Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 369223
Resolució de publicació de la modificació del reglament regulador per a l’organització, instal·lació i muntatge de mercats periòdics i temporals al termini municipal de Calvià

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

ANTECEDENTS DE FET

PRIMER.- En data 22/03/2024, el Ple de l'Ajuntament va acordar inicialment la modificació del Reglament regulador per a l'organització, instal·lació i muntatge de mercats periòdics i temporals al terme municipal de Calvià (en endavant, el Reglament). Al mateix acord es va disposar que en cas de que no es presentessin durant el termini d'exposició pública, l'acord inicial s'entendria definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés. En aquest cas, es publicaria al BOIB el text íntegre del present acord.

SEGON.- En compliment de la disposició de l'article 102.b) de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es va sotmetre l'acord a informació pública per un termini de trenta dies hàbils a comptar a partir del dia següent a la data de publicació de l'anunci al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB nº46, de 6 d'abril de 2024).

TERCER.- De conformitat amb allò establert a la Llei 11/2016 de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, es va procedir a sol·licitar en data 17/04/2024 a l'Institut Balear de la Dona el corresponent informe d'avaluació d'impacte de gènere amb tal de garantitzar la igualtat al contingut i llenguatge empleat per a la redacció. En data 02/05/2024 es va emitir l'informe favorable per part de l'Institut Balear de la Dona, que va ser rebut en data 06/05/2024.

QUART- Conforme la disposició a l'article 82 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en data 19/04/2024 va ser notificada l'aprovació inicial de la modificació del Reglament a “Agrupación Balear de Vendedores Ambulantes”.

CINQUÈ.- Finalitzat el termini per a la formalització d'al·legacions, després de la publicació corresponent de l'anunci de l'aprovació inicial del Reglament en data 20/05/2024, es va sol·licitar informe d'al·legacions a Registre General, conforme el procediment disposat a l'article 102.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. En 30/05/2024, la Unitat de Registre General va emitir informe de no presentació d'al·legacions referents.

SISÈ- Consta informe de la secció de comerç amb data 06/06/2025.

VALORACIÓ JURÍDICA

PRIMER.- L'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, indica que en el cas de que no s'hagin presentat reclamacions ni suggeriments s' entendrà definitivament adoptat l'acord fins el moment provisional.

SEGON.- L'article 70.2 de la Llei anteriorment citada, especifica que els acords l'aprovació definitiva dels quals correspongui als ens locals, s'hauran de publicar al “Butlletí Oficial” de la Província, i, segons l'article 65.2 de la mateixa Llei, entraran en vigor un cop transcorregut el termini de quinze dies hàbils després de la seva publicació i/o comunicació íntegra.

TERCER.- L'article 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, contempla l'aprovació definitiva de l'acord inicialment adoptat sense necessitat de nou acord exprès als supòsits que no hi hagi reclamacions ni suggeriments.

QUART.- L'article 103 de la mateixa Llei anteriorment citada, estableix el requisit de la publicació íntegra al Butlletí Oficial de les Illes Balears i el transcurs del termini previst de quinze dies.

CINQUÈ.- L'article 88.6 de la Llei 39/2015 disposa que “l'acceptació d'informes o dictàmens servirà de motivació a la resolució quan s'incorporin al text de la mateixa”.

Por tot l'anteriorment exposat, en base a la previsió de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears; el Reglament de mercats; la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local; la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears; i la resta de la normativa aplicable, en virtut de les facultats conferides a l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases de Règim Local, i en virtut de la delegació conferida per decret de Batlia en data 12/01/2024,

 

RESOLC

PRIMER.- TENIR PER APROVAT el text definitiu de la modificació de les bases reguladores del Reglament Regulador per a l'Organització, Instal·lació i Muntatge de Mercats Periòdics i Temporals al termini municipal de Calvià, en no haver-se presentat al·legacions al text inicial del Reglament, aprovada pel Ple de l'Ajuntament de 22/03/2024.

SEGON.- PUBLICAR el text íntegre del contingut del present Reglament modificat al diari oficial corresponent, essent en aquest cas el Butlletí Oficial de les Illes Balears, per a la seva entrada en vigor amb producció d'efectes jurídics, conforme estableix l'article 131 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

 

(Signat electrònicament: 7 de juny de 2024)

La tinenta de batle delegada de Comerç (PD 12/01/2024) Elisa Monserrat Mayol

 

REGLAMENT REGULADOR PER A L'ORGANITZACIÓ, INSTAL·LACIÓ I MUNTATGE DE MERCATS PERIÒDICS I TEMPORALS EN EL MUNICIPI DE CALVIÀ

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El sector del comerç és un sector amb un alt pes específic en l'economia, ja sigui a escala nacional, regional o local. En aquest sentit, el comerç ha estat una activitat transcendental al llarg de la història de les Illes Balears, amb gran influència sobre l'economia balear, estenent les seves influències cap a altres àmbits socials i culturals.

En la història de les Illes Balears, el comerç ha estat una activitat transcendental, amb gran influència econòmica, social i cultural. Amb el transcurs del temps l'activitat comercial ha experimentat grans canvis, diversificació i influència turística. Aquesta evolució ha comportat estructures de negoci allunyades de la comercialització tradicional, augmentat els comerços de mitjanes i grans superfícies, galeries, autoserveis. etc.

A més de la venda en establiments comercials fixos, la pràctica de comerços itinerants està molt arrelada, realitzant mercats i fires en la majoria de pobles de les illes, sense que les mateixes hagin coadjuvat a potenciar les activitats de venda no sedentària en espais i vies públiques.

