Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 325842
Resolució de la consellera Famílies i Afers Socials per la qual s’estableix la convocatòria de subvencions per executar projectes d’estades per a persones professionals o col·laboradores d’ONGD per a l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 762611

Fets

1. D'acord amb el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat  Autònoma de les Illes Balears, la Direcció General de Cooperació i Immigració executa les polítiques de cooperació i acció humanitària per a la defensa dels drets humans, l'erradicació de la pobresa i la promoció del desenvolupament sostenible als territoris del Sud; educació per a la transformació social a les Illes Balears amb perspectiva local-global, i atenció i integració social a la població immigrant.

2. Aquesta convocatòria s'emmarca en la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, amb la finalitat de lluitar contra la pobresa en totes les seves manifestacions, a fi de reduir les desigualtats, promoure la justícia global, avançar cap a la realització efectiva dels drets humans, la promoció d'un nou model de vida i benestar dins els límits sostenibles del planeta i per a la construcció a les Illes Balears d'una ciutadania global crítica, responsable i compromesa.

3. En data 20 d'abril de 2024, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026. Aquest Pla preveu, en el marc de l'objectiu estratègic III.9.4, establir subvencions per executar projectes de cooperants.

4. Normativament, aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny). Els ajuts s'adrecen a les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears que duguin a terme activitats en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat.

5. Els ajuts susceptibles de ser atorgats en aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió Europea relativa al concepte d'ajut d'estat, segons el que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atès que els projectes de cooperació al desenvolupament per presentar estan lligats a una activitat no econòmica de les organitzacions no governamentals de desenvolupament sol·licitants.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; a proposta de la directora general de Cooperació i Immigració; amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per executar projectes d'estades per a persones professionals o col·laboradores d'ONGD per a l'any 2024, d'acord amb els punts que consten en els annexos 1, 2, 3 i 4 d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 70.000,00 € (setanta mil euros).

3. Autoritzar una despesa de 70.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.

4. Designar la directora general de Cooperació i Immigració òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (22 de maig de 2024)

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover

 

ANNEX 1 Punts de la convocatòria

1. Objecte i finalitat

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és establir les subvencions per executar projectes d'estades per a persones professionals o col·laboradores d'ONGD per a l'any 2024.

1.2. Aquestes subvencions tenen la raó de ser en la necessitat de contribuir a erradicar la pobresa en els territoris del Sud i, en conseqüència, millorar les condicions de vida de la població. Es facilita la participació de la societat civil de les Illes Balears en projectes solidaris, perquè, efectivament, la ciutadania d'aquestes illes tengui plena consciència del món on viu i de les conseqüències globals que poden tenir les seves accions quotidianes. Amb aquesta línia de subvencions també es creen aliances que permeten generar noves dinàmiques per a unes relacions justes, perdurables i equitatives entre el nord i el sud global.

1.3. L'Agenda 2030, que l'Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar el 2015 com un pla d'acció en favor de les persones, el planeta, la prosperitat, la pau i les aliances, és el full de ruta de la política de cooperació consensuada internacionalment. Per mitjà dels 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS), es proposa erradicar, o almenys reduir, la pobresa en totes les seves dimensions, perquè és identificada com el màxim desafiament mundial actual i com el principal impediment per assolir el desenvolupament sostenible.

1.4. Així mateix, la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, estableix que la política balear de cooperació es fonamenta en la plena realització dels drets humans de totes les persones i posa en el centre la sostenibilitat ecològica i l'empoderament de l'agenda feminista i de les seves organitzacions.

1.5. El marc general de la planificació de la cooperació de les Illes Balears es materialitza mitjançant els àmbits estratègics com a marcs de planificació oberts i flexibles que permeten analitzar en la seva complexitat les múltiples dimensions de la pobresa, les desigualtats i les dinàmiques d'exclusió i expulsió social. Els tres àmbits identificats són: transició ecosocial, governança dels pobles i aliances per a l'enfortiment organitzacional. Es prioritzaran els projectes que hi incideixin per caminar cap a una coherència de polítiques que vinculi el conjunt de l'actuació del Govern amb la transformació global basada en els drets humans, l'enfocament feminista i la sostenibilitat ecològica.

1.6. Poden ser objecte de subvenció les estades següents:

• Modalitat A. Estades a les Illes Balears de persones professionals o col·laboradores d'ONGD de països del Sud (annex 2).

• Modalitat B. Estades de persones professionals o col·laboradores d'ONGD de les Illes Balears en projectes de cooperació a territoris del Sud (annex 3).

1.7. La finalitat i els requisits dels projectes corresponents a cada una de les dues modalitats objecte d'aquesta convocatòria es descriuen en els annexos 2 i 3 de la convocatòria.

 

2. Bases reguladores

Aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny).

3. Import màxim de la convocatòria i crèdit pressupostari

3.1. L'import màxim que es destina a la convocatòria és de 70.000,00 € (setanta mil euros), amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.

3.2. L'import màxim previst es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta modificació no implica ampliar el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Nombre de projectes, durada i import sol·licitat

4.1. Les entitats sol·licitants poden presentar un màxim d'un projecte en aquesta convocatòria. Cada entitat pot triar entre la modalitat A o la modalitat B.

4.2. El projecte ha de respondre a la finalitat objecte de la convocatòria i s'ha d'emmarcar en els principis de la cooperació per a la transformació global de la Llei 8/2023. En cap cas, no es valoraran els projectes que no s'adaptin a l'objecte de la convocatòria.

4.3. La durada màxima dels projectes que es presentin ha de ser de nou (9) mesos, comptadors des de la data d'inici del projecte. En qualsevol cas, els projectes s'han d'iniciar durant l'any 2024.

4.4. Les entitats beneficiàries han de comunicar l'inici de l'execució del projecte en el termini de deu dies comptadors des de la publicació de la resolució de concessió. L'inici del projecte pot ser des de l'1 de gener de 2024.

4.5. Es considera que els projectes subvencionats han acabat una vegada transcorregut el termini d'execució previst, comptador des de la data d'inici del projecte.

4.6. L'import màxim que es pot sol·licitar a la Direcció General de Cooperació i Immigració és de 9.000,00 euros per a la totalitat del projecte, amb els límits següents:

• Modalitat A. Estades a les Illes Balears de persones professionals o col·laboradores d'ONGD de països del Sud: fins a 4.200 € (quatre mil dos-cents euros) per persona, amb un màxim de dues persones, i un màxim de 600 euros per a despeses directament relacionades amb el projecte.

• Modalitat B. Estades de persones professionals o col·laboradores d'ONGD de les Illes Balears en projectes de cooperació a territoris del Sud: fins a 2.800 € (dos mil vuit-cents euros) per persona de les Illes Balears que es desplaça, amb un màxim de tres persones, i un màxim de 600 euros per a despeses directament relacionades amb el projecte.

