Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 340225
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’aprova la convocatòria informativa per concedir ajuts sobre el foment de l’ocupació de les persones amb discapacitat en empreses del mercat ordinari de treball

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i la seva inclusió social (BOE núm. 289, de 3 de desembre), té per objecte garantir el dret a la igualtat d'oportunitats i de tracte, així com l'exercici real i efectiu de drets de les persones amb discapacitat en igualtat de condicions respecte de la resta de ciutadans i ciutadanes i, a aquest efecte, determina l'obligació dels poders públics de protegir els seus drets en diverses matèries, entre les quals figura l'ocupació.

La Llei esmentada dedica el capítol VI al dret al treball i preveu que les persones amb discapacitat puguin exercir el seu dret al treball per mitjà de diversos tipus d'ocupació, com ara l'ocupació a empreses del mercat ordinari de treball. Així mateix, preveu el foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat per mitjà d'ajuts que facilitin la inclusió laboral, entre els quals esmenta les subvencions per a la contractació, l'adaptació dels llocs de treball o l'eliminació de barreres que dificultin l'accés, la mobilitat, la comunicació o la comprensió en els centres de producció.

La inserció laboral de persones amb discapacitat en el mercat ordinari de treball s'inclou anualment com un programa comú en el Pla anual de Política d'Ocupació. Així, resulta d'aplicació el Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel que es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació, on s'estableixen subvencions per cada contracte de treball indefinit subscrit, igualment aplicables a la transformació en indefinits dels contractes temporals per al foment de l'ocupació per a persones amb discapacitat regulats en la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació.

La Disposició final segona del Reial decret 818/2021 afegeix la lletra n) «Subvencions destinades a finançar els incentius a la contractació prevists en els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació» en el Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel que es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional.

El Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d'abril), exceptua del règim de concurrència competitiva els ajuts per fomentar l'ocupació de les persones amb discapacitat a què es refereix el Reial decret 818/2021 esmentat.

La gestió d'aquests ajuts s'ha de fer d'acord amb el que estableix aquest Reial decret 357/2006, de 24 de març, i les normes de procediment i bases reguladores per a la concessió de subvencions que dictin les comunitats autònomes per executar-les en funció de la seva pròpia organització (Disposició addicional única, punt 2 del Reial decret 357/2006). Així, resulta d'aplicació l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol).

Els ajuts prevists en aquesta convocatòria tenen el caràcter d'ajuts de minimis, estan subjectes al Reglament (UE) núm. 2023/2381, de la Comissió, de 13 de desembre, publicat en el Diari Oficial de la Unió Europea de 15 de desembre de 2023 (DOUE-L-2023-2831), relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis i queden exclosos del procediment de notificació previst en l'article 108 del Tractat.

La convocatòria que s'aprova s'ha inclòs en l'objectiu II.1.1 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d' abril).

Per tot això, de conformitat amb el que disposen l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOE núm. 196, de 31 de desembre), i l'article 3 de l'Ordre de bases reguladores abans esmentada, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria informativa per concedir ajuts sobre el foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat en empreses del mercat ordinari de treball.

2. Aprovar els termes d'aquesta convocatòria que consten en l'annex 1.

3. Aprovar el model de sol·licitud i de declaració responsable i el model de compte justificatiu que s'adjunten, respectivament, com a annexos 2 i 3.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comunicar-la a la Base de dades nacional de subvencions.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (28 de maig de 2024)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García

 

ANNEX 1

Primer Objecte

1. Aquesta Resolució té per objecte el foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat en empreses del mercat ordinari de treball, així com l'adaptació, en el seu cas, del lloc de treball. Està dirigida a les empreses, les persones treballadores autònomes i les entitats privades sense ànim de lucre del mercat ordinari de treball, que contractin, per temps indefinit a persones amb discapacitat, i podrà ser objecte de subvenció la transformació en indefinit de contractes de durada determinada, temporals i formatius subscrits amb persones treballadores amb discapacitat, d'acord amb el que preveu l'article 47.2 a) i c) del Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, que regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació, així com les despeses ocasionades per a l'adaptació del lloc de treball i la dotació de mitjans de protecció personal, d'acord amb el que preveu l'article 47.2 c) del Reial decret 818/2021.

2. Són considerades persones amb discapacitat les referides en l'article 5.b) i c) de l'esmentat Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, en relació amb l'article 4.3 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social (BOE núm. 289, de 3 de desembre).

