Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 347123
Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de dia 22 de maig de 2024, d'adjudicació de la concertació social pel procediment d’urgència del servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o trastorn del desenvolupament, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

​Antecedents

1. Mitjançant Resolució núm. 4535, de 4 de març de 2024, el president de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) va aprovar l'expedient de convocatòria de la concertació social pel procediment d'urgència del servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o trastorn del desenvolupament, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca (BOIB núm. 36, de 14 de març de 2024).

2. Amb aquesta resolució es va autoritzar la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total màxim d'1.516.638,20 euros (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 40.23140.26000 del pressupost de despesa de l'IMAS i que es preveia distribuir entre les anualitats següents:

 

Anualitats

 

2024

2025

Dates inici/fi

01/04/2024-30/11/2024

01/12/2024-31/03/2025

Imports

965.133,40€

551.504,80€

Total

1.516.638,20€

3. A efectes de transparència, la convocatòria de la concertació social es va publicar al BOIB núm. 36, de 14 de març de 2024, al DOUE (Núm. anunci 149056-2024), així com al Tauler d'Anuncis de l'IMAS i a la Seu electrònica del Consell de Mallorca.

4. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, han presentat sol·licitud per a la concertació social del servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o trastorn del desenvolupament les entitats següents:

  • FUNDACIÓN EDUCATIVA FRANCISCANAS DE LA INMACULADA, amb CIF R2802525B (en endavant FUNDACIÓN EFI).

  • ASOCIACIÓN PRO AYUDA DE LAS PERSONAS CON DISCAPACIDAD DE SOLLER, amb CIF G07098957 (en endavant ASANIDESO).

  • FUNDACIÓN ALDABA, amb CIF G82453606 (en endavant ALDABA).

5. Per part de la cap del Servei d'Autoritzacions, Acreditació, Registre i Inspecció de Serveis Socials, mitjançant informes de data 22 d'abril de 2024, s'informa favorablement sobre els serveis autoritzats i vigents de les entitats sol·licitants FUNDACIÓN EFI, ASANIDESO i ALDABA, així com de la inexistència d'expedients sancionadors en matèria de serveis socials per infraccions de les que consten en els articles 128 i 129 de la Llei 4/2009, de Serveis Socials de les Illes Balears durant els darrers 24 mesos.

6. En data 7 de maig de 2024, va ser signat l'informe proposta de resolució de la convocatòria esmentada, emès per la cap del del Servei de Persones amb Discapacitat amb el vistiplau de la directora insular de Persones amb Discapacitat, en el que es recull l'exposat als antecedents quart i cinquè, i una vegada realitzada la instrucció del procediment s'informa, que les entitats sol·licitants han presentat la documentació indicada a l'apartat 7.2 de la convocatòria en temps i forma, i en conseqüència, es proposa que el president de l'IMAS resolgui l'adjudicació de 127 places de la concertació del servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament, per un període d'una anualitat, podent-se renovar per igual termini, a favor de les entitats sol·licitants i admeses, de conformitat a la distribució de places següent:

 

 

ENTITATS

PLACES

SERV. OCUPACIONAL

FUNDACIÓN EFI

65

ASANIDESO

52

F. ALDABA

10

TOTAL

127

En conseqüència, resten 10 places de transport al servei ocupacional sense adjudicar i per tant correspon alliberar el crèdit corresponent a aquestes.

7. Atès que la data d'inici prevista per a l'inici de l'execució de la concertació s'ha endarrerit, el Servei de Comptabilitat i Pressuposts del Consell de Mallorca ha emès autorització en data de 14 de maig de 2024 al reajustament de la despesa i l'increment del cost per l'anualitat 2025, amb càrrec de la partida pressupostària 40.23140.26000.

8. El Servei Juridicoadministratiu ha elaborat el pertinent model d'acord d'acció concertada mitjançant el que es formalitzaran les col·laboracions per a la prestació del servei objecte d'aquesta concertació, d'acord amb l'article 5.4 de la Llei 12/2018, de 22 de novembre de 2018.

9. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada de l'IMAS han emès sengles informes favorables a la proposta.

​Fonaments de dret

Pel que fa a la competència,

1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errades BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.

2. La Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix a l'article 14 la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 135, de 10 de novembre de 2001 i BOE núm. 284, de 27 de novembre de 2001).

3. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009 i BOE núm. 163 de 7 de juliol de 2009) preveu a l'article 27 i a la disposició final quarta, que cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 32/2023, de 26 de maig, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023-2027, s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals i es modifiquen diverses normatives de l'àmbit social.

4. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019, en especial l'establert a l'article 2 d'acord amb el qual l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Benestar Social del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

5. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de 10 de juliol de 2023, pel qual es creen els departaments que n'han d'estructurar el govern (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2023), entre els quals es troba el Departament de Benestar Social.

6. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu de 10 de juliol de 2023 (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2023) pel qual es nomena el Sr. Guillermo Sánchez Cifre conseller executiu de Benestar Social.

7. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019). No obstant això, i d'acord amb l'article 8.2.1 les Vicepresidències de l'IMAS supliran a la Presidència i assumiran les seves atribucions en cas de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o una altre causa legal.

Pel que fa al fons,

8. La Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca aprovada definitivament en Ple del Consell de Mallorca de 13 de juliol de 2017 (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017) i prorrogada la seva vigència fins al 31 de desembre de 2024 per Acords del Ple en sessions de 8 de juliol de 2021 (BOIB núm. 95, de 17 de juliol de 2021), de 15 de desembre de 2022 (BOIB núm. 168, de 27 de desembre de 2022) i de 14 de desembre de 2023 (BOIB núm. 176, de 30 de desembre de 2023).

9. El Reglament pel qual es regula el funcionament dels serveis socials per a persones amb discapacitat inclosos a la Cartera Insular de serveis socials i s'estableixen els requisits d'autorització i acreditació, aprovat al Ple del Consell de Mallorca de data 11 de maig de 2023 (BOIB núm. 83, de 20 de juny de 2023).

10. La Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública (DOUE núm. 94, de 28 de març de 2014).

11. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que regula el règim de concertació als articles 89 i següents (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009).

12. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).

13. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB núm. 132, de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017).

14. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67, de 31 de maig de 2018), regula als seus articles 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.

15. Resolució de la Presidència de l'IMAS per la qual estableix els serveis socials per a persones amb discapacitat i per a persones majors, inclosos a la cartera insular de serveis socials, que poden ser objecte de concertació social (BOIB núm. 36, de 22 de març de 2018).

16. Resolució de la Presidència de l'IMAS, núm. 21525 de 2 de desembre de 2022, d'actualització i fixació de preus dels serveis per a persones amb discapacitat, inclosos a la cartera insular de serveis socials, que poden ser objecte de concertació social (BOIB núm. 158, de 6 de desembre de 2022).

17. Resolució de la Presidència de l'IMAS, núm. 3726 de 20 de febrer de 2024, d'aprovació de la previsió i fixació de preus dels serveis a concertar durant l'any 2024 per la Direcció Insular de Persones amb Discapacitat (BOIB núm. 26, de 22 de febrer de 2023).

18. Resolució de la Presidència de l'IMAS, núm. 4535, de 4 de març de 2024, per la qual es convoca la concertació social pel procediment d'urgència del servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o trastorn del desenvolupament (BOIB núm. 36, de 14 de març de 2024).

Pel que fa al procediment,

19. La Directiva 2014/24/UE preveu a l'article 75 la publicació dels anuncis al DOUE, en compliment del principi de transparència, assegurant un grau de publicitat adequat, encara que la dimensió transfronterera dels serveis socials a concertar és limitada.