4.7. En tots els casos, es pot sol·licitar una subvenció equivalent al 100 % del pressupost del projecte.

5. Tipus de despeses subvencionables

Són despeses subvencionables per a cadascuna de les modalitats, les que es descriuen en els annexos 2 i 3.

6. Requisits de les ONGD beneficiàries

Poden resultar beneficiàries de les subvencions que estableix aquesta convocatòria les ONGD que compleixin els requisits següents:

a) Estar inscrites en el Registre d'ONGD de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 43 del Decret 15/2018.

La constitució legal de l'entitat i la presència efectiva a les Illes Balears s'han d'haver produït, com a mínim, dos anys abans de la publicació de la convocatòria. A l'efecte del que s'estableix respecte del requisit de l'antiguitat que han d'acreditar les entitats beneficiàries, en el cas de successió d'entitats s'ha de respectar l'antiguitat originària de l'entitat, sempre que aquesta circumstància s'acrediti en els nous estatuts.

b) En cas que la documentació disponible en el Registre d'ONGD de les Illes Balears no estigui actualitzada, presentar la documentació necessària per actualitzar les dades de l'entitat en el Registre d'ONGD.

c) Disposar de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció.

d) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

e) Haver justificat suficientment les subvencions o els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears, si n'és el cas.

f) No incórrer en cap de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

g) No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques ni a cap procediment sancionador.

h) No haver estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

i) Executar els projectes mitjançant l'actuació d'un o diversos socis locals en el territori del Sud. S'entén per soci local la persona jurídica creada i reconeguda legalment en el registre oficial corresponent com a entitat nacional sense ànim de lucre, d'acord amb la legislació del país on s'ha de desplegar l'acció, que manté relacions de col·laboració amb l'entitat beneficiària i que assumeix, en tot o en part, l'execució directa de les actuacions objecte d'ajuda.

7. Presentació de sol·licituds i termini

7.1. Les ONGD interessades han de presentar les sol·licituds electrònicament mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de la CAIB per a aquesta convocatòria.

7.2. No s'admetran a tràmit les sol·licituds presentades per qualsevol altre mitjà electrònic diferent del que s'assenyala en el punt anterior.

7.3. El termini de presentació de sol·licituds és de vint dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

7.4. Amb la sol·licitud, s'han de presentar obligatòriament el formulari del projecte i el pressupost, amb els models normalitzats facilitats per la Direcció General de Cooperació i Immigració per a aquesta convocatòria. L'entitat ha de presentar també la documentació que acrediti els requisits.

7.5. La manca de presentació del formulari del projecte o del pressupost no és esmenable i implica l'exclusió del procediment i que no es valori el projecte.

7.6. El formulari del projecte s'ha de presentar amb tots els apartats emplenats, atès que els que es deixin buits o incomplets no es poden esmenar i no obtindran cap puntuació. Només es valorarà la informació que consti en aquest document presentat amb la sol·licitud.

7.7. La presentació del formulari o del pressupost en un model diferent del que s'estableix per a aquesta convocatòria en el tràmit específic implica l'exclusió del procediment i que no es valori el projecte.

7.8. La presentació de la sol·licitud per prendre part en aquesta convocatòria implica el consentiment per al tractament de dades personals que s'hi puguin incloure, per poder-la tramitar.

7.9. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica que s'accepten les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria i en el Decret 15/2018.

8. Documentació que s'ha de presentar

8.1. En el tràmit de sol·licitud s'ha de presentar la documentació següent:

a) El formulari del projecte i el pressupost, d'acord amb els models normalitzats.

b) Les declaracions responsables següents, d'acord amb els models normalitzats disponibles al web http://dgcooper.caib.es:

• De compliment de les obligacions que estableixen per a les entitats beneficiàries l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 21 del Decret 15/2018 i aquesta convocatòria.

• De no incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre l'ajut, d'acord amb la normativa aplicable, i de no haver estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

• De disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció en el moment en què es publica la convocatòria.

• De totes les ajudes i les subvencions sol·licitades a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, o que s'hagin concedit a l'entitat.

c) Un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que indiqui que l'entitat està al corrent dels pagaments de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l'Administració de l'Estat, en el cas que denegui expressament en la sol·licitud l'autorització perquè es comprovi d'ofici.

d) Una declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries (n'ha de tenir la titularitat l'entitat sol·licitant), d'acord amb el model normalitzat disponible al web http://dgcooper.caib.es. En el cas que els comptes ja estiguin d'alta a la Comunitat Autònoma, n'hi ha prou d'especificar en quin s'ha de fer el pagament.

8.2. En relació amb cada una de les persones que es desplacin (modalitats A i B), les entitats han de presentar la documentació següent:

• Fotocòpia del DNI o document d'identificació.

• Certificat de residència, en el cas de la modalitat B, si el document d'identificació s'ha expedit fora de les Illes Balears.

• Currículum signat per la persona proposada (no es valoraran currículums que no estiguin signats).

• Per a la modalitat B, compromís de subscriure una pòlissa que, en tot cas, cobreixi les contingències que preveu l'article 10.1.e) del Reial decret 519/2006, de 28 d'abril, pel qual s'estableix l'Estatut dels cooperants.

• Per a la modalitat A, compromís de subscriure una assegurança sanitària per a les persones que es desplacen des de països del Sud.

• Compromís de cada persona de participar en el projecte sota la responsabilitat de l'entitat sol·licitant.

8.3. S'ha d'adjuntar a la documentació que es presenti una declaració del soci local en què faci constar, segons pertoqui, o bé que està interessat a enviar una persona professional o col·laboradora de l'ONGD perquè faci una estada a les Illes Balears (modalitat A), o bé que està interessat en la presència d'una persona professional o col·laboradora de l'ONGD de les Illes Balears per dur a terme activitats dels projectes que gestiona (modalitat B).

8.4. Tota la documentació del soci local s'ha de presentar en qualsevol de les dues llengües oficials de les Illes Balears, en francès, en anglès o en portuguès.

8.5. L'entitat sol·licitant pot presentar documentació addicional que acrediti els requisits del formulari i dels criteris objectius de valoració dels projectes. Només s'acceptaran els annexos detallats en el tràmit electrònic. En cap cas, l'aportació d'aquest material no substitueix la informació inclosa en el formulari.

8.6. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, s'ha de notificar a la Direcció General de Cooperació i Immigració qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es notifiqui el tancament de l'expedient.

