Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 322819
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 6 de maig de 2024, relatiu a l’aprovació de les bases que regeixen la concessió d’ajuts econòmics individuals per a persones majors de 65 anys o persones amb discapacitat reconeguda per cobrir necessitats sociosanitàries del Consell Insular de Menorca i la convocatòria corresponent a l’any 2024 (exp. 1818-2024-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 70.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOE núm. 52 d'1/03/2007), estableix que són competències pròpies dels consells insulars els assumptes en matèria de serveis socials, assistència social, política de protecció i atenció a persones dependents, així com les polítiques d'atenció a les persones i els col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.

D'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18/06/2009), resulten destinatàries amb caràcter prioritari dels serveis socials les persones amb qualcuna discapacitat (física, psíquica o sensorial), dificultats d'integració per diferents motius (malaltia, precarietat, addiccions), necessitats socials, vulnerables per raó d'edat, maltractades, discriminades i vulnerables.

A més, l'article 22 de la Llei 4/2009, estableix:

1. Són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts.

2. Les prestacions econòmiques es poden atorgar amb caràcter de dret subjectiu, dret de concurrència o urgència social.

3. Les prestacions econòmiques que es derivin del desenvolupament d'aquest article queden excloses de l'àmbit d'aplicació de la normativa general de subvencions.

L'article 34 de la mateixa Llei 4/2009 recull que correspon a l'Administració autonòmica, als consells insulars i als municipis exercir les competències en matèria de serveis socials, d'acord amb el que estableixen l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, la llei esmentada i la legislació sobre règim local, de manera que s'asseguri el funcionament correcte del sistema públic de serveis socials.

Alhora, l'article 37 i de la Llei 4/2009 disposa que correspon als consells insulars tramitar, gestionar i concedir les prestacions econòmiques en matèria de serveis socials, i les que se'ls encomanin dins el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 48 de la Llei 4/2009, el govern autonòmic, els consells insulars i els ajuntaments han de col·laborar en l'aplicació de polítiques de serveis socials, en el marc de les seves competències, mitjançant els instruments establerts en la legislació general i sectorial.

La Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, té per objecte regular les prestacions socials de caràcter econòmic que s'emmarquen en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 2 de la Llei 4/2023:

1. Són prestacions socials de caràcter econòmic les aportacions dineràries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, dels consells insulars, dels ajuntaments i de les mancomunitats de municipis amb la finalitat d'atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per afrontar-les.

2. Les prestacions socials de caràcter econòmic no formen part de les prestacions del Sistema de la Seguretat Social, a pesar que poden beneficiar-se'n persones incloses en l'acció protectora del sistema.

3. Les prestacions socials de caràcter econòmic d'aquesta llei no tenen caràcter de subvenció, d'acord amb el que regula l'article 22.3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 78 de la Llei 4/2023

1. Els procediments per a l'atorgament de les prestacions econòmiques de dret de concurrència s'han d'efectuar mitjançant una convocatòria pública aprovada per acord o resolució de l'òrgan competent de l'administració pública impulsora.

2. La convocatòria ha d'incloure, com a mínim:

a) La prestació i les condicions per accedir a la prestació.

b) L'estat de necessitat requerit i la manera d'acreditar-lo.

c) Els criteris de valoració i prelació de la situació de necessitat.

d) La data dels efectes i la durada de la prestació.

e) Les persones beneficiàries.

f) Les persones que poden presentar les sol·licituds i el lloc i la forma de presentació.

g) Els terminis de presentació de sol·licituds i de resolució i notificació dels procediments. L'òrgan competent per resoldre i els recursos procedents.

h) Les causes específiques de suspensió i d'extinció de la prestació, si escau.

i) La cancel·lació de les dades de caràcter personal facilitades, en el moment en què la resolució de la convocatòria adquireixi fermesa en la via administrativa i, si escau, en la via judicial.

j) Els crèdits màxims habilitats per atendre les prestacions.

k) La incompatibilitat amb altres prestacions, si escau.

l) El règim fiscal aplicable.

3. Les sol·licituds que compleixin les condicions exigides per la convocatòria, un cop valorades, s'han d'ordenar segons la situació de necessitat. Les prestacions s'atorguen per resolució de l'òrgan competent d'acord amb aquest ordre de prelació fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari disponible.

Els articles 36.1 c, 36.2 b i 41.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local (BOE núm. 80 de 03/04/1985), estableix que són competències dels consells insulars la prestació de serveis públics de caràcter supramunicipal i el foment o la coordinació de la prestació unificada de serveis dels municipis del seu respectiu àmbit territorial, per la qual cosa aquests han d'assegurar l'accés de la població al conjunt dels serveis mínims de competència municipal, així com la major eficàcia i economia en la seva prestació mitjançant qualsevol fórmula d'assistència i cooperació municipal.

El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost del Consell Insular de Menorca (CIM) aprovat pel Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 4 de desembre de 2023, modificat per Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter extraordinari de 22 de desembre de 2023, relatiu a l'aprovació del Pla Estratègic de Subvencions per a l'exercici 2024 (BOIB núm. 10 de 20/01/2024), preveu la convocatòria per a la concessió d'ajuts per a persones majors de 65 anys o amb discapacitat reconeguda amb l'objectiu específic d'atendre les necessitats específiques de les persones de més de 65 anys i amb discapacitat reconeguda per tal de millorar-ne la qualitat de vida i, en general, promoure'n el benestar.

Com a efectes previstos d'aquesta convocatòria en l'esmentat pla estratègic de subvencions es concep aquest ajut com una ajuda econòmica, de caràcter no periòdic, per cobrir les necessitats específiques de caràcter sociosanitari d'aquests col·lectius com són les ajudes tècniques (pròtesis, ortesis i ajudes de mobilitat i comunicació), petites reparacions de la llar i tractaments professionals sociosanitaris (psicomotricitat, logopèdia, tractament psicopedagògic, tractaments psicoterapèutic i altres tractaments similars) no coberts pel sistema públic sanitari.

A la proposta del pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2024, que avui dia no s'ha aprovat, es preveien dues partides específiques destinades a aquests ajuts, corresponents al programa de prestacions econòmiques dels serveis socials (23131) amb un pressupost total de 250.000,00 € i un termini d'execució de la convocatòria anual (any 2024).

El pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'any 2023, prorrogat el 2024 mitjançant Decret de Presidència núm. 3/2024, de 4 de gener de 2024, preveia les mateixes partides amb un pressupost total de 200.000,00 €.

Atès que la voluntat del Departament de Benestar Social és destinar a aquesta convocatòria les partides que s'havien previst al pressupost 2024, encara que no s'hagi aprovat, i atès que hi ha crèdit de vinculació suficient al capítol 4 als programes pressupostaris en l'àmbit orgànic del Departament i que el Pla Estratègic de Subvencions així ho recull, es proposa destinar a la convocatòria d'ajuts econòmics individuals per a persones majors de 65 anys i persones amb discapacitat reconeguda els 250.000 € previstos (125.000 € per a cada una de les partides).

Revisat l'expedient i vists els informes d'oportunitat de la directora insular de Gent Gran, Dependència i Diversitat Funcional i de legalitat de l'assessora jurídica corresponent;

Atesa la voluntat del CIM de continuar gestionant de forma directa aquestes prestacions econòmiques individuals per a persones majors o amb discapacitat per cobrir necessitats sociosanitàries per a l'any 2024;

Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament de Benestar Social;

El Consell Executiu, per unanimitat dels sis membres presents (senyor Vilafranca Florit, senyora Reynés Calvache, senyor Gornés Hachero, senyora Torrent Pallicer, senyora Taltavull Fernández i senyor Delgado Díaz) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases i, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2024 per a la concessió d'ajuts econòmics individuals per a persones majors o amb discapacitat per cobrir necessitats sociosanitàries, segons l'annex adjunt i d'acord amb les condicions següents:

a) El finançament dels ajuts econòmics serà per un import màxim de 250.000,00 euros, amb càrrec a les partides pressupostàries i crèdit de vinculació del capítol 4 del Departament de Benestar social amb els imports següents:

Línies d'ajuts

Òrgan-Programa-Econòmica

Import

Ajuts a gent gran

3-23131-4800002

125.000 euros

Ajuts a persones amb discapacitat

3-23131-4800003

125.000 euros

Total dels ajuts

250.000 euros

Per raons d'economia de tràmits i eficiència de gestió, es podrà disposar indistintament de les dues partides pressupostàries destinades a l'objecte de la convocatòria, independentment del beneficiari, fins que s'esgoti el total de les dues partides.

La Comissió Avaluadora, d'acord amb els criteris objectius que apareguin en les bases per valorar la concessió dels ajuts, serà l'encarregada de proposar el repartiment d'aquestes quantitats.

b) Els imports individuals màxims i per a la totalitat dels conceptes prevists segons cada línia d'ajut que es podran concedir per beneficiari d'ajut de la present convocatòria seran els següents:

Línies d'ajuts

Ôrgan-Programa-Econòmica

Import Individual màxim

Ajuts a gent gran

3-23131-4800002

2.500 euros

Ajuts a persones amb discapacitat

3-23131-4800003

2.500 euros

*L'acumulació d'ambdues línies d'ajuts no és compatible.

En tot cas, cada sol·licitant només podrà accedir a una de les dues línies d'ajuts i l'import màxim per sol·licitud no podrà superar de manera aïllada ni amb concurrència d'altres ajuts el cost total de la necessitat a atendre. Es concediran els ajuts sol·licitats a aquelles peticions que compleixin amb la resta de condicions indicades a les bases.

Un sol·licitant pot demanar ajut per diversos conceptes, però en cap cas la suma dels ajuts pot superar l'import individual màxim de 2.500 € indicat ni el límit dels imports individuals per a cada concepte indicats a les bases.

c) El termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb els models normalitzats a l'efecte, és d'un mes comptador a partir de l'endemà d'haver-se publicat l'anunci de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. El termini finalitzarà el mateix dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en el mes del venciment, d'acord amb el que estableix l'article 30.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (o el primer dia hàbil següent a aquest, si el terme recau en dia inhàbil).

L'activitat finançada s'ha d'haver dut a terme entre l'endemà de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la darrera convocatòria, és a dir, del 6 de juny de 2023 i la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la convocatòria de 2024.

d) En el cas que les sol·licituds superin el límit global de la convocatòria, els ajuts es reduiran proporcionalment fins a adaptar-se a la disponibilitat pressupostària.

Segon. Aprovar la composició de la Comissió Avaluadora del Departament de Benestar Social del CIM amb la funció d'estudiar i examinar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris establerts en les bases, emetre el seu informe i elevar la proposta de concessió a l'òrgan competent per dictar resolució.

Han de conformar aquesta comissió els membres següents: una presidència, una vicepresidència, un/a secretari/ària i tres vocals del Departament de Benestar Social del CIM.

a) La presidència ha de recaure en la consellera executiva cap del Departament de Benestar Social, Carmen Reynés Calvache. Li correspon la direcció de la comissió, en la qual a més de veu i vot, si s'escau, resoldrà els empats que es puguin produir en les votacions pel seu vot de qualitat. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats podrà substituir la vicepresidència en l'exercici de les seves funcions i té veu i vot.

b) La vicepresidència ha de recaure en la direcció insular de Gent Gran, Dependència i Diversitat Funcional, Melissa Manota Brooker. Li correspon substituir, quan correspongui, la presidència en l'exercici de les seves funcions i té veu i vot.

c) Els vocals han de ser tres tècnics de treball social del Departament. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats seran substituïts per qui designi la presidència entre els altres tècnics del departament.

Tots els membres vocals de la comissió avaluadora tindran veu i vot.

d) L'administrativa del departament de Benestar Social, designada per la presidenta de la comissió, actuarà com a secretària de la comissió avaluadora aixecant acta de les reunions, en les quals es reflectiran els acords adoptats. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats serà substituïda per una auxiliar administrativa del departament.

Per tant, aquesta comissió resta integrada pels membres següents:

Presidenta: la consellera de Benestar Social, senyora Carmen Reynés Calvache.

Vicepresidenta: la directora insular de Gent Gran, Dependència i Diversitat Funcional, Melissa Manota Brooker.

Vocals: els treballadors socials Marta Frías Fuertes, Natàlia Pons Marquès i Alberto Cantós Chaparro.

Tots els membres vocals de la comissió tenen veu i vot. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats seran substituïts per qui designi la presidència entre els altres tècnics del departament.

Secretària: l'administrativa del Departament de Benestar Social, Judit Ràfols Centelles. Secretària suplent: l'auxiliar administrativa del departament, Catalina Florit Ameller.

La instrucció del procediment d'ambdues línies d'ajuts correspon a la tècnica de treball social Marta Frías Fuertes, que alhora és membre vocal de la Comissió Avaluadora. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats serà substituïda per la treballadora social del departament Natàlia Pons Marqués.

El conseller executiu o la consellera executiva competent dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

Tercer. Comunicar aquests acords a la Base de dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

ANNEX Bases per les quals es regula la concessió d'ajuts econòmics individuals per a persones majors de 65 anys o persones amb discapacitat reconeguda per cobrir necessitats sociosanitàries del Consell Insular de Menorca

1. Marc competencial i objecte dels ajuts

Les línies d'ajuts per a persones majors de 65 anys o amb qualcuna discapacitat reconeguda s'emmarquen en l'exercici de l'activitat de foment que correspon al Consell Insular de Menorca en matèria d'assistència social dins del seu àmbit territorial, de conformitat amb els art. 70.4 i 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52 d'01/03/2007), i amb l'art. 48.1 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18/07/2009).

Així, aquests ajuts s'integren anualment dins el Pla Estratègic de Subvencions (PES) del Consell Insular de Menorca (Departament de Benestar Social) tenint en compte la finalitat d'atenció social que estableix el mateix PES i contribueixen a l'acompliment dels seus objectius, els quals s'especifiquen en els paràgrafs següents.

Pel que fa a les persones majors de 65 anys, l'objecte dels ajuts classificats en aquesta primera línia és millorar la qualitat de vida i la promoció del seu benestar social.

Pel que fa a les persones amb alguna discapacitat reconeguda, l'objecte de la segona línia dels ajuts és millorar la qualitat de vida i la promoció del benestar social de les persones amb discapacitat física, psíquica i/o sensorial reconeguda que siguin menors de 65 anys.

2. Finalitat dels ajuts

Pel que fa a les persones majors de 65 anys, la finalitat d'aquests ajuts és cobrir la totalitat o part de les despeses sociosanitàries derivades de prestacions tècniques (instruments, utensilis, dispositius o equips de diferent complexitat que faciliten la relació i l'autonomia de les persones) i que han d'atendre les persones del col·lectiu de la gent gran.

Pel que fa a les persones amb alguna discapacitat reconeguda, la finalitat és cobrir la totalitat o part de les despeses sociosanitàries que han d'atendre les persones d'aquest col·lectiu derivades de prestacions tècniques (instruments, utensilis, dispositius, equips de diferent complexitat que faciliten la relació i l'autonomia), així com, en aquest cas, facilitar l'accés a determinats serveis d'atenció professional (tractaments de rehabilitació física, psíquica i sensorial pels quals no existeix cobertura pública o sigui necessària la seva complementació).

3. Finançament i imports màxims dels ajuts

Els ajuts que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l'import màxim global i l'import màxim individual que consta a la taula següent:

I. Import màxim global (IMG) dels ajuts per a persones majors de 65 anys o amb qualcuna discapacitat reconeguda

Ajut

IMG (en EUROS)

Línia 1. Persones majors de 65 anys

125.000,00 € (fixat per la convocatòria)

Línia 2. Persones amb qualcuna discapacitat reconeguda

125.000,00 € (fixat per la convocatòria)

Total ajuts:

(Σ dels IMG/línies d'ajut)

 

II. Import màxim individual (IMI) dels ajuts per a persones majors de 65 anys o amb qualcuna discapacitat reconeguda

Línies finançables

IMI (en EUROS)

Línia 1. Persones majors de 65 anys

2.500,00 € (fixat per la convocatòria)

Línia 2. Persones amb qualcuna discapacitat reconeguda

2.500,00 € (fixat per la convocatòria)

Total ajuts (no acumulable):

(IMI segons la línia)

3.1. Per raons d'economia de tràmits i eficiència de gestió, es podrà destinar indistintament de les dues partides pressupostàries destinades a l'objecte de la convocatòria a diferents destinataris fins que s'esgoti la totalitat d'aquestes.

3.2. En el cas que les sol·licituds i els drets d'ajuda dels beneficiaris superin el límit global de la convocatòria, els drets d'ajuda es reduiran proporcionalment fins a adaptar-se a la disponibilitat pressupostària.

3.3. Només es pot accedir a una de les dues línies d'ajudes.

4. Activitats subvencionables: requisits i condicions

Les activitats susceptibles d'ajut s'han d'haver realitzat durant el període finançable previst en la convocatòria, és a dir, entre l'endemà de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la darrera convocatòria, 6 de juny de 2023, fins a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la convocatòria de 2024 (ambdós inclosos). No es podran concedir ajuts per despeses realitzades anteriorment o posteriorment a aquest període, només de factures emeses dins del període esmentat.

Amb caràcter general, les persones sol·licitants d'ajuts no poden haver rebut ajuts pel mateix concepte en la convocatòria anterior, excepció feta dels tractaments professionals, que es poden sol·licitar a cada convocatòria, i les pròtesis dentals i/o tractaments bucodentals associats a la discapacitat, les reparacions d'audiòfons o cadires de rodes i ulleres, que es poden sol·licitar en dues convocatòries seguides, sempre amb els límits quantitatius establerts en aquestes bases.

4.1. Condicions específiques dels ajuts en concepte d'adaptació funcional de la llar o dels elevadors salvaescales:

- La unitat màxima a finançar és una per concepte i habitatge i només es tindrà dret a acollir-s'hi en una única convocatòria.

- En aquests dos casos de tipologia d'ajuts, les condicions que s'exigeixen quant a la titularitat de la factura podrà ser indistintament a nom del sol·licitant, del seu cònjuge o de qualsevol altre membre computable del nucli de convivència que residís en el mateix moment i en el mateix domicili on es va realitzar la despesa i sempre que la persona sol·licitant i la titular de la factura reuneixin els requisits i les condicions establertes en aquestes bases.

- L'adreça de la factura haurà de coincidir amb l'adreça de residència del sol·licitant i del titular de la factura, residència que s'haurà d'acreditar.

4.2. No són objecte d'ajut per a ambdues línies les simples obturacions, empastes i higienes dentals que no formin part de tècniques mèdiques d'implant o d'elaboració d'una pròtesi dental; les prestacions farmacèutiques; les prestacions d'assistència sanitària, les prestacions de transport sanitari, d'higiene, ni el material fungible d'un sol ús (bolquers, tovalloletes, mascaretes, aerosols, etc.). Tampoc les activitats de reforç escolar, d'oci o extraescolars.

4.3. Respecte als tractaments professionals i tractaments bucodentals no inclosos a la Seguretat Social, per a la 2a línia d'ajuts per a persones amb discapacitat, l'ajut sol·licitat ha de concordar amb la discapacitat de la persona beneficiària. Quan no quedi suficientment acreditada la relació entre la discapacitat i el concepte sol·licitat, es valorarà la idoneïtat de la petició sempre que aquesta s'hagi acompanyat d'un informe tècnic emès per professionals dels serveis públics en què s'especifiqui la relació entre l'ajuda sol·licitada i la discapacitat.

5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són subsidiaris i, per tant, complementaris dels ajuts que siguin vigents d'altres administracions que en tenguin competència i es concediran sempre que no existeixi cobertura en el sistema públic o de prestacions o quan aquesta no cobreixi la totalitat de la necessitat a atendre, sense perjudici dels límits quantitatius establerts en aquestes bases.

Els ajuts són compatibles amb la concessió d'altres pel mateix concepte per la diferència entre el cost justificat de la necessitat i l'ajut ja rebut o que es tengui previst rebre, sense perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho al departament competent en matèria de Benestar Social de la forma establerta en la base 15. L'import dels ajuts que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost total de la necessitat a atendre.

En cas d'haver rebut o d'estar pendent de rebre ajut del Sistema Nacional de Salut, en podrà finançar la diferència entre la despesa efectuada i l'ajut ja rebut o aprovat i pendent de percebre.

En el cas dels ajuts per adaptació de la llar, salvaescales i tractaments professionals, els ajuts del CIM seran també complementaris dels ajuts i/o beques convocats per les administracions que hi tenen competència i el CIM podrà concedir aquests ajuts sempre que es compleixin les condicions d'aquest apartat i els requisits d'aquestes bases i no superi els màxims establerts en aquesta convocatòria.

6. Requisits i condicions específiques de les persones beneficiàries

6.1. Ajuts destinats a persones majors de 65 anys (Línia 1)

Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques que compleixin els requisits següents:

a) Persones que tenguin 65 anys o més a la data de presentació de la sol·licitud i que estiguin empadronades a un municipi de Menorca

b) Que els ingressos de la persona beneficiària i del seu/la seva cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, si s'escau, no superessin en l'exercici econòmic 2022 el límit d'ingressos anual detallat a continuació, calculat d'acord amb l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) que tingué les quanties establertes a la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2023, i d'acord amb els criteris de determinació de rendes exposats més avall.

 

Unitat familiar

IPREM 2023 (14 pagues)

1 membre

IPREM 2023 *3) 25.200,00 € anuals

2 membres

(matrimonis, parelles de fet o anàloga relació)

 

(IPREM 2023 *4) 33.600,00 € anuals

Als efectes d'aquesta convocatòria es comptabilitzarà el total d'ingressos d'ambdós membres de la parella convivent, siguin declarats de forma conjunta o individual.

6.2. Ajuts destinats a persones amb discapacitat reconeguda (Línia 2)

Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques que compleixin amb els requisits següents:

a) Estar empadronades en un municipi de Menorca a la data de presentació de la sol·licitud.

b) Tenir menys de 65 anys i un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 % (o ser beneficiari d'una pensió de la Seguretat Social d'incapacitat permanent total, absoluta o de gran invalidesa, o pensionista de classes passives que tenguin reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei d'acord amb l'article 4 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social), vigent en el moment d'haver realitzat la despesa que és objecte de l'ajut.

c) Que els ingressos de la persona beneficiària i del seu/la seva cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, si s'escau, o de la seva unitat econòmica de convivència en cas de beneficiaris menors d'edat, no superessin en l'exercici econòmic 2022 els límits d'ingressos anuals detallats a continuació, calculats d'acord amb l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) que tingué les quanties establertes a la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per l'any 2023, i d'acord amb els criteris de determinació de rendes exposats més avall.

 

Unitat familiar

IPREM 2023 *3 (14 pagues)

1 membre

(IPREM 2023 *3) 25.200,00 € anuals

2 membres

(IPREM 2023 *4) 33.600,00 € anuals

3 membres

(IPREM 2023 *5) 42.000,00 € anuals

4 membres o més

(IPREM 2023 *6) 50.400,00 € anuals

Als efectes d'aquesta convocatòria, quan el/la sol·licitant sigui major d'edat, es tindran en compte els ingressos de la persona sol·licitant i del seu/la seva cònjuge o parella convivent, si s'escau.

Si el/la sol·licitant és menor d'edat, per tal de calcular la renda familiar als efectes dels llindars recollits a la taula anterior, s'obtindrà per agregació de les rendes o els ingressos de l'exercici fiscal 2022 dels responsables legals que convisquin amb el menor.

Es consideren membres computables de la unitat de convivència:

- Pare, mare o tutor/a i cònjuge (o anàloga relació) dels anteriors.

- Menor d'edat sol·licitant beneficiari de l'ajut tècnic o activitat finançable.

- Germans menors de 18 anys a dia 31 de desembre de l'any 2022.

En cas de divorci, separació legal o de fet dels pares, només es considera membre computable el que tengui la custòdia del menor sol·licitant. Quan el règim de custòdia dels fills sigui compartida, es consideraran membres computables el pare o la mare del sol·licitant de l'ajuda, el o la menor beneficiari/ària i els/les seus/seves fills/es comuns que constin empadronats junts al certificat de convivència d'acord amb les condicions anteriors.

En ambdues línies, a l'hora de computar els ingressos es tindran en compte, a més dels rendiments del treball (inclosos els provinents de prestacions de la Seguretat Social o institucions i organismes anàlegs íntegres i els provinents d'activitats econòmiques nets), els ingressos i/o rendiments nets de capital mobiliari i immobiliari.

No computen a aquests efectes els ingressos de prestació per fill a càrrec menor de 18 anys o per cures en l'entorn familiar reconeguts per la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència (BOE núm. 299 de 15/12/2006).

La renda de la persona beneficiària i, quan escaigui, la del/de la cònjuge i/o unitat econòmica de convivència, s'ha d'acreditar mitjançant la declaració sobre la renda de les persones físiques relativa als ingressos de l'exercici 2022 de la persona sol·licitant i de cada un dels membres computables per cada una de les línies.

Si la persona sol·licitant o qualsevol altra dels membres computables no hagués presentat declaració de la renda i no tingués obligatorietat de presentar-la, s'ha d'acreditar mitjançant un certificat de l'Agència Tributària en què consti que n'estava exempt/a així com les rendes de què tengui constància l'AEAT.

En cas que algun dels anteriors documents no reflecteixin les rendes obtingudes el 2022, aquestes s'han d'acreditar mitjançant un certificat d'ingressos emès per l'ens prestatari corresponent.

7. Presentació de sol·licituds

7.1. Documentació de caràcter general per a totes les sol·licituds:

a) Model de sol·licitud normalitzat degudament emplenat, el qual també es pot trobar a la pàgina web del Consell Insular (www.cime.es) ANNEX 1 per a persones majors de 65 anys (tenguin o no discapacitat reconeguda) o ANNEX 2 per a persones amb discapacitat reconeguda menors de 65 anys.

b) DNI/NIE de la persona sol·licitant (beneficiària) i de la persona representant, si fos el cas. Si no s'oposen a la consulta interadministrativa d'aquest document en l'apartat corresponent de la sol·licitud, no farà falta aportar-lo.

c) Document acreditatiu de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre, degudament emplenat i signat per beneficiari i representant (ANNEX 3 facilitat pel Consell Insular) o llibre de família quan el beneficiari és menor d'edat o sentència de les mesures de suport judicials o poder notarial, en cas de capacitat jurídica modificada.

d) Certificat de convivència emès dins del període de presentació de sol·licituds per l'ajuntament de residència. En cas de persones institucionalitzades, és suficient aportar un certificat d'empadronament emès dins del període de presentació de sol·licituds per l'ajuntament corresponent, en el qual consti la data d'empadronament. Si no s'oposen a la consulta interadministrativa d'aquest document en l'apartat corresponent de la sol·licitud, no farà falta aportar-lo.

e) Justificació dels ingressos o rendes de la persona beneficiària i del seu/la seva cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat, si s'escau. Les rendes s'han de justificar mitjançant la presentació de la declaració de l'IRPF corresponent a l'any fiscal de 2022 o certificat d'imputacions (en cas de no ser subjectes obligats a presentar-la).