L´Ajuntament de Calvià ha incentivat l'impuls dels mercats i fires periòdics, per a dinamitzar l'activitat econòmica del municipi, la comercialització de productes autòctons i promoció turística, en diferents ubicacions del municipi de Calvià. Prova d'això, el mercat tradicional a Calvià Vila, que porta celebrant-se cada dilluns des de fa més de 20 anys, potenciant els negocis del poble i l'atractiu turístic.

En el marc estatal, la directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre de 2006, del Parlament Europeu i del Consell, relativa als serveis en el mercat interior, incorporada a l'ordenament estatal mitjançant Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el Lliure Accés a les Activitats de Serveis,així com la Llei 1/2010, que va modificar la Llei 7/199, de 15 de gener, d'Ordenació del Comerç Minorista. Reial Decret 199/2010, de 26 de febrer, pel qual es regula l'exercici de la venda ambulant o no sedentària.

En tot el no previst en el present Reglament s'estarà al que es disposa en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears; en la Llei de Bases de Règim Local i la seva normativa complementària, llei del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, Codi Alimentari Espanyol i reglamentacions Tecnicosanitàries que ho desenvolupen, Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei General per a la defensa dels Consumidors i Usuaris i altres Lleis complementàries, així com en les disposicions que siguin aplicable en matèria de sanitat general alimentària, comerç i fiscal.

En el marc municipal, el 29 de setembre de 2016 es va aprovar definitivament l'Ordenança municipal per al foment de la convivència a Calvià. En l'àmbit de l'aplicació d'aquesta Ordenança es regula en el Capítol III el comerç ambulant no autoritzat d'aliments, begudes i altres productes.

Des de l´Ajuntament de Calvià, i després d'anys de vigència del reglament que regula l'organització, instal·lació i muntatge de mercats periòdics i temporals en el terme municipal de Calvià, de la experiència adquirida, així com la normativa que s'ha anant aprovant, s'ha estimat que ha arribat el moment en què per motius de diversa índole, però en especial per apreciar raons d'interès general, resulta obligat a emprendre una reforma del reglament amb la finalitat d'elaborar un text que corregeixi les mancances detectades, introdueixi la necessària coherència i actualització de normativa.

La iniciativa està dirigida als mercats temporals i fires, al costat de l'adequació de l'ordenació i regulació dels Mercats a la situació actual i el progrés ininterromput característic del comerç, així com l'adaptació de caràcter general i/o autonòmica en matèria de comerç, sanitat i consum.

TÍTOL I  ÀMBIT D'APLICACIÓ

ARTICLE 1.-

Són mercats periòdics i temporals aquells la contractació dels quals es realitza de forma periòdica o circumstancial, per temporades, en vies o espais públics lliures, prefixats per l'Ajuntament i susceptibles de variar la ubicació per decisió del mateix Ajuntament, i que no tinguin instal·lacions o llocs de construcció fixa.

Les conegudes tradicionalment per "FIRES" tindran, a tots els efectes, consideració administrativa de mercats temporals.

Quant a les autoritzacions per a la venda en aquests mercats ocasionals o periòdics, la Batlia especificarà el tipus de productes que poden vendre's, segons el que estableix l'article 8 punt dos del capítol tercer del Reial decret núm. 1010/85, de 5 de juny i l'article 10 del mateix text legal.

ARTICLE 2.-

1r.- Els mercats periòdics i temporals comptaran amb superfícies delimitades d'ocupació que es denominaran, a l'únic efecte d'identificació, llocs o paradetes. Els mercats igualment es podran organitzar per sectors.

2n.- El batle-president podrà, en qualsevol moment, ampliar o reduir tant el nombre com l'extensió dels esmentats llocs i dels sectors, així com modificar-ne la ubicació o línies de venda segons les necessitats de la població o quan en qualsevol cas ho requereixin les circumstàncies.

ARTICLE 3.-

1r.- La distribució física en superfícies delimitades s'efectuarà segons les necessitats del servei i amb caràcter discrecional a través de les resolucions que adopti la Batlia o els seus delegats.

2n.- Constitueixen criteris orientats sobre la distribució de les superfícies delimitades, els següents:

a.- La comercialització de productes no coberts per l'oferta sedentària, que figurin dintre de les línies de venda autoritzades o la demanda de la qual quedi insuficientment coberta.

b.- La comercialització de productes agrícoles autòctons, singularment aquells d'índole estacional.

c.- La comercialització de productes elaborats a centres, entitats, col·lectius o organismes de naturalesa benèfica i/o social, així com els que es produeixen com a conseqüència d'activitats culturals, educatives, desenvolupades en els centres docents públics o privats.

d.- La diversitat de productes en l'oferta total del mercat.

e.- Els productes d'elaboració artesanal realitzats per qui acrediti estar en possessió del document de qualificació artesanal, mestre artesà amb carta d'artesà o artesà amb carta d'artesà.

ARTICLE 4.-

La Batlia podrà aprovar normes de règim interior pròpies d'un determinat Mercat o Fira amb estricta subjecció al present Reglament, escoltats als seus usuaris i previs els informes dels serveis municipals corresponents.

 

TÍTOL II DE LES ADJUDICACIONS

ARTICLE 5.-

1r.- Les autoritzacions per a la concurrència, ocupació del lloc i venda en els Mercats Periòdics Temporals i Fires s'atorgaran per la Batlia, prèvia fixació per aquesta, estudiades les circumstàncies específiques de cada Mercat o Fira, de les corresponents directrius i barems, els quals hauran de respectar el dret a la lliure concurrència i recollir criteris de proporcionalitat, professionalitat, antiguitat en l'exercici de l'activitat, tipologia de productes i serveis a comercialitzar, circumstàncies econòmiques i familiars dels interessats, disponibilitat de llocs i qualssevol altres que consideri convenients. Aquestes autoritzacions tindran caràcter discrecional i un període de vigència no superior a l'any natural.

2n.- L'ocupació de les superfícies delimitades en els Mercats Temporals tindran, en tot cas, la qualificació d'eventuals. La Batlia podrà dividir les zones de les vies o espais públics prefixats en sectors, per a així poder establir àrees d'oferta.

3r.- L'organització dels mercats es fonamentarà sobre la base dels següents criteris:

1.- Els mercats municipals temporals estaran estructurats en sectors i dins dels mateixos existiran els llocs o parades de venda. Les dimensions màximes dels llocs de venda d'alimentació i plantes seran com a màxim de 15 metres de llarg per 2 metres d'ample i la resta dels productes seran com a màxim de 9 metres de llarg per 2 metres d'ample.

2.- Els adjudicataris podran ser persones físiques o jurídiques, però en cap cas cooperatives o agrupacions d'empresaris de venda ambulant.

3.- Els llocs per a cadascun dels mercats s'adjudicaran de la manera següent:

Es prioritzarà en primer lloc a les persones titulars dels llocs que tinguin més antiguitat en el mercat municipal que se sol·licita.

Els anys de participació han de ser ininterromputs.

En segon lloc es puntuarà la titularitat de llocs en cadascun dels mercats existents.

La puntuació s'aplicarà segons la titularitat i anys en cada mercat:

  • Dos punts per any (des de l'any 2015), per la titularitat en el mercat sol·licitat. La fórmula a aplicar serà la següent:

P1 = 2 · a

P1: Puntuació

a: Anys en el mercat sol·licitat

  • Un punt per any (des de l'any 2015), per la titularitat en mercats diferents al sol·licitat. La fórmula a aplicar serà la següent:

P2 = M1 (1 · a) + M2 (1 · a) ...

P2: Puntuació

M1, M2,...: Mercats diferents al sol·licitat, cada mercat té un valor de 1.

a: Anys de titularitat en altres mercats

La puntuació final correspondrà a la suma de tots dos apartats:

Pt: P1 + P2

Pt: Puntuació total

En cas d'empat, es desempatarà per ordre de registre d'entrada de la sol·licitud, on constarà la identificació del sol·licitant, descripció de l'activitat, mercat o fires interessats i dates o períodes de concurrència que sol·licita.

4.- Les referides autoritzacions tenen caràcter discrecional i podran ser revocades per la Batlia quan es consideri convenient, previ acte motivat. La referida revocació no donarà lloc a cap tipus d'indemnització o competència econòmica, sense prejudici de la devolució de la part proporcional de la taxa o preu públic ingressats i no meritats.

ARTICLE 6.-

La documentació mínima a aportar serà la següent:

a.- NIF si és persona física, o documentació que justifiqui la seva condició i representació legal que ostenti, en cas de persona jurídica.

b.- Alta de l'Impost d'Activitats Econòmiques.

c.- Relació nominal del personal que atendrà a la comercialització o administració del lloc de venda, amb expressió de la relació laboral existent i la seva justificació.

d.- Estar d'alta i al corrent de pagament en el règim general de la Seguretat Social o règim d'autònom, segons fora el cas.

e.- Declaració justificada de la naturalesa de les activitats comercials a realitzar, expressant l'origen de les mercaderies en el cas de ser productes manufacturats.

f.- Rebut acreditatiu del pagament de la taxa o preu públic, a cada moment vigent, per ocupació de via pública.

g.- En cas d'estrangers, no membres de la Comunitat Europea, hauran d'acreditar estar en possessió del permís de residència i treball per compte propi segons la legislació vigent.

ARTICLE 7.-

Dintre d'un mateix mercat temporal una mateixa persona, física o jurídica, no podrà ser titular de més d'una llicència.

ARTICLE 8.-

Les autoritzacions d'ocupació, tindran caràcter de renovables. A aquest efecte, per part de l'Ajuntament es dictarà la resolució oportuna amb indicació dels terminis d'obertura i els terminis per a les sol·licituds de renovació si escau.

En cas que no es formulin aquestes sol·licituds en aquest període significar à la pèrdua automàtica del lloc de venda i la necessitat de sol·licitar, si escau, un nou lloc de venda, entrant en llista d'espera per rigorós ordre de petició.

Si transcorregut el període d'admissió de sol·licituds de renovació quedassin llocs vacants, els adjudicataris tindran dret preferent per a la seva adjudicació quan tinguin interès en el canvi de situació del lloc que tinguin sol·licitat amb caràcter previ a l'adjudicació a tercers.

ARTICLE 9.-

Les autoritzacions d'ocupació en els Mercats periòdics o temporals no podran ser objecte de donació, cessió total o parcial, o permuta.

ARTICLE 10.-

En els Mercats Periòdics denominats tradicionalment "FIRES", l'organització, adjudicació, distribució i gestió dels llocs de venda, podrà realitzar-se sota l'assessorament d'associacions professionals de comerciants i ambulants en cas que existís, o de persones físiques, jurídic-mercantils, associacions, o qualsevol altre tipus de persona jurídica. Es valorarà l'experiència en l'organització de mercats temporals o fires temàtiques i, si fos possible, la seva col·laboració, sense que això predetermini tracte discriminatori respecte a firetaires ambulants individuals associats.

En execució del disposat en el present article, l'Ajuntament podrà subscriure convenis de col·laboració específics amb tercers que es mostrin interessats en l'organització i gestió de Fires i que acreditin degudament la seva experiència.

 

TÍTOL III RÈGIM JURÍDIC

ARTICLE 11.-

Sense perjudici de les disposicions contingudes en la present Ordenança, serà aplicable amb caràcter supletori, la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears i resta de normativa aplicable.