8.7. En cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que estableixen el Decret 15/2018 i aquesta convocatòria, o no incloguin la documentació esmentada en els paràgrafs anteriors, es requerirà l'entitat interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si transcorre el termini de deu dies hàbils i no l'ha esmenat, es considerarà que desisteix de la petició i s'arxivarà l'expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

8.8. Així mateix, si posteriorment el procediment de concessió es paralitza per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de l'ajut, l'òrgan instructor l'advertirà que, transcorregut un termini de quinze dies hàbils, se'n produirà la caducitat. Si finalitza aquest termini i l'entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l'òrgan instructor proposarà a l'òrgan competent per resoldre el procediment l'arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, la notificarà a l'entitat interessada.

9. Inici i instrucció del procediment

9.1. El procediment de concessió de subvencions s'inicia d'ofici per resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials i es fa efectiu mitjançant la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9.2. La competència per instruir el procediment correspon a la directora general de Cooperació i Immigració, que ha de verificar el compliment dels requisits necessaris per accedir a les subvencions i ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per impulsar i ordenar el procediment i elaborar-ne la proposta de resolució, d'acord amb el que disposa aquesta convocatòria, així com comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida.

9.3. Una vegada rebudes les sol·licituds, l'òrgan instructor ha de verificar que compleixen els requisits i que s'hi adjunta la documentació esmentada en el punt anterior. A més del que preveu el punt 7, són causes d'exclusió no esmenables les següents:

a) La presentació de la sol·licitud fora del termini establert en la convocatòria.

b) La sol·licitud de subvenció per a activitats l'objecte i la finalitat de les quals no estan prevists en la convocatòria.

9.4. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que estableixen el Decret 15/2018 i aquesta convocatòria, s'ha de requerir l'entitat interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb l'advertiment que, si transcorre el termini de deu dies hàbils sense que s'hagi esmenat, es considerarà que desisteix de la sol·licitud i s'arxivarà l'expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015. El requeriment s'ha de publicar a la Seu Electrònica.

9.5. D'acord amb el que disposa l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es constitueix una comissió avaluadora, que ha de valorar els projectes presentats d'acord amb els criteris objectius que estableix l'annex 4 d'aquesta convocatòria i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

9.6. La Comissió Avaluadora està integrada pels membres següents:

a) Presidència: el cap del Servei de Cooperació de la Direcció General de Cooperació i Immigració o la persona que delegui.

b) Vocalies:

• Dos o més funcionaris o funcionàries de l'equip tècnic de la Direcció General de Cooperació i Immigració, designats pel president o presidenta.

• Un funcionari o funcionària de la Unitat de Gestió Econòmica, designat per la cap del servei.

c) Secretaria: un funcionari o funcionària de la Direcció General de Cooperació i Immigració, designat pel president o presidenta, amb veu però sense vot.

Quan el president o presidenta de la Comissió Avaluadora ho estimi necessari, es poden incorporar a la Comissió, amb veu però sense vot, les persones que es considerin adequades, amb coneixements o experiència en l'àmbit de l'ajuda humanitària o expertes en la matèria objecte del projecte.

El règim de constitució i el funcionament de la Comissió Avaluadora s'han d'ajustar a les normes que conté la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

9.7. Atès l'informe de la Comissió Avaluadora, si escau, l'òrgan instructor ha de donar un termini d'audiència prèvia a les ONGD mitjançant una proposta de resolució provisional —que s'ha de publicar en el tràmit específic de la Seu Electrònica—, perquè en el termini de deu dies hàbils comptadors des de la publicació puguin presentar al·legacions a la puntuació obtinguda o als factors de correcció aplicats al projecte presentat en els termes establerts en el punt 11.1 d'aquesta convocatòria. Una vegada revisades les al·legacions, la Comissió Avaluadora publicarà la puntuació i els factors de correcció definitius.

9.8. Una vegada finalitzat el període d'al·legacions establert en el punt anterior, l'òrgan instructor ha de formular les propostes de resolució corresponents.

Si la proposta és d'una quantia inferior a la sol·licitada, l'òrgan instructor ha de formular una proposta de reformulació pressupostària, que s'ha de publicar a la Seu Electrònica, i concedir a les entitats un termini de deu dies perquè puguin presentar el projecte reformulat. L'entitat responsable del projecte ha de comunicar per escrit a l'òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s'han d'especificar, o bé presentar una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s'ajusti a la quantia proposada en els termes establerts en el punt 11 d'aquesta convocatòria. L'òrgan instructor, una vegada aprovada la proposta de reformulació pressupostària, formularà la proposta de resolució definitiva.

La proposta de resolució definitiva s'ha de publicar a la Seu Electrònica. S'ha d'atorgar a les entitats beneficiàries un termini de deu dies hàbils, comptadors des de la publicació de la proposta de resolució definitiva, per acceptar la subvenció o renunciar-hi. L'acceptació i el desistiment s'han de dur a terme de manera expressa mitjançant el tràmit específic previst a la Seu Electrònica. Aquesta proposta de resolució no crea cap dret a favor de l'ONGD beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es publiqui a la Seu Electrònica.

10. Valoració de les sol·licituds i selecció de projectes subvencionables

10.1. La concessió de la subvenció s'ha de dur a terme pel procediment de concurs. A aquest efecte, s'entén per concurs el procediment per mitjà del qual els ajuts o subvencions es concedeixen a partir de la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d'establir-hi una prelació amb l'aplicació dels criteris de valoració que fixa l'annex 4 d'aquesta convocatòria, fins a obtenir un nombre de punts comprès entre 0 i 70.

10.2. La puntuació mínima necessària per obtenir la subvenció és de 40 punts. Els projectes que obtenguin aquesta puntuació mínima es finançaran íntegrament, sens perjudici que s'hi pugui aplicar algun factor de correcció i sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària. D'aquesta manera, s'han de repartir els ajuts fins que s'exhaureixi la disponibilitat pressupostària.

10.3. Si la disponibilitat pressupostària no és suficient per subvencionar tots els projectes que hagin obtingut 40 punts o més, s'han de finançar per ordre decreixent de punts. Per a ambdues modalitats, si hi ha diversos projectes que hagin obtingut la mateixa puntuació, per determinar quins són els que es proposen per obtenir l'ajut, s'han de comparar successivament cada un dels apartats següents, en aquest ordre:

a) La definició de l'acció i formulació tècnica del projecte, de conformitat amb la lletra d) de l'apartat tercer de l'annex 4 d'aquesta convocatòria.

b) L'apartat relatiu a l'entitat sol·licitant, de conformitat amb la lletra a) de l'apartat tercer de l'annex 4 d'aquesta convocatòria.

c) L'apartat del soci local, de conformitat amb la lletra b) de l'apartat tercer de l'annex 4  d'aquesta convocatòria.

S'ha de proposar atorgar la subvenció a la primera entitat sol·licitant que obtengui més puntuació en un dels apartats esmentats segons l'ordre establert.

10.4. Si una vegada distribuït successivament el crèdit entre els diferents projectes, el crèdit pressupostari disponible és insuficient per subvencionar l'import total sol·licitat pel darrer possible beneficiari, s'ha de notificar la proposta de resolució a l'entitat interessada perquè accepti o no la subvenció proposada, o reformuli el projecte, de conformitat amb el que preveuen el punt 12 d'aquesta convocatòria i l'article 19 del Decret 15/2018. En el cas que l'entitat no accepti la subvenció o presenti una reformulació que l'Administració no admeti, es proposarà l'atorgament de la subvenció, de manera successiva, a tots els beneficiaris que segueixin l'ordre de prelació fixat de conformitat amb el punt anterior.

10.5. En el cas que alguna entitat beneficiària desisteixi o renunciï a l'ajut, l'òrgan que el concedeix l'ha d'atorgar a l'entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, quan hagin obtingut la puntuació mínima necessària, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia d'alguna de les entitats beneficiàries, s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds no subvencionades per manca de crèdit pressupostari. L'òrgan que concedeix l'ajut ha de notificar la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l'entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants hagin acceptat la proposta, es dictarà l'acte de concessió i es publicarà.

11. Factors de correcció i reformulació del projecte

11.1. L'òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.

11.2. Quant a la reformulació, cal atenir-se al que disposa l'article 19 del Decret 15/2018. El termini d'audiència prèvia i reformulació del projecte és de quinze dies hàbils, comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat la proposta de resolució provisional.

11.3. La reformulació s'ha de presentar segons el model normalitzat que proporciona la Direcció General de Cooperació i Immigració, disponible al web http://dgcooper.caib.es. En el cas que s'apreciïn defectes esmenables en la reformulació presentada, s'ha de concedir a l'entitat interessada un termini de deu dies perquè pugui esmenar-los.

11.4. Si la proposta de resolució provisional de la subvenció és d'una quantia inferior a la sol·licitada, l'òrgan instructor pot donar audiència prèvia a l'entitat sol·licitant perquè presenti una proposta de reformulació tècnica i pressupostària del projecte inicial que s'adapti a la quantia proposada. En el pressupost reformulat s'han d'ajustar, si escau, els límits percentuals establerts en aquesta convocatòria per a determinades despeses, que s'hauran de calcular sobre la subvenció concedida finalment. La reformulació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts. En tot cas, cal atenir-se al que disposa l'article 19 del Decret 15/2018.

12. Resolució del procediment

12.1. L'òrgan competent per resoldre el procediment és la consellera de Famílies i Afers Socials.

12.2. Les resolucions dictades en aquest procediment, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i han de fixar, en cas de concessió, la quantia de la subvenció concedida. D'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, s'han de publicar al web http://dgcooper.caib.es, en el termini màxim de sis mesos comptadors des de la data de finalització de presentació de les sol·licituds.

12.3. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

12.4. Contra aquestes resolucions, que exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015 i l'article 57 de la Llei 3/2003. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

13. Pagament de les subvencions

13.1. Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria s'han de pagar íntegrament una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100 % de la quantia concedida i sense necessitat de constitució de garanties, d'acord amb el que disposen l'article 20.3.a) de la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, i l'article 22 del Decret 15/2018.

13.2. Les entitats beneficiàries que no puguin dur a terme el projecte aprovat sense l'ajuda econòmica sol·licitada disposen d'un termini màxim de tres mesos, a partir del pagament de la subvenció, per iniciar l'execució del projecte, fet que han de comunicar formalment a la Direcció General de Cooperació i Immigració en aquest mateix termini, amb la indicació de la data d'inici del projecte, concretament, dia, mes i any.

 

​​​​​​​14. Modificació dels projectes aprovats i ampliació de terminis

14.1. Les entitats beneficiàries queden obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

14.2. En el cas de modificacions substancials, és necessària l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan que concedeix l'ajut. Es consideren modificacions substancials:

a) Les que afecten aspectes bàsics com ara objectius, resultats, població beneficiària, ubicació territorial, soci local o contrapart.

b) Respecte al pressupost, la creació de partides no previstes inicialment en el projecte, i les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l'ajut i del valor del programa, superin el 10 % respecte del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 10% respecte del pressupost aprovat però que, sumades, arribin a aquest límit passaran a tenir la consideració de modificació substancial.

c) Les que suposen una ampliació del termini d'execució superior als tres mesos.

A aquest efecte, l'entitat beneficiària, després de l'acte de concessió i abans que acabi el termini màxim d'execució o de justificació de l'activitat, pot sol·licitar la modificació del contingut del projecte, per raó de la concurrència de les circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat objecte de l'ajut. En aquests casos, l'òrgan que concedeix l'ajut pot autoritzar-ne l'alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de l'ajut concedit inicialment ni cap perjudici a tercers, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas.

14.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament després de l'aparició de les circumstàncies que les justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

14.4. Les modificacions dels projectes que, sense alterar la quantia total de la subvenció i del valor del programa, no superin el percentatge previst, estan condicionades a la comunicació a la Direcció General de Cooperació i Immigració.

14.5. El termini màxim per acabar l'activitat es pot ampliar d'acord amb l'article 10.3.b) del Decret 15/2018.

14.6. L'entitat beneficiària pot sol·licitar una segona ampliació del termini de finalització si es produeixen situacions excepcionals, com ara desastres naturals, enfrontaments armats, crisis humanitàries, etc., que afectin directament l'execució del projecte i s'acreditin fefaentment. La sol·licitud de la segona ampliació s'ha de cursar sempre abans que conclogui el termini d'execució, en el qual s'han de considerar inclosos el termini inicial d'execució i la primera ampliació.

14.7. Una vegada acabada l'execució del projecte, l'entitat beneficiària pot sol·licitar, de manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació, sempre que no excedeixi la meitat del termini inicial, és a dir, una ampliació d'un mes i mig com a màxim, d'acord amb el que estableixen l'article 10.4 del Decret 15/2018 i l'article 32 de la Llei 39/2015.

15. Obligacions de les entitats beneficiàries

A més de les previstes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i en l'article 21 del Decret 15/2018, són obligacions de les entitats beneficiàries:

a) Comunicar l'acceptació o la renúncia respecte a la proposta de resolució de concessió en el termini de deu dies hàbils comptadors des que es publiqui aquesta proposta a la Seu Electrònica. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de deu dies des de la notificació de la proposta no es fa constar el contrari.

b) Comunicar la data d'inici d'execució del projecte en el termini màxim d'un mes des de la publicació de la resolució de concessió.

c) Comunicar a la Direcció General de Cooperació i Immigració, en el termini de tres dies hàbils, l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens, privat o públic, tant estatal com estranger, i especificar-ne la quantia exacta, la procedència i la finalitat que es donarà a aquests fons. Aquest fet pot donar lloc, si escau, a modificar la resolució de concessió de la subvenció, d'acord amb l'article 24 del Text refós de la Llei de subvencions.

d) Comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

e) Informar en tot moment, a requeriment de la Direcció General de Cooperació i Immigració, de l'estat d'execució del projecte.

f) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

g) Presentar l'informe final previst en aquesta convocatòria, en el termini de tres mesos des del final de l'execució del projecte.

h) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts concedits, en el termini màxim de tres mesos des de la finalització de l'execució del projecte, i en la forma escaient, d'acord amb el punt 16 d'aquesta convocatòria.

i) Incorporar d'una manera visible en el material imprès o en les actuacions derivades de la intervenció subvencionada el logotip oficial del Govern de les Illes Balears proporcionat per la Direcció General de Cooperació i Immigració, per identificar l'origen dels ajuts. Si l'entitat beneficiària també hi inclou el seu propi logotip, ambdós hi han d'aparèixer amb les mateixes dimensions i condicions de visibilitat.

j) Reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes, tots els interessos o els ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o al país d'execució fins al moment en què es faci la despesa.

k) No transferir els fons atorgats ni permetre que siguin gestionats per organitzacions intermediàries diferents de les entitats beneficiàries i dels socis locals designats en el formulari.

l) Informar de qualsevol canvi que es vulgui fer quant a les persones professionals o col·laboradores d'ONGD que han de participar en el projecte, circumstància que ha d'aprovar la Direcció General de Cooperació i Immigració, sempre que s'hagi justificat i sol·licitat prèviament. Les noves persones proposades s'han d'adequar al perfil i a les necessitats aprovades en el projecte.

16. Compatibilitat

Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajuts i subvencions, independentment de la naturalesa i de l'entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost total de l'activitat objecte d'ajut. És a dir, l'import derivat de la suma de totes les subvencions o ajuts atorgats no pot ser d'una quantitat que superi el cost de l'activitat subvencionada.

17. Justificació tècnica del projecte aprovat

L'entitat beneficiària ha de justificar tot el projecte aprovat en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data d'acabament de l'execució, mitjançant la modalitat de compte justificatiu, d'acord amb els models normalitzats proporcionats per la Direcció General de Cooperació i Immigració, disponibles al web http://dgcooper.caib.es. La memòria justificativa final que s'ha de presentar ha de contenir la documentació següent:

a) Un informe tècnic complet i detallat del projecte executat en conjunt, amb una valoració final, que ha de comprendre una relació de tot el procés d'actuació, el grau de compliment dels objectius, el cronograma de les activitats duites a terme, els aprenentatges i els resultats obtinguts, d'acord amb el model de la Direcció General de Cooperació i Immigració, disponible al web http://dgcooper.caib.es. S'hi han d'adjuntar les memòries individuals elaborades per cada persona desplaçada, un cop hagin tornat, segons les indicacions publicades al web de la Direcció General de Cooperació i Immigració.

b) Un informe gràfic de l'execució del projecte. L'entitat ha de presentar fotografies o material audiovisual de les activitats duites a terme al llarg de l'actuació i especificar l'activitat concreta i el lloc on s'ha efectuat. Si les fotografies contenen imatges de persones, abans se'ls ha de demanar el permís corresponent.

c) Una justificació econòmica , en els termes indicats en el punt 18 d'aquesta convocatòria.

18. Justificació econòmica del projecte aprovat

18.1 L'entitat beneficiària ha de presentar una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats que s'hagin duit a terme. S'ha d'utilitzar el model de compte justificatiu que facilita la Direcció General de Cooperació i Immigració, disponible al web http://dgcooper.caib.es. Així mateix, ha de contenir:

• Una llista de les despeses efectuades, classificades per partides i per dates, amb indicació del número de justificant, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.

• Documents justificatius de les despeses, originals o còpies compulsades, ordenats segons la llista esmentada. La documentació original justificativa de la despesa ha d'estar estampillada degudament i ha d'acreditar, almenys, l'origen del finançament.

• Un certificat de la persona responsable legal de l'entitat beneficiària en què es faci constar que les factures justificatives que es presenten corresponen efectivament als pagaments efectuats i derivats de la finalitat per a la qual s'hagi concedit la subvenció.

• Una declaració responsable signada per la persona que representa legalment l'entitat beneficiària que acrediti les quantitats imputades a l'ajut en concepte de despeses indirectes, d'acord amb el que preveu l'article 33.3 del Decret 15/2018.

• Una còpia dels fulls del passaport o targetes d'embarcament de les persones que es desplacin, amb el segell d'entrada i de sortida del país, les dates dels quals han de coincidir amb les dates del viatge i de les activitats previstes en el projecte aprovat. En el cas de les persones que viatgen a països del Sud, els viatges han de tenir com a punt de sortida i arribada les Illes Balears. En el cas de les persones que arriben a les Illes Balears, el viatge ha de tenir com a destinació les Illes Balears i, de tornada, el seu país d'origen.

• En el cas que el projecte prevegi cursos de formació, una llista signada de les persones participants en les accions formatives, amb indicació de la data, l'horari i la durada de l'acció; els llinatges, el nom, la professió i el lloc de procedència de les persones participants, i els serveis proveïts a l'alumnat. En la modalitat B, s'han d'aportar els rebuts de caixa emesos per l'entitat sol·licitant i signats pel soci local (com a proveïdor dels serveis) per a les despeses de transport, manutenció i despeses de guarderia de les persones participants en aquestes formacions. La Direcció General de Cooperació i Immigració ha d'autoritzar prèviament aquests rebuts de caixa.

• En la modalitat B, per justificar les despeses d'allotjament, transport interior i manutenció de les persones professionals o col·laboradores d'ONGD de les Illes Balears en el país de destinació, una llista detallada de les despeses efectuades, signada per la persona professional o col·laboradora d'ONGD que hagi efectuat les despeses, segons el model facilitat per la Direcció General de Cooperació i Immigració i disponible al web http://dgcooper.caib.es.

