Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 338670
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions «SOIB Jove: Qualificats Sector Públic, Universitat i Entitats Locals 2024», amb el cofinançament del Fons Social Europeu Plus (FSE+) en el marc del Programa FSE+ de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2021-2027

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

El Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) és un organisme autònom, creat mitjançant la Llei 7/2000, de 15 de juny, que, d'acord amb els seus Estatuts, té com a funcions gestionar les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l'ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d'accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d'altri; adaptar la formació i la requalificació per a l'ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l'esperit empresarial i l'economia social i a millorar-ne les condicions.

L'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2021-2024 (EEAO), aprovada pel Reial decret 1069/2021, de 4 de desembre (BOE núm. 292, de 7 de desembre) ha configurat com a prioritari facilitar l'accés de les persones joves a una ocupació estable i, a aquest efecte, s'hi preveu com a objectiu instrumental promoure la formació vinculada a la contractació i l'obtenció d'experiència laboral. En aquest sentit, es vol aprofitar l'experiència positiva dels plans de xoc per a joves, tal com recull l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2021-2024.

El Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació, modifica l'article 11 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, a fi d'establir una regulació eficaç dels contractes formatius que proporcioni un marc idoni perquè les persones joves s'incorporin al mercat de treball.

La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació estableix el marc d'ordenació de les polítiques públiques d'ocupació i regula el conjunt d'estructures, recursos, serveis i programes que integren el sistema nacional d'ocupació i té com a objectiu contribuir a la creació de llocs de treball i la reducció de la desocupació, millorar l'ocupabilitat, reduir les bretxes estructurals de gènere i impulsar la cohesió social i territorial. Estableix que, amb caràcter general, les polítiques actives d'ocupació han de promoure l'ocupació de qualitat, la contractació indefinida i a jornada completa i els salaris dignes, així com la mobilitat geogràfica cap a zones rurals despoblades o en risc de despoblació. D'altra banda, l'article 53 estableix com a col·lectiu prioritari per a les polítiques d'ocupació el conformat per les persones joves, i específicament les que disposin d'alguna de les titulacions que preveu l'article 11.3 del Text refós de l'Estatut dels treballadors, i que per a aquest col·lectiu, les mesures d'ocupabilitat es dirigiran a afavorir la pràctica professional.

El Pla Anual per al Foment de l'Ocupació Digna 2023 (PAFED) inclou aquest programa com a programa propi de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'eix 4, «Programes d'ocupació per a altres col·lectius d'actuació prioritària o amb especials dificultats d'inserció (AP00480 i AP00520)», d'acord amb la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació. Aquesta mesura està configurada com un programa d'activació per a l'ocupació, en què se subvenciona la contractació de persones joves aturades en la modalitat de contracte en pràctiques, amb titulació universitària o de formació professional de grau superior o certificat de professionalitat de nivell 3, per a una primera experiència professional a les entitats locals. El PAFED per al 2024, en fase d'esborrany i pendent d'aprovació, preveu continuar en aquest mateix sentit.

D'altra banda, cal destacar una altra reforma aprovada pel Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes. L'article 7 estableix que no es poden beneficiar dels incentius a la Seguretat Social que preveu el Reial decret llei l'Administració General de l'Estat, l'administració de les comunitats autònomes i les entitats que integren l'administració local, així com els organismes públics i les altres entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents de qualsevol de les administracions públiques assenyalades anteriorment.

En l'àmbit autonòmic, el Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears 2022-2025 (POQIB), que dirigeix l'estratègia actual en matèria d'ocupació del Govern de les Illes Balears, marca com una de les prioritats el manteniment de les mesures de xoc enfront dels efectes laborals derivats de la pandèmia i, entre d'altres, estableix dins la «Prioritat 6- Mesures de creació d'oportunitats i foment de l'ocupació» la línia d'actuació 6.4.1. «SOIB Joves Qualificats», com un programa de contractació temporal de persones joves qualificades amb estudis de formació professional de grau superior o mitjà, amb estudis universitaris o amb un certificat de professionalitat i que es trobin desocupades, per fer obres o serveis d'interès general i social. L'objectiu és que els joves adquireixin experiència laboral i desenvolupin habilitats toves que n'augmentin les possibilitats d'inserció laboral posterior en ocupacions qualificades.

Les polítiques actives d'ocupació tenen el fi últim d'aconseguir millorar l'ocupabilitat de les persones demandants d'ocupació, per això, són necessàries diferents mesures en funció del perfil de les persones, a la vegada que sovint depèn també del context econòmic en què s'han d'aplicar.

Segons dades d'atur registrat (SOIB) per a l'any 2023, el 30,83% dels joves menors de 30 anys registrats en situació d'atur tenia un nivell formatiu d'estudis universitaris, de formació professional grau mitjà o grau superior o d'estudis de batxillerat. D'altra banda, els joves que no tenien experiència laboral i que apareixen amb la denominació «Sense activitat anterior», representaven el 25,8 % dels joves aturats, que en valors absoluts van sumar 1.370. Per trams d'edat, no tenien experiència laboral prèvia el 57,4 % dels menors de 20 anys, el 27,1 % dels de 20 a 24 i el 15,5 % dels de 25 a 29 anys.

Segons dades de l'Enquesta de Població Activa (EPA) elaborada per l'Institut Nacional d'Estadística (INE), la taxa d'atur entre els joves menors de 30 anys, se situa en el 18,82% de mitjana per a l'any 2023. Si s'analitza la taxa d'atur segons el nivell d'estudis, les dades reflecteixen com aquests dos factors estan estretament relacionats. Això demostra que, a l'hora de trobar una feina, el nivell de preparació és molt important. Atès que amb un aprenentatge més gran s'aconsegueixen reduir les xifres de desocupació a Espanya, cal potenciar la qualificació per exercir els llocs de treball que ofereixen les empreses. Actualment, cal tenir en compte el fet que la majoria de les feines que s'estan creant requereixen un perfil tècnic especialitzat.

Des que es va engegar aquest programa de foment de l'ocupació a l'any 2016 fins ara, s'ha posat de manifest que aquesta mesura té molt bona acollida, tant pel que fa a les entitats, com per part de les persones joves que hi participen. Per una altra banda, segons l'anàlisi d'eficàcia i eficiència que es fa per part del Servei d'Avaluació de Polítiques Actives del SOIB, les dades d'inserció disponibles d'aquest programa mostren uns resultats d'ocupabilitat molt importants. En concret, i segons les darreres dades disponibles, el 89,2 % dels joves que acabaren el programa aconseguiren un contracte de 30 dies o més en els sis mesos següents en front del joves amb característiques similars que no seguiren el programa de Joves Qualificats i que tenien una taxa d'inserció amb contractes de 30 dies o més del 29,3 %. Així doncs, el programa mostra taxes d'inserció laborals posteriors elevades i té un impacte positiu i distintiu sobre els joves que hi participen, i per això, es confirma la necessitat de donar continuïtat a aquest programa.

