Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 366190
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual es convoquen subvencions destinades a fomentar la modernització dels mercats municipals permanents de les Illes Balears per a l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 30.42 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, d'acord amb la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut, atribueix a aquesta Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de comerç interior, sens perjudici del que disposen els articles 38 i 131 i els números 11 i 13 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució espanyola. Aquesta competència inclou l'ordenació de l'activitat comercial; la regulació dels calendaris i horaris comercials amb respecte al principi d'unitat de mercat; les modalitats de venda, sens perjudici de la legislació mercantil; les condicions per exercir l'activitat comercial i l'establiment de les normes de qualitat en matèria de comerç; la promoció de la competència en l'àmbit autonòmic, sens perjudici de la legislació estatal i europea, i l'establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la Comunitat Autònoma.

L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d'abril de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis (BOIB núm. 52, de 17 d'abril) fixa les bases per a aquesta convocatòria d'ajuts; tot això d'acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

L'article 2.3 del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol), modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm. 102, de 20 de juliol de 2023), atribueix a la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç el foment en matèria de comerç.

Les subvencions compreses en aquesta convocatòria estan incloses dins el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024, entre d'altres, l'objectiu I, línia 2.2, que preveu la convocatòria d'ajuts per a la promoció del teixit comercial, plans de millora competitiva, plans de màrqueting i disseny i actuacions de millora de la competitivitat o foment del teixit comercial.

Per aconseguir els objectius enumerats en el paràgraf anterior i els establerts en l'article 2.1 de les bases reguladores esmentades abans, el Govern de les Illes Balears vol fomentar el comerç urbà mitjançant la modernització dels mercats municipals permanents per ajudar-los a seguir desenvolupant l'activitat comercial amb adaptació a criteris de competitivitat i qualitat, en l'àmbit territorial de les Illes Balears, ja que aquests establiments són agents essencials en la dinamització comercial dels municipis.

Les convocatòries de subvencions previstes en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears adquireixen, en aquest moment, el caràcter d'indispensables per a la protecció de l'interès general, ja que són necessàries per facilitar l'activitat empresarial a les Illes Balears.

D'altra banda, el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis (Diari Oficial de la Unió Europea, de 15 de desembre de 2023, DOUE-L-2023-2831), estableix les condicions que s'han de tenir en consideració a l'hora de concedir segons quins tipus d'ajut.

D'acord amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i amb l'article 5 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d'abril de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de comerç i serveis, correspon aprovar la convocatòria d'aquests ajuts mitjançant una resolució.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria pública de subvencions per fomentar la modernització dels mercats municipals permanents de les Illes Balears per a 2024.

2. Aprovar les bases d'aquesta convocatòria pública de subvencions en els termes que consten en l'annex 1.

3. Aprovar el model de sol·licitud i de declaració responsable, així com també el model de memòria explicativa del projecte que s'adjunten, respectivament, com a annexos 2 i 3.

4. Establir que el model de sol·licitud de pagament de l'ajut, així com també el model de compte justificatiu, s'adjuntaran, com annexos, en la Resolució de concessió dels ajuts, la qual es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comunicar-la a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS).

6. Disposar que aquesta Resolució comença a produir efectes a partir de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, (signat electrònicament: 7 de juny de 2024)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria pública de subvencions per fomentar la modernització dels mercats municipals permanents de les Illes Balears per a l'any 2024

Primer Objecte

L'objecte d'aquestes bases és aprovar la convocatòria pública de subvencions per fomentar la modernització dels mercats municipals permanents de les Illes Balears per a l'any 2024.

Segon Beneficiaris i requisits 

1. Poden ser beneficiàries d'aquesta línia d'ajuts les entitats titulars de concessió administrativa per a la gestió i explotació de mercats municipals permanents de les Illes Balears (és a dir, els mercats municipals permanents considerats com a infraestructura col·lectiva, no així els llocs de venda individuals) amb independència de la seva forma jurídica.

2. Els sol·licitants d'aquests ajuts han d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en cas de denegació expressa. En aquest cas, el sol·licitant ha d'aportar els certificats corresponents, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

3. No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants en els quals es doni alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; tampoc en poden tenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que hagin estat sancionats d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, o per l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

4. Queden excloses com a beneficiàries dels ajuts les empreses en crisi. Tenen consideració d'empresa en crisi quan hi concorren alguna de les circumstàncies establertes en l'article 2, apartat 18 del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014.