18.2. Totes les factures o documents justificatius de la despesa que s'imputin al projecte han d'estar estampillats degudament, amb el segell en els originals, quan siguin en paper, i digitalment en cas de documents originals digitals. Necessàriament, han d'acreditar, almenys, l'origen del finançament. El model de segell d'estampillat es troba disponible al web http://dgcooper.caib.es. A més, aquestes factures o documents justificatius que són de presentació preceptiva es poden substituir amb caràcter provisional per una còpia electrònica simple diligenciada pel responsable de l'entitat (és a dir, signada electrònicament) en la qual es declari responsablement la correspondència amb els documents originals. Si s'utilitzen aquestes diligències provisionals, s'hi ha d'adjuntar també una declaració responsable en la qual s'indiqui el lloc on estan dipositats els originals i el compromís de presentar-los, o les còpies autèntiques, en cas que siguin requerits totalment o parcialment per la Direcció General de Cooperació i Immigració.

18.3. Quan en el projecte concorrin diverses subvencions i ajuts procedents d'altres administracions, l'entitat beneficiària ha de justificar davant la Direcció General de Cooperació i Immigració l'import de la despesa subvencionada, a més de les aportacions pròpies i de tercers finançadors que no siguin administració pública. Respecte a les aportacions d'altres administracions públiques, únicament s'ha d'acreditar l'aplicació dels fons a les activitats previstes, per a la qual cosa és suficient l'acreditació mitjançant certificats que emetin la resta d'administracions públiques que hagin finançat el programa, projecte o activitat. Les previsions que conté aquest apartat no alteren les funcions que la legislació vigent atorga a la Intervenció General de l'Administració autonòmica.

18.4. Les despeses que s'imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació i Immigració s'han d'haver produït dins el termini d'execució real del projecte. Si el projecte ja s'ha iniciat, es poden imputar despeses efectuades des de l'1 de gener de 2024 fins a la data d'acabament del projecte, sempre que estiguin compreses dins el termini d'execució del projecte.

18.5. Quan els documents justificatius de les despeses estiguin en un idioma diferent dels oficials de les Illes Balears, s'ha de signar una declaració jurada que certifiqui que els conceptes i les quanties corresponents són els que detalla el compte justificatiu. Així mateix, la descripció del concepte corresponent a cada factura en el compte justificatiu ha d'estar en alguna de les dues llengües oficials de les Illes Balears.

18.6. Si s'esdevé alguna causa justificada que impedeixi raonablement el compliment de l'obligació de presentar la justificació en el termini de tres mesos des de l'acabament del projecte, l'entitat n'ha de sol·licitar una pròrroga, mitjançant un escrit en el qual s'ha de justificar i motivar suficientment la sol·licitud d'ampliació. La sol·licitud s'ha de presentar sempre abans que venci aquest termini. En cap cas, no es pot ampliar un termini vençut. Les particularitats de l'ampliació s'han de dur a terme d'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015. Si la petició de pròrroga és procedent, la Direcció General de Cooperació i Immigració autoritzarà expressament l'ampliació del termini de justificació mitjançant una resolució.

18.7. Si de la memòria final es desprèn que el cost total definitiu del projecte és inferior a l'import previst inicialment, l'entitat ha de tornar la part de la subvenció no utilitzada, sens perjudici de l'aplicació de l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

18.8. En el cas que l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de l'ajut apreciï defectes en la justificació, ho ha de comunicar prèviament per escrit a l'entitat beneficiària, amb la finalitat que els esmeni. L'entitat disposa d'un termini de quinze dies hàbils per esmenar-los.

19. Responsabilitat i règim sancionador

19.1. L'entitat beneficiària de la subvenció és l'única responsable de l'execució del projecte, que és el fonament de la concessió, així com de la justificació de les despeses que se'n deriven, en la forma i amb les condicions que estableix aquesta convocatòria.

19.2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador sobre infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb les especialitats previstes en l'article 63 de la Llei 39/2015.

20. Reintegrament, revocació i criteris de gradació

20.1. Com a pressupòsit de l'obligació de l'òrgan competent d'iniciar el procediment de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s'ha de dictar i notificar una liquidació de la subvenció, en el termini de nou mesos comptadors des de la presentació de la justificació, d'acord amb l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.

20.2. Pertoca revocar la subvenció i reintegrar les quanties percebudes en els casos que preveu la normativa vigent en matèria de subvencions.

20.3. Pel que fa a la revocació i el reintegrament de la subvenció, cal atenir-se al que disposen els articles 37 i 38 del Decret 15/2018. En aquest sentit, s'estableixen els criteris següents de gradació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de l'atorgament de la subvenció:

a) Incompliment total dels objectius o finalitats per als quals s'ha atorgat la subvenció: 100 %.

b) Incompliment total de l'obligació de justificació: 100 %.

c) Introducció de modificacions substancials sense l'autorització preceptiva: 100 % de les despeses que superin el percentatge per al qual es necessita l'autorització prèvia.

d) Subvenció no executada per qualsevol causa: 100 %.

En el supòsit d'incomplir les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, la quantia que s'ha de reintegrar s'ha de determinar amb l'aplicació del principi de proporcionalitat, el qual, no obstant això, es pot modular tenint en compte el fet que el compliment s'aproximi significativament al compliment total i que s'acrediti una actuació inequívoca tendent al compliment dels compromisos. Entre aquests incompliments possibles, són objecte de reintegrament els següents, tenint en compte el principi de proporcionalitat i els percentatges que s'indiquen:

a) Incompliment del termini d'execució de l'activitat sense l'autorització de la pròrroga o l'ampliació corresponent: fins al 20 % de les despeses executades fora de termini.

b) Justificació insuficient o deficient: fins al 10 % de la subvenció, proporcionalment a la documentació obligatòria no presentada o deficient.

c) Incompliment del requisit de mesures de difusió: proporcionalment, fins al 10 % de la subvenció.

d) Incompliment del requisit de disposar d'un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o actuacions per als quals se sol·licita una subvenció i estar en condicions de facilitar en tot moment al Govern de les Illes Balears qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació: proporcionalment, fins al 20 % de la subvenció.

21. Protecció de dades personals

Els tractaments de dades de caràcter personal de les persones físiques s'han de fer amb subjecció estricta al que disposen el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la resta de la normativa sobre protecció de dades personals.

 

ANNEX 2 Modalitat A. Estades a les Illes Balears de persones professionals o col·laboradores d'ONGD de països del Sud

1. Finalitat

La finalitat principal d'aquesta modalitat és concedir ajuts a les entitats sol·licitants perquè organitzin estades de persones professionals o col·laboradores d'ONGD dels països del Sud a les Illes Balears per a la realització de col·laboracions tècniques, estades formatives (impartir o rebre coneixements), sensibilització a la ciutadania de les Illes Balears o identificació de futures línies de treball conjunt.

2. Requisits dels projectes

Els projectes han de complir els requisits següents:

a) Incloure persones professionals o col·laboradores d'ONG de països del Sud que treballin o participin en projectes de cooperació per a la transformació global de les seves comunitats, ja sigui en una entitat privada o en una administració pública, que estiguin avalats per una entitat de caràcter social del seu país o una administració pública.

b) Explicar la relació de col·laboració que hi ha entre l'entitat sol·licitant i el soci local que envia les persones professionals o col·laboradores d'ONGD.

c) Descriure detalladament el projecte que s'ha de dur a terme a les Illes Balears, en el qual cal incloure les dades següents:

• El pla de treball.

• En el cas de projectes formatius, el pla de capacitació que rebran o impartiran les persones que es desplacen. La capacitació ha de ser preferentment pràctica i se n'han d'indicar els objectius, els continguts, els sistemes de selecció de l'alumnat o el professorat, segons el cas, i el sistema d'avaluació. Durant l'estada, la persona que es desplaça ha de participar en la dinàmica global de treball de l'entitat d'acollida (per a la qual cosa és imprescindible que es pugui comunicar amb les persones responsables de la formació).

• Les característiques i la ubicació física detallada.

• Els objectius i els resultats prevists.

• La descripció de les activitats.

• El cronograma d'execució.

d) Descriure de manera detallada el perfil i l'experiència de les persones candidates i l'adequació al perfil que requereix el projecte. La temàtica del projecte ha d'estar compresa necessàriament entre els enfocaments de la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, aplicables a aquesta convocatòria, i el perfil de les persones que es desplacen ha de ser coherent amb aquesta temàtica.

e) Descriure detalladament les despeses subvencionables que, en cap cas, no poden superar la quantia de 4.200 € (quatre mil dos-cents euros) per persona (màxim de dues persones).

f) Incloure les despeses directament relacionades amb el projecte. En els projectes en què sigui imprescindible perquè siguin viables adquirir material fungible, s'ha d'incloure una descripció detallada del tipus de material. Per a aquest concepte es poden sol·licitar ajuts d'un màxim de 600€ (sis-cents euros).

g) Establir un màxim de dues persones per projecte.

h) Incloure el compromís de cada persona professional o col·laboradora de l'ONGD de participar en el projecte sota la responsabilitat de l'entitat sol·licitant.

3. Despeses subvencionables

Es consideren subvencionables les despeses següents:

a) Allotjament, manutenció i transport intern.

b) Desplaçament de la persona candidata a les Illes Balears i retorn al país d'origen.

c) Despeses d'assegurança per malaltia i accidents durant el període d'estada a les Illes Balears.

d) Despeses derivades del visat i de les taxes d'entrada i sortida.

e) Despeses directament relacionades amb el projecte, com les derivades del pla de capacitació que es pretén desenvolupar, si n'és el cas, material fungible, etc. (amb un màxim de 600 euros per a aquestes despeses).

f) Despeses indirectes (màxim del 8 % del pressupost total).

L'entitat sol·licitant i la persona que es desplaça s'han de responsabilitzar diligentment que aquestes despeses siguin les més adequades quant a la relació qualitat-preu.

 

ANNEX 3

Modalitat B. Estades de persones professionals o col·laboradores d'ONGD de les Illes Balears en projectes de cooperació a territoris del Sud

1. Finalitat

La finalitat principal d'aquesta modalitat és concedir ajuts a ONGD de les Illes Balears perquè persones professionals o col·laboradores d'ONGD de les Balears participin en projectes de cooperació o d'acció humanitària a països del Sud i duguin a terme una col·laboració tècnica amb una entitat local, imparteixin o rebin cursos de formació professional adreçats al personal del soci local, o duguin a terme una identificació de futures línies de treball conjunt.

2. Requisits dels projectes

Els projectes han de complir els requisits següents:

a) Incloure com a persones professionals o col·laboradores d'ONGD persones que tenguin la condició política de ciutadans de les Illes Balears, d'acord amb l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, o que acreditin un mínim de sis mesos de residència a les Illes Balears abans de la data de publicació de la convocatòria. Aquest requisit no és aplicable a les persones de països del Sud que hi participin.

b) Explicar la relació existent entre l'entitat sol·licitant i el soci local que acull les persones professionals o col·laboradores d'ONGD.

c) Descriure detalladament el projecte en el qual ha de participar la persona que es desplaça, que ha d'indicar necessàriament:

• El pla de treball.

• En el cas de projectes formatius, el pla de capacitació que rebran o impartiran les persones que es desplacen. La capacitació ha de ser preferentment pràctica i se n'han d'indicar els objectius, els continguts, els sistemes de selecció de l'alumnat o el professorat, segons el cas, i el sistema d'avaluació. Durant l'estada, la persona que es desplaça ha de participar en la dinàmica global de treball de l'entitat d'acollida (per a la qual cosa és imprescindible que es pugui comunicar amb les persones responsables de la formació).

• Les característiques i la ubicació física detallada.

• La necessitat de disposar d'una persona professional o col·laboradora d'una ONGD de les Illes Balears, així com la descripció detallada de les accions que ha de dur a terme.

• Els objectius i els resultats prevists.

• El cronograma d'execució.

d) Descriure de manera detallada el perfil i l'experiència de les persones candidates i l'adequació al perfil que requereix el projecte. La temàtica del projecte ha d'estar compresa necessàriament entre els enfocaments de la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, aplicables a aquesta convocatòria, i el perfil de les persones que es desplacen ha de ser coherent amb aquesta temàtica.

e) Explicar la formació que s'oferirà a la persona que es desplaça abans que parteixi, amb vista a facilitar-li l'adaptació al país i al projecte, o descriure les raons que fan innecessària aquesta formació.

f) Descriure de manera detallada les característiques, l'experiència i el grau d'implicació del soci local.

g) Descriure detalladament les despeses subvencionables, que no poden superar, en cap cas, la quantia de 2.800 € (dos mil vuit-cents euros) per persona de les Illes Balears que viatgi al país del Sud, amb un màxim de tres persones.

h) Incloure les despeses directament relacionades amb el projecte. En els projectes en què sigui imprescindible perquè siguin viables adquirir material fungible, s'ha d'incloure una descripció detallada del tipus de material. En el cas de cursos de formació, es poden imputar, quan sigui necessari, despeses en concepte de transport i manutenció de l'alumnat i despeses de guarderia, si escau. Es poden sol·licitar ajuts per a aquest concepte d'un màxim de 600€ (sis-cents euros).

i) Establir un màxim de tres persones per projecte.

j) Incloure el compromís de cada persona professional o col·laboradora d'ONGD de participar en el projecte sota la responsabilitat de l'entitat sol·licitant.