D'aquesta manera, resulta estratègic desenvolupar actuacions que reforcin la inclusió de les persones joves menors de 30 anys amb manca d'experiència laboral a través d'accions específicament dissenyades per a elles i les seves circumstàncies en el camp de la qualificació, la formació professional i l'adquisició d'experiència laboral. Al capdavall, un dels principis rectors del SOIB és fomentar la igualtat d'oportunitats, a partir dels Plans Anuals de Polítiques Actives d'Ocupació, aprovats en la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

A la vegada, la manca d'experiència professional relacionada amb la formació cursada és una de les barreres que tenen per a accedir a una feina qualificada, la qual cosa els deixa en desavantatge respecte de persones de més edat; a més a més, també promou dinàmiques de desajust per sobrequalificació entre les habilitats que tenen els joves i les que requereixen els llocs de feina a què accedeixen finalment.

Es preveu que els ajuts prevists en aquesta convocatòria siguin cofinançats pel Fons Social Europeu Plus (FSE+) en el marc del Programa del Fons Social Europeu Plus de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2021-2027 (PIBAL FSE+ 2021-2027). Aquest PIBAL FSE s'articula en cinc prioritats d'inversió, les quals contribueixen a la consecució dels cinc objectius específics que estableix l'article 4 del Reglament (UE) 2021/1057 del FSE+, que contribueixen a l'objectiu polític d'«una Europa més social i integradora mitjançant l'aplicació del pilar europeu de drets socials» que recull l'article 5, lletra d), del Reglament (UE) 2021/1060.

Aquesta convocatòria s'enquadra, en el marc del PIBAL FSE, dins la prioritat 5 d'Ocupació Juvenil i l'objectiu específic «A: Millorar l'accés a l'ocupació i a mesures d'activació de tots els demandants d'ocupació, i en particular dels joves, els desocupats de llarga durada i els grups desfavorits, les persones inactives, promovent l'ocupació per compte pròpia i l'economia social».

D'acord amb l'annex I del Reglament de Disposicions Comunes (R-UE 1060/2021), l'àmbit d'intervenció que correspon a aquesta actuació és el 136 «Ajut específic per a l'ocupació juvenil i la integració socioeconòmica dels joves». A més, aquesta operació és d'importància estratègica d'acord amb l'Apèndix 3 del PIBAL FSE+ 2021-2027, per la qual cosa el beneficiari té l'obligació d'organitzar una activitat de comunicació d'acord amb l'article 50.1. e) de l'esmentat Reglament.

L'article 15 del Reglament (UE) 2021/1060 estableix una sèrie de condicions afavoridores per als objectius específics. D'acord amb l'annex IV del RDC, l'objectiu específic A haurà de sotmetre's a la condició afavoridora CFT4.1 «Marc polític estratègic per a les polítiques actives de mercat laboral».

Els ajuts que estableix aquesta convocatòria no constitueixen un ajut de l'Estat en els termes que determinen els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atès que el fet de concedir-los no falseja ni amenaça de falsejar la competència, en afavorir determinades empreses o produccions, ja que les possibles entitats beneficiàries són el sector públic instrumental de la CAIB, la Universitat de les Illes Balears i les entitats locals o les entitats de dret públic que en depenen o que hi estan vinculades. Respecte de les entitats que en depenen o que hi estan vinculades, el projecte que s'ha d'executar ha de ser competència seva i ha de formar part de les funcions essencials de l'entitat, en què exerceixin competències administratives, en qualitat d'administració pública o en l'exercici de l'autoritat pública.

Amb l'objectiu de simplificar la gestió dels ajuts, tant en la mateixa Administració com en les entitats que participen en el programa, s'ha previst que tant la concessió com la justificació d'aquests ajuts es faci mitjançant el sistema de mòduls.

L'import dels mòduls s'ha establert seguint un mètode de càlcul just, equitatiu i verificable basat en dades objectives i s'han plasmat a sengles informes. Pel que fa a la Línia 1, els mòduls que s'han d'aplicar estan recollits a l'informe tècnic del SOIB de data 21 de juny de 2017, validat per la Intervenció Adjunta d'Auditories de la CAIB en data 26 de juny de 2017. Pel que fa a la Línia 2, els mòduls que s'han d'aplicar estan recollits a l'informe tècnic del SOIB de data 12 d'abril de 2021, validat per la Intervenció Adjunta d'Auditories de la CAIB en data 21 d'abril de 2021. L'import dels mòduls ha estat objecte d'actualització seguint el procediment que estableixen els informes respectius.

D'acord amb el que estableix el punt 5.1. del capítol 5 de les Directrius de la Comissió Europea sobre l'ús d'opcions de costs simplificats (2021/C 200/1DOUE de 27/05/2021) des d'un punt de vista estadístic, és consubstancial que els mòduls puguin sobrecompensar o infracompensar en certa mesura els costs reals en els quals incorrin i siguin abonats per les entitats beneficiàries; aquesta possible sobrecompensació, però, no constitueix un benefici.

La convocatòria preveu dues línies, una per al sector públic instrumental de la CAIB i la Universitat de les Illes Balears, i una segona línia per a les entitats locals que no hagin estat beneficiàries d'una subvenció a la convocatòria «SOIB Jove- Qualificats Entitats Locals 2024» aprovada mitjançant la Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, de 23 de novembre de 2023 (BOIB núm. 161, de 25 de novembre de 2023) i les seves entitats de dret públic dependents o vinculades.

Aquesta segona línia es justifica per la conveniència de donar una segona oportunitat de poder participar en el programa a les entitats locals que, per motius d'implantació dels nous consistoris, per vacant o fase de incorporació de nous agents d'ocupació i desenvolupament local a les entitats (AODL), o d'altres circumstàncies, no varen poder participar de l'anterior convocatòria «SOIB Jove Qualificats Entitats Locals 2024» que es va publicar a final de l'any 2023, i amb l'objectiu de donar la possibilitat a les persones joves de ser contractades en aquests territoris.

Aquesta convocatòria està dotada amb un crèdit inicial de 10.500.000 € que s'ha de repartir de la manera següent:

  • Línia 1: sector públic instrumental de la CAIB i UIB: 9.500.000 €
  • Línia 2: entitats locals i dependents: 1.000.000€

La naturalesa de les entitats beneficiàries, l'objecte i l'objectiu final de l'activitat subvencionada i els destinataris finals dels projectes, sumat al fet que les entitats hagin d'atendre de manera puntual i periòdica al pagament de les nòmines i els costs de la Seguretat Social, acrediten raons d'interès públic perquè el pagament de la subvenció es faci a la bestreta d'acord amb la disponibilitat dels recursos econòmics.

Aquesta convocatòria està prevista en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2024-2026, aprovat per Acord de Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril), dins l'Objectiu Estratègic II.6 - Oportunitat d'ocupació, a la línia de subvenció II.6.1: Ajuts adreçats a entitats locals o entitats vinculades, el sector públic instrumental i la Universitat de les Illes Balears per contractar persones desocupades i millorar-ne l'ocupabilitat.

L'Ordre 16/2023, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023 (BOIB núm. 67, de 20 de maig) estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB, en l'article 1.2 d) permet incentivar accions i mesures que impliquin executar una feina efectiva en un entorn real que permetin adquirir formació o experiència professional dirigides a la qualificació o inserció laboral.

La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, d'igualtat efectiva d'homes i dones, en els títols II, IV i V, fixa el marc d'actuació en relació amb els programes d'ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria, mentre que la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost), estableix en el títol IV, capítol III, el marc d'actuació en relació amb l'àmbit laboral. Així mateix, la Llei 11/2016 inclou en l'article 11 una sèrie de consideracions respecte dels ajuts públics.

Així mateix, es pren en consideració el Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació.

El Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, estableix el Catàleg de simplificació documental.

En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d'aplicació general.

Per tot això, en l'exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del SOIB; en virtut de la resta de disposicions aplicables de manera general; tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, i havent-ne informat el Consell de Direcció del SOIB, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a l'any 2024 per finançar un programa d'experiència professional per a la ocupació, destinat a persones majors de 18 i menors de 30 anys que siguin contractades mitjançant un contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional, per part d'entitats del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Universitat de les Illes Balears i les entitats locals de les Illes que no hagin estat beneficiàries d'una subvenció a la convocatòria «SOIB Jove Qualificats Entitats Locals 2024» (publicada al BOIB núm. 161, del 25 de novembre de 2023).

2. Comunicar la convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS).

3. Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la convocatòria, la qual començarà a tenir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del SOIB, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

(Signat electrònicament: 28 de maig de 2024)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Alejandro Sáenz de San Pedro García

 

ANNEX 1 Convocatòria

1. Objecte

L'objecte d'aquesta convocatòria és regular la concessió de subvencions destinades a finançar els costs laborals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, que es derivin de la contractació de persones joves desocupades majors de 18 anys i menors de 30 anys inscrites com a demandants d'ocupació en el SOIB i beneficiàries del Sistema Nacional de Garantia Juvenil, que reuneixin els requisits per a poder signar un contracte formatiu per a obtenir la pràctica professional adequada al nivell d'estudis o de formació cursats, que siguin contractades per part de les entitats que es determinen a aquesta convocatòria.

L'àmbit d'aplicació d'aquesta convocatòria és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Normativa i règim jurídic

Totes les accions subvencionades en el marc d'aquesta convocatòria es regeixen per la normativa següent:

- El Reglament (UE) 2021/1057 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableix el Fons Social Europeu Plus i es deroga el Reglament (UE) 1296/2013, i se n'estableixen els objectius de l'FSE+, el pressupost per al període 2021-2027, els mètodes d'execució, les formes de finançament de la Unió i les normes per proporcionar-ne el finançament.

- El Reglament (UE) 2021/1060, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests Fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.

- El Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, del Parlament Europeu i del Consell (Reglament Financer) pel qual s'estableixen les normes sobre l'execució del pressupost general de la Unió.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el seu reglament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, en tot el que hi sigui d'aplicació.

- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.

- El Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, i modificat pel Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació.

- La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació.

- El Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del sistema nacional d'ocupació.

- L'Ordre TES/106/2024, de 8 de febrer, per la qual es determinen les despeses subvencionables per l'FSE+ durant el període de programació 2021-2027.

- L'Ordre 16/2023, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB. La resta de normativa, tant nacional com de la Unió Europea, o qualsevol altra que en resulti d'aplicació (BOIB núm. 67, de 20 de maig de 2023).

En tot el que no prevegi aquesta convocatòria serà d'aplicació el que estableix l'Ordre 16/2023, de 17 de maig.

3. Entitats o ens beneficiaris

1. Poden presentar sol·licitud a aquesta convocatòria les entitats següents:

Línia 1:

- Les entitats públiques empresarials i les fundacions del sector públic de la CAIB

- La Universitat de les Illes Balears (UIB)

Línia 2:

Entitats locals que no hagin estat beneficiàries d'una subvenció a la convocatòria SOIB Jove Qualificats Entitats Locals 2024 aprovada mitjançant la Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, de 23 de novembre de 2023 (BOIB núm. 161, de 25 de novembre de 2023) i les entitats de dret públic dependents o vinculades.

Poden presentar sol·licitud en nom seu les entitats de dret públic que depenen dels ens locals o que hi estan vinculades i que disposen de personalitat jurídica i d'un NIF propi, que exerceixin competències administratives, en qualitat d'administració pública o en l'exercici d'autoritat pública, sempre que el projecte que s'ha de desenvolupar sigui de la seva competència i formi part de les funcions essencials de l'entitat.

2. Atès que els ajuts objecte d'aquesta convocatòria no constitueixen ajuts de l'Estat, no se'n poden beneficiar les entitats que duguin a terme activitats econòmiques que puguin considerar-se que poden amenaçar de falsejar la competència. Es pressuposa que no afecta la competència si l'activitat és desenvolupada en l'exercici de competències administratives, en qualitat d'administració pública o en l'exercici de l'autoritat pública.

3. No es poden beneficiar de les subvencions les entitats en les quals concorrin alguna de les situacions que estableix l'article 2.2 de l'Ordre 16/2023.

4. Crèdit assignat

El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 10.500.000 € imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D14, capítol 4, fons finalista 19213 (FSE+), dels pressuposts generals de la CAIB per a l'exercici 2024.

En cas que sigui necessari i hi hagi disponibilitat pressupostària, l'import consignat inicialment a la convocatòria es pot ampliar de conformitat amb l'article 3.4 b) de l'Ordre 16/2023.

5. Distribució del crèdit

1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria es distribueix per línies de la manera següent:

Línia 1: Sector públic instrumental de la CAIB i UIB: 9.500.000 €

Línia 2: Entitats locals i dependents: 1.000.000 €

2. Els romanents de crèdit que puguin resultar de la Línia 2 es podran aplicar, en cas que sigui necessari, a la Línia 1 i viceversa.

6. Contingut del projecte de contractació

L'entitat interessada ha de presentar una única sol·licitud, amb un projecte de contractació que ha d'incloure la totalitat de les contractacions que prevegi dur a terme. En la sol·licitud s'ha de fer constar de manera individualitzada cada un dels llocs de feina que es pretén cobrir, amb el mòdul, la titulació, la ubicació, les tasques que ha de fer, i ordenats per ordre de prioritat.

Pel que fa a la Línia 2, només poden presentar sol·licitud les entitats que no hagin estat beneficiàries d'una subvenció a la convocatòria «SOIB Jove Qualificats Entitats Locals 2024» i, si escau, les entitats de dret públic dependents o vinculades, i en funció dels imports que es publicaren a l'annex 2 com a assignació territorial (BOIB núm.161, de 25/11/2023), que són limitadors amb l'excepció següent: les entitats que la seva assignació no els permeti completar una darrera contractació, però el seu romanent d'assignació en representi un mínim del 50 % del mòdul corresponent, podrà sol·licitar l'import complet d'aquesta contractació malgrat en superi l'assignació, per tal d'aprofitar més els recursos econòmics disponibles i incrementar les possibilitats que es contractin més joves. La concessió d'aquesta darrera contractació estarà sotmesa al fet que hi hagi crèdit disponible, i es farà de conformitat amb els criteris de concessió que estableix l'apartat 11 per a la Línia 2.

Les persones s'han de contractar amb una durada d'un any a jornada completa, en la modalitat de contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional adequada als estudis o formació cursada, que preveu l'article 11.3 del Text refós de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.

