Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 355549
Resolució del conseller d’Educació i Universitats de 3 de juny de 2024, per la qual s’aprova la convocatòria del Programa d’Acompanyament Escolar del mes de juliol de 2024 en els centres concertats que imparteixen 4t, 5è i 6è d’educació primària i educació secundària obligatòria
Fets
1. En el preàmbul de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears es pretén fomentar, entre d'altres, un aprenentatge de qualitat per a l'alumnat de totes les etapes, augmentar el rendiment escolar, disminuir la taxa d'abandonament escolar, reduir les desigualtats i abordar la inclusió escolar de tot l'alumnat.
2. Per fer front a la necessitat d'atendre l'alumnat de 4t, 5è i 6è d'educació primària (EP) i d'educació secundària obligatòria (ESO) que no hagin superat els objectius ni hagin assolit les competències de l'etapa corresponents durant el curs 2023-2024, es continua el desenvolupament de programes específics que contribueixin a la millora de la qualitat i a la igualtat d'oportunitats i que, alhora, esdevenguin una eina per reduir l'abandonament escolar de l'alumnat i millorar-ne l'èxit acadèmic i personal.
3. Una d'aquestes eines és el Programa d'Acompanyament Escolar (d'ara endavant PAE), programa que té com a objectiu que l'alumnat de 4t, 5è i 6è d'EP i ESO dels centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats assoleixi progressivament més autonomia i autogestió en el seu aprenentatge, mitjançant l'adquisició d'hàbits d'estudis autònoms i les competències per millorar l'èxit acadèmic i reduir l'abandonament escolar.
4. Aquesta convocatòria del PAE es concreta en activitats d'acompanyament i suport educatiu durant el mes de juliol, desenvolupades voluntàriament per personal docent del centre, atès que és qui coneix millor l'alumnat, les seves circumstàncies personals i el seu entorn; d'aquesta manera també s'assegura la coordinació amb els tutors, la coordinació amb la resta de l'equip docent i la relació amb les famílies.
5. Per al bon funcionament i l'eficàcia del PAE es requereix l'acord actiu de les famílies dels alumnes participants. Així, es pretén millorar també la relació de la família amb el centre i la seva implicació en les activitats escolars dels alumnes.
6. Aquest programa està finançat per un import màxim de 54.719,60 € amb càrrec a la partida pressupostària 13501.423B04.48101.00 del pressupost general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, sustentada pel principi de proporcionar una educació de qualitat a tota la ciutadania, en tots els nivells del sistema educatiu. Aquest objectiu s'ha de concretar en una millora dels resultats generals i en la reducció del nombre d'alumnes que no titulen quan acaben l'educació bàsica (BOE 340, de 30 de desembre de 2020).
2. L'apartat 3 de l'article 31 de la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, modificat pel Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears (BOIB núm. 71, de 28 de maig de 2024).
3. Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen els preceptes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2023-2024 (BOIB núm. 169, de 29 de desembre).
4. L'Acord del Consell de Govern de 31 de maig de 2024 pel qual s'autoritza la modificació de l'Annex 21 de la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l'any 2024 per introduir el mòdul econòmic de finançament del Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) i dels Tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts.
Per tot això dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per participar en el Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) del mes de juliol de 2024 en els centres concertats dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats que imparteixen 4t, 5è i 6è d'EP i ESO el curs escolar 2023-2024.
2. Aprovar les bases de la convocatòria, que figuren a l'annex 1 d'aquesta Resolució.
3. Aprovar els documents següents:
4. Publicar aquesta Resolució i els annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa (https://dgpiadme.caib.es).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 4 de juny de 2024)
El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany
ANNEX 1 Bases de la convocatòria per participar en el Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) del mes de juliol de 2024 en centres concertats que imparteixen 4t, 5è i 6è d'educació primària i d'educació secundària obligatòria
Primer Objecte i finalitat
1. Aquesta convocatòria té per objecte establir les bases del Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) de juliol de 2024 en centres concertats de les Illes Balears que imparteixen educació primària i educació secundària obligatòria.
2. L'objectiu del Programa és que l'alumnat participant superi els objectius i assoleixi les competències de l'etapa corresponents, i aconsegueixi l'autonomia suficient per poder regular el propi aprenentatge i augmentar les seves expectatives de progrés, de manera que es redueixi l'abandonament escolar i millori l'èxit acadèmic i personal.