ARTICLE 12.-

Els Mercats Municipals Temporals podran ser:

1r.- Mercats periòdics:

a) Mercat tradicional a Calvià Vila (freqüència setmanal, cada dilluns).

b) Mercat tradicional a Peguera (freqüència setmanal, cada dimarts).

c) Mercat tradicional a Son Ferrer (freqüència setmanal, cada divendres).

d) Mercat tradicional a Santa Ponça (freqüència setmanal, cada dissabte)

e) Mercadets artesanals (en zones turístiques durant la temporada alta).

Això sense perjudici de qualssevol altres que s'acordi establir mitjançant Decret de Batlia, podent-se suprimir, modificar o traslladar els existents.

Les superfícies delimitades d'ocupació dels Mercats Periòdics i Temporals i de les Fires tindran en tot cas la qualificació d'eventuals i es dividiran en llocs per a l'exercici de la seva activitat comercial.

Es podran establir “sectors” a fi de distribuir adequadament l'exposició i comercialització dels productes i serveis.

ARTICLE 13.-

1r.- Correspon al Ple:

a.- a modificació i/o derogació del present Reglament

b.- totes les altres competències que li atribueix la legislació vigent

2r.- Correspon a la Batlia:

a.- L'establiment, delimitació i supressió dels Mercats temporals periòdics.

b.- La modificació de la situació i la seva delimitació.

c.- L'autorització per a la celebració de les Fires Tradicionals, establint-ne la ubicació i delimitació, a més de poder resoldre sobre la seva retirada o supressió, i també sobre la modificació de la zona, si així ho estima convenient.

d.- L'establiment i delimitació dels «sectors», si escau, i la determinació dels «llocs» dels Mercats Temporals, així com la resolució de qualsevol assumpte relacionat amb aquests sectors o llocs.

e.- La fixació i modificació dels dies de concurrència als Mercats Temporals, establint-ne l'horari.

f.- La concessió de les llicències o autoritzacions.

ARTICLE 14.-

1r.- Les autoritzacions atorgades per la Batlia, conforme al disposat en l'article 13 del present Reglament seran intransferibles, indicaran de forma clara i precisa les dades de la persona autoritzada, el mercat o Fira, si escau, el nombre de llocs i metres assignats, la línia de venda i el període de vigència de l'ocupació, que finalitzarà sempre amb l'any natural, sigui el que sigui la data d'expedició de la llicència. Aaquest efecte, s'expedirà una credencial als autoritzats, que hauran de tenir exposada en forma visible per al públic.

Aquestes autoritzacions, excepte expressa resolució en contra, podran ser renovades en aquestes mateixes condicions, prèvia comprovació que es continuen complint els requisits indicats a l'article 6 del present Reglament i en aquest mateix article.

2n.- Donat el caràcter discrecional d'aquestes autoritzacions i la qualificació d'eventualitat de les seves superfícies d'ocupació, no conferiran més drets que concórrer al Mercat o Fira en les condicions en les quals s'ha atorgat la llicència i podran ser revocades en qualsevol moment, mitjançant resolució motivada, per raons d'interès municipal o per infraccions comeses pel titular de l'autorització, a resultes de l'incompliment d'alguna de les següents obligacions:

a.- No haver abonat les taxes o preu públic en la forma i terminis que determina la corresponent ordenança fiscal d'aplicació.

b.- No adoptar les mesures oportunes per evitar la incidència negativa en el medi ambient, mantenint les condicions mínimes de neteja i higiene del lloc i mercat, així com de les mercaderies.

c.- No concórrer al lloc de venda, sense causa justificada i previ avís, durant més de tres dies consecutius de mercat o cinc alterns durant la vigència de la llicència, tot això sense considerar el període de vacances, el qual s'entendrà pel termini de trenta dies naturals a l'any.

d.- Haver estat sancionat durant un mateix any natural per dos o més infraccions tipificades com a molt greus.

e.- Cedir l'ús i/o gaudi del lloc de venda a terceres persones.

f.- No ajustar-se en tot moment a la línia de venda declarada i autoritzada.

g.- No presentar, quan fossin requerits per a això i en el termini màxim de deu dies hàbils, els justificants de trobar-se al corrent de les seves obligacions fiscals, laborals i sanitàries conforme al període de llicència autoritzat.

h.- Donar-se de baixa de la llicència fiscal sobre Activitats Econòmiques.

i.- Donar-se de baixa del règim general o règim d'autònoms de la Seguretat Social o falta de pagament de les cotitzacions per un espai de temps superior a tres mesos.

j.- Renúncia al lloc, presentada per escrit en el Registre General de l'Ajuntament.

k.- Els venedors d'aliments que no renovin el carnet de manipulador d'aliments.

l.- L'atenció del lloc per persona no autoritzada en la llicència, a excepció que qui regenti provisionalment el lloc de venda acrediti mitjançant certificat mèdic oficial actualitzat que el titular del lloc es troba incapacitat per malaltia. Aquesta situació no podrà ser superior a la que preveu la legislació laboral per declarar-se incapacitat laboral.

m.- No exhibir l'acreditació o autorització per a la venda emesa per l'Ajuntament.

n.- Qualsevol altra causa que pugui anar en contra l'ordre públic.

 

ARTICLE 15.-

Per a poder obtenir autorització per a ocupar i vendre en llocs dels Mercats Periòdics i Temporals i Fires, es requereix, a més de reunir les condicions específiques exigibles en cada Mercat o Fira, sobre la base de les normes i barems dictats per la Batlia, tenir capacitat jurídica per a contractar, no trobar-se culpable en les prohibicions, incapacitats i incompatibilitats previstes en la normativa en matèria de contractació administrativa i altres normes d'aplicació.