Per a les entitats que prevegin contractar de 9 a 24 persones dins del marc d'aquesta convocatòria, una pot dur a terme funcions, entre d'altres, de suport tècnic i de gestió administrativa del projecte, sempre que es corresponguin amb el seus estudis o formació cursada. Per a projectes de 25 persones o més, s'hi poden destinar dues persones, les quals han de complir els mateixos requisits que la resta de candidats per ser seleccionades.

7. Requisits dels projectes de contractació

Els projectes de contractació que presentin les entitats han de complir els requisits següents, i s'han d'acreditar mitjançant una declaració responsable:

a) Les funcions de les persones que s'han de contractar són competència de les entitats sol·licitants i les executen les entitats sol·licitants en règim d'administració directa.

b) L'entitat sol·licitant de la subvenció disposa d'assignació pressupostària suficient per a fer-se càrrec de les despeses que no subvenciona el SOIB per a executar l'activitat en concret.

c) Els contractes que es formalitzin a l'empara d'aquesta convocatòria no són destinats a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent.

8. Persones destinatàries finals

1. Els requisits que han de complir les persones seleccionades en el moment de la contractació són els següents:

a) Persones joves desocupades majors de 18 anys i menors de 30 anys inscrites com a demandants d'ocupació en el SOIB i beneficiàries del Sistema Nacional de Garantia Juvenil.

b) Amb titulació universitària o de formació professional de grau superior o un certificat de professionalitat de nivell 3, d'acord amb la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de qualificacions i formació professional, així com les que tenguin un títol equivalent d'ensenyaments artístics o esportius, que habiliti per a l'exercici professional, finalitzat dins els tres anys (o cinc anys, quan el contracte es concerti amb una persona amb discapacitat) anteriors a l'inici del contracte.

c) Que compleixin els requisits per a poder ser contractades mitjançant el contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional adequada al nivell d'estudis que regula l'article 11, en els punts 3 i 4, del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, modificat pel Reial decret llei 32/2021.

d) No haver estar contractada la persona en el sis mesos anteriors amb un contracte de treball subvencionat pel SOIB en qualsevol programa de foment de l'ocupació.

2. Per a poder contractar la persona és condició indispensable que en el moment de la contractació estigui inscrita com a demandant d'ocupació en el SOIB i beneficiària del Sistema Nacional de Garantia Juvenil. Si no es compleix aquesta condició, no es considera subvencionable la contractació que s'efectuï.

 

9. Termini i model de presentació de les sol·licituds

a) Generació de la sol·licitud

La sol·licitud de subvenció s'ha de generar mitjançant l'aplicació de gestió ESOIB.

Cada entitat ha de presentar una única sol·licitud per a totes les contractacions que preveu fer, en el model normalitzat que trobarà a l'aplicació de gestió ESOIB, i adjuntar la documentació corresponent.

Per a poder accedir a l'aplicació ESOIB, l'entitat prèviament ha d'haver sol·licitat l'alta de l'entitat i de les persones gestores que han de poder accedir-hi, enviant un correu electrònic a la bústia: fomentocupacio3@soib.caib.es.

Les entitats que ja estan donades d'alta a l'ESOIB són responsables de mantenir actualitzada la informació identificativa de l'entitat i les persones per a les quals ha demanat accés. En cas que la informació que hi figura no estigui actualitzada, haurà de sol·licitar al SOIB, a través de la bústia de correu abans indicada, que actualitzi les dades i acreditar documentalment els canvis sol·licitats (representant, nomenaments, estatuts, accés de gestors en nom de l'entitat, etc.).

Un cop l'entitat disposa de l'alta en l'aplicació de gestió ESOIB, s'ha de generar el model de sol·licitud normalitzat i adjuntar la documentació corresponent mitjançant l'aplicació ESOIB.

b) Presentació de la sol·licitud a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica

La presentació de la sol·licitud s'ha de fer d'acord amb els articles 4.1, 4.2 i 4.7 de l'Ordre 16/2023, de 17 de maig i d'acord amb les indicacions següents:

Una vegada adjuntada la documentació a ESOIB, i generat el document de sol·licitud normalitzat en format PDF, el qual s'ha de signar electrònicament i presentar a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica del Govern, dins el termini de presentació de sol·licituds, de conformitat amb l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud no es considera presentada vàlidament.

Tota la informació de la convocatòria i els enllaços per a accedir a ESOIB des d'on es genera el model de sol·licitud normalitzat i a la Seu Electrònica des d'on poder registrar la sol·licitud estaran disponibles al web https://soib.es/convocatories/.

El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies hàbils des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Cada entitat ha de presentar una única sol·licitud per a totes les contractacions que preveu fer. En cas de presentar més d'una sol·licitud dins el termini establert, es considerarà que la darrera presentada és la vàlida i que substitueix la o les anteriors que s'hagin presentat.

10. Documentació

Tota la documentació que complementa la sol·licitud, de la qual forma part, s'ha de presentar directament a través de l'aplicació ESOIB, i és la següent:

a) La declaració responsable de l'apartat 4.4 d), apartats 1, 2, 3, 4, 5 i 7 (si escau) de l'Ordre de bases.

b) El certificat que s'esmenta a l'art. 4.4 e) de l'Ordre de bases.

c) D'acord amb l'article 4.4 f) de l'Ordre de bases, i d'acord amb el model disponible en l'aplicació de gestió ESOIB, una declaració responsable sobre els punts següents:

 

Que l'entitat sol·licitant té capacitat tècnica i organitzativa per a gestionar el projecte aprovat, així com disposar dels equipaments, mobiliari, instal·lacions, material, eines, etc., per a la correcta execució del treball efectiu de les persones treballadores.

Que l'entitat sol·licitant disposa d'assignació pressupostària suficient per a fer-se càrrec de les despeses que no subvenciona el SOIB per a executar l'activitat.

Que l'entitat sol·licitant disposa d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys que es puguin causar a terceres persones en l'execució del projecte, o comprometre's a fer-se'n càrrec. Per tant, el SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat.

Que el compte bancari que s'indica per rebre l'ingrés de la subvenció és titularitat de l'entitat sol·licitant (declaració de veracitat de dades bancàries).

Que els salaris que percebran les persones desocupades contractades per a ocupar els llocs de treball relacionats amb el projecte presentat, i per als quals es demana la subvenció, s'han determinat segons el grup professional corresponent i d'acord amb el conveni col·lectiu, la taula salarial o l'acord que hi sigui aplicable legalment, que no pot ser, en cap cas, inferior al salari mínim interprofessional (SMI).

Que els contractes que es formalitzaran a l'empara d'aquesta convocatòria no poden ser destinats a cobrir llocs de treball estructurals de caràcter permanent.

- Que les funcions dels treballadors que s'han de contractar siguin competència de les entitats sol·licitants i que les executin les entitats sol·licitants en règim d'administració directa.

 

d) D'acord amb l'apartat 4.4 g) de l'Ordre de bases la documentació específica següent:

 

- Certificat del secretari de l'entitat o de l'òrgan equivalent, en el model normalitzat, en què s'indiqui el percentatge que aplicarà a les retribucions d'aquestes contractacions. En el cas que l'entitat, en virtut de conveni col·lectiu, taula salarial, acord, o qualsevol tipus de normativa, hagi d'aplicar unes retribucions inferiors a les que correspondrien a una altra persona del mateix grup professional i nivell retributiu, haurà d'indicar-ho al certificat i aportar-ne la documentació acreditativa.

