Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE LLOSETA
Núm. 338253
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança de Circulació en el Municipi de Lloseta
Transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord provisional relatiu a l'ORDENANÇA DE CIRCULACIÓ EN EL MUNICIPI DE LLOSETA, aprovada en sessió plenària de la corporació de dia 27-03-2024, i no havent-se presentat reclamacions, s'eleva a definitiu dit acord, segons preveu l'article 49 de la LRBRL. L'acord i text íntegre de l'ordenança es publicarà al BOIB, i serà d'aplicació a partir del dia de la seva publicació al BOIB.
Lloseta, (signat electrònicament: 28 de maig de 2024)
La batlessa Angelina Pérez Sánchez
S'insereix a continuació el text íntegre de l'ordenança:
ORDENANÇA DE CIRCULACIÓ EN EL MUNICIPI DE LLOSETA
“Capítol I Objecte i àmbit d'aplicació Disposicions generals”
Article 1
Les normes contingudes en aquesta Ordenança atenen principalment a la seguretat de totes les persones usuàries de les vies urbanes de la població, tot garantint-ne l'ús i el gaudi, mitjançant l'ordenació i la regulació viàries. Complementen el que disposa la normativa estatal o autonòmica aplicable en aquesta matèria, que en cada moment es trobi vigent, com és ara l'RD legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, que aprova el Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial; i el Reglament de procediment sancionador en matèria de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial (RD 320/1994, de 25 de febrer) (BOE núm. 95, de 21 d'abril), segons darrera reforma de la present disposició realitzada per STS de 27 de octubre de 2004); així mateix, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, reguladora del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'RD 14/1994, de 10 de febrer (BOIB 21/1994), que regula el procediment sancionador en l'àmbit de la CAIB.
“Capítol II Senyals”
Senyals de caràcter general:
Article 2
Els senyals col·locats en la vertical de l'indicatiu del nom de la població, o poc després d'aquest, regeixen amb caràcter general per a tota la població, llevat que en les vies urbanes hi hagi unes altres senyalitzacions específiques per a algun dels seus trams.
Article 3
Els senyals que estiguin a les entrades de les illes de vianants o zones de circulació restringida o d'estacionament amb horari limitat regeixen en general per a tots els seus perímetres respectius.
Article 4
L'Ajuntament procedirà a la retirada immediata de tota aquella senyalització que no estigui degudament autoritzada o no compleixi les normes en vigor, i això tant pel que fa als senyals no reglamentaris com si és incorrecta la forma, la col·locació o el disseny del senyal o cartell.
Article 5 - Senyals urbanes
Ateses les característiques de determinades vies urbanes, poden instal·lar-s'hi senyals de dimensions reduïdes.
Article 6
Per a la instal·lació de qualsevol senyal de trànsit, encara que sigui només indicatiu, cal l'obtenció d'autorització municipal.
Article 7
Publicitat als senyals:
1. No és permesa la col·locació de publicitat al costat dels senyals de trànsit.
2. És prohibida la col·locació de rètols, anuncis, cartells, tendals i instal·lacions en general, que es puguin confondre amb els senyals o dispositius destinats a regular la circulació, o que en redueixin l'eficàcia, o bé que enlluernin o distreguin de manera perillosa les persones usuàries de les vies urbanes.
Article 8 - Obstacles
1. Es prohibeix col·locar a les vies urbanes qualsevol classe d'obstacles o objectes, o efectuar-hi instal·lacions que dificultin la lliure circulació de vianants o vehicles.
2. Si, per qualsevol circumstància, és necessària la seva instal·lació, la senyalització que s'hagi de fer s'ha de sotmetre a l'autorització municipal preceptiva.
3. Tot obstacle que dificulti la lliure circulació de vianants o vehicles haurà de ser degudament protegit, senyalitzat i, en hores nocturnes, il·luminat, per garantir la seguretat de les persones usuàries.
4. Per part de l'autoritat municipal es podrà procedir a la retirada dels obstacles, amb les despeses a càrrec de la persona interessada, quan:
a) No s'hagi obtingut la corresponent autorització.
b) S'hagin extingit les circumstàncies que van motivar la col·locació de l'obstacle o objecte.
c) S'ultrapassi el termini de l'autorització corresponent o no es compleixin les condicions fixades en aquesta.
Article 9
Actuacions de la Policia Local
1. Els senyals i les indicacions de la Policia Local prevalen sobre qualsevol altre senyal, sigui vertical o horitzontal.
2. Per circumstàncies especials, de seguretat, festives o circulatòries, aquests/aquestes agents també poden variar temporalment l'ordenació establerta o autoritzar eventualment alguns usos prohibits.
“Capítol III Vianants”
Article 10
Normes de comportament
1. Els vianants han de circular per les voreres.
2. A les vies urbanes sense voreres o amb voreres que no permetin el pas simultani de dues persones, però que estiguin obertes al trànsit de vehicles, s'han d'extremar les precaucions i circular a prop de les façanes de les cases.
3. Han de travessar les calçades pels passos senyalitzats i, si no n'hi ha, pels extrems de les voreres, de manera perpendicular a la línia de la vorada i després d'assegurar-se que no s'acostin vehicles.
4. Tenen sempre preferència en les circumstàncies següents:
a. A les zones de mercats i fires.
b. Als carrers sense voreres.
c. Als carrers amb voreres estretes.
d. Als carrers senyalitzats com a residencials.
e. A les illes de vianants, sobre qualsevol vehicle, encara que aquest sigui autoritzat per a circular-hi.
Article 11 - Usos prohibits
1. Queden prohibits a les vies urbanes aquells usos no autoritzats que puguin representar un perill per a les persones usuàries, i especialment per als vianants.
2. Així mateix, es prohibeixen els usos que no s'adaptin a la mateixa naturalesa de la via, pel que fa tant a la vorera com a la calçada.
3. Les motocicletes i els ciclomotors no poden circular per damunt de les voreres i per les altres zones destinades als vianants.
4. També hi resta prohibida la venda ambulant, el repartiment de publicitat i qualsevol altra invasió de la calçada.
“Capítol IV Normes de circulació”
Article 12 - Moderació de velocitat
1. El límit de velocitat màxim permès a les vies objecte de la present Ordenança s'estableix amb caràcter general en 30 km/h, llevat d'aquelles vies en què es trobi expressament senyalitzada una altra limitació.
2. En tota la classe de cruïlles, les persones conductores han de moderar la velocitat dels seus vehicles reduint-la al pas dels vianants si fos necessari, prenent les precaucions necessàries.
3. Igualment, han de fer-ho en aquells llocs on es circuli per un sol carril, en els carrers sense voravies i on hi hagi gran afluència de transeünts i, sobretot, on hi hagi infants.
4. Les mateixes precaucions s'hauran d'adoptar en cas de circumstàncies climatològiques adverses, mal estat del paviment o estretesa de la via.
Article 13
Mesures circulatòries especials: Si circumstàncies especials derivades de dimensions, càrrega màxima autoritzada o renous que produeixen certs vehicles de tracció mecànica ho requereixen, la Batlia pot adoptar les oportunes mesures d'ordenació del trànsit, prohibint o restringint la circulació d'aquests vehicles, o canalitzant les seves entrades a la ciutat per determinades vies, així com restringint-los l'estacionament sols a certes vies públiques.
Article 14 - Entrada i sortida d'immobles
1. Per a l'accés de vehicles a l'interior d'immobles, recintes o d'altres espais quan sigui necessari creuar la via pública o altres béns de domini públic i ús públic, les persones conductores solament han de fer servir els espais definits en aquesta Ordenança com a entrades o sortides de vehicles subjectes a llicència municipal, com són les llicències de pas permanent o gual.
2. Abans d'utilitzar un gual o pas permanent i penetrar-hi, les persones conductores estan obligades a assegurar-se que ho poden fer sense cap perill.
3. Cal fer la sortida de l'immoble amb tota classe de precaucions, amb especial cura dels vianants i, si es fa marxa enrere, la maniobra ha d'ésser dirigida per un observador situat a la voravia o a la calçada.
Bicicletes i ciclomotors
Article 15
Les persones conductores de les bicicletes i els ciclomotors han de circular per la seva dreta amb les precaucions necessàries; es prohibeixen les competicions o curses entre els referits.
Article 16
a) Els ciclomotors homologats podran portar passatgers, d'acord amb la legislació vigent.
b) Els cicles en zona urbana podran dur un remolc degudament certificat y homologat per transportar mercaderies sempre i quan la seva amplitud no sigui superior a 1 metre.
c) Els cicles que per fabricació no puguin ser ocupats per mes d'una persona, podran transportar, sempre que el conductor sigui major d'edat i baix la seva responsabilitat, un menor de fins a 7 anys, que ha de dur casc homologat, en una cadireta addicional o remolc acoplat al cicle, degudament certificat i homologat.
Article 17
Els ciclomotors en cap cas podran circular pels parcs públics i zones per als vianants, com ponts de pas elevat, voravies, etc.
Carrils i zones de circulació de bicicletes
Article 18
1. Als passeigs i voreres de prou amplada es pot establir un carril, o més d'un, reservat a la circulació de bicicletes.
2. Pels parcs públics, illes de vianants o unes altres zones d'ús preferencial per a transeünts, hi poden circular les bicicletes, sense sobrepassar, però, la velocitat normal d'un vianant.
3. En qualsevol cas, els vianants tenen sempre preferència de pas.
4. Als pàrquings habilitats, les bicicletes no podran romandre estacionades més de 5 dies de manera ininterrompuda. La Policia Local podrà retirar les que excedeixin aquest temps, o quan els hi manqui algun dels elements essencials per a la circulació per les vies. A tal fi, s'utilitzaran els Mitjans necessaris per alliberar els sistemes de cadenat que s'hagin utilitzat per assegurar-les.
Article 18 bis. Patins, monopatins, patinets o similars
1. Els que utilitzin patins o patinets per al seu desplaçament l'efectuaran pels carrils reservats a bicicletes. Si no existissin, únicament podran fer-lo per aceres i passejos a la velocitat de circulació dels vianants.
2. Queda prohibida la circulació o desplaçament mitjançant monopatins o similars en les calçades, aceres, andanes, passejos i demés zones de domini i ús públic o privades de concurrència pública, excepte en les zones i durant els horaris que, degudament senyalitzades, es trobin habilitades a l'efecte.
3. En cap cas, els qui utilitzin patins, patinets, monopatins o similars podran aferrar-se als laterals o part posterior dels vehicles com a mitjà de locomoció, mitjançant arrossegament i qualsevol altre ús indegut.
4. Les persones que circulin mitjançant patins, patinets, monopatins o similars, hauran de prendre les precaucions necessàries per no lesionar, colpejar o molestar als vianants.
Article 18 ter. Vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes
Als efectes d'aquesta ordenança es consideren vehicles de mobilitat personal (VMP) aquells enginys mecànics impulsats per un motor elèctric que estan recollits a la taula subsegüent tal i com s'estableix a la Instrucció 16N- 124 de la DGT.
Sols poden estar equipats amb un seient si estan dotats de sistema d'autoequilibrat.
Queden exclosos d'aquesta consideració:
a) Vehicles sense sistema d'autoequilibri i amb seient.
b) Vehicles concebuts per a competició.
c) Vehicles per a persones amb mobilitat reduïda.
d) Vehicles amb una tensió de treball superior a 100VCC o 240VAC.
e) Vehicles inclosos en l'àmbit del Reglament (UE) N2 168/2013.
Classificació dels vehicles de mobilitat personal
Tipus A: Velocitat màx. 20 Km/h; longitud màxima 1 m, amplària màxima. 0.6 m i pes 25 kg
Tipus B: Velocitat màxima. 30 Km/h; longitud màxima 1.9 m, amplària màxima 0.8 m. i pes 50 kg.
Tipus C: Velocitat màxima 45Km/h; long màxima. 1.9 m, amplària màxima. 1.5 m i pes 300kg.
Els vehicles que tinguin una forma similar als relacionats anteriorment però que superin les característiques indicades no es consideraran VMP i per tant hauran d'obtenir el corresponent permís de circulació.
CIRCULACIÓ I USOS DELS VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL I CICLES DE MÉS DE DUES RODES.
1. Circulació de VMP i cicles de més de dues rodes a les vies: No esta permès circular per les vies amb vehicles de mobilitat personal de no complir amb els requisits tècnics de certificació establerts i, en el cas que sigui requerit per la normativa aplicable, de no estar homologats.
2. Els VMP estan autoritzats a circular pels següents espais:
TIPUS A
a) Voreres de més de 3 metres i espais per a vianants on poden circular els cicles, exclusivament a pas de persona. En els passos de vianants, han de reduir la velocitat a pas de persona i passar un cop poden ser vistos pels vehicles que circulen per la calçada.
b) Pels carrils bici no segregats de l'espai de vianants: vorera-bici, sense superar la velocitat màxima de 10km/h.
c) Pels carrils bici segregats de l'espai dels vianants, sobre la calçada, a l'espai comprés entre la banda d'aparcament i la vorera, sense superar la velocitat màxima de 15 km/h.
d) Pels carrils bici sobre la calçada, segregats de l'espai dels vianants, sense superar la velocitat màxima de 20 km/h.
e) Pels carrers senyalitzats com a residencials mitjançant la senyal S-28 ,sense superar la velocitat màxima de 20 km/h
f) Els patinets elèctrics, a més, pels carrers limitats a velocitats no superiors a 40 km/h, sense superar la velocitat màxima de 20 km/h. i sempre en el sentit de circulació autoritzat.
TIPUS B
a) Voreres de més de 3 metres i espais per a vianants on poden circular els cicles i exclusivament a pas de persona. En els passos de vianants, han de reduir la velocitat a pas de persona i passar un cop poden ser vistos pels vehicles que circulen per la calçada.
b) Pels carrils bici no segregats de l'espai de vianants: vorera-bici, sense superar la velocitat màxima de 10km/h.
c) Pels carrils bici segregats de l'espai dels vianants, sobre la calçada al espai comprés entre la banda d'aparcament i la vorera sense superar la velocitat màxima de 15km/h.
d) Pels carrils bici sobre la calçada, segregats de l'espai dels vianants, sense superar la velocitat màxima de 25 km/h.
e) Pels carrers senyalitzats com a residencials mitjançant la senyal S-28, sense superar la velocitat màxima de 25 km/h.
f) Pels carrers limitats a velocitats no superiors a 40 km/h, sense superar la velocitat
g) màxima de 25 km/h i sempre en el sentit de circulació autoritzat.
h) En cas que en una zona determinada es reguli un límit de velocitat inferior a 25 Km/hora, aquests vehicles s'ajustaran a dita limitació.
TIPUS C0 i C1
a) Pels carrers limitats a velocitats no superiors a 40 km/h, sense superar la velocitat màxima de 25 km/h i sempre en el sentit de circulació autoritzat.
TIPUS C2
a) Pels carrers limitats a velocitats no superiors a 40 km/h, sense superar la velocitat màxima de 25 km/h i sempre en el sentit de circulació autoritzat.
b) Pels carrers senyalitzats com a residencials mitjançant la senyal S-28, sense superar la velocitat màxima de 25 km/h.
c) En cas que en una zona determinada es reguli un límit de velocitat inferior a 25 Km/hora, aquests vehicles s'ajustaran a dita limitació.
Els tricicles elèctrics destinats al transport de mercaderies ( tipus C2) poden circular per voreres de més de 3 metres, espais per a vianants i per vies de plataforma única de vianant, sense superar la velocitat màxima de 10 km/h. Mitjançant decret de batlia se podria regular la franja horària autoritzada.
3. S'estableixen les següents condicions generals de circulació dels vehicles de mobilitat personal:
Tots els usuaris dels VMP han d'obeir els senyals de circulació que estableixin una obligació o una prohibició, i han d'adaptar la seva conducta al missatge de la resta de senyals existents a les vies per les quals transiten o circulen.
a) Es prohibeix la circulació dels VMP per les voreres, les places, els parcs i els jardins.
b) Es permet la circulació del VMP del tipus A per aquestes Àrees als menors de 15 anys, si porten casc, no sobrepassen la velocitat de persona i van acompanyats d'un vianant adult.
c) No poden circular sobre les zones verdes.
d) L'edat permesa per a conduir un VMP o un cicle de més de dues rodes és de 16 anys, en tots els casos, i de 15 anys si disposen del permís de conduir AM. Els menors d'aquestes edats, sols en podran fer ús quan siguin adequats per a la seva edat, estatura i pes, fora de les zones de circulació, en espais tancats al trànsit, i acompanyats i sota la responsabilitat de llurs progenitors o tutors. De les infraccions comeses per menors d'edat respondran solidàriament amb ells de la multa imposada els seus pares, tutors, acollidors i guardadors legals o de fet, per aquest ordre, en raó a l'incompliment de l'obligació imposada a aquests que comporti un deure de prevenir la infracció administrativa que s'imputi als menors.
e) En cas de què es transportin persones amb un dispositiu homologat (tipus C1), els conductors han de ser majors d'edat (18 anys).
f) En les restants classes de vehicles només hi pot circular una persona.
g) No es pot circular per les calçades obertes al trànsit de vehicles a motor amb limitació de velocitat superior als 40 Km/h.
h) S'ha de conduir amb la diligencia i precaució necessàries per evitar danys propis o aliens, evitant posar en perill la resta d'usuaris de la via. En els passos de vianants han de reduir la velocitat a pas de vianant i passar un cop poden ser vistos pels vehicles que circulen per la calçada.
i) S'ha de circular respectant la preferència dels vianants i a les zones de circulació rodada la prioritat establerta mitjançant senyalització.
j) S'ha de mantenir una distancia de separació mínima d'un metre respecte dels vianants. S'ha d'adequar la velocitat al pas dels vianants i no es pot fer cap maniobra que afecti negativament la seguretat quan es circuli per voreres i espais per a vianants.
k) S'ha de circular mantenint un metre de distancia mínima respecte de la línia de façanes.
l) No es pot circular amb taxes d'alcohol superiors a les establertes reglamentàriament, ni amb presència de drogues.
m) No es pot circular amb auriculars ni utilitzant dispositius mòbils.
n) Els conductors de vehicles de mobilitat personal del tipus B han de portar casc.
o) Els vehicles de mobilitat personal del tipus B i C han de dur un timbre, llums i elements reflectants degudament homologats.
p) Els conductors de vehicles de mobilitat personal de la classe A que circulin en condicions d'absència de claror diürna, hauran de fer servir llums o elements reflectants degudament homologats, que podran instal·lar en els vehicles o portar a sobre.
CIRCULACIO DE VMP DE LLOGUER:
S'estableixen les següents condicions específiques de circulació dels vehicles de mobilitat personal que suposin una activitat d'explotació econòmica:
a) La activitat queda sotmesa a llicència municipal en concepte d'utilització de bens de domini públic local en la modalitat d'ús comú especial de bens d'ús públic, al transcórrer per vies públiques.
b) Els vehicles de mobilitat personal que suposin una activitat d'explotació econòmica han d'estar identificats i, si així ho disposa la normativa aplicable, han d'estar inscrits al registre que correspongui.
c) Les persones físiques o jurídiques titulars, ja sigui a títol de propietat o qualsevol altre títol, dels vehicles de mobilitat personal, han de contractar una assegurança de responsabilitat civil enfront de tercers i de cobrir la indemnització de caràcter subsidiari pels danys i perjudicis derivats de l'ús d'aquells vehicles i cicles per part dels usuaris als quals els cedeixin o lloguin.
d) Els usuaris de vehicles del tipus A i B han de portar casc.
e) Els vehicles dels tipus A i B (amb un màxim de 2 persones i el o la guia) poden circular segons els usos i condicions de circulació dels apartats 2 i 3.
f) Els vehicles del tipus A i B quan vagin amb grup (amb un màxim 8 persones i el o la guia), poden circular només per les rutes autoritzades específicament mitjançant decrets de Batlia i segons les condicions de circulació establertes en l'apartat 3.
g) Els vehicles dels tipus A i B han de mantenir una distancia entre grups de més de 50 metres.
h) La persona física o jurídica titular de l'explotació econòmica vetllarà perquè els usuaris i les usuàries dels vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes disposin d'un nivell d'habilitat mínim que garanteixi la seva seguretat i la de la resta d'usuaris i usuàries de la via pública.
i) El vehicle i les persones usuàries podran portar elements que els identifiqui com a pertanyents a la persona física o jurídica titular de l'explotació econòmica.
La publicitat als vehicles o a les persones usuàries es regularà pel que disposa I ‘Ordenança municipal de publicitat.
j) La persona física o jurídica titular de l'explotació econòmica ha d'informar els usuaris dels vehicles de mobilitat personal de les rutes autoritzades i les condicions de circulació.
k) El de tipus C1 han de disposar d'una autorització especifica per a exercir la activitat, tant de la ruta com del nombre de vehicles.