ARTICLE 16.-

Qui obtingui autorització per a ocupar i vendre en llocs dels Mercats Periòdics i Temporals i Fires, en l'exercici de la seva activitat mercantil, hauran de complir la normativa vigent en matèria d'exercici del comerç i de disciplina del mercat, respondre dels productes a la venda i, a més, amb les següents obligacions:

a.- Les resultants del disposat a l'article 30 d'aquest Reglament, en allò que els sigui d'aplicació.

b.- Designar un domicili dintre del Terme Municipal de Calvià o, en defecte d'això, el mateix lloc o parada, a l'efecte de la pràctica de notificacions i comunicacions, així com notificar a l'Ajuntament les variacions que es produeixin.

c.- Abonar les taxes o preu públic establert en la forma que determini l'Ordenança Fiscal Municipal aplicable.

d.- Respectar i complir les normes emanades de l'Ajuntament.

ARTICLE 17.-

1.- Solament queda autoritzada la venda dels següents productes:

a.- Productes del camp, tenint prioritat els d'origen mallorquí i els produïts seguint mètodes d'agricultura ecològica

b.- Producte balear en la seva més àmplia gamma d'articles

c.- Productes manufacturats de diversa índole

d.- Productes artesanals

e.- Productes derivats del sector de la pell balear

f.- Plantes ornamentals

g.- Animals vius, ja siguin animals de companyia, animals domèstics, de granja o de proveïment, que disposin de la pertinent documentació sanitària, cartilla de vacunacions, elements de control (implants de microxips identificatius) i les autoritzacions per al seu trasllat.

h.- Altres productes que pel seu interès i atractiu puguin ser autoritzats per l'Ajuntament.

2.- Quant a l'autorització per a la venda d'animals, segons el que es disposa en el punt g de l'epígraf anterior, serà d'aplicació la vigent Llei 1/1992, de 8 d'abril de protecció dels animals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, especialment el disposat en el seu Títol I de Disposicions Generals.

3.- La Policia local i els serveis d'inspecció municipals vetllaran perquè es compleixin les condicions de protecció, cura, custòdia, manteniment i higiene dels animals i les condicions d'higiene i salubritat de la via pública.

ARTICLE 18.-

La instal·lació i muntatge dels Llocs haurà d'iniciar-se amb una antelació màxima de fins a dues hores respecte de l'hora fixada per la Batlia per a l'inici del mercat i han d'estar degudament muntats i preparats a l'hora fixada i els vehicles degudament aparcats a les zones previstes a tal fi. Una vegada siguin al lloc assignat, hauran de descarregar els productes per a la venda com més aviat millor i aparcar els vehicles fora de la ubicació del mercat.

Totes les paradetes hauran d'estar retirades com a màxim una hora després de l'hora fixada per la Batlia per a la finalització del mercat i està prohibida l'entrada en el mercat de vehicles dels titulars dels llocs de venda fins a mitja hora abans de l'hora fixada per a la finalització del mercat.

El batle podrà modificar o ampliar l'horari de venda al públic per necessitats del servei.

ARTICLE 19.-

Quan l'espai de la via pública, habilitat per a portar a terme la venda a l'aire lliure, no fos suficient per a acollir a totes les persones venedores, es confeccionarà una llista d'espera que es regirà pels mateixos criteris que els previstos en l'article 5.3.3.

En qualsevol cas, les baixes que es produeixin en els llocs de venda, es posaran a la disposició de l'Ajuntament perquè es disposi l'ús que més convingui, no havent de ser obligatòriament ocupat per una nova persona sol·licitant.

ARTICLE 20.-

La venda en els mercats a l'aire lliure es realitzarà amb accions desmuntables, que reuniran les següents condicions:

a.- L'amplària del lloc de venda no podrà excedir de 2,00 metres lineals en perpendicular amb la vorera.

b.- La longitud màxima del lloc de venda serà com a màxim de 3 metres lineals en paral·lel a la vorera. Es podran acumular fins a un màxim de 5 llocs per parada de venda d'alimentació i plantes i un màxim de 3 per a la resta de categories.

c.- Els tendals dels diferents llocs de venda, en cap cas descansaran sobre la via pública i tindran un vol màxim de 1,50 metres des de l'eix longitudinal.

En els casos en què la parada no confronti amb una altra parada, el vol des de l'eix transversal serà com a màxim de 2,50 metres.

Els tendals verticals entre parades estaran permesos sempre que no envaeixin la via pública.

d.- El disseny, materials, tendals i lones dels llocs guardaran una deguda uniformitat de conformitat amb els models, materials i textures que en cada cas es determinin per la Batlia.

ARTICLE 21.-

Dintre del recinte del mercat temporal o de les fires, no es permetrà:

a.- La presència de gossos o altres animals solts, llevat del disposat a la Llei de gossos guia.

b.- La comercialització i venda d'animals d'espècies exòtiques.

c.- La transmissió lucrativa (regal, liberalitat) de qualsevol tipus d'animals.

d.- Els venedors de productes d'alimentació no podran fumar.

e.- Fer propaganda o publicitat per mitjans electrònics o mecànics.

f.- Penjar en els extrems dels tendals objectes de venda que dificultin la circulació dels vianants.

g.- L'ús d'una vestimenta que no guardi la deguda correcció i que no respectin les condicions higièniques degudes.

ARTICLE 22.-

Els llocs que quedin lliures, per abandó o pèrdua dels drets, quedaran a disposició de l'Ajuntament i podran adjudicar-se de nou seguint les normes establertes, sense perjudici del disposat al darrer paràgraf de l'article 19 d'aquest Reglament.

ARTICLE 23.-

Els titulars dels llocs de venda podran elegir d'entre ells a dos representants, els quals ostentaran la representació dels venedors en les seves relacions amb l'Ajuntament.