Segon Normes reguladores

1. Els ajuts i les bonificacions concedits com a conseqüència de l'aprovació d'aquesta convocatòria es regeixen pel Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel que es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació; pel que disposa el Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional, i pel que disposa l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació, modificada per Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008.

2. En tot el que no estableixen aquesta Resolució ni l'Ordre esmentada s'ha d'aplicar el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; les normes bàsiques de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, i, en matèria de procediment, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Tercer Partides pressupostàries

1. El crèdit inicialment assignat als ajuts que estableix aquesta convocatòria és de quatre-cents mil euros (400.000 €), distribuïts de la manera següent, amb càrrec a les partides pressupostàries indicades a continuació dels pressuposts vigents de la Comunitat Autònoma:

a) Programa 1: sol·licituds d'activitat subvencionable entre l'1 d'octubre de 2023 fins al 30 de setembre de 2024.

  • 19601 322A01 47000.00 24021.......................................... 290.000,00 €
  • 19601 322A01 48000.00 24021.......................................... 90.000,00 €

b) Programa 2: sol·licituds no resoltes per causes no imputables als sol·licitants corresponents a la convocatòria anterior aprovada per la Resolució de 17 d'abril de 2023 del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual s'aprova la convocatòria informativa per concedir ajuts sobre el foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat en empreses del mercat ordinari de treball (BOIB núm. 50, de 20 d'abril) i Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 20 de juny de 2022 per la qual s'aprova la convocatòria informativa per concedir ajuts sobre el foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat en empreses del mercat ordinari de treball (BOIB núm. 81, de 23 de juny).

  • 19601 322A01 47000.00 24021.......................................... 10.000,00 €
  • 19601 322A01 48000.00 24021.......................................... 10.000,00 €

L'assignació a cada una de les partides és vinculant per l'import total i no per cada partida.

2. La concessió dels ajuts prevists en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior, sens perjudici que el crèdit inicialment assignat es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària del fons finalista indicat.

3. Es fa constar que els ajuts es financen amb càrrec als fons rebuts del Servei Públic d'Ocupació Estatal del Ministeri de Treball i Economia Social.

Quart Àmbit temporal i territorial d'aplicació

1. El termini per iniciar i mantenir la contractació indefinida de persones amb discapacitat, la seva incorporació a cooperatives de treball associat i les societats laborals o la transformació de contractes temporals en indefinits, com també per iniciar i dur a terme l'adaptació de llocs de treball i la dotació de mitjans de protecció personal, comprèn des de l'1 d'octubre de 2023 fins al 30 de setembre de 2024.

2. No obstant això, d'acord amb el que disposa el segon paràgraf de l'article 3.6 de l'Ordre del conseller de 4 de maig de 2005, tenint en compte que en l'anterior convocatòria no es varen resoldre totes les sol·licituds presentades per causes no imputables als beneficiaris, aquestes sol·licituds s'han de resoldre amb càrrec a les partides previstes en el programa 2 del punt tercer d'aquesta convocatòria dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de l'any 2024.

De forma extraordinària, tenint en compte que es va produir la dilació de la tramitació dels expedients corresponents a la convocatòria de l'any 2022 i 2023 per causa no imputable als interessats sense que es poguessin resoldre a temps els expedients, de forma extraordinària, en aquesta convocatòria es crea un programa 2 per tal de fer front a les actuacions subvencionables de les convocatòries anteriors que no es varen poder resoldre favorablement. Per a aquest programa 2 s'hauran de presentar les sol·licituds corresponents als annexos per tal que es puguin resoldre per l'òrgan competent, amb càrrec a les partides previstes en el programa 2 del punt tercer d'aquesta convocatòria dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de l'any 2024.

3. Per tal que les empreses, les persones treballadores autònomes i les entitats privades sense ànim de lucre sol·licitants es puguin beneficiar dels ajuts, el centre de treball on les treballadores i/o els treballadors amb discapacitat presten el seu servei ha d'estar ubicat a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Cinquè Beneficiaris

Poden ser beneficiàries dels ajuts i de les subvencions que estableix aquesta convocatòria:

a) Les empreses, les persones treballadores autònomes i les entitats privades sense ànim de lucre que contractin per temps indefinit persones amb discapacitat o que transformin en indefinits els contractes temporals de foment de l'ocupació per a persones amb discapacitat que regula la disposició addicional primera de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació.

b) Les cooperatives de treball associat i les societats laborals que incorporin persones amb discapacitat com a socis.

Sisè Selecció dels beneficiaris

1. El règim de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria és el de concessió directa, prèvia sol·licitud, de conformitat amb l'article 2.1.a) del Reial decret 357/2006, de 24 de març.

2. En aplicació de l'article 5.5 de les bases reguladores aprovades per mitjà de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, per concedir els ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha d'aplicar un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el registre general de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia o per qualsevol de les formes previstes en dret d'acord amb l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la documentació prevista a la convocatòria, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, ja que no són necessàries la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre si.

3. En el supòsit que la presentació de sol·licituds coincideixi en el temps, s'han de tenir en compte com a criteris objectius de concessió el tipus de discapacitat de la treballadora o del treballador que es contracti i el grau de discapacitat, de manera que, en aquest supòsit de coincidència cronològica, tenguin preferència les contractacions de persones amb discapacitat psíquica sobre les de persones amb discapacitat física i els graus de discapacitat superiors sobre els inferiors.

4. Així mateix, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini d'admissió, a mesura que es presentin en el registre general de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. En el cas que s'exhaureixin els crèdits que estableix l'apartat tercer d'aquesta convocatòria abans d'acabar el termini de presentació s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

5. No obstant el que ha estat exposat, en cas que dins l'expedient no consti la documentació que es requereix en aquesta Resolució i una vegada s'hagi requerit d'acord amb l'apartat novè.5, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.

Setè Quantia dels ajuts

1. D'acord amb l'article 48 del Reial decret 818/2021, les quanties de referència de les subvencions destinades al finançament de les mesures a les empreses i treballadors autònoms que contractin a temps indefinit (inicial o transformació de contracte temporal en indefinit) i a jornada completa persones amb discapacitat tenen dret a una subvenció de cinc mil cinc-cents euros (5.500 €) per cada contracte de treball signat amb caràcter general i a sis mil euros (6.000 €) si la persona a la qual es fa la contractació indefinida inicial és dona o major de 45 anys, o pertany a qualsevol altre col·lectiu vulnerable que determini el servei públic d'ocupació competent.

Cal afegir que:

a) Quan la contractació indefinida inicial o transformació de contracte temporal en indefinit es faci amb persones amb discapacitat que presentin majors dificultats d'accés al mercat de treball, segons el que preveu l'article 5.c) de l'esmentat Reial decret (persones amb paràlisi cerebral, amb trastorn de la salut mental, amb discapacitat intel·lectual o amb trastorn de l'espectre de l'autisme, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %, així com les persones amb discapacitat física o sensorial amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 %), la subvenció serà de set mil euros (7.000 €).

b) Si la persona contractada és dona o major de 45 anys, o pertany a qualsevol altre col·lectiu vulnerable que determini el servei públic d'ocupació competent, la subvenció serà de set mil cinc-cents (7.500 €).

Si el contracte per temps indefinit que es concerti és a temps parcial, la subvenció indicada s'ha de reduir proporcionalment a la jornada pactada.

Les cooperatives de treball associat i societats laborals que incorporin persones amb discapacitat com a sòcies tindran dret als beneficis establerts en aquest programa d'un ajut per les quanties expressades en el punt anterior.

Quan el contracte per temps indefinit o la incorporació com a sòcia o soci es concerti a temps parcial, la subvenció indicada s'ha de reduir proporcionalment a la jornada pactada.

2. De conformitat amb l'article 49 del Reial decret 818/2021, els beneficiaris també poden sol·licitar un ajut màxim de mil vuit-cents euros (1.800 €), compatible amb l'anterior, per cada persona amb discapacitat contractada o incorporada com a sòcia en cooperatives de treball associat, destinat a l'adaptació dels llocs de treball o a la dotació de mitjans de protecció personal necessaris per evitar accidents laborals a la persona amb discapacitat contractada.

3. L'article 47.2 a) del Reial decret 818/2021 estableix que podrà ser objecte de subvenció la transformació en indefinit de contractes de durada determinada, temporals i formatius subscrits amb persones treballadores amb discapacitat.