Tercer Projectes subvencionables, quantia mínima dels projectes, quantia dels ajuts i període d'execució dels projectes

1. Són susceptibles de subvenció les actuacions d'inversió per a la millora o modernització de les infraestructures col·lectives dels mercats municipals permanents.

2. Són actuacions subvencionables:

a. L'adquisició i la instal·lació de l'equipament d'ús general o col·lectiu necessari per a la modernització del mercat (senyalització, maquinària, climatització, il·luminació, taquilles refrigerades, i altres inversions d'ús general o col·lectiu com portes automàtiques o mitjans de transport de mercaderies per al mercat).

b. Inversions que impliquin un avanç cap a una economia baixa en carboni, la millora de l'eficiència energètica i la sostenibilitat (adquisició i instal·lació d'aparells o sistemes d'il·luminació de baix consum, adquisició i instal·lació d'aparells de climatització o de conservació d'aliments que suposin una reducció del consum energètic, altres inversions que suposin una millora de la qualificació en el certificat d'eficiència energètica, instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics i implantació de sistemes de gestió energètica).

c. Inversions per millorar l'accessibilitat i per eliminar barreres arquitectòniques.

d. Obres i reformes en general que comportin la millora i modernització del mercat municipal permanent, considerat com a infraestructura col·lectiva, és a dir, d'elements comuns.

3. No són subvencionables:

a. Les despeses de redacció de projectes tècnics per a la reforma, modernització i interiorisme dels establiments, ni l'adquisició o la instal·lació d'equipament de segona mà.

b. La reparació i el manteniment d'equips, maquinària o qualsevol altre element ja existent a l'establiment.

c. Les campanyes publicitàries, així com despeses corrents previstes com ara targetes, bosses, tríptics, fullets, consumibles i similars (màrqueting, Facebook...) ni despeses corrents en general (com les despeses corrents per al funcionament de les entitats beneficiàries finals, arrendaments, subministraments...).

d. Publicitat, comunicació i visibilitat a diferents mitjans o suports digitals mitjançant la utilització de noves tecnologies.

e. Mètriques i anàlisi sobre el mercat, la competència, el posicionament o el SEO.

f. Les despeses de manteniment relacionades amb aplicacions i sistemes informàtics (allotjament, llicencies...).

g. Inversions per a la millora tecnològica i digital encaminada a potenciar el comerç electrònic en establiments de venda presencial consistents en aplicacions informàtiques, creació o millora del lloc web, allotjament, solucions en ciberseguretat.

h. Les despeses per serveis d'assessorament, consultoria, comptables i similars.

i. Les despeses financeres, els arrendament financers i despeses bancàries de qualsevol tipus d'operació.

j. Les despeses de formació.

k. Els treballs realitzats per la mateixa empresa o associació sol·licitant de la subvenció i aquelles actuacions quan el venedor dels actius o el prestador de l'activitat fos el sol·licitant de la subvenció o es donàs un supòsit anàleg del qual se'n pogués derivar autofacturació.

l. Taxes, imposts i tributs.

4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (40.000 euros quan es tracti d'obres, o 15.000 euros quan es tracti de contractes de subministraments o serveis, IVA exclòs), el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a l'adopció del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.

L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb criteris d'eficiència i economia, i cal justificar expressament en una memòria l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

5. Únicament són subvencionables les despeses que s'imputen al desenvolupament del projecte, perquè responen de manera inequívoca a la seva naturalesa, que s'hagin duit a terme durant el període d'execució de l'actuació i que el beneficiari hagi pagat efectivament abans de la finalització del termini de presentació de la justificació econòmica i dins el període elegible previst.

6.El projecte o l'actuació presentat ha de tenir un cost elegible mínim de 2.000 euros (IVA exclòs). El cost elegible es determina d'acord amb l'establert en el punt 2 d'aquest apartat, que estableix quines són les despeses subvencionables.

7. La quantia de la subvenció ha de ser del 80 % del cost elegible del projecte (IVA exclòs) i amb un total màxim de 25.000 euros per beneficiari. En cap cas la quantia total màxima de la subvenció per a un mateix beneficiari pot ser superior als 25.000 euros.

