Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 333758
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria dels ajuts de minimis per al suport a les associacions de criadors de races autòctones per a l’exercici de la posada en marxa, la traçabilitat i el control del segell «100% raça autòctona»
Les races de bestiar autòctones són objecte d'una protecció especial per part de les administracions públiques, no només com a part del patrimoni genètic animal d'Espanya, sinó també perquè majoritàriament es crien en règim extensiu, amb les conseqüències beneficioses per a la sostenibilitat del medi rural que això comporta.
Als efectes del que disposa el Reglament 2016/1012 del Parlament Europeu i del Consell, de 8 de juny de 2016, relatiu a les condicions zootècniques i genealògiques per a la cria, el comerç i l'entrada en la Unió d'animals reproductors de raça pura, porcins reproductors híbrids i el seu material reproductiu, i pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 652/2014 i les directives 89/608/CEE i 90/425/CEE del Consell i es deroguen determinats actes en l'àmbit de la cria animal (Reglament sobre cria animal), es defineix la raça com a població d'animals prou uniforme com perquè se la pugui considerar diferent d'altres animals de la mateixa espècie per una o diverses agrupacions de criadors que hagin acordat inscriure els animals esmentats en llibres genealògics amb indicació dels seus ascendents coneguts, a fi de perpetuar les seves característiques heretades a través de la reproducció, l'intercanvi i la selecció en el marc d'un programa de cria, i es defineix l'animal reproductor de raça pura com aquell inscrit o registrat i inscriptible en la secció principal d'un llibre genealògic.
La norma estatal que regula tot el que té a veure amb la conservació i la preservació de les races autòctones és el Reial decret 45/2019, de 8 de febrer, pel qual s'estableixen les normes zootècniques aplicables als animals reproductors de raça pura, els porcins reproductors híbrids i el seu material reproductiu; s'actualitza el Programa nacional de conservació, millora i foment de les races ramaderes, i es modifiquen els reials decrets 558/2001, de 25 de maig; 1316/1992, de 30 d'octubre; 1438/1992, de 27 de novembre, i 1625/2011, de 14 de novembre. D'acord amb el Reial decret esmentat, s'entén per encast, estirp o varietat la subpoblació tancada genèticament estable i uniforme d'animals reproductors d'una raça concreta, que s'ha creat a partir de l'aïllament reproductiu, sempre amb determinats individus d'aquesta raça, sense introducció de material genètic diferent, almenys per un mínim de cinc generacions.
La relació oficial i la classificació de totes les races ramaderes reconegudes i utilitzades a Espanya pel seu interès econòmic, productiu, cultural, mediambiental o social, destinades a ser objecte d'un programa de cria i que es recullen en l'annex I del Reial decret 45/2019, d'1 de març de 2019, s'anomena Catàleg Oficial de Races de Bestiar d'Espanya.
Les Illes Balears són molt riques en diversitat genètica. Probablement la ubicació estratègica i l'aïllament han afavorit la formació d'un gran nombre de races autòctones, i formen un patrimoni de valor inestimable no només per formar part de la nostra cultura i tradició, sinó perquè de la seva conservació depèn la capacitat de fer front a situacions canviants que es van produint amb l'evolució de la humanitat i el seu entorn. D'acord amb això, en el territori de les Illes Balears hi ha reconegudes 17 races de diferents espècies de producció ramadera.
L'article 65 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, estableix que les administracions públiques competents en matèria ramadera, d'acord amb els principis generals que estableix la llei esmentada, fomentaran el manteniment, la conservació i la millora de les races autòctones de les Illes Balears, i supervisaran i controlaran en l'àmbit territorial respectiu les associacions reconegudes oficialment per a la gestió dels llibres genealògics. En aquest sentit, al llarg dels articles d'aquesta llei s'inclouen actuacions dirigides a la protecció i promoció especial d'aquestes races en les diferents actuacions de foment de la ramaderia.
El foment i suport de les races autòctones va fer un salt d'escala qualitatiu amb el desenvolupament, la regulació i la posada en marxa per part del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació del logotip «100% raça autòctona». Els consumidors demanden més informació sobre l'origen dels productes que consumeixen, la qual cosa aconsella establir una identificació específica mitjançant un logotip per als productes procedents d'animals de races autòctones, necessitat que el sector productor d'aquestes races ha posat de manifest diverses vegades a través de les associacions de criadors d'animals de races pures.
Així doncs, va resultar molt adequat establir un règim regulador de l'ús voluntari, del logotip «raça autòctona», que ha permès avançar en el reconeixement dels productes procedents de races autòctones en l'etiquetatge i els llocs on es poden comercialitzar o consumir. Aquesta iniciativa s'emmarca en el Pla de desenvolupament del Programa Nacional de Conservació, Millora i Foment de les Races Ramaderes, que té com una de les seves prioritats estratègiques l'ús sostenible i les vies alternatives de rendibilitat per a les races i els seus productes. El logotip específic «100% raça autòctona» té com a objectiu identificar els productes procedents d'animals de races autòctones amb un logotip específic que englobi aquestes produccions, amb la finalitat de conservar la biodiversitat productiva. Constitueix una eina que es posa al servei dels ramaders que crien aquestes races, a través de les associacions gestores, per facilitar-ne la comercialització.
El Reial decret 505/2013, de 28 de juny, pel qual es regula l'ús del logotip «raça autòctona» en els productes d'origen animal, ha desenvolupat les condicions d'accés, reconeixement i ús d'aquest logotip.
En el territori de les Illes Balears, al llarg dels últims cinc anys, diverses associacions de criadors de races autòctones han fet els passos necessaris, amb el suport de l'administració agrària, per obtenir aquest reconeixement. En concret, en aquest moment són set les races que tenen la distinció de poder utilitzar aquest logotip. Es tracta de les races següents: vaca mallorquina, vaca menorquina, ovella vermella mallorquina, ovella mallorquina, ovella menorquina, porc negre i raça cabruna mallorquina.
El procés de posada en marxa del segell de qualitat, la seva traçabilitat i control és certament complex i requereix un esforç considerable per part de les associacions de criadors que ostenten el reconeixement i que, en general, són petites i amb una estructuració tècnica escassa. Aquest treball respon a l'interès públic expressat en la legislació nacional i autonòmica, i és per això que des de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural es considera adequat que es doni suport als efectes d'impulsar el mateix segell en el territori balear.
El Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis al sector agrícola, preveu les condicions que han de complir els ajuts a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del tractat.
En data 17 de març de 2005, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer. L'article 1.2.j de l'ordre esmentada assenyala que són objecte d'ajuts les activitats relacionades amb la sanitat i la producció ramadera.
L'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajuts que estableix la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En concret, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquests ajuts mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte dels ajuts i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria, per a l'any 2024, dels ajuts de minimis destinats a donar suport a les associacions de criadors de races autòctones que ostentin el distintiu «100% raça autòctona» i que desenvolupin actuacions per a la seva posada en marxa, la traçabilitat i el control del segell d'acord amb el que estableix el Reial decret 505/2013, de 28 de juny, pel qual es regula l'ús del logotip «raça autòctona» en els productes d'origen animal, sempre d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.
2. Aquests ajuts es concedeixen d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector agrícola, publicat en el Diari Oficial de la Unió Europea núm. L 352, de 24 de desembre.
3. L'àmbit territorial d'aplicació dels ajuts és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
A aquesta convocatòria es destina un import màxim de cent mil euros (100.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2024.
Tercer Persones beneficiàries
1. Poden ser beneficiàries dels ajuts que preveu aquesta convocatòria les associacions de criadors de races autòctones amb seu a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda compleixin els requisits següents:
a. Que tinguin un programa de cria, conservació o millora en vigor aprovat per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.
b. Que tinguin reconegut, mitjançant resolució de la Direcció General de Produccions i Mercats Agraris del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, l'ús del logotip «100% raça autòctona».
La comprovació dels requisits anteriors es fa d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.
c. Que presentin una memòria de les actuacions efectuades per a la implantació del logotip «100% raça autòctona».
2. Igualment, poden ser beneficiàries dels ajuts que preveu aquesta resolució les agrupacions, amb personalitat jurídica o sense, formades per dues associacions de criadors de races autòctones o més en les quals totes compleixin els dos requisits del punt 1 d'aquest mateix apartat.
Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cadascun dels membres, com també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb el poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
3. A més dels requisits que preveu el punt 1 anterior, han de complir els requisits que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
4. Els requisits generals que estableix el punt 1 s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.
5. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions en les quals es presenti alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no incórrer en aquestes prohibicions s'ha d'efectuar de la manera que estableix l'apartat 6 de l'article 10 esmentat del text refós de la Llei de subvencions.
6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també el que disposen els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
L'acreditació del compliment del requisit esmentat s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, per comprovar d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no serà necessari presentar els certificats corresponents.
En tot cas, i d'acord amb el que disposa l'article 11.f del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'acreditació que preveu el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant.
7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que estableix aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Actuacions i despeses subvencionables
1. Són despeses subvencionables les corresponents als conceptes i les actuacions següents que s'hagin executat entre l'1 de gener del 2023 i el 31 de maig del 2024:
2. Només seran subvencionables les despeses efectuades i pagades entre l'1 de gener del 2023 i el 31 de maig del 2024. Malgrat això, s'acceptarà el pagament de les despeses corresponents als conceptes següents:
3. Quant a les despeses subvencionables, serà aplicable, a més, el que estableixen els articles 31 a 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el que estableix l'article 83 del Real decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per a empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de presentar tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de la despesa subvencionable no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la justificació o, si escau, a la sol·licitud de subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, que s'han de justificar en una memòria quan l'elecció no correspongui a l'oferta econòmicament més avantatjosa.