D'acord amb l'article 23 de la Llei 38/2003 i l'article 69 de la Llei 39/2015, l'Administració pot requerir a l'entitat sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.

De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot obtenir, excepte l'oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de les obligacions amb la Seguretat Social. En cas que s'oposin a aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut, que ha de tenir data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria.

En aplicació de l'article 95.1.k) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, la persona interessada ha d'autoritzar la consulta d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària Estatal. En cas que no s'autoritzi aquesta consulta, s'ha de aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut, que ha de tenir data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria.

En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB perquè s'ha aportat en altres convocatòries.

En aquests casos, s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades en l'aplicació de gestió ESOIB. El sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en el qual es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar i, en el cas que sigui el SOIB, el servei concret.

En el cas excepcional que el SOIB no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir a l'entitat sol·licitant que l'aporti.

11. Selecció de les entitats beneficiàries i criteris de concessió

La selecció de les entitats beneficiàries s'ha de fer per procediment de concurrència no competitiva, tal com estableix l'article 7.2 de les bases reguladores, atès que no resulta necessària la comparació de les sol·licituds ni establir una prelació.

Un cop revisades les sol·licituds rebudes i verificat que les entitats compleixen els requisits per a poder beneficiar-se de la subvenció, s'han de concedir en funció dels imports sol·licitats, tenint en compte les limitacions (import màxim de subvenció i/o assignació) i seguint els criteris de repartiment del crèdit que es detallen a continuació:

Línia 1

Quan la suma dels imports dels ajuts que corresponguin a les entitats sol·licitants que compleixen els requisits per a ser beneficiàries sigui superior al crèdit disponible a la línia (inicial més els possibles romanents de la Línia 2), d'acord amb el que estableix l'article 16.5, de l'Ordre 16/2023, s'aplicarà la regla de prorrateig següent. L'import que s'ha de concedir a cada entitat es determinarà de manera proporcional amb l'import del capítol 1 del pressupost de l'entitat, publicat a la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la CAIB per al 2024. En cap cas, l'import que s'ha de concedir pot ser superior a l'import sol·licitat, ni a la subvenció màxima que es fixa en 1.500.000 € per entitat.

Línia 2

L'import que s'ha de concedir s'ha de determinar en funció de l'import sol·licitat per l'entitat i d'acord amb l'assignació territorial de l'Annex 2.

En el supòsit que més d'una entitat presenti sol·licitud amb càrrec a la mateixa assignació territorial i entre totes superin l'import màxim, aquest crèdit s'ha de repartir aplicant els criteris següents: s'ha de prioritzar la sol·licitud de la corporació local per davant de les entitats dependents o vinculades i, després, en cas que hi hagi més d'una entitat dependent, s'ha de prioritzar la que proposi el nombre més alt de contractacions i, en cas d'empat, per ordre de registre d'entrada, fins a exhaurir el crèdit màxim disponible per a aquest territori.

El romanent de crèdit resultant de l'apartat anterior, s'ha de repartir entre les sol·licituds de les entitats que, per completar la darrera contractació, hagin sol·licitat per damunt de la seva assignació, ordenats de major a menor percentatge de joves respecte de la població del territori, segons l'annex 2, i fins a exhaurir el crèdit.

12. Conflicte d'interessos de les persones participants

Les persones i les autoritats que intervinguin en el procés de selecció dels beneficiaris, o en els processos de verificació del compliment de les condicions, en les quals es doni un conflicte d'interessos o alguna de les causes d'abstenció que assenyala l'article 23 de la Llei 40/2015, de Règim jurídic del sector públic, s'han d'abstenir d'intervenir en el procediment, i actuar d'acord amb el que estableix l'article esmentat i que també preveu l'article 61 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament Financer)" .

13. Instrucció i resolució del procediment de concessió de la subvenció

1. La instrucció del procediment es durà a terme d'acord amb el que estableix l'article 10 de l'Ordre 16/2023, excepte el punt 6 que no s'aplica.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat encarregat d'examinar i comparar les sol·licituds presentades i està formada pels membres que s'indiquen a continuació i en què s'ha de procurar, en la mesura que sigui possible, una presència equilibrada d'homes i de dones:

- Presidència:

 

Titular: el cap o la cap del servei que tengui les competències del seguiment tècnic d'aquest programa del SOIB, a qui, en cas d'absència, vacant o malaltia, ha de substituir el cap o la cap del Departament de Gestió Administrativa i Jurídica.

 

- Secretaria:

 

Titular: el cap o la cap del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 3 del SOIB.

Suplent: el cap o la cap de la Secció VI del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 3 del SOIB.

El secretari o la secretària actua amb veu, però sense vot.

 

-  3 vocalies: personal tècnic del SOIB.

3. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional, motivada degudament, que s'ha de notificar a les entitats interessades, que disposaran d'un termini de quinze dies hàbils per a acceptar-la o, si escau, presentar-hi al·legacions. Transcorregut aquest termini sense que l'entitat n'hagi manifestat oposició, s'entendrà tàcitament acceptada.

4. Es pot prescindir del tràmit d'audiència, si no hi ha altres fets ni es tenen en compte altres al·legacions que les formulades per les entitats interessades. En aquest cas, la proposta de resolució provisional formulada tindrà el caràcter de definitiva.

5. Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l'import sol·licitat, a la proposta de resolució provisional motivada degudament s'ha de fer constar clarament per a quins llocs de feina es proposa concedir la subvenció. Les entitats disposaran del termini indicat anteriorment per a manifestar si n'accepten la proposta.

6. La resolució del procediment es durà a terme de conformitat amb l'article 11 de l'Ordre de bases. El termini màxim per dictar i notificar la resolució d'aprovació o de denegació serà de sis mesos des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB. La resolució serà notificada individualment a cada una de les entitats beneficiàries.

7. Les propostes de resolució provisional i definitives no creen, davant l'Administració, cap dret a favor de l'entitat beneficiària que es proposi, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui.

14. Modificació de la resolució

Amb posterioritat a la resolució de concessió, l'entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació de la resolució de concessió, de conformitat amb les prescripcions que estableix l'article 12.1 i 12.3 de l'Ordre 16/2023. El termini per a sol·licitar la modificació de la resolució serà de deu dies hàbils.

15. Quantia de la subvenció

1. La subvenció s'ha de destinar a finançar els costs laborals totals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, que es derivin de contractar a jornada completa les persones joves en la modalitat de contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional adequada als estudis o la formació cursada, i per una durada d'un any o, excepcionalment, pel temps que s'hagi autoritzat per als supòsits prevists de substitucions.

2. L'import de la subvenció s'ha de determinar aplicant a cada contractació que s'ha de fer el mòdul corresponent segons el grup per al qual s'hagi de contractar. L'article 11.3.i) de l'Estatut dels treballadors estableix que les retribucions per al contracte per a la pràctica professional són les que fixa el conveni col·lectiu aplicable a l'entitat per a aquest tipus de contracte o, si no n'hi ha, les del grup professional i nivell retributiu corresponent a les funciones desenvolupades i, en cap cas, la retribució no pot ser inferior a la retribució mínima establerta per al contracte per a la formació en alternança ni al salari mínim interprofessional.

3. L'import dels mòduls s'ha establert seguint un mètode de càlcul just, equitatiu i verificable basat en dades objectives. Pel que fa a la Línia 1, els mòduls que s'han d'aplicar estan recollits a l'informe tècnic del SOIB de data 21 de juny de 2017, validat per la Intervenció Adjunta d'Auditories de la CAIB en data 26 de juny de 2017. Pel que fa a la Línia 2, els mòduls que s'han d'aplicar estan recollits a l'informe tècnic del SOIB de data 12 d'abril de 2021, validat per la Intervenció Adjunta d'Auditories de la CAIB en data 21 d'abril de 2021. L'import dels mòduls ha estat objecte d'actualització seguint el procediment que s'estableix als informes respectius.

Els imports dels mòduls que s'han d'aplicar, un cop actualitzats seguint el procediment establert als informes respectius, són:

4. Atès que el mòdul està fixat considerant el 100 % dels costs laborals, quan l'entitat estigui obligada a pagar unes retribucions inferiors a aquest 100 %, l'import dels mòduls, als efectes de calcular la quantia de la subvenció i la justificació, s'ha d'ajustar al percentatge que l'entitat apliqui finalment a les retribucions que s'han de formalitzar, d'acord amb el certificat que l'entitat ha de presentar, juntament amb la sol·licitud, a què fa referència el punt 10.d) d'aquesta convocatòria.

5. La substitució de persones treballadores per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no suposa en cap cas un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.

6. El mòdul que s'ha d'aplicar (A o B) s'ha de determinar en funció de la titulació objecte del contracte per a la pràctica professional per al qual s'han de contractar les persones participants en el programa:

  • Mòdul A: títol de grau universitari o titulació de graduat en Ensenyaments Artístics superiors.
  • Mòdul B: titulació de formació professional de grau superior, certificat de professionalitat de nivell 3, titulació tècnica superior d'Arts Plàstiques i Disseny, o titulació tècnica Esportiva Superior.

16. Selecció i contractació

1. L'article 42 de la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació, estableix que tota activitat d'intermediació, tant respecte de la tasca de prospecció i captació d'ofertes de treball com de la cassació de l'oferta i demanda d'ocupació o la col·locació, recol·locació o selecció de personal, es desenvoluparà atenent el compliment dels objectius de la política d'ocupació i dels principis rectors d'aquesta. En particular, es respectarà la igualtat real i efectiva de les persones oferents i demandants d'ocupació i la no discriminació en l'accés a l'ocupació, sense perjudici de la generació de mercats de treball inclusius i l'execució de programes específics per a facilitar l'ocupabilitat de col·lectius més desfavorits. Es preservarà també la plena transparència i la protecció i adequat tractament de les dades personals de les persones demandants d'ocupació pels agents d'intermediació.

 

En compliment dels principis d'igualtat i no discriminació en l'accés i consolidació de l'ocupació i desenvolupament professional, les ofertes que presenta l'entitat no podran contenir elements que suposin algun tipus de discriminació per motiu d'edat, sexe, discapacitat, salut, orientació sexual, identitat de gènere, expressió de gènere, característiques sexuals, nacionalitat, origen racial o ètnic, religió o creences, opinió política, afiliació sindical, així com per raó de llengua, dins de l'Estat espanyol o qualsevol altra condició o circumstància personal, familiar o social afavorint, d'aquesta manera, la cohesió social, tal com especifica l'article 5 de la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació.

2. Les persones treballadores s'han de seleccionar d'acord amb els criteris que estableix aquesta convocatòria i seguint el protocol del Departament d'Orientació i Intermediació del SOIB per gestionar el procés de selecció d'aquesta convocatòria, el qual ha de preveure la possibilitat d'emprar mitjans no presencials i ha de procurar que el resultat del procés de selecció i contractació respecti el principi de representació equilibrada entre homes i dones (60-40 %). Aquest protocol estarà disponible en el web del SOIB.

A l'efecte de fer la selecció, s'ha de constituir una comissió mixta de selecció, en què han de participar almenys un representant de l'entitat beneficiària i un representant del SOIB. Aquesta comissió ha de seleccionar les persones participants que reuneixin els requisits segons el que especifica el protocol del Departament d'Orientació i Intermediació.

L'entitat beneficiària ha de presentar l'oferta, de manera telemàtica, en el portal web del SOIB: <https://soib.es>. Les ofertes d'ocupació han de tenir caràcter genèric. Les ofertes s'han de posar en difusió en el portal web del SOIB.

En relació amb la contractació vinculada a programes d'activació per a l'ocupació per part de les administracions públiques i l'aplicació dels principis d'igualtat, mèrit i capacitat, d'acord amb el que estableix l'article 42 i la disposició addicional novena de la Llei 3/2023, d'ocupació, l'article 4.4 del Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació per al Sistema Nacional d'Ocupació i, finalment, d'acord amb el que conclou la nota informativa del Ministeri de Treball i Economia Social i el SEPE, de data 21 de març de 2023, per dur a terme aquest tipus de contractació, es considerarà que qualsevol sistema utilitzat per a seleccionar els participants s'entendrà complert quan els processos de selecció s'adeqüin als procediments de selecció establerts per al respectiu programa de polítiques actives d'ocupació per l'administració competent per a gestionar-lo, considerant els requisits de les ofertes presentades, si escau, i el perfil de les persones beneficiàries. En tot cas, no serà aplicable la normativa establerta per als procediments de selecció de personal de les diferents administracions públiques, encara que l'entitat beneficiària sigui una entitat o un organisme públic.

Les persones candidates s'han d'inscriure per autocandidatura en el portal del SOIB. Aquesta inscripció comporta autoritzar la cessió de les seves dades perquè les consideri i gestioni l'entitat beneficiària del projecte, a fi i efecte de seleccionar participants.

La comissió mixta de selecció ha de seleccionar les persones candidates que compleixin els requisits seguint els criteris de priorització següents:

a) Major adequació de la qualificació al lloc ofert.

b) Persones desocupades que duen a terme un itinerari personalitzat d'inserció, que presta el SOIB o les seves entitats col·laboradores en itineraris integrals d'inserció, que hagi començat almenys un mes abans de la data en què l'oferta s'ha posat en difusió a la pàgina web del SOIB.

c) Valoració curricular i de les persones candidates.

3. La contractació de les persones seleccionades s'ha de dur a terme l'endemà d'un dia hàbil. El SOIB ha de verificar que les persones seleccionades tinguin la demanda d'ocupació d'alta en situació de desocupació. Si no es compleix aquesta condició, no es considera subvencionable la contractació efectuada.

17. Registre de contractes

El contracte s'ha de registrar vinculat al número d'oferta que proporciona l'oficina del SOIB que en fa la selecció.

El contracte s'ha de formalitzar obligatòriament per escrit en el model oficial del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) «Contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional», amb el codi de contracte «420». El registre de contractes es pot fer per mitjans telemàtics a través de l'aplicació Contrat@, que es troba a disposició de les persones interessades en el web <https://soib.es>. Els contractes s'han de comunicar en el termini dels deu dies hàbils següents a la formalització.

18. Inici i execució

1. La data d'inici dels contractes ha d'estar compresa entre la notificació de la resolució de concessió de la subvenció a l'entitat i el 15 de desembre de 2024 (inclòs) i la data d'acabament un any després de l'inici, amb les excepcions que recullen els punts 2 i 3 d'aquest apartat. Per tal de facilitar les seleccions i les incorporacions al lloc de feina, l'entitat pot fer les contractacions de manera escalonada, però totes les contractacions del projecte s'han de fer en el termini màxim d'un mes.

2. Atès que l'objectiu de la convocatòria és contractar el major nombre de persones desocupades possible, en el supòsit que el lloc de feina subvencionat quedi vacant per baixa per causes alienes a l'entitat o per rescissió del contracte abans de la data prevista d'acabament, el SOIB pot autoritzar-ne la substitució, amb la sol·licitud prèvia de l'entitat. L'entitat disposa d'un termini màxim de deu dies hàbils des que es produeix la vacant per sol·licitar la substitució; en el cas que no es compleixi aquest termini, no se n'autoritzarà la substitució. Les persones substitutes han de provenir de la llista de reserva establerta en la selecció i, si no n'hi ha, s'ha de promoure un nou procés de selecció; les persones candidates han de complir els requisits per a poder ser contractades. El contracte de la persona substituta s'ha de formalitzar per al temps que resti fins a completar l'any (amb una durada mínima de sis mesos).

3. La data màxima de finalització dels projectes serà el 31 de desembre de 2025, excepte per als supòsits d'interrupció del còmput de la durada del contracte a què fa referència l'article 11.4.b) de l'Estatut dels treballadors, respecte del contracte afectat per la interrupció.

19. Obligacions de les entitats beneficiàries

Són obligacions genèriques, les que estableixen l'article 14 de la Llei 38/2003 i tots els apartats, excepte l'a), r) i s) de l'article 14, de l'Ordre 16/2023.

Són obligacions de caràcter específic les següents:

1. Utilitzar l'aplicació web de gestió ESOIB i presentar tota la documentació amb els models disponibles. L'entitat és responsable de l'ús correcte de l'aplicació per part de les persones gestores per a les quals ha sol·licitat accés; d'aquesta manera, haurà de sol·licitar al SOIB la revocació del permís d'accés a l'ESOIB quan la persona autoritzada sigui baixa a l'entitat o deixi de gestionar el programa.

2. Respectar les directrius i els protocols que pugui establir el SOIB relatius al desenvolupament de les activitats, gestió i justificació de la subvenció. En qualsevol cas, l'entitat ha de reportar tota la informació i la documentació relativa a la gestió i seguiment de l'activitat subvencionada mitjançant l'aplicació de gestió ESOIB, en la forma i en els terminis que estableixi el protocol de gestió de projectes o les guies d'ajuda que hi ha a disposició seva en el web del SOIB i en l'aplicació ESOIB.

3. Comunicar al Servei de Seguiment Tècnic del SOIB qualsevol alteració o incidència en el projecte inicial o variació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de l'ajut en el termini de set dies hàbils.

4. Una vegada concedida la subvenció, qualsevol incidència esdevinguda relativa al projecte de contractació que pugui suposar modificar o alterar les dades relatives a la ubicació, tasques, perfil professional, etc. que varen donar lloc a la subvenció s'ha de comunicar i sol·licitar-ne l'autorització prèvia del Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, en el termini de set dies hàbils. Si aquesta modificació de projecte afecta les condicions d'execució que estableix la resolució de concessió, a més de l'autorització prèvia del Servei de Seguiment Tècnic, la persona que ocupi la representació legal de l'entitat haurà de sol·licitar la corresponent modificació de la resolució tal com estableix l'apartat 14 d'aquesta convocatòria.

5. En els supòsits d'interrupció del còmput de la durada del contracte a què fa referència l'article 11.4.b) de l'Estatut dels treballadors, l'entitat ha de comunicar al Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, en el termini de quinze dies hàbils respectivament, la data en què s'inicia la interrupció i després la data de represa.

6. En els supòsits de substitució de l'apartat 18.2 d'aquesta convocatòria, l'entitat té un termini de deu dies hàbils des que es produeix la vacant per sol·licitar-ne la substitució.

7. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals o de l'FSE+, d'acord amb el que estableix l'article 82 del Reglament (UE) 2021/1060.

8. Les entitats beneficiàries han d'adoptar les mesures necessàries per a fer arribar al públic la informació sobre les operacions cofinançades per l'FSE+ i han de complir les normes sobre informació i comunicació sobre l'ajut de l'FSE+. Les entitats han d'informar a tots els destinataris finals que l'activitat està cofinançada pel Fons Social Europeu Plus, en el marc del Programa d'Illes Balears de l' FSE+ per al període 2021-2027.

9. L'acceptació per part de la persona beneficiària dels ajuts implica consentir ser inclosa en la llista d'operacions seleccionades publicada per l'autoritat de gestió, d'acord amb el que estableix l'article 49.3 del Reglament (UE) núm. 1060/2021, de 24 de juny de 2021, del Parlament Europeu i del Consell.

Qualsevol persona que tingui coneixement dels fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançades total o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans

electrònics via el canal habilitat a tal efecte d'aquest Servei en l'adreça web

<https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/Paginas/denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del Servei.

20. Condicions per pagar la subvenció

1. D'acord amb l'article 17.3 de l'Ordre de Bases, en relació amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, el Consell de Govern de dia 10 de maig de 2024, a proposta del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció per raons d'interès públic. Les entitats beneficiàries estan eximides de presentar garantia, d'acord amb l'article 42.2 a) del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, per la qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.

2. El pagament de la subvenció s'ha de fer 100 % a la bestreta que es tramitarà d'ofici pel SOIB a la concessió durant l'any 2024.

3. Les obligacions reconegudes a favor de les entitats beneficiàries de les subvencions s'han de pagar segons les disponibilitats de la Tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

21. Seguiment dels projectes i control de la subvenció

Amb la finalitat de comprovar l'execució correcta de les accions, d'acord amb la normativa reguladora i el contingut dels projectes aprovats, el SOIB ha de dur a terme el seguiment de l'execució.

El SOIB ha d'establir els mecanismes i la metodologia que consideri més adients per a avaluar aquests projectes. Aquests mecanismes i metodologia estan recollits al Protocol de gestió de projectes que estarà disponible a l'aplicació ESOIB (apartat «Fons documental») i al web del SOIB (https://soib.es/convocatories/). Igualment, durant l'execució del programa, el personal tècnic de seguiment de referència durà a terme, en qualsevol moment, una visita tècnica de seguiment «in situ» del projecte.

A aquest efecte, els tècnics que designi el SOIB han de dur a terme les funcions de seguiment, sense perjudici de les tasques d'inspecció i control que pugui dur a terme el personal funcionari que les tengui atribuïdes, així com de la potestat sancionadora que puguin exercir els òrgans competents.

Així, els responsables de les entitats beneficiàries han de facilitar a les persones que facin tasques de seguiment tota la informació que se'ls requereixi en relació amb l'execució de les accions, l'accés a les instal·lacions on es duen a terme, i la recollida de totes les evidències necessàries per a verificar l'execució correcta del projecte.