8. Els projectes per als quals se sol·liciten aquests ajuts s'han d'executar i pagar en el període d'elegibilitat comprès entre el 16 de setembre de 2023 i el 15 de setembre de 2024 (ambdós inclosos).

Quart Import econòmic de la convocatòria

1. L'import econòmic d'aquesta convocatòria és de 200.000 euros. Els ajuts s'han de concedir amb càrrec a la partida pressupostària 19301 G/761A01/77000/00 del pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de l'any 2024.

2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria, d'acord amb l'establert en el punt 5.3 de les bases que regulen aquesta convocatòria.

Cinquè Sol·licituds i forma de presentació

1. Les sol·licituds han d'anar adreçades al conseller d'Empresa, Ocupació i Energia. De conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions per efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:

  • Les persones jurídiques.
  • Les entitats sense personalitat jurídica.
  • Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

De conformitat amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, si algun dels subjectes als quals fan referència els articles 14.2 i 14.3 presenta la sol·licitud presencialment, l'Administració pública ha de requerir l'interessat perquè l'esmeni mitjançant la presentació electrònica.

2. Els sol·licitants han de presentar la documentació següent:

a. Model normalitzat de sol·licitud i declaració responsable signat, que figura com a annex 2 d'aquesta Resolució i que està disponible a http://dgcomerc.caib.es.

La sol·licitud d'ajut implica l'autorització perquè l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pugui verificar les dades i afirmacions declarades per la persona o l'entitat sol·licitant, excepte en cas de denegació expressa. En aquest cas, la persona o entitat sol·licitant ha d'aportar els certificats i la documentació corresponents, juntament amb la sol·licitud de l'ajut.

b. Resolució en virtut de la qual l'entitat sol·licitant és titular d'una concessió administrativa per a la gestió i explotació de mercats municipals permanents de les Illes Balears.

c. Model normalitzat de memòria explicativa del projecte que s'ha de dur a terme, que figura com a annex 3 d'aquesta Resolució. Aquest model està disponible a http://dgcomerc.caib.es.

d. Aportació dels pressuposts o les factures proforma, o document equivalent de les inversions que es vulguin dur a terme. En el cas de projectes o despeses realitzats amb anterioritat a la data de presentació de la sol·licitud, però inclosos dins el període d'elegibilitat, s'han de presentar les factures.

e. Documentació acreditativa i necessària per valorar la sol·licitud, segons els criteris de valoració que es detallen en l'apartat setè d'aquesta convocatòria.

3. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica ha de dur a terme la petició de l'ajut per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament, com pot ser la signatura de la sol·licitud amb el certificat digital de representació de l'empresa.

4. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 21 de la Llei 39/2015.

5. La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, en qualsevol moment, pot sol·licitar als interessats la documentació i la informació complementària que consideri necessàries per resoldre l'expedient.

6. En el supòsit que algun dels documents esmentats ja s'hagi presentat davant l'Administració actuant en ocasió de la tramitació d'altres expedients, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o dependència en què es varen presentar o, si escau, en què es varen emetre, que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment corresponent i que no hagin sofert modificacions.

7. Una vegada transcorregut el termini de presentació de sol·licituds no es pot augmentar l'import sol·licitat per l'ajut. En cas de fer-ho dins el termini de presentació de sol·licituds es tractarà com una nova sol·licitud a efectes de l'ordre de prelació per la resolució dels expedients d'acord amb el punt 2 de l'apartat setè.

Sisè Termini

El termini per presentar les sol·licituds és de trenta dies a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Setè Procediment per concedir les subvencions i criteris de valoració

1. La concessió de subvencions s'ha de fer pel procediment de concurs mitjançant la comparació, en un únic procediment, de les sol·licituds presentades, a fi d'establir-ne una prelació, d'acord amb els criteris de valoració següents:

a. Valoració del projecte de reforma general del mercat i millora de l'equipament (fins a 30 punts):

1r. Si inclou projecte d'interiorisme o embelliment de façanes: 10 punts.

2n. Si inclou projecte tècnic d'obra o instal·lació: 10 punts.

3r. Si millora l'accessibilitat del mercat i la mobilitat: 10 punts

Per poder valorar els apartats 1, 2 i 3, s'ha de presentar una còpia del projecte corresponent, elaborat i signat per un professional competent. La inversió per la qual es sol·licita la subvenció ha d'estar inequívocament relacionada amb l'execució del projecte perquè aquest sigui valorat.

b. Per obres de reparació, modificació o modernització d'alguna part del mercat on sigui necessària una millora: 10 punts.

c. Per dotació d'instal·lacions i equipaments: 10 punts.

d. Per dotació d'elements d'urbanisme comercial, mobiliari urbà i il·luminació: 10 punts.

e. Per inversions en senyalització o identitat gràfica col·lectiva del mercat, i en equipament per a un millor servei al comerciant i al client: 10 punts.

f. Per l'establiment d'àrees en el mercat municipal destinades a la venda ambulant i per dotació de serveis comuns per fer mercats periòdics de caràcter tradicional i mercats ocasionals: 10 punts.

g. Mesures d'igualtat de l'empresa

Si dins la plantilla de l'empresa hi ha almenys un 50 % de dones: 10 punts.

Aquesta circumstància s'ha d'acreditar mitjançant la presentació de la declaració responsable que figura en l'annex 2.

h. Foment de l'ús de la llengua catalana:

Si l'empresa utilitza la llengua catalana en la retolació externa, etiquetatge o disposa a la pàgina web d'una versió en llengua catalana: 10 punts.

Aquesta circumstància s'ha d'acreditar mitjançant la presentació de la declaració responsable que figura en l'annex 2, sens perjudici que l'Administració en qualsevol moment pugui sol·licitar alguna altra documentació quan ho consideri oportú.

2. En el cas de projectes que obtenguin la mateixa puntuació, s'ha de tenir en compte la data de presentació de les sol·licituds completes i s'ha de donar preferència a les més antigues. Es considerarà com a hora i data d'entrada, a mers efectes de desempat, aquelles sol·licituds completes, acompanyades de tota la documentació exigida en aquesta convocatòria. En cas d'haver requerit l'empresa per a l'esmena de la sol·licitud, es considerarà com a data per al desempat la de l'entrada de la documentació requerida, sempre que aquesta es consideri completa per la Direcció General d'Autònoms, Empresa i Comerç.

3.S'ha d'establir una llista d'expedients susceptibles de ser subvencionats, classificats per ordre decreixent de puntuació obtinguda fins que s'exhaureixi la dotació pressupostària i que podrà contenir, atesa la possibilitat que alguna sol·licitud no compleixi posteriorment els requisits establerts o no presenti la documentació, una llista de sol·licitants suplents. En el cas que la quantia del crèdit pressupostari no sigui suficient per cobrir la totalitat de la quantia subvencionable del darrer expedient de la llista, es proposarà la concessió de la subvenció per la quantia de l'import romanent de la partida pressupostària. Si no presenta al·legacions o renúncia expressa, s'ha d'entendre que accepta la concessió parcial. En el supòsit que presenti renúncia es proposarà al següent o següents sol·licitants, segons l'ordre de prelació establert, fins exhaurir el crèdit pressupostari.

Vuitè Competència i resolució

1. La Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç és l'òrgan competent per instruir i tramitar els procediments i ha de fer d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la Comissió Avaluadora, i aquesta ha d'emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. El director general d'Empresa, Autònoms i Comerç ha d'emetre les propostes de concessió o denegació dels ajuts, les quals han de contenir la llista dels beneficiaris proposats per la Comissió Avaluadora per atorgar la subvenció i també els exclosos amb indicació del motiu d'exclusió.

2. Les propostes de concessió i denegació provisionals dels ajuts estableixen un termini màxim de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per presentar al·legacions. En cas contrari, s'entendrà que el sol·licitants estan conforme amb el contingut de les propostes i aquestes s'elevaran a definitives i s'entendrà que els sol·licitants accepten la subvenció.

Aquestes propostes no suposen en cap cas la creació d'un dret a favor del beneficiari, mentre no s'hagi notificat la resolució de concessió.

En el supòsit en que es presentin al·legacions, una vegada examinades aquestes, es procedirà a la publicació de les propostes definitives i s'entendrà que els sol·licitants accepten la subvenció amb totes les seves condicions si no presenten renúncia expressa.