Cinquè Quantia dels ajuts
1. La subvenció concedida consistirà en el 80% de la despesa total elegible presentada i justificada.
2. L'import màxim de la subvenció atorgada és de 20.000,00 € per beneficiari.
3. Cada associació de criadors només pot presentar una única sol·licitud d'ajuda, tant de manera individual com conjuntament amb altres associacions.
4. Per a projectes presentats per una agrupació formada per diverses associacions de criadors de races autòctones, la subvenció concedida ascendirà al 90% de la despesa total elegible presentada i justificada, i l'import màxim de 20.000 € s'aplica sobre cada associació participant.
5. De conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis al sector agrícola, la quantia total d'ajuts de minimis no pot excedir els 20.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.
Sisè Sol·licituds i documentació
1. El termini per presentar sol·licituds comença a comptar l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el BOIB i acaba el 12 de juliol del 2024.
2. Les entitats o agrupacions d'entitats interessades que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, per mitjans electrònics, d'acord amb el model de formulari, que figura en la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).
Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen en el formulari esmentat, com també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.
A les sol·licituds esmentades s'ha d'adjuntar la documentació següent:
a. Fotocòpia del NIF del sol·licitant.
b. Documentació acreditativa de la representació amb què se signa la sol·licitud.
c. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, també s'ha d'aportar:
d. La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de:
d.1 Factures pagades o documents de valor probatori equivalent al tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin els requisits i les formalitats que estableix el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.
d.2 Nòmines pagades dels treballadors amb contractació laboral com a personal tècnic.
d.3 Justificants del pagament de la Seguretat Social corresponent al tècnic contractat.
d.4 Document IRPF i justificant de pagament.
d.5 Justificants de pagament. Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:
El beneficiari ha de fer i pagar les actuacions objecte de subvenció dins del període comprès entre l'1 de gener del 2023 i el 31de maig del 2024. Malgrat això, s'accepta el pagament de les despeses corresponents als conceptes següents:
No s'admetran pagaments en efectiu superiors a 1.000,00 euros d'acord amb els termes que estableix l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.
Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.
d.6 Declaració jurada que les factures justificatives aportades no han estat subvencionades per altres convocatòries.
e. Memòria de les actuacions dutes a terme i dels resultats obtinguts.
f. Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.
g. Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, així com la memòria justificativa de l'elecció.
h. Relació de justificants imputats, d'acord amb el model que figura en la pàgina web del FOGAIBA.
3. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per a aquesta comprovació, s'ha d'aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, aquestes persones han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document.
4. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l'agrupació en cas d'entitats sense personalitat jurídica, la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural l'obtenció del DNI, dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com dels certificats del Registre General d'Explotacions Ramaderes (REGA) i la comprovació de l'aprovació i vigència del programa de cria, conservació o millora, i el reconeixement de l'ús de logotip «100% raça autòctona», ha d'aportar els certificats o la documentació corresponent.
5. A més, abans de concedir l'ajuda, el FOGAIBA ha d'obtenir del beneficiari una declaració relativa a la resta d'ajuts de minimis rebuts durant l'exercici fiscal en curs i els exercicis precedents i ha de comprovar que la nova ajuda no superi els límits aplicables.
6. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació esmentada en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà la persona sol·licitant perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que renuncia a la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació per part de la persona interessada del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre esmentada de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, i la resta de normativa d'aplicació.
Setè Selecció dels beneficiaris
1. Els beneficiaris se seleccionaran mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que incloguin la documentació necessària.
2. En el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran tots i cada un d'aquests ajuts en el mateix percentatge fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari.
Vuitè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió dels ajuts és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària, a proposta del cap del Servei d'Ajuts OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora corresponent d'aquest servei, en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des que acaba el termini per presentar sol·licituds i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud. A la resolució de concessió de l'ajuda es farà constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda.
4. Contra aquesta resolució, es pot interposar recurs d'alçada davant del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè Pagament dels ajuts
El pagament de l'ajut es farà mitjançant transferència bancària quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha efectuat i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.
Desè Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions assenyalades és el que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè Compatibilitats
Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb els ajuts que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però en cap cas l'import rebut, aïlladament o conjuntament, pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.
Dotzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears; així com els preceptes que siguin aplicables de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i altra normativa aplicable.
Tretzè Controls
El FOGAIBA farà els controls administratius i sobre el terreny que es considerin necessaris per verificar que es compleixen les condicions reglamentàries per a la concessió i el pagament de l'ajuda.
Catorzè Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en la data de la signatura electrònica (27 de maig de 2024)
El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons