Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 330146
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’aprova la convocatòria informativa per a concedir ajuts per a fomentar la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de les Illes Balears
La rellevància del diàleg social com a instrument que contribueix a millorar la governabilitat econòmica i social es reconeix en instàncies internacionals, com ara el Conveni de l'Organització Internacional del Treball núm. 150 (1978) i la Comunicació de 12 d'agost de 2004 sobre el diàleg social europeu, i nacionals com ocorre en la Constitució espanyola de 1978, que reconeix el deure dels poders públics de promoure la participació de la ciutadania en la vida política, econòmica, cultural i social, i la transcendència política de les organitzacions sindicals i empresarials, de manera que la interlocució dels agents socials en el marc de la participació institucional supera la defensa de la classe treballadora i empresarial per tal com se'ls ha de tenir en compte per adoptar decisions que afecten la ciutadania. Per la seva banda, l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears declara igualment el valor de la concertació social i la participació dels interlocutors socials més representatius en la vida administrativa pública i la seva contribució a la satisfacció dels interessos generals.
En aquest marc, i atesa la importància de la funció que s'atorga als interlocutors socials més representatius, la Llei 2/2011, de 22 de març, per la qual es regula la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de la comunitat autònoma de les Illes Balears, regula els criteris amb els quals s'han de compensar els costs que els suposa la participació institucional i dedica el títol II al foment i l'avaluació d'aquesta.
Així, l'article 6 de la Llei 2/2011 reconeix el dret de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives a percebre una subvenció econòmica per compensar les despeses derivades de la participació institucional. A més, l'article 7 preveu la consignació d'una partida pressupostària en la Llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma destinada a compensar econòmicament l'exercici de les funcions i comeses derivades de la participació institucional. Finalment, la disposició addicional setena de la mateixa Llei regula la distribució dels ajuts en atenció a criteris de representativitat i en proporció a la representació de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives en la Mesa Social Tripartida de les Illes Balears.
Sobre la base d'aquesta previsió legal s'aprova aquesta convocatòria informativa, que té per objecte fomentar la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de les Illes Balears.
L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008, estableix les bases reguladores en matèria de treball i formació, que resulta aplicable en tot allò que no sigui incompatible amb els ajuts concedits i, en els apartats 2.2 i 2.3 de l'article 1, inclou el foment del fet sindical i la participació institucional de les organitzacions empresarials més representatives. Aquests apartats, en relació amb les previsions efectuades en la Llei 2/2011, constitueixen la normativa reguladora de la subvenció destinada al foment de la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives, objecte de la convocatòria.
De conformitat amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, es pot autoritzar el pagament anticipat de la subvenció fins a un màxim del 75 % del seu import amb les garanties que pertoquin sempre que l'entitat beneficiària acrediti que no disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat que se subvenciona.
D'acord amb l'article 14.3 i 4 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, «en els casos a què es refereix la lletra b) de l'apartat 1 de l'article 7 en els quals la norma de rang legal no faci una delimitació precisa dels beneficiaris, el procediment també s'ha d'iniciar a sol·licitud de les persones interessades. En els casos a què es refereix l'apartat anterior d'aquest article, l'òrgan competent per a la concessió de la subvenció pot dictar un acte de convocatòria informativa, el qual tindrà el caràcter de simple pressupost dels procediments que, si escau, s'iniciïn posteriorment amb les sol·licituds que es presentin».
D'altra banda, l'article 3 de l'Ordre de bases abans esmentada estableix que les convocatòries corresponents s'han d'aprovar per mitjà d'una resolució de la consellera o del conseller competent en matèria de treball i formació, i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. En el cas d'aquesta convocatòria informativa, també s'aprovarà i publicarà en els mateixos terminis.
Aquests ajuts s'han inclòs en l'objectiu II.5.2 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril).
Aquesta convocatòria es dirigeix a un beneficiari que no exerceix cap activitat econòmica i, per tant, no es contempla com un ajut d'estat en els termes dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE). Així, aquest ajut no està subjecte a cap règim d'ajuts de la UE.
D'acord amb l'article 56.2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions, es fa constar expressament que la concessió de les subvencions resta condicionada a l'existència de crèdit adient i suficient en el moment de la resolució de concessió.
Per tot això, d'acord amb els preceptes indicats, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per concedir ajuts destinats a fomentar la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de les Illes Balears.
2. Aprovar els termes d'aquesta convocatòria que consten en l'annex I.
3. Aprovar el model de sol·licitud i de declaració responsable i el model de compte justificatiu que s'adjunten, respectivament, com a annexos II i III.
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comunicar-la a la Base de dades nacional de subvencions.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura electrònica (24 de maig 2024)
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX I Convocatòria informativa
Primer Objecte
Aquesta convocatòria informativa té per objecte fomentar la participació institucional de les organitzacions sindicals i de les organitzacions empresarials més representatives de les Illes Balears.
Segon Normativa reguladora
Els ajuts a concedir es regeixen per la Llei 2/2011, de 22 de març, per la qual es regula la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de Treball i Formació, modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol).
Tercer Import econòmic de la convocatòria
1. Els ajuts concedits s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària 19601 322B01 48003.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024 per un import total de cinc-cents setanta-dos mil euros (572.000 €).
2. La concessió dels ajuts prevists en aquesta convocatòria està condicionada a les disponibilitats pressupostàries del punt anterior.
Quart Àmbit temporal
Les activitats objecte de subvenció s'han de dur a terme entre l'1 de novembre de 2023 i el 31 d'octubre de 2024.
Cinquè Beneficiaris i causes d'exclusió
1. Les entitats beneficiàries són les organitzacions sindicals i empresarials més representatives de les Illes Balears en els termes establerts en l'article 3.1 de la Llei 2/2011, de 22 de març.
2. Els requisits que han d'acreditar les entitats sol·licitants són els següents:
a) No estar sotmeses a cap de les prohibicions per ser beneficiàries dels ajuts establerts en l'article 10 de la Llei de subvencions, Text refós aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
b) Estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social abans de dictar la proposta de resolució.
c) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de dictar la proposta de resolució.
d) No haver estat sancionades o condemnades en els tres darrers anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionat o condemnat per resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
Sisè Acció subvencionable
L'acció subvencionable consisteix en la participació de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives en les meses, els consells i la resta de fòrums de participació de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia i del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB).
Setè Quantia dels ajuts
1. D'acord amb la disposició addicional setena de la Llei 2/2011, la distribució de la quantia assignada s'ha de dividir en dues meitats iguals, que s'han de destinar, respectivament, a la representació empresarial i a la representació sindical.
2. La quantia resultant s'ha de repartir en proporció al nombre de components que s'assignen a cada una de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives en la Mesa Social Tripartida de les Illes Balears, regulada pel Decret 47/2012, de 8 de juny, pel qual es crea i regula la Mesa Social Tripartida de les Illes Balears.
Vuitè Presentació de les sol·licituds i termini
1. El termini per presentar les sol·licituds és d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, s'ha d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que està disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament.
En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conforme al que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els requerirà perquè la realitzin en la forma indicada anteriorment. A aquests efectes, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.
No es tindran per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic.
De conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:
a) Les persones jurídiques.
b) Les entitats sense personalitat jurídica.
c) Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.
D'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, si algun dels subjectes a què fa referència l'article 14.2 presenta la seva sol·licitud presencialment, les administracions públiques han de requerir l'interessat perquè l'esmeni a través de la seva presentació electrònica. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.
3. Les entitats sol·licitants han d'efectuar la petició de l'ajut per mitjà de qui les representi legalment, amb l'acreditació adequada.
4. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els que exigeixen l'Ordre de bases reguladores i aquesta convocatòria, s'ha de requerir l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies, esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015 abans esmentada.
Novè Documentació
1. Juntament amb la sol·licitud, s'han d'adjuntar els documents següents:
a) Sol·licitud específica de la convocatòria, segons el model normalitzat de la sol·licitud i declaració responsable (annex II).
b) Document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat sol·licitant. La representació es pot acreditar per qualsevol forma vàlida en dret.
En el cas de representació mitjançant inscripció en el Registre Electrònic d'Apoderaments (REA) serà suficient el número de registre.
c) Còpia del document constitutiu de l'entitat o dels estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent, o certificat d'inscripció registral dels documents esmentats.
d) Justificació, mitjançant declaració responsable, que l'entitat sol·licitant no disposa de recursos suficients per finançar l'execució de l'activitat que se subvenciona, en el supòsit que l'entitat sol·liciti el pagament anticipat del 75 % de l'import de la subvenció.
e) Justificació, mitjançant declaració responsable, de les circumstàncies excepcionals que permeten realitzar el pagament anticipat sense exigència prèvia de cap garantia, en el cas que així ho sol·liciti l'entitat interessada.
2. Pel que fa als requisits establerts als apartats b) i c) del punt 5.2 d'aquesta convocatòria, la signatura de la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui obtenir informació relativa al compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, excepte en el cas que denegui expressament el consentiment, supòsit en què ha d'aportar els certificats corresponents juntament amb la sol·licitud d'ajuts.
3. En el supòsit que algun dels documents requerits per tramitar la subvenció ja s'hagi presentat davant l'Administració actuant en ocasió de la tramitació d'altres expedients, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o dependència en què es varen presentar o, si escau, l'òrgan que els va emetre, sempre i quan no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment corresponent i no hagin sofert modificacions
Desè Règim de concessió dels ajuts
D'acord amb l'article 5.5 de l'Ordre de bases reguladores en relació amb la disposició addicional setena de la Llei 2/2011, de 22 de març, la concessió dels ajuts s'ha de fer en règim de concessió directa, atès que no són necessàries la comparació i la prelació de totes les sol·licituds entre sí, i estan regulats els criteris de repartiment dels ajuts en la mateixa Llei 2/2011.
Onzè Instrucció i resolució del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General de Treball i Salut Laboral.
2. De conformitat amb l'article 7 de les bases reguladores, les sol·licituds d'ajuts les ha de resoldre motivadament el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, amb la proposta prèvia de la directora general de Treball i Salut Laboral, i s'ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia individual de la subvenció.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos comptadors des de que acabi el període de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
4. La notificació de la resolució s'ha de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
Dotzè Concurrència d'ajuts
1. La percepció dels ajuts que estableix aquesta convocatòria és compatible amb altres ajuts o subvencions que rebi l'entitat beneficiària de qualsevol Administració pública o d'altres entitats públiques o privades que aïlladament o en concurrència amb aquests siguin destinats a les mateixes accions que són objecte d'aquesta convocatòria.
2. En tot cas, quan els ajuts que estableix aquesta convocatòria s'hagin de compatibilitzar amb altres subvencions i ambdós es concedeixin a una mateixa entitat beneficiària per a una finalitat idèntica, l'import no pot assolir una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajuts de la mateixa administració o d'una altra de diferent o bé d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de dur a terme.
Tretzè Justificació i pagament
1. D'acord amb l'article 37.2) del Text refós de la Llei de subvencions, es pot abonar el 75 % de la subvenció concedida una vegada que les persones que ocupen les secretaries dels diversos òrgans de participació institucional de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia i del Servei d'Ocupació de les Illes Balears certifiquin que s'han iniciat les actuacions que se subvencionen i sempre que l'entitat sol·licitant acrediti davant la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia que no disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada.
2. De conformitat amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en relació amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions abans esmentat, el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia pot eximir l'entitat beneficiària de presentar garantia sempre que concorrin circumstàncies excepcionals que així ho aconsellin.
3. El 25 % restant de l'import de la subvenció concedida, o el 100 % en el cas que no s'hagi concedit el pagament anticipat, s'ha d'abonar a l'entitat beneficiària una vegada que aquesta hagi justificat l'aplicació dels fons a la finalitat de la subvenció.
La justificació s'ha de fer amb l'aportació dels corresponents certificats de les persones titulars de les secretaries dels òrgans de participació institucional de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia i del Servei d'Ocupació de les Illes Balears que a continuació s'enumeren, que acreditin que les entitats beneficiàries han participat en els òrgans indicats, amb indicació de les reunions convocades i de l'assistència de cada organització empresarial i sindical:
— Mesa Social Tripartida de les Illes Balears.
— Comissió Consultiva de la Inspecció de Treball i Seguretat Social de les Illes Balears.
— Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears.
— Comissió de Seguiment de les Clàusules Socials.
— Consell de Salut Laboral de les Illes Balears.
— Consell de Direcció del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
— Comissió Assessora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
— Consell de Formació Professional de les Illes Balears.
— Comissió Permanent del Consell de Formació Professional de les Illes Balears.
— Consell de Direcció del Consorci de l'Escola d'Hoteleria de les Illes Balears.
— Mesa de Coordinació i Seguiment del Pacte per la Competitivitat i l'Ocupació de Qualitat i el Progrés Social de les Illes Balears.
— Mesa Tècnica d'Economia, Ocupació i Formació del Pacte per la Competitivitat i l'Ocupació de Qualitat i el Progrés Social de les Illes Balears.
— Qualsevol altre òrgan al que tinguin l'obligació d'assistir.
4- Es pot requerir l'entitat beneficiària perquè aporti qualsevol altra documentació que es consideri necessària per justificar la subvenció.
5. El termini per justificar l'import de la subvenció concedida acaba el dia 10 de novembre de 2024.
Catorzè Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts les que estableix l'article 9 de l'Ordre de bases reguladores de 4 de maig de 2005 en relació amb l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.
Quinzè Revocació, reintegrament i devolució voluntària
1. L'ocultació o falsejament de les dades que varen servir de base per a la concessió de l'ajut per part del sol·licitant dona lloc a la seva revocació, al reintegrament de les quantitats percebudes i a l'exigència de l'interès de demora corresponent, que es meritarà des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acordi la procedència del reintegrament.
2. Igualment, s'han de reintegrar les quantitats percebudes i s'exigirà l'interès de demora meritat en cas que el beneficiari incorri en alguna de les causes previstes en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003 o incompleixi les obligacions i compromisos que estableix aquesta Resolució.
3. En els procediments de reintegrament és d'aplicació la regulació prevista en els articles 41 i següents de la Llei 38/2003, i en els articles 94 i següents del Reial decret 887/2006.
4. Així mateix, una vegada produïdes les circumstàncies que provoquen un reintegrament es pot fer la devolució voluntària per part de beneficiari, sense el previ requeriment de l'Administració, conforme al que estableix l'article 90 del Reglament de desplegament de la Llei 38/2003, d'acord amb el model d'autoliquidació 046 que a aquest efecte faciliti l'Agència Tributària de les Illes Balears.
5. Quan es produeixi la devolució voluntària, l'Administració ha de calcular els interessos de demora d'acord amb el que preveu l'article 38 de la Llei 38/2003 i fins al moment en què es va produir la devolució efectiva per part del beneficiari.
Setzè Interpretació i execució
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
Dissetè Publicació de la convocatòria i efectes
Prèvia a la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, es comunica el text de la convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions, amb la resta de la informació que es requereixi, de conformitat amb l'article 29 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Aquesta convocatòria comença a produir efectes a partir del dia següent d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.