4. Pel que fa a l'estacionament dels vehicles de mobilitat personal, s'estableixen les condicions següents:
a) Els vehicles dels tipus C1 i C2 només poden estacionar-se en els espais habilitats a l'efecte.
b) Els vehicles dels tipus A i B han d'estacionar-se preferentment als llocs específicament destinats a aquesta finalitat. En cas de no existir llocs a les immediacions o si aquests llocs estan ocupats, poden estacionar-se en altres parts de la via no prohibides per aquesta Ordenança, amb compliment de les regles específiques següents:
Es prohibeix lligar-los als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres, marquesines de transport i elements de mobiliari urbà quan es dificulti el destí o funcionalitat de l'element.
1. Es prohibeix estacionar davant de zones on hi hagi reserves d'estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, de carrega i descàrrega a la calçada o de servei públic, durant les hores de reserva.
2. Es prohibeix l'estacionament en llocs reservats a altres persones usuàries o serveis.
3. Es prohibeix l'estacionament a les voreres quan s'impedeixi el pas dels vianants.
4. Les infraccions a aquests apartats de la present ordenança es tramitaran com a infracció de trànsit, que permet el cobrament immediat als no residents i el descompte del 50% preceptiu.
Carruatges, cavalleries i bestiar
Article 19
1. Els carros i les cavalleries han de circular per la seva dreta, i han de ser portats al pas.
2. Cal fer la conducció de bestiar amb les precaucions degudes, s'ha de procurar que no ocupi tot l'ample de la calçada i que no s'escapi del control de les persones conductores.
3. No s'han de deixar animals solts a les vies urbanes i, si es deixen lligats, cal evitar que puguin perjudicar la resta de persones usuàries de les esmentades vies.
4. En la circulació d'animals en grup, tenguin o no la consideració de ramat, entre el personal conductor hi haurà almenys un major de 18 anys (amb plena capacitat jurídica d'obrar), que vetlarà pel compliment de les normes pertinents.
5. Queda prohibida la circulació, tot i estar enganxats a un vehicle, d'animals malalts, ferits, molests, perillosos o sense domar, així com netejar-los o fermar-los a les vies i espais lliures públics o privats de concurrència pública.
6. Les persones que condueixin animals per la via pública estan obligades a impedir que aquests facin llurs deposicions sobre les voreres, parterres, zones verdes, zones terroses i restants elements de la via pública destinats a la circulació, estada o jocs dels ciutadans, especialment als jardins o zones de la via destinades al joc dels infants.
7. Queda prohibit el passeig d'animals per la via pública fermats, mitjançant qualsevol tipus d'aparell o Corretja, amb bicicletes, patinets o altres vehicles, especialment si es pot veure compromesa la seva estabilitat.
Les infraccions que en aquest sentit es produeixin donaran lloc a l'actuació prevista al l'Ordenança municipal de neteja.
Article 20
1. Els vehicles arrossegats o empesos per l'home hauran de ser conduïts exclusivament per la calçada, al pas, i en el sentit de la circulació que estigui autoritzat.
2. L'estacionament de carros de mà, o altres de similars, sols podrà dur-se a terme a l'interior dels edificis, establiments, solars i altres zones privades.
Permisos especials per circular
Article 21
Els vehicles que tenguin un pes o unes dimensions superiors als autoritzats reglamentàriament no podran circular per les vies públiques de la ciutat sense l'autorització municipal corresponent.
Les autoritzacions indicades en l'apartat anterior podran ésser per a un sol viatge o per a un determinat període i amb un itinerari concret, i seran responsables davant possibles danys al paviment o instal·lacions de qualsevol classe. Quan els itineraris discorrin sobre ponts, aparcaments subterranis o una altra estructura elevada sobre el sòl, amb la petició de la sol·licitud es presentarà un projecte o informe redactat per tècnic/a competent que defineixi les mesures de seguretat a adoptar i assumeixi la responsabilitat derivada de l'autorització sol·licitada. En qualsevol cas serà precís informe tècnic municipal.
“Capítol V Parada i estacionament”
Article 22 - Parada
La parada s'ha de fer sempre al costat de la vorera, i el conductor/a, com a norma general, ha de romandre davant dels comandaments del vehicle o bé estar prou a prop per atendre les indicacions dels/de les agents, sense que en cap cas pugui sobrepassar el temps màxim de dos minuts, ni entorpir la circulació, tot això independentment d'haver deixat connectat el sistema de llums intermitents del qual pugui estar dotat el vehicle. L'incompliment del que antecedeix és considerat com a estacionament indegut i sancionat com tal.
Article 23 - Prohibicions de parada.
Queda totalment prohibida la parada:
Estacionament
Article 24
1. Els vehicles, en estacionar, es col·locaran tan a prop de la vorada com sigui possible, encara que deixant un petit espai per tal de permetre la neteja d'aquesta part de la calçada i, en cas que la calçada estigui senyalitzada, s'ha de realitzar l'estacionament dins dels límits marcats.
2. L'estacionament, en general, s'ha de fer paral·lelament a la vorada, o sigui en filera, llevat que se senyalitzi expressament que es faci d'una altra manera.
3. Les persones conductores han de deixar estacionat el seu vehicle de manera que ni pugui posar-se en marxa espontàniament ni el puguin moure unes altres persones. Amb aquesta finalitat, les persones conductores han de prendre les precaucions adequades i suficients.
4. Els carros i carretons de mà són subjectes a les mateixes normes d'estacionament que els vehicles de més de dues rodes.
5. Els remolcs, els semiremolcs i les caravanes no es poden estacionar a les vies urbanes separats del vehicle tractor.
6. En aquells carrers en què l'autoritat municipal ordeni l'estacionament de forma alternativa, bé per, trimestrals o altres períodes que s'especifiquin, les pautes a seguir per les persones conductores es regiran d'acord amb les següents premisses:
a) El canvi de costat d'estacionament al final de cada període es durà a terme com a màxim a les 9.00 hores del matí del primer dia següent, sempre que, en fer-ho, no es destorbi la circulació.
b) Quan el dia del canvi sigui festiu, aquell s'ajornarà fins al primer dia laborable següent.
c) No es podrà estacionar a cap de les dues bandes fins que es pugui fer al costat correcte sense cap perjudici per al trànsit.
Article 25 - Prohibicions d'estacionament
Resta prohibit l'estacionament:
a. Als llocs on ho prohibeix el senyal corresponent.
b. En doble filera, tant si el que hi ha en la primera és un vehicle com un contenidor o algun element de protecció.
c. Als costats dels passeigs centrals o rambles i també dels refugis i de les zones de precaució.
d. En plena calçada; s'entendrà que un vehicle està en plena calçada sempre que no estigui al mateix costat de la vorada de la manera reglamentària.
e. En una cantonada, quan es dificulti el gir de qualsevol tipus de vehicle, o quan sobresurti del vèrtex d'una voravia amb forma de xamfrà o de l'esquadra d'una façana i, en tot cas, quan en les referides cantonades impedeixi el pas dels vianants per travessar el carrer.
f. A les vies que només permeten el pas d'una columna de vehicles.
g. A les vies de doble sentit de circulació que només permeten el pas d'una columna de vehicles en cada sentit.
h. Damunt de voreres, andanes i passeigs centrals de rambles, tant si l'ocupació és parcial com total, fora d'autorització expressa i senyalitzada.
i. Als passos per a vianants o persones amb discapacitat física.
j. A les illes de vianants, on hi hagi indicada la prohibició.
k. A les zones de reserva, llevat d'autorització, i a les de càrrega i descàrrega, dins l'horari de prohibició.
l. Quan s'obstaculitzi l'accés de persones o bestiar a immobles, o s'impedeixi la utilització de la sortida o entrada de vehicles a un immoble degudament senyalitzat, com és amb una llicència municipal de pas permanent o gual.
m. Als carrils reservats per a la circulació de determinats vehicles.
n. Als llocs on s'obliga la resta de persones usuàries de les vies a fer maniobres amb risc.
o. Als revolts i canvis de rasant de visibilitat reduïda, vora d'aquests punts, i als túnels, cruïlles i interseccions.
p. Als llocs on s'impedeix a la resta de les persones usuàries la visibilitat del trànsit o dels seus senyals.
q. Als accessos a autopistes, carreteres, i a llocs de gran afluència de vehicles.
r. Als llocs on impedeixi el lliure ús dels vehicles estacionats degudament.
s. En un mateix lloc durant més de 20 dies consecutius. En tot cas, la persona conductora o propietària del vehicle té l'obligació d'assegurar-se, per si mateixa o per qualsevol altra persona o mitjà, que el seu vehicle no està indegudament estacionat com a conseqüència de qualsevol canvi de senyalització o ordenació del trànsit. Per fer-ho, disposa d'un màxim de 24 hores consecutives, des de la col·locació de la senyalització restrictiva.
t. A les zones que, eventualment, hagin de ser ocupades per altres usos o activitats autoritzades tals com reparació, senyalització, reserves d'estacionament o neteja. En aquests supòsits, es donarà publicitat a la prohibició pels mitjans de difusió oportuns, atesa la seva naturalesa, i s'hi han de col·locar els oportuns senyals de prohibició en què s'indiqui la causa i el període, amb almenys 24 hores d'antelació. Els vehicles que incompleixin la senyalització indicada, podran esser retirats i sancionats per la Policia Local mitjançant els medis oportuns, llevat de causa justificada.
u. A tots els carrers del perímetre que es destini a la ubicació del mercat municipal: mercat dels dissabtes, entre les 6.00 hores de la matinada i les 14.00 hores de cada dissabte. La determinació dels carrers afectats en aquests perímetres vendrà establerta en les ordenances reguladores dels mercats, sense perjudici que per Decret de Batlia es puguin modificar els carrers afectats.
v. A tots els llocs habilitats per l'autoritat municipal com d'estacionament amb limitació horària, sense col·locar el títol que l'autoritzi o quan col·locat el distintiu o títol es mantengui estacionat el vehicle en excés sobre el temps màxim permès per l'Ordenança municipal.
w. De vehicles de PMA superior a 3,5 t. a tots el vials del terme municipal, llevat dels estacionaments a les vies següents: zones industrials .
x. En sentit contrari al de la marxa, tant en vies de doble sentit com en les de sentit únic.
y. Resta prohibit l'estacionament a la via pública de vehicles objecte de venda, lloguer amb o sense conductor i exposicions.
Article 26 - Estacionament a carrers sense vorera
Als carrers sense voreres, si no hi ha cap senyal que ho prohibeixi, s'hi pot estacionar el vehicle, sempre que no obstaculitzi ni dificulti la circulació de vehicles i persones. En cap cas, no es pot fer davant de les entrades destinades a persones dels esmentats immobles o davant les entrades autoritzades de vehicles, com són exclusivament els guals i d'altres autoritzacions.”
Article 27 - Estacionament de motocicletes i ciclomotors
Les motocicletes i els ciclomotors es poden estacionar a les voreres de més de tres metres d'ample, paral·lelament a la vorada i separats d'aquesta fins a cinquanta centímetres. Si hi ha escocells, s'han d'estacionar dintre de l'espai que queda entre dos de consecutius, sense que sobresurtin de la seva alineació.
Article 28 - Usos prohibits a les vies públiques
1. Es prohibeix efectuar a la via pública operacions de rentat, neteja, reparació, revisions i altres operacions similars de vehicles, així mateix que els tallers de reparació hi estacionin els seus vehicles en espera d'efectuar les operacions esmentades a l'interior dels seus locals.
2. Resta prohibit estacionar a la via pública els vehicles objecte de venda, lloguer amb o sense conductor i exposicions.
3. Les empreses ubicades en zona no industrial que disposin de vehicles de flota, retolats o no, no podran estacionar simultàniament més de dos vehicles en un mateix tram de carrer. S'entén com a tram de carrer el comprés entre les confluències amb els carrers transversals. Les operacions de càrrega i descàrrega que efectuïn no es considerarà estacionament als efectes d'aquest article.
“Capítol VI Ordenació i regulació d'aparcaments Zones d'estacionament limitat gratuït”
Article 29 Objecte
El Servei d'Ordenació i Regulació d'Aparcament és un servei públic local que pretén la regulació dels espais d'aparcament en superfície disponibles a la ciutat, fixant els temps màxims de permanència per aconseguir una rotació de vehicles que permeti optimitzar l'ús d'un bé escàs com és el cas del domini públic dedicat a tal fi.
La Batlia, en funció de les característiques de les vies públiques, places d'estacionaments disponibles o qualsevol altra circumstància que així ho aconselli, queda facultada per tal de determinar mitjançant l'oportú Decret les vies públiques que se sotmetran a aquest règim i la seva agrupació en zones i subzones, així com les modificacions posteriors que resultin necessàries.
Quan les decisions municipals d'ampliació d'aquestes zones representin una pressió excessiva sobre el veïnat dels carrers afectats, s'expedirà una acreditació de resident que permetrà el seu estacionament, amb la targeta visible i dins dels sectors que es determinin, sense limitació de temps.
Article 30 - Tipologia d'usos i persones usuàries
1. Les zones del municipi de Lloseta, que comprenen aquest servei públic es denominen ZONA D'ESTACIONAMENT LIMITAT GRATUÏT.
2. El règim d'ús de les ZONES D'ESTACIONAMENT LIMITAT GRATUÏT és el de les persones usuàries que podran estacionar a les zones delimitades a tal fi, amb un límit màxim permès de 30 minuts; al termini d'aquest temps, hauran de canviar el seu vehicle de carrer o traslladar-lo. L'única condició per a l'estacionament en aquestes zones és que el conductor/a del vehicle deixi en el moment de l'estacionament del vehicle acreditada l'hora d'arribada.
3. Aquesta acreditació es podrà realitzar per qualsevol mitjà que permeti la inspecció a un lloc visible per part dels/de les agents de la Policia Local: mitjançant rellotge horari o bé anotació manual en paper.
4. Queden exclosos de l'aplicació de la zona d'estacionament limitat gratuït:
a) Ciclomotors, motocicletes i bicicletes estacionats a les zones reservades i senyalitzades per la seva categoria
b) Vehicles de serveis d'urgència, quan es trobin de servei (ambulància, bombers, protecció civil, exèrcit, forces i cossos de seguretat)
c) Vehicles emprats per usuaris amb tarja d'estacionament amb mobilitat reduïda, només si el vehicle es conduït per la persona titular de la targeta.
d) Vehicles de serveis públics o privats, vinculats a treballs de l'Ajuntament amb acreditació
e) Els vehicles d'auto-taxi quan el seu estacionament derivi del servei que s'està prestant a l'usuari, sempre que el conductor estigui present
f) Els vehicles de servei oficial degudament identificats, propietats d'Organismes dedicats directa i exclusivament a la prestació de serveis públics de la seva competència, quan estiguin realitzant dits serveis
g) Els vehicles de representació diplomàtica acreditat en Espanya, externament identificats amb placa de matrícula diplomàtica
h) Els vehicles destinats a l'assistència sanitària durant el servei
Article 31 Senyalització
Les ZONES D'ESTACIONAMENT LIMITAT GRATUÏT estaran delimitades mitjançant senyals verticals específics i marques vials horitzontals de color:
1. Els senyals verticals estaran formats per panells específics que incloguin com a mínim la següent informació:
a) La inscripció ZONA D'ESTACIONAMENT LIMITAT GRATUÏT sota fons blau.
b) Inclourà el pictograma propi del senyal de prohibició d'estacionament.
c) Informarà de l'horari de la limitació d'estacionament, així com dels dies de la setmana als quals afecta.
d) Informarà de l'obligació de col·locar el comprovant horari.
2. Els senyals verticals s'instal·laran de forma visible als carrers que serveixin d'accés al perímetre acotat com de zona d'estacionament limitat gratuït.
3. Als carrers de sortida d'aquest perímetre s'instal·laran els senyals corresponents de fi de l'estacionament limitat. Els senyals de fi d'estacionament limitat no seran necessaris en aquells recintes o zones tancades amb un únic accés i sortida on no hi hagi dubte que zona regulada es limita al recinte tancat.
4. Característiques de les marques vials: els carrers regulats com ZONES D'ESTACIONAMENT LIMITAT GRATUÏT tindran senyalitzades la totalitat de les seves places regulades mitjançant marques vials de color blau d'una amplada de 10 cm
5. Estan exempts de senyalització amb marques vials aquells recintes o zones tancades amb un únic accés i sortida que permetin senyalitzar de manera clara amb senyals verticals que la zona és ZONA D'ESTACIONAMENT LIMITAT GRATUÏT.
Article 32 Horaris.
1. Amb la finalitat de poder conjugar l'activitat comercial i les necessitats d'estacionament dels residents, les ZONES D'ESTACIONAMENT LIMITAT GRATUÏTES podran tenir un horari comprés entre les 08:00 hores i les 20:00 hores.
2. La franja horària d'aplicació de l'estacionament limitat gratuït aplicable a cada zona, serà la determinada a les corresponents senyals.
Article 33
Es consideren infraccions específiques de les ZONES D'ESTACIONAMENT LIMITAT GRATUÏTES les següents:
a) L'estacionament del vehicle sense deixar acreditada l'hora d'arribada d'aquest.
b) Superar en més de 30 minuts l'estacionament del vehicle a la zona d'estacionament gratuït.
c) Estacionar falsificant l'hora d'arribada per allargar el temps màxim d'estacionament.
Aquestes infraccions tindran el caràcter de lleus.
“Capítol VI bis Punts de recàrrega de vehicles elèctrics”
Article 34 Objecte
La finalitat de reservar places específiques dotades de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, a més de fomentar l'ús de mitjans de transport sostenibles que són respectuosos amb el medi ambient i no produeixen contaminació atmosfèrica, ha de permetre facilitar la prestació d'un servei necessari de càrrega de bateries, atesa la proliferació de vehicles d'aquestes característiques.
Article 35 - Tipologia d'usos i les persones usuàries
Les places d'estacionament reservades per a la càrrega de vehicles elèctrics únicament podran ser ocupades per aquells vehicles que tinguin un motor 100 % elèctric, i en queden exclosos els vehicles híbrids no endollables.
Tenint en compte que les places disponibles són limitades, amb la finalitat de poder facilitar l'accés al major nombre d'usuaris, el temps màxim d'estacionament a les places reservades a la càrrega de vehicles elèctrics serà de 120 minuts.
Article 36 Senyalització
Les places reservades per a la càrrega de vehicles elèctrics estaran delimitades mitjançant senyals verticals específics i marques vials horitzontals de color blanc:
1. Els senyals verticals estaran formats per un senyal vertical de prohibit estacionar juntament amb la llegenda “excepte vehicles elèctrics – màxim 120 minuts”. Al mateix pal també inclourà un senyal quadrat de color verd amb l'anagrama d'un endoll que simbolitza els vehicles elèctrics.
2. Característiques de les marques vials: la superfície de les places d'estacionament de vehicles elèctrics estarà pintada de color verd, i el marc exterior d'aquestes serà amb línia de color blanc de 10 centímetres d'ample.
Article 37 - Horaris
Les places d'estacionament per a la càrrega de vehicles elèctrics estaran reservades per a l'ús mencionat a l'article 36 de la present Ordenança durant les 24 hores dels 365 dies de l'any.
Article 38
Es consideren infraccions específiques de les places d'estacionament reservades per a vehicles elèctrics:
a) L'estacionament d'un vehicle que no tingui un motor 100 % elèctric.
b) L'estacionament d'un vehicle 100 % elèctric en càrrega que superi el temps màxim de 120 minuts.
Aquestes infraccions tindran el caràcter de greus.
Article 39
Per Decret de Batlia es determinaran les ubicacions dels punts de recàrrega a mesura que es vagin augmentant.
“Capítol VII De les llicències per a l'entrada i la sortida de vehicles (passos permanents)”
Article 40
Resta subjecte a llicència municipal l'accés de vehicles (excepte cicles, ciclomotors i motocicletes) a l'interior d'immobles recintes o d'altres espais quan sigui necessari creuar voravies o altres béns de domini públic, o suposi un ús privatiu o una especial restricció de l'ús que correspongui a tots els ciutadans impedint l'estacionament o la parada d'altres vehicles en el front pel qual es realitza l'accés.
Article 41
La llicència d'entrada de vehicles serà concedida per la Batlia o regidor delegat a proposta dels serveis corresponents.
La sol·licitud de llicència d'entrada de vehicles podrà ser sol·licitada per les persones propietàries i posseïdores legítimes dels immobles als quals s'hagi de permetre l'accés, així com pels promotors o contractistes en el supòsit d'obres.
Article 42
L'expedient de concessió d'entrada de vehicles podrà iniciar-se d'ofici o per petició prèvia de les persones interessades, i haurà d'acompanyar-se de la següent documentació:
Quan els documents exigits siguin dels expedits per l'Administració actuant, podrà suplir-se'n l'aportació quan així ho faci constar la persona interessat i faciliti les dades necessàries per a la localització i verificació de la seva existència per l'Administració, i s'atorgaran amb comprovació prèvia dels documents presentats i emesos els informes favorables pels serveis corresponents.
Article 43 - Tipus de reserva.
Les entrades de vehicles en aquest municipi són del tipus denominat permanent. Les persones sol·licitants han de posseir la corresponent llicència municipal d'activitat, que ha d'incloure l'autorització per al seu funcionament, amb l'única excepció dels petits aparcaments a l'aire lliure o no, però en tot cas amb tres o menys places realment ocupades, segons declaració presentada i posteriorment comprovada.
Article 44 – Senyalització
A.VERTICAL
Instal·lació a la porta, a façana o construcció d'un senyal de prohibició d'estacionament ajustat al model oficial que serà facilitat per l'Ajuntament, amb abonament previ de les taxes corresponents, on constarà:
Resta prohibida la instal·lació de senyals de semblants característiques per compte dels particulars.
B.HORITZONTAL
C. FITONS
En cas d'existir una problemàtica acreditada, previ informe de viabilitat de la Policia Local, es podrà autoritzar la instal·lació de fitons d'acord amb la instrucció tècnica que existeixi a l'efecte.
Article 45
Els desperfectes ocasionats a voravies amb motiu de l'ús especial que comporta l'entrada i la sortida de vehicles amb ocasió del gual concedit seran responsabilitat de les persones titulars, que estaran obligades a la seva reparació a requeriment de l'autoritat competent i dins del termini que a l'efecte s'atorgui; l'incompliment d'aquest donarà lloc a l'execució forçosa en els termes regulats a la Llei de procediment administratiu.
Article 46 – Suspensió
1. L'Ajuntament podrà suspendre, per raons de trànsit, obres a via pública o altres circumstàncies extraordinàries els efectes de la llicència amb caràcter temporal.
2. Les llicències podran ser revocades per l'òrgan que les dictà en els següents casos:
a) Per ser destinades a fins distints per als quals foren atorgats.
b) Per haver desaparegut les causes o circumstàncies que donaren lloc al seu atorgament.
c) Per no abonar la tarifa anual corresponent, fixada en la taxa pertinent.
d) Per mancar de la senyalització adequada.
e) Per causes motivades relatives al trànsit o les circumstàncies de la via pública.
La revocació donarà lloc a l'obligació de la persona titular de retirar la senyalització, reparar la vorada de la voravia al seu estat inicial i entregar la placa identificativa a l'Ajuntament.
Article 47
No obstant allò descrit a l'article anterior, l'Administració municipal en pot fer l'execució subsidiària en cas d'incompliment per part de les persones interessats, sense perjudici de la continuació del procediment recaptatori de les taxes meritades i no satisfetes. Cautelarment es pot retirar el senyal o els senyals indicatius del gual quan es donin les causes descrites en els apartats b) i c) anteriors.
Article 48
Quan se sol·liciti la baixa o l'anul·lació de la llicència d'entrada de vehicles de què es venia gaudint per deixar d'usar el local com a aparcament, s'haurà de suprimir tota senyalització indicativa de l'existència de l'entrada, reparació de la vorada de la voravia a l'estat inicial i entrega de la placa als serveis municipals corresponents.
Amb la comprovació prèvia del compliment d'aquests requisits pels serveis municipals corresponents, es procedirà a la concessió de la baixa sol·licitada.
“Capítol VIII Càrrega i descàrrega”
Article 49 - Zones de càrrega i descàrrega
Les operacions de càrrega i descàrrega de vehicles comercials que no es puguin efectuar a l'interior d'un local s'han de dur a terme a les zones senyalitzades degudament per l'Ajuntament, durant un termini màxim de mitja hora –llevat senyalització horària expressa–, i queda prohibit fer-ho fora d'aquestes.
Com a norma general i excepte especificació expressa, l'horari del càrrega i descàrrega serà el que figuri indicat a la senyal corresponent.
La batlia determinarà els espais específicament reservats per a la realització de les operacions de càrrega i descàrrega, així com els dies, hores i temps màxims aptes per a la seva utilització. Per fer us de les zones de càrrega i descàrrega, els distribuïdors i comerciants els quals vehicles excedeixin de la massa màxima autoritzada establerta en la legislació de transports, hauran de comptar amb la corresponent autorització per al transport de mercaderies, que exhibiran en el parabrises del vehicle.
Aquells que no assoleixin la massa màxima autoritzada únicament hauran d'estar proveïts de la corresponent llicència fiscal o document que acrediti l'exercici de l'activitat econòmica corresponent. No obstant el disposat en el paràgraf anterior, la batlia podrà establir la necessitat d'obtenció d'una targeta municipal per a càrrega i descàrrega i regular la forma de concessió de la mateixa.
Els usuaris hauran d'utilitzar les zones reservades a càrrega i descàrrega precisament per a aquesta finalitat, considerant-se infracció qualsevol aprofitament la qual finalitat no sigui la realització de tals operacions.
A l'objecte de controlar el compliment del temps màxim d'utilització de l'espai fixat en la senyalització de càrrega i descàrrega, l'usuari haurà de col·locar en lloc visible des de l'exterior del vehicle, indicació o disc de control en el moment d'inici de les tasques.
Article 50 - Realització de les operacions
Els treballs de càrrega i descàrrega s'han de realitzar pel costat més pròxim a la vorera i amb prou personal per al cas. Cal evitar qualsevol renou innecessari, i les mercaderies no es poden dipositar a la calçada ni a la vorera, sinó que s'han de portar directament del local al vehicle o viceversa.
En tot cas és obligatòria la neteja de la voravia i la zona de calçada afectada.
Article 51 - Utilització de mitjans mecànics
Per a la descàrrega de pedres, ferros o algunes altres mercaderies pesants, cal utilitzar els mitjans mecànics adequats, per tal d'evitar que es deteriori el paviment.
Si s'utilitzen carretons mecànics, cal tenir cura del seu ús, especialment quan travessin les voreres, i s'ha de donar preferència als transeünts.
Article 52 - Càrrega i descàrrega fora de les zones
A les vies urbanes on no existeixi cap zona de càrrega i descàrrega a una distància de cent metres del lloc on s'hagin de realitzar aquestes operacions, cal observar les normes següents:
a) Els vehicles s'han d'alinear al costat de la vorera, paral·lelament a la vorada, amb la seva part davantera en el sentit de la circulació, i davant del local on s'hagin d'efectuar les operacions.
b) Queda prohibit ocupar totalment o parcialment les voreres.
c) No s'ha de dificultar l'entrada i la sortida dels immobles.
d) En cap cas no es pot realitzar la càrrega i descàrrega en doble filera, ni on és prohibida la parada
Article 53 - Autorització municipal
Cal l'obtenció prèvia d'autorització municipal per a qualsevol altra forma de càrrega i descàrrega que no sigui de les esmentades als articles precedents.
Article 54 Mercaderies perilloses
La càrrega i la descàrrega de mercaderies perilloses s'ha de regir per la legislació vigent en la matèria i, per tant, pel que fa als productes que determina aquesta reglamentació, és imprescindible l'obtenció del permís municipal, que fixa les condicions necessàries per realitzar les referides operacions.
Els vehicles que, segons la reglamentació vigent, transporten les mercaderies esmentades i són obligats a portar placa de color taronja només poden circular a les hores que s'autoritzi i no poden parar-se o estacionar-se fora dels punts indicats per a aquest fi.
“Capítol IX Zones de reserva”
Article 55 - Classes
L'Ajuntament autoritza zones de reserva en els casos als quals l'interès públic ho exigeix. Les zones són de:
1. Reserva d'entrada i sortida de vehicles (encotxament o desencotxament).
2. Reserva d'estacionament o d'accés.
3. Reserva d'estacionament o parada per a transports públics regular o discrecional.
4. Reserva per a contenidors de tota mena, quan siguin degudament autoritzats per a ocupar-la.
5. Reserva especial d'espai.
Article 56 - Encotxament i desencotxament
A les zones per encotxar-se o desencotxar-se queda prohibit l'estacionament, i només poden ser destinades a les finalitats següents:
1. Davant d'hospitals, ambulatoris i similars per a l'encotxament i desencotxament d'ambulàncies o de vehicles amb persones malaltes.
2. Davant l'accés principal d'hotels i establiments anàlegs, per a l'encotxament i desencotxament de vehicles.
Article 57 - Estacionament
Les zones de reserva d'estacionament únicament poden ser utilitzades per:
a) Estacionament de titularitat d'organismes públics.
b) Vehicles propietat de persones amb discapacitat física, que tenguin els comandaments adaptats a la minusvalidesa que pateixin. En aquest cas, les zones poden ser autoritzades per a un vehicle determinat o bé, si són de caràcter general, poden ser utilitzades per qualsevol vehicle amb targeta acreditativa.
c) Vehicles que realitzin operacions de càrrega i descàrrega de materials de la construcció per a obres que tenguin llicència municipal.
d) Reserva d'accés a immobles de persones amb mobilitat reduïda quan, per l'estretesa de la voravia, l'estacionament dels vehicles impedeixin l'accés amb caminadors o cadires de rodes. La reserva d'exclusió d'estacionament requerirà d'informe previ de viabilitat de la Policia Local. En cas afirmatiu, la reserva serà d'un metre i mig i s'eliminarà quan desapareguin les causes que ho motivaren.
Article 58 - Estacionament i parada per a transports públics
1. La reserva d'estacionament de transport interurbà de persones viatgeres a les vies urbanes s'ha de concedir quan no hi hagi terminal d'autobusos, i la de parada, en aquells casos en els quals el seu ús i la freqüència del servei ho justifiquin.
2. La reserva d'estacionament de transport discrecional vinculat a l'activitat comercial es podrà autoritzar en les zones proposades pels interessats, previ informe de viabilitat de la Policia Local, amb especificació dels dies i horaris de reserva, i si aquesta és per l'estacionament dels vehicles o únicament per la baixada i pujada dels passatgers. Les reserves d'aquest darrer apartat estaran subjectes a les taxes que una ordenança fiscal reguli a l'efecte.
Article 59 - Contenidors
Les zones de reserva per a contenidors només es poden utilitzar per a la col·locació dels elements següents:
Article 60
Hi queda prohibit estacionar vehicles i també ocupar el costat d'aquestes zones destinat a la lliure circulació; aquest últim cas es considera estacionament en doble fila.
