Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, PESCA I MEDI NATURAL

Núm. 353674
Instrucció del secretari general de 3 de juny de 2024 per la qual s’estableix el procediment per a la tramitació de les denúncies formulades pels agents de medi ambient adscrits a la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 2/2007, de 16 de març, de cossos i escales de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a l'article 10, inclou en el cos ajudant facultatiu, l'escala d'agents de medi ambient, a la qual corresponen, d'acord amb l'article 33.2 c, les funcions següents: vigilància i control dels recursos naturals i del patrimoni ambiental, inspecció i policia en matèria d'avaluació i d'impacte ambiental i inspecció de control d'abocaments de residus i contaminació de les aigües i l'atmosfera.

La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, a l'article 6, apartat 1, preveu que els òrgans administratius podran dirigir les activitats dels seus òrgans jeràrquicament dependents mitjançant instruccions, entre altres fórmules jurídiques relacionades. Quan una disposició específica així ho estableixi, o s'estimi convenient per raó dels destinataris o dels efectes que puguin produir-se, les instruccions es publicaran en el butlletí oficial que correspongui, sense perjudici de la seva difusió d'acord amb el previst a la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

La Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a l'article 21, apartat 1, estableix que els òrgans superiores i directius impulsen i dirigeixen l'activitat administrativa per mitjà d'instruccions, entre altres fórmules jurídiques.

A l'apartat 2 del referit article 21 s'estableix que tenen la consideració d'instruccions aquelles regles internes dirigides a establir pautes o criteris d'actuació per les quals es regiran, en general, els òrgans i les unitats administratives dependents, o aquells que les hagin d'aplicar per raó de la matèria o de les tasques que desenvolupin.

A l'apartat 5 del mateix article 21 s'estableix que quan una disposició així ho estableixi o quan es consideri convenient el seu coneixement per la ciutadania o la resta d'òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma, el titular de la conselleria podrà ordenar la publicació de les instruccions en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Ateses les funcions dels agents de medi ambient, es va dictar la Instrucció de 4 de setembre de 2003 relativa al procediment que cal seguir en les denúncies formulades per agents de medi ambient, agents forestals, particulars i administracions públiques. Aquesta Instrucció fou modificada per la Instrucció de 21 de novembre de 2003.

Posteriorment, es va dictar la Instrucció de 14 de novembre de 2008 per la qual s'estableix el procediment que cal seguir en les denúncies formulades per agents de medi ambient, agents forestals, particulars i administracions públiques (BOIB núm. 164 de 22 novembre de 2008). Aquesta Instrucció deixava sense efecte la Instrucció de 4 de setembre de 2003 i la Instrucció modificativa de 21 de novembre de 2003.

Així mateix, posteriorment, es dictà la Instrucció de la secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 3 d'abril de 2017, per la qual s'estableix el procediment que han de seguir les denúncies formulades per agents de medi ambient, els particulars i les administracions públiques (BOIB núm. 50 de 27 d'abril de 2017). Aquesta Instrucció deixava sense efecte la Instrucció de 14 de novembre de 2008.

Atesa l'entrada en vigor a data 6 de febrer de 2024 del Decret 1/2024, de 5 de gener, pel qual s'aprova el Reglament del procediment sancionador de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; arran de l'elevat volum d'actuacions relatives a denúncies formulades pels agents de medi ambient adscrits a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural; esdevé necessari dictar una nova Instrucció per a disposar d'una regulació correcta i completa relativa al procediment per a la tramitació de les denúncies formulades pels agents de medi ambient adscrits a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, incloent la millora i correccions de fet i materials de la vigent regulació relativa a la tramitació de les de denúncies, així com per a la inclusió d'una regulació més adaptada i completa relativa a l'adopció de mesures cautelars.

Sobre la base de les anteriors previsions, fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 6.1 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim jurídic del sector públic, en relació amb l'article 21.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

INSTRUCCIÓ

1. Àmbit objectiu i subjectiu d'aplicació

1. L'objecte d'aquesta Instrucció és establir el procediment per a la tramitació de les denúncies relatives a fets que puguin ser constitutius de delicte o infracció administrativa, formulades pels agents de medi ambient adscrits a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

2. Aquesta Instrucció és d'obligatori compliment per als òrgans directius, les unitats administratives i, en general, tot el personal que presti serveis a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, i a qualsevol entitat de dret públic que hi estigui adscrita.

2. Tramitació de les denúncies

1. La documentació relativa a denúncies de fets que puguin ser constitutius de delicte o infracció administrativa, així com qualsevol altra documentació que es pugui generar en l'exercici de les seves funcions, s'ha de presentar en el registre intern del Servei d'agents de medi ambient, i des d'aquest Servei s'ha de trametre a les direccions generals competents per raó de la matèria o a altres organismes competents.

