Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 364852
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual s’autoritza el CEIP Sa Casa Blanca, amb codi de centre 07006551, per utilitzar com a hort ambiental escolar la parcel·la amb referència cadastral 9299907DD7799G del carrer Caixó núm. 3 de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Mitjançant l'Ordre de 19 d'octubre de 1963 (BOE núm. 261, de 31 d'octubre), es va crear l'agrupació escolar mixta a la localitat de Sa Casa Blanca, al municipi de Palma.

2. Mitjançant l'Ordre de 27 d'agost de 1982 (BOE núm. 258, de 28 d'octubre), es va modificar la denominació de l'Agrupació escolar mixta ubicada a la localitat de la Casa Blanca, al municipi de Palma pel de Col·legi Públic Sa Casa Blanca.

3. El 19 de febrer de 2020, la directora del centre CEIP Sa Casa Blanca, va sol·licitar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres poder fer ús del solar públic del c/ Caixó núm. 3 de Palma, amb referència cadastral 9299907DD7799G.

4. El 26 de febrer de 2020, el director General de Planificació, Ordenació i Centres, va sol·licitar a l'Ajuntament de Palma que posàs a disposició de la Conselleria d'Educació i Formació Professional la parcel·la del c/Caixó núm. 3 per tal de poder realitzar un projecte d'hort ambiental escolar.

5. El 2 de juny de 2021, la Junta de Govern de l'Ajuntament de Palma va adoptar l'acord de posar a disposició de la Conselleria d'Educació i Formació Professional la parcel·la amb referència cadastral 92999907DD7799G, situada al carrer Caixó núm. 3 de la localitat de sa Casa Blanca, per tal de poder dur a terme el projecte d'hort ambiental escolar.

6. L'1 de juny de 2022, des del servei de Centres Educatius es va realitzar una visita al CEIP Sa Casa Blanca, per tal de comprovar que la parcel·la complia les condicions per ser utilitzada com a hort escolar.

7. El 8 de setembre de 2022, el servei de Centres Educatius de la Conselleria d'Educació i Formació Professional informà que la parcel·la del carrer Caixó núm. 3 amb referència cadastral 9299907DD7799G, complia les condicions per ser utilitzada com a hort escolar.

8. El 10 de gener de 2023 la directora i cap d'estudis del centre sol·licita l'autorització de la Conselleria per poder fer ús del solar carrer Caixó, número 3, de la barriada Sa Casa Blanca, de Palma, posat a disposició per la Junta de Govern de Palma en sessió de dia 2 de juny de 2021.

9. En data 19 de maig de 2023 el Servei de Centres de la Direcció general de Planificació, Ordenació i Centres ha emès Informe tècnic sobre la parcel·la del carrer Caixó, núm. 3, de Palma per a ús d'hort escolar del CEIP Sa Casa Blanca, en el qual informen, entre d'altres:

  • Que el CEIP Sa Casa Blanca està comport per una parcel·la principal, a la plaça Molins de Vent núm. 6 i una ampliació al carrer de Manacor, núm. 430, les obres d'adequació de la qual estan en procés de licitació. Amb la posada a disposició de la parcel·la del carrer Caixó núm. 3 el centre disposarà d'una tercera parcel·la.
  • Que les activitats que es pretenen desenvolupar en aquesta parcel·la –hort ambiental escolar-, no precisen de cap edifici per dur-se a terme sinó que es faran a l'aire lliure.
  • Que l'activitat que es pretén dur a terme en la parcel·la del carrer Caixó núm. 3 és una activitat subsidiària de l'activitat principal (docent) que es desenvolupa a l'edifici existent i a la futura ampliació de l'antiga escola de nines.
  • Que l'accés des de l'edifici principal a la parcel·la del carrer Caixó, núm. 3, s'ha de fer creuant el carrer Caixó. I afegeix, que per garantir el pas en condicions de seguretat dels membres de la comunitat educativa de l'escola actual fins a la parcel·la de l'hort escolar, cal una millora de les condicions de seguretat de la via pública, per la qual cosa és necessari sol·licitar la senyalització viària necessària a l'Àrea de Mobilitat de l'Ajuntament de Palma per donar compliment en aquest requisit. Correspon a la Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu fer la petició.
  • Que caldrà sol·licitar la dotació d'escomesa d'aigua a l'Ajuntament de Palma.
 

