Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, PESCA I MEDI NATURAL
Núm. 338669
Resolució del conseller d’Agricultura, Pesca i Medi Natural de convocatòria pública de subvenció per a activitats d’educació ambiental a les Illes Balears a favor d’entitats sense ànim de lucre per a l’exercici de 2024
Antecedents
L'Ordre del conseller de Medi Ambient de 3 de maig de 2006 per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per a activitats d'educació ambiental a les Illes Balears a favor de persones i entitats sense ànim de lucre, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 71, de 16 de maig de 2006, crea un marc normatiu d'ajudes a l'educació ambiental.
L'article 5.1 d'aquesta Ordre preveu que la Conselleria de Medi Ambient anunciï periòdicament, si és possible cada any, una convocatòria pública per a la presentació de sol·licituds de subvenció.
Mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril).
Dia 30 d'abril de 2024 la directora general de Medi Natural i Gestió Forestal signà la proposta de resolució de convocatòria pública de subvencions subvenció per a activitats d'educació ambiental a les Illes Balears a favor d'entitats sense ànim de lucre per a l'exercici de 2024.
En virtut del que disposen el Text refós de la llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 5.1 de l'Ordre esmentada, i atesa la disponibilitat pressupostària per a 2025 per a subvencions per a activitats d'educació ambiental a les Illes Balears, dict la següent
Fonaments de dret
1. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005).
2. Decret 75/2004, de 27 d'agost, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre de 2004).
3. Ordre del conseller de Medi Ambient de 3 de maig de 2006 per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per a activitats d'educació ambiental a les Illes Balears a favor de persones i entitats sense ànim de lucre (BOIB núm. 71, de 16 de maig de 2006).
4. Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions (la normativa bàsica d'acord amb la disposició final primera).
5. Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Aprovar la convocatòria pública de subvenció per a activitats d'educació ambiental a les Illes Balears a favor d'entitats sense ànim de lucre per a l'exercici de 2024, que es regiran per les clàusules següents:
1. Objecte
L'objecte d'aquesta convocatòria és l'establiment de subvencions per al foment d'activitats d'educació ambiental a les Illes Balears a favor d'entitats sense ànim de lucre per a l'exercici de 2024 que preveu l'Ordre del conseller de Medi Ambient de 3 de maig de 2006 per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per a activitats d'educació ambiental a les Illes Balears a favor de persones i entitats sense ànim de lucre (BOIB núm. 71 de 16/5/2006).
2. Publicació i comunicació
La present convocatòria es comunicarà a la Base de Datos Nacional de Subvenciones (BDNS), amb la resta d'informació que sigui requerida, i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. Activitats subvencionables
1. Per a l'exercici de 2024 es poden subvencionar les activitats i els projectes d'educació ambiental que s'indiquen a continuació executats dins el termini comprès entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2024:
- Projectes de sensibilització i informació sobre problemes ambientals.
- Conscienciació destinada a estimular hàbits i conductes individuals i col·lectives més respectuoses amb el medi ambient.
- Divulgació, mitjançant l'elaboració i la distribució de material, sobre els valors i els problemes del medi ambient.
- Formació dirigida als sectors de la societat afectats o implicats en la resolució de problemes ambientals.
2. Els eixos temàtics prioritaris per a aquesta convocatòria són: patrimoni natural i biodiversitat, i en la mesura que tenguin relació amb l'anterior eix, alimentació sostenible i responsable, recursos hídrics, i adaptació i mitigació del canvi climàtic.
4. Ajudes d'Estat
1. Les ajudes previstes en aquesta convocatòria no es consideren ajudes d'Estat en el sentit establert per l'art. 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. L'apartat 2.6 (cultura i conservació del patrimoni, inclosa la conservació de la natura) de la “Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda d'estat conforme al que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea”, de 19 de juliol de 2016, indica que algunes activitats relacionades amb la cultura, el patrimoni i la conservació de la natura poden organitzar-se de manera no comercial i ser, per tant, de naturalesa no econòmica, i per tant el seu finançament públic pot no constituir ajuda estatal, com és el cas d'aquestes subvencions.
