Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS
Núm. 338777
Proposta de resolució per la qual es modifica la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials, de 9 de gener de 2024, per la qual s’estableix una prestació econòmica de suport per import de 200 euros mensuals destinada a joves en procés d’emancipació que han estat sotmeses a una mesura de protecció, que havent sol·licitat l’Ingrés Mínim Vital, no han obtingut la seva resolució i es troben en situació de necessitat i vulnerabilitat
Fets
1. En el BOIB núm. 8 de 16 de gener de 2024, es va publicar la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s'estableix una prestació econòmica de suport per import de 200 euros mensuals destinada a joves en procés d'emancipació que han estat sotmeses a una mesura de protecció i que havent sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital encara no han obtingut la seva resolució i es troben en situació de necessitat i vulnerabilitat.
Aquesta Resolució tenia l'origen en la problemàtica que afectava a un nombre elevat de persones joves extutelades, que en complir la majoria d'edat i sortir de de centres de protecció, havent sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital (IMV), no complien els requisits per a ser beneficiaris d'una renda d'emancipació fins no obtenir una resolució de l'IMV. La dilació en la tramitació fins a obtenir la necessària resolució situava a aquests joves en una posició de vulnerabilitat en no poder percebre cap de les esmentades rendes atesa la seva incompatibilitat.
2. Una vegada publicada la Resolució anterior, s'han advertit algunes errades, tant en la Resolució, com en el procediment d'aprovació de dita Resolució, motiu pel qual en interès d'una claredat major sobre el contingut i l'abast d'aquesta resolució i per raons de seguretat jurídica, cal modificar.
Fonaments de Dret
1. L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria d'acció i benestar social, en complements de la seguretat social no contributiva i en polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social, així com, segons l'article 30.16, en matèria de protecció social de la família.
2. La Llei 7/2015, de 10 d'abril, per la qual s'estableix el marc regulador dels processos d'autonomia personal de menors que han estat sotmesos a una mesura de protecció o reforma.
3. L'Acord, de 3 de maig de 2021, del Consell de Govern de les Illes Balears pel qual s'aprova el II Pla Estratègic d'Autonomia Personal de les persones joves extutelades de les Illes Balears.
4. La Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, i, en especial, el Títol V que té per objecte regular les prestacions de suport familiar i de suport als processos d'inserció social, i que tenen com a finalitat facilitar processos de canvis i millores en la situació social en què es troba la persona o família perceptora per afavorir-ne la inserció social i que són finançades a càrrec de les administracions públiques de les Illes Balears que tenguin la iniciativa de gestionar-les.
5. La Llei 19/2021, de 20 de desembre, per la qual s'estableix l'ingrés mínim vital, en el capítol II i a l'article 4 en referir-se a les persones beneficiàries, inclou entre d'altres a persones d'entre 18 i 22 anys que provinguin de centres residencials de protecció de menors de les diferents Comunitats autònomes que hagin estat sota la tutela d'Entitats Públiques de protecció de menors dins dels tres anys anteriors a la majoria d'edat, o siguin orfes absoluts, sempre que visquin sols sense integrar-se en una unitat de convivència. Les persones beneficiàries hauran de complir els requisits d'accés a la prestació establerts a l'article 10, així com les obligacions per al manteniment del dret establerts a l'article 36.
6. La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears
7. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8. La Llei 3/2003, de 26 de novembre, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
9. La Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
10. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, Decret 17/2023, de 20 d'agost, i Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta.
Proposta de resolució.
Propòs a la consellera de Famílies i Afers Socials que dicti una resolució en els termes següents:
1. Modificar l'annex de la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials, de 9 de gener de 2024, per la qual s'estableix una prestació econòmica de suport per import de 200 euros mensuals destinada a joves en procés d'emancipació que han estat sotmeses a una mesura de protecció, que havent sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital, no han obtingut la seva resolució i es troben en situació de necessitat i vulnerabilitat, en els termes que s'estableixen en l'annex únic.
2. Autoritzar la despesa per al pagament d'aquesta prestació econòmica amb un import màxim de 35.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 17201.313G02.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.
3. Deixar sense efectes el punt tercer de la Resolució de 9 de gener de 2024, per la qual s'estableix una prestació econòmica de suport per import de 200 euros mensuals destinada a joves en procés d'emancipació que han estat sotmeses a una mesura de protecció, que havent sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital, no han obtingut la seva resolució i es troben en situació de necessitat i vulnerabilitat.
4. Establir que els efectes d'aquesta Resolució es retrotreuen al dia 17 de gener de 2024, data d'efectes de la Resolució de 9 de gener de 2024, la qual es modifica, de forma que aquelles persones que hagin presentat la seva sol·licitud en el marc de la Resolució esmentada no estaran obligades a presentar una nova sol·licitud.
5. Delegar en la directora general d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat, la competència per resoldre els expedients que es derivin d'aquestes bases reguladores.
6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Resolució
Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (18 d'abril de 2024)
La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover La directora general d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat María Farnes Saneiro Buedo
ANNEX
Bases reguladores de la prestació econòmica de suport per import de 200 euros mensuals destinada a joves en procés d'emancipació que han estat sotmeses a una mesura de protecció, que havent-hi sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital, encara no han obtingut una resolució i es troben en situació de necessitat i vulnerabilitat
1. Objecte i finalitat:
1. 1. L'objecte i finalitat d'aquesta prestació econòmica és contribuir a la cobertura de les necessitats bàsiques de les persones joves en procés d'emancipació que són susceptibles de ser beneficiàries d'una prestació de l' Ingrés Mínim Vital, mentre obtenen una resolució de la seva sol·licitud, d'acord amb l'article 11 i el Títol V de la Llei 4/2023 de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
1.2. La demora dels procediments de tramitació de l'Ingrés Mínim Vital (IMV), així com altres circumstàncies implica que un nombre de persones joves en procés d'emancipació quedin en una situació de carència i vulnerabilitat, que tot i temporal, dificulta la seva inserció social.
2. Naturalesa de la prestació
La prestació econòmica que regula aquestes bases no forma part de les prestacions del Sistema de la Seguretat Social ni té caràcter de subvenció, d'acord al que regula l'article 2 de la Llei 4/2023 de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
3. Règim de compatibilitat
3.1. La prestació econòmica que regula aquestes bases no és incompatible, per la seva naturalesa, amb cap pensió ni prestació pública, d'acord amb l'article 8.4 de la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
3.2. No obstant l'anterior, la prestació econòmica que regula aquestes bases és incompatible amb la percepció de la renda social garantida, l'ingrés mínim vital, la renda d'emancipació per a joves que han estat sotmesos a mesures administratives de tutela o guarda de protecció i qualsevol altra prestació econòmica de caràcter subjectiu.
4. Persones beneficiàries
4.1. Son persones beneficiàries d'aquesta prestació econòmica aquelles que, complint els requisits determinats al punt següent, han sol·licitat l'ingrés mínim vital en qualsevol moment des de l'1 de gener de 2023, i resten pendents de la resolució d'aquesta.
4.2. Les persones que han estat beneficiàries de la prestació econòmica l'any 2023, en el marc de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 7 de març de 2023 per la qual s'estableix una prestació econòmica de suport per import de 100 euros mensuals destinada a joves en procés d'emancipació que han estat sotmeses a una mesura de protecció i que havent sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital encara no han obtingut la seva resolució i es troben en situació de necessitat i vulnerabilitat, i se'ls hagi extingit per qualsevol motiu, no podran percebre l'ajut que regula aquestes bases.
4.3. Les persones perceptores d'aquesta prestació econòmica a 31 de desembre de 2023, en el marc de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 7 de març de 2023, i que no hagin exhaurit el termini màxim de 6 mesos, entendran prorrogada la percepció de la prestació pel termini que li resti, sense necessitat de fer una nova sol·licitud amb les condicions que s'estableix en aquesta Resolució, sempre i quan hi hagi crèdit adequat i disponible.
5. Requisits de les persones beneficiàries
Les persones beneficiàries, a més de trobar-se en la situació que estableix l'apartat 4.1, han de complir els requisits següents:
a) Haver estat sota guarda o tutela administrativa de qualsevol entitat pública de protecció de menors de les Illes Balears o d'una altra comunitat autònoma amb la què el Govern de les Illes Balears hagi establert col·laboració en matèria de protecció de menors, en el moment de complir 18 anys.
b) Haver sol·licitat l'ingrés mínim vital i no comptar encara amb una resolució.
c) Tenir uns ingressos inferiors als de la renda social garantida per a una persona adulta sola en el moment de la sol·licitud de la prestació.
d) No estar complint una mesura o pena privatives de llibertat.
e) Tenir residència al territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
f) Tenir expedient obert als serveis socials comunitaris o en el Servei de Famílies de la Conselleria de Famílies i Afers Socials. En aquest darrer cas, es trametrà la informació als corresponents serveis socials comunitaris.
6. Sol·licitud i documentació a adjuntar
6.1. Les persones interessades han de presentar una sol·licitud d'acord amb el model de l'annex 2, que estarà disponible al lloc web de la Conselleria de Famílies i Afers Socials (microsite Xarxa d'Emancipació).
6.2. D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, per acreditar el compliment dels requisits establerts, les persones interessades han d'aportar, juntament amb la sol·licitud, la documentació següent:
a) Justificant d'haver presentat la sol·licitud de l'IMV.
b) eclaració responsable de la persona sol·licitant de la prestació, d'acord amb el model de l'annex 3 d'aquestes bases, segons la qual declara:
- Que no incorre en cap de les circumstàncies de prohibició per ser beneficiària d'aquesta prestació.
- Que no ha estat subjecte a una revocació, per causes imputables a la persona sol·licitant, d'alguna de les ajudes gestionades per la Xarxa Pública de Serveis d'Emancipació.
- Que ha de destinar l'import íntegre de la prestació a la finalitat per a la qual s'ha atorgat.
- Que a data de la presentació de la sol·licitud no ha obtingut resolució a la sol·licitud de l'ingrés mínim vital.
- Que ha de comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció, la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s'exigeixen per concedir la prestació. En especial, ha de comunicar immediatament a la Direcció General d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat la notificació de la resolució de l'ingrés mínim vital.
- Que s'ha de sotmetre a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents.
- Que ha d'aportar tota la informació i documentació requerida per l'òrgan instructor.
- Que es compromet a complir les condicions i els requisits establerts en aquestes bases, que coneix i accepta íntegrament.
- Que sap que, en cas de falsedat en les dades o la documentació aportada o d'ocultació d'informació, de les quals es pugui deduir intenció d'engany en benefici propi o aliè, se'l podrà excloure d'aquest procediment i podrà ser objecte de sanció; que, així mateix, si escau, els fets es posaran en coneixement del ministeri fiscal per si poden ser constitutius d'il·lícit penal.
- Que sap que ha de complir la resta d'obligacions que preveu l'apartat 11 d'aquestes bases.
c) Declaració de veracitat de les dades bancàries segons el model que es troba a disposició a la seu electrònica del Govern del les Illes Balears.
d) Fotocòpia de la llibreta o compte bancari en què figuri com a titular la persona beneficiària.
6.3. La presentació de la sol·licitud implica que, d'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, l'òrgan instructor haurà de consultar la informació relativa a les dades d'identitat o de caràcter personal, tributàries o econòmiques i de qualsevol altre tipus que puguin ser necessàries per resoldre el procediment, tal com la informació que acrediti les dades d'identitat o de caràcter personal de la persona sol·licitant (DNI/NIE/ Passaport); certificació d'empadronament,tret que l'interessat s'oposi, de la relació d'ajuntaments que es troba en el següent enllaç: https://www.caib.es/sites/interoperabilitat/ca/servei_propi_scdcpaju-64433/ (certificació de tutela o guarda, Instituto Nacional de la Seguridad Social y Tesorería General de la Seguridad Social). En el cas d'oposar-se a la consulta d'aquests documents, la persona interessada haurà d'aportar-los juntament amb la sol·licitud.
7. Òrgan instructor
7.1 L'òrgan instructor del procediment per a la tramitació de la prestació econòmica és la Direcció General d'Infància, Joventut, Famílies, Igualdat i Diversitat.
7.2. Aquest òrgan ha de verificar el compliment dels requisits necessaris per a accedir a la prestació i ha de realitzar d'ofici les activitats necessàries per impulsar i ordenar el procediment, i elaborar la proposta de resolució corresponent.
8. Procediment de concessió
8.1. El procediment de concessió de les prestacions s'inicia a instància de part de la persona interessada, mitjançant sol·licitud en els termes de l'apartat 6 d'aquestes Bases, dins del termini dels 6 mesos posteriors al cessament de la tutela o guarda.
8.2. Les persones interessades poden presentar la sol·licitud específica del procediment mitjançant el tràmit telemàtic que està disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració o mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC). També es poden presentar en els llocs que determinen l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
8.3. Igualment, la sol·licitud es pot presentar directament en la seu de l'òrgan instructor ubicada al carrer Sant Joan de la Salle, 4B de la localitat de Palma, o a qualsevol de les delegacions territorials de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.
8.4. Les persones sol·licitants han d'atorgar el seu consentiment, fent-ho constar en la mateixa sol·licitud, perquè l'òrgan instructor pugui dur a terme totes les comprovacions necessàries per tramitar la sol·licitud. En cas contrari, la persona interessada haurà d'aportar la documentació requerida per acreditar que compleix els requisits per ser beneficiària de la prestació econòmica regulada en aquestes bases.
8.5. Juntament amb la sol·licitud, la persona interessada ha d'aportat la documentació que assenyala l'apartat 6.2 d'aquestes bases.
8.6. Una vegada rebuda la sol·licitud i la documentació adjunta, l'òrgan instructor ha de comprovar que la persona interessada reuneix els requisits per ser beneficiària de la prestació. En cas contrari es requerirà la persona sol·licitant perquè completi o millori la seva sol·licitud en el termes de l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8.7. Una vegada rebuda la sol·licitud, esmenats els defectes i efectuades les comprovacions que es considerin necessàries, el servei competent de l'òrgan instructor valorarà la sol·licitud presentada d'acord amb els requisits i el procediment establert, i emetrà informe on s'ha de pronunciar sobre si és favorable a la concessió de l'ajuda, proposar la seva denegació o dictaminar que la sol·licitud no ha estat admesa a tràmit. Aquests informes del servei competent han de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor.
8.8. La tramitació de les prestacions ha de seguir l'ordre d'entrada de la sol·licitud, sempre i quan aquesta sol·licitud sigui correcta i tengui tots els elements per poder resoldre.
9. Resolució
9.1.En el termini d'un mes des de la data de la sol·licitud o, en el seu cas, des de que la sol·licitud ha estat esmenada, s'ha de dictar i notificar la resolució de concessió o denegació de la prestació. En cas que no es dicti i notifiqui la resolució en el termini assenyalat, s'ha d'entendre que la sol·licitud ha estat desestimada.
9.2. L'òrgan competent per dictar la Resolució és la la directora general d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat, per delegació de la consellera de Famílies i Afers Socials, d'acord amb la Resolució d'aprovació d'aquestes bases reguladores.
9.3. Les persones interessades poden impugnar les resolucions d'acord amb el règim de recursos establert en la normativa sobre procediment administratiu i a la jurisdicció social, d'acord amb els articles 2 o), 6.1 i 69.2 de la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social.
10. Import de les prestacions i abonament
10.1. La quantia de la prestació és de 200,00 euros mensuals.
10.2. L'abonament de la prestació s'ha d'efectuar per mensualitats vençudes i es realitzarà d'acord amb l'article 7 de la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
10.3. Aquesta ajuda és de caràcter temporal. En tot cas, el límit temporal d'aquesta prestació serà de sis mensualitats per persona beneficiària prorrogable per un període de 2 mesos addicionals mitjançant resolució de l'òrgan competent, prèvia comprovació de que la persona interessada manté els requisits per ser beneficiària d'aquesta prestació.
11. Obligacions de la persona beneficiària
Les persones beneficiàries de la prestació econòmica que regulen aquestes bases estan subjectes a les obligacions següents:
a) Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha atorgat.
b) Comunicar en un termini màxim de tres dies hàbils la recepció de la resolució de l'IMV.
c) Comunicar en un termini de tres dies hàbils qualsevol canvi de situació personal o econòmica que pugui donar lloc a l'extinció de la prestació econòmica que regula aquestes bases
d) Reintegrar l'import de les quanties percebudes indegudament.
e) Facilitar la tasca a les persones designades per verificar la seva situació econòmica i familiar, proporcionant-los tota la informació precisa, i comparèixer a les citacions que sigui requerit.
12. Revisió del compliment dels requisits i de les obligacions
L'òrgan instructor pot comprovar d'ofici, en qualsevol moment, el manteniment dels requisits que motivaren la concessió de la prestació i també requerir presencialment la compareixença de la persona beneficiària.
13. Extinció
13.1 La prestació s'extingeix per qualsevol de les causes següents:
a) Per la modificació substancial de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la prestació.
b) Per la pèrdua d'algun dels requisits exigits a la persona beneficiària per al seu reconeixement. c) Per traslladar la residència a un municipi situat fora de les Illes Balears.
d) Per l'actuació fraudulenta o el falsejament de dades encaminades a l'obtenció o la conservació de la prestació reconeguda.
e) Per la mort de la persona beneficiària.
f) Per la renúncia de la persona beneficiària.
g) Per l'incompliment de les obligacions establertes.
h) L'obtenció d'una resolució a la sol·licitud d'IMV formulada.
i) En tot cas, la percepció del màxim de mensualitats previstes per a aquesta prestació.
13.2. L'òrgan instructor pot actuar d'ofici quan tengui coneixement d'alguna d'aquestes circumstàncies, posant-ho en coneixement de la persona beneficiària titular, qui disposarà d'un termini de deu dies hàbils per fer les al·legacions o aportar la documentació que estimi convenient
14. Reintegrament de la prestació
14.1. Les persones destinatàries, per iniciativa pròpia o per requeriment de l'administració, han de reintegrar les quanties rebudes per error o percebudes indegudament quan es produeixi alguna de les causes d'extinció de la prestació o qualsevol altra causa admesa en dret, d'acord amb l'article 40 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i amb l'article 77 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
14.2. Les persones que continuen en situació de dret de prestació econòmica i que han de fer front a un reintegrament per causes d‘extinció poden demanar el fraccionament o la compensació del deute.
15. Protecció de dades personals
Les dades personals de les persones sol·licitants de la prestació, seran tractades únicament per a la finalitat amb la qual han sigut recollides i de conformitat amb el que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa a el tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals així com la resta de normativa aplicable.