3. Aquest programa implica un acompanyament i suport educatiu, destinats a millorar l'èxit escolar, incidint especialment en l'adquisició d'aprenentatges en les competències específiques de llengües i matemàtiques, i a l'èxit personal i social, desenvolupant el talent, la capacitat d'autonomia i la motivació.
Segon Destinataris
Són destinataris del programa els alumnes de 4t, 5è i 6è d'EP i ESO, preferentment de 1r i 2n i 3r, que no hagin superat els objectius o assolit les competències de l'etapa, que es trobin en situació de vulnerabilitat per motius econòmics, socioculturals, risc d'abandonament escolar o necessitats específiques de suport educatiu (NESE).
Tercer Quantia del programa
La quantia màxima prevista destinada al programa és de 54.719,60 €. Aquesta aportació es farà a càrrec de la partida pressupostària 13501.423B04.48101.00. del Pressupost General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.
Quart Sol·licitud de participació
1. El director o directora del centre ha d'emplenar la sol·licitud que es troba a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).
2. El termini per presentar la sol·licitud per mitjans telemàtics és del 6 al 16 de juny.
Cinquè Desenvolupament del programa
1. Els centres educatius poden sol·licitar un màxim de 5 grups segons les necessitats del centre; el nombre de grups autoritzats dependrà del pressupost disponible.
2. Els centres educatius han de sol·licitar preferentment els grups entre els alumnes de 4t de primària fins a 3r d'ESO, encara que en casos justificats es podrà sol·licitar un grup de 4t d'ESO deixant constància al formulari de participació de la necessitat de sol·licitar aquest grup.
A l'hora de sol·licitar els grups, el centre ha de tenir en compte que a secundària no hi ha exàmens de recuperació al setembre i s'ha d'assegurar l'assistència de l'alumnat a classe.
3. Cada grup ha d'estar format per un mínim de 7 alumnes i un màxim de 10 i en casos justificats es podrà autoritzar un màxim de 12 alumnes. Si hi ha alumnes que causen baixa voluntàriament o per tenir més de tres faltes injustificades, s'han d'incorporar els que estiguin en llista d'espera. Si el nombre d'alumnes d'un grup és inferior a 7, s'ha d'informar el Servei d'Innovació Educativa (SIE) a fi de prendre les mesures pertinents (anul·lar el grup, redistribuir els alumnes, etc.). Les sessions continuades de manco de 5 alumnes no es pagaran.
4. S'han de dedicar un màxim de 20 hores a cada grup, distribuïdes de dilluns a divendres de forma proporcional entre l'1 i el 31 de juliol de 2024. No es pot superar aquesta quantitat d'hores ni es poden impartir fora d'aquestes dates. Les sessions han de ser de 2 hores i s'han d'impartir obligatòriament 2 dies no consecutius per setmana.
5. Una vegada publicada la llista definitiva de grups autoritzats a cada centre, la persona coordinadora del programa i els docents que han d'impartir el PAE s'han de reunir per emplenar l'annex 2 (Projecte del centre i horaris) i s'ha de lliurar fins dia 27 de juny a través de la Seu Electrònica de la CAIB.
6. El professorat s'ha de seleccionar d'entre els docents de la plantilla del centre que s'hagin apuntat al programa voluntàriament. Si hi ha més docents voluntaris que grups autoritzats, l'equip directiu serà l'encarregat de seleccionar el professorat més adient per desenvolupar la feina, amb preferència si han impartit classe al mateix nivell del grup del PAE. No es poden dividir els grups entre ells, sinó que poden quedar com a suplents.
7. Cada grup l'ha d'impartir un únic docent durant tot el mes.
8. Un mateix docent pot impartir un màxim de 2 grups.
9. Si algun docent no pot impartir una sessió per força major (malaltia, problema familiar, etc.) ha d'informar la persona coordinadora. En aquest cas, pot impartir la sessió algun docent que hagi quedat en llista d'espera o un docent d'un altre grup, sempre i quan no se solapin les hores, atès que en cap circumstància es pot ajuntar l'alumnat de dos grups. Una altra opció és que el docent titular del grup imparteixi la sessió un altre dia, sempre dins el termini del PAE.