ARTICLE 24.-

Els titulars dels llocs deuran utilitzar borses d'escombraries o caixes de cartró a fi de facilitar la neteja de via pública, venint obligats a dipositar els residus en els llocs habilitats a aquest efecte.

ARTICLE 25.-

L'Ajuntament marcarà els espais a ocupar per cada titular i facilitarà un plànol de la zona que s'ha d'ocupar.

ARTICLE 26.-

Els venedors del mercat tindran dret a no ocupar l'espai durant un període de trenta dies naturals per vacances, amb independència del disposat a l'article 14.2 del present Reglament, i ho hauran de comunicar amb antelació mínima de 15 dies. Aquesta circumstància no eximeix del pagament corresponent preu públic municipal.

ARTICLE 27.-

La taxa o el preu públic per ocupació de la via pública es liquidarà anualment i s'abonarà per endavant.

ARTICLE 28.-

Els llocs que romanguin lliures a l'hora fixada per a l'inici del mercat, no podran ser ocupats en cap cas per qui no sigui titulars de la llicència.

 

​​​​​​​ARTICLE 29.-

Quan un titular perdi el seu lloc de venda no podrà, en el període d'un any, tornar a instal·lar de nou el seu lloc en el mateix mercat. En qualsevol cas, s'inscriur à a la llista d'espera.

 

TÍTOL IV OBLIGACIONS DELS TITULARS DELS LLOCS DEL MERCAT

ARTICLE 30.-

Independentment de qualssevol altres que resultin del present Reglament, plec concessional, normes de règim interior del respectiu Mercat i altres disposicions de caràcter general, els venedors en Mercats periòdics i temporals estan obligats a:

a.- Amb caràcter general:

1.- Complir les disposicions legals de caràcter general que siguin d'aplicació en matèria de consum, sanitat, policia, alimentació, comerç minorista, laboral, fiscal, etiquetatge, presentació i publicitat de productes alimentaris, així com el referent a la indicació de preus, etc. Així mateix, s'haurà de complir el que es preveu en el present reglament, ordres i decrets emanats de l'Autoritat Municipal. Compliment que hauran d'acreditar davant l'Ajuntament o qualsevol altre organisme competent, quan fossin requerits per a això.

2.- Satisfer els impostos, preus públics, arbitris i altres exaccions municipals aplicables a l'ocupació i/o explotació de llocs i quotes de repartiment que resultin de l'establert en aquest Reglament o en el del respectiu Mercat, sense perjudici de les obligacions econòmiques que poguessin derivar-se de la concessió de la pròpia llicència o autorització.

3.- Exhibir en lloc visible, la targeta o credencial acreditativa d'estar en possessió de l'autorització del municipal.

4.- Rescabalar els mals i indemnitzar els perjudicis que, com a conseqüència de l'ús indegut de les instal·lacions i explotació dels Llocs i serveis poguessin irrogar-se a l'Ajuntament i a terceres persones, qualssevol que en fos la causa.

5.- Dipositar i abocar els residus sòlids i líquids, respectivament, en la forma que, en cada cas, estableixi l'Ajuntament amb estricta subjecció a les Ordenances Municipals de neteja, deixalles i residus sòlids urbans, i sobre l'ús de la xarxa de clavegueram.

6.- Mantenir els llocs del mercat en perfectes condicions higièniques, de salubritat i de neteja.

7.- Adoptar les mesures correctores precises a cada moment per a assegurar la innocuïtat de l'activitat en relació amb la normativa d'activitats molestes, insalubres, nocives i perilloses.

8.- Situar a la vista del públic el rètol indicador del nombre i denominació del Lloc, de forma que permeti la seva clara i ràpida identificació, subjectant-se al model homologat per la Batlia.

b.- Respecte del comportament personal:

9.- Explotar el lloc directament per si mateix o mitjançant personal que figuri d'alta en el règim general de la Seguretat Social o específic que correspongui. La representació de les persones jurídiques recaurà en qui correspongui, en aplicació de la legislació civil o mercantil, segons els casos.

10.- Usar de bones formes i llenguatge correcte, tant entre si com en el tracte amb el públic i representants de l'Administració.

11.- Complir les normes sobre control d'accessos, les activitats de muntatge i desmuntatge dels llocs, la presència de les persones amb responsabilitat en el mercat i seguretat que s'estableixin per la Batlia i/o en les seves respectives autoritzacions o llicències.

12.- Concórrer al Lloc o servei els dies de funcionament del Mercat, mantenint-lo obert, amb activitat comercial, durant l'horari establert per al despatx al públic.

13.- Queda prohibit concórrer al mercat acompanyat de qualsevol tipus d'animals o mantenir-los-hi dipositats o a l'interior dels Llocs, exceptuant el que està disposat en els articles 17 i 21 a) del present Reglament.

c.- En relació amb les pràctiques comercials:

14.- Acomodar la seva pràctica comercial al disposat a les normes generals vigents a la Comunitat Autònoma dels Illes Balears.

15.- Tenir exposats a la vista del públic, tots els articles objecte de comercialització, sense que pugui apartar, seleccionar o ocultar part de la mercaderia amb fins especulatius.

16.- Ajustar en tot moment la seva activitat econòmica a la reconeguda i declarada en funció de la concessió o llicència atorgada.

17.- Utilitzar els instruments de «pesar o mesurar» que resultin de les normes vigents sobre meteorologia, sense perjudici de la utilització d'unitats de capacitat, mesura o pes tradicionals, conforme als usos de l'illa de Mallorca, si bé en tal cas haurà de constar l'equivalència respecte del sistema mètric-decimal. Queda prohibit l'ús d'instruments de pesatge manuals, així com la incorporació en les balances d'elements distints dels d'origen o fabricació. En tot cas, el dial, visor o display de la balança serà perfectament visible per al comprador.