Les persones sol·licitants i, quan correspongui, els seus cònjuges o persones lligades per anàloga relació d'afectivitat i/o altres membres computables de la unitat familiar poden autoritzar el Consell Insular perquè comprovi el seu nivell de renda emplenant i signant degudament els apartats corresponents de la sol·licitud, la qual cosa eximeix de presentar els certificats esmentats (autorització establerta per l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, general tributària). En aquest cas, és necessari que cada un dels membres signi la corresponent autorització.

En el cas de ciutadans de la Unió Europea o persones estrangeres residents a Menorca, quan no constin dades sobre els seus ingressos hauran de presentar documentació suficient acreditativa en què constin els ingressos que percebin al país al qual tributen.

f) Còpia de la factura o factures oficials que justifiquin el cost de les activitats realitzades i justificació del seu pagament. La data de la factura ha d'estar emesa dins el període subvencionable (del 6 de juny de 2023 fins a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la convocatòria de 2024, ambdós inclosos).

- Les factures han d'incloure:

  • Nom complet i CIF o NIF de qui emet la factura.
  • DNI o NIE de la persona beneficiària i/o, si s'escau, del responsable legal (en cas de menors) o persona curadora (en cas de capacitat jurídica modificada), quan la persona responsable legal o curadora aparegui com a sol·licitant de l'ajut i titular de la domiciliació bancària.
  • Número de la factura, data, concepte, retenció d'IRPF i IVA, si s'escau, segell del proveïdor o signatura i forma de pagament.
  • A la factura ha de quedar acreditat el seu pagament amb la constància de l'expressió «rebut o pagat» o similar.

- En cas que a la factura no consti acreditat el pagament:

  • Targeta de crèdit o dèbit: tiquet de compra del pagament amb targeta o extracte del compte on figuri el càrrec, el qual ha de coincidir amb les dades que consten a la factura.
  • Domiciliació bancària: Extracte del compte o certificat on consti el titular, núm. compte, ordenant del càrrec, persona beneficiària, concepte, import i data.
  • Transferència bancària: Còpia del justificant de l'ordre de transferència o del document bancari que acrediti el pagament on consti el titular, núm. compte, ordenant del càrrec, persona beneficiària, concepte, import i data.
  • Efectiu: a la factura ha de constar el corresponent segell i signat pel proveïdor amb l'expressió «pagament en efectiu o metàl·lic» o tiquet de compra del pagament.

- En cas de finançaments (quan a la factura consti finançament o fraccionament i no hi consti l'expressió «rebut, pagat» o similar):

  • Quan la despesa hagi estat finançada per una entitat bancària, es considerarà efectivament pagada si el proveïdor acredita el cobrament d'aquesta. Haurà de presentar-se el contracte on es detalli l'objecte, el proveïdor i la justificació del cobrament per part del proveïdor.
  • Quan la despesa hagi estat fraccionada o finançada i el proveïdor no acrediti el cobrament d'aquesta, en un termini màxim de tres mesos, comptats a partir de l'acabament de l'activitat subvencionada, el/la beneficiari/ària ha de justificar l'aplicació dels fons rebuts mitjançant la presentació dels comptes justificatius pertinents. Amb caràcter general la justificació del pagament de les despeses assolides pels beneficiaris serà vàlida sempre que no es retardi més de tres mesos des que s'hagi cobrat efectivament la subvenció a justificar (base 24.3 de les bases d'execució del pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'any 2023, prorrogat el 2024 mitjançant Decret de Presidència núm. 3/2024 de 4 de gener de 2024).

- Per les compres per internet s'aplicaran els mateixos criteris de justificació.

En cas que no quedi suficientment acreditat aquest punt, se'n podran requerir aquells justificants o documents que ho acreditin.

g) Declaració jurada degudament signada per la persona sol·licitant, o pel seu representant o curador, relativa a ajudes, beques i/o subvencions obtingudes o sol·licitades a altres institucions o organismes per cobrir la mateixa activitat, detallant la quantia concedida o que es té previst percebre (base 15 c). Aquesta declaració es pot realitzar emplenant l'apartat corresponent del model de sol·licitud.

h) Document de declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades de la persona beneficiària o del seu representant o tutor legal, si escau, segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM (ANNEX 4), fet que haurà d'indicar a l'apartat corresponent de la sol·licitud.

i) Juntament amb la seva sol·licitud, les persones interessades sempre poden aportar qualsevol document addicional als exigits que considerin convenient en relació amb el procediment de concessió.

j) En cas de sol·licitud d'ajuts per a adaptació de vehicle, còpia de la targeta d'inspecció tècnica del vehicle en la qual consti l'adaptació.

7.2. Documentació específica per a les sol·licituds d'ajuts per part de persones majors de 65 anys (línia 1)

k) En cas de sol·licitud d'ajuts de pròtesi dental o reparacions de pròtesi dental, informe acreditatiu del/de la professional que correspongui en el qual s'especifiquin concretament les actuacions realitzades en el cas d'ajuts per pròtesis dentals i/o reparació de pròtesis. (No caldrà adjuntar-ho si queda reflectit a la factura).

7.3. Documentació específica per a les sol·licituds d'ajuts per part de persones amb discapacitat reconeguda (línia 2)

l) Certificat o resolució oficial del grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33% expedit per l'Administració autonòmica competent o certificat de ser beneficiari/ària d'una pensió per incapacitat permanent total, absoluta o de gran invalidesa segons es detalla a la base 6.2.b). Aquests documents s'han d'adjuntar amb totes les seves pàgines i amb el dictamen facultatiu específic, si s'escau. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document en l'apartat corresponent de la sol·licitud (pàg. 3 de l'ANNEX 2), no farà falta aportar-lo.

m) En cas de sol·licitud d'ajuts de tractaments professionals i/o bucodentals associats amb la discapacitat que no estiguin coberts per la Seguretat Social, informe del professional que correspongui en què es justifiqui la necessitat de l'ajut sol·licitat i s'especifiquin les actuacions realitzades.

Quan no quedi acreditada estrictament la concordança entre la discapacitat i el concepte sol·licitat, informe tècnic en què s'especifiqui la relació entre l'ajuda sol·licitada i la discapacitat.

n) En cas que la persona beneficiària sigui menor d'edat, DNI/NIE dels responsables legals que convisquin amb el/la menor beneficiari/ària. Si no s'oposen a la consulta interadministrativa d'aquest document en l'apartat corresponent de la sol·licitud (pàg. 4 de l'ANNEX 2), no farà falta aportar-lo.

En els casos de beneficiaris menors d'edat, si la factura s'emet a nom del representant legal, també hi haurà de constar la identificació de la persona beneficiària.

o) En cas de sol·licitud d'ajut per a obtenció del permís de conduir per a persones amb discapacitat física que necessitin adaptació del vehicle, còpia de la targeta d'inspecció tècnica del vehicle en què consti l'adaptació o certificat de l'autoescola que indiqui que s'ha utilitzat un vehicle adaptat, si s'escau.

En cas que algun dels documents requerits a les lletres b,c,h,l,n ja figurin en els arxius del Consell Insular no serà necessari presentar-los sempre que aquests siguin actualitzats i es faci constar de manera expressa en el document de sol·licitud, tot indicant davant quin òrgan administratiu va presentar els documents, la data o número de registre i nom d'expedient de referència.

Les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari, d'acord amb els art. 28.3 i 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236 de 02/10/2015). En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin, de conformitat amb l'art. 28.7 de la mateixa llei citada.

Excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el Consell Insular pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original, d'acord amb l'art. 28.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria sense formular oposició expressa, la persona interessada presta al Consell Insular de Menorca el consentiment per comprovar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades presentades o autoritzades a la seva consulta per l'interessat que tinguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el Consell Insular tingui accés segons estableixen l'article 28 de la Llei 39/2015 i art. 6.1 e i 9.2 h del Reglament general 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, de Protecció de Dades.

En qualsevol cas, s'ha de tenir en compte que, d'acord amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015, excepcionalment, si les administracions públiques no poden obtenir els documents esmentats, poden demanar novament a l'interessat que els aporti.

Les sol·licituds i tota la documentació relacionada en aquesta base s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb allò que s'estableix en l'art. 14.1 i 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.carpetaciutadana.org) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'art. 16.4 de la mateixa Llei.

b) Facultativament els concurrents la poden presentar presencialment, d'acord amb allò que s'estableix en l'art. 14.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, en les oficines de registre del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'art. 16.4 de l'esmentada Llei.

Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes o fos necessari ampliar o complementar la justificació de la necessitat dels ajuts sol·licitats, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà de la data de recepció del requeriment d'esmena de la sol·licitud, la part interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició, de conformitat amb l'article 68 de la dita Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada.

8. Despeses subvencionables:

- Ajudes tècniques:

  • Pròtesi (S'entén per pròtesi el producte sanitari que reuneix una adaptació personalitzada, adreçat a substituir un òrgan o part de la persona)
  • Ortesi (S'entén per ortesis aquell producte sanitari d'ús extern i no d'implant adreçat a modificar les condicions estructurals o funcionals del cos humà)

- Ajuts per facilitar la mobilitat i la comunicació

- Tractaments professionals sociosanitaris.

9. Determinació de l'import de la subvenció.

9.1. Imports màxims finançables per concepte a les dues línies (persones majors i persones amb discapacitat reconeguda)

 

I. Pròtesis i ortesis (excepte pròtesis dentals que només és aplicable a majors de 65)

Concepte

Import màxim (en EUROS)

Audiòfons

1.500,00 c/u

Materials relacionats amb els audiòfons

200,00

Reparació relacionada amb els d'audiòfons

300,00

Pròtesis dentals i reparació (únicament per a persones majors)

1.075,00

Fèrules de descàrrega dental o oclusal (únicament persones majors de 65)

172,00

Pròtesis oculars

1.000,00

Ulleres o lents de contacte

320,00

Faixes lumbars i/o especials

540,00

Plantilles

100,00

Sabates ortopèdiques

70,00

 

II. Mobilitat i comunicació (persones majors de 65 anys i persones amb discapacitat)

Concepte

Import màxim (en EUROS)

Adaptació i/o reparació de cadires de rodes

1.000,00

Adaptació funcional de la llar*

2.500,00

Adquisició de vehicle adaptat o adaptació del vehicle particular

2.500,00

Adquisició d'altres vehicles adaptats a les necessitats de la discapacitat

(diferents del cotxe com escúter, tricicles, bicicletes)

1.545,00

Arnès per a grua

225,00

Baranes de llit

135,00

Barres de suport per al vàter

100,00

Barres de suport de paret

160,00

Butaca anatòmica

620,00

Cadira per a la dutxa

310,00

Cadira per baixar i pujar escales

700,00

Cadira de rodes fixa (per a l'inodor i el vàter)

220,00

Cadires de rodes convencionals

2.000,00

Caminador, bastó i/o crosses de suport

84,00

Carro de rentada hidràulic

1.924,00

Carro elevador

825,00

Coixins antiescares

130,00

Dispositius de suport per a la vida diària o la comunicació alternativa

500,00

Elevador salvaescales amb o sense cadira/eruga salvaescales**

2.000,00**

Elevador per al vàter

160,00

Grua convencional, de bipedestació o de sostre

1.500,00

Instrumental adaptat per a la ingesta

200,00

Llit hospitalari / adaptat

1.750,00

Matalàs antiescares

360,00

Matalàs d'aire amb compressor

60,00

Material coclear

1.500,00

Pedalejadors

45,00

Post de banyera

110,00

Seient giratori de banyera

260,00

Somier de llit hospitalari

360,00

Taula de transferències

60,00

Tauleta auxiliar per a llit hospitalari

110,00

Trapezi per a la incorporació

210,00

 

*S'entenen per adaptació de la llar treballs de reforma o instal·lació, com ara l'adaptació d'un bany, l'execució d'una rampa d'accés, la col·locació de passamans, etc. En tot cas, la unitat màxima d'actuacions a finançar pel CIM és d'una per concepte i habitatge, subsidiària i complementària als ajuts existents per part dels organismes competents i segons els criteris establerts a les bases 4ª, 5ª i 10ª.

 

**L'ajut d'elevador salvaescales es finançarà sempre que s'hagi instal·lat dins del domicili de residència habitual de la persona beneficiària. Per tant, no es cobrirà quan es tracti d'una instal·lació en espais i zones comunes en propietats de règim de divisió horitzontal o en edificis amb una situació anàloga. Així mateix, la unitat màxima és una per concepte i habitatge i de forma subsidiària i complementària als ajuts existents per part dels organismes competents i segons els criteris establerts a les bases 4ª, 5ª i 10ª.

9.2. Imports màxims finançables per concepte (només per a la línia 2, de persones amb discapacitat)

A més dels conceptes detallats en el punt anterior (a excepció de les pròtesis dentals), són conceptes finançables pels ajuts per a persones amb discapacitat reconeguda, els següents:

I. Mobilitat i comunicació (només línia 2, persones amb discapacitat)

Concepte

Import màxim

(en EUROS)

Cadires de rodes de paràlisi cerebral infantil

1.030,00

Caminadors posturals infantils

1.830,00

Obtenció del permís de conduir per a persones amb discapacitat física que necessitin adaptació del vehicle

740,00

Taps auditius

60,00

 

II. Tractaments professionals sociosanitaris (només línia 2, persones amb discapacitat)

Concepte

Import màxim

(en EUROS)

Tractaments professionals (inclou intervencions professionals de psicomotricitat, logopèdia, psicopedagogia, psicoteràpia i similars amb la mateixa finalitat) no inclosos en la Seguretat Social*

1.500,00

Tractaments bucodentals associats a la discapacitat que no estiguin coberts pel sistema de la Seguretat Social (només pròtesis dentals o implants) **

850,00

 

 

* Per als tractaments definits ha de quedar acreditada la situació que justifiqui la necessitat de l'ajut sol·licitat i la no existència d'un recurs públic que pugui cobrir el tractament.

** En el cas d'ajuts per a pròtesis dentals i/o tractaments bucodentals les sol·licituds han d'anar acompanyades del corresponent informe que detalli les actuacions i la relació existent entre el tractament bucodental i la discapacitat.

10. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts.

El procediment per a la concessió dels ajuts és l'establert a la base 11. Els ajuts es valoraran, en termes generals, d'acord amb les presents bases i, específicament, en funció del col·lectiu al qual vagi adreçat l'ajut, segons els criteris i requisits establerts per a cada línia d'ajut.

S'avaluaran totes les sol·licituds presentades dins el termini establert, sempre que prèviament compleixin totes les condicions disposades en les presents bases i els requisits específics exposats en la base 6 per a cada línia. Les sol·licituds que superin els límits d'ingressos establerts per a cada línia, en els punts 6.1.b) i 6.2.c) respectivament, no tindran dret a l'ajut.

L'import dels ajuts es podrà concedir pel 100 % de la despesa justificada amb els límits quantitatius establerts per cada concepte en la base 9a, el límit individual màxim per tots els conceptes establert a la base 3a i el límit màxim a percebre segons la capacitat de renda de la unitat computable de convivència, segons les taules que consten en aquesta base.

En tot cas, es finançarà només una unitat per sol·licitant de cada tipus de concepte dels establerts a la base 9a (excepte audiòfons) i pels imports màxims establerts per cada concepte, sempre tenint en compte que l'import màxim individual per a cada sol·licitud es fixa en 2.500 €.

Tot això sempre que existeixi disponibilitat pressupostària i sense prejudici que, en cas d'advertir-se insuficiència de recursos pressupostaris per atendre totes les sol·licituds que compleixin els requisits indicats en la present convocatòria, els imports dels ajuts inicialment proposats en la concessió es podran veure reduïts en aplicació del que estableix el punt 3.2 de les presents bases.

Quant a la línia 1 (persones majors de 65 anys) es tindrà en compte el barem indicat a continuació com a referència, segons el qual l'import dels ajuts estarà subjecte a un percentatge màxim sobre el concepte subvencionable en funció de la capacitat de renda de la persona beneficiària i/o del seu cònjuge o similar, si s'escau, calculada segons l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) anual a 14 pagues, segons la taula adjunta:

 

Paràmetres

Màxim 100 % de la despesa o límit màxim per concepte

Màxim 75 % de la despesa o límit màxim per concepte

Màxim 50 % de la despesa o límit màxim per concepte

Import del nivell de renda a considerar

Inferior a 16.800 € (1 membre computable)

Inferior a 25.200 € (2 membres computables)

Igual o superior a 16.800 € i inferior a 21.000 € (1 membre computable)

Igual o superior a 25.200 € i inferior a 29.400 € (2 membres computables)

Igual o superior a 21.000 € i inferior a 25.200 € (1 membre computable)

Igual o superior a 29.400 € i inferior a 33.600 € (2 membres computables)

*El valor de l'IPREM anual a 14 pagues de l'any 2023 és de 8.400 €, d'acord amb el que estableix la disposició addicional norantena, apartat d), de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2023.

Quant a la línia 2 (persones amb discapacitat reconeguda) es tindrà en compte el barem indicat a continuació com a referència, segons el qual l'import dels ajuts estarà subjecte a un percentatge màxim sobre el concepte subvencionable en funció de la capacitat de renda de la persona beneficiària, del seu cònjuge o similar i/o altres membres de la unitat econòmica de convivència, calculada d'acord amb l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) anual a 14 pagues, segons la taula adjunta:

 

Paràmetres

Màxim 100 % de la despesa o límit màxim per concepte

Màxim 75 % de la despesa o límit màxim per concepte

Màxim 50 % de la despesa o límit màxim per concepte

Import del nivell de renda a considerar

Inferior a 16.800 € (1 membre computable)

Inferior a 25.200 € (2 membres computables)

Inferior a 33.600 € (3 membres computables)

Inferior a 42.000 € (4 o més membres computables)

Igual o superior a 16.800 € i inferior a 21.000 € (1 membre computable)

Igual o superior a 25.200 € i inferior a 29.400 € (2 membres computables)

Igual o superior a 33.600 € i inferior a 37.800 € (3 membres computables)

Igual o superior 42.000 € i inferior a 46.200 € (4 o més membres computables)

Igual o superior a 21.000 € i inferior a 25.200 € (1 membre)

Igual o superior a 29.400 € i inferior a 33.600 € (2 membres computables)

Igual o superior a 37.800 € i inferior a 42.000 € (3 membres computables)

Igual o superior a 46.200 € i inferior a 50.400 € (4 o més membres computables

*El valor de l'IPREM anual a 14 pagues de l'any 2023 és de 8.400 €, d'acord amb el que estableix la disposició addicional norantena, apartat d), de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2023.

11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

Els ajuts es concediran d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, per mitjà del procediment de convocatòria prèvia, i de la manera següent:

a) L'inici de l'expedient s'efectuarà mitjançant l'aprovació de la convocatòria i les bases pel Consell Executiu del Consell Insular de Menorca. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) La instrucció correspondrà als tècnics que s'indiqui en la convocatòria, que han de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals es formularà proposta de resolució sobre la concessió dels ajuts.

Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient i de la comissió avaluadora corresponent.

c) Una vegada examinades les sol·licituds per la instrucció i la comissió avaluadora corresponent i després que aquesta darrera hagi emès el seu informe, que servirà de base per formular la proposta de resolució, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució al conseller executiu o la consellera executiva competent, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament dels ajuts ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada un dels ajuts concedits.

El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de la concessió dels ajuts serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

La resolució de concessió i denegació d'aquests ajuts, d'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Aquesta publicació té efectes de notificació i ha de contenir els mateixos elements que l'article 40.2 de la norma esmentada, respecte a les notificacions.

Així mateix, aquesta es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i se'n publicarà l'extracte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

L'acord de concessió també es podrà consultar al tauler d'anuncis del Consell Insular de Menorca https://www.cime.es/Tauler/Edictes.aspx

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió dels ajuts i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent d'ajuts atorgats per terceres persones, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

12. Comissió avaluadora

La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris esmentats i emetre'n l'informe que haurà de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució a l'òrgan competent.

La comissió avaluadora s'ha de constituir preceptivament en les convocatòries quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior a 50.000,00 euros, o l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000,00 euros.

Per defecte, la comissió avaluadora, que serà la mateixa per a totes les línies d'ajuts, la conformaran els membres que es determinin en la convocatòria, entre els quals necessàriament hi ha d'haver les figures següents:

a) Una presidència encarregada de la direcció de la comissió, en la qual a més de veu i vot, si s'escau, resoldrà els empats que es puguin produir en les votacions pel seu vot de qualitat. La presidència correspondrà al conseller executiu o a la consellera executiva competent en matèria de Benestar Social.

b) Una vicepresidència encarregada de substituir la presidència en l'exercici de les seves funcions en els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats, que tindrà veu i vot, ponderat en cas de substituir a la presidència. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats serà substituïda per qui designi la presidència. La vicepresidència, si existeix el càrrec, correspondrà al director o a la directora insular competent per raó de la matèria. En cas de no existir una direcció insular, la vicepresidència correspondrà al tècnic responsable de l'àrea de gestió administrativa del departament.

c) Com a mínim, tres vocals de perfil tècnic que tindran veu i vot, que en cas de fer-se ús dels vots de qualitat per part de la presidència o la vicepresidència, tant si són divergents o convergents, podran adoptar la forma de vot particular. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats seran substituïts per qui designi la presidència entre els altres tècnics del departament.

Un/a administratiu/iva del departament competent en matèria de Benestar Social, designat per la presidència de la comissió actuarà com a secretari/ària de la comissió avaluadora i aixecarà acta de les reunions, en les quals s'han de reflectir els acords adoptats. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats serà substituïda per una auxiliar administrativa del departament.

13. Abonament dels ajuts

Els ajuts s'abonaran, per norma general, quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases (a excepció del contemplat a la base 7.1.f) respecte dels finançaments).

L'abonament dels ajuts concedits en favor de les persones beneficiàries s'efectuarà en un termini màxim de tres mesos des de l'acord de concessió, sempre que la disponibilitat de tresoreria del Consell Insular ho permeti.

Segons la base 24.4 d'execució del Pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'any 2023, prorrogat el 2024 mitjançant Decret de Presidència núm. 3/2024 de 4 de gener de 2024, resten exemptes de retenció conformement amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques, les següents:

  • Les subvencions i els ajuts assistencials.
  • Les beques per cursar estudis en tots els nivells i graus del sistema educatiu.
  • Les altres que resultin exemptes per resolució de l'òrgan competent de l'Administració tributària.

Les ajudes objecte d'aquestes bases, s'entenen incloses en l'art. 7, lletra y) de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost de les persones físiques, que diu:

«y) Les prestacions econòmiques establertes per les comunitats autònomes en concepte de renda mínima d'inserció per garantir recursos econòmics de subsistència a les persones que manquin d'ells, així com les altres ajudes establertes per aquestes o per entitats locals per atendre, conformement a la seva normativa, a col·lectius en risc d'exclusió social, situacions d'emergència social, necessitats habitacionals de persones sense recursos o necessitats d'alimentació, escolarització i altres necessitats bàsiques de menors o persones amb discapacitat quan ells i les persones a càrrec seu, manquin de mitjans econòmics suficients, fins a un import màxim anual conjunt d'1,5 vegades l'indicador públic de rendes d'efectes múltiples.»

La subjecció a aquest precepte, s'entén fins al límit d'ingressos que marca d'1,5 vegades l'indicador públic de rendes d'efectes múltiples.

14. Justificació de les despeses

Les persones beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades prèviament a la concessió de l'ajut, per tant, no és procedent establir un termini justificatiu per a l'aplicació dels fons a excepció del contemplat a la base 7.1.f) respecte dels finançaments. En aquests casos, el/la beneficiari/ària ha de justificar el pagament de les despeses abans que transcorrin tres mesos des que s'hagi cobrat efectivament la subvenció a justificar. No obstant l'anterior, el Consell Insular sí que pot inspeccionar les activitats sufragades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

15. Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions generals dels beneficiaris totes les següents:

a) Proporcionar pels canals que s'indiqui, quan el Consell Insular els ho requereixi, tota aquella informació que resulti necessària per al control dels ajuts atorgats.

b) Sotmetre's en qualsevol moment a les actuacions de comprovació que efectuï el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per la fiscalització dels comptes públics.

c) Comunicar per escrit al Consell Insular en el termini màxim de dos dies hàbils des de l'endemà de la seva tramitació i/o del seu coneixement, la sol·licitud i/o l'obtenció d'altres ajuts o subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, estatal o internacional amb la finalitat de cobrir la mateixa necessitat.

d) Complir amb els requisits i les condicions específiques establertes per a cada línia d'ajut (base 6ª), així com amb qualsevol altra obligació que pugui procedir en aplicació de la normativa sobre la matèria (base 18ª).

e) Justificar adequadament el pagament de les despeses efectuades d'acord amb la base 9ª i les bases específiques de cada línia.

f) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists.

g) Qualsevol altra en aplicació de la normativa vigent.

16. Revocació i reintegrament dels ajuts

En cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà el corresponent expedient de revocació i consegüent reintegrament si correspon. A conseqüència de la revocació de l'ajut, queda sense efecte l'acte de concessió i la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats que hagin esdevingut indegudes, més l'interès de demora corresponent, comptador des que el pagament es va fer efectiu fins a la data de l'acte mitjançant la qual s'acordi el reintegrament. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic i els serà aplicable la via del constrenyiment.

La resolució del procediment de reintegrament ha d'identificar la persona obligada al reintegrament, les obligacions incomplertes, la causa de reintegrament que s'hi esdevé i l'import de l'ajut a reintegrar.

La resolució del procediment de reintegrament exhaureix la via administrativa.

17. Infraccions i sancions.

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol V del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus i el Consell executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

18. Altres disposicions.

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.

Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
  • Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
  • La Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
  • Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).
  • Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 176 de 21 de juliol de 2006).
  • Bases d'execució del Pressupost del Consell Insular en vigor.
     

19. Protecció de dades de caràcter personal

Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques en relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.

En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.

ANNEX 1. Model normalitzat de sol·licitud d'ajut per a persones majors de 65 anys (línia 1) i autorització i/o consentiment per a la consulta de dades. (Consta en l'expedient)

ANNEX 2. Model normalitzat de sol·licitud d'ajut per a persones amb discapacitat reconeguda menors de 65 anys (línia 2) i autorització i/o consentiment per a la consulta de dades. (Consta en l'expedient)

ANNEX 3. Model normalitzat de representació voluntària per actuar davant el Consell Insular de Menorca (Consta en l'expedient)

ANNEX 4. Model normalitzat de declaració de dades bancàries (Consta en l'expedient)

Tots els models normalitzats es facilitaran a les oficines de les seus del Consell Insular a Maó i Ciutadella de Menorca així com a la seu electrònica de la pàgina web www.cime.es.

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 17 de maig de 2024

Per delegació del president, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-07-2023)