10. L'equip directiu ha de designar una persona coordinadora, preferentment ha de ser un docent que desenvolupi el programa durant l'estiu o un membre de l'equip directiu sempre que estigui disponible durant el mes de juliol. La persona coordinadora disposarà d'unes hores remunerades per desenvolupar les seves funcions segons els grups autoritzats al centre:
Grups autoritzats al centre |
Hores totals de coordinació remunerades per centre |
1 grup |
2 hores |
2 grups |
3 hores |
3 grups o més |
4 hores |
Sisè Compromisos de la Conselleria d'Educació i Universitats
Pel que fa als compromisos que la Conselleria ha d'assumir, són:
a) Aportar els recursos econòmics necessaris per a l'aplicació del programa.
b) Donar suport als centres per facilitar la resolució dels problemes d'organització o d'altre tipus relacionats amb el programa.
c) Gestionar l'expedient econòmic i administratiu.
d) Avaluar el procés i els resultats del programa a partir de les memòries dels centres.
Setè Compromisos del centre
Els compromisos que assumeixen els centres participants són:
a) Informar d'aquesta convocatòria el claustre del professorat i el Consell Escolar.
b) Seleccionar els alumnes participants d'acord amb el criteri dels tutors i amb l'ajuda de l'equip d'orientació.
c) Assegurar que es compleixin les bases del programa, atès que el no compliment d'aquestes bases repercutirà en el pagament dels docents i coordinador.
d) Facilitar els aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del PAE.
e) Nomenar un docent coordinador del programa, preferentment un docent que desenvolupa el programa durant l'estiu o un membre de l'equip directiu.
f) Seleccionar el personal docent que s'hagi apuntat al programa.
g) Conservar i custodiar durant sis anys tota la documentació original del PAE generada.
Vuitè Compromisos de la família
Les famílies de l'alumnat participant es comprometen a:
a) Emplenar i entregar l'Autorització familiar (annex 6).
b) Assegurar i controlar l'assistència obligatòria dels alumnes.
c) Mantenir relació amb el centre i assistir a les reunions convocades.
Novè Instrucció del procediment
1. Per instruir el procediment derivat d'aquesta convocatòria s'ha de constituir una comissió de selecció, integrada pels membres següents:
a) La cap del Servei d'Innovació Educativa, o persona en qui delegui, que la presideix.
b) La cap del Departament de Primera Infància i Atenció a la Diversitat o persona en qui delegui.
c) La cap del Departament de Centres Concertats o persona en qui delegui.
d) Un inspector o inspectora del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa.
e) Una tècnica del Servei d'Innovació Educativa, que actua com a secretària.
2. Són funcions de la Comissió de Selecció:
a) Examinar les sol·licituds i la documentació presentada.
b) Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la documentació presentada.
c) Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.
d) Proposar l'adjudicació dels grups als centres educatius participants, una vegada analitzades i valorades les sol·licituds.
e) Revisar i ajustar les quanties previstes de cada partida pressupostària per atendre el màxim de sol·licituds.
f) Ordenar la publicació de les llistes corresponents de centres admesos i grups autoritzats.
g) Resoldre les al·legacions que es puguin presentar.
3. Llistes de centres sol·licitants i de grups autoritzats:
a) La llista provisional de centres participants amb els grups autoritzats a cada centre es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa.
b) Els centres disposaran de 2 dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional per formular les al·legacions que trobin oportunes al procediment de la Seu Electrònica de la CAIB.
c) La Comissió de Selecció resoldrà les al·legacions i ordenarà la publicació de la llista definitiva dels grups autoritzats a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa (https://dgpiadme.caib.es).
Desè Criteris de valoració
1. S'admetran tots els centres que hagin sol·licitat participar al PAE, sempre i quan compleixin els requisits de la convocatòria i d'acord amb la disponibilitat pressupostària.
2. S'atorgarà un màxim de 5 grups per centre. Per adjudicar el nombre de grups sol·licitats, la Comissió de Selecció tendrà en compte els criteris de valoració següents:
a) Percentatge d'alumnat socioeconòmicament vulnerable.
b) Nombre d'alumnes de 4t, 5è i 6è d'EP i ESO del centre.
c) Nombre d'alumnes sol·licitats per participar al programa.
d) Desenvolupament del PAE en convocatòries anteriors, si n'és el cas.
e) Pressupost assignat al programa.
Onzè Funcions de la persona coordinadora
La persona encarregada de la coordinació del programa desenvoluparà les funcions següents:
a) Assessorar i supervisar des del punt de vista pedagògic el bon funcionament del programa.
b) Ser l'enllaç entre els tutors dels alumnes participants i els docents que desenvoluparan el programa.
c) Assegurar-se que els docents compleixen les bases del PAE, atès que el no compliment d'aquestes bases repercutirà en el pagament dels docents.
d) Gestionar la documentació del programa i esmenar-la en cas que sigui necessari.
e) La persona coordinadora és responsable de:
Dotzè Funcions del docent
Les funcions dels docents participants són les següents:
a) Donar suport al coordinador en l'elaboració del projecte del centre (annex 3).
b) Dur a terme les mesures d'acompanyament i suport educatiu necessàries per millorar les competències bàsiques de l'alumnat del PAE.
c) Oferir a les famílies informació sobre l'assistència i l'evolució de l'alumne.
d) Emplenar la Memòria i certificat del docent (annex 4) quan acabi el programa.
e) Controlar l'assistència de l'alumnat participant i emplenar el Full d'assistència de l'alumnat (annex 5).
f) Elaborar i proporcionar els materials adequats a l'alumnat.
g) Treballar tècniques per a l'adquisició d'hàbits d'estudi eficaços i d'habilitats socials i de gestió de les emocions.
Tretzè Justificació
Abans del 15 de setembre de 2024, s'ha de lliurar a través de la Seu Electrònica la documentació de justificació següent:
a) Memòria i certificat del centre (annex 3): s'ha d'emplenar a través de la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es) a l'apartat «Tràmits: Annexos PAE» d'aquest procediment.
b) Memòria i certificat del docent (annex 4): s'ha d'adjuntar en un únic PDF.
c) Full d'assistència de l'alumnat (annex 5): s'ha d'adjuntar en un únic PDF.
d) Declaració de veracitat de dades bancàries (annex 8), si n'és el cas.
Catorzè Pagament del programa
1. Els docents participants i els coordinadors rebran una remuneració econòmica de 33,50 euros bruts per hora de dedicació.
2. Una vegada s'hagi comprovat la documentació de tots els centres sobre la justificació del programa, es procedirà a la tramitació del pagament que finalitzarà amb l'ingrés de la quantia total al centre concertat. Aquesta quantia serà de 44,20 €/h i inclourà l'import corresponent al sou brut dels docents participants (33,50 €/h), així com la quota patronal de la Seguretat Social. Atès que els procediments de pagament de l'administració requereixen una tramitació complexa, l'abonament del PAE pot tardar fins a sis mesos posteriors a la finalització del programa.
3. Una vegada el centre concertat rebi l'ingrés de la quantia total ha de tramitar el pagament als docents. El centre disposarà de 30 dies per trametre per la Seu Electrònica habilitada del tràmit els documents següents:
Quinzè Servei responsable
El servei responsable del Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) és el Servei d'Innovació Educativa, amb la col·laboració del Departament de Centres Concertats.
Servei d'Innovació Educativa
971 17 77 81
sie@dgpice.caib.es
Departament de Centres Concertats
971 17 78 36
nomina.centresconcertats@dgpdocen.caib.es
Setzè Documentació
Tota la documentació generada per la convocatòria (inclosos els annexos) que es generi durant el desenvolupament del PAE s'ha de custodiar al centre durant 6 anys amb la finalitat que es trobi disponible en el cas que la requereixi qualsevol òrgan de control en el procés de revisió o auditoria.
DOCUMENTACIÓ Concertats |
||||
Annex |
Nom de l'annex |
|
Termini de presentació |
Tramesa |
Sol·licitud |
Formulari de participació |
Emplenar |
Del 6 al 16 de juny |
A través de la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es) |
Annex 2 |
Projecte del centre i horaris |
Adjuntar en PDF |
Fins al 27 de juny |
|
Annex 3 |
Memòria i certificat del centre |
Emplenar |
Fins al 15 de setembre de 2024 |
|
Annex 4 |
Memòria i certificat del docent |
Adjuntar en PDF |
||
Annex 5 |
Full d'assistència de l'alumnat |
Adjuntar en PDF |
||
Annex 6 |
Autorització familiar |
No s'envia |
No s'envia |
No s'envia |