Article 61 - Senyalització
En les autoritzacions de les zones indicades en els articles anteriors, cal determinar si són d'horari permanent o limitat, i si regiran per tots els dies de l'any o només els feiners.
Aquestes zones s'han de senyalitzar, tant verticalment com horitzontalment, d'acord amb el que disposa la normativa vigent, i s'hi ha de fer constar, si fa al cas, la limitació horària i els dies d'aplicació. Llur instal·lació i manteniment són a càrrec de la persona peticionària.
Les zones de contenidors només s'han de senyalitzar horitzontalment.
Article 62 - Reserves especials d'espai
Mudances, càrrega i descàrrega de mercaderies
Les reserves especials d'espai amb destí a operacions circumstancials de mudances, càrrega i descàrrega de mercaderies, situació d'equips industrials o de serveis i similars, requeriran autorització administrativa prèvia que serà expedida per la Policia Local.
La sol·licitud de reserva s'haurà de sol·licitar davant l'oficina de la Policia Local amb, almenys, 48 hores d'antelació a la data prevista per a l'operació, amb l'emplenament per la persona interessada de l'imprès normalitzat corresponent. Els responsables de les operacions que s'hagin d'efectuar les duran a terme sense dilació i dins l'horari comprès entre les 8.00 i les 20.00 hores. No obstant l'anterior, sempre que dites operacions puguin afectar la circulació de vehicles, aquestes no es duran a terme, llevat dels casos de força major, durant l'horari d'entrada i sortida de col·legis en període lectiu.
Com a norma general, les persones sol·licitants, un cop autoritzades i sempre que hi hagi disponibilitat de senyalització portàtil, s'encarregaran d'emportar-se'n la senyalització i de la seva col·locació corresponent degudament proveïda dels fullets informatius que escaiguin, previ dipòsit de la fiança corresponent per senyal, retornar-la sense demora quan hagin finalitzat les operacions, moment en el qual es procedirà a la devolució del dipòsit abans esmentat. Els discs de senyalització, a demés, podran tenir un cost en concepte de lloguer diaris per senyal, a satisfer en el moment de la seva sol·licitud, en cas de que es retornin més tard de l'estipulat en la reserva, l'import a deure es descomptarà del dipòsit. En tot cas seran responsables de l'ús no adequat de les senyals.
La Policia Local col·laborarà amb les persones interessats a l'efecte de localització de les persones conductores dels vehicles estacionats que poguessin dificultar les operacions i, si n'és el cas, procedirà a la retirada d'aquests desplaçant-los o dipositant-los segons que es detecti o no la comissió d'alguna infracció.
Article 63 - Obres i instal·lacions
Les reserves d'espai per a operacions de càrrega i descàrrega de materials i elements d'obres requeriran autorització administrativa prèvia, subjecta a les següents normes:
a) Sols s'autoritzarà respecte de les operacions raonablement necessàries per a l'execució de les obres/instal·lacions, amb acreditació prèvia de l'oportuna llicència urbanística.
b) El termini de dites reserves en cap cas podrà excedir el fixat per a l'execució de les obres objecte de llicència urbanística.
c) La zona reservada s'ubicarà enfront a l'obra o en la seva proximitat immediata; no s'hi permetrà l'amuntegament de materials, ni el dipòsit de runes i residus sòlids urbans. Si afecta les voravies, s'habilitarà, en tot cas, un pas de vianants d'una amplada mínima d'un metre.
d) La persona peticionària serà responsable dels danys que es produeixin i de la reparació immediata dels desperfectes, així com de la retirada del tancat un cop finalitzada la vigència de l'autorització.
e) La Batlia podrà revocar l'autorització per incompliment total o parcial de les presents normes, o per qualsevol causa d'interès o seguretat pública.
f) Qualsevol invasió de la zona de vianants que estigui subjecta a llicència comportarà habilitar, per la persona responsable de l'obra, un passadís per als vianants d'almenys un metre, que no tengui esglaó, tot habilitant les rampes corresponents.
g) Si es tracta d'obra en altura, estarà dotada de pas de vianants amb sòtil protector sòlid. Aquest passadís no tendra a la tarima cap sortint susceptible de ferir els vianants.
h) En cas d'envair la calçada haurà de disposar de senyalització nocturna amb llum roja que delimitarà el seu perímetre.
“Capítol X Transports”
Transport escolar i de persones menors
Article 64 -
La prestació dels serveis de transport escolar i de persones menors dins el municipi està sotmesa a les autoritzacions corresponents.
Article 65
En l'aplicació d'aquesta Ordenança, es considerarà com a transport escolar urbà el transport discrecional reiterat d'escolars, en vehicles públics o de servei particular complementari, amb origen o destí a un centre d'ensenyança, quan l'edat d'almanco un terç dels alumnes transportats, referida al principi del curs escolar, sigui inferior a catorze anys, i el vehicle circuli dins del terme municipal.
Article 66
Es considerarà transport urbà de persones menors el no inclòs a l'article anterior, realitzat en vehicles automòbils de més de nou places, incloent la del conductor/a, sigui públic o bé de servei particular complementari, quan almanco les tres quartes parts de les persones viatgeres siguin persones menors de catorze anys i l'itinerari no surti del terme municipal.
Article 67
Podran sol·licitar la corresponent autorització municipal les persones físiques o jurídiques titulars dels vehicles o del servei, les quals adjuntaran a la sol·licitud la documentació següent:
1AzaZrtar distintiu en el qual figuri si porta acompanyant i nombre de places.
Article 68
L'autorització només tendrà vigor durant el curs escolar corresponent. S'haurà de sol·licitar nova autorització per qualsevol modificació de les condicions en les quals fou inicialment atorgada.
Article 69 - Aturades de transport públic de persones viatgeres col·lectiu:
1. L'Administració municipal determinarà els llocs on hauran de situar-se les aturades de transport públic urbà de persones viatgeres.
2. No es podrà romandre en aquestes més temps del necessari per recollir o deixar les persones viatgeres, exceptuant les senyalitzades com a origen o final de línia.
3. S'estableixen com aturada per al transport interurbà les determinades i senyalitzades com a tals per l'Administració.
Article 70 - Taxis
1.A les aturades de transport públic destinades al servei del taxi, aquests vehicles hi podran romandre únicament en espera de persones viatgeres.
2. En cap moment el nombre de vehicles podrà esser superior a la capacitat de l'aturada.
3. En relació amb qualsevol omissió de la present Ordenança es tindrà en compte allò disposat en els reglaments municipals reguladors d'aquest tipus de servei de transport de persones viatgeres.
“Capítol XI Ordenacions circulatòries especials”
Article 71 Vianants
L'Administració municipal podrà, quan les característiques d'una determinada zona de la població ho justifiqui, establir la prohibició total o parcial de la circulació i/o estacionament de vehicles, amb la finalitat de reservar totes o algunes de les vies públiques compreses dins la citada zona al trànsit de vianants.
Es podrà contemplar la possibilitat de determinar zones concretes amb horari limitat per a la circulació.
Aquestes zones es denominaran “zona per als vianants” i es determinaran mitjançant Decret de Batlia, del qual es donarà publicitat.
Article 72
Les zones per als vianants disposaran de l'oportuna senyalització a les seves entrades i sortides, sense perjudici de poder utilitzar altres elements mòbils que impedeixin l'entrada i la circulació de vehicles en el carrer o zona afectada.
Article 73
A les zones per als vianants la prohibició de circulació i estacionament de vehicles podrà:
a) Comprendre la totalitat de les vies que estiguin dins del seu perímetre o solament algunes d'elles.
b) Limitar-se o no a un horari preestablert.
c) Esser de caràcter diari o referir-se només a un nombre determinat de dies.
Qualsevol quin sigui l'abast de les limitacions disposades, no afectaran la circulació ni l'estacionament dels vehicles d'urgència, les bicicletes i aquells altres vehicles que siguin autoritzats per al cas.
Article 74
Podran sol·licitar autorització per circular per les esmentades zones per als vianants els vehicles que s'estacionin o aparquin a cotxeries, garatges o espais particulars, situats a l'interior d'aquesta zona amb les mateixes condicions i requisits establerts als articles 74 b) i 75.2 de la present Ordenança. Tals vehicles podran circular per la zona per als vianants, però amb la prohibició expressa d'estacionar-hi.
Article 75
Pel que fa a la circulació de vehicles per realitzar operacions de càrrega i descàrrega, aquestes es duran a terme a les zones habilitades a tal efecte.
Els residents que no disposin de garatges en la zona de vianants podran efectuar les operacions de càrrega i descàrrega d'efectes, aliments i persones en qualsevol moment, durant el temps mínim indispensable, havent de retirar el vehicle immediatament després de finalitzar dites operacions.
Zones de prioritat invertida o carrers residencials
Article 76
1. L'Ajuntament pot senyalitzar com a carrers residencials aquelles vies urbanes o zones de la població en les quals el trànsit de vehicles no sigui intens, i les facin servir gairebé exclusivament els seus veïns.
2. A les vies urbanes o zones així senyalitzades, els vianants tenen preferència sobre els vehicles, encara que hi practiquin jocs o esports. Si ho fan, han d'evitar causar cap molèstia a la resta dels veïns. 3. Les bicicletes que hi circulin tenen preferència sobre els altres vehicles, però no sobre els vianants.
“Capítol XII Protecció mediambiental”
Article 77 Renous
1. Les persones conductores de vehicles no produiran renous innecessaris, sobretot en hores nocturnes.
2. L'Ajuntament per aquest motiu pot restringir el trànsit durant determinades hores o llocs.
3. Sense autorització de l'Ajuntament, és prohibida la utilització d'altaveus en els vehicles amb finalitat publicitària.
4. Les persones usuàries de vehicles a motor i ciclomotors hauran de mantenir en bones condicions de funcionament el motor, la transmissió, la carrosseria i d'altres òrgans capaços de produir renous i vibracions i, especialment, amb la finalitat que el nivell sonor emès pel vehicle al circular o amb motor en marxa no excedeixi dels límits reglamentaris.
5. Resta prohibit forçar les marxes dels vehicles de motor i ciclomotors, produint renous molestos, com en el cas d'acceleracions innecessàries i forçar el motor en pendents.
6. Es prohibeix la circulació de vehicles a motor i ciclomotors amb l'anomenat escapament lliure, o amb silenciadors no eficaços, incomplerts, inadequats, deteriorats o amb tubs ressonadors, o la utilització de dispositius que puguin anul·lar l'acció del silenciador.
7. Resta prohibit l'ús de botzines o qualsevol altre senyal acústic dins el perímetre de sòl urbà, excepció feta dels casos d'imminent perill d'atropellament o col·lisió, o que es tracti de serveis públics d'urgència (policia, contra incendis, assistència sanitària), o de serveis privats per a l'auxili urgent de persones. Igualment es prohibeix la circulació dels vehicles a motor i ciclomotors quan per excés de càrrega forcin les marxes o, en general, produeixin renous superiors als fixats reglamentàriament.
8. La persona propietària del vehicle a motor i ciclomotor serà responsable que els nivells màxims de renous no siguin ultrapassats, sigui quin sigui l'origen del renou.
1 |
Vehicles automòbils de dues rodes: |
Valors en DB (A |
|
ciclomotors |
80 |
|
Motor de 2 temps am cilindrada: |
|
|
-superior a 50 cm3 i inferior o igual a 125 cm3 |
82 |
|
-superior a 125 cm3 |
84 |
|
Motor a 4 temps amb cilindrada: |
|
|
-superior a 50 cm3 i inferior o igual a 125 cm3 |
82 |
|
-superior a 125 cm3 i inferior o igual a 500 cm3 |
84 |
|
-superior a 500 cm3 |
86 |
2 |
Vehicles automòbils de 3 rodes (no s'hi inclou la maquinària d'obres públiques, etc.): |
|
|
- Amb cilindrada superior a 50 cm3 |
82 |
3 |
Vehicles automòbils de 4 o més rodes (no s'hi inclou la maquinària d'obres públiques, etc.): |
|
|
- Vehicles destinats al transport de persones que tinguin fins a 9 places, incloent la del conductor/a |
82 |
|
- Vehicles destinats al transport de persones que tinguin més de 9 places, incloent la del conductor/a, i el seu pes màxim no ultrapassi de 3,5 Tn. |
84 |
|
- Vehicles destinats al transport de mercaderies i el seu pes màxim autoritzat no ultrapassi de 3,5 t |
84 |
|
- Vehicles destinats al transport de persones que tinguin més de 9 places, incloent la del conductor/a, i el seu pes màxim autoritzat ultrapassi de 3,5 t. |
89 |
|
- Vehicles destinats al transport de mercaderies i el pes màxim ultrapassi de 3,5 t. |
89 |
|
- Vehicles destinats al transport de persones que tinguin més de 9 places, incloent la del conductor/a, i tingui una potència igual o superior a 200 CV DIN. |
91 |
|
- Vehicles destinats al transport de mercaderies, els motors dels quals tinguin una potència igual o superior a 200 CV DIN i amb un pes màxim autoritzat que ultrapassi de 12 t. |
91 |
Fums
Article 78
Resta prohibida l'emissió de fums i gasos contaminants que resultin nocius o que puguin dificultar la visibilitat a les persones conductores d'altres vehicles.
Article 79 - Altres prohibicions - Resta prohibit:
“Capítol XIII Mesures cautelars i complementàries”
Article 80 Immobilitzacions
Els/les agents de la Policia Local encarregats de la vigilància del trànsit, sense perjudici de la denúncia que hauran de formular per les infraccions corresponents, podran procedir a la immobilització d'un vehicle quan, com a conseqüència de l'incompliment dels preceptes legals, de la seva utilització pogués derivar-se un risc greu per a la circulació, les persones o els béns. Llevat dels casos en què l'autoritat judicial hagués ordenat el seu dipòsit o intervenció, en els quals caldrà ajustar-se a allò disposat per dita autoritat, la immobilització del vehicle es deixarà sense efecte tan aviat com desapareguin les causes que la motivaren o pugui substituir el conductor/a un altre d'habilitat pera això que ofereixi garantia suficient als agents de l'autoritat, i que aquesta actuació hagi estat requerida per la persona interessada. També podrà immobilitzar-se el vehicle en els casos de la negativa a efectuar les proves a què es refereixen els articles 104 i 105 de la Llei de trànsit vigent.
La immobilització es durà a terme en el lloc més adequat de la via en els casos següents:
1. Quan el conductor/a no porti permís de conducció o el que dugui no sigui vàlid. En aquests casos, si el conductor/a manifesta tenir permís vàlid i acredita suficientment la seva personalitat i domicili, no es durà a efecte la immobilització, llevat que el seu comportament indueixi a apreciar, racionalment i fonamentadament, que està mancat/ada dels coneixements o aptituds necessaris per a la conducció.
2. Quan el conductor/a no porti el permís de circulació del vehicle, o autorització que el substitueixi, i hagi dubtes respecte de la seva personalitat i domicili.
3. Quan per deficiències ostensibles del vehicle aquest constitueixi perill per a la circulació o produeixi danys a la calçada.
4. Quan el vehicle circuli amb una alçada o amplada total o superior a la reglamentària.
5. Quan el vehicle circuli amb una càrrega el pes o la longitud total de la qual excedeixi en més d'un 10 per cent els que té autoritzats.
6. Quan les possibilitats de moviment i el camp de visió del conductor/a del vehicle resultin sensiblement i perillosament reduïts, pel nombre o posició de les persones passatgeres o per la col·locació dels objectes transportats.
7. Quan no s'hagin duit a terme les inspeccions tècniques obligatòries.
8. En els supòsits que els resultats de les proves de detecció d'alcohol o altres substàncies estupefaents o anàlogues fos positiu, llevat que pugui fer-se càrrec de la seva conducció una altra persona degudament habilitada. La immobilització es durà a terme mitjançant precinte o un altre procediment efectiu que impedeixi la seva circulació, i es disposarà tot quant sigui necessari en ordre a la seguretat de la circulació, la de les persones transportades en general, especialment si es tracta d'infants, ancians, malalts o persones amb discapacitat física, la del propi vehicle i la de la seva càrrega.
9. També podrà immobilitzar-se el vehicle en els casos de negativa a efectuar les proves de detecció alcohòlica.
10. Quan el vehicle no dugui el distintiu-disc control de zona blava.
11. Quan ultrapassi el límit horari establert. En aquest supòsit s'inclouran els situats a les reserves d'estacionament especials amb horari limitat (càrrega i descàrrega).
12. Quan a judici dels/les agents encarregats de la vigilància del trànsit s'observi que els vehicles que no tenguin en condicions el tub d'escapament, perquè estigui deteriorat, incomplet o perquè sigui inadequat, o emetin excés de fums, o els mesuraments que es realitzin amb mitjans tècnics a les vies urbanes en descobreixin excés sobre els límits autoritzats, han de ser parats i immobilitzats. Aquesta immobilització serà aixecada per a la conducció del vehicle al dipòsit o taller que designi el seu titular, o per passar revisió en una estació de la xarxa oficial d'Inspecció Tècnica de Vehicles. La persona dipositària del vehicle és responsable que no circuli fins que no s'hagi posat remei al defecte a causa del qual ha estat immobilitzat.
13. Quan el conductor/a d'una motocicleta o ciclomotor circuli sense casc protector obligatori, fins que no esmeni aquesta deficiència.
14. Quan el conductor/a d'un ciclomotor circuli sense la placa identificativa reglamentàriament exigible.
Van a càrrec de la persona titular del vehicle totes les despeses que originin la seva immobilització i el seu dipòsit.
Quan el vehicle immobilitzat estiguin règim de lloguer, la seva immobilització del vehicle se substituirà per la prohibició d'ús del vehicle per la persona infractora.
La immobilització decretada per defectes del conductor/a serà aixecada immediatament quan desapareguin aquests, o si una altra persona, amb l'aptitud precisa, es fa càrrec de la conducció del vehicle. En el cas que es tracti d'un supòsit dels contemplats a l'apartat h), el conductor/a no podrà ser substituït per un altre/a si no accedeix a sotmetre's així mateix a les proves de detecció alcohòlica, o es tracti d'un conductor/a qualificat/ada la participació del qual/de la qual hagi estat requerida pels agents de l'autoritat. Quan la immobilització del vehicle procedeixi per la negativa a sotmetre's el conductor/a a les referides proves, caldrà que s'ajusti a tot quant decideixi l'Autoritat judicial, si procedeix, en principi, l'aplicació de les normes penals, o en altre cas, s'aixecarà quan racionalment pugui estimar-se que, tot i haver existit embriaguesa, aquesta ha desaparegut, atès el període transcorregut.
Quan la immobilització del vehicle s'hagi decretat per raons derivades de les condicions d'aquest o de la seva càrrega, els/les agents autoritzaran la seva marxa, tot adoptant les mesures necessàries per garantir la seguretat, fins al lloc en què el conductor/a pugui ajustar la càrrega o les dimensions als límits autoritzats o esmenar les deficiències tècniques o administratives del vehicle. En el cas de l'apartat g), els/les agents entregaran al conductor/a un volant per circular fins al lloc on hagi de practicar-se el reconeixement.
Retirada de vehicles de la via urbana
Article 81 - Intervenció de l'autoritat municipal
El dipòsit i el lloc en què es verificarà serà decidit pel batle. El trasllat del vehicle al lloc establert es durà a terme amb els mitjans a disposició de l'administració. A tal efecte podrà utilitzar-se una grua de titularitat municipal, la d'una empresa concessionària del servei, així com qualsevol furgó de què disposi el servei policial en el cas dels ciclomotors o similars. En els casos de vehicles de gran tonatge, també podrà encomanar-se la retirada a empreses que disposin dels mitjans adequats per fer-la efectiva amb les màximes garanties. Si el vehicle precisés alguna reparació, el dipòsit podrà dur-se a terme en el taller designat per la persona propietària. La Policia Local podrà procedir, si la persona obligada a efectuar-ho no ho fes, a la retirada del vehicle de la via i al seu trasllat al dipòsit municipal de vehicles, en els següents casos:
1. Sempre que constitueixi perill, causi greus pertorbacions a la circulació de vehicles o vianants o al funcionament d'algun servei públic o deteriori el patrimoni públic i també quan pugui presumir-se racionalment el seu abandó en la via.
2. En cas d'accident que impedeixi continuar la marxa.
3. Quan hagi estat immobilitzat per deficiències d'aquest.
4. Quan un vehicle romangui estacionat en llocs habilitats per l'autoritat municipal com d'estacionament amb limitació horària sense col·locar el distintiu que l'autoritza, o quan s'ultrapassi el temps conforme a l'establert en la corresponent Ordenança municipal.
5. Quan un vehicle romangui estacionant en aquelles parts de la via reservades exclusivament per a la circulació o servei de determinades persones usuàries.
