Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 347189
Acord del Ple del Consell Insular de Menorca de 20 de maig de 2024, relatiu a l’aprovació de les bases de la convocatòria del Pla Insular de Cooperació per a l’any 2023 (Exp. 4801-2023-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Atès el dictamen que ha emès la Comissió Informativa d'Economia, Territori i Serveis Generals en sessió de caràcter ordinari de 13 de maig, que diu:

Es dona compte de la proposta del conseller executiu de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, que diu:

El Consell Insular de Menorca, dintre de la seva tasca de col·laboració amb els ajuntaments, ha acordat convocar uns ajuts a fi de millorar l'oferta de serveis, instal·lacions i equipaments municipals existents a Menorca, l'adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, la millora de zones turístiques, i Agenda Urbana.

Es va obtenir el dictamen favorable de la Comissió de Presidents de Corporacions Locals de l'illa de Menorca, en la sessió ordinària de dia 2 de maig de 2024, a l'esborrany de bases i convocatòria.

Atès l'informe favorable del departament de Projectes Sostenibles i Cooperació Local i Internacional;

Que el Ple d'aquest Consell Insular, en sessió de caràcter ordinari de 20 de maig de 2024 adoptà, entre d'altres, els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Pla Insular de Cooperació per a la redacció de projectes, direcció i/o execució d'obres i/o adquisició d'equipaments municipals, l'adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, la millora de zones turístiques, i Agenda Urbana, per part del Consell Insular de Menorca per a l'any 2024.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent, que es regirà per les bases a què s'ha fet referència al punt anterior, d'acord amb les següents condicions:

a) L'import màxim que el Consell Insular de Menorca destinarà als ajuts que són objecte d'aquesta convocatòria és de 4.125.000,00 d'euros, dels quals

  • 1.750.000,00 euros seran destinats a una línia d'obres, serveis i equipaments de competència municipal de caràcter general i adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, finançats íntegrament pel Consell Insular, d'acord amb el següent detall:

- 75 % de l'import amb càrrec a la partida 6-92201-76252000 del pressupost per a l'any 2025 (1.312.500,00 euros).

- 25 % de l'import amb càrrec a la partida 6-92201-76252000 del pressupost per a l'any 2026 (437.500,00 euros).

  • 1.250.000,00 d'euros seran destinats, de forma específica, a una línia d'obres, serveis, equipaments i actuacions de millora de zones turístiques, finançats íntegrament pel Consell Insular, d'acord amb el següent detall:

- 75 % de l'import amb càrrec a la partida 6-92201-7625200 del pressupost per a l'any 2025 (937.500,00 euros).

- 25 % de l'import amb càrrec a la partida 6-92201-7625200 del pressupost per a l'any 2026 (312.500,00 euros).

  • 1.125.000,00 d'euros seran destinats, de forma específica, a una línia d'accions del Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca, finançats íntegrament pel Consell Insular, d'acord amb el següent detall:

- 75 % de l'import amb càrrec a la partida 6-92201-7625200 del pressupost per a l'any 2025 (843.750,00 euros).

- 25 % de l'import amb càrrec a la partida 6-92201-7625200 del pressupost per a l'any 2026 (281.750,00 euros).

b) Termini de presentació de sol·licituds: 45 dies naturals, comptadors de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

c) Lloc de presentació de sol·licituds: seu electrònica del Consell Insular de Menorca www.cime.es

d) Els criteris de repartiment dels ajuts que s'utilitzen, i que han de regir la convocatòria, són els establerts a la base setena.

e) La instrucció correspondrà al director insular de Projectes Sostenibles i Cooperació Local i Internacional, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de resoldre la resolució de la concessió dels ajuts. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria s'analitzaran per una Comissió Tècnica Avaluadora que serà designada mitjançant resolució del conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, que emetrà informe sobre les sol·licituds.

Tercer. Assenyalar que l'aportació insular futura al PIC 2025 i 2026 es considera una situació excepcional en ordre que l'aplicació pressupostària de la despesa corresponent concordi amb la seva efectiva realització, situació que –malgrat impliqui excedir els % de despesa futura prevista a la normativa aplicable– permet una millor organització de l'activitat financera d'aquesta corporació, en referència especial a les inversions a realitzar en col·laboració amb els ajuntaments de l'illa.

 

Maó, 29 de maig de 2024

Per delegació del president, La secretària Rosa Salord Olèo (DP 129/2023, de 27 de juliol) (Boib núm. 106, de 29 de juliol de 2023)

 

ANNEX BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DEL PLA INSULAR DE COOPERACIÓ DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A LA REDACCIÓ DE PROJECTES, DIRECCIÓ I EXECUCIÓ D'OBRES, L'ADQUISICIÓ D'EQUIPAMENTS MUNICIPALS, L'ADQUISICIÓ DE VEHICLES ELÈCTRICS PER ALS SERVEIS MUNICIPALS, LA MILLORA DE ZONES TURÍSTIQUES, I AGENDA URBANA, PER A L'ANY 2024

1. OBJECTE I FINALITAT DELS AJUTS

General i turístic

L'objecte dels ajuts és col·laborar amb els ajuntaments de Menorca en la prestació dels serveis obligatoris de competència municipal i desenvolupament de les tasques pròpies dels ens locals, mitjançant el finançament de la redacció de projectes, l'execució d'obres i l'adquisició d'equipaments necessaris per als municipis, tot d'acord amb el que preveu l'article 36.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (LRBRL), i l'article 107 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

En aquesta convocatòria també s'inclouen l'adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, obres i actuacions de millora de les zones turístiques i l'Agenda Urbana.

2. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM

L'import màxim que el Consell Insular de Menorca destinarà als ajuts que són objecte d'aquesta convocatòria és de 4.125.000,00 d'euros, dels quals

  • 1.750.000,00 euros seran destinats a una línia d'obres, serveis i equipaments de competència municipal de caràcter general i adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, finançats íntegrament pel Consell Insular, d'acord amb el següent detall:

- 75% de l'import amb càrrec a la partida 6-92201-76252000 del pressupost per a l'any 2025 (1.312.500,00 euros).

- 25 % de l'import amb càrrec a la partida 6-92201-76252000 del pressupost per a l'any 2026 (437.500,00 euros).

  • 1.250.000,00 d'euros seran destinats, de forma específica, a una línia d'obres, serveis, equipaments i actuacions de millora de zones turístiques, finançats íntegrament pel Consell Insular, d'acord amb el següent detall:

- 75% de l'import amb càrrec a la partida 6-92201-7625200 del pressupost per a l'any 2025 (937.500,00 euros).

- 25% de l'import amb càrrec a la partida 6-92201-7625200 del pressupost per a l'any 2026 (312.500,00 euros).

  • 1.125.000,00 d'euros seran destinats, de forma específica, a una línia d'accions del Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca, finançats íntegrament pel Consell Insular, d'acord amb el següent detall:

- 75% de l'import amb càrrec a la partida 6-92201-7625200 del pressupost per a l'any 2025 (843.750,00 euros).

- 25 % de l'import amb càrrec a la partida 6-92201-7625200 del pressupost per a l'any 2026 (281.750,00 euros).

Les partides destinades a millora de zones turístiques, i a l'Agenda Urbana, no es podran destinar a la línia de caràcter general. En canvi, la partida de la línia de caràcter general sí que es podrà destinar a finançar projectes de millora de zones turístiques, i projectes d'Agenda Urbana.

3. ACTIVITATS SUBVENCIONADES. REQUISITS I CONDICIONS

Es consideren subvencionables la redacció i direcció d'obres de projectes, l'execució d'obres d'inversió pública i l'adquisició d'equipaments destinats a les competències i serveis obligatoris prevists als articles 25 i 26 de Llei 7/1985, de 2 d'abril, de règim local, la millora de zones turístiques, i les actuacions en consonància amb el Pla d'acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

Activitats subvencionables de l'Agenda Urbana de Menorca (AUE)

Menorca va ser declarada illa pilot de l'Agenda Urbana Espanyola pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, durant l'estiu del 2020, gràcies al treball que s'ha dut a terme en els darrers quatre anys per implementar la seva pròpia Agenda Urbana i a la participació dins del grup impulsor d'agendes urbanes a l'àmbit nacional, liderat per la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) i pel mateix ministeri.

Com a illa pilot, l'Agenda Urbana Espanyola (AUE) es converteix en el full de ruta que marca unes línies estratègiques clares per treballar i fer dels pobles i ciutats, espais de convivència amables, acollidors, saludables i conscienciats. Per això, l'espai urbà ha de ser font de creació d'ocupació verda, riquesa cultural, innovació digital, integració social, creació de coneixement, mobilitat sostenible, espais de col·laboració i emprenedoria i habitatge assequible. L'adaptació de l'estratègia de l'AUE al context de l'illa de Menorca és el fil conductor de les iniciatives i projectes agrupats en els set eixos estratègics. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca

A 2.1 Implementació de mesures de reforma integral i regeneració social als municipis de l'illa. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 80 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

Qualsevol acció vinculada amb aquesta línia d'actuació es pot afegir.

A 2.2 Disseny d'un espai públic inclusiu, accessible i saludable, implementació de projectes de millora de l'espai públic Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 83 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

Mitjançant l'acció es pretén elaborar i aprovar un programa municipal per dur a terme la transformació urbanística de diferents sectors de la ciutat.

- Garantir la complexitat funcional i diversitat d'usos

- Millorar la qualitat i l'accessibilitat universal dels espais públics

Qualsevol acció vinculada amb aquesta línia d'actuació es pot afegir.

A 2.3 Incorporació d'arbrat en obres públiques Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 86 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 4.1 Sistemes urbans de captació i aprofitament de l'aigua de pluja: recuperació d'aljubs tradicionals públics, construcció de nous aljubs i dipòsits d'aigua pluvial. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 91 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 4.2 Xarxa de fonts públiques amb tractament per a aigua potable Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 93 Pla d'Acció de la Agenda Urbana de Menorca.

A 4.3 Millorar la xarxa de distribució d'aigua per evitar fuites. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 99 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 4.4 Infraestructures per a l'aprofitament de les aigües urbanes depurades. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 101 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 4.5 Estudi per a la reubicació de captacions d'aigua per a ús urbà i creació de xarxes en alta. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 106 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 4.6 Inventari de sostres de fibrociment i mesures per retirar-los. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 108 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 4.7 3R Menorca, comunitat d'aprenentatge orientada a la pràctica en economia circular. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 110. Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 5.1 Completar i millorar la xarxa de carrils bici de Menorca, incloent-hi canalització de fibra de banda ampla. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 112.

A 5.2 Elaboració de la xarxa-mapa de camins rurals per a la mobilitat sostenible entre poblacions, Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 117. Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 6.1 Promana de xarxa d'habitatges d'estada temporal, Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 123. Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 6.2 Millora en l'accessibilitat i senyalística de la Xarxa de Rutes Saludables. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 125. Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 7.1 Comunitat d'aprenentatge orientada a la pràctica: agroecologia urbana comunitària. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 130. Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

4. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS

Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts.

5. BENEFICIARIS

Poden ser-ne beneficiaris tots els ajuntaments de Menorca que sol·licitin l'ajut dintre del termini establert en la convocatòria i compleixin els requisits establerts en aquestes bases.

6. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS. FORMA I TERMINIS

1. Les sol·licituds i tota la documentació descrita en el punt 6.2 s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria (45 dies naturals), comptadors a partir de l'endemà d'haver-se'n publicat la convocatòria en el BOIB), d'acord amb les indicacions següents:

- De forma electrònica en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o en qualsevol altre registre electrònic de conformitat amb el que estableix l'art. 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'article 14, apartats 2 i 3, de la Llei 39/2015, presenta la sol·licitud presencialment, se li requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, es requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, es considerarà que ha desistit de la seva petició, mitjançant una resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la llei 39/2015.

Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex I d'aquestes bases.

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació general següent :

a) Acord de sol·licitud adoptat per l'òrgan competent de l'ajuntament.

b) En el cas que se sol·licitin diversos projectes, obres, equipaments o vehicles una relació prioritzada de tots ells.

A més, per a tots els projectes:

c) Projecte o memòria valorada, subscrita per un tècnic competent, de l'actuació que es vol realitzar i en què es justifiqui la sol·licitud de l'ajut, amb el contingut mínim establert en la legislació de contractes.

d) Certificat d'un tècnic municipal relatiu al fet que el projecte o la memòria valorada compleixen tots els requisits establerts en la Llei de contractes de l'Administració pública

e) Compromís d'aportació municipal amb càrrec als fons propis de l'ajuntament, o certificat de l'existència de crèdit en el pressupost municipal de fons propis de l'ajuntament, per atendre la despesa en el cas que l'aportació del Consell Insular no cobreix el 100 % de la inversió.

f) Certificat de l'existència o no de sol·licituds o subvencions demanades o rebudes pel mateix objecte.

g) Informe de la persona titular de la secretaria municipal que acrediti l'adaptació de les obres sol·licitades al corresponent planejament urbanístic vigent i a la normativa urbanística i territorial (model c de l'annex I).

h) Informe de Secretaria sobre les corresponent autoritzacions o concessions administratives necessàries perquè es puguin iniciar les obres abans del 31 de maig de 2025, termini establert en aquestes bases, o, si escau, de la no necessitat de les esmentades autoritzacions o concessions per executar l'obra.

Per l'adquisició de vehicles, a més de la documentació general serà necessari aportar:

a) Memòria valorada, subscrita per un tècnic competent, de l'actuació que es vol realitzar i en què es justifiqui la sol·licitud de l'ajut, amb el contingut mínim establert en la legislació de contractes.

b) Compromís d'aportació municipal amb càrrec als fons propis de l'ajuntament, o certificat de l'existència de crèdit en el pressupost municipal de fons propis de l'ajuntament, per atendre la despesa en el cas que l'aportació del Consell Insular no cobreix el 100 % de la inversió.

c) Certificat de l'existència o no de sol·licituds o subvencions demanades o rebudes pel mateix objecte.

3. El Consell Insular de Menorca té la facultat de sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament les sol·licituds.

7. CRITERIS OBJECTIUS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

7.1. Per a la distribució dels ajuts destinats a la línia d'obres i serveis de competència municipal, adquisició de vehicles elèctrics amb caràcter generallentre els ajuntaments sol·licitants es tindran en compte els criteris i els paràmetres següents:

a) Assignació fixa. El 35 % del pressupost dels ajuts corresponents a aquesta línia es distribuirà de forma lineal entre tots els ajuntaments.

b) Cens de població. El 30 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del cens de població, d'acord amb el percentatge que la població de cada municipi representa en relació amb la població total de Menorca, segons les dades oficials de l'Institut Nacional d'Estadística.

c) Nombre de rebuts de l'impost de béns immobles. El 20 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del percentatge que el nombre de rebuts de l'Impost sobre Béns Immobles (rústic i urbà) de cada municipi representa en relació amb el nombre total de rebuts dels immobles de Menorca, segons les dades oficials de la Direcció General del Cadastre.

d) Cost efectiu dels serveis municipals. El 15 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del percentatge que el cost efectiu dels serveis de cada municipi representa sobre la suma del cost de tots els municipis de Menorca, segons dades oficials publicades pel Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, en compliment del que disposa l'article 36.2 a de la Llei que regula les bases de règim local, en la redacció donada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local.

La subvenció assignada a cada ajuntament es calcularà de la manera següent:

  • Per a l'assignació fixa, es dividirà l'import total dels ajuts pel nombre d'ajuntaments sol·licitants.
  • Per a la resta de criteris, en funció de cadascun d'ells i d'acord amb les dades dels diferents ajuntaments, se'ls assignarà proporcionalment un nombre de punts per criteri; a aquesta puntuació, se li aplicarà una quantitat d'euros per punt, que s'haurà calculat dividint l'import total dels ajuts (en aquest cas 1.750.000 €) pel nombre màxim de punts (en aquest cas 100), i el resultat final serà l'aportació màxima que rebrà cada ajuntament.

7.2. Per a la distribució de la part de l'ajut destinat a la línia de millora de les zones turístiques, el criteri de càlcul de l'atorgament de l'ajut serà:

a) Assignació fixa. El 35 % del pressupost dels ajuts corresponents a aquesta línia es distribuirà de forma lineal entre tots els ajuntaments.

b) Nombre de places turístiques. El 55 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del nombre de places turístiques, amb el percentatge que el nombre de places de cada municipi representa en relació amb les places de tota Menorca, segons les dades oficials facilitades pel Departament d'Ordenació Turística del Consell Insular de Menorca

c) Nombre de zones turístiques. El 10 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del percentatge que el nombre de zones turístiques de cada municipi representa en relació amb el nombre total de zones de Menorca, segons les dades oficials facilitades pel Departament d'Ordenació Turística del Consell Insular de Menorca i que es corresponen a la zonificació que fa el Pla Territorial Insular.

La subvenció assignada a cada ajuntament es calcularà de la manera següent:

  • Per a l'assignació fixa, es dividirà l'import total dels ajuts pel nombre d'ajuntaments sol·licitants.
  • Per a la resta de criteris, en funció de cadascun d'ells i d'acord amb les dades dels diferents ajuntaments, se'ls assignarà proporcionalment un nombre de punts per criteri; a aquesta puntuació, se li aplicarà una quantitat d'euros per punt, que s'haurà calculat dividint l'import total dels ajuts (en aquest cas 1.250.000 €) pel nombre màxim de punts (en aquest cas 100), i el resultat final serà l'aportació màxima que rebrà cada ajuntament.

7.3. Per a la distribució de la part de l'ajut destinat a la línia del Pla d'Acció de la Agenda Urbana de Menorca, el criteri de càlcul de l'atorgament de l'ajut serà:

a) Assignació fixa.

a) El 35 % del pressupost dels ajuts corresponents a aquesta línia es distribuirà de forma lineal entre tots els ajuntaments.

b) Cens de població. El 30 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del cens de població, d'acord amb el percentatge que la població de cada municipi representa en relació amb la població total de Menorca, segons les dades oficials de l'Institut Nacional d'Estadística.

c) Nombre de rebuts de l'impost de béns immobles. El 20 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del percentatge que el nombre de rebuts de l'Impost sobre Béns Immobles (rústic i urbà) de cada municipi representa en relació amb el nombre total de rebuts dels immobles de Menorca, segons les dades oficials de la Direcció General del Cadastre.

d) Cost efectiu dels serveis municipals. El 15 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del percentatge que el cost efectiu dels serveis de cada municipi representa sobre la suma del cost de tots els municipis de Menorca, segons dades oficials publicades pel Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, en compliment del que disposa l'article 36.2 a de la Llei que regula les Bases de Règim Local, en la redacció donada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local.

La subvenció assignada a cada ajuntament es calcularà de la manera següent:

  • Per a l'assignació fixa, es dividirà l'import total dels ajuts pel nombre d'ajuntaments sol·licitants.
  • Per a la resta de criteris, en funció de cadascun d'ells i d'acord amb les dades dels diferents ajuntaments, se'ls assignarà proporcionalment un nombre de punts per criteri. A aquesta puntuació se li aplicarà una quantitat d'euros per punt, que s'haurà calculat dividint l'import total dels ajuts (en aquest cas 1.125.000 €) pel nombre màxim de punts (en aquest cas 100), i el resultat final serà l'aportació màxima que rebrà cada ajuntament.

8. DETERMINACIÓ DE L'IMPORT DE L'AJUT

Els ajuts destinats als ajuntaments de Menorca s'atorgaran en funció del nombre de sol·licituds i dels criteris objectius establerts en aquestes bases.

Es concedeixen els ajuts de referència si es compleixen els requisits de la convocatòria i fins a l'import màxim establert, sempre que els ajuntaments justifiquin la contractació del projecte, la realització de l'obra o la contractació de l'equipament dintre del termini establert en l'apartat 13 d'aquestes bases.

9. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat.

L'inici de l'expedient s'efectuarà mitjançant l'aprovació d'una proposta del/la responsable de l'expedient que posteriorment s'haurà d'aprovar mitjançant una resolució del conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera, Cooperació Local i Internacional d'acord amb aquestes bases.

La instrucció correspon al director insular de Projectes Sostenibles i Cooperació Local i Internacional que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria seran analitzades per una comissió tècnica avaluadora, designada mitjançant una resolució del conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera, Cooperació Local i Internacional i que emetrà un informe sobre les sol·licituds.

Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora corresponent, després que aquesta hagi emès el seu informe i s'hagi escoltat la Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca, el conseller cap del Departament elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Ple del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament dels ajuts ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada un dels ajuts concedits.

Si l'ajut implica una despesa pluriennal, la resolució de la concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplica la despesa i la quantitat màxima que s'ha d'aplicar cada exercici.

El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de l'ajut és de sis mesos comptats a partir de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant això, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l'obligació de notificar-la individualment als ajuntaments.

10. DELS ROMANENTS

Constitueixen els romanents les baixes produïdes en la contractació per part dels ajuntaments, així com les baixes per anul·lació o per reducció del seu pressupost.

Els romanents produïts per baixes en l'adjudicació s'aplicaran, a la mateixa o altra obra del mateix ajuntament on s'hagin produït, amb una sol·licitud prèvia en què l'ajuntament ha de proposar la seva destinació.

L'aplicació dels romanents es farà mitjançant una resolució del conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació.

Les sol·licituds d'aplicació de romanents poden tenir entrada al Consell Insular de Menorca fins al 31 de maig de 2025.

La destinació dels romanents s'ha d'ajustar als objectes de la convocatòria i en comportarà les corresponents justificacions.

Les obres que no estiguin adjudicades abans del termini establert al paràgraf anterior no generaran romanents. Això inclou aquelles obres per a les quals es sol·liciti una pròrroga del termini d'adjudicació.

La resta de romanents no disposats quedaran a disposició del Consell Insular.

11. ABONAMENT DELS AJUTS

Els ajuts s'abonaran quan els beneficiaris hagin presentat la justificació d'haver dut a terme l'activitat. La justificació s'ha de lliurar al Consell Insular abans del 30 de juny de 2026, tal i com es recull al punt següent.

Si el pressupost de l'actuació supera l'ajut assignat, correspondrà a l'entitat beneficiària dur a terme l'aportació complementària per l'excés.

12. EXECUCIÓ DE LA INVERSIÓ I JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES

Correspon als ajuntaments l'execució de la inversió i justificar les despeses abans del dia 30 de juny de 2026.

En el cas que hi hagi causes excepcionals que ho impedeix, l'ajuntament les haurà d'al·legar per escrit. Aquesta sol·licitud es resoldrà mitjançant una resolució del conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera, Cooperació Local i Internacional

De conformitat amb el que estableix l'article 55 de Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració Pública i per a l'execució de el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, les actuacions que s'executin amb fons procedents de l'esmentat pla podran realitzar-se valent-se d'un mitjà propi com TRAGSA.

En atenció a l'interès comú del Consell i dels ajuntaments en l'execució de les actuacions objecte de les presents bases, el Consell insular de Menorca posa a disposició dels ajuntaments als seus mitjans propis Empresa de Transformació Agrària, SA, S.M.E., M.P. (TRAGSA i la seva filial Tecnologies i serveis Agraris S.A., S.M.E., M.P. (TRAGSATEC).

Per això, ambdues parts hauran de subscriure un document on es concreti l'actuació concreta a executar, les aportacions que realitzaran cadascuna d'elles i les característiques tècniques de l'esmentada actuació a executar.

Per tal de justificar les despeses han de presentar davant el Consell Insular de Menorca la documentació següent:

Per a la redacció de projectes:

  • Factura del tècnic redactor, registrada a l'ajuntament i amb la conformitat dels seus serveis tècnics.
  • Aprovació de la factura per l'òrgan competent de l'ajuntament, que podrà acreditar-se bé per mitjà d'una diligència del secretari en el cos de la factura o bé amb un certificat emès per l'esmentat funcionari.

Per a la realització d'obres:

Si les realitza l'administració sol·licitant:

- Justificació desglossada de la despesa efectuada.

- Certificat de final d'obra emès per un tècnic competent i aprovat per l'òrgan competent de l'ajuntament.

Si es duen a terme mitjançant contractació externa:

- Acord d'adjudicació de l'obra.

- Certificat de l'obra executada, expedit per un tècnic competent i acompanyat de les corresponents factures, tot això aprovat per l'òrgan competent.

El certificat darrer ha d'anar acompanyat de la documentació següent:

- Acta de recepció de l'obra.

- Acord d'aprovació del certificat.

Per a l'adquisició d'equipaments i compra de vehicles elèctrics:

- Factura, registrada a l'ajuntament i amb la conformitat dels seus serveis tècnics.

- Acta de recepció signada i aprovada per l'òrgan competent de l'ajuntament.

L'ajuntament beneficiari haurà d'acompanyar el certificat d'obra executada o la memòria justificativa de l'acreditació de les mesures de difusió establertes, ja sigui mitjançant la tramesa d'una fotografia del cartell col·locat on s'estigui executant la inversió o mitjançant un certificat del director de l'obra que acrediti la col·locació del cartell.

Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.

Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'ajuntament. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import de l'ajut obtingut, es reduirà proporcionalment l'ajut concedit.

El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats objecte dels ajuts, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

13. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS

Són obligacions dels beneficiaris:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de l'ajut en els termes que aquest es concedeixi. En qualsevol cas l'ajut s'entendrà acceptat tàcitament quan hagin transcorregut quinze dies hàbils des que el beneficiari hagi rebut la notificació de l'ajut.

b) Notificar al CIM l'aportació municipal a càrrec de fons propis de l'ajuntament destinada a l'actuació aprovada.

c) Contractar l'activitat abans del 31 de maig de 2025.

d) Lliurar al CIM el certificat d'adjudicació de cadascuna de les actuacions abans del 31 de maig de 2025.

e) En el cas de contractació d'obres, notificar al CIM la data del replanteig i de la recepció de l'obra amb una antelació mínima de 3 dies hàbils.

f) En el cas de la contractació d'equipaments, notificar al CIM la data de recepció de l'equipament.

g) Dur a terme l'activitat o la inversió que fonamenta la concessió de l'ajut i justificar la realització de l'activitat i el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de l'ajut abans del 30 de juny de 2026.

h) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que duguin a terme els òrgans competents.

i) Comunicar al CIM la concessió d'altres ajuts o subvencions per a la mateixa finalitat.

j) Fer constar, de manera expressa mitjançant cartells o adhesius, el suport del CIM en la realització de les activitats subvencionades.

k) Dur a terme una presentació pública (premsa, ràdio, etc.) conjunta, a la qual han d'assistir representants de l'ajuntament i del CIM.

l) Fer constar en totes les notícies publicades en premsa o a les xarxes socials el finançament del CIM.

m) Comunicar immediatament al CIM qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si es poden derivar retards en l'execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte que sigui objecte d'ajuda.

Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i s'han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

n) Justificar l'execució en el termini que estableixen aquestes bases.

14. CANVIS D'OBRES, MODIFICACIONS, CORRECCIONS I AMPLIACIONS DE TERMINIS

Les modificacions dels projectes per causes justificades, les pròrrogues i les suspensions temporals s'aprovaran a sol·licitud de la corporació interessada.

Aquest tipus de sol·licitud cal que tingui entrada oficial al registre d'entrada del CIM abans del 31 de maig de 2025.

Els canvis d'obra només seran autoritzats per causes excepcionals, que han de ser justificades, havent-se de resoldre per part del Ple del Consell Insular de Menorca.

En cap cas es poden sol·licitar canvis d'obra una vegada adjudicades aquestes i es podran sol·licitar fins al 15 de desembre de 2024.

Les ampliacions de terminis, pròrrogues dels terminis d'adjudicació, execució i/o justificació s'entendran aprovades condicionades a la possibilitat d'incorporació a l'exercici pressupostari del termini sol·licitat de la partida corresponent. En el cas de no ser possible incorporar aquest romanent l'ajuntament perdria el romanent aprovat.

Es delega en el conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació del Consell Insular, l'aprovació de les modificacions dels projectes, així com la concessió de pròrrogues o l'ampliació de terminis.

15. CARTELLS INDICADORS DE LES OBRES I PROPAGANDA INSTITUCIONAL

Els ajuntaments han d'identificar o senyalitzar les obres, els equipaments o les actuacions que duguin a terme amb càrrec a aquest pla mitjançant cartells informatius en els quals consti el suport i el finançament del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el model oficial de cartell inclòs en l'annex II d'aquestes bases. Els ajuntaments poden traslladar aquesta obligació als contractistes, a les empreses o a les persones que duguin a terme les obres, els equipaments o les actuacions, i incloure-la, si escau, en els plecs de condicions o en les clàusules corresponents.

El cartell haurà de figurar a peu d'obra fins la seva recepció definitiva

16. INFRACCIONS I SANCIONS

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l'art. 21 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

17. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS

Es revocaran els ajuts quan, posteriorment a la resolució de la concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets, incompliment que tindrà com a conseqüència deixar sense efecte l'ajut i el reintegrament de les quantitats que s'haguessin pogut percebre, d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa aplicable.

18. RECURSOS

Contra els acords d'aprovació de la convocatòria i la resolució d'aquesta, que posen fi a la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat i notificat respectivament. Igualment, contra els acords indicats, es pot interposar de manera potestativa recurs de reposició en el termini d'un mes.

No es pot interposar cap recurs contenciós administratiu fins que sigui resolt expressament el recurs de reposició o se n'hagi produït la desestimació presumpta.

19. ALTRES DISPOSICIONS

Normativa general aplicable

En tot el que no prevegin expressament aquestes bases regeixen, de forma supletòria, les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions.

- Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

 

ANNEX I:

a) Model normalitzat de sol·licitud (consta en l'expedient)

b) Model d'informe acreditatiu de l'adaptació de l'obra sol·licitada al planejament urbanístic municipal vigent i a la normativa urbanística i territorial (consta en l'expedient)

c) Model d'informe de Secretaria sobre les autoritzacions, els informes i les concessions administratives necessaris perquè es puguin iniciar les obres abans de dia 31 de maig de 2025 (consta en l'expedient)

Cartell per instal·lar als cotxes elèctrics Mides 1m X 15 cm (lletres arial 5 cm)