallers mecànics i tallers elèctrics de vehicles. Els residus s'emmagatzemen segons tipologies, i dins de la mateixa tipologia separant els perillosos dels no perillosos. A les zones d'emmagatzematge els residus es distribueixen en funció de la seva perillositat, tipus de residu i freqüència de recollida. 

En el DAIAS s'indica que la font d'energia utilitzada en aquesta activitat serà l'energia elèctrica de la xarxa, amb una potència total instal·lada és de 31.343 W i la potència a contractar 20.700 W. L'activitat estarà connectada a la xarxa de distribució d'aigua del local existent i al clavegueram municipal. Respecte als possibles vessaments accidentals, en els emmagatzemaments i operacions que puguin donar lloc a aquests es disposarà de cubetes de retenció i es realitzarà una canaleta cega, situada a la porta d'accés, per a la recollida de líquids, i el buidatge serà mitjançant bomba d'aspiració manual. També s'especifica que els nivells sonors estira'n dins els límits normatius i es complirà la Normativa Reguladora de Soroll i les Vibracions i amb la CTE DB HR, respecte als nivells sonors màxims i de vibracions màximes, que es fixen segons el tipus d'àrea acústica, en el nostre cas, B Industrial amb els índexs de soroll dB(A): Ld: 75.

b. Ubicació del projecte: nau industrial aïllada situada a la parcel·la amb referència cadastral 1540910DD7814B0001YT, al carrer Gremi Boneters 19 del Polígon Industrial de Son Castelló en el terme municipal de Palma.  El Pla General d'Ordenació Urbanística (PGOU) de Palma classifica el terreny com sòl urbà de qualificació Industrial Aïllada M3b, àrees destinades a activitats industrials d'emmagatzemament o de tallers amb tipologia d'edificació aïllada a la unitat paisatgística 4 «Bahia de Palma i Pla de Sant Jordi». Es tracta d'una nau ja construïda, cimentada i impermeabilitzada.

D'acord amb l'IDEIB, no afecta cap dels espais de rellevància ambiental definits en la Llei 5/2005, de 26 de maig LECO (ENP i XN2000) ni la LEN (Llei 1/91, de 30 de gener). No es localitza cap espai Xarxa Natura 2000 a l'emplaçament del projecte o el seu entorn. La parcel·la tampó queden afectades per APT. Segons el Bioatles (quadrícules 1x1, codi 7505), l'àmbit del projecte es troba a l'àrea de distribució de dotze catalogades. 

Respecte a les aigües superficials, a l'informe de la Direcció general de Recursos Hídrics la parcel·la objecte es situa a una zona amb risc d'inundació atès que es troba afectada per la zona inundable (T=500 anys) estudiada per l'ARPSI dels torrents Gros i Bàrbara.  Quan a la protecció de les aigües subterrànies, el projecte es desenvolupa sobre la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1814M4 «Son Reus» la qual, segons els PHIB 2023 i els objectius de la DMA, és un aqüífer profund en bon estat quantitatiu i qualitatiu en risc moderat de contaminació per nitrats i sulfurs. 

Segons el Bioatles (quadrícules 1x1, codi 2850), l'àmbit del projecte no es troba dins l'àrea de distribució de cap espècie amenaçada, però si de dotze espècies catalogades (Falzia Apus apus, sibel·lí Burhinus oedicnemus, xoriguer Falco tinnunculus, xàtxero Motacilla alba, mussol banyut Asio otus, serp de garriga Macroprotodon mauritanicus, serp blanca Zamenis scalaris, eriçò Atelerix algiru, dragó Tarentola mauritanica, ratapinyada de coa llarga Tadarida teniotis, ratapinyada comuna Pipistrellus pipistrellus, pi de Cecilia Pinus halepensis var. ceciliae).

D'acord amb el document ambiental, a l'àmbit d'actuació no existeix cap element d'interès cultural catalogat que es pugui veure afectat.

c. Característiques del potencial impacte: no es preveuen impacte a la fase d'execució ja que la nau on s'instal·la l'activitat ja existeix i no és necessari una modificació interior més enllà de la instal·lació de les eines i maquinaria necessària per a l'inici de la mateixa. 

En la fase d'execució es consideren com a impactes negatius: emissions sonores i emissió de gasos d'efecte hivernacle del desplaçament de vehicles i les feines de compactació i desmuntatge, l'increment de les necessitats de recursos naturals (aigua i energia) i les afeccions a la qualitat de l'aqüífer els vessaments accidentals. Com a impactes positius, permetrà la valorització in situ de molts de residus que actualment s'han de transportar a l'illa de Mallorca per a la seva valorització abans d'enviar-los al gestor final, fet que suposa un gran cost energètic i d'emissions de gasos d'efecte hivernacle addicionals; per la qual cosa la creació d'aquesta nau milloraria la valorització de residus.