2. Si l'òrgan instructor, o qualsevol altre òrgan que estigui assabentat de l'assumpte, considera que els fets poden ser constitutius d'il·lícit penal, ho ha de comunicar raonadament a l'òrgan competent per iniciar el procediment sancionador. Si aquest considera que hi ha elements de judici suficients, ha de traslladar la documentació corresponent al Ministeri Fiscal, al qual s'haurà de demanar testimoni de les actuacions practicades a conseqüència de la comunicació.

3. El tractament de les dades contingudes en el registre de denúncies, així com del corresponent arxiu documental, està subjecte al règim de protecció de les dades de caràcter personal, de conformitat amb el que estableix el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

3. Mesures cautelars

1. Els agents de medi ambient adscrits a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural podran adoptar les mesures de caràcter provisional que estimin necessàries, de forma motivada, i de forma proporcionada, per evitar la continuïtat del dany ocasionat per l'activitat presumptament infractora, sense poder-se adoptar mesures que puguin causar perjudici de difícil o impossible reparació als interessats o que impliquin violació de drets emparats per les lleis.

2. Les mesures cautelars adoptades s'han de fer constar a les actes i s'han de comunicar sense dilació al Servei d'Agents de Medi Ambient que, a la seva vegada, les ha de notificar al més aviat possible a la direcció general competent per raó de la matèria o als organismes competents, per a què puguin ser confirmades, modificades o aixecades en la resolució iniciadora del procediment, la qual s'ha de dictar dins els quinze dies següents a la data en què varen ser adoptades.

3. En els casos d'infracció que pugui ocasionar un dany greu i imminent al medi ambient, l'agent de medi ambient, en compliment de les obligacions derivades de la seva tasca, ha d'ordenar la paralització de l'activitat, baix els principis de legalitat, precaució i proporcionalitat, atenent sempre a la gravetat del fet. En qualsevol cas, ha de fer constar en l'acta de inspecció l'ordre de paralització immediata de l'activitat, i advertir al presumpte infractor que la desobediència pot donar lloc a la responsabilitat penal o administrativa que derivi de la comissió de la presumpta infracció o el presumpte fet delictiu.

4. L'agent de medi ambient podrà decomissar els instruments utilitzats, per evitar la continuïtat del dany ocasionat per l'activitat presumptament infractora, així com els efectes, recursos, objectes o productes directament obtinguts, tot això, d'acord amb el previst a la normativa sectorial corresponent.

4. Actes i documentació relativa a la fase d'inspecció

1. Els resultats de les actuacions de la fase d'inspecció o control han de restar documentats en l'acta i, si escau, també en un informe complementari, en els quals, quan escaigui, també s'hi han de fer constar les mesures provisionals de caràcter urgent que hagi adoptat directament l'agent de medi ambient a l'empara de la legislació sectorial aplicable al cas.

2. Les actes relatives a inspeccions i denúncies s'han d'aixecar al mateix lloc dels fets i s'han de fer servir els models oficials d'actes que la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural posi a disposició del Servei d'Agents de Medi Ambient. Atès això, aquestes actes s'han d'emplenar manuscritament o amb els mitjans electrònics que, si escau, faciliti l'administració.

3. En els casos que la inspecció necessària per a determinar la presumpta infracció administrativa o l'activitat presumptament delictiva hagi requerit aixecar diverses actes d'inspecció, aquestes han de conservar el seu format individual i s'han de trametre conjuntament, amb un sol registre, tret dels casos d'actes d'inspecció que per la urgència o la necessitat requereixin una tramitació immediata i s'hagin de remetre de forma separada.

4. La documentació fotogràfica que s'adjunta a l'acta d'inspecció o a un informe s'ha de presentar amb les fotografies numerades, cadascuna amb la signatura de l'agent de medi ambient, i amb un índex amb la descripció de cada fotografia.

5. La documentació cartogràfica ha d'estar correctament orientada i la font de la qual s'ha extret ha de figurar citada degudament amb la signatura de l'agent de medi ambient.

5. Comunicació i efectes

1. La present Instrucció s'ha de comunicar a tots els òrgans i unitats de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, i als agents de medi ambient a través del Servei al qual resten adscrits, als efectes que acompleixin el que preveu.

2. Aquesta Instrucció s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

3. Es deixa sense efecte la Instrucció de 3 d'abril de 2017 per la qual s'estableix el procediment que han de seguir les denúncies formulades per agents de medi ambient, els particulars i les administracions públiques.

 

Palma, 4 de juny de 2024

El secretari general Miguel Obrador Bou