Les propostes definitives no suposen en cap cas la creació d'un dret a favor del beneficiari, mentre no s'hagi notificat la resolució de concessió.

3. La resolució expressa del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia finalitza el procediment de concessió de la subvenció; ha de motivar i fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida, i s'ha de notificar als interessats, d'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015, mitjançant la publicació en el BOIB.

4. La resolució de concessió ha d'especificar els aspectes següents: la identificació de la persona o entitat beneficiària; la descripció de l'activitat que s'ha de subvencionar; el pressupost total de l'activitat subvencionada; l'import de la subvenció concedida; la partida pressupostària a la qual s'aplica; l'exclusió, si escau, de l'IVA suportat; les obligacions de la persona o entitat beneficiària; les garanties que la persona o entitat beneficiària ofereix o la seva exempció; la forma de pagament; la forma de justificació de l'aplicació dels fons percebuts; el termini per presentar els justificants i el termini per dur a terme l'activitat.

5. Les propostes, provisionals i definitives, així com la resolució de concessió i les esmenes a les sol·licituds es notificaran als interessats mitjançant la publicació en el BOIB i en la pàgina web de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç.

6. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de sis mesos comptadors des de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut el termini sense que s'hagi notificat la resolució expressa els sol·licitants han d'entendre com a desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu; tot això sens perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix a l'Administració.

7. Les resolucions del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada posen fi a la via administrativa i, en contra, s'hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin publicat.

Novè Comissió avaluadora

1. D'acord amb l'article 10 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d'abril de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis, la Comissió Avaluadora per examinar les sol·licituds d'ajuts de subvencions d'aquesta convocatòria està composta per:

President: el director general d'Empresa, Autònoms i Comerç.

Vocals:

  • El cap del Servei de Comerç.
  • Tres funcionaris o funcionàries de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç.

Un dels vocals de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç ha d'exercir les funcions de secretari o secretària.

2. A la comissió avaluadora li correspon, atenent els criteris establerts en aquesta resolució, supervisar els informes tècnics i elevar a l'òrgan competent les propostes d'aprovació o de denegació de les sol·licituds presentades suficientment motivades.

3. La presidència de la Comissió podrà convocar a les reunions a aquells experts l'assistència tècnica dels quals es consideri necessària o d'interès per facilitar la tasca de la Comissió, i que assistiran a les reunions amb veu però sense vot.

4. El règim de funcionament de la comissió serà el que estableix la secció 3a del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, relatiu als òrgan col·legiats. Les comissions avaluadores han de tenir les funcions i la composició que s'estableix en l'article 19 del Decret legislatiu 2/2005.

Desè Justificació de les activitats subvencionades i pagament de la subvenció

1. L'activitat subvencionada s'ha d'entendre justificada amb l'acreditació de la seva realització efectiva, i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit.

2. El termini per justificar la realització de les activitats subvencionades i per sol·licitar el pagament de la subvenció acaba el 20 de setembre de 2024.

3. Els justificants de la inversió subvencionada, és a dir, les factures i els seus pagaments, han d'estar inclosos dins el període d'elegibilitat comprès entre el 16 de setembre de 2023 i el 15 de setembre de 2024.

4. El pagament de la subvenció únicament es pot fer efectiu una vegada dictada la resolució corresponent i justificada de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada, mitjançant la presentació de la documentació següent:

a. Sol·licitud de pagament signada. D'acord amb l'establert en els articles 10.2 i 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les persones jurídiques tenen l'obligació de relacionar-se amb l'administració de forma electrònica.

b. Memòria d'actuació justificativa signada del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, en què es descrigui de manera detallada el projecte que s'ha duit a terme i els resultats que s'han obtingut.

c. Memòria econòmica justificativa signada del cost de les activitats, que ha de contenir:

 

— Una llista classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament, d'acord amb el model que s'aprovarà amb la resolució de concessió, tot això acompanyat de les factures.

— Una llista detallada d'altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l'import i la procedència.