Pel que fa al seguiment de l'execució dels projectes, i per tal de poder determinar que s'ha complit amb l'objecte de la subvenció i que les persones contractades han fet la pràctica professional adequada als seus estudis, durant l'execució del projecte l'entitat ha d'aportar en la forma i els terminis que estableixin els protocols del SOIB, les evidències següents que ho acreditin:

- Control d'assistència diària

- Descripció i evidències de les tasques que cada una de les persones contractades ha duit a terme.

S'entendrà per incompliment d'aquesta obligació, i podrà donar lloc a no ser considerat elegible a efectes de liquidació de la subvenció les causes següents:

a) Els dies de no d'assistència al lloc de feina, sense justificar.

b) La manca de descripció i evidències de les tasques duites a terme que acreditin suficientment l'adequació de les tasques a la pràctica professional objecte de la subvenció.

De manera excepcional, es podrà esmenar les deficiències dels punts a) i b) anteriors, mitjançant un informe justificatiu signat per la persona de l'entitat responsable del projecte, sempre que estigui degudament justificat almenys un 80 % de l'assistència total de la durada del contracte de cada persona treballadora.

L'incompliment d'aquesta obligació, o bé si de l'anàlisi es dedueix que no s'ha complit amb l'objecte de la subvenció, es recollirà a l'informe final que ha d'emetre el Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, el qual ha de servir de base per a liquidar la subvenció, i que podrà donar lloc al reintegrament total o parcial de la subvenció en els termes que recull el punt 23 d'aquesta convocatòria.

Pel que fa a la comprovació de l'aplicació correcta dels fons, una vegada acabat el projecte i presentada la documentació justificativa per part de l'entitat beneficiària, el SOIB ha de verificar mitjançat una consulta de la «vida laboral» que els contractes s'han formalitzat i se n'ha complert la durada prevista. De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot fer la consulta dels informes de vida laboral durant l'execució del projecte i després de la finalització del contracte, excepte l'oposició expressa de les persones interessades, que s'ha de fer constar per escrit. En cas d'oposició, la persona interessada ha d'aportar la documentació.

22. Difusió pública de les actuacions

1. Tota la publicitat o la difusió que es vulgui fer s'ha de presentar al SOIB com a mínim cinc dies hàbils abans de fer-se pública.

2. En tota publicitat o difusió que es dugui a terme, s'hi ha de fer constar el nom complet del programa «SOIB Qualificats Sector Públic, UIB i Entitats Locals 2024». A més, s'ha de fer constar que ha estat promogut pel SOIB i ha comptat amb el finançament del Fons Social Europeu Plus (FSE+), mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes, d'acord amb el que estableix l'annex «Logotips», que està a disposició de les entitats en l'aplicació ESOIB. Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius, amb la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB i l'FSE+, d'acord amb les orientacions de l'article 47 i l'annex IX del Reglament (UE) 2021/1060.

3. Tota la publicitat, la documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, i també qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d'aquesta activitat ha d'estar, com a mínim, en català i s'hi ha d'utilitzar un llenguatge inclusiu d'homes i de dones.

4. Durant l'execució de l'operació, el beneficiari n'ha de fer una descripció en el seu lloc d'Internet, en què ha d'indicar els objectius i els resultats, així com la inversió total i el suport de la Unió Europea. També ha de col·locar un cartell de mida A3 o una pantalla electrònica equivalent amb la informació del projecte en un lloc visible i d'accés al públic, segons el model que predetermina el protocol de gestió que estableix el SOIB.

5. En cas d'incompliment de les obligacions en matèria de comunicació i publicitat, s'aplicaran les regles que indica l'article 30 de l'Ordre 16/2023.

23. Justificació

1. La subvenció s'ha de justificar pel sistema de mòduls tal com estableix l'article 23 de l'Ordre 16/2023, mitjançant la presentació de la documentació següent:

a. Memòria final d'actuacions que ha de recollir una declaració de les activitats efectuades objecte de la subvenció i els resultats obtinguts.

Aquesta memòria es genera a través de l'aplicació ESOIB, d'acord amb la informació, la documentació i les evidències que hi consten. El SOIB l'ha de posar a disposició de l'entitat beneficiària mitjançant l'aplicació de gestió una vegada acabada l'activitat. L'entitat disposa d'un termini màxim de quinze dies hàbils per a validar-la i pujar-la signada a l'aplicació.

b. Memòria econòmica justificativa que ha de contenir els aspectes següents:

 

i. Declaració de l'entitat sobre el nombre d'unitats físiques considerades com a mòdul, tenint en compte les baixes de participants abans d'acabar el programa i les possibles substitucions, si escau.

ii. Quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades en la memòria tècnica d'actuació i els mòduls.

 

c. Declaració responsable en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha demanat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida.

d. Justificant de devolucions voluntàries dels fons públics percebuts com a bestreta i no aplicats a l'objecte subvencionable, si escau, i els corresponents interessos.

La documentació dels punts b), c) i d) anteriors s'ha de presentar a través del tràmit telemàtic de justificació disponible a la Seu Electrònica del Govern, si està habilitat, o si no, per Registre Electrònic Comú (REC), i pujar-la a l'aplicació ESOIB. El termini per a presentar-la és d'un mes des que l'entitat va tornar validada la memòria final d'actuacions del punt a).

2. Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència a l'apartat 1, s'aplicarà l'article 25.3 de l'Ordre 16/2023, de 17 de maig.

3. El termini per a esmenar els defectes de la justificació és de 10 dies hàbils.

4. Les entitats beneficiàries estan dispensades de l'obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil, sense perjudici dels requeriments que puguin fer els òrgans administratius competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció. No obstant això, els beneficiaris tenen l'obligació de custodiar la documentació corresponent durant els terminis assenyalats per la normativa aplicable.

5. La subvenció s'ha de liquidar d'acord amb l'informe del Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, i s'ha de calcular considerant el nombre de persones contractades, pels dies que han estat contractades i pel mòdul econòmic corresponent en funció del grup professional per al qual s'ha contractat, segons els grups professionals que defineix l'apartat 15.6 d'aquesta convocatòria. En cap cas, la liquidació no pot superar la quantia de la subvenció concedida inicialment.

 

23. Revocació i reintegrament

El SOIB durà a terme el control de les subvencions d'acord amb el que estableixen els articles 28 i 29 de l'Ordre 16/2023.

L'entitat ha de retornar de manera voluntària els fons corresponents als contractes no formalitzats o bé els romanents de fons rebuts i no aplicats (article 90 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions), sense haver d'esperar que el SOIB liquidi la subvenció, mitjançant el model 046 de declaració/liquidació que es pot descarregar a l'enllaç

<https://www.atib.es/TA/Modelos/Modelo.aspx?m=046&idConcepto=7218>.

Per calcular els imports que cal reintegrar, s'han de multiplicar els dies de contractació no complerts per l'import del mòdul diari fixat per al grup per al qual es va concedir l'ajuda.

24. Compatibilitat amb altres subvencions

Les subvencions que estableix aquesta Resolució són incompatibles amb qualsevol altre ajut o subvenció de qualsevol administració pública o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, i amb qualsevol reducció o bonificació a les cotitzacions a la Seguretat Social, per a la mateixa finalitat.