Vuitè Despeses subvencionables

Són subvencionables:

1. En concepte d'eliminació de barreres, adaptació del lloc de treball o dotació d'equips de protecció, totes aquelles despeses que contribueixin a això i que suposin actuacions en algun dels àmbits següents:

a) Eliminació o adaptació de barreres arquitectòniques en infraestructures i edificacions.

b) Adaptació d'elements de transport per a les persones amb discapacitat.

c) Adaptació de màquines, eines i altres equips productius.

d) Adaptació o adquisició de mobiliari adaptat.

e) Adquisició d'ajudes i dispositius tècnics adaptats per a persones amb discapacitat, destinats a procurar-los els mitjans oportuns per a la correcta utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) de manera accessible, amb la finalitat de facilitar l'acompliment del seu lloc de treball.

f) Serveis d'interpretació en llengua de signes espanyola i llengua oral, executats per tècnics superiors en interpretació en llengua de signes espanyola i guia d'interpretació per a persones sordcegues o titulació equivalent, per a la supressió de les barreres de comunicació, per permetre i afavorir la comunicació entre persones sordes i persones oïdores.

g) Qualsevol altre element o adaptació que contribueixi a facilitar l'accessibilitat, mobilitat i autonomia de la persona amb discapacitat en el seu lloc de treball, per així millorar la seva plena integració laboral.

2. En concepte de foment de la contractació indefinida, els incentius que estableix el Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, per a la contractació indefinida o la transformació en indefinit del contracte temporal del treballador indicat, concretament:

a) La contractació per temps indefinit a persones amb discapacitat que siguin demandants d'ocupació i serveis en situació de no ocupades i que es trobin inscrites en el servei públic d'ocupació.

b) La transformació en indefinit de contractes de durada determinada, temporals i formatius subscrits amb persones treballadores amb discapacitat.

Novè Requisits

1. La persona amb discapacitat ha d'estar desocupada i ha de figurar inscrita en l'oficina d'ocupació corresponent en el moment de la contractació.

2. Tal com es preveu a l'article 11.2 del Reial Decret 818/2021, cada contractació indefinida incentivada ha de suposar un increment net de la plantilla fixa del beneficiari i no computaran per al càlcul de tal increment net les variacions que es produeixin entre el col·lectiu de treballadors que integren la plantilla com a conseqüència de la renúncia voluntària, del reconeixement de la discapacitat o incapacitat laboral permanent total o parcial, de la jubilació, de la baixa per defunció, de les modificacions per reducció voluntària del temps de treball o per l'acomiadament disciplinari procedent, així com, en el cas de subrogacions, per les causes legals estipulades.

3. El lloc de treball que ocupi la persona amb discapacitat ha de ser adequat a la seva discapacitat. A aquest efecte, la Direcció General de Treball i Salut Laboral ha de sol·licitar un informe dels equips multiprofessionals sobre l'adequació del lloc de treball a la discapacitat de les treballadores o dels treballadors contractats o de les sòcies o dels socis incorporats.

4. Quant als ajuts destinats a l'adaptació del lloc de treball o a la dotació de mitjans especials de protecció personal, la necessitat de l'adaptació o de la dotació ha de tenir l'informe favorable de la Inspecció de Treball i Seguretat Social. Igualment, s'ha d'aportar el pressupost de la despesa que s'hagi d'efectuar o la factura que acrediti l'adaptació o la dotació corresponent.

5. Els beneficiaris han d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què l'empresa o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

6. Els beneficiaris també han d'acreditar que estan al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, sens perjudici que pugui aportar el certificat acreditatiu corresponent emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social juntament amb la sol·licitud.

7. No s'ha d'estar sotmès a cap de les prohibicions per beneficiar-se de la subvenció que estableix l'apartat 1 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

8. S'ha d'acreditar que s'ha dut a terme l'organització preventiva per mitjà d'alguna de les modalitats que estableix el capítol III del Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció (BOE núm. 27, de 31 de gener) i que s'ha efectuat l'auditoria corresponent, si escau, de conformitat amb el que disposa el capítol V del mateix Reial decret.

9. No haver estat sancionades o condemnades en els tres darrers anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa firma o condemnades per sentència judicial firma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques per període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

10. Les entitats o empreses que tenguin l'obligació legal o convencional d'elaborar i aplicar un pla d'igualtat d'acord amb el que estableix l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, en relació amb l'article 2 del Reial decret 901/2020 han de tenir vigent i registrat un pla d'igualtat en el moment de la presentació de la seva sol·licitud, d'acord amb el que disposa l'article 8 e) del Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes.