Per justificar el pagament de les factures objecte de la subvenció s'ha de presentar la documentació següent:

— Una còpia del document bancari oficial que n'acrediti la transferència o el pagament en què figurin la data, l'import i el concepte del pagament, de manera que s'identifiqui aquest amb la factura, i també les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

— En el cas de pagaments efectuats amb targeta, s'ha d'aportar un extracte bancari oficial en el qual es reflecteixi el càrrec de la targeta al compte bancari vinculat a aquesta, així com el titular del compte bancari, que ha de coincidir amb el beneficiari de la subvenció.

— En el cas de pagaments amb finançament (ja sigui amb crèdits, préstecs, targetes de crèdit o qualsevol altre tipus de finançament) tan sols s'admetran els pagaments que acreditin el pagament total per l'import final que figura en la factura i sempre que les quotes corresponents al finançament estiguin compreses dins del període elegible establert en la convocatòria). Per tant, no s'admetran els pagaments efectuats amb finançament que tenguin quotes no compreses dins del període elegible.

— En el cas de pagaments efectuats mitjançant targeta de crèdit d'empresa s'ha d'aportar un certificat bancari que acrediti com a titular del compte bancari vinculat amb la targeta de crèdit d'empresa el beneficiari de la subvenció i qui és el titular de la targeta (el pagament total de les quotes ha d'estar efectuat dins del període elegible).

— En el cas de factures emeses en moneda estrangera, el document que acrediti el pagament ha de fixar el tipus de canvi a euros aplicable el dia del pagament.

— No s'admetran pagaments efectuats per tercers o mitjançant comptes o targetes la titularitat de les quals no coincideixi amb la persona física o jurídica sol·licitant de la subvenció (amb l'excepció de les targetes de crèdit d'empresa).

— Les factures han d'estar pagades amb la seva totalitat dintre del període elegible. No s'admetran pagaments parcials o per conceptes.

Malgrat això, per a les factures inferiors a 500 euros és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor, el tiquet de caixa o qualsevol document que n'acrediti el pagament. Però no s'admetran les factures amb un import de 500 euros o superior, pagades en efectiu amb rebut de pagament del proveïdor.

No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs).

5. D'acord amb l'article 71.2 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan l'òrgan administratiu competent per a la comprovació de la subvenció apreciï l'existència de defectes solucionables en la justificació presentada pel beneficiari, ho ha de posar en el seu coneixement, mitjançant notificació electrònica, i li ha de concedir un termini de deu dies per corregir-los.

6. D'acord amb l'article 70.3 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, transcorregut el termini establert de justificació sense haver-se presentat aquesta davant l'òrgan administratiu competent, aquest ha de requerir el beneficiari, mitjançant notificació electrònica, perquè en el termini improrrogable de quinze dies sigui presentada. En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.

7. Tota alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

8. La falta de justificació en els termes i dins els terminis que estableixen la convocatòria i la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació significativa del projecte presentat, a excepció del canvi de proveïdor que no suposi un canvi en l'execució i instal·lació de les accions subvencionables, sense que aquesta Conselleria l'hagi aprovada prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent de la que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.

Onzè Obligacions del beneficiari

A més del que estableixen l'article 15 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia, de 8 d'abril de 2008, i l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, els beneficiaris estan obligats a:

a. Acreditar davant la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts.

b. Comunicar a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia si s'han sol·licitat altres ajuts per a les mateixes activitats davant qualsevol altra administració o organisme públic o privat i, si escau, si s'han concedit i la quantia.

c. Comunicar a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia l'obtenció de qualsevol altre ajut de minimis que s'hagi rebut durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs.

d. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que faci la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, i a les actuacions de control financer que duguin a terme la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, la Sindicatura de Comptes i altres autoritats de control.

Dotzè Normativa aplicable

1. La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d'abril de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis.

2. En tot el que no estableixen aquesta Resolució ni l'Ordre esmentada s'han d'aplicar el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; les normes bàsiques de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003; i, en matèria de procediment, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 

Tretzè Règim de minimis

Els ajuts concedits en el marc d'aquesta convocatòria constitueixen ajuts d'Estat sotmesos a la norma dels ajuts de minimis, per la qual cosa als beneficiaris d'aquesta convocatòria se'ls haurà d'aplicar la norma de les ajudes de minimis que determina que l'import total dels ajuts de minimis a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals (article 3 del Reglament [UE] núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimisDiari Oficial de la Unió Europea de 15 de desembre de 2023, DOUE-L-2023-2831―).

Documents adjunts