2. Aquestes subvencions no queden subjectes al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda per donar suport a l'economia rere la invasió d'Ucraïna per part de Rússia en atenció al contingut de la Decisió de la Comissió Europea SA.102771 (2022/N).
5. Dotació econòmica
La quantia màxima d'aquesta convocatòria és de dos-cents cinquanta mil euros (250.000 €), que s'han d'imputar, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient, a la partida pressupostària 20501 G/571B01/48000/00 o equivalent en els següents exercicis:
Anualitat 2024: 0€
Anualitat 2025: 250.000€
6. Beneficiaris i requisits
1. Poden acollir-se a aquesta convocatòria les entitats sense ànim de lucre legalment constituïdes, que promouen i duen a terme activitats compreses en l'apartat 3 a l'àmbit territorial de les Illes Balears, que acompleixin els requisits d'aquesta convocatòria i de les bases reguladores corresponents.
2. Cada actuació només podrà ser subvencionada una vegada. Cada entitat pot sol·licitar subvenció per a un màxim de 4 projectes.
3. No poden ser beneficiàries les entitats en les que concorri qualsevol de les prohibicions compreses a l'article 10 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions.
4. No es poden concedir subvencions a les entitats que hagin estat sancionades o condemnades en els darrers tres anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma, segons s'indica a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
5. És condició indispensable per accedir al finançament d'aquesta subvenció estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant el Govern de les Illes Balears i l'Administració General de l'Estat, i de les obligacions davant la Seguretat Social.
6. Els beneficiaris han d'acreditar els requisits en el moment de formular la sol·licitud i, respecte al que es refereix a l'apartat 6.5 i 17 f., també abans de la proposta de resolució.
7. Termini i presentació de les sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds és d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. La sol·licitud es farà de manera telemàtica a través de la seu electrònica pel tràmit específic de «Subvencions per a activitats d'educació ambiental a favor d'entitats sense ànim de lucre 2024» (www.caib.es/seucaib). Es pot trobar més informació al web de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal (http://www.caib.es/sites/serveideducacioambiental/ca/subvencions_educacio_ambiental/).
3. La sol·licitud es farà telemàticament (formulari en línia) i el seu contingut serà el següent, sens perjudici que durant la tramitació del procediment l'òrgan instructor pugui requerir qualsevol altra informació que consideri oportuna:
A. Dades de la sol·licitud: dades de l'entitat sol·licitant i el seu representant legal, mitjà de notificació, quantia de la subvenció que se sol·licita i títol del projecte d'educació ambiental.
B. Declaracions:
C. Documentació a adjuntar:
a. Memòria explicativa del programa d'activitats que s'han de dur a terme, que inclogui com a mínim: el títol, la justificació de l'elecció del tema, els objectius d'educació ambiental, la relació del projecte amb el problema ambiental de l'entorn, la caracterització dels destinataris de les activitats, la descripció de les activitats que s'han de dur a terme, les dates i la temporalització de les activitats, el personal encarregat de dur a terme el projecte, amb la qualificació i l'experiència, el pressupost total i desglossat per activitats, si escau, o pel tipus de despesa/ingrés, amb indicació expressa de:
- les despeses corresponents als conceptes subvencionables, amb l'IVA desglossat, o bé amb indicació que l'IVA està exclòs.
- els ingressos prevists per a l'execució de l'activitat, si s'escau, incloses les ajudes o les subvencions concedides per altres estaments públics o privats per a l'activitat.
La memòria també pot contenir altra informació complementària que es consideri convenient per tal de millorar la informació de cara a acreditar els criteris de valoració.
b. Informació de les actuacions principals d'educació ambiental dutes a terme en els tres darrers anys, amb indicació del grau de compliment dels objectius.
c. Còpia del document constitutiu de l'entitat.
d. Còpia dels estatuts socials.
e. Còpia de la inscripció dels estatuts en el registre corresponent.
f. Document acreditatiu de la representació legal (apoderament, acord de l'Assemblea General, certificat del secretari / la secretària, etc.).
g. Declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries (imprès 1).
h. En cas d'oposició a la consulta de dades:
- Certificat d'estar al corrent de les obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT).
- Certificat d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social.
L'Administració autonòmica comprovarà d'ofici que el sol·licitant està al corrent de les obligacions amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma d'acord amb l'article 38.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. En el supòsit que, amb ocasió de la tramitació d'altres expedients a l'Administració autonòmica, ja s'hagi presentat algun dels documents identificats amb les lletres c., d., e., f., g., i aquests documents estiguin en vigor, no és necessari aportar-los de nou si no han transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment al qual corresponen. En aquest cas és suficient indicar l'expedient en el qual consta el document, la data i l'òrgan o dependència en què va ser presentat o, si n'és el cas, emès. Així mateix, en els supòsits que la documentació es pugui comprovar per tècniques telemàtiques, és suficient que la persona interessada informi del codi segur de verificació. A aquest efecte, s'ha d'atendre el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius.
5. En cas que la sol·licitud no compleixi els requisits o no incorpori tota la documentació, l'Administració ha de requerir l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o presenti la documentació preceptiva, amb la indicació que si no ho fa, l'Administració considerarà que desisteix de la sol·licitud i arxivarà l'expedient d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015.
8. Quantia màxima per projecte
La subvenció per a cada activitat o projecte pot ser d'un màxim del 75 % del pressupost previst per a l'activitat o el projecte subvencionat, però no pot superar la quantia de sis mil euros (6.000,00 €). Tampoc es podrà superar la quantia sol·licitada per l'entitat.
9. Despeses subvencionables
1. Es consideren despeses subvencionables aquelles que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada, i s'efectuïn en el termini i les condicions d'aquesta convocatòria.
2. En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.
3. En cap cas l'IVA es considera una despesa subvencionable.
10. Instrucció del procediment
1. La Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment de concessió de subvencions en matèria d'educació ambiental.
2. Una vegada presentada la documentació completa, la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució, i en concret:
3. La Comissió Avaluadora, que ha d'examinar les sol·licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució, ha d'estar integrada per:
- El president: el cap del Servei de Qualitat i Educació Ambiental.
- Quatre vocals: dos tècnics del Servei de Qualitat i Educació Ambiental, designats per la persona titular, un dels quals farà les funcions de secretari; un representant del Servei Jurídic, designat per la Secretaria General, i un representant del Servei de Gestió Econòmica, designat per la Secretaria General.
11. Criteris objectius que han de regir la concessió de les subvencions i la puntuació dels projectes
1. La concessió dels ajuts d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, i s'ha de resoldre segons aquests.
2. Es valorarà cada projecte a partir de:
Amb la finalitat d'avaluar millor les sol·licituds, es pot requerir les entitats sol·licitants perquè ampliïn la informació continguda en el projecte.
3. Els criteris objectius i els barems de puntuació que regeixen per establir la puntuació total del projecte que es presenta són:
a. La capacitat de l'entitat per l'organització i realització de les activitats projectades: (fins a 20 punts)
- Els Estatuts de l'entitat contemplen, dins els objectius de l'entitat, la protecció del medi ambient i/o l'educació ambiental. (10 punts)
- Experiència de l'entitat en la realització de projectes d'educació ambiental.
* Més de 2 anys d'experiència (6 punts)
* Entre 1 i 2 anys d'experiència (3 punts)
* Menys d'un any d'experiència (0 punts)
- Compliment de projectes proposats en l'anterior convocatòria.
* En la convocatòria de subvencions de 2023, l'entitat va executar i justificar el 90% o més de la/les quantia/es que se li varen concedir (4 punts).
* En la convocatòria de subvencions de 2023, l'entitat va executar i justificar menys del 90% de la/les quantia/es que se li varen concedir (0 punts).
b. La coherència i concreció del programa d'activitats. (fins a 35 punts)
- Justificació del projecte. (fins a 5 punts)
* L'entitat aporta informació específica que justifica la necessitat de l'activitat en relació als problemes ambientals de les Illes Balears. (5 punts)
* L'entitat aporta informació genèrica per justificar la necessitat de l'activitat. (2 punts)
* La informació aportada per l'entitat no justifica la necessitat de l'activitat. (0 punts)
- Definició d'objectius. (fins a 5 punts)
* Els objectius es defineixen diferenciant entre objectius generals i específics. (5 punts)
* Els objectius estan definits de manera genèrica. (2 punts)
* No es defineixen objectius. (0 punts)
- Definició d'activitats i metodologia del projecte. (fins a 10 punts)
* A la informació facilitada per l'entitat es detallen les activitats i la metodologia a utilitzar. (10 punts)
* A la informació facilitada per l'entitat, les activitats o la metodologia es descriuen de forma genèrica. (5 punts).
* La informació facilitada no detalla les activitats i la metodologia. (0 punts)
- Existeixen indicadors mesurables de seguiment i avaluació directament imputables al projecte. (fins a 10 punts)
* Es defineixen 5 indicadors o més. (10 punts)
* Es defineixen 4 indicadors. (8 punts)
* Es defineixen 3 indicadors. (6 punts)
* Es defineixen 2 indicadors. (4 punts)
* Es defineix 1 indicador. (2 punts)
* No es defineix cap indicador. (0 punts)
- El pressupost. (fins a 5 punts)
* El pressupost està detallat segons el tipus de despesa o per activitats, especifica els mitjans (propis i externs) i els preus unitaris. (5 punts)
* El pressupost està detallat quant a tipus de despesa o per activitats, però no especifica els mitjans o els preus unitaris. (2 punts)
* El pressupost no està detallat ni per tipus de despesa ni per activitats, i no detalla els mitjans o els preus unitaris. (0 punts)
c. L'adequació del programa d'activitats a les necessitats ambientals de les Illes Balears. (fins a 45 punts) L'entitat sol·licitant haurà de concretar o justificar els subcriteris següents:
- La temàtica principal que es tracta en el projecte està dins els eixos prioritaris (apartat 3.2). (fins a 8 punts)
* El projecte no tracta cap tema prioritari. (0 punts)
* El projecte tracta un tema prioritari. (4 punts)
* El projecte tracta dos o més temes prioritaris. (8 punts)
- Població destinatària. (fins a 10 punts)
* L'entitat no concreta quins són els destinataris del projecte. (0 punts)
* L'entitat justifica que el projecte es destinarà a la població en general. (5 punts)
* L'entitat justifica que el projecte es destinarà a un grup específic (grups escolars, joves, professorat, treballadors d'algun sector, associacions, turistes...). (7 punts)
* L'entitat justifica que el projecte es destinarà a més d'un grup específic. (10 punts)
- Elements innovadors del projecte presentat (fins a 5 punts):
* L'entitat no justifica que el projecte contengui elements innovadors. (0 punts)
* L'entitat justifica que el projecte conté algun element innovador amb relació a l'àmbit geogràfic, al col·lectiu al qual s'adreça, al contingut o a la metodologia. (2 punts)
* L'entitat justifica que el projecte és totalment innovador amb relació a l'àmbit geogràfic, al col·lectiu al qual s'adreça, al contingut o a la metodologia. (5 punts)
- Pla de difusió. (fins a 5 punts)
* En el projecte s'inclou un pla de difusió obert al públic, que inclou difusió tant prèvia com posterior a l'activitat. (5 punts)
* En el projecte s'inclouen mesures de difusió a un públic restringit, o bé només es fa difusió de resultats. (2 punt)
* En el projecte no s'inclouen mesures de difusió. (0 punts)
- Participació. (fins a 4 punts)
* L'entitat justifica que totes les actuacions del projecte impliquen una participació activa dels destinataris. (4 punts)
* L'entitat justifica que algunes actuacions del projecte impliquen una participació activa dels destinataris. (2 punts)
* L'entitat no justifica que les actuacions del projecte impliquin una participació activa dels destinataris. (0 punts)
- Continuïtat. (fins a 3 punts)
* El projecte està emmarcat en un programa que du més d'un any en funcionament i està previst que continuï més enllà d'aquest any. (3 punts)
* És el primer cop que l'entitat executa aquest projecte, però aquest està emmarcat en un programa que està previst que continuï en anys posteriors. (1 punt)
* No es justifica que el projecte tengui continuïtat. (0 punts)
- Incidència directa de les actuacions programades en la millora ambiental a nivell local. (fins a 10 punts)
* Es preveuen criteris de sostenibilitat en l'ús de recursos i mesures per millorar l'entorn. (10 punts)
* Es preveuen criteris de sostenibilitat en l'ús de recursos. (5 punts)
* Es preveuen mesures per millorar l'entorn. (5 punts)
* No es preveuen criteris de sostenibilitat en l'ús de recursos i mesures per millorar l'entorn. (0 punts)
Als efectes de la convocatòria, es consideren criteris de sostenibilitat vàlids en l'ús de recursos qualsevol dels següents:
- Mesures per minimitzar els desplaçaments o l'ús de vehicles a motor.
- Ús de materials reutilitzables, de segona mà o reciclats.
- Ús de materials de proximitat, ecològics, de comerç just o amb ecoetiqueta ecològica europea.
- Mesures per minimitzar l'ús de paper, envasos o materials d'un sol ús.
- Mesures per minimitzar el consum d'aigua o energia.
- Mesures per augmentar l'eficiència en l'ús de l'aigua o de l'energia.
- Mesures per minimitzar l'ús de substàncies tòxiques o perilloses.
- Millores en la reducció i en la recollida selectiva de residus.
- Donació d'excedents a altres entitats.
Als efectes de la convocatòria, es consideren mesures per millorar l'entorn vàlides qualsevol de les següents:
- Mesures per millorar l'estat de conservació de varietats, espècies, hàbitats o elements geològics, paisatgístics o etnogràfics amenaçats.
- Mesures per fer més compatible l'ús públic del medi natural amb la seva conservació.
- Treballs per augmentar la informació disponible sobre el medi ambient de les Balears.
- Recollida de residus abandonats a l'entorn.
- Actuacions de revegetació amb espècies autòctones.
- Mesures per disminuir la contaminació ambiental.
4. L'avaluació de les sol·licituds es farà en el si de la Comissió Avaluadora amb el suport d'un informe previ de valoració emès pels tècnics del Servei de Qualitat i Educació Ambiental.
5. Donat el cas que es pugui atorgar a tots els interessats la quantia demanada en la seva sol·licitud, no es farà necessari establir l'ordre de prelació per a la concessió de la subvenció, per això no es realitzarà la valoració dels projectes.
12. Repartiment
1. La dotació econòmica es repartirà entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria. El repartiment de la dotació econòmica disponible es farà entre tots els projectes de manera proporcional a la puntuació obtinguda segons els criteris de l'apartat 11, seguint el protocol que s'explica a l'annex 1, i amb el límit establert a l'apartat 8.
2. Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l'import sol·licitat, l'instructor podrà instar al sol·licitant que modifiqui la seva sol·licitud, en el termini corresponent al tràmit d'audiència, per ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, i també els criteris de valoració establerts relatius a les sol·licituds.
3. Un cop acabat el tràmit d'audiència, la quantia s'ha de repartir de nou segons el que estableix el paràgraf 1 tenint en compte les modificacions, les renúncies i els desistiments presentats.
13. Resolució d'atorgament de la subvenció
1. La directora general de Medi Natural i Gestió Forestal ha de traslladar la proposta de resolució al conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
2. A la vista de la proposta de resolució i de les al·legacions formulades per l'entitat interessada, el conseller ha de resoldre atorgar o denegar la subvenció.
3. La resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, segons l'article 45, apartats 1b i 3 de la Llei 39/2015.
4. La falta de notificació de resolució expressa en el termini màxim de sis mesos comptadors des del dia de presentació formal de la sol·licitud tindrà efectes desestimatoris.
5. La resolució que atorga la subvenció ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, activitat que se subvenciona, descripció de l'activitat, termini d'execució, pressupost total de l'activitat subvencionada, import de la subvenció concedida, termini de justificació, partida pressupostària que s'aplica i forma de pagament.
6. Les resolucions que atorguin o deneguin els ajuts sol·licitats exhaureixen la via administrativa. En contra es pot interposar un recurs de reposició en el termini d'un mes, o bé directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, ambdós terminis comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació.
14. Pagament de les subvencions
1. El pagament de la subvenció es realitzarà durant l'anualitat 2025, un cop s'hagi justificat l'execució de l'activitat subvencionada mitjançant la presentació del compte justificatiu per part del beneficiari, d'acord amb el que disposa l'apartat 15.
2. El criteri de gradació dels possibles incompliments de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció serà el de proporcionalitat, segons el qual la quantia que al final hagi de percebre el beneficiari serà de la mateixa proporció que la proporció del pressupost aprovat efectivament executat, sempre que no es conculqui la finalitat de la subvenció.
3. El pagament es farà per transferència bancària, d'un sol cop, en un termini de 3 mesos a partir de l'aprovació del compte justificatiu.
15. Justificació de les despeses
1. Els beneficiaris han de justificar les despeses dels fons en els projectes i les activitats objecte de la subvenció fins el 28 de febrer de 2025. Així mateix, els beneficiaris han de justificar, si s'escau, l'aplicació dels ingressos percebuts al desenvolupament de l'activitat. A petició de l'entitat beneficiària, es podrà concedir una pròrroga de 10 dies per a la presentació de la documentació justificativa.
Transcorregut el termini de justificació i, en el seu cas, la pròrroga en els termes de l'article 16.1 de l'Ordre reguladora de la subvenció, així com el termini del requeriment a què es refereix l'article 70 del Reglament General de Subvencions, sense la presentació de la justificació, procedirà la revocació de la subvenció. I tot això sense perjudici del que preveu l'article 51.a del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions.
2. Les despeses s'han de justificar mitjançant la presentació dels documents següents, mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica, sens perjudici que l'òrgan instructor en pugui requerir qualsevol altre quan ho consideri oportú:
1. La memòria de l'activitat subvencionada, que ha d'incloure les activitats que s'han dut a terme, els materials divulgatius i informatius elaborats, la temporalització i l'avaluació del projecte, la resposta i els suggeriments de millora i les possibles desviacions del pressupost.
2. El certificat acreditatiu que s'ha efectuat l'activitat objecte de la subvenció, firmat pel representant legal de l'entitat.
3. El compte justificatiu segons l'imprès 2, que ha d'incloure una relació numerada i ordenada de factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic mercantil o amb eficàcia administrativa, a nom del beneficiari, que justifiqui totes les despeses corresponents a les activitats i els conceptes subvencionats en la resolució. Així mateix, el compte justificatiu pot incloure una relació de liquidacions efectuades pel beneficiari relatives a les despeses menors i despeses diverses de funcionament sempre que aquestes no superin el 10 % del total, la qual cosa no exclou la necessitat de presentar les factures corresponents o altres documents d'idèntic valor probatori que justifiquin aquestes despeses.
4. Totes les factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic mercantil o amb eficàcia administrativa, originals o còpies, autèntiques si pertoca, que figuren en el compte justificatiu; i l'acreditació de pagament corresponent. Totes les factures i altres documents de valor probatori equivalent hauran de ser emesos dins del període d'execució indicat a l'apartat 3.1. Cal recordar que segons l'article 40.2 de la Llei de subvencions, es considera despesa efectuada la que hagi estat efectivament pagada abans que acabi el període de justificació determinat en el paràgraf 1.
5. Una declaració responsable que acrediti, o bé la no aportació prèvia dels justificants a altres subvencions, o bé la indicació de l'import amb què han estat subvencionats per altres administracions, segons el model de l'imprès 3.
6. L'informe dels ingressos percebuts per al desenvolupament de l'activitat subvencionada.
Els beneficiaris han de tenir en compte les limitacions dels pagaments en efectiu que estableix l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació de la normativa financera per a la intensificació de les actuacions en la prevenció i la lluita contra el frau.
16. Comunicacions i notificacions
1. Tots els tràmits d'aquest procediment s'han de realitzar a través de la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/seucaib). No s'admetran sol·licituds per correu electrònic. En cas que la sol·licitud es presenti presencialment, l'Administració en requerirà la presentació electrònica, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015.
2. Les notificacions que l'Administració dirigeixi als interessats en el procediment es practicaran mitjançant compareixença a la Carpeta Ciutadana (https://www.caib.es/carpetafront/?lang=ca#/). Paral·lelament, s'informarà de la posada a disposició d'una notificació a la Carpeta Ciutadana mitjançant un correu electrònic a l'adreça indicada per l'interessat.