18.- Situar, exposar o dipositar gèneres exclusivament dintre del Lloc o superfície que tingui assignat i, en cap cas, directament sobre el sòl o paviment. Realitzar les operacions de venda i serveis exclusivament a les fites del Lloc o espai adjudicat, quedant prohibit al venedor o els seus col·laboradors situar-se fora del mateix.

19.- Efectuar l'estacionament de vehicles de transport, i els treballs de càrrega i descàrrega i instal·lació dels llocs, en els llocs i horaris establerts o en aquells que poguessin establir-se mitjançant l'oportú decret de Batlia.

20.- Col·locar els cartells indicadors de preus i de tipificació dels productes, conforme a la normativa aplicable. No podrà alterar-se a l'alça el preu indicat de mercaderies determinades mentre n.existeixi demanda per compradors presents en el Lloc o servei.

21.- Queda prohibit l'ús de reclams audiovisuals que, per la seva naturalesa, puguin resultar molests o impactin sobre el medi ambient.

d.- Relatives als llocs o serveis:

22.- Adequar la distribució interior dels Llocs, tipus i material utilitzat en elements de subjecció i exposició de mercaderies, conservadores, utillatge, aparells, etc. a l'establert en el Codi Alimentari i altres disposicions d'aplicació.

e.- De col·laboració amb l'Administració:

23.- Facilitar, en el més ampli sentit, la tasca de la Inspecció de Consum Municipal i la dels altres serveis municipals competents.

24.- Comunicar a l'Administració els dies que el Lloc no serà ocupat, amb motiu de vacances o qualsevol altra causa previsible, en la forma que es disposi en la llicència o permís atorgat.

 

TÍTOL V DE LES FALTES I LES SEVES SANCIONS

ARTICLE 31.-

A més de les infraccions sancionables, de conformitat amb el disposat en l'article 21 k) de la Llei de Bases de règim local, en relació amb el present Reglament, constituiran infracció els fets o omissions expressament tipificats a:

a.- La Llei 8/1995, de 30 de març, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d'atribució de competències als Consells Insulars en matèria d'activitats classificades i parcs aquàtics, i reguladora del procediment i de les infraccions i sancions.

b.- El Codi Alimentari Espanyol i les Reglamentacions tecnicosanitàries que ho desenvolupen.

c.- La Llei General per a la defensa dels Consumidors i Usuaris, i en el Reial Decret 1945/83, de 22 de juny, pel qual es regulen les infraccions i sancions en matèria de defensa del Consumidor i de la producció agroalimentària, i normativa de desenvolupament.

d.- Les disposicions en matèria Fiscal, Social, de Comerç i Sanitat General Alimentària que siguin d'aplicació.

e.- Les normes de l'Ordenació Urbana de Calvià, dictades per l'Administració Pública competent (Disciplina urbanística, Normes del Pla General d'Ordenació Urbana de Calvià, etc.).

f.- La Llei 7/1996, de 15 de gener, d'ordenació del comerç minorista.

g.- Les altres normes de l'Estat o de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que siguin d'aplicació en relació amb les conductes que regulen el present Reglament.

En tots aquests supòsits la sanció a imposar serà la resultant de la norma aplicable, prèvia la instrucció del corresponent expedient sancionador, pel procediment que, així mateix, s'hi determini.

ARTICLE 32.-

Correspon al batle la qualificació de les infraccions que es cometin respecte del present Reglament i les seves disposicions complementàries.

ARTICLE 33.-

Les infraccions a què es refereix el present Reglament es classifiquen en: lleus, greus i molt greus, sense perjudici de l'establert en l'article 14 del present Reglament pel que fa a les causes de revocació de la llicència municipal.

ARTICLE 34.-

Són faltes lleus:

1.- Les infraccions que no figurin reflectides com a greus o molt greus en els articles següents, sense perjudici del disposat a l'apartat següent.

Seran considerades faltes lleus les següents:

a.- La falta de col·laboració en la neteja del lloc de venda, posada de manifest a conseqüència de dos informes realitzats per la Policia Local, dintre d'un mateix exercici.

b.- Compartir el lloc de venda.

c.- Canviar el producte de venda sense previ avís.

d.- La presència de persones no autoritzades despatxant en el lloc de venda, llevat de les excepcions previstes en el present Reglament.

e.- Sobrepassar la senyalització de la parada que els correspongui, o infringir f. qualsevol de les condicions descrites en l'article 20.

g.- No tenir exposat els preus de venda al públic.

h.- La desobediència a l'Autoritat Municipal, agents o encarregats del mercat, quan les ordres fossin verbals.

i.- Col·locar o exhibir articles de venda o paqueteria fora dels espais dels llocs o paradetes que estan habilitats per a això o en lloc privat com entrades privades o reixats i altres.

j.- No exhibir en lloc visible la targeta acreditativa d'estar en possessió de l'autorització del municipal.

k.- No situar a la vista del públic el rètol indicador del nombre i denominació del Lloc, de forma que permeti la seva clara i ràpida identificació, subjectant-se al model homologat per la Batlia.

l.- No fer ús de bons costums i llenguatge correcte, tant entre si, com en el tracte amb el públic i representants de l'administració.

m.- Anar acompanyats de qualsevol tipus d'animal, excepció feta dels autoritzats per a la venda i els gossos guia.

n.- No tenir exposats a la vista del públic, tots els articles objecte de comercialització, sense que es pugui apartar, seleccionar o ocultar part de la mercaderia amb fins especulatius.

o.- Qualsevol altra infracció regulada en aquest reglament.