6. Quan hagin transcorregut més de 24 hores d'ençà haver estat denunciat/ada per estacionament irregular.
7. Per falta de placa en els vehicles que hi estiguin obligats, s'efectuarà a la immobilització temporal d'aquests, i es procedirà a la retirada a les dependències policials.
8. Quan els vehicles circulin infringint allò disposat a l'article 12 de l'Ordenança municipal sobre protecció contra renous i vibracions, o quan a judici dels/les agents de vigilància del trànsit s'estimi que l'emissió de renous, vibracions o altres agents productors de la contaminació atmosfèrica emesa pels vehicles suposi amenaça de pertorbació greu per a la tranquil·litat o seguretat públiques, i en els casos de reincidència, es procedirà a la immobilització temporal del vehicle i a la seva retirada al dipòsit.
Causes de retirada
Article 82
Es considera, a títol enunciatiu, que un vehicle es troba en les circumstàncies determinades a l'apartat a) de l'article anterior i, per tant, és justificada la seva retirada:
1. Quan estigui estacionat en una de les situacions següents:
a) En un punt on és prohibida la parada.
b) En doble filera, sense conductor/a.
c) Quan sobresurti del vèrtex d'un xamfrà o de l'extrem a esquadra d'una cantonada, i obligui els/les altres persones conductors/es a fer maniobres amb risc.
d) Quan estigui estacionat en un pas per a vianants senyalitzat, en la zona de l'extrem de les illes de cases destinat a un pas per a vianants o en un rebaix de la voravia per a persones amb discapacitat física.
e) Quan estigui estacionat total o parcialment davant un pas permanent.
f) Quan estigui en una zona reservada per càrrega i descàrrega, o de reserva especial d'espai durant les hores d'utilització.
g) g. Quan estigui estacionat en una parada de transport públic senyalitzada i delimitada. h. Quan estigui estacionat en llocs reservats a serveis d'urgència o seguretat.
h) Quan estigui estacionat davant de les sortides d'emergència de locals destinats a espectacles públics durant les hores de celebració.
i) Quan estigui estacionat en una reserva per a persones amb discapacitat física.
j) Quan estigui estacionat totalment o parcialment en una voravia, andana, refugi, passeig o zona senyalitzada en el paviment, llevat que tengui autorització expressa.
k) Quan impedeixi la visibilitat dels senyals de trànsit a les restants persones usuàries de la via.
l) Quan impedeixi el gir o obligui a fer maniobres per efectuar-lo.
m) Quan dificulti la visibilitat del trànsit d'una via a les persones conductores que hi accedeixin des d'una altra.
n) Quan obstrueixi totalment o parcialment l'entrada d'un immoble.
o) Quan estigui estacionant en lloc prohibit a via declarada com d'atenció preferent.
p) Quan estigui estacionat en plena calçada.
q) Quan estigui estacionat en una zona per als vianants fora de les hores permeses, llevat d'estacionaments expressament autoritzats.
r) Sempre que, com en tots els casos anteriors, constitueixi perill o causi greu perjudici a la circulació o al funcionament d'algun servei públic.
2. Es presumirà racionalment el seu abandó en els següents casos:
a) Quan transcorrin més de dos mesos d'ençà que el vehicle hagi estat dipositat després de la seva retirada de la via pública per l'autoritat competent.
b) Quan romangui estacionat per un període superior a un mes en el mateix lloc i presenti desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li manquin les plaques de matriculació.
En aquest cas tendrà el tractament de residu sòlid urbà d'acord amb la normativa ambiental corresponent.
En el supòsit contemplat a l'apartat a), i en aquells vehicles que, tot i tenir signes d'abandó, mantinguin la placa de matriculació o disposin de qualsevol signe o marca visible que permeti la identificació del seu titular, es requerirà aquest, un cop transcorreguts els corresponents terminis perquè en el termini de 30 dies retiri el vehicle del dipòsit, amb l'advertiment que, en cas contrari, es procedirà al seu tractament com a residu sòlid urbà.
Article 83
La Policia Local també podrà desplaçar els vehicles en els següents casos:
a) Quan estiguin estacionats en un lloc que s'hagi d'ocupar per a un acte públic degudament autoritzat i prèviament senyalitzat.
b) Quan resulti necessari per a la neteja, la reparació o la senyalització de la via pública.
c) En cas d'emergència. Aquestes circumstàncies s'hauran d'advertir amb el màxim temps possible. Si es procedeix a la retirada, els vehicles seran dipositats al lloc autoritzat més pròxim que es pugui o al dipòsit municipal en funció de l'existència o no d'infracció a la reserva. Si existeix infracció, les despeses derivades de la retirada aniran a càrrec de la persona infractora.
Article 84
Llevat de les excepcions legalment previstes, les despeses que s'originin com a conseqüència de la retirada del vehicle i la seva estada en el dipòsit municipal, amb les quanties que estableixi l'Ordenança fiscal a l'efecte, seran per compte de la persona titular, que haurà de pagar o garantir-ne el pagament com a requisit previ a la devolució del vehicle, sense perjudici del dret d'interposició de recurs. D'altra banda, la recuperació del vehicle sols podrà fer-la la persona titular o autoritzada.
Article 85
La retirada del vehicle serà suspesa immediatament si el conductor/a compareix i pren les mesures necessàries per fer cessar la situació irregular en què es trobava.
La suspensió s'efectuarà en el cas que la grua no hagi iniciat el servei (que no procedent sense càrrecs per a la persona infractora) o, tot i havent-lo iniciat, no hagi finalitzat els treballs de subjecció i aixecament del vehicle (servei incomplet que merita la taxa corresponent amb l'obligació d'abonar-la o garantir-ne l'abonament abans de la devolució).
Si aquests treballs han finalitzat i la grua està en disposició de marxa, es considerarà un servei complet i es procedirà al desplaçament fins al dipòsit.
Procediment sancionador. Disposicions generals
Article 86 - Procediment sancionador infraccions
El règim de les infraccions i sancions, mesures cautelars, responsabilitat, procediment sancionador i recursos serà, en tot allò que no regula la present Ordenança, el que estableix la Llei de trànsit i seguretat vial, i els seus reglaments de desenvolupament.
Article 87 Infraccions
1. Es consideren infraccions administratives les accions o omissions que contravinguin les disposicions de la present Ordenança, a més de les establertes com a tals en
la normativa de transit i seguretat vial.
2. Mereixeran la consideració d'infracció Lleu les següents conductes:
a. Estacionament sense deixar acreditada l'hora d'arribada a zona d'estacionament limitat gratuïta.
b. Estacionament superant el temps màxim a zona d'estacionament limitat gratuïta.
c. Falsificar l'hora d'arribada a zona d'estacionament limitat gratuïta.
d. Estacionar en via urbana de doble sentit al costat contrari del sentit de la marxa.
e. Estacionar, dins casc urbà, remolcs separats de el vehicle motor, autobusos, tractors, caravanes o vehicles de M.M.A. superior a 3.500 Kg.
f. Estacionar en un mateix lloc por més 20 dies consecutius.
g. Arrossegar amb una bicicleta un remolc o semiremolc sense estar degudament certificat o homologat.
h. Altres conductes que contravinguin l'establert en la present ordenança, i que no es trobin tipificades en la normativa de trànsit i seguretat vial.
Article 88 - Infraccions en matèries de transport, medi ambient, obres o altres ocupacions i usos de la via pública
Les conductes compreses a la present ordenança, susceptibles de ser considerades infraccions corresponents a matèries o aspectes no compresos en l'àmbit de la Llei de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, seran sancionades per mitjà dels procediments i paràmetres previstos a la normativa sectorial que resulti d'aplicació.
Article 89 – Sancions
Les infraccions lleus previstes en aquesta ordenança seran sancionades amb multa de 100€.
Les infraccions greus i molt greus seran sancionades d'acord amb el que estableix l'article 80 del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Transit, Circulació de Vehicles a motor i Seguretat Viaria.
Article 90 - Competència
És competència de la Batlia, i del regidor/a en qui pugui delegar, imposar les sancions per infraccions als preceptes continguts a la present Ordenança.
Article 91 - Responsabilitat
La responsabilitat per les infraccions d'allò disposat en aquesta Ordenança recau directament en l'autor/a del fet en què consisteixi la infracció.
En tot cas, la persona titular del vehicle és responsable de les infraccions relatives a la documentació, l'estat de conservació, les condicions de seguretat del vehicle i l'incompliment de les normes relatives a reconeixements periòdics.
La persona titular del vehicle, degudament requerida per a això, té el deure d'identificar el conductor/a responsable de la infracció i, si incompleix aquesta obligació en el tràmit procedimental oportú sense causa justificada, ha de ser sancionada pecuniàriament com a autora de falta greu. Si el conductor/a identificat no resideix habitualment en aquesta Comunitat Autònoma, s'ha de provar documentalment que hi era en el moment de la infracció.
Article 92 - Procediment
1. Normativa. Els expedients sancionadors es tramiten d'acord amb les normes de procediment establertes a la Llei sobre trànsit (RD legislatiu 6/2015), Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, que aprova el Reglament general de circulació i el Reglament de procediment sancionador en matèria de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial (RD 320/1994, de 25 de febrer). Aquestes normes regulen el règim de denúncia, domicili de notificació, tramitació, prescripció d'infraccions i sancions, recursos i execució de sancions, en tot allò que no estableixen els paràgrafs següents d'aquest article.
2. Denúncies de caràcter obligatori i voluntari. Els/les agents de la Policia Local encarregats del servei de vigilància del trànsit han de denunciar les infraccions que observin quan exerceixin funcions de vigilància i control de la circulació vial. Així mateix, qualsevol persona pot formular denúncies per fets que puguin constituir infraccions als preceptes d'aquesta Ordenança i del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial o dels seus reglaments.
3. Contingut de les denúncies. A les denúncies per fets de circulació ha de constar: la identificació dels vehicles amb què s'hagi comès la suposada infracció, la identitat de la persona denunciada, si es coneix, una relació circumstanciada del fet, amb l'expressió de lloc, data i hora, i el nom, la professió i el domicili de la persona denunciant. Quan aquesta sigui un/a agent de la Policia Local, aquestes dades es poden substituir pel seu número d'identificació.
Disposició final
La present Ordenança entrarà en vigor al dia següent de la publicació del text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Tot això sempre que hagi transcorregut el termini de quinze dies a què es refereix l'art. 65 de la Llei 7/1985, reguladora de les bases de règim local.”