3. En tot cas, els dos punts anteriors estan supeditats al que estableix la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú.
17. Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris tenen les obligacions següents:
a) Comunicar a l'òrgan competent l'acceptació de la proposta de resolució. En tot cas, aquesta comunicació s'entén produïda automàticament si en el termini de quinze dies hàbils des de la notificació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari.
b) Dur a terme l'activitat o la inversió o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
c) Justificar l'execució de l'activitat, el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
e) Comunicar a l'òrgan concedent la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions i ajuts per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
f) Acreditar, abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
g) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si s'escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.
h) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
i) Fer constar en tota la informació, publicitat i publicacions que l'activitat està subvencionada per la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, d'acord amb les instruccions que estableixi la Conselleria.
j) D'acord amb el Decret 49/2018, sobre l'ús de les llengües oficials en l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es recomana l'ús preferent del català en els esdeveniments, en les publicacions i en la difusió (pàgina web, xarxes socials...) dels projectes objecte d'aquesta subvenció, independentment que es puguin emprar també altres llengües, si les circumstàncies així ho aconsellen.
k) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l'article 44 del Text refós de la llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
l) Notificar a l'òrgan concedent qualsevol modificació de la documentació presentada juntament amb la sol·licitud que es produeixi durant el període subvencionat fins que no es presenti la justificació final del projecte.
m) Complir qualsevol obligació que estableixin les bases i la legislació aplicable.
18. Compatibilitat de subvencions
D'acord amb l'article 20 del Text refós de la llei de subvencions, aquestes subvencions, compatibles amb altres subvencions concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, no poden ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa Administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de dur a terme.
19. Revocació i reintegrament
1. Pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.
2. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
3. La revocació es produirà mitjançant Resolució del conseller, prèvia tramitació de l'oportú procediment administratiu amb l'audiència a l'interessat.
4. Pel que fa al reintegrament, s'estarà al previst a l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen els articles 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, 123 i 124 de la Llei 39/2015, de 2 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Vist l'informe favorable,
en dict Resolució,
Palma, 23 de maig de 2024
El conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural Joan Simonet Pons
ANNEX 1 Sistema de repartiment proporcional de la dotació econòmica a les puntuacions obtingudes
1. Se sumen les puntuacions de cada projecte i s'obté una xifra que denominam A.
2. Denominam B la dotació econòmica d'aquesta convocatòria (apartat 5).
3. Dividim el valor de B per la xifra A, i així obtenim una equivalència entre una unitat de puntuació i una quantia econòmica; és a dir, valoram el punt. El valor unitari del punt el denominam C.
4. A cada expedient multiplicam el valor de C per la puntuació obtinguda i obtenim per a cada expedient una xifra que denominam D.
5. Del pressupost de cada projecte admès a tràmit, calculam el 75% dels costos elegibles. Denominam T la xifra que resulti.
6. Si D supera T, el màxim establert (6.000 €) o la quantia sol·licitada, ajustam la xifra que ha de percebre l'entitat (que denominam S) de manera que sigui igual a la xifra menor entre T i 6.000, per evitar subvencionar més del màxim establert. Com a resultat d'aquest ajust es pot produir un romanent.
7. Repartim el romanent proporcionalment entre els sol·licitants que encara no hagin arribat al màxim de la subvenció. A aquest efecte, tornam a valorar el punt dividint el romanent per la xifra que resulta de sumar les puntuacions dels sol·licitants que participen en aquest segon repartiment. Denominam C' el resultat.
8. Multiplicam el valor de C' per la puntuació obtinguda pels projectes que participen en aquest segon repartiment, i obtenim per a cada expedient una xifra que denominam D' .
9. Ara tenim dues xifres per a cada expedient: la que resulta del primer repartiment (S) i la que correspon a D' . Si la suma de S + D' , que denominam E, supera T o el màxim establert en 6.000 €, es torna a ajustar la xifra que ha de percebre l'entitat (que denominam S' ) de manera que sigui igual a la xifra menor entre T i 6.000. Com a resultat d'aquest ajust es pot produir un nou romanent, el qual es reparteix de manera semblant a l'anterior. Repartim successivament el romanent fins que s'exhaureixi el crèdit disponible.