ARTICLE 35.-

Són faltes greus:

1.- No dipositar i abocar els residus sòlids i líquids, respectivament, en la forma que, en cada cas, estableixi l'Ajuntament, amb estricta subjecció a les Ordenances Municipals de neteja, deixalles i residus sòlids urbans, i sobre l'ús de la xarxa de clavegueram.

2.- No mantenir els llocs del mercat en perfectes condicions d'higiene, salubritat i neteja. 3.Les faltes lleus quan concorrin agreujants de reincidència. Tindrà aquesta consideració quan l'infractor hagi estat denunciat per dues o més faltes lleus durant un mateix any natural.

4.- La desobediència a l'Autoritat Municipal, agents o encarregats del mercat, quan les ordres siguin escrites. En cas contrari, tendran la consideració de lleus.

5.- No abonar el preu públic corresponent en els períodes voluntaris que a aquest efecte hagi establert l'Ajuntament.

ARTICLE 36.-

Són faltes molt greus:

1.- Aquelles que impliquin falsedat i ocultacions a les declaracions o documents exigibles reglamentàriament.

2.- Frau en la qualitat, pes, mesura, capacitat, preu, envàs, paquets, etiquetes, marques, condicions higienicosanitàries i qualssevol d'altres circumstàncies anàlogues, que sigui evident l'ànim de lucre en perjudici del consumidor.

3.- No disposar de la preceptiva autorització municipal.

4.- Quan hi hagi alteració o flagrant vulneració de les condicions mínimes de seguretat i sanitat del servei públic de mercat i les dels usuaris.

5.- La pertorbació de l'ordre públic en el Mercat.

6.- La venda d'animals vius, ja siguin animals de companyia , animals domèstics, de granja o de proveïment, que no disposin de la pertinent documentació sanitària, cartilla de vacunacions, elements de control (implants de microxips identificatius) i les autoritzacions per al seu trasllat.

7.- La comercialització i venda d'animals d'espècies exòtiques.

8.- La transmissió lucrativa (regal, liberalitat) de qualsevol tipus d'animals.

9.- L'incompliment de les condicions de protecció, cura, custòdia, manteniment i higiene dels animals i les condicions d'higiene i salubritat de la via pública, d'acord amb l'establert en l'article 17.2 del present Reglament.

10.- Les faltes greus, quan hi concorrin els agreujants de reincidència o reiteraci ó. Tindran aquesta consideració quan l'infractor hagi estat denunciat per dues o més faltes greus dintre del mateix any natural.

ARTICLE 37.-

L'incompliment del present reglament serà objecte de les següents sancions:

a.- Les faltes lleus seran sancionades amb multa de fins a 100,00 euros.

b.- Les faltes greus, seran sancionades amb multa de fins a 500,00 euros.

c.- Les faltes molt greus seran sancionades amb la multa de fins a 3.000,00 euros i la revocació de l'autorització, sense devolució de les taxes que la corresponent liquidació hagi originat.

La quantia de la sanció administrativa, en cada cas, es dividirà en tres trams; inferior, intermedi i superior, d'acord amb el criteri, degudament motivat, de l'instructor de l'expedient sancionador. Així, d'acord amb la normativa existent en el moment de l'entrada en vigor del present Reglament.

ARTICLE 38.-

La incoació i resolució dels expedients sancionadors correspon, en tot cas, al batle. Els expedients sancionadors es tramitaran segons l'article 50 (tramitació d'urgència), que estableix la Llei de procediment administratiu comú i règim jurídic de les administracions públiques (Llei 30/1992 de 26 de novembre).

ARTICLE 39.-

Sense perjudici de les facultats sancionadores que es refereix el present títol, la Batlia adoptarà les mesures complementàries que siguin necessàries per a la correcció de les anomalies que poguessin produir-se, amb la finalitat d'assegurar les condicions mínimes de seguretat i sanitat del servei. El batle, o regidor en qui delegui, podrà disposar el decomís, és a dir, la confiscació de les mercaderies o productes adulterats, deteriorats, fraudulents, no identificats o que comportin riscos per al consumidor o usuari, o la comercialització del qual estigui prohibida, determinant, previ informe tecnicosanitari. En tot cas, les despeses que es derivin a conseqüència de l'adopció de les mesures esmentades, aniran a compte i càrrec de l'autoritzat.

DISPOSICIONS FINALS

PRIMERA.-

En tot el no previst en el present Reglament s'estarà al que es disposa en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears; en la Llei de Bases de Règim Local i la seva normativa complementària, llei del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, Codi Alimentari Espanyol i reglamentacions Tecnicosanitàries que ho desenvolupen, Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei General per a la defensa dels Consumidors i Usuaris i altres Lleis complementàries, així com en les disposicions que siguin aplicable en matèria de sanitat general alimentària, comerç i fiscal.

SEGONA.-

Sotmetre aquest acord d'aprovació inicial a informació pública i audiència dels interessats durant el termini de trenta dies en la forma disposada en els apartats b) i c) de l'article 102 de la Llei Municipal i de Règim Local de les Illes Balears. Dins del citat termini, els interessats podran examinar l'expedient i presentar les reclamacions, objeccions o observacions que estimin oportunes.

TERCERA.-

Les reclamacions, objeccions o observacions que es presentin seran resoltes per la Corporació plenària. En el cas que no es presentessin durant el termini d'exposició pública, l'acord inicial s'entendrà definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés, i en aquest cas serà publicat en el BOIB el text íntegre del present acord.

QUARTA .-

El Reglament modificat entrarà en vigor d'acord amb el que es disposa per l'article 103 de la Llei Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, i sempre que hagin transcorregut els terminis establerts per l'article 113 de la mateixa Llei. “