En la fase de desmantellament, no es preveu l'enderroc de la nau, per la qual cosa els impactes serien la generació de residus dels mobles i instal·lacions de l'activitat. 

En el seu conjunt, els majors riscos són els possibles incendis o vessament accidental de substàncies contaminants al subsòl.

Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el « centre de gestió de residus al carrer Gremi Boneters 19 del Polígon Industrial de Son Castelló (TM. Palma)», sempre que es compleixin les mesures correctores previstes al document ambiental redactat per la Sra. María Teresa Oms Molla, doctora en Ciències Químiques (GEMAX, Estudios Ambientales S.L.) en data octubre de 2023, per a la reducció dels impactes previsibles, i amb el condicionants següents:

1. S'haurà d'incloure un sistema de generació d'energia per autoconsum mitjançant plaques fotovoltaiques situades a la coberta de la nau, que permeti, amb altres mesures de reducció del consum i augment de l'eficiència, permetin per obtenir un balanç el més proper a zero en el període de vida útil previst.

2. S'hauran d'incloure mesures de reducció del consum i l'augment de l'eficiència energètica (per exemple tecnologia LED, sensors de presència i interruptors temporals, etc.)

3. Els pneumàtics fora d'ús amb codi LER 16 O1 03 hauran de ser gestionats o través d'un dels corresponents SCRAPS i, en tot cos, seran entre tots o les instal·lacions de MAC Insular en cos de no ser possible la seva reutilització o valorització material.

4. Els residus perillosos líquids altament inflamables que s'emmagatzemaran en la instal·lació (benzina fuel-gasoil) hauran d'estar emmagatzemats, a més de dins els contenidors específics esmentats en el projecte, en un espai separat de la resta de la instal·lació, amb parets de materials ignífugs i amb un sistema anit-incendis complementaris al de la instal·lació d'extintors. Per exemple, un sistema de reg amb un líquid específic per a sufocar incendis causats per aquest tipus de combustibles líquids.

5. Addicionalment, aquest espai tancat i diferenciat de la resta de la instal·lació, hauria de comptar amb un sistema d'extracció d'aire cap a l'exterior, amb un sistema de filtració sobretot de compostos orgànics volàtils (COV's), per a evitar possibles acumulacions de gasos inflamables i tòxics dins aquest espai descrit.

6. Per a l'autorització de l'activitat, el promotor haurà de presentar a l'òrgan substantiu una descripció i estimació de la pressió sonora de la maquinària a l'interior en funcionament simultani (premsa metalls, triturador mòbil, premsa mòbil, compressor) així com el nivell d'aïllament CTE de l'edifici, de forma que es justifiqui adequadament el compliment de les emissions diürnes per davall del límit permès, i, si es sobrepassés aquest límit, les mesures addicionals a realitzar per a complir la normativa.

7. Es consideraran i aplicaran les mesures o recomanacions més adients sobre zones inundables (previsió T=500 anys) de les "Guies d'adaptació al risc d'inundació i criteris constructius de noves edificacions en zones inundables" del Ministeri per a la Transició ecològica i el repte demogràfic.

8. S'ha d'incloure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors, o que l'obertura i tancament es faci mitjançant sensors de presència, doble polsador o polsador amb interrupció de la descàrrega a les cisternes dels vàters o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua a les zones dels banys.

9. Per a l'autorització de l'activitat, el promotor haurà de presentar a l'òrgan substantiu fotografies de l'estat de la cimentació dins la nau, i, en cas necessari, fer una rectificació de la mateixa si es detectessin possible punt de filtració al subsol.

10. La canaleta cega  situada a la porta d'accés, per a la recollida de líquids cas de vessament accidental i el buidatge, haurà de desembocar a un embornal amb suficient cabuda per a la retenció del volum dels possibles vessaments.

Es recorda:

1. L'abocament als sistemes col·lectors de composts, matèries i residus en estat sòlid, líquid o gasós es troba totalment prohibit.

2. L'obligació de compliment de les especificacions que siguin d'aplicació de la Llei 3/2005, de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears (BOIB 65 de 28/04/2005)

Es recomana:

1. Sempre que sigui viable, l'estalvi en els consums d'aigua amb la disposició de sistemes de recollida de l'aigua de pluja neta per al seu ús posterior a les mateixes instal·lacions

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta  resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 3 de juny de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)