3. Despeses subvencionables

Poden ser subvencionades les despeses següents:

a) Allotjament, manutenció i transport intern.

b) Despeses de vacunes, medicaments i assegurances per malaltia i accident durant el període d'estada al país.

c) Viatge de les persones professionals o col·laboradores d'ONGD al país de destinació i retorn.

d) Despeses derivades del visat i de les taxes d'entrada i sortida del país de destinació.

e) Despeses directament relacionades amb el projecte, com les derivades del pla de capacitació que es pretén desenvolupar, si n'és el cas, material fungible fonamental per a la viabilitat de l'acció que es vol desenvolupar o transport i manutenció de l'alumnat i despeses de guarderia, si escau (amb un màxim de 600 € per a aquestes despeses).

g) Despeses indirectes (màxim del 8 % del pressupost total).

L'entitat sol·licitant i la persona que es desplaça s'han de responsabilitzar diligentment que aquestes despeses siguin les més adequades quant a la relació qualitat-preu.

 

ANNEX 4 Criteris objectius i de preferència per concedir la subvenció (per a les modalitats A i B)

Els projectes es valoraran en un rang de puntuació màxim de 70 punts, tenint en compte els criteris de valoració següents:

a) Entitat sol·licitant (fins a 8 punts)

• L'entitat té experiència en projectes de formació o capacitació (fins a 2 punts).

• L'entitat té experiència en projectes de cooperants (fins a 2 punts).

• L'entitat té experiència en activitats o projectes de cooperació per a la transformació global (fins a 2 punts).

• Pel que fa a l'estratègia de gènere, l'entitat té un pla d'igualtat vigent i aprovat per l'òrgan competent (1 punt) i aporta un document estratègic de gènere en cooperació vigent, definit i coherent (1 punt) (fins a 2 punts).

b) Soci local (fins a 7 punts)

• El soci local té experiència en actuacions socials de cooperació per a la transformació global (fins a 2 punts).

• El soci local té experiència en el sector d'acció del projecte (fins a 2 punts).

• El soci local té experiència amb l'entitat sol·licitant (fins a 2 punts).

• El soci local exposa una línia de treball coherent envers l'equitat de gènere (1 punt).

c) Antecedents i fonamentació del projecte (fins a 7 punts)

• Se citen dades, documents i fonts de detecció de necessitats (fins a 2 punts).

• Es defineix el context geogràfic, econòmic i sociopolític (1 punt).

• Es justifica la necessitat del projecte de manera fonamentada (fins a 2 punts).

• És una demanda del soci local del Sud (fins a 2 punts).

d) Definició de l'acció i formulació tècnica (fins a 9 punts)

• Els objectius i els resultats del projecte estan plantejats clarament i són coherents entre si (fins a 2 punts).

• Les activitats estan definides clarament i són adequades per aconseguir els resultats (fins a 2 punts).

• La lògica horitzontal del projecte expressa una coherència lògica entre resultats, indicadors i fonts de verificació (fins a 3 punts).

• El pla de treball de la persona que es desplaça és clar i està ben definit (fins a 2 punts).

e) Impacte del projecte (fins a 6 punts)

• Es preveu que, en tornar, la persona que es desplaça dugui a terme una transferència de coneixements a l'equip tècnic de l'entitat d'origen o alguna activitat de sensibilització, difusió o comunicació relacionada amb la seva estada (fins a 2 punts).

• L'actuació és rellevant en el marc d'un projecte més ampli (fins a 2 punts).

• El projecte té un impacte social rellevant i positiu per a la comunitat dels territoris del Sud i del Nord (fins a 2 punts).

f) Idoneïtat de les candidatures individuals (fins a 9 punts)

• Les candidatures tenen el perfil adequat per desenvolupar les activitats que descriu el projecte (fins a 5 punts).

• Tenen experiència en matèria de voluntariat o de cooperació (2 punts).

• Tenen formació específica en l'àmbit de la cooperació (2 punts).

g) Seguiment i avaluació del projecte i del treball de la persona professional o col·laboradora d'una ONGD (fins a 4 punts)

• El seguiment (fins a 2 punts) i l'avaluació (fins a 2 punts) del projecte i del treball de la persona que es desplaça són adequats, amb la participació de l'entitat responsable (fins a 4 punts).

h) Pressupost del projecte (Fins a 8 punts)

• El pressupost està distribuït i desglossat clarament (fins a 2 punts).

• Es descriuen detalladament les despeses  i el material fungible, si és el cas  (fins a 2 punts).

• Hi ha coherència entre les despeses i les activitats que s'han de dur a terme (fins a 2 punts).

• El pressupost és realista, les partides no estan sobrevalorades (fins a 2 punts).

i) Enfocaments i ODS (fins a 6 punts)

• S'integren els enfocaments de la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, en totes les fases del projecte: enfocament basat en els drets humans (fins a 1 punt), lluita contra la pobresa (fins a 1 punt), enfocament de gènere (fins a 1 punt) i sostenibilitat ambiental (fins a 1 punt) (fins a 4 punts).

• Es descriu de quina manera el projecte incideix en els ODS i quina fita cerca assolir (fins a 2 punts).

j) Prioritats sectorials i geogràfiques (fins a 6 punts)

• El projecte incideix en algun dels sectors per a la cooperació de les Illes Balears (2 punts).

• L'acció es desenvolupa en un dels països preferents per a la cooperació balear o amb una ONGD d'algun d'aquests països (4 punts).

Prioritats geogràfiques i sectorials

1. Prioritats geogràfiques

Es valoraran positivament els projectes que s'executin en els països següents:

— Àfrica subsahariana: Senegal, Mali, Burkina Faso, Níger, Etiòpia, Burundi i República Democràtica del Congo.

— Amèrica Central i Carib: Haití, Guatemala, El Salvador, Hondures i Nicaragua.

— Regió andina: Equador, Perú i Bolívia.

— Regió mediterrània: Marroc i República Àrab Sahrauí Democràtica, Algèria, Tunísia, Palestina i Líban.

En el cas de projectes transnacionals, s'ha de tenir en compte el país amb la puntuació més alta.

No obstant això, també es poden presentar projectes per a la resta de països receptors d'ajuda oficial al desenvolupament (AOD) del Comitè d'Ajuda al Desenvolupament (CAD) de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), així per als països menys avançats (PMA).

2. Sectors d'intervenció

El marc general de la planificació de la cooperació de les Illes Balears es materialitza mitjançant els àmbits estratègics com a marcs de planificació oberts i flexibles que permeten analitzar en la seva complexitat les múltiples dimensions de la pobresa, les desigualtats i les dinàmiques d'exclusió i expulsió social. Els tres àmbits identificats són: transició ecosocial, governança dels pobles i aliances per a l'enfortiment organitzacional, i es prioritzaran els projectes que hi incideixin per caminar cap a una coherència de polítiques que vinculi el conjunt de l'actuació del Govern amb la transformació global basada en els drets humans, l'enfocament feminista i la sostenibilitat ecològica.