11. A més, per beneficiar-se dels ajuts que estableix aquesta convocatòria, les empreses i les cooperatives de treball associat han d'estar d'alta en la declaració censal i tenir assignat un codi de compte de cotització.

Desè Termini i forma de presentació de sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds comença el tercer dia hàbil següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 11 d'octubre de 2024.

2. Les persones interessades obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració, d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment signada electrònicament (annex 2), que estarà disponible igualment a la Seu Electrònica d'aquesta Administració.

En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conforme al que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els requerirà perquè la realitzin en la forma indicada anteriorment. A aquests efectes, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

No es tindran per presentades en el registre les sol·licituds presentades per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic.

3. De conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:

a) Les persones jurídiques.

b) Les entitats sense personalitat jurídica.

c) Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

Les persones físiques poden escollir en tot moment si es comuniquen amb aquesta administració pública a través de mitjans electrònics o no, i poden modificar el mitjà de comunicació escollit en qualsevol moment del procediment.

4. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica ha d'efectuar la sol·licitud dels ajuts per mitjà del seu representant legal degudament acreditat.

5. Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que exigeixen les bases reguladores i aquesta convocatòria s'haurà de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la falta o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 21 de la Llei 39/2015 abans esmentada.

 

​​​​​​​Onzè Documentació

1. Juntament amb la sol·licitud inclosa a l'annex 2, les entitats sol·licitants han d'aportar la documentació següent:

a) Model de sol·licitud de la convocatòria i declaració responsable (annex 2).

b) Acreditació de la representació que té la persona que signa la sol·licitud per actuar davant l'Administració pública. La Direcció General de Treball i Salut Laboral, de conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015 esmentada, podrà consultar les bases de dades corresponents al DNI, excepte que la persona representant s'hi hagi oposat expressament, supòsit en què haurà d'aportar fotocòpia del seu DNI.

c) Fotocòpia del contracte de treball indefinit signat amb el treballador o la treballadora en model oficial.

d) Fotocòpia del contracte de treball temporal transformat en indefinit, quan pertoqui.

e) Fotocòpia del certificat que acrediti el grau de discapacitat, expedit per l'organisme competent.

f) Quant a les dades personals de demanda d'ocupació i de la Seguretat Social de la persona contractada o incorporada com a sòcia, la Direcció General de Treball i Salut Laboral, de conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015 esmentada, podrà efectuar les gestions següents excepte que la persona interessada s'hi hagi oposat expressament, supòsit en què haurà d'aportar la documentació corresponent:

 

— Consultar les bases de dades corresponents al DNI de la persona contractada o incorporada com a sòcia.

— Obtenir un certificat del servei públic d'ocupació que acrediti la inscripció com a persona desocupada de la persona contractada o incorporada com a sòcia.

— Obtenir un informe de vida laboral de la persona contractada o incorporada com a sòcia, emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

 

g) En el cas d'incorporació com a sòcia o soci en cooperatives de treball associat, certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari a qui correspongui aquesta funció, en el qual es faci constar la data d'alta i la permanència com a sòcia de la persona amb discapacitat incorporada.

h) Memòria descriptiva del lloc de treball.

i) Fotocòpia de l'alta en la declaració censal i de l'assignació del codi de compte de cotització de l'empresa o cooperativa de treball associat que sol·licita els ajuts.

j) Per acreditar l'increment net de la plantilla fixa de l'entitat beneficiària, ha d'aportar informe de vida laboral del codi compte de cotització dels dotze mesos immediatament anteriors a la contractació indefinida inicial o transformació del contracte temporal en indefinit pel qual es sol·licita l'ajut, i un informe de vida laboral del codi compte de cotització del mateix dia de la contractació.

k) Declaració responsable de què l'entitat compleix amb l'article 11.2 del Reial decret 818/2021, on cada contractació indefinida incentivada ha de suposar un increment net de la plantilla fixa del beneficiari, no computant per al càlcul de tal increment net les variacions que es produeixin entre el col·lectiu de treballadors/es que integren la plantilla com a conseqüència de la renúncia voluntària, del reconeixement de la discapacitat o incapacitat laboral permanent total o parcial, de la jubilació, de la baixa per defunció, de les modificacions per reducció voluntària del temps de treball o per l'acomiadament disciplinari procedent, així com, en el cas de subrogacions, per les causes legals estipulades.

l) Respecte de l'acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què l'empresa o entitat sol·licitant haurà d'aportar el certificat corresponent juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

m) Quant a l'acreditació del requisit d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud dels ajuts implica l'autorització a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui obtenir de la Tresoreria General de la Seguretat Social la informació acreditativa del compliment d'aquesta obligació, si bé l'entitat també el pot presentar juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

n) Declaració responsable en què es facin constar les subvencions o els ajuts que, per a la mateixa finalitat, s'hagin obtingut de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, com també les que s'hagin sol·licitat o, si s'escau, una declaració expressa de no haver-ne demanat cap.

S'hi ha de fer constar, a més, una declaració sobre tots els ajuts de minimis rebuts durant els tres anys anteriors a la data de la sol·licitud, com també dels sol·licitats pendents de resoldre.

Els ajuts concedits en el marc d'aquesta convocatòria constitueixen ajuts d'Estat sotmesos a la norma dels ajuts de minimis, per la qual cosa a aquests beneficiaris se'ls ha d'aplicar la norma dels ajuts de minimis que determina que l'import total dels ajuts de minimis a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros durant qualsevol període de tres anys (article 3 del Reglament [UE] núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimisDiari Oficial de la Unió Europea de 15 de desembre de 2023, DOUE-L-2023-2831―).

L'entitat sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit que ha de presentar a la Direcció General de Treball i Salut Laboral, en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeixi la subvenció o presenti noves sol·licituds d'ajuts.

o) Declaració de no estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari de l'ajut establertes legalment.

p) Declaració de no haver estat sancionades o condemnades en els tres darrers anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques per període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

q) Declaració que l'entitat que representa disposa d'un pla d'igualtat vigent i inscrit en el registre de plans d'igualtat de la Direcció General de Treball i Salut Laboral en la data de la presentació de la sol·licitud (empreses de cinquanta o més treballadors, que ho disposi el conveni col·lectiu d'aplicació o que s'hagués acordat per l'autoritat laboral en un procediment sancionador).

r) Documentació que acrediti que l'empresa o entitat ha dut a terme l'organització de l'activitat preventiva i l'auditoria corresponent, si escau, de conformitat amb el que disposen la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals; el Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció, i l'Ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials de 27 de juny de 1997 per la qual es desplega el Reglament de serveis de prevenció.

s) Declaració responsable de dades bancàries (annex 2).

t) A més, en el supòsit de sol·licitud d'ajuts per a adaptació del lloc de treball o dotació de mitjans de protecció personal:

 

— Fotocòpia del contracte de treball subscrit amb la persona amb discapacitat.

— Memòria de la necessitat de l'activitat.

— Pressupost de les despeses que s'hagin d'efectuar o factura que acrediti la realització efectiva de l'adaptació o la dotació.

 

La Direcció General de Treball i Salut Laboral ha de sol·licitar un informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social sobre la necessitat de l'adaptació o de la dotació. Un informe negatiu suposarà la denegació dels ajuts.

u) La certificació del grau de discapacitat determinat pels equips multiprofessionals en resolució motivada, mitjançant els barems establerts en el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat.

v) Si escau, declaració responsable que la persona sol·licitant d'un ajut d'import superior a 30.000 euros, d'acord amb l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, compleix amb els terminis prevists en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials. Aquests beneficiaris han d'acreditar-ne el compliment en el termini de deu dies hàbils des de la notificació de la proposta de la resolució de concessió d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre (annex 2).

2. Excepcionalment, si la Direcció General de Treball i Salut Laboral no pot consultar o obtenir la documentació prevista en les lletres b), f) i t) del punt anterior, es pot sol·licitar l'aportació a la persona interessada, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 indicada i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desenvolupa parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

Dotzè Instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General de Treball i Salut Laboral.

2. El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia ha de resoldre motivadament les sol·licituds, a proposta de la directora general de Treball i Salut Laboral i amb l'informe previ de la tècnica o del tècnic competent. En les resolucions de concessió s'ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia individual de la subvenció.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos comptadors des que s'hagi completat la documentació referida en els apartats novè, punts 3 i 4, i onzè d'aquesta convocatòria. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

4. La notificació de la resolució s'ha de dur a terme amb les exigències i en la forma que regulen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

Tretzè Justificació i pagament

1. El pagament de l'ajut serà satisfet prèvia comprovació que la persona contractada roman d'alta a l'empresa sol·licitant de la subvenció. Per pagar els ajuts que estableix l'apartat vuitè, punt 1, d'aquesta convocatòria, atès que el seu objecte és la contractació de persones amb discapacitat desocupades, la seva incorporació com a sòcies en cooperatives de treball associat o la transformació en indefinits dels contractes temporals de foment de l'ocupació per a persones amb discapacitat que regula la disposició addicional primera de la Llei 43/2006, és suficient la documentació relativa a la contractació de les treballadores o dels treballadors amb discapacitat aportada en l'expedient.

2. Pel que fa al pagament dels ajuts que estableix l'apartat vuitè, punt 2, també és suficient la documentació aportada amb la sol·licitud quan s'hagi justificat la despesa per mitjà de factures o documents equivalents i la documentació que n'acrediti el pagament efectiu.

No obstant això, en els casos en què amb la sol·licitud només s'hagi aportat el pressupost de la despesa que s'hagi d'efectuar, abans del pagament s'haurà de justificar, mitjançant l'aportació de les factures corresponents, la realització de la despesa efectuada per adaptar el lloc de treball o per dotar de mitjans de protecció la treballadora o el treballador amb discapacitat i la documentació que n'acrediti el pagament efectiu.

Com a mínim, s'ha de justificar l'import de la subvenció concedida, ja que en aquest programa l'ajut no s'estableix aplicant un percentatge sobre la despesa pressupostada per l'entitat sol·licitant sinó que consisteix en una quantitat determinada establerta en la convocatòria (1.800 €) per cada persona amb discapacitat contractada o incorporada.

La justificació s'ha de documentar per mitjà del compte justificatiu, que s'ha de compondre dels documents següents, de conformitat amb els models que s'adjunten a aquesta convocatòria com a annex 3:

a) Memòria de les activitats dutes a terme i dels criteris objectius d'imputació, per a la correcta comprensió de l'activitat efectivament realitzada i la seva relació amb el projecte presentat per l'entitat beneficiària, i l'aprovació per l'Administració. A més, la memòria ha d'incloure tota la informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte.

b) Relació dels justificants imputats, mitjançant una llista numerada, ordenada sistemàticament i detallada de tots els documents que permetin l'acreditació del compliment de les condicions imposades de la subvenció, com també del seu cost.

c) Documentació justificativa de les despeses efectuades, que ha d'incloure una còpia acarada de les factures i d'altres documents de valor probatori equivalent com també la documentació que n'acrediti el pagament efectiu i que s'ha d'ajustar a les previsions establertes en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (BOE n.º 289, de 1 de desembre).

El 25 de octubre de 2024 és la data límit per presentar el compte justificatiu a la Direcció General de Treball i Salut Laboral. No obstant això, si en la data indicada no s'ha resolt l'expedient o no s'ha notificat la resolució, el termini màxim de justificació s'establirà en aquesta, sense que pugui excedir de la data límit per fer les propostes de pagament que estableixi la corresponent Ordre de tancament de l'exercici.

3. D'acord amb l'article 40.3 del text refós de la Llei de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (BOE núm. 272, de 9 de novembre), per al contracte menor (40.000 € en el cas de contractes d'obra, de concessió d'obres o de concessió de serveis, o 15.000 € quan es tracti de contractes de serveis i subministres), l'entitat beneficiària ha de sol·licitar i aportar a l'expedient com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació de serveis o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

Catorzè Obligacions de les entitats beneficiàries

A més de les obligacions que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les entitats beneficiàries tenen les obligacions específiques següents:

a) Les entitats beneficiàries estan obligades a mantenir l'estabilitat en l'ocupació de les treballadores i dels treballadors amb discapacitat contractats a l'empara del Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, per un temps mínim de tres anys comptadors des de la contractació, i no els poden acomiadar sense causa justificada. En cas de vacants, els hauran de substituir per altres treballadores o treballadors amb discapacitat amb un contracte d'idèntiques característiques. En aquest cas, les entitats no generen dret a la percepció de nous ajuts.

b) Anualment, les entitats beneficiàries dels ajuts han de trametre a la Direcció General de Treball i Salut Laboral una relació de les treballadores i/o dels treballadors pels quals es varen concedir els ajuts i la seva permanència en l'entitat. En cas de cessament, s'han de comunicar les dades de les treballadores i/o dels treballadors que els han substituït d'acord amb l'article 11 del Reial decret 818/2021 esmentat.

c) Les entitats beneficiàries estan obligades a mantenir els requisits exigits per a la concessió dels ajuts i a sotmetre's a les actuacions de comprovació que l'Administració consideri necessàries, com també a facilitar la documentació que els sigui requerida i a sotmetre's als controls financers corresponents.

d) L'incompliment de les obligacions de les entitats beneficiàries significa l'obligació de reintegrar les quantitats percebudes. El reintegrament ha de ser total en el supòsit d'acomiadaments declarats improcedents; si el cessament de la treballadora o del treballador amb discapacitat és per una altra causa no imputable a l'empresa, el reintegrament en el cas de vacant no coberta serà proporcional al temps que manqui per complir l'any.

Quinzè Règim de minimis

Els ajuts concedits en el marc d'aquesta convocatòria constitueixen ajuts d'Estat sotmesos a la norma dels ajuts de minimis, per la qual cosa a aquests beneficiaris se'ls ha d'aplicar la norma dels ajuts de minimis que determina que l'import total dels ajuts de minimis a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros durant qualsevol període de tres anys (article 3 del Reglament [UE] núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimisDiari Oficial de la Unió Europea de 15 de desembre de 2023, DOUE-L-2023-2831―).

Setzè Compatibilitat de les subvencions

Les subvencions que estableix aquesta convocatòria, segons el que preveu el Reial decret 818/2021, en cap cas seran de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat finançada. En els programes o mesures amb incentius a la contractació que cobreixin costos salarials i de Seguretat Social, la suma d'ajudes i subvencions públiques per aquests conceptes no podrà superar els costos reals derivats dels contractes que se subscriguin.

A aquest efecte, les entitats sol·licitants estan obligades a comunicar a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi de donar als fons percebuts.

Dissetè Reintegrament de les subvencions

1. A més de les causes d'invalidesa i de revocació de la resolució de concessió, els casos que preveu l'article 44 del text refós de la Llei de subvencions generen l'obligació de reintegrar totalment o parcialment les quantitats percebudes, com també l'exigència d'interès de demora des de la data del pagament de la subvenció fins que s'acordi la procedència del reintegrament.

2. En el cas d'incompliments parcials, s'ha de determinar la quantitat que ha de reintegrar l'entitat beneficiària d'acord amb el principi de proporcionalitat segons els costs justificats i les actuacions acreditades de conformitat amb el que disposen l'article 44.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 13 de l'Ordre de bases reguladores.

3. El procediment de reintegrament s'ha d'iniciar d'ofici per mitjà d'una resolució de l'òrgan competent i s'ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius que contenen la legislació estatal bàsica i el Text refós de la Llei de subvencions, com també les disposicions reglamentàries de desplegament i la legislació de finances.

4. Segons l'article 8.4 del Reial decret 818/2021, no seran compatibles amb les subvencions que es concedeixin a l'empara d'aquest Reial decret les previstes per als mateixos conceptes al capítol II del Reial decret 1451/1983, d'11 de maig, pel qual en compliment del que preveu la Llei 13/1982, de 7 d'abril, es regula l'ocupació selectiva i les mesures de foment de l'ocupació de treballadores i treballadors amb discapacitat.

5. Així mateix, una vegada produïdes les circumstàncies que provoquen un reintegrament es pot fer la devolució voluntària per part de beneficiari, sense el previ requeriment de l'Administració, conforme al que estableix l'article 90 del Reglament de desplegament de la Llei 38/2003, d'acord amb el model d'autoliquidació 046 que a aquest efecte faciliti l'Agència Tributària de les Illes Balears.

Quan es produeixi la devolució voluntària, l'Administració ha de calcular els interessos de demora d'acord amb el que preveu l'article 38 de la Llei 38/2003 i fins al moment en què es va produir la devolució efectiva per part del beneficiari.

Divuitè Procediment sancionador

Si com a conseqüència de la tramitació de l'expedient de reintegrament s'observa cap de les infraccions tipificades en el títol V del text refós de la Llei de subvencions s'ha de seguir el procediment sancionador corresponent que estableix l'article 62 del mateix Text refós, sens perjudici del que disposa el text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social, aprovat per mitjà del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost (BOE núm. 189, de 8 d'agost).

 

​​​​​​​Denovè Interpretació i execució

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

Vintè Efectes

Aquesta Resolució esdevé efectiva el tercer dia hàbil següent al d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Documents adjunts