20. La Llei 12/2018 disposa a l'article 5 els «Requisits exigibles a les entitats gestores dels serveis concertats i a l'article 6 els «Procediments de concertació i criteris de preferència a favor d'entitats del tercer sector social», juntament amb la Disposició final primera que excepciona el requisit d'acreditació.

21. El Decret 48/2017 al Títol III, preveu els «Procediments de concertació».

22. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

23. L'article 214 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, i atès l'acord d'aprovació del règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics i presa de raó en ingressos del Consell Insular de Mallorca i de les entitats del seu sector públic subjectes a funció interventora de data 12 de desembre de 2019, l'expedient ha estat sotmès a la Intervenció delegada de l'IMAS per a l'emissió del preceptiu informe de fiscalització prèvia ( BOE núm. 59, de 9 de març de 2004).

En virtut de la competència atribuïda legalment

 

​​​​​​​RESOLC

Primer. REAJUSTAR l'import total màxim de la concertació social pel procediment d'urgència del servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament fixat a la Resolució de la Presidència de l'IMAS núm. 4535, de 4 de març de 2024, d'acord amb la distribució de les anualitats següent:

Anualitats

2024

2025

Dates inici/fi

01/06/2024-30/11/2024

01/12/2024-31/05/2025

Imports

683.641,00€

820.369,20€

Total

1.504.010,20€

Segon. APROVAR l'adjudicació de les places de la concertació social pel procediment d'urgència del servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament que s'indiquen a continuació a les entitats relacionades, per un període d'una anualitat, des de l'endemà de la data de la seva formalització o en la data que expressament es determini a l'acord d'acció concertada i DISPOSAR a favor de les entitats adjudicatàries una despesa per import total màxim d'1.504.010,20 (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 40.23140.26000, segons el detall següent:

ENTITAT

CIF

PLACES

IMPORTS

SERV. OCUP.

2024 i seg.

53,83€/dia

IMPORT 2024

01/06/2024-30/11/2024

IMPORT 2025

01/12/2024-31/12/2024

-----------------------

01/01/2025-31/05/2025

TOTAL ENTITAT

FUNDACIÓN EFI

R2802525B

65

349.895,00€

419.874,00€

769.769,00€

ASANIDESO

G07098957

52

279.916,00€

335.899,20€

615.815,20€

F. ALDABA

G82453606

10

53.830,00€

64.596,00€

118.426,00€

TOTAL CONCERTACIÓ

127

683.641,00€

820.369,20€

1.504.010,10€

L'execució de la despesa corresponent a l'exercici 2025 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despesa d'aquest exercici.

Tercer. DECLARAR desertes les 10 places de transport al servei ocupacional.

Quart. CANCEL·LAR els documents comptables per la quantia no disposada de 12.628,00 euros.

Cinquè. UNIFICAR la documentació comptable per anualitats obrant a l'expedient.

Sisè. APROVAR, segons l'establert a l'article 5.4 de la Llei 12/2018, el model d'acord d'acció concertada mitjançant el que es formalitzaran les col·laboracions objecte d'aquesta concertació, que consta com Annex I d'aquesta resolució.

Setè. NOTIFICAR aquesta resolució a les entitats sol·licitants i adjudicatàries.

Vuitè. REQUERIR a les entitats adjudicatàries perquè signin electrònicament l'acord d'acció concertada en el termini màxim de tres dies hàbils, a contar des de la notificació d'aquesta resolució.

Novè. PUBLICAR aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al DOUE, així com al Tauler d'Anuncis de l'IMAS i a la Seu electrònica del Consell de Mallorca.

Desè. COMUNICAR aquesta resolució a la Direcció Insular de Persones amb Discapacitat, al Servei de Gestió Econòmica, al Servei de Comptabilitat i Pressuposts i a la Intervenció Delegada.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

(Signat electrònicament: 30 de maig de 2024

El conseller executiu de Benestar Social i president de l'IMAS Guillermo Sánchez Cifre)