10. El 6 de juny de 2024, el secretari autonòmic de Desenvolupament Educatiu va emetre una proposta de resolució per la qual s'autoritza el CEIP Sa Casa Blanca amb codi de centre 07006551 a utilitzar com a hort escolar la parcel·la amb referència cadastral 9299907DD7799G del carrer Caixó núm. 3.

Fonaments de dret

1.L'article 17 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol).

2. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, d'1 de març), el qual estableix, en l'article 36.2, que, en matèria d'ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

3. L'article 29.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i l'article 25.2, punts d i n, de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, modificat per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, segons els quals, el municipi exerceix les competències pròpies que li corresponen en infraestructura viària i altres equipaments dels quals és titular; en gestió, regulació de l'ús o la destinació, conservació i manteniment del patrimoni municipal; en la cooperació amb l'Administració educativa en l'obtenció de solars per a la construcció de nous centres docents, i en la conservació, el manteniment i la vigilància dels edificis de titularitat local destinats a centres públics d'educació infantil, educació primària o educació especial.

4. El Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig.

5. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).

6. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (en endavant LEIB), la qual estableix a l'article 102 de creació de centres, que la creació, la supressió i la transformació de centres públics correspon al Govern de les Illes Balears, que ha d'establir els tipus d'ensenyaments que s'hi desenvoluparan.

7. L'article 2.6 del Decret 4/2023 de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que l'autorització per impartir els ensenyaments correspon a la persona titular de la Conselleria d'Educació i Formació Professional a partir de la proposta del titular de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.

I en el punt 7 es disposa que l'estructura, organització i gestió dels centres docents públics a què es refereix aquest Reglament s'han de regir per les normes contingudes en el present Reglament orgànic.

8. El Reial decret 132/2010, de 12 de febrer (BOE del 12 de març), pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments de segon cicle de educació infantil, educació primària i educació secundària.

9. Quant als objectius i principis de l'educació infantil i de l'educació bàsica, la LEIB, a l'article 6.2 lletra b) estableix que l'educació infantil ha de contribuir a desenvolupar en els infants les capacitats que els permetin observar i explorar el seu entorn familiar, natural i social i reflexionar-hi, mantenint una actitud de curiositat. I l'article 10.2 assenyala que l'educació bàsica s'ha d'orientar a l'adquisició de les competències que han de contribuir al desenvolupament personal dels alumnes i a la pràctica de la ciutadania activa, entre d'altres. I l'educació primària, té com a finalitat proporcionar a tots els alumnes una formació integral que contribueixi al ple desenvolupament de la seva personalitat i que, d'acord amb les competències fixades en el currículum, els permeti, entre d'altres fomentar els hàbits saludables  (art. 12.1 e)). En termes similars els articles 13 i 18.2 lletra a) de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig), modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre (BOE núm. 340, de 30 de desembre).

Per tot això, i d'acord amb la proposta formulada pel secretari autonòmic de Desenvolupament Educatiu en data 6 de juny de 2024, dict la següent

Resolució

1. Autoritzar el CEIP Sa Casa Blanca amb codi de centre 07006551 a utilitzar com a espai exterior addicional del centre la parcel·la amb referència cadastral 9299907DD7799G del carrer Caixó núm. 3, per desenvolupar l'activitat d'hort ambiental escolar, condicionat a que es duguin a terme les actuacions necessàries perquè s'estableixi la senyalització viària i la resta de previsions tècniques indicades pel Servei de Centres Educatius de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres per a la utilització de la parcel·la per a ús docent subsidiari.

2. Recordar al CEIP Sa Casa Blanca que les activitats que es realitzin a l'hort escolar del centre, han de constar a la Programació General Anual (PGA) del centre i han d'estar aprovades pel Consell Escolar.

3. Notificar aquesta Resolució a la direcció del centre, al Servei d'Infraestructures Educatives de la Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu i al Servei de Planificació Educativa de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives i a l'Ajuntament de Palma perquè en prenguin coneixement.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (6 de juny de 2024)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany